24-TA-2470: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumos Nr. 858 "Veterinārās prasības cirka dzīvnieku pārvietošanai starp Latviju un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojums Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk – rīkojums Nr. 743).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) likvidāciju un tā līdzšinējo funkciju un valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam, tostarp lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrācijas, datubāzu un reģistru uzturēšanas jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Rīkojuma Nr. 743 2. punktā noteikts, ka Lauku atbalsta dienests ar 2025. gada 1. janvāri ir datu centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, bilancē esošās kustamās mantas, lietvedības un nepieciešamā apjoma personāla resursu pārņēmējs.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma Nr. 743 1. punktā ir noteikts, ka datu centrs tiek likvidēts un līdz 2025. gada 1. janvārim rīkojuma 2. punktā minētie valsts pārvaldes uzdevumi jānodod Lauku atbalsta dienestam.
Lauku atbalsta dienesta pārziņā būs arī rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā minētā lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, kā arī rīkojuma Nr. 743 2.2. apakšpunktā minēto dzīvnieku novietņu un dzīvnieku reģistrēšana, identifikācija un izsekojamības nodrošināšana.
Valsts budžeta 2025. gadam pavadošo likumprojektu paketē (2. lasījums) ietverts
1) likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" (720/Lp14);
2) likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" (721/Lp14);
3) likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā" (722/Lp14);
4) likumprojekts "Grozījums Dzīvnieku barības aprites likumā" (723/Lp14).
Spēkā esošo Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumu Nr. 858 "Veterinārās prasības cirka dzīvnieku pārvietošanai starp Latviju un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm" (turpmāk – noteikumi Nr. 858) 3. punktā noteikts, ka Komisijas 2005. gada 21. oktobra Regulas Nr. 1739/2005, ar kuru nosaka dzīvnieku veselības prasības attiecībā uz cirka dzīvnieku pārvietošanu starp dalībvalstīm, 4. panta 3. un 4. punktā minētās kompetentās iestādes funkcijas pilda datu centrs, un noteikumu Nr. 858 7., 8., 11. un 12. punktā noteiktas prasības minēto funkciju īstenošanai.
Noteikumu Nr. 858 pielikumā arī ir noteikta cirka reģistrācijas iesnieguma veidlapa, ko cirka uzņēmējs iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā atbilstoši noteikumu Nr. 858 5. punktā prasītajam.
Lauku atbalsta dienesta pārziņā būs arī rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā minētā lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, kā arī rīkojuma Nr. 743 2.2. apakšpunktā minēto dzīvnieku novietņu un dzīvnieku reģistrēšana, identifikācija un izsekojamības nodrošināšana.
Valsts budžeta 2025. gadam pavadošo likumprojektu paketē (2. lasījums) ietverts
1) likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" (720/Lp14);
2) likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" (721/Lp14);
3) likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā" (722/Lp14);
4) likumprojekts "Grozījums Dzīvnieku barības aprites likumā" (723/Lp14).
Spēkā esošo Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumu Nr. 858 "Veterinārās prasības cirka dzīvnieku pārvietošanai starp Latviju un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm" (turpmāk – noteikumi Nr. 858) 3. punktā noteikts, ka Komisijas 2005. gada 21. oktobra Regulas Nr. 1739/2005, ar kuru nosaka dzīvnieku veselības prasības attiecībā uz cirka dzīvnieku pārvietošanu starp dalībvalstīm, 4. panta 3. un 4. punktā minētās kompetentās iestādes funkcijas pilda datu centrs, un noteikumu Nr. 858 7., 8., 11. un 12. punktā noteiktas prasības minēto funkciju īstenošanai.
Noteikumu Nr. 858 pielikumā arī ir noteikta cirka reģistrācijas iesnieguma veidlapa, ko cirka uzņēmējs iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā atbilstoši noteikumu Nr. 858 5. punktā prasītajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt attiecīgo tiesību normu regulējumu, aizstājot vārdus "valsts aģentūra "Lauksaimniecības datu centrs""un "datu centrs" ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 858 3., 7., 8., 11. un 12. punktā vārdi "valsts aģentūra "Lauksaimniecības datu centrs"" un "datu centrs" aizstāti ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 858 pielikumā ir noteikta cirka reģistrācijas iesnieguma veidlapa, ko cirka uzņēmējs iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā atbilstoši noteikumu Nr. 858 5. punktā prasītajam. Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmes protokola Nr.3 2.§ "Par veidlapām normatīvajos aktos" noteikts, ka, ievērojot elektronisko dokumentu strauju attīstību, kā arī nepieciešamību mazināt normatīvismu, ir jāizvērtē iespēja normatīvajos aktos noteikt tikai veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, bet tās dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt institūciju tīmekļvietnē, ņemot par piemēru Komerclikumā ietverto regulējumu par Uzņēmumu reģistra veidlapām.
Lai mazinātu normatīvismu, noteikumos Nr. 858 nepieciešams:
1) 5. punktā izklāstīt cirka reģistrācijas iesniegumā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, kas patlaban noteikts noteikumu Nr. 858 pielikumā;
2) svītrot pielikumu. Cirka reģistrācijas iesnieguma veidlapas dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu Pārtikas un veterinārais dienests var publicēt savā tīmekļvietnē.
Lai mazinātu normatīvismu, noteikumos Nr. 858 nepieciešams:
1) 5. punktā izklāstīt cirka reģistrācijas iesniegumā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, kas patlaban noteikts noteikumu Nr. 858 pielikumā;
2) svītrot pielikumu. Cirka reģistrācijas iesnieguma veidlapas dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu Pārtikas un veterinārais dienests var publicēt savā tīmekļvietnē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 858 5. punktā noteikts cirka reģistrācijas iesniegumā iekļaujamās informācijas saturs un apjoms, kas patlaban noteikts noteikumu Nr. 858 pielikumā, un svītrots pielikums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- veterinārārsti, kas pilnvaroti veikt cirka uzraudzību
Ietekmes apraksts
Lauku atbalsta dienests turpinās sniegt datu centra pakalpojumus un veterinārārstiem, kas pilnvaroti veikt cirka uzraudzību, izsniegs cirka dzīvnieku pasu veidlapas.
Juridiskās personas
- cirka uzņēmēji
Ietekmes apraksts
Lauku atbalsta dienests turpinās sniegt datu centra pakalpojumus – cirka uzņēmējam piešķirs cirka reģistrācijas numuru un izsniegs noteikumos Nr. 858 noteiktās veidlapas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētais tiks īstenots par piešķirto finansējumu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32005R1739
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2005. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1739/2005, ar kuru nosaka dzīvnieku veselības prasības attiecībā uz cirka dzīvnieku pārvietošanu starp dalībvalstīm
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2005. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1739/2005, ar kuru nosaka dzīvnieku veselības prasības attiecībā uz cirka dzīvnieku pārvietošanu starp dalībvalstīm
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 1739/2005
1.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 4. panta 1. punkts
1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 4. panta 3. punkts
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 4. panta 3. punkts
1.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 4. panta 4. punkts
1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 I pielikums
1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 II pielikums
1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 III pielikums
1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Regulas Nr. 1739/2005 IV pielikums
1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Attiecīgais noteikumu projekta punkts neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula Nr. 1739/2005 neparedz rīcības brīvību dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas regulas Nr. 1739/2005 normas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Par noteikumu projektu nav nepieciešams sniegt informāciju Eiropas Komisijai atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Regula Nr. 1739/2005 ir ieviesta ar noteikumiem Nr. 858, un ar noteikumu projektu tiek nodrošināta datu centra līdzšinējo funkciju un valsts pārvaldes uzdevumu nodošana Lauku atbalsta dienestam.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kuri skar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesu un publiskā finansējuma plānošanu. Lēmums par datu centra likvidāciju un tā valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra sēdē. Tā kā noteikumu projekts nodrošina rīkojumā Nr. 743 dotā uzdevuma izpildi un attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Lauku atbalsta dienestam, pārņemot datu centra līdz šim pildītos uzdevumus, tiek paplašināts pildāmo valsts pārvaldes uzdevumu daudzums.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi