Anotācija (ex-ante)

22-TA-1129: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 48.pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" noteikto apropriāciju 11 546 800 euro apmērā, kas paredzēti sadarbības platformas "Demogrāfisko lietu centrs" ģimenes pirmsskolas reformas un citu iesniegto ģimeņu atbalsta politikas prioritāšu realizācijai, finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt ģimeņu atbalsta politikas īstenošanu atbilstoši  sadarbības platformas “Demogrāfisko lietu centrs” izvirzītajām prioritātēm 2022.gadam. Lai nodrošinātu pasākumus ģimeņu atbalstam un ģimenisko vērtību godināšanu, Sabiedrības integrācijas fonds atklāta projektu pieteikumu konkursa ietvaros  īstenos programmu “Ģimenei draudzīga pašvaldība”, kā arī nodrošinās Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri izceļojuši no Ukrainas uz Latviju saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto militāro konfliktu Ukrainā, ģimeņu un bērnu atbalsta pasākumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Skat. sadaļu "Problēmas un risinājumi".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pētījuma “Ietvarpētījuma “Pandēmijas sekas” par COVID-19 izraisītās krīzes ietekmi uz Latvijas sabiedrību secinājumi un priekšlikumi” (2021) autori secinājuši, ka pandēmijas laikā paaugstinātais stress atstās būtisku iespaidu uz fiziskās un garīgās veselības rādītājiem ilgtermiņā un īstermiņā un jau šobrīd vērojams trauksmes un depresijas rādītāju pieaugums. Šā Pētījuma daļā, kas īpaši veltīta ģimenēm ar bērniem, norādīts, ka vecāku stress un garīgās veselības pasliktināšanās ir kritiski nozīmīgs faktors bērnu sociāli emocionālajā un intelektuālajā attīstībā, un šāda sakarība ir spēkā arī pandēmijas apstākļos. Vienlaikus Pētījuma autori norāda: būtiski sniegt atbalstu ģimenēm ar bērniem (neatkarīgi no bērnu skaita), lai mazinātu pandēmijas ilgtermiņa psiholoģisko ietekmi uz nākamo paaudzi ( https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Projekti/VPP_COVID/30_zinojums_03_15_2021_final_final-1.pdf)

Ilgstošā Covid-19 infekcijas izplatība valstī ir atstājusi sekas uz visu sabiedrību, taču jaunākie dati liecina, ka sievietes cieta vairāk nekā vīrieši. Dati, kas apkopoti 2021. gada februārī un martā, liecina, ka 7,4 % sieviešu un 5,7 % vīriešu bija grūti koncentrēties darbam ģimenes pienākumu dēļ. Šie skaitļi ir vēl augstāki cilvēkiem, kuri strādā attālināti pilnu darba laiku un kuriem mājās ir mazi bērni (27 % sieviešu un 19 % vīriešu). Ģimenes pienākumi ietekmē ne tikai darbu, bet arī otrādi - aptuveni 31 % sieviešu un 22 % vīriešu, kuri strādā attālināti no mājām, un kuriem mājās ir mazi bērni, norādīja, ka darbs neļauj viņiem veltīt ģimenei tik daudz laika, cik viņi vēlētos (https://www.europarl.europa.eu/news/lv/headlines/society/20220303STO24641/attalinatais-darbs-neapmaksatais-aprupes-darbs-un-gariga-slodze-covid-19-laika )
Līdz ar to valsts līmenī būtu nepieciešams atbalstīt Mātes dienu, Starptautisko ģimenes dienu un Starptautisko bērnu tiesību aizsardzības dienu, kuras godina ģimenes vērtības, un ir tādas svinamās dienas, kurām ir nozīme valsts un starptautiskā līmenī. 

2021.gada ietvaros Latvijas valsts budžeta finansētās programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” atklāta projektu pieteikumu konkursa nevaldības organizācijām “Atbalsts ģimeņu interešu pārstāvošo NVO pamatdarbības nodrošināšanai” bija pieejams finansējums 81 600 euro apmērā, savukārt 2022.gadā šis finansējums ir par aptuveni 17% mazāks. 2021.gadā tika saņemti 7 projektu pieteikumi, kuri pārsniedza pieejamo finansējumu, kas liecina par šāda finansējuma nepieciešamību tieši ģimeņu interešu pārstāvošām nevaldības organizācijām.
2021.gadā vienam projektam pieejamais finansējums bija 13 600 euro un projektu īstenošanas termiņš varēja būt deviņi mēneši, taču 2022.gada cenu kāpums, kas attiecīgi palielina arī izmaksas projektā liecina, ka 2022.gadā vienam projektam nepieciešamās izmaksas būtu jāpalielina, nesamazinot atbalstāmo projektu skaitu salīdzinājumā ar 2021.gada rezultātiem, tādējādi ar papildus piešķirtajiem finanšu līdzekļiem varētu atbalstīt vismaz 7 nevaldības organizācijas.

Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri bēg no notiekošā bruņotā konflikta starp Ukrainu un Krievijas Federāciju, ir piedzīvojuši traumatisku pieredzi, proti, karadarbību, nepieciešamību atstāt savu vecākus, draugus un nereti arī ar svešām personām doties bēgļu gaitās. Visas šīs piedzīvotās emocijas un nepieciešamība iekļauties patvēruma valstī rada bērniem stresu. Tādēļ jo īpaši būtiski ir sniegt atbalstu ģimenēm ar bērniem.
Neatkarīgi no ģimeņu etniskās un reliģiskās piederības, ģimeņu saliedēšanās sekmē uz vērtībām balstītu sabiedrību. Iesaistot ģimenes no Ukrainas kopīgos ģimeņu pasākumos un savstarpēji līdzdarbojoties, stiprināta tiks šo ģimeņu piederība mūsu sabiedrībai un mazināta psihoemocionālā spriedze par karā piedzīvoto.
Risinājuma apraksts
2022.gada 11.aprīlī notika sadarbības platformas “Demogrāfisko lietu centrs” 39.sēde, kuras darba kārtībā bija jautājums - “Līdzekļu pārdale no budžetā piešķirtajiem līdzekļiem "Demogrāfijas pasākumiem”, kurā tika pieņemts lēmums: "Atbalstīt Labklājības ministrijas  virzīto MK rīkojuma projektu par līdzekļu pārdali no budžetā iezīmētiem līdzekļiem, kas tapis saskaņā ar DLC izvirzītajām prioritātēm ģimeņu atbalsta politikas kontekstā; nosakot, papildu finanšu līdzekļu piešķiršanu Sabiedrības integrācijas fondam:
1) 300 000 euro apmērā, lai Fonds apstiprinātu Latvijas valsts budžeta finansētās programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” atklāta projektu pieteikumu konkursa rezultātā  tos projektu pieteikumus, kuri visos kvalitātes vērtēšanas kritērijos ieguvuši vismaz minimālo punktu skaitu un kuri projektā plānojuši aktivitātes Mātes dienas, Starptautiskās ģimenes dienas un Starptautiskās bērnu tiesību aizsardzības dienas ietvaros ar uzsākšanas termiņu maijā vai jūnijā, un tie projektu pieteikumi, kuri vērtēšanas kritērijos ieguvuši vismaz 25 punktus, bet nav saņēmuši atbalstu nepietiekama finansējuma dēļ programmā;
2) 150 000 euro apmērā, lai Fonds Latvijas valsts budžeta finansētās programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” 2022.gada konkursa ietvaros, varētu nodrošināt ar atbilstošu atbalstu ģimeņu interešu pārstāvošās nevaldības organizācijas, to darbības nodrošināšanai un kapacitātes stiprināšanai, vairojot sabiedrības līdzdalību un sekmējot ģimeņu atbalsta politikas lietu risināšanu valsts mērogā;
3) Vienlaikus  paredz papildu finanšu līdzekļu piešķiršanu Fondam 200 000 euro  apmērā, lai Fonds programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” ietvaros konkursa kārtībā papildus varētu nodrošināt ģimeņu nevaldības organizāciju pasākumus un aktivitātes ģimenēm ar bērniem, ar nosacījumu, ka tajos noteiktā daudzumā iesaistāmas ukraiņu ģimenes ar bērniem, kuras saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto karu Ukrainā, izceļojušas no Ukrainas uz Latviju, tādējādi vairojot savstarpējo sapratni un iekļaušanos Latvijas sabiedrībā.".
Sēdes protokols:  https://pkc.gov.lv/lv/sabiedribas-lidzdaliba/iniciativas-un-darba-grupas/sadarbibas-platforma-demografisko-lietu-centrs

Rīkojuma projekts paredz papildu finanšu līdzekļu piešķiršanu Fondam, lai nodrošinātu  sadarbības platformas "Demogrāfijas lietu centrs" izvirzītās prioritātes ģimeņu atbalsta pasākumu īstenošanai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas, kuras audzina bērnus
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
650 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
650 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-650 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-650 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
650 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu MK rīkojuma projektā ietverto pasākumu īstenošanu, nepieciešams finansējums 650 000 euro apmērā, tai skaitā:
- 300 000 euro apmērā, lai programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” ietvaros atbalstītu atklāta projektu pieteikumu konkursa rezultātā izvēlēto projektu īstenošanu, kuru aktivitātes saistītas ar pasākumu rīkošanu Mātes dienas, Starptautiskās ģimenes dienas un Starptautiskās bērnu tiesību aizsardzības dienas ietvaros ar uzsākšanas termiņu maijā vai jūnijā, kā arī projektu pieteikumi, kuri vērtēšanā saņēmuši vismaz 25 punktus, bet noraidīti nepietiekamā finansējuma dēļ programmā (plānots papildus apstiprināt līdz 25 projektiem. Finansējums katram projektam tiks piešķirts, ņemot vērā projekta pieteikumā pieprasīto finansējumu, kas katram projektam ir atšķirīgs (minimālā summa pieteikumā – 2 752,5 euro, bet maksimālā summa saskaņā ar konkursa nolikumu – 15 000 euro. Sasniedzamais ģimeņu loks atkarībā no pasākuma lokalitātes, pasākuma rakstura un mērķa ir sākot ar 60 dalībniekiem līdz pat 9 000, kā norādīts konkursa pieteikumos. Kopumā no šī piešķīruma atbalstāmajos projektos dalībnieku skaits plānots 19 170 personas jeb ne mazāk kā 9 000 ģimenes);

- 150 000 euro apmērā, lai programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” ietvaros stiprinātu ģimeņu interešu pārstāvošās nevalstiskās organizācijas (finansējuma ietvaros konkursa kārtībā tiek nodrošināts atbalsts ne mazāk kā pieciem pieteikumiem par finansējumu ne vairāk par 30 000 euro apmērā katram; tām nevalstiskajām organizācijām, kuras valstiskā līmenī darbojas ģimeņu atbalsta politikas īstenošanā, kas ļautu nodrošināt pilnvērtīgu darbību un stiprināt kapacitāti risinot ar ģimeņu jomu būtiskus jautājumus valsts līmenī nepieciešamajā laika periodā un pēc iespējās efektīvāk);

- 200 000 euro apmērā nevaldības organizācijām, lai īstenotu dažāda veida pasākumus un aktivitātes ar noteikumu, ka pasākumos tiek iesaistītas ģimenes un bērni, tai skaitā arī no Ukrainas (finansējuma ietvaros provizoriski var atbalstīt 20 projektus ar maksimālo atbalsta summu līdz 10 000 EUR, vai 16 projektus ar maksimālo atbalsta summu vienam projekta līdz 12 500 EUR. Precīzu atbalstīto projektu skaitu nosaka konkursa nolikums, kuru apstiprina Sabiedrības integrācijas fonda padome, kā arī vienam projektam pieprasītas finansējums).

Likuma "Par valsts budžetu 2022.gadam" 48.pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" noteikto apropriāciju 11 546 800 euro apmērā, kas paredzēti sadarbības platformas "Demogrāfisko lietu centrs" ģimenes pirmsskolas reformas un citu iesniegto ģimeņu atbalsta politikas prioritāšu realizācijai, finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Rīkojuma projekts paredz nepieciešamā finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" uz Sabiedrības integrācijas fonda budžeta programmu 01.00.00 "Sabiedrības integrācijas fonda vadība", lai nodrošinātu plānoto pasākumu īstenošanu 2022.gadā.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz nepieciešamā finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" uz Sabiedrības integrācijas fonda budžeta programmu 01.00.00 "Sabiedrības integrācijas fonda vadība".
Sabiedrības integrācijas fonds normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par pamatbudžeta apropriācijas pārdali atbilstoši rīkojuma projekta 1. punktam.
Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neiebildīs pret apropriācijas pārdali, veiks apropriācijas pārdali.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
_

6.4. Cita informācija

_
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi