24-TA-521: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 475 “Virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība” (turpmāk - MK not. 475) nepieciešams mainīt izvirzītās prasības virszemes ūdensobjektu, ostu akvatoriju tīrīšanai un padziļināšanai, lai mazinātu un atvieglotu administratīvo slogu gan darbību ierosinātājiem, gan iesaistītajām valsts pārvaldes iestādēm. Tā kā izmaiņas nepieciešamas vairumā MK not. 475 nosacījumu, ir sagatavotos jaunu MK noteikumu projekts (turpmāk - noteikumu projekts), ņemot vērā Valsts vides dienesta (turpmāk - VVD), Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk - DAP) un darbību ierosinātāju iesūtītos priekšlikumus.
MK not. 475 spēkā esošajā redakcijā ir izvirzītas vienādas prasības ūdensobjektu tīrīšanai un padziļināšanai. Ja abu šo darbību veikšanai saskaņā ar likumu "Par ietekmes uz vidi novērtējumu’’ nav nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums, ir jāsaņem VVD izdoti tehniskie noteikumi. Gadījumos, ja darbība plānota ūdensobjektā, kura sateces baseins ir lielāks par 25 m2 vai tā platība ir vismaz 10 ha, darbības ierosinātājam papildus tehniskajiem noteikumiem ir nepieciešams saņemt sertificēta eksperta atzinumu par padziļināšanas vai tīrīšanas darbu iespējamo ietekmi zivju resursiem, īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, īpaši aizsargājamām sugām, īpaši aizsargājamiem biotopiem, apkārtējiem ūdensobjektiem. Tā kā ne visiem ūdensobjektu un ostu tīrīšanas un padziļināšanas darbiem ir būtiska ietekme uz ūdenstilpi, ūdensteci vai akvatoriju, kurā darbi notiek, noteikumu projekts piedāvā mainīt plānoto darbu saskaņošanas kārtību, ņemot vērā to iespējamo ietekmi.
MK not. 475 spēkā esošajā redakcijā ir izvirzītas vienādas prasības ūdensobjektu tīrīšanai un padziļināšanai. Ja abu šo darbību veikšanai saskaņā ar likumu "Par ietekmes uz vidi novērtējumu’’ nav nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums, ir jāsaņem VVD izdoti tehniskie noteikumi. Gadījumos, ja darbība plānota ūdensobjektā, kura sateces baseins ir lielāks par 25 m2 vai tā platība ir vismaz 10 ha, darbības ierosinātājam papildus tehniskajiem noteikumiem ir nepieciešams saņemt sertificēta eksperta atzinumu par padziļināšanas vai tīrīšanas darbu iespējamo ietekmi zivju resursiem, īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, īpaši aizsargājamām sugām, īpaši aizsargājamiem biotopiem, apkārtējiem ūdensobjektiem. Tā kā ne visiem ūdensobjektu un ostu tīrīšanas un padziļināšanas darbiem ir būtiska ietekme uz ūdenstilpi, ūdensteci vai akvatoriju, kurā darbi notiek, noteikumu projekts piedāvā mainīt plānoto darbu saskaņošanas kārtību, ņemot vērā to iespējamo ietekmi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz jaunu kārtību, kādā saskaņo un veic virszemes ūdensobjektu vai ostu akvatoriju tīrīšanu un padziļināšanu, ņemot vērā plānoto darbu iespējamo ietekmi uz vidi un attiecīgi mazinot administratīvās procedūras. Darbiem ar mazāko ietekmi nav nepieciešami ne tehniskie noteikumi, ne saskaņojums ar uzraugošo iestādi. Darbiem ar potenciāli vidēju ietekmi tehniskos noteikumus paredzēts aizstāt ar eksperta izstrādātu darbu plānu. Darbiem ar potenciāli vislielāko negatīvo ietekmi joprojām jāsaņem tehniskie noteikumi vai uzraugošās iestādes saskaņojums.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošā MK not. 475 redakcija nosaka vienādas prasības virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanai un padziļināšanai. Ja virszemes ūdensobjektu vai ostu akvatoriju tīrīšanai vai padziļināšanai saskaņā ar likumu "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" nav nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums, Valsts vides dienests šīm darbībām izsniedz tehniskos noteikumus. Papildus ir nepieciešams sertificēta eksperta atzinums gadījumos, ja tīrīšanas vai padziļināšanas darbi ir plānoti ūdensobjektā, kur ūdensteces sateces baseins ir lielāks par 25 km2 vai ūdenstilpes spoguļa laukuma platība ir vismaz 10 ha. Nepieciešamības gadījumā Valsts vides dienests pieprasa Dabas aizsardzības pārvaldei izvērtēt atzinumu. Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi nav nepieciešami virszemes ūdensobjektu tīrīšanai vai padziļināšanai īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, kurai ir izstrādāts un noteiktā kārtībā apstiprināts dabas aizsardzības plāns un darbus veic saskaņā ar šo plānu, mākslīgu ūdensobjektu padziļināšanai un tīrīšanai, ja šis ūdensobjekts atbilst normatīvajiem aktiem par meliorācijas sistēmām un to hidrotehniskām būvēm, zivju dīķu tīrīšanai vai padziļināšanai (sākotnējā projektētā dziļuma atjaunošanai), ja šis objekts neatrodas uz dabiskas ūdensteces, ūdensaugu pļaušanai privātās ūdenstecēs vai ūdenstilpēs, ja pļaušana notiek laika posmā no 1. jūlija līdz 31. martam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PROBLĒMAS
1.3.1. Administratīvais slogs nav samērīgs ar plānoto darbu veidu un ietekmi
Šobrīd spēkā esošā virszemes ūdensobjektu vai ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība paredz vienādas prasības tīrīšanas un padziļināšanas darbu veikšanai virszemes ūdensobjektos vai ostu akvatorijās. Rezultātā VVD tehniskos noteikumus ir nepieciešams saņemt arī tādām darbībām kā peldošu atkritumu izvākšana, ūdensaugu un apauguma likvidēšana, akmeņu un koku izcelšana, nogrimušu priekšmetu izcelšana u.c. Tas rada nesamērīgu administratīvo slogu gan darbību ierosinātājiem (pašvaldībām, nevalstiskām organizācijām un fiziskām personām), gan VVD un DAP, kurām jāizsniedz vai jāsaskaņo tehniskie noteikumi arī iepriekš minētajiem darbiem, kuru ietekme uz ūdensobjektiem un ostu akvatorijām ir pozitīva. Turklāt pašreizējā kārtība ievērojami paildzina laiku, kas paiet no ieceres līdz darbu uzsākšanai, kas kavē gan dažādu vietējo iniciatīvu, gan projektu īstenošanu.
Administratīvo slogu palielina arī prasība saņemt sertificēta eksperta atzinumu visos gadījumos, ja darbības ir plānots veikt ūdensobjektos, kur ūdensteces sateces baseins ir lielāks par 25 km2 vai ūdenstilpes spoguļa laukuma platība ir vismaz 10 ha.
1.3.2. Pašreizējā kārtība nediferencē dažādu tīrīšanas darbu atšķirīgo ietekmi
MK not. 475 virszemes ūdensobjektu vai ostu akvatoriju tīrīšana definēta kā "peldošu gružu izvākšana, zāles un apauguma likvidēšana, akmeņu un koku izcelšana, nogrimušu priekšmetu izcelšana un citi darbi, tai skaitā gultnes attīrīšana, lai novērstu ūdens caurvadīšanas spēju samazināšanos." Tādējādi tīrīšanas darbi var nozīmēt gan gružu vai atkritumu savākšanu, kam nav nepieciešams izmantot tehniku, gan ūdensteces gultnes attīrīšanu no sedimentiem vai dūņām, kam nepieciešami gan darbarīki, gan tehnika. Attiecīgi dažādu tīrīšanas darbu ietekme uz upes vai ezera ekosistēmu vai ostas akvatoriju ir atšķirīga. Tāpat tīrīšanas darbu mērķi var atšķirties. Tādus darbus kā atkritumu savākšanu, ūdensaugu izpļaušanu (lai labiekārtotu vai uzturētu kārtībā peldlīdzekļu izmantošanai izveidotus koridorus, labiekārtotu vai uzturētu kārtībā makšķerēšanas un atpūtas vietas) koku un to sanesumu vai sagāzumu likvidēšanu bieži vien veic talkotāji vai ūdensobjektu īpašnieki vai apsaimniekotāji vai ūdenstūrisma uzņēmēji noteiktas teritorijas kopšanas un uzturēšanas nolūkos ar mērķi sakārtot vai uzturēt kārtībā apkārtni, padarīt ūdensteci vai ūdenstilpi pieejamu un patīkamu gan sev, gan citiem iedzīvotājiem, gan ūdenstūristiem. Vienlaikus tādus ūdensobjektu tīrīšanas darbus kā ūdensaugu aizauguma platības samazināšana, koku un krūmu apauguma samazināšana, mākslīgi radītu šķēršļu likvidēšana vai zivju nārsta vietu atjaunošana, attīrot gultni no dūņām un sanešiem, bieži veic dažādu projektu ietvaros, ar mērķi uzlabot attiecīgās upes vai ezera ekoloģisko kvalitāti un bioloģisko daudzveidību, kombinējot tos ar citiem darbiem ūdenstilpes vai ūdensteces stāvokļa uzlabošanai.
1.3.3. Pašreizējā kārtība neattiecas uz inovatīvām ūdensobjektu tīrīšanas metodēm
MK not. 475 ir spēkā kopš 2006. gada. Kopš tā laika ir izstrādātas jaunas, inovatīvas metodes ūdensobjektu tīrīšanai, uz kurām MK not. 475 regulējums neattiecas. Šobrīd spēkā esošajā noteikumu redakcijā šāda veida attīrīšanas metožu pielietošana nav paredzēta.
1.3.4. Jāsamēro administratīvā sloga samazināšana ar ūdensobjektu aizsardzību
Atsakoties no nepieciešamības saņemt tehniskos noteikumus virszemes ūdensobjektu tīrīšanai un ostu akvatoriju tīrīšanai un remonta padziļināšanai, joprojām ir nepieciešams nodrošināties, lai minētie darbi neradītu negatīvu ietekmi uz ūdeņu ekosistēmām, vai arī šādu ietekmi pēc iespējas samazināt. Tāpēc ir jāparedz nosacījumi kuri izvirzāmi pirms virszemes ūdensobjektu padziļināšanas darbu uzsākšanas un to veikšanas laikā.
1.3.1. Administratīvais slogs nav samērīgs ar plānoto darbu veidu un ietekmi
Šobrīd spēkā esošā virszemes ūdensobjektu vai ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība paredz vienādas prasības tīrīšanas un padziļināšanas darbu veikšanai virszemes ūdensobjektos vai ostu akvatorijās. Rezultātā VVD tehniskos noteikumus ir nepieciešams saņemt arī tādām darbībām kā peldošu atkritumu izvākšana, ūdensaugu un apauguma likvidēšana, akmeņu un koku izcelšana, nogrimušu priekšmetu izcelšana u.c. Tas rada nesamērīgu administratīvo slogu gan darbību ierosinātājiem (pašvaldībām, nevalstiskām organizācijām un fiziskām personām), gan VVD un DAP, kurām jāizsniedz vai jāsaskaņo tehniskie noteikumi arī iepriekš minētajiem darbiem, kuru ietekme uz ūdensobjektiem un ostu akvatorijām ir pozitīva. Turklāt pašreizējā kārtība ievērojami paildzina laiku, kas paiet no ieceres līdz darbu uzsākšanai, kas kavē gan dažādu vietējo iniciatīvu, gan projektu īstenošanu.
Administratīvo slogu palielina arī prasība saņemt sertificēta eksperta atzinumu visos gadījumos, ja darbības ir plānots veikt ūdensobjektos, kur ūdensteces sateces baseins ir lielāks par 25 km2 vai ūdenstilpes spoguļa laukuma platība ir vismaz 10 ha.
1.3.2. Pašreizējā kārtība nediferencē dažādu tīrīšanas darbu atšķirīgo ietekmi
MK not. 475 virszemes ūdensobjektu vai ostu akvatoriju tīrīšana definēta kā "peldošu gružu izvākšana, zāles un apauguma likvidēšana, akmeņu un koku izcelšana, nogrimušu priekšmetu izcelšana un citi darbi, tai skaitā gultnes attīrīšana, lai novērstu ūdens caurvadīšanas spēju samazināšanos." Tādējādi tīrīšanas darbi var nozīmēt gan gružu vai atkritumu savākšanu, kam nav nepieciešams izmantot tehniku, gan ūdensteces gultnes attīrīšanu no sedimentiem vai dūņām, kam nepieciešami gan darbarīki, gan tehnika. Attiecīgi dažādu tīrīšanas darbu ietekme uz upes vai ezera ekosistēmu vai ostas akvatoriju ir atšķirīga. Tāpat tīrīšanas darbu mērķi var atšķirties. Tādus darbus kā atkritumu savākšanu, ūdensaugu izpļaušanu (lai labiekārtotu vai uzturētu kārtībā peldlīdzekļu izmantošanai izveidotus koridorus, labiekārtotu vai uzturētu kārtībā makšķerēšanas un atpūtas vietas) koku un to sanesumu vai sagāzumu likvidēšanu bieži vien veic talkotāji vai ūdensobjektu īpašnieki vai apsaimniekotāji vai ūdenstūrisma uzņēmēji noteiktas teritorijas kopšanas un uzturēšanas nolūkos ar mērķi sakārtot vai uzturēt kārtībā apkārtni, padarīt ūdensteci vai ūdenstilpi pieejamu un patīkamu gan sev, gan citiem iedzīvotājiem, gan ūdenstūristiem. Vienlaikus tādus ūdensobjektu tīrīšanas darbus kā ūdensaugu aizauguma platības samazināšana, koku un krūmu apauguma samazināšana, mākslīgi radītu šķēršļu likvidēšana vai zivju nārsta vietu atjaunošana, attīrot gultni no dūņām un sanešiem, bieži veic dažādu projektu ietvaros, ar mērķi uzlabot attiecīgās upes vai ezera ekoloģisko kvalitāti un bioloģisko daudzveidību, kombinējot tos ar citiem darbiem ūdenstilpes vai ūdensteces stāvokļa uzlabošanai.
1.3.3. Pašreizējā kārtība neattiecas uz inovatīvām ūdensobjektu tīrīšanas metodēm
MK not. 475 ir spēkā kopš 2006. gada. Kopš tā laika ir izstrādātas jaunas, inovatīvas metodes ūdensobjektu tīrīšanai, uz kurām MK not. 475 regulējums neattiecas. Šobrīd spēkā esošajā noteikumu redakcijā šāda veida attīrīšanas metožu pielietošana nav paredzēta.
1.3.4. Jāsamēro administratīvā sloga samazināšana ar ūdensobjektu aizsardzību
Atsakoties no nepieciešamības saņemt tehniskos noteikumus virszemes ūdensobjektu tīrīšanai un ostu akvatoriju tīrīšanai un remonta padziļināšanai, joprojām ir nepieciešams nodrošināties, lai minētie darbi neradītu negatīvu ietekmi uz ūdeņu ekosistēmām, vai arī šādu ietekmi pēc iespējas samazināt. Tāpēc ir jāparedz nosacījumi kuri izvirzāmi pirms virszemes ūdensobjektu padziļināšanas darbu uzsākšanas un to veikšanas laikā.
Risinājuma apraksts
RISINĀJUMI
1.3.1. Administratīvais slogs
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - Ministrija) saņēma priekšlikumus izmaiņām MK not. 475 no VVD un DAP, lai samazinātu administratīvo slogu, kā arī atvieglotu un veicinātu ūdensobjektu īpašnieku, valdītāju un lietotāju iesaisti un ieinteresētību ūdensobjektu apsaimniekošanā, veicot tīrīšanas vai padziļināšanas darbus. Ņemot vērā to, ka spēkā esošā kārtība rada nesamērīgu administratīvo slogu, no VVD ir saņemts priekšlikums atteikties no nepieciešamības saņemt tehniskos noteikumus tīrīšanas darbu veikšanai virszemes ūdensobjektos un tīrīšanas un remonta padziļināšanas darbu veikšanai ostu akvatorijās.
Noteikumu projekts paredz, ka tehniskie noteikumi ir nepieciešami tikai virszemes ūdensobjekta padziļināšanai, tajā skaitā valsts nozīmes ūdensnoteku atjaunošanas darbu ietvaros un ostas akvatorijas kapitālajai padziļināšanai, kā arī mākslīga ūdensobjekta padziļināšanai atsevišķos gadījumos, atsakoties no tehniskajiem noteikumiem ostu akvatoriju un ūdensobjektu tīrīšanas darbiem un ostu akvatoriju remonta padziļināšanas darbiem virszemes ūdensobjekta attīrīšanai.
Administratīvā sloga samazināšanai no VVD un DAP ir saņemti priekšlikumi izmaiņām virszemes ūdensobjektu tīrīšanas un padziļināšanas darbu veikšanas kārtībā īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kā arī abu iestāžu kompetenču jomu nodalīšanai un precizēšanai. VVD uzrauga normatīvo aktu prasību ievērošanu vides aizsardzības jomā, bet DAP atbild par valsts dabas aizsardzības politikas īstenošanu, tai skaitā sugu un biotopu aizsardzības jomā; noteikumu projekts paredz, ka plānoto darbu ietekmi uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, mikroliegumiem, sugām un biotopiem vērtē un darbus, kas skar iepriekšminētās teritorijas, aizsargājamās sugas vai biotopus saskaņo DAP. Lai nepalielinātu administratīvo slogu darbības ierosinātājam un tam nebūtu ar iesniegumu jāvēršas divās iestādēs, noteikumu projekts paredz, ka iesniegumu tehnisko noteikumu saņemšanai gadījumos, kad tie joprojām būs nepieciešami, iesniedz VVD. VVD izvērtēs saņemto informāciju un pārsūtīs iesniegumu DAP darbību saskaņošanai gadījumā, ja plānotajiem darbiem būs iespējama ietekme uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, mikroliegumiem, sugām un biotopiem. Tas dos iespēju VVD izvērtēt, vai konkrētajiem darbiem ir nepieciešams izdot arī tehnisko noteikumus ar prasībām vides aizsardzības nodrošināšanai, piemēram, gadījumā, ja paredzēta garāka ūdensteces posma padziļināšana, bet aizsargājams biotops vai mikroliegums aizņem tikai nelielu padziļināmā posma platību, kā arī noteikt aizlieguma periodus, kad padziļināšanas darbus nevar veikt, ņemot vērā raksturīgo zivju faunu attiecīgajā virszemes ūdensobjektā. Raksturīgo zivju faunu var noteikt gan pēc attiecīgā virszemes ūdensobjekta monitoringa datiem, gan pēc normatīvajos aktos par virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti noteikto iedalījumu karpveidīgo zivju ūdeņos un lašveidīgo zivju ūdeņos.
1.3.2. Diferencētas prasības dažādiem ūdensobjektu tīrīšanas darbiem
Pēc Ministrijas, VVD un DAP iniciatīvas, kā arī uzklausot ekspertus un ūdensobjektu tīrīšanas darbu veicējus noteikumu projekta saskaņošanas laikā, precizētas un papildināt ar virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanu un padziļināšanu saistītās definīcijas, tajās iekļaujot ūdensaugu pļaušanu, bebru aizsprostu un citu mākslīgi radītu šķēršļu (mākslīgi radītu akmeņu krāvumu, ūdensteces gultni aizsprostojošu konstrukciju, kas nav klasificējamas kā būves, piemēram, nelikumīgu nēģu taču u.c. zvejas rīku konstrukciju, nelikumīgu ūdens līmeņa paaugstināšanas konstrukciju likvidēšanu), kritušu un peldošu koku un to sanesumu likvidēšanu. Lai atspoguļotu ūdensobjektu tīrīšanas darbu dažādos mērķus un ietekmi, noteikumu projekts piedāvā atšķirīgi definēt tīrīšanas darbus ar dažādu ietekmi, pie katra no tiem gan uzskaitot attiecīgajai definīcijai atbilstošās darbības, gan paredzot atšķirīgu nodrošinājumu, kā novērst iespējamu negatīvu ietekmi uz ūdensobjektu. Virszemes ūdensobjekta vai ostas akvatorijas tīrīšana kopšanas un uzturēšanas nolūkos definēta kā peldošu un nogrimušu atkritumu izvākšana, ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana, koku sanesumu vai sagāzumu likvidēšana, bebru aizsprostu likvidēšana, nogrimušu vai gultnē nostiprinātu priekšmetu izcelšana. Vienīgais, kas jāievēro šo darbu ierosinātājiem ir noteikumu projektā izvirzītie vispārīgie nosacījumi; saskaņojumi ar valsts iestādēm nav nepieciešami. Savukārt virszemes ūdensobjekta tīrīšana ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos definēta ūdensaugu aizauguma samazināšana, koku un krūmu apauguma samazināšana, dūņu un atmirušo augu atlieku izvākšana, mākslīgi radītu šķēršļu likvidēšana, gultnes grunts pārveidošana (irdināšana, izlīdzināšana), substrāta (akmeņi, oļi, grants) ievietošana vai uzbēršana, mākslīgu straujteču veidošana, zivju nārsta vietu ierīkošana vai atjaunošana. Tā kā šiem darbiem iespējama lielāka ietekme uz ūdensobjektu, turklāt svarīgi izvērtēt tos kontekstā ar ūdensobjekta ekoloģisko stāvokli un tā uzlabošanas vajadzībām, paredzēts, ka šādu tīrīšanas darbu veikšanai nepieciešams sugu un biotopu aizsardzības jomas sertificēta eksperta izstrādāts plāns. Lai novērstu dažādas interpretācijas par plānā iekļaujamo informāciju, tā saturs noteikts noteikumu pielikumā. Saskaņojumi ar valsts iestādēm nav nepieciešami arī šiem tīrīšanas darbiem. Noteikumu projekts paredz, ka virszemes ūdensobjektu tīrīšanas ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos, attīrīšanas un padziļināšanas darbus var veikt, ja ir saņemta attiecīgā ūdensobjekta vai tā daļas īpašnieka vai tiesiskā valdītāja rakstiska piekrišana. Tādējādi attiecīgā ūdensobjekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs paredzēto darbu veikšanai var piekrist pilnā apmērā, piekrist darbu veikšanai izvirzot savus nosacījumus vai arī nepiekrist darbu veikšanai attiecīgajā ūdensobjektā vai tā daļā.
1.3.3. Regulējums inovatīvām tīrīšanas metodēm
No VVD ir saņemts ierosinājums noteikumu redakcijā iekļaut iespēju pielietot alternatīvas virszemes ūdensobjektu attīrīšanas metodes, kas balstās uz piesārņotāju saistīšanu nešķīstošos savienojumos, lai uzlabotu virszemes ūdensobjektu kvalitāti. Šāds ierosinājums pamatojas uz to, ka 2024. -2025. gadā Latvijā tika realizēts ''Trust Alum'' projekts, kā ietvaros notika Baltijā pirmā ezera attīrīšana no vēsturiskā fosfora piesārņojuma, izmantojot Skandināvijā populāru ALUM metodi. Projektā attīrīja Velnezeru, kas atrodas Juglas apkaimē Rīgā. Cilvēku darbības rezultātā Velnezerā bija nonākuši lieli fosfora apjomi. Ezera bioloģiskā daudzveidība ir noplicināta, ūdenī ir maz skābekļa un vasarās var novērot aļģu ziedēšanu. Velnezera kvalitāte ir zema un tas aizaug. Pēc ALUM savienojuma ievadīšanas ezera ūdenī, dati apliecina, ka tā ūdens kvalitāte ir uzlabojusies. Šāda veida metožu pielietošanas priekšrocības ir ātrs rezultāts (ūdens dzidrums palielinās jau dažu dienu laikā) un ilgtermiņa pozitīva ietekme, kas var saglabāties gadiem. Tomēr ALUM metode jāpielieto precīzi un uzmanīgi, tāpēc noteikumu projektā paredzēts, ka šādiem darbiem jāsaņem VVD tehniskie noteikumi. Tā kā šis ūdensobjektu (pamatā - ezeru) tīrīšanas veids atšķiras pēc pielietotās tehnoloģijas, tas noteikumu projektā definēts kā virszemes ūdensobjekta attīrīšana – alternatīvu attīrīšanas metožu ar piesārņotāju saistīšanu nešķīstošos savienojumos izmantošana, lai uzlabotu virszemes ūdensobjekta kvalitāti.
1.3.4. Administratīvā sloga samazināšanas un vides aizsardzības samērošana
Lai samazinātu administratīvo slogu un atteiktos no nepieciešamības saņemt VVD tehniskos noteikumus virszemes ūdensobjektu tīrīšanai, vienlaikus nevājinot ūdensobjektu un ostu akvatoriju aizsardzību, noteikumu projekts ir papildināts ar jaunām normām, kur izvirzīti nosacījumi, kas katra veida darbu veicējiem obligāti jāievēro pirms tīrīšanas darbu uzsākšanas, kā arī to veikšanas laikā.
1.3.1. Administratīvais slogs
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - Ministrija) saņēma priekšlikumus izmaiņām MK not. 475 no VVD un DAP, lai samazinātu administratīvo slogu, kā arī atvieglotu un veicinātu ūdensobjektu īpašnieku, valdītāju un lietotāju iesaisti un ieinteresētību ūdensobjektu apsaimniekošanā, veicot tīrīšanas vai padziļināšanas darbus. Ņemot vērā to, ka spēkā esošā kārtība rada nesamērīgu administratīvo slogu, no VVD ir saņemts priekšlikums atteikties no nepieciešamības saņemt tehniskos noteikumus tīrīšanas darbu veikšanai virszemes ūdensobjektos un tīrīšanas un remonta padziļināšanas darbu veikšanai ostu akvatorijās.
Noteikumu projekts paredz, ka tehniskie noteikumi ir nepieciešami tikai virszemes ūdensobjekta padziļināšanai, tajā skaitā valsts nozīmes ūdensnoteku atjaunošanas darbu ietvaros un ostas akvatorijas kapitālajai padziļināšanai, kā arī mākslīga ūdensobjekta padziļināšanai atsevišķos gadījumos, atsakoties no tehniskajiem noteikumiem ostu akvatoriju un ūdensobjektu tīrīšanas darbiem un ostu akvatoriju remonta padziļināšanas darbiem virszemes ūdensobjekta attīrīšanai.
Administratīvā sloga samazināšanai no VVD un DAP ir saņemti priekšlikumi izmaiņām virszemes ūdensobjektu tīrīšanas un padziļināšanas darbu veikšanas kārtībā īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kā arī abu iestāžu kompetenču jomu nodalīšanai un precizēšanai. VVD uzrauga normatīvo aktu prasību ievērošanu vides aizsardzības jomā, bet DAP atbild par valsts dabas aizsardzības politikas īstenošanu, tai skaitā sugu un biotopu aizsardzības jomā; noteikumu projekts paredz, ka plānoto darbu ietekmi uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, mikroliegumiem, sugām un biotopiem vērtē un darbus, kas skar iepriekšminētās teritorijas, aizsargājamās sugas vai biotopus saskaņo DAP. Lai nepalielinātu administratīvo slogu darbības ierosinātājam un tam nebūtu ar iesniegumu jāvēršas divās iestādēs, noteikumu projekts paredz, ka iesniegumu tehnisko noteikumu saņemšanai gadījumos, kad tie joprojām būs nepieciešami, iesniedz VVD. VVD izvērtēs saņemto informāciju un pārsūtīs iesniegumu DAP darbību saskaņošanai gadījumā, ja plānotajiem darbiem būs iespējama ietekme uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, mikroliegumiem, sugām un biotopiem. Tas dos iespēju VVD izvērtēt, vai konkrētajiem darbiem ir nepieciešams izdot arī tehnisko noteikumus ar prasībām vides aizsardzības nodrošināšanai, piemēram, gadījumā, ja paredzēta garāka ūdensteces posma padziļināšana, bet aizsargājams biotops vai mikroliegums aizņem tikai nelielu padziļināmā posma platību, kā arī noteikt aizlieguma periodus, kad padziļināšanas darbus nevar veikt, ņemot vērā raksturīgo zivju faunu attiecīgajā virszemes ūdensobjektā. Raksturīgo zivju faunu var noteikt gan pēc attiecīgā virszemes ūdensobjekta monitoringa datiem, gan pēc normatīvajos aktos par virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti noteikto iedalījumu karpveidīgo zivju ūdeņos un lašveidīgo zivju ūdeņos.
1.3.2. Diferencētas prasības dažādiem ūdensobjektu tīrīšanas darbiem
Pēc Ministrijas, VVD un DAP iniciatīvas, kā arī uzklausot ekspertus un ūdensobjektu tīrīšanas darbu veicējus noteikumu projekta saskaņošanas laikā, precizētas un papildināt ar virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanu un padziļināšanu saistītās definīcijas, tajās iekļaujot ūdensaugu pļaušanu, bebru aizsprostu un citu mākslīgi radītu šķēršļu (mākslīgi radītu akmeņu krāvumu, ūdensteces gultni aizsprostojošu konstrukciju, kas nav klasificējamas kā būves, piemēram, nelikumīgu nēģu taču u.c. zvejas rīku konstrukciju, nelikumīgu ūdens līmeņa paaugstināšanas konstrukciju likvidēšanu), kritušu un peldošu koku un to sanesumu likvidēšanu. Lai atspoguļotu ūdensobjektu tīrīšanas darbu dažādos mērķus un ietekmi, noteikumu projekts piedāvā atšķirīgi definēt tīrīšanas darbus ar dažādu ietekmi, pie katra no tiem gan uzskaitot attiecīgajai definīcijai atbilstošās darbības, gan paredzot atšķirīgu nodrošinājumu, kā novērst iespējamu negatīvu ietekmi uz ūdensobjektu. Virszemes ūdensobjekta vai ostas akvatorijas tīrīšana kopšanas un uzturēšanas nolūkos definēta kā peldošu un nogrimušu atkritumu izvākšana, ūdensaugu izpļaušana vai izvākšana, koku sanesumu vai sagāzumu likvidēšana, bebru aizsprostu likvidēšana, nogrimušu vai gultnē nostiprinātu priekšmetu izcelšana. Vienīgais, kas jāievēro šo darbu ierosinātājiem ir noteikumu projektā izvirzītie vispārīgie nosacījumi; saskaņojumi ar valsts iestādēm nav nepieciešami. Savukārt virszemes ūdensobjekta tīrīšana ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos definēta ūdensaugu aizauguma samazināšana, koku un krūmu apauguma samazināšana, dūņu un atmirušo augu atlieku izvākšana, mākslīgi radītu šķēršļu likvidēšana, gultnes grunts pārveidošana (irdināšana, izlīdzināšana), substrāta (akmeņi, oļi, grants) ievietošana vai uzbēršana, mākslīgu straujteču veidošana, zivju nārsta vietu ierīkošana vai atjaunošana. Tā kā šiem darbiem iespējama lielāka ietekme uz ūdensobjektu, turklāt svarīgi izvērtēt tos kontekstā ar ūdensobjekta ekoloģisko stāvokli un tā uzlabošanas vajadzībām, paredzēts, ka šādu tīrīšanas darbu veikšanai nepieciešams sugu un biotopu aizsardzības jomas sertificēta eksperta izstrādāts plāns. Lai novērstu dažādas interpretācijas par plānā iekļaujamo informāciju, tā saturs noteikts noteikumu pielikumā. Saskaņojumi ar valsts iestādēm nav nepieciešami arī šiem tīrīšanas darbiem. Noteikumu projekts paredz, ka virszemes ūdensobjektu tīrīšanas ekoloģiskās kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības uzlabošanas nolūkos, attīrīšanas un padziļināšanas darbus var veikt, ja ir saņemta attiecīgā ūdensobjekta vai tā daļas īpašnieka vai tiesiskā valdītāja rakstiska piekrišana. Tādējādi attiecīgā ūdensobjekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs paredzēto darbu veikšanai var piekrist pilnā apmērā, piekrist darbu veikšanai izvirzot savus nosacījumus vai arī nepiekrist darbu veikšanai attiecīgajā ūdensobjektā vai tā daļā.
1.3.3. Regulējums inovatīvām tīrīšanas metodēm
No VVD ir saņemts ierosinājums noteikumu redakcijā iekļaut iespēju pielietot alternatīvas virszemes ūdensobjektu attīrīšanas metodes, kas balstās uz piesārņotāju saistīšanu nešķīstošos savienojumos, lai uzlabotu virszemes ūdensobjektu kvalitāti. Šāds ierosinājums pamatojas uz to, ka 2024. -2025. gadā Latvijā tika realizēts ''Trust Alum'' projekts, kā ietvaros notika Baltijā pirmā ezera attīrīšana no vēsturiskā fosfora piesārņojuma, izmantojot Skandināvijā populāru ALUM metodi. Projektā attīrīja Velnezeru, kas atrodas Juglas apkaimē Rīgā. Cilvēku darbības rezultātā Velnezerā bija nonākuši lieli fosfora apjomi. Ezera bioloģiskā daudzveidība ir noplicināta, ūdenī ir maz skābekļa un vasarās var novērot aļģu ziedēšanu. Velnezera kvalitāte ir zema un tas aizaug. Pēc ALUM savienojuma ievadīšanas ezera ūdenī, dati apliecina, ka tā ūdens kvalitāte ir uzlabojusies. Šāda veida metožu pielietošanas priekšrocības ir ātrs rezultāts (ūdens dzidrums palielinās jau dažu dienu laikā) un ilgtermiņa pozitīva ietekme, kas var saglabāties gadiem. Tomēr ALUM metode jāpielieto precīzi un uzmanīgi, tāpēc noteikumu projektā paredzēts, ka šādiem darbiem jāsaņem VVD tehniskie noteikumi. Tā kā šis ūdensobjektu (pamatā - ezeru) tīrīšanas veids atšķiras pēc pielietotās tehnoloģijas, tas noteikumu projektā definēts kā virszemes ūdensobjekta attīrīšana – alternatīvu attīrīšanas metožu ar piesārņotāju saistīšanu nešķīstošos savienojumos izmantošana, lai uzlabotu virszemes ūdensobjekta kvalitāti.
1.3.4. Administratīvā sloga samazināšanas un vides aizsardzības samērošana
Lai samazinātu administratīvo slogu un atteiktos no nepieciešamības saņemt VVD tehniskos noteikumus virszemes ūdensobjektu tīrīšanai, vienlaikus nevājinot ūdensobjektu un ostu akvatoriju aizsardzību, noteikumu projekts ir papildināts ar jaunām normām, kur izvirzīti nosacījumi, kas katra veida darbu veicējiem obligāti jāievēro pirms tīrīšanas darbu uzsākšanas, kā arī to veikšanas laikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- virszemes ūdensobjektu un tiem pieguļošo zemju īpašnieki, entuziastu grupas
Ietekmes apraksts
Fiziskām personām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem veiks tīrīšanas darbus virszemes ūdensobjektos, turpmāk nebūs nepieciešams saņemt VVD tehniskos noteikumus, bet būs jāievēro normatīvajos aktos izvirzītās prasības pirms tīrīšanas darbu uzsākšanas un to veikšanas laikā.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
- visi uzņēmumi
- ostu pārvaldes
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem veiks tīrīšanas darbus virszemes ūdensobjektos vai remonta padziļināšanas darbus ostu akvatorijās, turpmāk nebūs nepieciešams saņemt VVD tehniskos noteikumus, bet būs jāievēro normatīvajos aktos izvirzītās prasības pirms tīrīšanas darbu uzsākšanas un to veikšanas laikā.
Juridiskām personām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem veiks attīrīšanas vai padziļināšanas darbus virszemes ūdensobjektos vai kapitālās padziļināšanas darbus ostu akvatorijās, jāvēršas VVD iesniedzot attiecīgu iesniegumu vai DAP, ja virszemes ūdensobjekts atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā vai tas ir reģistrēts dabas datu pārvaldības sistēmā kā īpaši aizsargājamo sugu dzīvotne vai īpaši aizsargājams biotops.
Juridiskām personām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem veiks attīrīšanas vai padziļināšanas darbus virszemes ūdensobjektos vai kapitālās padziļināšanas darbus ostu akvatorijās, jāvēršas VVD iesniedzot attiecīgu iesniegumu vai DAP, ja virszemes ūdensobjekts atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā vai tas ir reģistrēts dabas datu pārvaldības sistēmā kā īpaši aizsargājamo sugu dzīvotne vai īpaši aizsargājams biotops.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1992. gada Konvencija par Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzību (Helsinku konvencija)
Apraksts
1992. gada Helsinku konvencijas V. pielikums nosaka atbrīvojumus no vispārējā aizlieguma atkritumu un citu materiālu izgāšanai Baltijas jūras reģionā, to skaitā, 2.noteikums paredz, ka atbilstošai institūcijai (Latvijas gadījumā - Valsts vides dienests) jāizdod atļaujas bagarētu materiālu izvietošanai jūrā, bet 3. noteikums paredz, kāda informācija jāņem vērā, izdodot šādas atļaujas.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1992. gada Konvencija par Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzību (Helsinku konvencija)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
V. pielikums, Nosacījumi, kas jāievēro, izvietojot bagarētus materiālus jūrā
18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
No Helsinku konvencijas izrietošās saistības Latvijā ir spēkā kopš 1994.gada, tās nav pretrunā ar citām Latvijas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
1992. gada Helsinku konvencija Latvijā ir pieņemta un apstiprināta ar 1994. gada 3. marta likumu par 1974. gada un 1992. gada Helsinku konvencijām par Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzību.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts vides dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7152929b-efd4-4ab4-aa25-ecf1d43a867e
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/additional_documents/f9ba68ef-4462-46a4-a30a-15135563266b/download
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
- Dabas aizsardzības pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Tiks samazināts VVD un DAP birokrātiskais slogs
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Samazinoties birokrātiskajam slogam, palielināsies VVD un DAP iekšējo procesu efektivitāte.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Samazinot birokrātisko slogu, tiks uzlabota VVD un DAP iekšējo procesu optimizācija.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
