Anotācija (ex-ante)

23-TA-1874: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts ņemot vērā Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, kas paredz, ka visās Eiropas Savienības dalībvalstīs  pēc pārejas perioda beigām (sākot ar 2024.gada 18.janvāri) ir jāuzsāk izmantot jauns fiskālais marķieris ar tirdzniecības nosaukumu ACCUTRACETM PLUS, kas satur butoksilbenzolu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt jaunu fiskālo marķieri, kas jāpievieno naftas produktiem, kuriem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa. Papildus tiek samazināts pievienojamo krāsvielu daudzums, saglabājot tikai vienu sarkano krāsvielu, kuru pievieno marķētai degvielai vizuālajai detektēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumi Nr. 525 “Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa” (turpmāk – MK noteikumi Nr.525) nosaka, kādas krāsvielas un ķīmiskā viela ir jāpievieno uz 1000 litriem naftas produktu, lai tos varētu uzskatīt par iezīmētiem (marķētiem).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmumā 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālu marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, noteikto jauno fiskālo marķieri (ķīmisko vielu) – ACCUTRACETM  PLUS, kas aizstāj līdz šim brīdim izmantoto fiskālo marķieri (ķīmisko vielu) Solvent Yellow 124, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr.525 27.punktu.
Vienlaikus MK noteikumu Nr.525 26.punkts nosaka trīs dažādas sarkanās krāsvielas, kuras jāpievieno naftas produktiem, lai tos vizuāli varētu identificēt kā iezīmētus  (marķētus) naftas produktus. Tomēr praksē naftas produktiem Latvijā pievieno tikai vienu sarkano krāsvielu – Solvent Red 19. Līdz ar to minētā krāsviela būtu jāsaglabā kā vienīgā krāsviela, kuru pievieno iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem vizuālajai identifikācijai, turklāt ņemot vērā, ka fiskālais marķieris ACCUTRACETM PLUS, kas satur ķīmisko vielu - butoksilbenzolu, ir bezkrāsains.
2. Ņemot vērā, ka naftas produktu iezīmēšanā (marķēšanā) iesaistītajiem komersantiem krājumos ir noteikti marķējošās ķīmiskās vielas daudzumi, ir jāparedz sapratīgs pārejas periods, kad ar iepriekš iegādāto ķīmisko vielu marķētos naftas produktus būtu atļauts realizēt lietotajiem Latvijas Republikā, nepievienojot jauno fiskālo marķieri, ja naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) ar līdz šim izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124.
 
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.525 27.punktu, aizstājot ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124 ar fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS, nosakot, ka pievienojamās ķīmiskās vielas - butoksibenzola – saturs ir ne mazāk kā 9,5 gramu un ne vairāk kā 14,0 gramu uz 1000 litriem marķējamās degvielas, paredzot, ka augšējā robeža ir nedaudz zem maksimāli pieļaujamā butoksilbenzola daudzuma (14,25 miligrami/1 litru).   
Noteikumu projekts paredz saglabāt tikai vienu sarkano krāsvielu – Solvent  Red 19, līdz ar to attiecīgi tiek precizēti MK noteikumu Nr.525 25. un 26.punkts.
2. Ņemot vērā sabiedriskajā apspriešanā saņemtos komersantu iebildumus, MK noteikumi Nr.525 tiek papildināti ar 133.punktu, kas paredz pārejas periodu līdz 2024.gada 31.decembrim, kad komersanti, kas piegādā iezīmētos (marķētos) naftas produktus lietotājiem Latvijas Republikā, drīkstēs tos realizēt bez jaunā fiskālā marķiera pievienošanas, ja iezīmētajiem naftas produktiem būs pievienots līdz šim izmantotais fiskālais marķieris atbilstošā daudzumā un ja ķīmiskā viela ir iegādāta līdz 2023.gada 25.jūlijam (brīdim, kad noteikumu projekts tika izsludināts sabiedriskai apspriešanai). Pēc noteikumu projektā noteiktā pārejas perioda beigām (līdz 2024.gada 31.decembrim) šādi iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem būs jāpievieno arī noteiktais fiskālais marķieris – ACCUTRACETM PLUS. Attiecībā uz lietotāju krājumos esošajiem iezīmētajiem (marķētajiem) naftas produktiem netiek paredzēti ierobežojumi, tos varēs izmantot atbilstoši mērķim, ja vien tie ir marķēti ar līdz šim izmantotajām krāsvielām un fiskālo marķieri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs fiziskās personas, kas iezīmētos (marķētos) naftas produktus izmanto apkurē. Ņemot vērā jaunā fiskālā marķiera iegādes izmaksas, varētu mainīties marķēto naftas produktu cena, bet tās ietekme šobrīd nav precīzi aprēķināma.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersantiem, kas veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) – apstiprinātiem noliktavas turētājiem būs jāveic jaunā fiskālā marķiera iepirkumi, lai nodrošinātu naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) atbilstoši Eiropas Savienībā noteiktajam regulējumam par fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS no 2024.gada 18.janvāra.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošās informācijas 26 komersantiem speciālajā atļaujā (licencē) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai ir norādīts darbības veids – naftas produktu marķēšana. No tiem 17 komersantiem deklarētais naftas produktu marķēšanas veids ir ar plūsmas metodi.
2022.gadā naftas produktu marķēšanu veica 20 komersanti (19 marķēja degvielu, kas paredzēta izmantošanai par kurināmo, 11 – kas paredzēta izmantošanai lauksaimniecībā). Savukārt no 19 komersantiem, kas marķēja degvielu izmantošanai par kurināmo, 13 komersanti marķēšanu veic ar plūsmas metodi.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts ietekmēs to nozaru komersantus, kurās lietotāji, kas ir saņēmuši Valsts ieņēmumu dienesta atļauju iegādāties marķētus naftas produktus, izmantos tos savā saimnieciskajā darbībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Potenciāli varētu palielināties izdevumi komersantiem, kas veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu), aizstājot līdzšinēji izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124 ar jauno fiskālo marķieri no 2024.gada 18.janvāra. Tā rezultātā marķēšanas izmaksas varētu tikt iekļautas marķēto naftas produktu cenā lietotājiem.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
Paredzams, ka pēc iekārtas piegādes Muitas laboratorijai būs jāiegādājas fiskālā marķiera standartviela/-as ar zināmu ķīmiskās vielas saturu testēšanas metodes kalibrēšanai, speciālās gāzes (hēlijs un argons), ķīmiskie reaģenti un trauki paraugu sagatavošanai un analīzes veikšanai, kuru precīzs apjoms un izmaksas tiks noskaidrotas testēšanas metodes izstrādes un ieviešanas procedūras posmā. Minētās izmaksas tiks iekļautas Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādī. Vienlaikus sagaidāms, ka komersantiem, kas veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) palielināsies jaunā fiskālā marķiera iegādes izmaksas, kas tiks iekļautas marķēto naftas produktu cenā. Precīzas izmaksas šobrīd nav aprēķināmas.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.345 “Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienests sniedz maksas pakalpojumu komersantiem - sagatavo atzinumu par iezīmēto (marķēto) naftas produktu atbilstību Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām, būs jāprecizē minētā atzinuma sagatavošanas izmaksas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022D0197
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2.pants
4.punkts
Pārņemtas daļēji
Termiņš marķētās degvielas realizācijai Latvija Republikā pagarināts saņemot iebildumus no Latvijas Degvielu tirgotāju asociācijas, kura norāda, ka krājumos esošo  marķiera apjomu nav iespējams izlietot līdz Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmumā 2022/197/ES noteiktajam pārejas perioda beigām (2024.gada 17.janvāris). Līdz ar to komersantiem (marķētās degvielas piegādātājiem) tiek sniegts papildus vēl 11 mēnešu termiņš, kurā varēs realizēt marķētos naftas produktus, nepiejaucot jauno fiskālo marķieri (butoksilbenziolu), ja ir pievienots atbilstošā daudzumā šobrīd izmantojamais fiskālais marķieris (Solvent Yellow 124). Ar garāku pārejas termiņa piemērošanu Finanšu ministrijas ieskatā riski netiek radīti, jo, izmantojot esošos marķieri, naftas produktus varēs realizēt tikai Latvijas teritorijā, nevis citiem lietotājiem dalībvalstīs.
Latvija ir informējusi Eiropas Komisiju par nepieciešamo atkāpi marķēto naftas produktu izmantošanā ar šobrīd izmantojamo fiskālo marķieri.
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
2023.gada 20.jūnijā Eiropas Komisija organizēja attālināto sanāksmi par dalībvalstu sasniegto progresu Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmuma 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, ieviešanā. Latvija informēja, ka būs nepieciešams vēl pārejas periods (daži mēneši), lai iztirgotu marķētās degvielas krājumus, kā arī lai nepalielinātu komersantiem marķēšanas izmaksas, uzdodot tiem piejaukt jauno fiskālo marķieri (butoksilbenziolu), ja vien naftas produkti ir marķēti atbilstoši spēkā esošajām prasībām. No Eiropas Komisijas puses iebildumi par Latvijas izteikto atkāpi netika saņemti.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija, Latvijas Darba devēju konfederācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/39da47c7-860a-4f84-89df-2eb3671cddbd/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās apriešanās rezultāta saņemti priekšlikumi no Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) un Latvijas darba devēju konfederācijas (LDDK) pagarināt pārejas periodu, jo trīs mēnešu laikā var neizdoties realizēt krājumos esošos fiskālā marķiera daudzumu.
Priekšlikumi ir ņemti vērā daļēji, un noteikumu projektā ir noteikts, ka marķētos naftas produktus var realizēt lietotājiem Latvijas Republikā līdz 2024.gada 31.decembrim, ja tiem ir pievienots līdz šim izmantotais fiskālais marķieris noteiktā daudzumā un ja tas ir iegādāts līdz 2023.gada 25.jūlijam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts ieņēmumu dienests
Vērtības nozīme:
Atzinuma par iezīmēto (marķēto) naftas produktu atbilstību Latvijas Republikā sniegšana juridiskām personām ir maksas pakalpojums, kādu piedāvā Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldes Muitas laboratorija. Papildu izmaksas, kas Valsts ieņēmumu dienestam rodas minētā pakalpojuma nodrošināšanai, veidos pakalpojuma sadārdzinājumu (grozījumi 2018.gada 19.jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr.345 “Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis”). Savukārt, lai nodrošinātu noteikumu projektā noteiktā jaunā degvielas eiromarķiera lietošanas prasību izpildes kontroli, Valsts ieņēmumu dienesta Muitas laboratorijā būs nepieciešams nodrošināt Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienību veiktajos kontroles pasākumos iegūto paraugu testēšanu. Neskatoties uz to, ka testēšanas iekārtas piegādes izdevumus paredzēts segt no ārvalstu finanšu līdzekļiem, Valsts ieņēmumu dienestam būs jāiegādājas fiskālā marķiera standartvielas, speciālās gāzes, ķīmiskie reaģenti un trauki paraugu sagatavošanai un analīzes veikšanai. Vienlaikus jāatzīmē, ka Valsts ieņēmumu dienestam pienākums nodrošināt šo testu iespējamību rada ievērojamu slogu uz iestādes resursiem, salīdzinot ar līdz šim izmantotā fiskālā marķiera testēšanas izmaksām un veltītajiem personālresursiem. Pēc nepieciešamās iekārtas piegādes un uzstādīšanas būs nepieciešams ieviest atbilstošu testēšanas metodi, kā arī jāveic pasākumi testēšanas rezultātu kvalitātes kontroles nodrošināšanai, testēšanas metodes validācijai un tās akreditācijai.
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi