24-TA-2750: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Par valsts mērķdotācijas nodrošināšanu pašvaldībām mājokļa pabalsta izdevumu segšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Labklājības ministrijai finansējumu 1 468 684 euro apmērā, lai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta astoto daļu nodrošinātu valsts mērķdotāciju pašvaldībām 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā mājokļa pabalsta faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai periodā no 2024. gada septembra līdz 2024. gada novembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības (turpmāk - SPSPL) 35. panta pirmajai daļai iedala divus pamata sociālās palīdzības pabalstus:
1) garantētā minimālā ienākuma pabalsts — materiāls atbalsts naudas izteiksmē minimālo ikdienas izdevumu apmaksai;
2) mājokļa pabalsts — materiāls atbalsts ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu segšanai.
SPSPL 13. panta astotā daļa nosaka, ka, lai daļēji kompensētu pašvaldību izdevumus par pamata sociālās palīdzības pabalstu nodrošināšanu, valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām izdevumu segšanai 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta (turpmāk – GMI pabalsts) un mājokļa pabalsta.
1) garantētā minimālā ienākuma pabalsts — materiāls atbalsts naudas izteiksmē minimālo ikdienas izdevumu apmaksai;
2) mājokļa pabalsts — materiāls atbalsts ar mājokļa lietošanu saistīto izdevumu segšanai.
SPSPL 13. panta astotā daļa nosaka, ka, lai daļēji kompensētu pašvaldību izdevumus par pamata sociālās palīdzības pabalstu nodrošināšanu, valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām izdevumu segšanai 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta (turpmāk – GMI pabalsts) un mājokļa pabalsta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Labklājības ministrijai piejamais finansējums 2024. gadam GMI pabalsta izdevumu segšanai ir 6 128 575 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 6 779 790 euro (kopā 12 908 365 euro).
Atbilstoši pasākuma GMI un mājokļa pabalsts izpildei 2024. gadā periodā no janvāra līdz oktobrim (faktiskā izpilde 2023. gada decembris – 2024. gada septembris), prognozējams, ka faktiski nepieciešamais finansējums 2024. gadā ir 14 377 049 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 2 560 843 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 11 816 206 euro).
Detalizēti GMI un mājokļa pabalsta izdevumu prognozi skat. anotācijas 3 sadaļā "Budžets" un pielikumā "Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā".
Ņemot vērā, ka faktiskais GMI pabalsta saņēmēju skaits ir būtiski mazāks nekā tas sākotnēji plānots, mērķdotācija pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu segšanai 3 567 732 euro apmērā tiek novirzīta mērķdotācijai mājokļa pabalsta izdevumu segšanai, attiecīgi palielinot ministrijai pieejamo finansējumu mājokļa pabalsta izdevumu segšanai līdz 10 347 522 euro (6 779 790 euro + 3 567 732 euro).
Atbilstoši mājokļa pabalsta faktiskajiem izdevumiem (periodā līdz 30.09.2024.) prognozējamie mājokļa pabalsta izpildes rādītāji 2024. gadā ir sekojoši:
- vidējais pabalsta saņēmēju skaits mēnesī - 31 929 personas;
- vidējais pabalsta apmērs uz vienu saņēmēju – 100,68 euro;
- izdevumi kopā 39 387 355 euro, t.sk. pašvaldību budžets 27 571 149 euro un valsts budžets 11 816 206 euro.
Labklājības ministrijai pieejamais finansējums mērķdotācijas nodrošināšanai pašvaldībām 30 procentu apmērā no izdevumiem par izmaksātajiem mājokļa pabalstiem 2024. gadā veidojas 10 347 522 euro. Prognozējams finansējuma iztrūkums 1 468 684 euro apmērā (11 816 206 euro – 10 347 522 euro).
Ņemot vērā to, ka mājokļa pabalsta izdevumus ietekmē virkne ārējo faktoru, precīza faktiska ietekme uz pabalsta apmēru ir grūti prognozējama, līdz ar to mājokļa pabalsta izdevumi 2024. gadā faktiski prognozējami lielāki nekā sākotnēji plānots. Mājokļa pabalsta apmēru var ietekmēt gan mājsaimniecību vidējo ienākumu izmaiņas (nodarbinātība), gan ikdienas patēriņa preču un pakalpojumu inflācija, kas būtiski ietekmē komunālo pakalpojumu izmaksas.
Šobrīd finansējums mērķdotācijai pāsvaldībām par mājokļa pabalsta izdevumiem nodrošināts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" 2024. gadam plānotā finansējuma mērķdotācijai pašvaldībām (GMI pabalsta izdevumu segšanai) ietvaros, šos izdevumus apakšprogrammā nepieciešams kompensēt, lai līdz 2024. gada 31. decembrim nodrošinātu pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu daļēju kompensēšanu pašvaldībām, atbilstoši SPSPL 13. panta astotajai daļai.
Atbilstoši pasākuma GMI un mājokļa pabalsts izpildei 2024. gadā periodā no janvāra līdz oktobrim (faktiskā izpilde 2023. gada decembris – 2024. gada septembris), prognozējams, ka faktiski nepieciešamais finansējums 2024. gadā ir 14 377 049 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 2 560 843 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 11 816 206 euro).
Detalizēti GMI un mājokļa pabalsta izdevumu prognozi skat. anotācijas 3 sadaļā "Budžets" un pielikumā "Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā".
Ņemot vērā, ka faktiskais GMI pabalsta saņēmēju skaits ir būtiski mazāks nekā tas sākotnēji plānots, mērķdotācija pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu segšanai 3 567 732 euro apmērā tiek novirzīta mērķdotācijai mājokļa pabalsta izdevumu segšanai, attiecīgi palielinot ministrijai pieejamo finansējumu mājokļa pabalsta izdevumu segšanai līdz 10 347 522 euro (6 779 790 euro + 3 567 732 euro).
Atbilstoši mājokļa pabalsta faktiskajiem izdevumiem (periodā līdz 30.09.2024.) prognozējamie mājokļa pabalsta izpildes rādītāji 2024. gadā ir sekojoši:
- vidējais pabalsta saņēmēju skaits mēnesī - 31 929 personas;
- vidējais pabalsta apmērs uz vienu saņēmēju – 100,68 euro;
- izdevumi kopā 39 387 355 euro, t.sk. pašvaldību budžets 27 571 149 euro un valsts budžets 11 816 206 euro.
Labklājības ministrijai pieejamais finansējums mērķdotācijas nodrošināšanai pašvaldībām 30 procentu apmērā no izdevumiem par izmaksātajiem mājokļa pabalstiem 2024. gadā veidojas 10 347 522 euro. Prognozējams finansējuma iztrūkums 1 468 684 euro apmērā (11 816 206 euro – 10 347 522 euro).
Ņemot vērā to, ka mājokļa pabalsta izdevumus ietekmē virkne ārējo faktoru, precīza faktiska ietekme uz pabalsta apmēru ir grūti prognozējama, līdz ar to mājokļa pabalsta izdevumi 2024. gadā faktiski prognozējami lielāki nekā sākotnēji plānots. Mājokļa pabalsta apmēru var ietekmēt gan mājsaimniecību vidējo ienākumu izmaiņas (nodarbinātība), gan ikdienas patēriņa preču un pakalpojumu inflācija, kas būtiski ietekmē komunālo pakalpojumu izmaksas.
Šobrīd finansējums mērķdotācijai pāsvaldībām par mājokļa pabalsta izdevumiem nodrošināts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" 2024. gadam plānotā finansējuma mērķdotācijai pašvaldībām (GMI pabalsta izdevumu segšanai) ietvaros, šos izdevumus apakšprogrammā nepieciešams kompensēt, lai līdz 2024. gada 31. decembrim nodrošinātu pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu daļēju kompensēšanu pašvaldībām, atbilstoši SPSPL 13. panta astotajai daļai.
Risinājuma apraksts
Labklājības ministrija ir izvērtējusi tai pieejamos budžeta resursus un secinājusi, ka 2024. gada budžetā nav pieejams finansējums, kuru būtu iespējams pārdalīt mērķdotācijai pašvaldībām 30 procentu apmērā mājokļa pabalsta izdevumu kompensēšanai, līdz ar to Labklājības ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu.
Rīkojuma projekts paredz no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Labklājības ministrijai finansējumu 1 468 684 euro apmērā, lai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta astoto daļu nodrošinātu valsts mērķdotāciju pašvaldībām 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā mājokļa pabalsta faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai periodā no 2024. gada septembra līdz 2024. gada novembrim.
Rīkojuma projekts paredz no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Labklājības ministrijai finansējumu 1 468 684 euro apmērā, lai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta astoto daļu nodrošinātu valsts mērķdotāciju pašvaldībām 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā mājokļa pabalsta faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai periodā no 2024. gada septembra līdz 2024. gada novembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 468 684
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 468 684
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 468 684
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 468 684
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 468 684
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Valsts mērķdotācija pašvaldībām mājokļa pabalsta izdevumu segšanai tiek nodrošināta Labklājības ministrijas 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma
"Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai" apakšpasākuma "Sniegts atbalsts pašvaldībām GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanai" (turpmāk – pasākums GMI un mājokļa pabalsts) ietvaros, kura īstenošanai piešķirts papildu finansējums 2024. gadā un turpmāk ik gadu 11 215 952 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 4 752 546 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 6 463 406 euro) apmērā.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 17.01.2023. noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.9. punktu un LM 24.07.23. vēstuli Finanšu ministrijai Nr. 25-01/110, pasākuma GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanai veiktas izmaiņas pamatbudžeta bāzes izdevumos 2024. - 2026. gadam, nodrošinot, ka pieejamais finansējums pasākuma īstenošanai 2024. gadā ir 12 908 365 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 6 128 575 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 6 779 790 euro) apmērā.
Atbilstoši pasākuma GMI un mājokļa pabalsts izpildei 2024. gadā periodā no janvāra līdz oktobrim (faktiskā izpilde 2023. gada decembris – 2024. gada septembris), prognozējams, ka faktiski nepieciešamais finansējums 2024. gadā ir 14 377 049 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 2 560 843 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 11 816 206 euro).
1.tab. GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā (LM naudas plūsma), euro
* pabalsta saņēmēju skaits un pabalsta apmērs vidēji mēnesī 2024. gadā;
** rezultāts noapaļots ar 0 (nulle) zīmēm aiz komata.
2.tab. MP pabalsta izdevumi 2024. gadā (LM naudas plūsma), euro
* pabalsta saņēmēju skaits un pabalsta apmērs vidēji mēnesī 2024. gadā;
**rezultāts noapaļots ar 0 (nulle) zīmēm aiz komata.
Prognozējams, ka 2024. gadā būs nepieciešams segt izdevumus par:
- GMI pabalsta izdevumiem, kas izmaksāti vidēji 8 369 personām mēnesī, vidējais pabalsta apmērs uz vienu saņēmēju – 85,10 euro, izdevumi kopā 8 536 145 euro, valsts līdzfinansējums 2 560 843 euro (30%);
- mājokļa pabalsta izdevumiem, kas izmaksāti vidēji 31 929 personām mēnesī, vidējais pabalsta apmērs uz vienu saņēmēju – 100,68 euro, izdevumi kopā – 39 387 355 euro, valsts līdzfinansējums 11 816 206 euro (30%).
Ņemot vērā, ka faktiskais GMI pabalsta saņēmēju skaits ir būtiski mazāks nekā tas sākotnēji plānots, 3 567 732 euro no mērķdotācijas pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu segšanai var novirzīt mērķdotācijai mājokļa pabalsta izdevumu segšanai.
3.tab. GMI un mājokļa pabalsta izdevumi 2024. gadā, euro
Mērķdotācijas nodrošināšanai pašvaldībām 30 procentu apmērā no izdevumiem par izmaksātajiem mājokļa pabalstiem (EKK 7460) 2024. gadā periodā no septembra līdz novembrim, Labklājības ministrijai nepieciešami papildu 1 468 684 euro (11 816 206 euro - 6 779 790 euro bāzes finansējums mērķdotācijai mājokļa pabalsta izdevumu segšanai - 3 567 732 euro plānotā finansējuma mērķdotācijai GMI pabalsta izdevumu segšanai prognozējamais atlikums).
Detalizētus aprēķinus par Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumu prognozi 2024. gadā skat. anotācijas pielikumā "Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā".
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
"Atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai" apakšpasākuma "Sniegts atbalsts pašvaldībām GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanai" (turpmāk – pasākums GMI un mājokļa pabalsts) ietvaros, kura īstenošanai piešķirts papildu finansējums 2024. gadā un turpmāk ik gadu 11 215 952 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 4 752 546 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 6 463 406 euro) apmērā.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 17.01.2023. noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.9. punktu un LM 24.07.23. vēstuli Finanšu ministrijai Nr. 25-01/110, pasākuma GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanai veiktas izmaiņas pamatbudžeta bāzes izdevumos 2024. - 2026. gadam, nodrošinot, ka pieejamais finansējums pasākuma īstenošanai 2024. gadā ir 12 908 365 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 6 128 575 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 6 779 790 euro) apmērā.
Atbilstoši pasākuma GMI un mājokļa pabalsts izpildei 2024. gadā periodā no janvāra līdz oktobrim (faktiskā izpilde 2023. gada decembris – 2024. gada septembris), prognozējams, ka faktiski nepieciešamais finansējums 2024. gadā ir 14 377 049 euro (GMI pabalsta izdevumu segšanai 2 560 843 euro, mājokļa pabalsta izdevumu segšanai 11 816 206 euro).
1.tab. GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā (LM naudas plūsma), euro
Periods | GMI | |||||
pabalsta saņēmēju skaits | izdevumi, euro | |||||
valsts, 30% | pašvaldība, 70% | KOPĀ | Pabalsta apmērs vidēji uz 1 pers. | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5=3+4 | 6=5/2 | |
fakts | janvāris (par decembri, 2023) | 8 405 | 194 206,72 | 453 149,01 | 647 355,73 | 77,02 |
fakts | februāris | 8 912 | 225 166,57 | 525 388,67 | 750 555,24 | 84,22 |
fakts | marts | 9 378 | 243 220,96 | 567 515,57 | 810 736,53 | 86,45 |
fakts | aprīlis | 9 380 | 237 840,31 | 554 960,71 | 792 801,02 | 84,52 |
fakts | maijs | 9 369 | 237 909,73 | 555 122,71 | 793 032,44 | 84,64 |
fakts | jūnijs | 8 859 | 221 067,91 | 515 825,11 | 736 893,02 | 83,18 |
fakts | jūlijs | 8 335 | 210 528,96 | 491 234,23 | 701 763,19 | 84,19 |
fakts | augusts | 7 843 | 208 396,25 | 486 257,92 | 694 654,17 | 88,57 |
fakts | septembris | 7 602 | 196 043,69 | 457 435,27 | 653 478,96 | 85,96 |
fakts | oktobris | 7 448 | 195 487,44 | 456 137,37 | 651 624,81 | 87,49 |
plāns | novembris | 7 448 | 195 487,44 | 456 137,37 | 651 624,81 | 87,49 |
plāns | decembris | 7 448 | 195 487,44 | 456 137,37 | 651 624,81 | 87,49 |
plāns | 2024. gada naudas plūsma | 8 369* | 2 560 843,42 | 5 975 301,31 | 8 536 144,73 | 85,10* |
plāns | 8 369* | 2 560 843** | 5 975 302** | 8 536 145** |
* pabalsta saņēmēju skaits un pabalsta apmērs vidēji mēnesī 2024. gadā;
** rezultāts noapaļots ar 0 (nulle) zīmēm aiz komata.
2.tab. MP pabalsta izdevumi 2024. gadā (LM naudas plūsma), euro
Periods | MP | |||||
pabalsta saņēmēju skaits | izdevumi, euro | |||||
valsts, 30% | pašvaldība, 70% | KOPĀ | Pabalsta apmērs vidēji uz 1 pers. | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5=3+4 | 6=5/2 | |
fakts | janvāris (par decembri, 2023) | 30 413 | 758 039,23 | 1 768 758,22 | 2 526 797,45 | 83,08 |
fakts | februāris | 33 451 | 1 110 010,51 | 2 590 024,52 | 3 700 035,03 | 110,61 |
fakts | marts | 36 603 | 1 448 296,81 | 3 379 359,23 | 4 827 656,04 | 131,89 |
fakts | aprīlis | 37 245 | 1 471 948,33 | 3 434 546,10 | 4 906 494,43 | 131,74 |
fakts | maijs | 36 988 | 1 448 206,04 | 3 379 147,44 | 4 827 353,48 | 130,51 |
fakts | jūnijs | 34 115 | 1 109 928,78 | 2 589 833,82 | 3 699 762,60 | 108,45 |
fakts | jūlijs | 30 865 | 861 471,72 | 2 010 100,67 | 2 871 572,39 | 93,04 |
fakts | augusts | 29 802 | 790 315,62 | 1 844 069,79 | 2 634 385,41 | 88,40 |
fakts | septembris | 28 518 | 709 635,06 | 1 655 815,13 | 2 365 450,19 | 82,95 |
fakts | oktobris | 27 639 | 673 382,36 | 1 571 225,50 | 2 244 607,86 | 81,21 |
plāns | novembris | 28 449 | 708 119,94 | 1 652 279,86 | 2 360 399,80 | 82,97 |
plāns | decembris | 29 062 | 726 851,95 | 1 695 987,90 | 2 422 839,85 | 83,37 |
plāns | 2024. gada naudas plūsma | 31 929* | 11 816 206,35 | 27 571 148,18 | 39 387 354,53 | 100,68* |
plāns | 31 929* | 11 816 206** | 27 571 149 | 39 387 355** |
* pabalsta saņēmēju skaits un pabalsta apmērs vidēji mēnesī 2024. gadā;
**rezultāts noapaļots ar 0 (nulle) zīmēm aiz komata.
Prognozējams, ka 2024. gadā būs nepieciešams segt izdevumus par:
- GMI pabalsta izdevumiem, kas izmaksāti vidēji 8 369 personām mēnesī, vidējais pabalsta apmērs uz vienu saņēmēju – 85,10 euro, izdevumi kopā 8 536 145 euro, valsts līdzfinansējums 2 560 843 euro (30%);
- mājokļa pabalsta izdevumiem, kas izmaksāti vidēji 31 929 personām mēnesī, vidējais pabalsta apmērs uz vienu saņēmēju – 100,68 euro, izdevumi kopā – 39 387 355 euro, valsts līdzfinansējums 11 816 206 euro (30%).
Ņemot vērā, ka faktiskais GMI pabalsta saņēmēju skaits ir būtiski mazāks nekā tas sākotnēji plānots, 3 567 732 euro no mērķdotācijas pašvaldībām GMI pabalsta izdevumu segšanai var novirzīt mērķdotācijai mājokļa pabalsta izdevumu segšanai.
3.tab. GMI un mājokļa pabalsta izdevumi 2024. gadā, euro
KOPĀ | GMI pabalsts | Mājokļa pabalsts | |
Plāns | 12 908 365 | 6 128 575 | 6 779 790 (1) |
Precizēts plāns | 14 377 049 | 2 560 843 | 11 816 206 (2) |
Starpība | 1 468 684 | -3 567 732 | 5 036 416 (3=2-1) |
Izmaiņas pasākuma GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanas ietvaros | 0 | -3 567 732 | 3 567 732 (4) |
LM pieejamais finansējums pasākuma GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanai | 12 908 365 | 2 560 843 | 10 347 522 (5=1+4) |
Papildu nepieciešamais finansējums | 1 468 684 | 0 | 1 468 684 (6=2-5) |
Mērķdotācijas nodrošināšanai pašvaldībām 30 procentu apmērā no izdevumiem par izmaksātajiem mājokļa pabalstiem (EKK 7460) 2024. gadā periodā no septembra līdz novembrim, Labklājības ministrijai nepieciešami papildu 1 468 684 euro (11 816 206 euro - 6 779 790 euro bāzes finansējums mērķdotācijai mājokļa pabalsta izdevumu segšanai - 3 567 732 euro plānotā finansējuma mērķdotācijai GMI pabalsta izdevumu segšanai prognozējamais atlikums).
Detalizētus aprēķinus par Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumu prognozi 2024. gadā skat. anotācijas pielikumā "Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā".
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Labklājības ministrija šobrīd mērķdotācijas izmaksu pašvaldībām par mājokļa pabalsta izdevumiem nodrošina apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" piešķirto līdzekļu ietvaros. Pēc tiesību akta projekta spēkā stāšanās, Labklājības ministrija nodrošinās veikto izdevumu pārgrāmatošanu no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums".
Labklājības ministrija šobrīd mērķdotācijas izmaksu pašvaldībām par mājokļa pabalsta izdevumiem nodrošina apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" piešķirto līdzekļu ietvaros. Pēc tiesību akta projekta spēkā stāšanās, Labklājības ministrija nodrošinās veikto izdevumu pārgrāmatošanu no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Finanšu ministrija, ņemot vērā Ministru kabineta lēmumu un Labklājības ministrijas iesniegto informāciju, sagatavos Finanšu ministrijas rīkojuma projektu, kam pievienots pielikums par apropriācijas palielināšanu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Rīkojuma izpildi un mērķdotācijas izmaksu pašvaldībām par mājokļa pabalsta izdevumiem nodrošinās Labklājības ministrija.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Mājokļa pabalsta un GMI pabalsta izdevumi 2024. gadā