Anotācija (ex-ante)

22-TA-2553: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par atļaujām jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Noteikumi par atļaujām jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavots, pamatojoties uz Elektroenerģijas tirgus likuma 22.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tā kā spēku zaudējuši Ministru kabineta 2020. gada 2. septembra noteikumi Nr. 559 "Noteikumi par atļaujām elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai vai jaunu ražošanas iekārtu ieviešanai" (turpmāk - Noteikumi Nr. 559), noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību kādā Ekonomikas ministrija (turpmāk - ministrija) izsniedz atļaujas jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai, pilnveidojot līdzšinējā regulējumā novērotās nepilnības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada nogalē, kā arī 2022. gada sākumā ģeopolitisko notikumu iespaidā Eiropas valstīs, tostarp Latvijā notika nebijis elektroenerģijas cenu kāpums. Pirms šī ekstremālā cenu pieauguma atjaunojamās elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas atmaksāšanās laiks bija ievērojami ilgāks, tāpēc nebija vērojama tik liela interese par šādu elektrostaciju izveidi, un attiecīgi ministrijas atļaujas jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai (turpmāk - atļaujas) tika izsniegtas daudz mazākā apjomā. No dažiem simtiem atļauju gadā ministrijas izsniegto atļauju apjoms sasniedzis vairākus simtus atļauju mēnesī. Šāda nebijusi interese par elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanu rada situāciju, kurā gan pārvades, gan sadales sistēmā aptuveni 70 % brīvās jaudas ir rezervēta, un vairākās vietās Latvijā, sistēmas operatori ir apturējuši tehnisko noteikumu izsniegšanu.
Noteikumu projekts ir tapis, jo Noteikumi Nr. 559 ir zaudējuši spēku, turklāt tie bija samērā nepilnīgi un neatbilstoši aktuālajai situācijai.
Tā, ja iesniegums atļaujas saņemšanai jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanai vai elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanai (turpmāk - iesniegums) ministrijā tika iesniegts saskaņā ar Noteikumu Nr. 559 2. punktu un tam bija pievienoti visi nepieciešamie pielikumi, tad atbilstoši Noteikumu Nr. 559 3. punktam ministrija izsniedza atļauju un nebija paredzēti nosacījumi atļaujas atteikumam, kā arī nebija noteikta kārtība, kādā izsniegtās atļaujas var tikt pārreģistrētas uz citas personas vārda, ja rodas tāda nepieciešamība.
Tādējādi, noteikumu projektā  paredzami vairāki jauni kritēriji atļauju izsniegšanai, kas padarītu ministrijas atļauju izsniegšanas procesu efektīvāku.
Elektroenerģijas tirgus likuma grozījumi, kas stājušies spēkā 2022. gada 11. augustā, nosaka, ka ministrijas atļauja nepieciešama sākot no elektroenerģijas ražošanas jaudas, kas vienāda vai lielāka nekā 500 kilovati. Šīs izmaiņas mazina administratīvo slogu ministrijai, sistēmas operatoriem un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai, ņemot vērā, ka samazināsies dokumentu plūsma, organizējot informācijas apmaiņu par sistēmai pieslēgto elektrostaciju statistiku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 559 2. punktā bija noteikts kādi papildus dokumenti jāpievieno iesniegumam, lai saņemtu ministrijas atļauju. Šī punkta 2.3. apakšpunktā bija noteikta prasība iesniegumam pievienot valdījuma tiesību apliecinoša dokumenta kopiju par nekustamo īpašumu, kurā plānots ieviest jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu vai palielināt esošo elektroenerģijas ražošanas jaudu, ja attiecīgais nekustamais īpašums nav iesniedzēja īpašumā vai viņa valdījuma tiesības nav ierakstītas zemesgrāmatā. Tādējādi, ministrija varēja pārliecināties par projekta īstenotāja zemes nekustamā īpašuma valdījuma tiesībām, kas iegūtas vienojoties ar zemes īpašnieku. 
Tomēr, praksē novērots, ka valdījuma tiesību apliecinošo dokumentu termiņi ir daudz īsāki, nekā atļaujā noteiktās darbības īstenošanas laiks.
Noteikumu Nr. 559 2. punkta 2.4. un 2.5. apakšpunktā bija noteikta prasība iesniedzējam pievienot tehniskos noteikumus vai akcepta lēmumu par ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanu. Pieprasot šādus dokumentus, kas ir publiski pieejama informācija, netika ievērots vienreizes princips.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2018/1724 (2018. gada 2. oktobris), ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012, prasībām līdz 2023. gada 30. jūnijam publiskās pārvaldes pakalpojumu sniedzējiem ir jānodrošina vienreizes principa ieviešana to sniegtajos pārrobežu pakalpojumos. Vienreizes princips paredz, ka iedzīvotāji un uzņēmēji valsts iestādēm datus par sevi sniedz vienreiz. Savukārt iestāde, kas sniedz pakalpojumus, no iedzīvotājiem vai uzņēmējiem pieņem tādu informāciju, kas par šo personu jau ir pieejama citai iestādei, šo informāciju izgūstot no attiecīgās iestādes informācijas sistēmas, izmantojot vienotos informācijas apmaiņas rīkus.
Noteikumu Nr. 559 2. punktā netika noteikta prasība iesniegumam pievienot maksājuma uzdevumu par drošības naudas iemaksu ministrijā, tādējādi iesniedzēji kļūdaini iesniedza iesniegumu, nemaksājot drošības naudu. Lai novērstu tendenci, ka drošības nauda netiek samaksāta pirms iesnieguma (apzināti vai aizmāršības dēļ) un tādējādi tiek pagarināts iesniegumu izskatīšanas termiņš, informāciju par drošības naudas iemaksu būtu nepieciešams pievienot, tādējādi padarot iesnieguma apstrādi ātrāku un efektīvāku.
Ņemot vērā neskaidrības ar iemaksājamās drošības naudas apmēriem un kļūdas veiktajos maksājumos, būtu jānosaka konstanta summa par 1 MW atbilstoši 2.pielikumā piedāvātajai tabulai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz 2. punkta 2.1. apakšpunktā noteikt valdījuma tiesību apliecinoša dokumenta minimālo darbības termiņu, kas nevar būt īsāks par izsniegtajā atļaujā noteikto darbību īstenošanas termiņu.
Tāpat, paredzēts izslēgt prasību iesniegumam pievienot tehniskos noteikumus vai akcepta lēmumu par ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanu.
Noteikumu projekta 3. punkts nosaka prasību veikt ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru, ja to paredz likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu”, iesniedzējs tādā gadījumā ministriju informēs tikai par saņemto dokumentu, attiecīgi par dokumenta saturu ministrija pati varēs pārliecināties Valsts vides dienesta publiskotajā datu bāzē.
Noteikumu projekts paredz 2. punkta 2.5. apakšpunktā noteikt prasību iesniegumam pievienot maksājuma uzdevumu par drošības naudas iemaksu ministrijā.
Problēmas apraksts
Lai izvairītos no ministrijas noteiktās drošības naudas samaksas, kā arī citu iemeslu dēļ, kas saistīti ar tālāko pieslēguma izbūvi, ministrija ir vairākkārt saņēmusi saturiski vienādus iesniegumus, proti iesniedzējs, elektroenerģijas ražošanas jauda un nekustamais īpašums ir vienādi. Tādējādi tiek pārmērīgi noslogots ministrijas administratīvais resurss, kā arī iesniedzējam ir iespēja izvairīties no drošības naudas un tālākas elektrostacijas ieviešanas uzsākšanas kontroles.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu elektrostacijas nepamatotu sadalīšanu nelielās daļās, nolūkā izvairīties no ministrijas drošības naudas un tālākas elektrostacijas ieviešanas uzsākšanas kontroles, noteikumu projekts paredz tā 5. punktā noteikt, ka viens iesniedzējs uz vienu adresi, kadastra numuru vai  kadastra apzīmējumu vienlaikus var iesniegt tikai vienu iesniegumu, ja neatšķiras elektroenerģijas ražošanas veids.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumiem Nr. 559, pamatojumu atļaujas izsniegšanas atteikumam noteica šo noteikumu 5. punkts, proti, ministrija lemj par atteikumu izsniegt atļauju, ja iesniedzējs ministrijas noteiktajā termiņā nesniedz visu nepieciešamo informāciju vai dokumentus. Tomēr sadales sistēmas operatori ir norādījuši uz vairākām atļaujām, kurās zemes platība attiecībā pret paredzētās elektroenerģijas ražošanas jaudu ir nesamērīga un tehniski nav īstenojama. Proti, rezervētā jauda vairākas reizes pārsniedz atļaujā norādītās nekustamā īpašuma platību. 
Izsniedzot šādas atļaujas, tiek rezervēts nesamērīgi liels jaudas apjoms, kas netiek īstenots, bet nav pieejams arī citiem elektrostaciju attīstītājiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz 7. punkta 7.2. apakšpunktā kā papildus atļaujas izsniegšanas atteikumu noteikt jaudas un zemes nekustamā īpašuma platības attiecību - 1MW jaudas nepieciešams vismaz 1ha nekustamā īpašuma platības.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 559 6. punktā noteikts, ka iesniedzējs sešu mēnešu laikā pēc minētā lēmuma spēkā stāšanās dienas uzsāk lēmumā norādītās elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanu vai esošās elektroenerģijas ražošanas jaudas palielināšanu un par to rakstveidā informē ministriju, iesniedzot apliecinājumu par jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas vai elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanas uzsākšanu (turpmāk - apliecinājums). Tomēr, ņemot vērā lielo izsniegto atļauju skaitu, gan pārvades, gan sadales sistēmas operatori vairākās vietās ir izveidojuši virtuālu jaudas rindu, kurā tiek ielikti visi tie pieteikumi, kuriem brīvās jaudas nepietiek. Šāda rinda ir noderīga, ja kāds no elektrostacijas attīstītājiem, kurš ir saņēmis sistēmas operatora tehniskos noteikumus, dažādu apsvērumu dēļ nevar turpināt īstenot elektrostacijas iesviešanu. 
Gaidīšanas rindas risinājums, savukārt, liedz komersantam sešu mēnešu laikā uzsākt elektrostacijas ieviešanu un iesniegt apliecinājumu. 
Risinājuma apraksts
Konsultējoties ar sadales sistēmas operatoriem un ņemot vērā sadales sistēmas operatoru darbību termiņus, noteikumu projekts paredz pagarināt esošo apliecinājuma iesniegšanas termiņu, proti, noteikt, ka apliecinājuma iesniegšanas termiņš ir 10 mēneši.
Problēmas apraksts
Tā kā tiek novērota liela interese par atļaujas adresāta maiņu no tās saņēmēja uz tā tiesību pārņēmēju, tad saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 33. panta pirmo daļu, ministrija pieņem atļaujas adresāta maiņas lēmumu, ja pārņemtas valdījuma tiesības. Tomēr, šāda atļaujas adresāta maiņa jebkurā projekta īstenošanas stadijā, paver iespējas negodprātīgai praksei, proti, atļaujas un, līdz ar to, arī rezervētās jaudas tirdzniecībai.
Risinājuma apraksts
Lai detalizētāk noteiktu atļaujas adresāta maiņas jeb pārreģistrēšanas nosacījumus, noteikumu projekta 17. punkts paredz kārtību, kādā iesniedzams iesniegums par atļaujas pārreģistrēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē fiziskas personas, kuras plāno ieviest elektroenerģijas ražošanas iekārtas.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē saimnieciskās darbības veicējus, kuri plāno ieviest elektroenerģijas ražošanas iekārtas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
AS "Sadales tīkls"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav iesniegti viedokļi.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība un informēšana tiks nodrošināta nosūtot projektu nozarei viedokļa sniegšanai, kā arī ievietojot projektu sabiedriskai apspriedei tiesību aktu projektu publiskajā portālā: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pirms atļaujas saņemšanas vēja elektrostaciju ieviešanai, nepieciešams veikt ietekmes uz vidi novērtējumu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tā kā lielākais izsniegto atļauju skaits ir tieši saules elektrostacijām, palielināsies atjaunīgo energoresursu īpatsvars kopējā enerģijas bilancē un vienlaikus tiks mazināts siltumnīcefekta gāzu emisiju apjoms no enerģijas ražošanas.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi