Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
24-TA-2912: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā"" (turpmāk - noteikumu projekts), lai svītrotu atsauces uz Lauksaimniecības datu centru (turpmāk - LDC), ņemot vērā tā likvidēšanu un funkciju nodošanu Lauku atbalsta dienestam, precizētu Vides un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu, precizētu kārtību par valsts un Eiropas Savienības (turpmāk - ES) atbalsta maksājumu izmaksu uz maksājumu kontiem, kā arī noteiktu Lauku atbalsta dienesta (turpmāk - LAD) tiesības attiecībā uz maksājumu aizkavēšanu līdz brīdim, kamēr tam ir pieejami finanšu līdzekļi valsts budžetā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir svītrot atsauces uz LDC, ņemot vērā tā likvidēšanu un funkciju nodošanu LAD, precizēt Vides un reģionālās attīstības ministrijas nosaukuma maiņu, precizēt kārtību par valsts un ES atbalsta maksājumu izmaksu uz maksājumu kontiem, kā arī noteikt LAD tiesības attiecībā uz maksājumu aizkavēšanu līdz brīdim, kamēr tam ir pieejami finanšu līdzekļi valsts budžetā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 599) ir noteikta kārtība, kādā administrē valsts un ES atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 599 18. punkts satur atsauci uz LDC. Ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 743), kas paredz likvidēt Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestādi – LDC un līdz 2025. gada 1. janvārim nodot LDC funkcijas un uzdevumus LAD, ir jādzēš atsauce uz LDC. Tāpat noteikumu Nr. 599 18. punkts atsaucas uz biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūciju "Vides kvalitāte" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Atbilstības novērtēšanas nodaļas Bioloģiskās lauksaimniecības sektoru, kas nodrošina LAD ar nepieciešamo informāciju un pārbaudēm savas atbildības un kompetences jomā. Lai nodrošinātu, ka ir aptvertas visas kontroles institūcijas saistībā ar bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzību un kontroli, iepriekšminēto institūciju uzskaitījums ir jāaizstāj ar atsauci uz normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktajām institūcijām.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punkts paredz atsauces uz LDC svītrošanu noteikumu Nr. 599 18. punktā, kā arī paredz svītrot atsauci uz biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūciju "Vides kvalitāte" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Atbilstības novērtēšanas nodaļas Bioloģiskās lauksaimniecības sektoru, aizstājot to ar atsauci uz normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktajām institūcijām.
Problēmas apraksts
MK rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunkts nosaka, ka LAD ir LDC izveidoto un uzturēto nozares koplietošanas informācijas sistēmu un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturētājs un attīstītājs. Līdz ar to ir jāgroza noteikumu Nr. 599 23. punkts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punkts nosaka, ka Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu koplietošanas informācijas sistēmu un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūru uztur un attīsta LAD.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 599 33. un 35. punktā ir noteiks Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam uzraudzības komitejas un Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gadam uzraudzības komitejas institucionālais sastāvs, tā 33.2. un 35.2. apakšpunktā paredzot divus pārstāvjus no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM).
Ņemot vērā VARAM nosaukuma maiņu uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, ir jāprecizē tās nosaukums noteikumu Nr. 599 33.2. un 35.2. apakšpunktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. un 4. punkts precizē VARAM nosaukumu uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 599 43. punkts paredz, ka atbalsta maksājumus LAD pārskaita uz atbalsta saņēmēja norēķinu kontu, kas atvērts kredītiestādē vai uz kontu licencētā maksājumu iestādē valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Pasts". Tomēr, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regulas (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 3. un 9. pantā noteikto, maksājumu saņēmējam nevar tikt norādīta konkrēta maksājumu pakalpojumu sniedzēja izvēle attiecībā uz valsts un ES maksājumu saņemšanu.
Līdz ar to ir nepieciešams paplašināt noteikumu Nr. 599 43. punktā noteiktās iespējas, nodrošinot, ka atbalsta maksājumi var tikt pārskaitīti ne tikai uz kontu, kas atvērts kredītiestādē vai licencētā maksājumu iestādē valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Pasts", bet arī uz maksājumu kontiem, kas ir izveidoti pie citiem Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā (turpmāk – likums) minētajiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Tie ietver elektroniskās naudas iestādes, maksājumu iestādes, ES dalībvalstīs licencētas iestādes, kas Latvijas teritorijā darbojas saskaņā ar likuma 31. pantu, kā arī krājaizdevu sabiedrības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. punkts precizē noteikumu Nr. 599 43. punktu, nosakot, ka LAD valsts un ES atbalsta maksājumus veic bezskaidras naudas norēķinu veidā, pārskaitot tos uz atbalsta saņēmēja maksājumu kontu, kas atvērts pie maksājumu pakalpojumu sniedzēja atbilstoši Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2. panta otrās daļas 1., 2., 4., 7. un 8. punktam.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 599 neparedz iespēju LAD aizkavēt maksājumu atbalsta saņēmējam vai tā ieskaitīšanu valsts budžeta ieņēmumos līdz brīdim, kad ieplānota atmaksa valsts budžetā vai budžeta apropriācija pārdalīta starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Situācija, kad LAD kontā Valsts kasē vai izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodā nav pietiekami asignējumi (pilnvara izdevumiem), dažkārt var rasties, ja valsts budžetā nav pietiekamā apmērā ieplānoti izdevumi vai nav izdarītas apropriācijas izmaiņas starp budžeta izdevumu pozīcijām. Situācijas atrisināšanai Finanšu ministrijā tiek iesniegts apropriācijas pārdales pieprasījums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 6. punkts papildina noteikumus Nr. 599 ar tiesībām LAD aizkavēt maksājumus gadījumos, kad tam nav pieejami finanšu līdzekļi valsts budžetā līdz brīdim, kad ir nodrošināta to pieejamība. Noteikumu projekta 6. punkta norma nav pretrunā ar ES fondu līdzfinansēto programmu lauku un zivsaimniecības attīstībai īstenošanas nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32012R0260
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regula (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula 260/2012)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 14. marta Regula (ES) Nr. 260/2012, ar ko nosaka tehniskās un darbības prasības kredīta pārvedumiem un tiešā debeta maksājumiem euro un groza Regulu (EK) Nr. 924/2009 Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula 260/2012)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 260/2012 3. un 9. pants
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
LDC likvidāciju un tā funkciju nodošanu LAD nosaka MK rīkojums Nr. 743.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
LDC likvidāciju un tā funkciju nodošanu LAD nosaka MK rīkojums Nr. 743.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk