1.1. Pamatojums
1) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācijas 4.1.5. apakšpunkta;
2) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" anotācijas 4.1.8. apakšpunkta;
3) Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra sēdes protokollēmuma (Nr. 4 34. §) 5. punktā dotā uzdevuma Valsts kancelejai divu mēnešu laikā no likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" spēkā stāšanās dienas sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumos Nr. 744 "Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi pilda valsts civildienesta ierēdņa amatu" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 744).
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Ņemot vērā, ka nav iespējams prognozēt krīžu daudzumu, krīzes veidu, kā arī katras konkrētās krīzes vadības procesus un resursus (tai skaitā cilvēkresursus), nepieciešams paredzēt, ka valsts interesēs KVC uz noteiktu laiku varēs piesaistīt cilvēkresursus no citām valsts pārvaldes iestādēm krīzes novēršanas pasākumu, kā arī reaģēšanas un atjaunošanas pasākumu veikšanai, lai novērstu būtisku apdraudējumu valsts, sabiedrības, vides vai saimnieciskās darbības drošībai vai cilvēku veselībai un dzīvībai. Cilvēkresursu piesaiste var būt nozīmīga arī KVC ikdienas darbā, veicot Nacionālās drošības likumā paredzētos uzdevumus.
Ar grozījumiem Valsts civildienesta likuma 3. panta piektajā daļā tiek paredzēts, ka valsts interesēs valsts civildienesta ierēdņa amatā Iekšlietu ministrijā, Tieslietu ministrijā, Ārlietu ministrijā (diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs) vai KVC uz noteiktu laiku, bet ne ilgāk kā uz pieciem gadiem varēs iecelt Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālo dienesta pakāpi.
Līdz ar to nepieciešams veikt saistītos grozījumus un precizēt MK noteikumus Nr. 744, paredzot, ka valsts interesēs valsts civildienesta ierēdņa amatā KVC uz noteiktu laiku, bet ne ilgāk kā uz pieciem gadiem varēs iecelt Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālo dienesta pakāpi.
Ņemot vērā, ka KVC atbilstoši Nacionālās drošības likuma 15.3 panta pirmajai daļai būs Ministru prezidenta funkcionālā pārraudzībā esoša struktūrvienība Valsts kancelejas sastāvā, tiek papildināts MK noteikumu Nr. 744 2. punkts, nosakot, ka lēmumu par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi iecelšanu ierēdņa amatā un atbrīvošanu no tā pieņems Ministru prezidents (pēc analoģijas iekšlietu ministram, tieslietu ministram, ārlietu ministram, kā Ministru kabineta loceklim). Atšķirīga kārtība tiek paredzēta attiecībā uz KVC vadītāja amatu, jo atbilstoši Nacionālās drošības likuma 15.3 panta otrajai daļai KVC vadītājs ir valsts civildienesta ierēdnis, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru prezidents pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Valsts civildienesta likuma 11. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā. KVC vadītājs ir funkcionāli padots Ministru prezidentam. Līdz ar to arī MK noteikumu Nr. 744 2. punktā tiek paredzēts, ka lēmumu par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi iecelšanu Valsts kancelejas KVC vadītāja amatā un atbrīvošanu no tā pieņem Ministru prezidents pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Uz minētajām amatpersonām būs attiecināmi Valsts civildienesta likuma 11. panta pirmajā daļā, IV un V nodaļā, 22. panta 2., 3. un 4. punktā, 35., 38. un 42. pantā minētie nosacījumi. Minēto amatpersonu teorētiskās zināšanas un praktiskā pieredze var būt noderīga krīzes novēršanas pasākumu, kā arī reaģēšanas un atjaunošanas pasākumu veikšanai.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Noteikumu projektā ietvertais regulējums attieksies uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras uz noteiktu laiku, bet ne ilgāk kā uz pieciem gadiem tiks ieceltas valsts civildienesta ierēdņa amatā KVC.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam institūcija, ievērojot minēto noteikumu prasības, īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Tādējādi sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē nav piemērojama. Paredzētie grozījumi neskar sabiedrību kopumā, bet skar cilvēkresursu politiku valsts pārvaldes ietvaros.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekta izstrādes laikā ir notikušas konsultācijas ar Iekšlietu ministriju.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Valsts kanceleja
- Iekšlietu ministrija
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
