1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) nodarbojas ar LIZ agroķīmisko izpēti kopš 2011. gada, kad pārņēma valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Agroķīmisko pētījumu centrs" funkcijas augšņu agroķīmiskās izpētes jomā, nodrošinot agroķīmisko izpēti reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā, kā arī pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 5. oktobra noteikumiem Nr. 833 "Kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām" (turpmāk – noteikumi Nr. 833) atbilstoši Zemkopības ministrijas 2022. gada 4. janvāra kārtībai Nr. 1 "Augšņu agroķīmiskās izpētes un izpētes rezultātu novērtēšanas kārtība". Iegūtos datus dienests apkopo un uztur Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē (turpmāk – augšņu agroķīmiskās izpētes datubāze), tā nodrošinot objektīvas informācijas ieguvi par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Latvijas agroklimatiskajos un augsnes apstākļos, ievērojot lauksaimnieciskās darbības intensitāti, augsnes agroķīmiskā izpēte optimāli būtu nepieciešama ik pēc pieciem gadiem. No 2017. līdz 2021. gadam dienests veica augsnes agroķīmisko izpēti 177,2 tūkst. ha pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un 20 tūkst. ha reprezentatīvajā lauku saimniecību izlases kopā jeb 11 % no apstrādātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes (saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem 2022. gadā bija apstrādāti 1775,7 tūkst. ha LIZ). Iegūtie dati tiek uzkrāti augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē un pēc pieprasījuma nodoti pētnieciskām vajadzībām, piemēram, Agroresursu un ekonomikas institūtam, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei u.c.
Augšņu agroķīmiskās izpētes rezultāti ir vajadzīgi, lai spriestu par augsnes auglības rādītājiem un to pārmaiņām valstī kopumā, kā arī pašiem lauksaimniekiem, lai izstrādātu agronomiski un ekonomiski pamatotus kultūraugu mēslošanas plānus. Prasību lauksaimniekiem izstrādāt mēslošanas plānus nosaka Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumi Nr. 834 "Prasības ūdens, augsnes un gaisa aizsardzībai no lauksaimnieciskās darbības izraisīta piesārņojuma" un Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumi Nr. 1056 "Lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas, uzglabāšanas un marķēšanas prasības un kontroles kārtība".
Patlaban augsnes paraugus ņem un nosūta analīzēm uz dažādām laboratorijām ne tikai dienests, bet arī citi pakalpojumu sniedzēji, kas izmanto atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku, un paraugus iesniedz analizēšanai laboratorijās gan Latvijā, gan citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Tā kā pakalpojumu sniedzēju iegūtie dati par augsnes auglības rādītājiem paliek tikai pakalpojumu ņēmēju un pakalpojumu sniedzēju rīcībā, tie nav izmantojami LIZ auglības līmeņa un tā pārmaiņu novērtējumam valstī.
Informācijas sakārtošana par LIZ auglības līmeņa ieguves nosacījumiem un tās uzkrāšana vienotā datubāzē nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskās organizācijas – ar kvalitatīvu informāciju par LIZ auglības rādītājiem un to pārmaiņām, jo tā vajadzīga ilgtspējīgas augsnes izmantošanas un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai.
Pēc dienesta rīcībā esošās informācijas, citi pakalpojumu sniedzēji nodrošina līdzvērtīga apjoma informācijas ieguvi, bet, ievērojot atšķirīgo paraugu ņemšanas metodiku un to, ka augsnes analīžu jomā nav vienotu Eiropas Savienības vai ISO standartu, un dažādas laboratorijas izmanto atšķirīgas analīžu metodes, iegūtie rezultāti nav salīdzināmi un nav savienojami ar augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzi, tāpēc nedod iespēju iegūt valstī visaptverošu informāciju par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Noteikumu projekts ļaus sakārtot normatīvo vidi informācijas ieguvei par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī paplašinās iegūto datu apjomu, dodot iespēju citiem pakalpojumu sniedzējiem izmantojot vienotu paraugu ņemšanas metodiku un, iesniedzot paraugus laboratorijās, kas izmanto dienesta tīmekļvietnē publicētās augšņu testēšanas metodes, veikt augsnes agroķīmisko izpēti.
Noteikumu projekta I nodaļā ietverti vispārīgie jautājumi, kuros noteikti dienesta uzdevumi informācijas ieguvē par LIZ auglības līmeni un veidi, kādā šo informāciju iegūst, nosaka augsnes agroķīmiskā izpētes darbību posmus un LIZ auglības līmeni raksturojošos rādītājus.
Noteikumu projekta II nodaļā noteiktas augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšanas prasības. Noteikti divi pakalpojumu sniegšanas veidi, kuros dienests var atzīt pakalpojumu sniedzējus. Noteikti dokumenti, kuri personai, kas piesakās uz atzīšanu kādā agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniegšanas veidā (A vai B pakalpojums), jāiesniedz dienestā.
A pakalpojuma sniedzējs izmanto dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes lietotni, sagatavo paraugu ņemšanas plāna projektu un ņem augsnes paraugus atbilstoši šo noteikumu prasībām,paraugus sagatavojot un nogādājot testēšanai augšņu references laboratorijā.
B pakalpojuma sniedzējs ņem augsnes paraugus atbilstoši šo noteikumu prasībām un tos iesniedz testēšanai kādā no noteikumu projektā minētajām akreditētajām laboratorijām. Pēc tam kad B pakalpojuma sniedzējs ir saņēmis rezultātus no akreditētas laboratorijas, tas šos testēšanas rezultātus eksportē augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē.
Tā kā pašlaik Latvijā jau ir augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēji, kas varētu sniegt B pakalpojumu, un ir komersanti, kas būtu ieinteresēti sniegt A pakalpojumu, tiem būs iespēja saskaņā ar šo noteikumu projektu kļūt par atzītiem piedāvātā pakalpojuma sniedzējiem (attiecīgi A vai B pakalpojuma sniedzējiem).
Agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējiem ir iespēja izvēlēties akreditētu laboratoriju, kurā paņemtos augsnes paraugus var nodot testēšanai. Viena no tām ir augšņu references laboratorija, kuras funkcijas pilda dienests atbilstoši likuma 10. panta 1.2 daļas 4. punktam. Dienests arī atzīst citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām (Ministru kabineta noteikumu projekts "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" (TAP ID: 22-TA-2572) iekļauts Ministru kabineta 21.02.2023 sēdes darba kārtībā). Attiecīgi augsnes paraugus var testēt arī laboratorijā, kas ir atzīta un drīkst veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanu un ir publicēta dienesta tīmekļvietnē atzīto laboratoriju sarakstā.
Vēl ir iespēja testēt ārvalstu laboratorijā, kuras augšņu testēšanas metodes ir saderīgas un rezultāti salīdzināmi ar dienesta tīmekļvietnē publicētajām augšņu testēšanas metodēm.
Noteikts, ka dienests personas atbilstību pakalpojuma sniegšanai izvērtē mēneša laikā, pamatojoties uz noteikumos ietvertajām prasībām.
Projekta 2. pielikumā noteiktas prasības augsnes paraugu ņemšanai un informācijas apmaiņai ar dienestu. Saskaņā ar noteikumu projektu dienests publicē savā tīmekļvietnē atzīto pakalpojuma sniedzēju sarakstu, lai informētu potenciālos pakalpojuma saņēmējus.
Noteikumu projekts paredz, ka dienests reizi gadā veic atzīto pakalpojumu sniedzēju darba uzraudzības pārbaudi un tās laikā pārliecinās par pakalpojuma sniedzēja spēju sniegt pakalpojumu atbilstoši atzītajam pakalpojuma veidam (A vai B pakalpojums), kā arī noteikumu projektā ir noteikts, kuros gadījumos dienests ir tiesīgs anulēt lēmumu par pakalpojuma sniedzēja atzīšanu.
Noteikumu projekta III nodaļā noteikta kārtība, kādā iegūst informāciju par LIZ auglības līmeni pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma. Tiek noteikti veidi, kādos zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs var pieteikties augšņu agroķīmiskajai izpētei. Noteikumu projektā ir noteikts, ka zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par pakalpojuma sniedzēju var izvēlēties dienestu pilnā apmērā vai, izmantojot Lauku atbalsta dienesta elektronisko pakalpojumu sistēmu, norādīt A pakalpojuma sniedzēju, kurš sniegs daļu no pakalpojuma (otru daļu sniegs dienests), vai izvēlēties pilnā apmērā B pakalpojuma sniedzēja pakalpojumu, attiecīgi samaksājot pēc dienesta maksas pakalpojumu cenrāža vai atzītā pakalpojumu sniedzēja cenrāža.
Tātad, ja dienests sniedz pakalpojumu pilnā apmērā, zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par pakalpojumu maksā tikai dienestam. Ja daļu pakalpojuma sniedz A pakalpojuma sniedzējs, tad zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par to samaksā saskaņā ar A pakalpojuma sniedzēja cenrādi, savukārt par pakalpojuma daļu, ko sniedz dienests, zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs samaksā pēc dienesta maksas pakalpojumu cenrāža. Ja pakalpojumu pilnā apmērā sniedz B pakalpojuma sniedzējs, tad zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs maksā saskaņā ar tā cenrādi.
Noteikumu projekta IV nodaļā noteikti informācijas ieguves nosacījumi reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā. Noteikumu projektā tiek noteikti agroķīmiskie rādītāji, kuri ir obligāti augsnes agroķīmiskajai izpētei reprezentatīvajā saimniecību izlases kopā. Augsnes agroķīmisko izpēti reprezentatīvajā kopā veic tikai dienests, tādējādi nodrošinot izpētes pēctecību konkrētos, pēc noteiktas metodikas dienesta atlasītos laukos.
Tiek noteikts, ka dienests par informācijas ieguvi izlases kopas platībā slēdz līgumu ar zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju, kā arī paredzēts, kurā gadījumā minētais līgums tiek slēgts ar citu zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju un kuros gadījumos dienests atlasa citu saimniecību izlases kopai.
Noteikumu projekta V nodaļā noteikta kārtība, kādā dienests veic augsnes agroķīmisko izpēti. Šajā nodaļā ietverti nosacījumi, kā dienests izstrādā lauka darba plāna projektu, uz kuru pamatojoties pēc tam tiek ņemti augsnes paraugi. Augsnes paraugu ņemšanas laikā novērtē lauka informāciju atbilstoši noteikumu projekta 3. pielikumam. Paraugi tiek nogādāti testēšanai dienesta augšņu references laboratorijā, lai analīžu rezultāti tiktu ievadīti dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē, kurā tiek novērtēti rezultāti atbilstoši noteikumu projekta 1. pielikumam. Tiek uzskaitīti augsnes agroķīmiskās izpētes materiāli, kurus dienests izsniedz pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma.
Noteikumu projekta VI nodaļā noteikti sagatavošanas termiņi pārskatiem par LIZ auglības līmeni un dienesta pienākums pārskatus par LIZ auglības līmeni publicēt savā tīmekļvietnē. Tiek noteikts, ka pārskatos par zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām jāapkopo un jāanalizē informācija pa zemes izmantošanas veidiem valsts plānošanas reģiona un valsts mērogā. Iegūtie dati par LIZ auglības līmeni glabājas augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieki un tiesiskie valdītāji.
Patlaban Latvijā bez dienesta ir vairāki agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina paraugu ņemšanu ar atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku un iesniedz paraugus analizēšanai laboratorijās, kuras izmanto dažādas augsnes analīžu metodes, tāpēc iegūtie dati nav salīdzināmi. Lauksaimniecības zemes lietotāji nepārzina augšņu testēšanas metodes un to specifiku, tāpēc var neatbilstoši interpretēt un lietot iegūtos rezultātus. Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
- Agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji
Latvijā ir zināmi trīs agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji, kas ņem augsnes paraugus pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un iesniedz testēšanai dažādās laboratorijās Latvijā un citās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Projekts var ietekmēt agroķīmisko pakalpojumu sniedzēju darbību, jo tiem atsevišķos gadījumos var nākties pārorientēties uz citu paraugu ņemšanas metodiku, kuru tie līdz šim nav lietojuši, kā arī sadarboties ar laboratorijām, kuras paraugu testēšanai izmanto dienesta tīmekļvietnē publicētās augšņu testēšanas metodes, jo, tikai izpildot šos nosacījumus, sniegto pakalpojumu varēs uzskatīt par augsnes agroķīmisko izpēti un iegūtos datus ievadīt augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē. Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
a) novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A pakalpojums)). 2023. gadā plānots, ka dienests atzīs piecus pakalpojuma sniedzējus (570 EUR), 2024. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (114 EUR), 2025. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (114 EUR) un 2026. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (114 EUR);
b) novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – pilnai izpētei, t.i., augsnes agroķīmiskajai izpētei ar datu nodošanu augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzei (B pakalpojums. 2023. gadā plānots, ka dienests atzīs vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR), 2024. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR), 2025. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR) un 2026. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR);
c) atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A pakalpojums) uzraudzības pārbaude. 2024. gadā plānots, ka dienests veiks piecas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1299 EUR), 2025. gadā – sešas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1559 EUR) un 2026. gadā – septiņas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1819 EUR);
d) atzītā agroķīmiskās izpētes B pakalpojuma sniedzēja uzraudzības pārbaude. 2024. gadā plānots, ka dienests veiks vienu pakalpojuma sniedzēja uzraudzības pārbaudi (311 EUR), 2025. gadā – divas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (622 EUR) un 2026. gadā – trīs pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (933 EUR).
1. Novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A pakalpojums)).
Tiešās izmaksas 88,47 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā – 88,47 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 113,94 EUR
2. Novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – pilnai izpētei, t.i., augsnes agroķīmiskajai izpētei ar datu nodošanu dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzei (B pakalpojums)).
Tiešās izmaksas 162,44 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā – 112,44 EUR;
izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS – 50,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 187,90 EUR
3. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A pakalpojuma) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 234,41 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu – 199,32 EUR;
izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus, – 27 EUR;
izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 8,09 EUR.
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 259,88 EUR
4. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (B pakalpojuma) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 285,44 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu – 200,35 EUR;
izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus, – 27 EUR;
izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 8,09 EUR;
izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS – 50,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 310,90 EUR
Izcenojuma aprēķinos izmantota mēnešalga 13.amatu saimes V līmeņa, 12.mēnešalgu grupas; 13.amatu saimes IV līmeņa, 11.mēnešalgu grupas; 13.amatu saimes III līmeņa, 9.mēnešalgu grupas noteiktā intervāla minimumam atbilstoši 2023. gada bāzes mēnešalgai.
Izdevumi | 2023. | 2024. | 2025. | 2026. |
EKK 1000 "Atlīdzība" | 555 | 1398 | 1798 | 2197 |
EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" | 203 | 514 | 685 | 857 |
Kopā | 758 | 1912 | 2483 | 3054 |
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi 2012. gada 10. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 493 "Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis".
2023. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr.73 "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" (TAP ID: 22-TA-2572).
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Dienests nodrošinās augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšanu un uzraudzību.
7.5. Cita informācija
-