Anotācija

22-TA-2862: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī atzīst augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma (turpmāk – likums) 10. panta otrās daļas 1. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likuma 10. panta otrās daļas 1. punktā dotā deleģējuma izpilde. Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī atzīst augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus. Tiks noteikts regulējums objektīvai informācijas ieguvei par lauksaimniecībā izmantojamās zemes (turpmāk – LIZ) auglības līmeni un tā pārmaiņām valstī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informācija par augsnes agroķīmiskajiem rādītājiem un to novērtējuma grupām nepieciešama zemes auglības līmeņa un tā pārmaiņu (uzlabošanās vai degradēšanās) novērtēšanai un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai, lai sekmētu ilglaicīgu LIZ apsaimniekošanu. Objektīvu informācijas ieguvi nodrošina augsnes agroķīmiskā izpēte pēc vienotas metodikas, nodrošinot augsnes paraugu ņemšanu, analizēšanu un rezultātu novērtēšanu atbilstoši zinātnieku izstrādātiem ieteikumiem. 
Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) nodarbojas ar LIZ agroķīmisko izpēti kopš 2011. gada, kad pārņēma valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Agroķīmisko pētījumu centrs" funkcijas augšņu agroķīmiskās izpētes jomā, nodrošinot agroķīmisko izpēti reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā, kā arī pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 5. oktobra noteikumiem Nr. 833 "Kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām" (turpmāk – noteikumi Nr. 833) atbilstoši Zemkopības ministrijas 2022. gada 4. janvāra kārtībai Nr. 1 "Augšņu agroķīmiskās izpētes un izpētes rezultātu novērtēšanas kārtība". Iegūtos datus dienests apkopo un uztur Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas  Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē (turpmāk – augšņu agroķīmiskās izpētes datubāze), tā nodrošinot objektīvas informācijas ieguvi par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Latvijas agroklimatiskajos un augsnes apstākļos, ievērojot lauksaimnieciskās darbības intensitāti, augsnes agroķīmiskā izpēte optimāli būtu nepieciešama ik pēc pieciem gadiem. No 2017. līdz 2021. gadam dienests veica augsnes agroķīmisko izpēti 177,2 tūkst. ha pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un 20 tūkst. ha reprezentatīvajā lauku saimniecību izlases kopā jeb 11 % no apstrādātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes (saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem 2022. gadā bija apstrādāti 1775,7 tūkst. ha LIZ). Iegūtie dati tiek uzkrāti augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē un pēc pieprasījuma nodoti pētnieciskām vajadzībām, piemēram, Agroresursu un ekonomikas institūtam, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei u.c.
Augšņu agroķīmiskās izpētes rezultāti ir vajadzīgi, lai spriestu par augsnes auglības rādītājiem un to pārmaiņām valstī kopumā, kā arī pašiem lauksaimniekiem, lai izstrādātu agronomiski un ekonomiski pamatotus kultūraugu mēslošanas plānus. Prasību lauksaimniekiem izstrādāt mēslošanas plānus nosaka Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumi Nr. 834 "Prasības ūdens, augsnes un gaisa aizsardzībai no lauksaimnieciskās darbības izraisīta piesārņojuma" un Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumi Nr. 1056 "Lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas, uzglabāšanas un marķēšanas prasības un kontroles kārtība".
Patlaban augsnes paraugus ņem un nosūta analīzēm uz dažādām laboratorijām ne tikai dienests, bet arī citi pakalpojumu sniedzēji, kas izmanto atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku, un paraugus iesniedz analizēšanai laboratorijās gan Latvijā, gan citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Tā kā pakalpojumu sniedzēju iegūtie dati par augsnes auglības rādītājiem paliek tikai pakalpojumu ņēmēju un pakalpojumu sniedzēju rīcībā, tie nav izmantojami LIZ auglības līmeņa un tā pārmaiņu novērtējumam valstī.
Informācijas sakārtošana par LIZ auglības līmeņa ieguves nosacījumiem un tās uzkrāšana vienotā datubāzē nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskās organizācijas – ar kvalitatīvu informāciju par LIZ auglības rādītājiem un to pārmaiņām, jo tā vajadzīga ilgtspējīgas augsnes izmantošanas un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienests informāciju par LIZ auglības līmeni uzkrāj augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē. Iegūtos datus dienests izmanto augsnes auglības un tā pārmaiņu novērtējumam valsts plānošanas reģionu un valsts līmenī. Piecu gadu ciklā, kas ir optimāls augsnes auglības agroķīmisko rādītāju izmaiņu novērtēšanai, dienests atkarībā no lauksaimnieku ieinteresētības un iesniegtajiem iesniegumumiem iegūst informāciju apmēram par 10 % lauksaimniecībā izmantojamās zemes. Tā kā ar 2023. gada 1. janvāri vairs nav spēkā noteikumi Nr. 833, pašlaik ar normatīvajiem aktiem nav regulēta kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.   
Pēc dienesta rīcībā esošās informācijas, citi pakalpojumu sniedzēji nodrošina līdzvērtīga apjoma informācijas ieguvi, bet, ievērojot atšķirīgo paraugu ņemšanas metodiku un to, ka augsnes analīžu jomā nav vienotu Eiropas Savienības vai ISO standartu, un dažādas laboratorijas izmanto atšķirīgas analīžu metodes, iegūtie rezultāti nav salīdzināmi un nav savienojami ar augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzi, tāpēc nedod iespēju iegūt valstī visaptverošu informāciju par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Risinājuma apraksts
Informācijas sakārtošana par LIZ auglības līmeņa ieguves nosacījumiem un tās uzkrāšana vienotā datubāzē nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskās organizācijas – ar kvalitatīvu informāciju par LIZ auglības rādītājiem un to pārmaiņām, jo tā vajadzīga ilgtspējīgas augsnes izmantošanas un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai.

Noteikumu projekts ļaus sakārtot normatīvo vidi informācijas ieguvei par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī paplašinās iegūto datu apjomu, dodot iespēju citiem pakalpojumu sniedzējiem izmantojot vienotu paraugu ņemšanas metodiku un, iesniedzot paraugus laboratorijās, kas izmanto dienesta tīmekļvietnē publicētās augšņu testēšanas metodes, veikt augsnes agroķīmisko izpēti.

Noteikumu projekta I nodaļā ietverti vispārīgie jautājumi, kuros noteikti dienesta uzdevumi informācijas ieguvē par LIZ auglības līmeni un veidi, kādā šo informāciju iegūst, nosaka augsnes agroķīmiskā izpētes darbību posmus un LIZ auglības līmeni raksturojošos rādītājus.

Noteikumu projekta II nodaļā noteiktas augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšanas prasības. Noteikti divi pakalpojumu sniegšanas veidi, kuros dienests var atzīt pakalpojumu sniedzējus. Noteikti dokumenti, kuri personai, kas piesakās uz atzīšanu kādā agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniegšanas veidā (A vai B pakalpojums), jāiesniedz dienestā. 
A pakalpojuma sniedzējs izmanto dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes lietotni, sagatavo paraugu ņemšanas plāna projektu un ņem augsnes paraugus atbilstoši šo noteikumu prasībām,paraugus sagatavojot un nogādājot testēšanai augšņu references laboratorijā.
B pakalpojuma sniedzējs ņem augsnes paraugus atbilstoši šo noteikumu prasībām un tos iesniedz testēšanai kādā no noteikumu projektā minētajām akreditētajām laboratorijām. Pēc tam kad B pakalpojuma sniedzējs ir saņēmis rezultātus no akreditētas laboratorijas, tas šos testēšanas rezultātus eksportē augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē.
Tā kā pašlaik Latvijā jau ir augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēji, kas varētu sniegt B pakalpojumu, un ir komersanti, kas būtu ieinteresēti sniegt A pakalpojumu, tiem būs iespēja saskaņā ar šo noteikumu projektu kļūt par atzītiem piedāvātā pakalpojuma sniedzējiem (attiecīgi A vai B pakalpojuma sniedzējiem).
Agroķīmiskās izpētes  pakalpojumu sniedzējiem ir iespēja izvēlēties akreditētu laboratoriju, kurā paņemtos augsnes paraugus var nodot testēšanai. Viena no tām ir augšņu references laboratorija, kuras funkcijas pilda dienests atbilstoši likuma 10. panta 1.2 daļas 4. punktam. Dienests arī atzīst citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām (Ministru kabineta noteikumu projekts "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" (TAP ID: 22-TA-2572) iekļauts Ministru kabineta 21.02.2023 sēdes darba kārtībā). Attiecīgi augsnes paraugus var testēt arī laboratorijā, kas ir atzīta un drīkst veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanu un ir publicēta dienesta tīmekļvietnē atzīto laboratoriju sarakstā.
Vēl ir iespēja testēt ārvalstu laboratorijā, kuras augšņu testēšanas metodes ir saderīgas un rezultāti salīdzināmi ar dienesta tīmekļvietnē publicētajām augšņu testēšanas metodēm.
Noteikts, ka dienests personas atbilstību pakalpojuma sniegšanai izvērtē mēneša laikā, pamatojoties uz noteikumos ietvertajām prasībām.
Projekta 2. pielikumā noteiktas prasības augsnes paraugu ņemšanai un informācijas apmaiņai ar dienestu. Saskaņā ar noteikumu projektu dienests publicē savā tīmekļvietnē atzīto pakalpojuma sniedzēju sarakstu, lai informētu potenciālos pakalpojuma saņēmējus.
Noteikumu projekts paredz, ka dienests reizi gadā veic atzīto pakalpojumu sniedzēju darba uzraudzības pārbaudi un tās laikā pārliecinās par pakalpojuma sniedzēja spēju sniegt pakalpojumu atbilstoši atzītajam pakalpojuma veidam (A vai B pakalpojums), kā arī noteikumu projektā ir noteikts, kuros gadījumos dienests ir tiesīgs anulēt lēmumu par pakalpojuma sniedzēja atzīšanu.

Noteikumu projekta III nodaļā noteikta kārtība, kādā iegūst informāciju par LIZ auglības līmeni pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma. Tiek noteikti veidi, kādos zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs var pieteikties augšņu agroķīmiskajai izpētei. Noteikumu projektā ir noteikts, ka zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par pakalpojuma sniedzēju var izvēlēties dienestu pilnā apmērā vai, izmantojot Lauku atbalsta dienesta elektronisko pakalpojumu sistēmu, norādīt A pakalpojuma sniedzēju, kurš sniegs daļu no pakalpojuma (otru daļu sniegs dienests), vai izvēlēties pilnā apmērā B pakalpojuma sniedzēja pakalpojumu, attiecīgi samaksājot pēc dienesta maksas pakalpojumu cenrāža vai atzītā pakalpojumu sniedzēja cenrāža.

Tātad, ja dienests sniedz pakalpojumu pilnā apmērā, zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par pakalpojumu maksā tikai dienestam. Ja daļu pakalpojuma sniedz A pakalpojuma sniedzējs, tad zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par to samaksā saskaņā ar A pakalpojuma sniedzēja cenrādi, savukārt par pakalpojuma daļu, ko sniedz dienests, zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs samaksā pēc dienesta maksas pakalpojumu cenrāža. Ja pakalpojumu pilnā apmērā sniedz B pakalpojuma sniedzējs, tad zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs maksā saskaņā ar tā cenrādi.

Noteikumu projekta IV nodaļā noteikti informācijas ieguves nosacījumi reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā. Noteikumu projektā tiek noteikti agroķīmiskie rādītāji, kuri ir obligāti augsnes agroķīmiskajai izpētei reprezentatīvajā saimniecību izlases kopā. Augsnes agroķīmisko izpēti reprezentatīvajā kopā veic tikai dienests, tādējādi nodrošinot izpētes pēctecību konkrētos, pēc noteiktas metodikas dienesta atlasītos laukos. 
Tiek noteikts, ka dienests par informācijas ieguvi izlases kopas platībā slēdz līgumu ar zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju, kā arī paredzēts, kurā gadījumā minētais līgums tiek slēgts ar citu zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju un kuros gadījumos dienests atlasa citu saimniecību izlases kopai.

Noteikumu projekta V nodaļā noteikta kārtība, kādā dienests veic augsnes agroķīmisko izpēti. Šajā nodaļā ietverti nosacījumi, kā dienests izstrādā lauka darba plāna projektu, uz kuru pamatojoties pēc tam tiek ņemti augsnes paraugi. Augsnes paraugu ņemšanas laikā novērtē lauka informāciju atbilstoši noteikumu projekta 3. pielikumam. Paraugi tiek nogādāti testēšanai dienesta augšņu references laboratorijā, lai analīžu rezultāti tiktu ievadīti dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē, kurā tiek novērtēti rezultāti atbilstoši noteikumu projekta 1. pielikumam. Tiek uzskaitīti augsnes agroķīmiskās izpētes materiāli, kurus dienests izsniedz pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma.

Noteikumu projekta VI nodaļā noteikti sagatavošanas termiņi pārskatiem par LIZ auglības līmeni un dienesta pienākums pārskatus par LIZ auglības līmeni publicēt savā tīmekļvietnē. Tiek noteikts, ka pārskatos par zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām jāapkopo un jāanalizē informācija pa zemes izmantošanas veidiem valsts plānošanas reģiona un valsts mērogā. Iegūtie dati par LIZ auglības līmeni glabājas augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Citi alternatīvie risinājumi nav izvērtēti, jo noteikumu projekts ir izstrādāts pamatojoties uz likuma 10. panta otrās daļas 1. punktā ietverto deleģējumu, kas paredz Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī atzīst augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus. Noteikumu projektā ir ietverts noteikumos Nr. 833 (sakarā ar likuma grozījumiem zaudēja spēku 01.01.2023) noteiktais regulējums par kārtību kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām. Papildus līdzšinējiem pienākumiem, dienests atzīs augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus un uzraudzīs to darbību. Augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēji arī šobrīd sniedz savus pakalpojumus. Atzīšanas procedūra nebūs obligāta. Tā ir nepieciešama tajā gadījumā, lai dienests pārliecinātos par pakalpojuma sniedzēja piemērotību un atbilstību ticamu un salīdzināmu datu ieguvei par LIZ auglības līmeni. Tādējādi tiks noteikts regulējums objektīvai informācijas ieguvei par LIZ auglības līmeni un tā pārmaiņām valstī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieki un tiesiskie valdītāji.
Ietekmes apraksts

Patlaban Latvijā bez dienesta ir vairāki agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina paraugu ņemšanu ar atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku un iesniedz paraugus analizēšanai laboratorijās, kuras izmanto dažādas augsnes analīžu metodes, tāpēc iegūtie dati nav salīdzināmi. Lauksaimniecības zemes lietotāji nepārzina augšņu testēšanas metodes un to specifiku, tāpēc var neatbilstoši interpretēt un lietot iegūtos rezultātus. Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.

Juridiskās personas
  • Agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts

Latvijā ir zināmi trīs agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji, kas ņem augsnes paraugus pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un iesniedz testēšanai dažādās laboratorijās Latvijā un citās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Projekts var ietekmēt agroķīmisko pakalpojumu sniedzēju darbību, jo tiem atsevišķos gadījumos var nākties pārorientēties uz citu paraugu ņemšanas metodiku, kuru tie līdz šim nav lietojuši, kā arī sadarboties ar laboratorijām, kuras paraugu testēšanai izmanto dienesta tīmekļvietnē publicētās augšņu testēšanas metodes, jo, tikai izpildot šos nosacījumus, sniegto pakalpojumu varēs uzskatīt par augsnes agroķīmisko izpēti un iegūtos datus ievadīt augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē. Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieki un tiesiskie valdītāji.
palielinās
Vērtības nozīme:
Ja pieņem, ka stundas likme lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašniekam ir 8 euro/h, bet laiks, ko lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieks pavadīs ceļā būs aptuveni 2h, degvielas patēriņš būs 0,08 litri/km, lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieks nobrauks 200 km, degvielas cena vidēji 1.8 euro/litrā, tad administratīvās izmaksas par ceļa izdevumiem veido: 8 euro/h *2h =16 eiro (lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašniekam darba alga par 2 h, ko tas pavadīs ceļā), kā arī degvielas izmaksas: 0.08 litri/km*200km*1,8 eiro/litrā =28,8 eiro. Kopējās lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašniekam izmaksas par braukšanu = 16+ 28,8 =44,8 euro.
30 min jeb 0,5 h.
2023. gadā tiek plānots, ka 10 lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieku pieteiksies augšņu agroķīmiskai izpētei klātienē dienestā un 10 lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieku pieteiksies klātienē pie atzīta B pakalpojuma sniedzēja un 30 lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieku pieteiksies attālināti izmantojot Lauku atbalsta dienesta elekronisko pakalpojuma sistēmu un 10 lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieku pieteiksies attālināti pie atzīta B pakalpojuma sniedzēja.
1
Pēc aptuveniem aprēķiniem, administratīvās izmaksas, kuras veidosies šai sabiedrības grupai ir šādas: C =(8 *0,5) *(40*1)=160 euro (administratīvās izmaksas, kas radīsies 40 lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašniekiem, kas pieteiksies attālināti); C =(8 *0,5) *(20*1)=80+(44.8*20)=80+896=976 euro (administratīvās izmaksas, kas radīsies 20 lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašniekiem, kas pieteiksies klātienē); Kopējās administratīvās izmaksas, kuras radīsies pakalpojumu sniedzējiem 2023. gadā - =160+976= 1136 eiro; Aprēķins balstās uz attiecīgiem pieņēmumiem.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji
palielinās
Vērtības nozīme:
Ja pieņem, ka stundas likme pakalpojuma sniedzējam ir 7,30 euro/h, bet laiks, ko pakalpojumu sniedzējs pavadīs ceļā būs aptuveni 3h, degvielas patēriņš būs 0,08 litri/km, pakalpojuma sniedzējs nobrauks 200 km, degvielas cena vidēji 1.8 euro/litrā, tad administratīvās izmaksas par ceļa izdevumiem veido: 7,30 euro/h *3h =21.9 eiro (pakalpojuma sniedzēja darba alga par 3 h, ko tas pavadīs ceļā), kā arī degvielas izmaksas: 0.08 litri/km*200km*1,8 eiro/litrā =28,8 eiro. Kopējās pakalpojuma sniedzēja izmaksas par braukšanu = 21.9+ 28,8 =50,7 euro.
30 min jeb 0,5 h.
2023. gadā tiek plānots, ka 2 pakalpojuma sniedzēji pieteiksies klātienē dienestā un 3 pieteiksies attālināti (A pakalpojums) un 1 pakalpojuma sniedzējs pieteiksies klātienē (B pakalpojums), lai kļūtu par atzītiem pakalpojumu sniedzējiem.
1
Pēc aptuveniem aprēķiniem, administratīvās izmaksas, kuras veidosies šai sabiedrības grupai ir šādas: C =(7.3 *0,5) *(3*1)=11 euro (administratīvās izmaksas, kas radīsies 3 pakalpojuma sniedzējam, kas pieteiksies attālināti); C =(7.3 *0,5) *(3*1)=11+(50.7*3)=152 euro (administratīvās izmaksas, kas radīsies 3 pakalpojuma sniedzējam, kas pieteiksies klātienē); Kopējās administratīvās izmaksas, kuras radīsies pakalpojumu sniedzējiem 2023. gadā - =11+152=163 eiro; Aprēķins balstās uz attiecīgiem pieņēmumiem.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
758
0
1 912
0
2 483
3 054
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
758
0
1 912
0
2 483
3 054
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
758
0
1 912
0
2 483
3 054
2.1. valsts pamatbudžets
0
758
0
1 912
0
2 483
3 054
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Budžeta programmā 27.00.00 "Augu veselība un augu aprites uzraudzība" plānoti ieņēmumi par šādiem maksas pakalpojumiem, tajā skaitā
a) novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A pakalpojums)). 2023. gadā plānots, ka dienests atzīs piecus pakalpojuma sniedzējus (570 EUR), 2024. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (114 EUR), 2025. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (114 EUR) un 2026. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (114 EUR);

b) novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – pilnai izpētei, t.i., augsnes agroķīmiskajai izpētei ar datu nodošanu augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzei (B pakalpojums. 2023. gadā plānots, ka dienests atzīs vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR), 2024. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR), 2025. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR) un 2026. gadā – vienu pakalpojuma sniedzēju (188 EUR);

c) atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A pakalpojums) uzraudzības pārbaude. 2024. gadā plānots, ka dienests veiks piecas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1299 EUR), 2025. gadā – sešas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1559 EUR) un 2026. gadā – septiņas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1819 EUR);

d) atzītā agroķīmiskās izpētes B pakalpojuma sniedzēja uzraudzības pārbaude. 2024. gadā plānots, ka  dienests veiks vienu pakalpojuma sniedzēja uzraudzības pārbaudi (311 EUR), 2025. gadā – divas pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (622 EUR) un 2026. gadā – trīs pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (933 EUR).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Maksas pakalpojumu izcenojumi.

1. Novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A pakalpojums)).
Tiešās izmaksas 88,47 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā – 88,47 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 113,94 EUR

2. Novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai – pilnai izpētei, t.i., augsnes agroķīmiskajai izpētei ar datu nodošanu dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzei (B pakalpojums)).
Tiešās izmaksas 162,44 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā – 112,44 EUR;
izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS – 50,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 187,90 EUR

3. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A pakalpojuma) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 234,41 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu – 199,32 EUR;
izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus, – 27 EUR;
izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 8,09 EUR.
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 259,88 EUR

4. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (B pakalpojuma) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 285,44 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu – 200,35 EUR;
izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus, – 27 EUR;
izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem – 8,09 EUR;
izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS – 50,00 EUR.
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 310,90 EUR

Izcenojuma aprēķinos izmantota mēnešalga 13.amatu saimes V līmeņa, 12.mēnešalgu grupas; 13.amatu saimes IV līmeņa, 11.mēnešalgu grupas; 13.amatu saimes III līmeņa, 9.mēnešalgu grupas noteiktā intervāla minimumam atbilstoši 2023. gada bāzes mēnešalgai.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi, kas radīsies saistībā ar jauno pakalpojumu sniegšanu, tiks segti no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem.
Izdevumi 2023. 2024. 2025. 2026.
EKK 1000 "Atlīdzība" 555 1398 1798 2197
EKK 2000 "Preces un pakalpojumi" 203 514 685 857
Kopā 758 1912 2483 3054
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunas amata vietas netiks veidotas.
Cita informācija
Valsts augu aizsardzības dienests jaunos uzdevumus augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšanas jomā pildīs ar esošajiem resursiem un ieņēmumiem no sniegtajiem maksas pakalpojumiem.

4.1.1. Grozījumi 2012. gada 10. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 493 "Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis".
2023. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr.73 "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" (TAP ID: 22-TA-2572).

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar noteikumu projektu pakalpojumu sniedzējs par tā atbilstības pārbaudi augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniegšanai sedz izdevumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, kā arī atzītais pakalpojumu sniedzējs maksā par tā uzraudzības pārbaudi.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
Saskaņā ar 2023. gada 21. februāra Ministru kabineta noteikumu Nr.73 "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" 13. punktā noteikto paredzams, ka tiesību normas par maksājumiem saskaņā ar Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādi stāsies spēkā 2023. gada 1. jūlijā. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/d649a797-7472-4150-af93-767a3c3e0c2d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts 23.11.2022. tika elektroniski nosūtīts nevalstiskajām organizācijām priekšlikumu vai ierosinājumu sniegšanai. 
Par noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts augu aizsardzības dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
f- (A pakalpojums)). Tiešās izmaksas 88,47 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā – 88,47 EUR; Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR Kopā 113,94 EUR f- (B pakalpojums)). Tiešās izmaksas 162,44 EUR, t.sk. Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā – 112,44 EUR; izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS – 50,00 EUR. Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR Kopā 187,90 EUR
l – 1 h (aptuvenais laiks, kas nepieciešams, lai dienests atzītu pakalpojumu sniedzēju (A pakalpojums); l – 1 h (aptuvenais laiks, kas nepieciešams, lai dienests atzītu pakalpojumu sniedzēju (B pakalpojums);
n – 5 (plānoto pakalpojumu sniedzēju skaits, ko dienests atzīs 2023. gadā (A pakalpojums); n – 1 (plānoto pakalpojumu sniedzēju skaits (B pakalpojums), ko dienests atzīs 2023. gadā);
1
Dienests jau veica informācijas iegūšanu un apkopošanu par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām saskaņā ar noteikumiem Nr. 833(bija spēkā līdz 01.01.2023), līdz ar to, ar noteikumu projekta piemērošanu šīs administratīvās izmaksas netiek mainītas. Piemērojot šo noteikumu projektu dienestam radīsies papildus administratīvās izmaksas par pakalpojumu sniedzēju atzīšanu un par informācijas sniegšanu pakalpojuma sniedzējiem (dienests sniegs informāciju elekroniski par iespēju pakalpojuma sniedzējiem kļūt par atzītiem pakalpojumu sniedzējiem saskaņā ar šo noteikumu projektu. C – administratīvās izmaksas, kuras radīsies dienestam no šī projekta, lai atzītu 5 pakalpojumu sniedzējus (A pakalpojums); C = (113,94×1 ) × (5 × 1)= 570 eiro; C – administratīvās izmaksas, kuras radīsies dienestam no šī projekta, lai atzītu pakalpojumu sniedzēju (B pakalpojums): C = (187,90×1) × (1 × 1)= 188 eiro; Kopējās administratīvās izmaksas, kuras dienestam radīsies saistībā ar pakalpojumu sniedzēju atzīšanu 2023. gadā būs 188 +570 =758; Šīs administratīvās izmaksas tiks segtas no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem. Lai informētu pakalpojuma sniedzējus par iespēju kļūt par atzītiem pakalpojuma sniedzējiem saskaņā ar šiem noteikumiem, dienests publiskos atbilstošu informāciju dienesta mājaslapā. Par iespēju pakalpojuma sniedzējiem klūt par atzītiem pakalpojuma sniedzējiem saskaņā ar šiem noteikumiem, dienests publiskos informāciju dienesta mājaslapā. Administratīvās izmaksas dienestam par informācijas sniegšanu veidos: Pieņemot, ka informācijas sagatavošana un publiskošana aizņems 6h, bet alga dienesta darbiniekam ir 8 eiro/h, bet šo informāciju vajadzēs sniegt tikai 1 reizi, tad: C = (8×6) × (1 × 1)= 48 eiro; (administratīvās izmaksas, kuras radīsies dienestam, lai informētu topošos pakalpojuma sniedzējus par iespēju kļūt par atzītie A vai B pakalpojuma sniedzējiem saskaņā ar šo noteikumu projektu. Kopējās papildu administratīvās izmaksas, kas veidosies dienestam sakarā ar šī noteikumu projekta ieviešanu gada laikā būs: 48+758=806 eiro; Citām valsts iestādēm šī noteikumu projekta piemērošana neradīs adminstratīvās izmaksas.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)

Dienests nodrošinās augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšanu un uzraudzību.

5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vienota augsnes paraugu ņemšanas metodika un references laboratorijas ieteikto testēšanas metožu izmantošana dos iespēju sniegt harmonizētu augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu, ļaujot arī citiem pakalpojumu sniedzējiem iesaistīties augsnes agroķīmiskajā izpētē.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Augsnes agroķīmiskās izpētes rezultāti tiek izmantoti mēslošanas plānu izstrādei. Sabalansētas, zinātniski pamatotas mēslošanas normas nodrošina mēslošanas līdzekļu efektīvu izmantošanu, vienlaikus samazinot to negatīvo ietekmi uz vidi, t.i., augsnes un ūdens piesārņojumu. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Objektīvas, salīdzināmas un visaptverošas informācijas ieguve par augsnes agroķīmiskajiem rādītājiem un lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni ir viens no priekšnosacījumiem klimatneitrālai lauksaimniecībai. Informācijas iegūšana par augsnes organisko vielu un tās pārmaiņām dod iespēju laikus īstenot pasākumus organiskās vielas saglabāšanai, tādā veidā samazinot SEG emisiju.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk