Anotācija

23-TA-2723: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai risinātu jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, tādā veidā nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos gan pilsētu, gan reģionālās nozīmes maršrutu tīklā.
Precizētas prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem.
Tā kā ir pieaudzis personu skaits, kas vēlas apmainīt savas trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības un saņemt Latvijas vadītāja apliecību, ar Noteikumu projektu tiek pilnveidota trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtība.
Ievērojot aktuālās izmaiņas normatīvajā regulējumā, ar Noteikumu projektu tiek precizēta arī informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvu (ES) 2022/2561 par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (kodifikācija) (turpmāk Direktīva 2022/2561).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību, sekmēt darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, dodot tiesības personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo D kategorijas vadītāja apliecību no 18 gadu vecuma un bez C1 vai D1 kategorijas tiesību esamības. Pilnveidot trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtību un prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem, kad vadītāja apliecības derīguma termiņš ir beidzies pirms trim vai vairāk gadiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem (autobusu vadītājiem) ir lielāks kā piedāvājums.

Aktīvās apliecības ar kategorijām:
 
Kategorijas Iegūto kategoriju skaits
D 6049
DE 8921
D(95) 8197
DE(95) 16284
KOPĀ 39451

Kā viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk kā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas.
 
Vecuma grupa D kategoriju vadītāju skaits
21-24 2
25-34 963
35-44 5920
45-54 8751
55-64 13565
65-74 8357
75-84 1766
85-94 127

Tā kā situācija ar katru mēnesi paliek aizvien kritiskāka, tad, lai pasažieru pārvadātāju uzņēmumi varētu nodrošināt nepārtrauktu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, nepieciešams risināt jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai ar autobusiem.
Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, lai iegūtu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, personām kurām ir B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, sākotnēji ir nepieciešams iegūt C1 vai D1 kategorijas tiesības. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 20. decembra Direktīvā 2006/126/EK par vadītāju apliecībām (turpmāk - Direktīva 2006/126/EK) noteiktajam C1, C, D1 un D kategoriju vadītāju apliecības izsniedz tikai tādiem transportlīdzekļu vadītājiem, kam jau ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus. Tādējādi Eiropas Savienības normatīvais regulējums neierobežo dalībvalstu rīcību attiecībā uz personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, atļaut iegūt D kategorijas vadītāja apliecību.Saistībā ar Noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem tiek izstrādāti arī grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13.aprīļa noteikumos Nr. 358 “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām” (turpmāk – MK noteikumi Nr.358), kas noteiktu B/D kategoriju apmācības programmas saturu un apjomu.
Ir pieaudzis personu skaits, kas vēlas apmainīt savas trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības un saņemt Latvijas vadītāja apliecību. Ievērojot ceļu satiksmes drošības aspektus, nepieciešams pilnveidot arī šobrīd spēkā esošo trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtību, kā arī precizēt prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem, kad persona vēlas apmainīt vai atjaunot vadītāja apliecību, kurai derīguma termiņš ir beidzies pirms trijiem vai vairāk gadiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums noteic prasību, ka personai, kurai ir B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka Direktīva 2006/126/EK pieļauj D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, ir izstrādāts Noteikumu projekts, ar ko tiek precizēts Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumu Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība" (turpmāk MK noteikumi Nr.103) 3.pielikums, ļaujot personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, iegūt D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pirms tam neiegūstot C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecību. Līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās direktīvas prasības netiek mainītas vai ietekmētas.
Ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.103 3.pielikuma 8.punkts. (Saskaņā ar  Direktīvas 2006/126/EK 4.panta 5.punktu valstis var neattiecināt šo direktīvu uz transportlīdzekļiem, ko lieto vai kontrolē bruņotie spēki un civilā aizsardzība).
MK noteikumu Nr.103 3.pielikuma tabulā norādīts Direktīvas 2006/126/EK 4. panta 4.punkta k) apakšpunktā noteiktais vispārīgais D kategorijas vadītāja apliecības iegūšanas minimālais vecums, kas atļauj bez ierobežojumiem vadīt D kategorijas transportlīdzekli. Šis vispārīgais minimālais vecums ir transponēts Ceļu satiksmes likuma 24.panta pirmās daļas 5.punktā. Vienlaikus  Direktīvas 2022/2561 5.panta 3.punktā ir minēti gadījumi, kuros D kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību ar atzīmi par iegūto profesionālo kvalifikāciju (95 kods) var izsniegt personām pirms 24 gadu vecuma sasniegšanas. Šīs normas ir transponētas Ceļu satiksmes likuma 24.panta pirmās daļas 31. apakšpunktā. Eiropas Savienības tiesību akti neparedz tiesības izsniegt D kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību personām no 18 gadu vecuma, bet tās var saņemt D1 vai D1E kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību un vadītāja kvalifikācijas karti, kurā atzīmēta D vai DE kategorija un ir ieraksts "95. kods", kas dod tiesības veikt regulārus pasažieru pārvadājumus līdz 50 kilometriem garos maršrutos ar šai kategorijai atbilstošiem transportlīdzekļiem, kā arī vadīt šīs kategorijas transportlīdzekļus bez pasažieriem Latvijas teritorijā. Šī norma ir ietverta Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 2.2 daļā. MK noteikumu Nr.103 3. pielikums papildināts ar 13. punktu, kas  paskaidro tiesību iegūšanai nepieciešamās procedūras (transportlīdzekļu veidu, ar kuru kārtojams vadīšanas eksāmens) šajā likumā minētajā gadījumā.
Problēmas apraksts
Praksē nereti ir gadījumi, kad personas vēlas apmainīt vai atjaunot vadītāja apliecību, kurai jau ilgāku laiku atpakaļ ir beidzies tās derīguma termiņš. Direktīvas 2006/126/EK 7. pantā minēti nosacījumi, kādi, beidzoties vadītāju apliecību administratīvā derīguma termiņam, nepieciešami to atjaunošanai, kā arī noteikta prasība, atjaunojot vadītāju apliecības, pārbaudīt atbilstību transportlīdzekļu vadīšanai vajadzīgajiem minimālajiem fiziskās un garīgās piemērotības standartiem, kas izklāstīti Direktīvas 2006/126/EK III pielikumā. 2024. gada jūlijā Latvijā veiktais pētījums “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss”, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru “Norstat”, liecina par to, ka 42% autovadītāju atzīst, ka neatjauno savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem – 14% neuzskata, ka viņiem nepieciešams atjaunot zināšanas, bet 28% neatjauno, lai gan apzinās, ka tas būtu nepieciešams. Salīdzinot ar 2023.gada pētījuma rezultātiem, secināms, ka to autovadītāju skaits, kuri neatjauno zināšanas, ir pieaudzis – pērn šādu atbildi sniedza 34% autovadītāju. Par 4% samazinājies to autovadītāju skaits, kuri seko līdzi VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk – CSDD) jaunumiem par izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos. Eksperti norāda, ka braukšanas praktiskās iemaņas ir pietiekamas, ja autovadītājam ir liela pieredze un brauc katru dienu, dažādos gadalaikos un laikapstākļos. Tomēr ikvienam autovadītājam būtu regulāri jāatsvaidzina zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem, jo tajos mēdz būt izmaiņas. Pavisam atšķirīga situācija ir gadījumā, ja tiek iegūtas transportlīdzekļu vadītāja tiesības, bet aktīva braukšana ikdienā neseko. Būtisks aspekts ir arī autovadītāju vecums – cienījama gadu gājuma šoferiem ir kritiski jāizvērtē savas koncentrēšanās spējas, redze, spēja reaģēt nekavējoties. Ievērojot to, ka Latvijā aizvien ir augsts ceļu satiksmes negadījumu skaits, tostarp ar cietušajiem un bojā gājušajiem, bet vienlaikus liels skaits autovadītāju uzskata, ka nav nepieciešams atsvaidzināt braukšanas prasmes un noteikumu zināšanas, var secināt, ka Latvijā daļai šoferu ir visai vieglprātīga attieksme. Jāatzīmē, ka  Latvijā ir arī visai sarežģīti braukšanas apstākļi – četri dažādi gadalaiki, garš gada tumšais laiks, ne visi ceļa posmi ir apgaismoti, arī brauktuvju kvalitāte ir atšķirīga. Tāpēc autovadītājiem ir svarīgi praktizēt un regulāri atsvaidzināt savas braukšanas iemaņas.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi Nr.103 tiek papildināti ar 28.1 un 36.1 punktu.
Pēc satiksmes drošības ekspertu viedokļa personām, kuras nav vadījušas transportlīdzekli tik ilgu laiku kā trīs gadus vai pat ilgāk, ir būtiski zudušas transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, un tas ceļu satiksmē rada paaugstinātu risku. Autovadītāja zināšanām un prasmēm ir jābūt tādā līmenī, lai tas pietiekami stabili iekļautos ceļu satiksmē, neradītu draudus sev vai citiem satiksmes dalībniekiem, zinātu un prastu izmantot galvenās normatīvo aktu prasības, ievērotu ceļu satiksmē vispārpieņemtās normas, izprastu satiksmes situāciju un pieņemtu atbilstošus lēmumus.  Autovadītāja apliecības atjaunošana bez braukšanas iemaņu atjaunošanas un braukšanas prakses vien to negarantē. Līdz ar to ir nepieciešams  pārliecināties par šādu vadītāju zināšanām un prasmēm un, ja vadītāja apliecības derīguma termiņš beidzies pirms trijiem vai vairāk gadiem, noteikt, ka vadītāja apliecības maiņa un atjaunošana tiek veikta pēc B kategorijai atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas, kura procesā inspektors novērtē pretendenta zināšanas, kompetences pārvaldīt transportlīdzekli un droši piedalīties ceļu satiksmē, kā arī pārbauda pretendenta braukšanas iemaņas un prasmi iekļauties kopējā transportlīdzekļu plūsmā, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un neapdraudot sevi un pārējos satiksmes dalībniekus.
B kategorijas teorētiskais un vadīšanas eksāmens arī gadījumā, ja personai ir bijusi vadītāja apliecība par tiesībām vadīt kravas automobiļus vai autobusus, ir pietiekams, lai pārliecinātos par nepieciešamajām zināšanām un prasmēm, ņemot vērā, ka eksāmenā tiek kārtots arī vadīšanas eksāmens, kas ietver braukšanu ceļu satiksmē. Arī Eiropas Savienības normatīvais regulējums ļauj personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, iegūt D kategorijas vadītāja apliecību. 
28.1 un 36.1 punktā paredzētais izņēmums attiecināms uz jebkuru vadītāja apliecību, kura izdota Latvijā, Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstī, Apvienotajā Karalistē vai valstī, ar kuru ir noslēgts attiecīgs starptautiskais līgums, un kurai ir beidzies derīguma termiņš pirms trijiem vai vairāk gadiem. Šādas vadītāja apliecības apmaiņas vai atjaunošanas gadījumā ir jākārto atbilstošs eksāmens. 
Atšķirība starp vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem ir norādīta MK noteikumu Nr. 103 4. un 5. nodaļā. Lai veiktu vadītāja apliecības apmaiņu (piemēram, ir mainījusies dokumentā norādītā informācija, tiek izsniegta jauna parauga vadītāja apliecība, tiek mainīta ārvalstī izsniegta vadītāja apliecība pret Latvijā izdotu vadītāja apliecību), persona apmaināmo vadītāja apliecību iesniedz CSDD un saņem vietā jaunu vadītāja apliecību. Apmainīto ārvalstī izsniegto vadītāja apliecību CSDD nosūta izdevējvalstij vai izdevējvalsts kompetentajām institūcijām. 
Vadītāja apliecības atjaunošana ir vadītāja apliecības atkārtota noformēšana nozaudētās, nozagtās vai iznīcinātās vadītāja apliecības vietā.
Projektā ietvertā regulējuma prasības atbilst Vīnes Konvencijas un Eiropas Savienības prasībām par ceļu satiksmi un ceļu satiksmes drošības prasībām, pārejas noteikumus nav nepieciešams ietvert. 
Problēmas apraksts
Pēdējos gados Latvijā ir būtiski pieaudzis personu skaits, kas vēlas apmainīt savas trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības un saņemt Latvijas vadītāja apliecību. Daudzos gadījumos vadīšanas tiesību iegūšana trešajās valstīs atšķiras no Eiropas Savienībā noteiktās kārtības un ir būtiski vieglāka, t.sk. personām tiek izsniegtas vadītāja apliecības par tiesībām vadīt visa veida transportlīdzekļus, ieskaitot kravas automobiļus un autobusus, pēc vieglā automobiļa vadīšanas tiesību iegūšanas eksāmenu nokārtošanas. Turklāt trešo valstu vadītāja apliecībās norādītās transportlīdzekļu kategorijas atšķiras no 1968.gada 8.novembra Vīnes Konvencijā par ceļu satiksmi (turpmāk - Konvencija) iekļautajām un Eiropas Savienībā lietotajām transportlīdzekļu kategorijām. Atbilstoši Konvencijas 41.pantā noteiktajam katrai Konvencijai pievienojušās valsts nacionālajos tiesību aktos jānosaka prasības vadītāja apliecības iegūšanai, kā arī jānodrošina, ka vadītāja apliecības tiek izdotas tikai pēc tam, kad kompetentā institūcija ir pārbaudījusi, vai vadītājam ir nepieciešamās zināšanas un prasmes. No Konvencijas izriet, ka valstis var neatzīt tādu nacionālo vadītāja apliecību derīgumu, kas izdotas citas līgumslēdzējas valsts teritorijā personām, kuru parastā dzīvesvieta šādu vadītāja apliecību izdošanas laikā bijusi viņu teritorijā, vai kuri pārcēlušies uz dzīvi viņu teritorijā kopš šādas vadītāja apliecības izdošanas (Konvencijas 41.panta 7.punkta „a” apakšpunkts). Turklāt jāņem vērā, ka Latvijai ilgstoši ir negatīvi radītāji ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo un smagi cietušo ceļu satiksmes dalībnieku skaita statistikā. Statistika liecina, ka ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits 2023. gadā ir palielinājies līdz 149 cilvēkiem, atgriežoties līmenī, kas pēdējo reizi bija sasniegts 2016. gadā. Ceļu satiksmes drošības ziņā vislielākā ietekme ir cilvēciskajam faktoram, proti, ceļu satiksmes dalībnieku rīcībai un uzvedībai. Kopumā 90% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem mūsdienās ir saistīti ar cilvēku kļūdām (Pētījums "ROAD SAFETY ANNUAL REPORT 2019" International Transport Forum, 2019 , saite: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/irtad-road-safety-annual-report-2019.pdf ). Cilvēciskais faktors ir joma, kurā ir vislielākais potenciāls uzlabot kopējo ceļu satiksmes drošību, un izšķiroša nozīme šajā ziņā ir normatīvajos aktos noteiktajam regulējumam un kā tas ir vērsts uz ceļu satiksmes drošības uzlabošanu.
Transportlīdzekļu vadītāji, kam nav attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamo zināšanu un prasmju, būtiski apdraud satiksmes drošību. Līdz ar to valstī ir nepieciešams pilnveidot trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtību, nosakot nacionālajā regulējumā atbilstošas prasības, proti, lai iegūtu Latvijas vadītāja apliecību ar tiesībām vadīt vairāku kategoriju transportlīdzekļus, persona nokārto vadīšanas eksāmenu ar katrai kategorijai atbilstošu transportlīdzekli, par ko pārliecinās eksaminētājs. Eksaminētāja kvalifikācija un kompetence ir tāda, lai spētu izvērtēt kandidāta atbilstību katra mehāniskā transportlīdzekļa transportlīdzekļa vadīšanai nepieciešamajām zināšanām un prasmei.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu MK noteikumu Nr.103 29.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā. Lai iegūtu Latvijas vadītāja apliecību ar tiesībām vadīt vairāku kategoriju transportlīdzekļus, tiek noteikta prasība nokārtot vadīšanas eksāmenu ar katrai kategorijai atbilstošu transportlīdzekli.
Pārejas noteikumus nav nepieciešams ietvert, ņemot vērā, ka personām, kuras vēlas iegūt vadītāja apliecību citā valstī, jāievēro šīs valsts nacionālā regulējuma prasības atbilstoši Konvencijā noteiktajam, kā arī valstis var neatzīt tādu nacionālo vadītāja apliecību derīgumu, kas izdotas citas līgumslēdzējas valsts teritorijā.
Problēmas apraksts
Pārapstiprinot Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija Direktīvu 2003/59/EK par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību, par Padomes Regulas (EEK) Nr. 3820/85 un Padomes Direktīvas 91/439/EEK grozīšanu un Padomes Direktīvas 76/914/EEK atcelšanu (turpmāk – Direktīva 2003/59/EK), kas pirms tam tika vairākas reizes būtiski grozīta,  kodifikācijas kārtībā ir pieņemta Direktīva 2022/2561. Direktīva 2022/2561 aizstāj Direktīvu 2003/59/EK un nesatur jaunas tiesību normas, kas būtu jātransponē Latvijas tiesību aktos.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek precizēta Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām, papildinot to ar 16. apakšpunktu ar atsauci uz Direktīvu 2022/2561.
Problēmas apraksts
Līdz ar Brexit un Apvienotās Karalistes pāriešanu trešās valsts statusā, tās valstspiederīgajiem, mainot vadītāja apliecību pret Latvijas izsniegto Eiropas Savienības parauga apliecību, būtu jākārto vadīšanas eksāmens. Lai izvairītos no šāda papildu administratīvā un finansiālā sloga, kā arī ievērojot to, ka Latvijā ir ievērojams skaits Apvienotās Karalistes valstspiederīgo, savukārt Apvienotajā Karalistē pastāvīgi uzturas liels skaits Latvijas valstspiederīgo, tad ar Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumiem Nr. 769 tika veikts grozījums MK noteikumu Nr.103  28.punktā, nosakot, ka Latvijā izdotu vadītāja apliecību, Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstī vai Apvienotajā Karalistē izdotu vadītāja apliecību un tajās valstīs izdotu vadītāja apliecību, ar kurām noslēgts attiecīgs starptautiskais līgums, maina bez eksāmenu kārtošanas.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.103 36.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā.
Ņemot vērā, ka šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr.103 36.punktā par vadītāja apliecību atjaunošanu attiecībā uz ES un EEZ dalībvalstīm nebija iekļauts nosacījums par vadītāja apliecības atjaunošanu attiecībā uz Apvienoto Karalisti, tad analoģiski 28.punktā noteiktajam par vadītāja apliecību maiņu tiek precizēts 36.punkta regulējums par vadītāja apliecību atjaunošanu, attiecinot to arī uz Apvienoto Karalisti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Līdz šim ir nopietni domāts arī par iespējamajiem risinājumiem, meklējot iespējas, kā iesaistīt jauniešus un sagatavot viņus darbam nozarē. Ir organizētas sarunas ar profesionālās izglītības iestādēm, augstākās izglītības iestādēm, Nodarbinātības valsts aģentūru (turpmāk - NVA) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru par iespējām veikt jauniešu apmācību.
Autobusu vadītāju profesijas apguvei NVA ir piedāvājusi programmas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai bezdarbnieku vidū, mūžizglītības ietvaros organizējot bezdarba riskam pakļauto personu apmācību ar kuponu metodi. Tomēr NVA piedāvātās programmas attiecībā uz bezdarbnieku pārkvalifikāciju un apmācība pēc darba devēja pieprasījuma nav devušas vēlamo progresu, jo viens no iemesliem, kas darba pretendentiem traucē kvalificēties autobusa vadītāja amatam, ir apstāklis, ka atbilstoši normatīvajam regulējumam autoskolas mācību grupā nereģistrē personu, kura nav ieguvusi tās kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, kas ir kā obligāts priekšnosacījums citas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai. 
Pēc biedrības “Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija” ierosinājuma 2020.gadā tika veikti grozījumi Autopārvadājumu likumā 30.1 panta 2.1 daļā un MK noteikumos Nr. 358, kur saskaņā ar Direktīvu 2003/59/EK tika izmantota iespēja noteikt samazinātu vecumu profesionālajiem vadītājiem.
Saskaņā ar šiem grozījumiem persona, sasniedzot 20 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto apmācības programmu 280 stundu apjomā (vismaz 20 stundas braukšana), pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt pasažieru pārvadājumus Latvijas teritorijā. Savukārt, sasniedzot 21 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto paātrināto apmācības programmu 140 stundu apjomā (vismaz 10 stundas braukšana),  pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt regulāros pasažieru pārvadājumus 50 kilometrus garos maršrutos Latvijas teritorijā. Apmācības detalizētu saturu un kārtību, kādā mācību iestādes saņem atļauju realizēt šo apmācības programmu, nosaka noteikumi Nr. 358.
Tomēr divu gadu laikā, kopš šāda iespēja ir paredzēta tiesību aktos, CSDD nesaņēma nevienu pieteikumu par gatavību realizēt šādu apmācības programmu vai pat interesi par šādas apmācības programmas veidošanu. Jāpiezīmē, ka šobrīd Latvijā arī neviena Izglītības ministrijas profesionālā mācību iestāde neapmāca C un D kategorijas profesionālos vadītājus.
Lai piesaistītu jauniešus autobusu vadītāju profesijas apgūšanai, no Satiksmes ministrijas puses tika piedāvāta iespēja atsevišķās profesionālās izglītības iestādēs (piem., tehnikumos un augstskolās) iekļaut noteikumu Nr.358 8.pielikumā noteikto profesionālo vadītāju apmācības programmu, kura paredz iegūt profesionālo transportlīdzekļu vadītāju tiesības iegūt sasniedzot 20 gadu vecumu. CSDD bija gatava sniegt detalizētu skaidrojumu par prasībām, lai varētu veikt šāda veida apmācību. Diemžēl, ar pieteikumu realizēt šo apmācības programmu CSDD nevērsās neviena apmācības iestāde. Intereses trūkums no apmācības iestādēm realizēt šādas apmācības programmas ir skaidrojams ar apmācības augstajām izmaksām, ko privātpersonas nevarētu segt no saviem līdzekļiem (jo īpaši, ņemot vērā sekojošu autobusu vadītāju zemo atalgojuma līmeni). No valsts budžeta līdzekļiem šādas apmācības netiek apmaksātas un CSDD rīcībā arī nav informācijas par pasažieru pārvadājumu uzņēmumu izrādīto interesi segt ar vadītāju apmācību saistītos izdevumus.                   
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas - sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantotājas, kas izmanto pasažieru pārvadājumus ar autobusu; darba tirgū aktīvās personas darbspējīgā vecumā; personas, kurām nepieciešams mainīt vai atjaunot vadītāja apliecību, kas izsniegta Latvijas Republikā vai ārvalstīs.
Ietekmes apraksts
Uzlabos sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti pasažieru pārvadājumos ar autobusu. Sekmēs dažādu sabiedrības grupu pārstāvju ieinteresētību un piesaisti autobusu vadītāja profesijai, mazinās personām administratīvos šķēršļus nodarbinātības pieejamības jomā, sekmēs darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, piesaistīs jauniešus autobusu vadītāju profesijas apgūšanai. Termiņa noteikšana periodam, kurā vadītāja apliecības maiņa vai atjaunošana ir pieļaujama bez teorētiskā un vadīšanas eksāmena kārtošanas, novērsīs situācijas, kurās vadītāja apliecība tiek izsniegta personām, kuru zināšanas un vadīšanas iemaņas ir samazinājušās.
Juridiskās personas
  • uzņēmumi, kas iesaistīti pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniegšanā ar autobusiem
Ietekmes apraksts
Uzlabos pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos gan pilsētu, gan reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Sekmēs darbaspēka piesaisti uzņēmumiem, kuri veic pasažieru pārvadājumus ar autobusiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ir prognozējama pozitīva ietekme. Palielināsies autoskolu klientu skaits, kas vēlēsies apgūt D kategorijas transportlīdzekļu apmācības kursus, kā arī uzņēmumos, kas iesaistīti pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniegšanā, samazināsies darbaspēka deficīts.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 13.aprīļa noteikumi Nr. 358 “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām” (noteikumi Nr.358), kas noteiktu B/D kategoriju apmācības programmas saturu un apjomu (23-TA-2850).

Pamatojums un apraksts
Līdz ar grozījumiem noteikumos Nr.103 ir izstrādāti grozījumi noteikumos Nr.358, ar ko tiek noteikts attiecīgs B/D kategoriju apmācības programmas saturs un apjoms.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Direktīva 2006/126/EK nacionālajos normatīvajos aktos pilnībā pārņemta ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, ar Ministru kabineta 2011.gada 26.aprīļa noteikumiem Nr.326 „Noteikumi par prasībām transportlīdzekļu vadītāju eksaminācijas inspektoriem”, ar Ministru kabineta 2010.gada 02.februāra noteikumiem Nr.103 „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” un Ministru kabineta 2011.gada 06.decembra noteikumiem Nr.940 „Noteikumi par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāju kvalifikāciju, kā arī par pirmstermiņa veselības pārbaudes izdevumu segšanas kārtību”.
Tiesību akta projektā paredzēts izmantot Direktīvas 2006/126/EK 6. panta pirmās daļas a) apakšpunkta noteikto, ka D kategoriju vadītāju apliecības var izsniegt  transportlīdzekļu vadītājiem, kam ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus. C1 vai D1 kategorijas vadītāja apliecības esamība nav ietverta kā priekšnosacījums D kategorijas vadītāja apliecības izsniegšanai.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvas (ES) 2022/2561 par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (kodifikācija), kas pieņemta kodificējot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/59/EK un nesatur jaunu regulējumu, normas jau pārņemtas Ceļu satiksmes likumā, Autopārvadājumu likumā, kā arī ar Ministru kabineta 2010.gada 2.februāra noteikumiem Nr.103 „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” un Ministru kabineta 2010.gada 13.aprīļa noteikumiem Nr.358 “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām”.
Tiesību akta projektā tiek izmantota dalībvalstij piešķirtā rīcības brīvība izmantot iespēju transportlīdzekļa vadītājiem pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas atļaut savas valsts teritorijā vadīt pasažieru pārvadāšanai paredzēto D un D1 kategorijas transportlīdzekļus, lai veiktu regulārus pasažieru pārvadājumus savas valsts teritorijā, ja maršruta garums nepārsniedz 50 kilometrus, kā arī vadīt minētos transportlīdzekļus bez pasažieriem visā savas valsts teritorijā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabula netiek aizpildīta.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/377de4c9-7497-4e53-aae6-6f77e58a3dba

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota publiskā pakalpojuma - sabiedriskā transporta pakalpojuma kvalitāte un pieejamība, kā arī nodrošināta tā nepārtrauktība.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Mazinoties autobusu vadītāju deficītam palielināsies sabiedriskā transporta pakalpojumu biežums un pieejamība, kas pozitīvi ietekmē visu iedzīvotāju sociālo situāciju, jo tiek uzlabotas pārvietošanās iespējas un mobilitāte.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojoties sabiedriskā transporta pieejamībai, personu pārvietošanās iespējām un mobilitātei, tiks uzlabota arī personu ar invaliditāti piekļūstamība sabiedriskajam transportam, ļaujot šīm personām pilnībā izmantot to pamattiesības un pieeju fiziskajai videi.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi