24-TA-2034: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas valdības un Indonēzijas Republikas valdības līgumu par vīzu prasības atcelšanu diplomātisko pasu turētājiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijai ir būtiski stiprināt attiecības ar Indonēziju kā vienu no politiski un ekonomiski ietekmīgākajām Indijas un Klusā okeāna reģiona valstīm, kurā atrodas Eiropas Savienības (ES) stratēģiskā partnera jeb Dienvidaustrumāzijas valstu asociācijas (ASEAN) sekretariāts. Vienlaikus Indonēzijai ir pieaugošs svars arī starptautiskā mērogā kā G20 dalībvalstij un pretendentei uz dalību Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā (OECD). Indonēzija ir valsts, kas izvietota uz pasaules lielākā arhipelāga un ceturtā apdzīvotākā valsts pasaulē. Kā viena no ASEAN dibinātājām, Indonēzija spēlē nozīmīgu lomu reģionālās stabilitātes nodrošināšanā un ekonomiskās integrācijas veicināšanā Dienvidaustrumāzijā. Kā viena no ANO dibinātājām un pasaules trešā lielākā demokrātija, Indonēzija ir aktīvi piedalījusies ANO miera uzturēšanas operācijās konfliktu skartajos reģionos. Indonēzijai ir arī nozīmīga loma ANO Cilvēktiesību padomē, kur tā aizstāv cilvēktiesību ievērošanu un dialoga veicināšanu starp dažādām kultūrām un reliģijām. Indonēzija aktīvi darbojas ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu īstenošanā, vēršot īpašu uzmanību uz tādām jomām kā izglītības pieejamības palielināšana un klimata pārmaiņu un nabadzības mazināšana.
Latvija bija pirmā Baltijas valsts, ar kuru Indonēzija nodibināja diplomātiskās attiecības 1993. gada 25. augustā. Abas valstis ir nozīmējušas nerezidējošu vēstnieku. Latvijas vēstnieks Indonēzijā ir akreditēts no Rīgas, bet Indonēzijas vēstnieks Latvijā no Stokholmas. 2019. gada jūlijā notika Latvijas ārlietu ministra E. Rinkēviča darba vizīte Indonēzijā, bet 2023. gada februārī Latvijas un Indonēzijas ārlietu ministriju politiskās konsultācijas.
Sakarā ar 2024. gada 5. septembrī plānoto Latvijas ārlietu ministres darba vizīti Indonēzijā abas valstis ir ieinteresētas parakstīt līgumu par atbrīvojumu no vīzas prasības diplomātisko pasu turētājiem, tādējādi efektīvi izmantojot izdevību veicināt sadarbību starp valstīm un atbalstīt Latvijas starptautiskās intereses. Jāņem vērā, ka šajā kontekstā Indonēzija ir atteikusies no vēlmes līgumā iekļaut arī dienesta pases turētājus.
Latvija bija pirmā Baltijas valsts, ar kuru Indonēzija nodibināja diplomātiskās attiecības 1993. gada 25. augustā. Abas valstis ir nozīmējušas nerezidējošu vēstnieku. Latvijas vēstnieks Indonēzijā ir akreditēts no Rīgas, bet Indonēzijas vēstnieks Latvijā no Stokholmas. 2019. gada jūlijā notika Latvijas ārlietu ministra E. Rinkēviča darba vizīte Indonēzijā, bet 2023. gada februārī Latvijas un Indonēzijas ārlietu ministriju politiskās konsultācijas.
Sakarā ar 2024. gada 5. septembrī plānoto Latvijas ārlietu ministres darba vizīti Indonēzijā abas valstis ir ieinteresētas parakstīt līgumu par atbrīvojumu no vīzas prasības diplomātisko pasu turētājiem, tādējādi efektīvi izmantojot izdevību veicināt sadarbību starp valstīm un atbalstīt Latvijas starptautiskās intereses. Jāņem vērā, ka šajā kontekstā Indonēzija ir atteikusies no vēlmes līgumā iekļaut arī dienesta pases turētājus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Par Latvijas Republikas valdības un Indonēzijas Republikas valdības līgumu par vīzu prasības atcelšanu diplomātisko pasu turētājiem" sagatavots, lai apstiprinātu Latvijas Republikas valdības un Indonēzijas Republikas valdības līgumu par vīzu prasības atcelšanu diplomātisko pasu turētājiem (turpmāk - līgums).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Starp Latviju un Indonēziju nav noslēgts līgums par vīzu prasības atcelšanu diplomātisko pasu turētājiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijai ir saistoša Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 14. novembra Regula (ES) 2018/1806, ar ko izveido to trešo valstu sarakstu, kuru valstspiederīgajiem, šķērsojot dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo valstu sarakstu, uz kuru valstspiederīgajiem minētā prasība neattiecas (kodificēta redakcija) (turpmāk - Regula) („Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis” L 303/39, 2018. gada 28. novembris). Indonēzija ir Regulas I pielikumā esošo valstu sarakstā, kuru pilsoņiem, šķērsojot Eiropas Savienības ārējās robežas, ir nepieciešama vīza. Tā kā Latvijā nav Indonēzijas vēstniecības un Indonēzijā nav Latvijas vēstniecības, vīzu saņemšanas process nav vienkāršs, kas kavē operatīvu vizīšu apmaiņu.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Regulas 6. panta 1. punkta a) apakšpunktu, ES dalībvalstīm ir tiesības noteikt atbrīvojumu no vīzas prasības šo valstu diplomātisko, dienesta/oficiālo vai īpašo pasu turētājiem.
Ar Ministru kabineta noteikumiem tiks apstiprināts līguma projekts, kas paredz atbrīvot no vīzu prasības ieceļošanas, izceļošanas un uzturēšanās kārtību Latvijas diplomātisko pasu turētājiem, kā arī Indonēzijas diplomātisko pasu turētājiem. Indonēzijas diplomātisko pasu turētāji bez vīzas varēs uzturēties Latvijas teritorijā līdz 90 dienām jebkurā 180 dienu periodā, Latvijas diplomātisko pasu turētāji varēs uzturēties Indonēzijas teritorijā uz termiņu, kas nepārsniedz 30 dienas, skaitot no ieceļošanas dienas. Savukārt, uz diplomātisko pasu turētājiem, kuri ir norīkoti kā diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību darbinieki, ieceļošanas kārtība nemainīsies, būs nepieciešams noformēt vīzu. Bet attiecībā uz šo ir atzīmējams viens moments, pašlaik nav ne Latvijas diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības Indonēzijā, ne Indonēzijas diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības Latvijā. Tādējādi šai normai līguma projektā ir paskaidrojoša nozīme, ka atbrīvojums no vīzu prasības ir tikai diplomātisko pasu turētājiem, kuri dodas īslaicīgos braucienos - oficiālās vizītes, komandējumi - nevis ir norīkoti darbam diplomātiskajās vai konsulārajās pārstāvniecībās.
Vēl līgumā ir noteikts, ka:
* diplomātisko pasu turētāji otras Puses valsts teritorijā var ieceļot un izceļot no tās jebkurā robežšķērsošanas vietā, kas ir paredzēta starptautiskajai pasažieru satiksmei;
* diplomātisko pasu derīguma termiņš ir vismaz seši mēneši no dienas, kad diplomātiskās pases turētājs ieceļo otras Puses valsts teritorijā;
* uzturoties otras Puses valsts teritorijā ir pienākums ievērot uzņemošās valsts tiesību aktus;
* Pusēm ir tiesības atteikt ieceļošanu vai saīsināt uzturēšanās termiņu personām, kuras var apdraudēt sabiedrisko mieru, sabiedrisko kārtību, sabiedrības veselību un valsts drošību;
* valsts drošības, sabiedriskās kārtības vai sabiedriskās veselības dēļ jebkura Puse var uz laiku vai daļēji apturēt Līguma īstenošanu;
* pēc līguma spēkā stāšanās 30 dienu laikā Puses apmainās ar savu diplomātisko pasu paraugiem.
Lai iepriekšminēto īstenotu, Ārlietu ministrija to īstenos savas kompetences ietvaros atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem. Izveidot jaunus, vai grozīt spēkā esošos tiesību aktus nav nepieciešams.
Līguma noslēgšana ievērojami uzlabos komunikācijas iespējas un sadarbības dinamiku starp Latvijas Republikas un Indonēzijas Republikas diplomātiskajiem dienestiem. Tā sekmēs arī abu valstu divpusējo attiecību tālāku attīstību, tostarp meklējot ekonomiskā dialoga stiprināšanas iespējas ar vienu no Latvijas būtiskākajiem ārējās tirdzniecības partneriem Dienvidaustrumāzijā un potenciāli nozīmīgu spēlētāju Latvijas eksporta galamērķu diversifikācijai, īpaši tādās nozarēs kā kokrūpniecība, farmācija un informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Tāpat līguma parakstīšana ir stratēģiski nozīmīga Latvijas kandidatūras atbalstam ANO Drošības Padomē, tostarp, jo lobija centienu dēļ diplomātiskie kontakti ir kļuvuši aktīvāki un biežāk notiek vizīšu apmaiņa, taču diplomātiskās vīzas saņemšanas process kavē efektīvu Latvijas ārpolitikas prioritāšu īstenošanu.
Līgumprojekta teksts angļu valodā jau ir saskaņots ar Indonēzijas pusi, kura ir uzsākusi iekšējās juridiskās procedūras, lai nodrošinātu līguma parakstīšanu līdz Latvijas ārlietu ministres Baibas Bražes darba vizītei Indonēzijā 2024. gada 5. septembrī.
Tieslietu ministrija vērsa uzmanību, ka līguma projekta 2. pantā ietvertās ģimenes locekļu definīcijas kontekstā, jāņem vērā, ka kopš 2024. gada 1. jūlija Latvijā tiek reģistrētas partnerības. Tā pat 25 gadu vecuma norādīšana attiecībā uz bērniem būtu jāpārvērtē, jo virknē Latvijas tiesību aktu ir minēti dažādi vecuma sliekšņi, kas dod tiesības uz attiecīgu valsts atbalstu vai palīdzību. Ārlietu ministrija vērš uzmanību, ka diplomātisko pasu turētāji ir samērā šaurs personu loks, kā arī līguma projekta 5. pantā noteikts, ka minētajām personām ir jāievēro otras puses teritorijā spēkā esošie tiesību akti.
Ar Ministru kabineta noteikumiem tiks apstiprināts līguma projekts, kas paredz atbrīvot no vīzu prasības ieceļošanas, izceļošanas un uzturēšanās kārtību Latvijas diplomātisko pasu turētājiem, kā arī Indonēzijas diplomātisko pasu turētājiem. Indonēzijas diplomātisko pasu turētāji bez vīzas varēs uzturēties Latvijas teritorijā līdz 90 dienām jebkurā 180 dienu periodā, Latvijas diplomātisko pasu turētāji varēs uzturēties Indonēzijas teritorijā uz termiņu, kas nepārsniedz 30 dienas, skaitot no ieceļošanas dienas. Savukārt, uz diplomātisko pasu turētājiem, kuri ir norīkoti kā diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību darbinieki, ieceļošanas kārtība nemainīsies, būs nepieciešams noformēt vīzu. Bet attiecībā uz šo ir atzīmējams viens moments, pašlaik nav ne Latvijas diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības Indonēzijā, ne Indonēzijas diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības Latvijā. Tādējādi šai normai līguma projektā ir paskaidrojoša nozīme, ka atbrīvojums no vīzu prasības ir tikai diplomātisko pasu turētājiem, kuri dodas īslaicīgos braucienos - oficiālās vizītes, komandējumi - nevis ir norīkoti darbam diplomātiskajās vai konsulārajās pārstāvniecībās.
Vēl līgumā ir noteikts, ka:
* diplomātisko pasu turētāji otras Puses valsts teritorijā var ieceļot un izceļot no tās jebkurā robežšķērsošanas vietā, kas ir paredzēta starptautiskajai pasažieru satiksmei;
* diplomātisko pasu derīguma termiņš ir vismaz seši mēneši no dienas, kad diplomātiskās pases turētājs ieceļo otras Puses valsts teritorijā;
* uzturoties otras Puses valsts teritorijā ir pienākums ievērot uzņemošās valsts tiesību aktus;
* Pusēm ir tiesības atteikt ieceļošanu vai saīsināt uzturēšanās termiņu personām, kuras var apdraudēt sabiedrisko mieru, sabiedrisko kārtību, sabiedrības veselību un valsts drošību;
* valsts drošības, sabiedriskās kārtības vai sabiedriskās veselības dēļ jebkura Puse var uz laiku vai daļēji apturēt Līguma īstenošanu;
* pēc līguma spēkā stāšanās 30 dienu laikā Puses apmainās ar savu diplomātisko pasu paraugiem.
Lai iepriekšminēto īstenotu, Ārlietu ministrija to īstenos savas kompetences ietvaros atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem. Izveidot jaunus, vai grozīt spēkā esošos tiesību aktus nav nepieciešams.
Līguma noslēgšana ievērojami uzlabos komunikācijas iespējas un sadarbības dinamiku starp Latvijas Republikas un Indonēzijas Republikas diplomātiskajiem dienestiem. Tā sekmēs arī abu valstu divpusējo attiecību tālāku attīstību, tostarp meklējot ekonomiskā dialoga stiprināšanas iespējas ar vienu no Latvijas būtiskākajiem ārējās tirdzniecības partneriem Dienvidaustrumāzijā un potenciāli nozīmīgu spēlētāju Latvijas eksporta galamērķu diversifikācijai, īpaši tādās nozarēs kā kokrūpniecība, farmācija un informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Tāpat līguma parakstīšana ir stratēģiski nozīmīga Latvijas kandidatūras atbalstam ANO Drošības Padomē, tostarp, jo lobija centienu dēļ diplomātiskie kontakti ir kļuvuši aktīvāki un biežāk notiek vizīšu apmaiņa, taču diplomātiskās vīzas saņemšanas process kavē efektīvu Latvijas ārpolitikas prioritāšu īstenošanu.
Līgumprojekta teksts angļu valodā jau ir saskaņots ar Indonēzijas pusi, kura ir uzsākusi iekšējās juridiskās procedūras, lai nodrošinātu līguma parakstīšanu līdz Latvijas ārlietu ministres Baibas Bražes darba vizītei Indonēzijā 2024. gada 5. septembrī.
Tieslietu ministrija vērsa uzmanību, ka līguma projekta 2. pantā ietvertās ģimenes locekļu definīcijas kontekstā, jāņem vērā, ka kopš 2024. gada 1. jūlija Latvijā tiek reģistrētas partnerības. Tā pat 25 gadu vecuma norādīšana attiecībā uz bērniem būtu jāpārvērtē, jo virknē Latvijas tiesību aktu ir minēti dažādi vecuma sliekšņi, kas dod tiesības uz attiecīgu valsts atbalstu vai palīdzību. Ārlietu ministrija vērš uzmanību, ka diplomātisko pasu turētāji ir samērā šaurs personu loks, kā arī līguma projekta 5. pantā noteikts, ka minētajām personām ir jāievēro otras puses teritorijā spēkā esošie tiesību akti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 14. novembra Regula (ES) 2018/1806, ar ko izveido to trešo valstu sarakstu, kuru valstspiederīgajiem, šķērsojot dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo valstu sarakstu, uz kuru valstspiederīgajiem minētā prasība neattiecas (kodificēta redakcija)
Apraksts
Regulas I pielikumā esošo valstu sarakstā, kuru pilsoņiem, šķērsojot Eiropas Savienības ārējās robežas, ir nepieciešama vīza. Saskaņā ar Regulas 6. panta 1. punkta a) apakšpunktu, Eiropas Savienības dalībvalstīm ir tiesības noteikt atbrīvojumu no vīzas prasības šo valstu diplomātisko, dienesta/oficiālo vai īpašo pasu turētājiem.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 14. novembra Regula (ES) 2018/1806, ar ko izveido to trešo valstu sarakstu, kuru valstspiederīgajiem, šķērsojot dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo valstu sarakstu, uz kuru valstspiederīgajiem minētā prasība neattiecas (kodificēta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6.panta 1.punkta a) apakšpunkts
Ministru kabineta noteikumu projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas (ES) 2018/1806 6.panta 1.punkta a) apakšpunkts paredz rīcības brīvību Eiropas Savienības dalībvalstīm noteikt atbrīvojumu no vīzas prasības diplomātisko, dienesta vai īpašo pasu turētājiem. Minētā tiesību akta normas tiks ieviestas ar Ministru kabineta noteikumiem, pieņemot un apstiprinot Latvijas Republikas valdības un Indonēzijas Republikas valdības līgumu par vīzu prasības atcelšanu diplomātisko pasu turētājiem, kā rezultātā tiks noteikta bezvīzu ieceļošanas, izceļošanas un tranzīta kārtība abu Pušu minēto pasu turētājiem. Indonēzijas Republikas diplomātisko pasu turētāji varēs bez vīzas uzturēties Latvijas Republikas teritorijā līdz 90 dienām jebkurā 180 dienu laikposmā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
