Anotācija (ex-ante)

22-TA-1389: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumi "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu optimālu Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) un valsts budžeta līdzekļu izmantošanu EM atbildībā esošo darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz 2022. gada 1. aprīlim Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – LIAA) Starptautiskā konkurētspējas programmā ir sniegusi atbalstu 524 projektiem no kuriem 122 ir grantu atbalsts un 402 nefinansiālais atbalsts. Tādējādi secināms, ka atbalsta programma ir pieprasīta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Karš Ukrainā un sankcijas Krievijai un Baltkrievijai ir sašūpojušas globālos tirgus un atstāj ietekmi uz pasaules ekonomiku. Ietekme uz Eiropas, it īpaši Austrumeiropas, valstīm, tai skaitā Latviju ir lielāka. Galvenie ietekmes kanāli uz ekonomiku ir caur augstākām izejvielu cenām, noskaņojuma vājināšanos un tirdzniecības apjomu mazināšanos ar Krieviju, Baltkrieviju un Ukrainu. Saistībā ar šobrīd ārpolitikā esošo krīzes situāciju un ieviestajām sankcijām pret noteiktām austrumu valstīm, ir būtiski nodrošināt atbalstu tirgus pārorientācijai un biznesa projektu realizācijai, lai novērstu tirgus lejupslīdi.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumi Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk MK Noteikumi Nr.678) šobrīd paredz virkni aktivitāšu, lai nodrošinātu ne tikai uzņēmumu ekonomisko aktivitāti, bet arī nodrošinot to konkurētspēju ārvalstu tirgos, piemēram, uzņēmumiem ir pieejamas šādas atbalsta aktivitātes: 
- produktu vai pakalpojumu pielāgošanai ārvalstu tirgiem;
- preču zīmes vai produkta, vai pakalpojuma publicitātei ārvalstu medijos;
- internetveikalu, aplikāciju digitālo risinājumu un platformu izstrādei​;
- aģentu pakalpojumu piesaistes izmaksas tirgus darbības pārorientācijai;
- starptautisku pasākumu organizēšanai;
- dalība nozaru asociācijās, u.c.

Kopš 2022.gada sākuma, un īpaši, kad tika veikti grozījumi MK Noteikumos Nr.678, LIAA ir audzis atbalsta pieprasījums. Līdz ar to ar MK Noteikumu projektu tiek paredzēts piesaistīt papildus finansējumu papildus atbalsta nodrošināšanai.
Papildus finansējums ir mērķēts uz tām nozarēm, kam paredzama izšķiroša nozīme, lai Latvijas ekonomikas atlabšana būtu stabila. Piemēram, atbalsts pasākumu organizēšanai un ārzemju vizīšu apmeklēšana. Plānots, ka papildus piešķirtais atbalsts tiks sniegs esošo atlasu kārtu ietvaros, respektīvi, maksājuma pieprasījumi par eksporta atbalsta darbībām tiks pieņemti līdz 2023. gada 31.augustam (ieskaitot) par atbalstāmām darbībām, kas īstenotas līdz 2023. gada 31.augustam (ieskaitot) un maksājuma pieprasījumi par ražotņu/produktu atbilstības novērtēšanu un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajām tirdzniecības misijām un valsts vizītēm tiks pieņemti līdz 2023. gada 31.oktobrim (ieskaitot) par atbalstāmām darbībām, kas īstenotas līdz 2023. gada 31.jūlijam (ieskaitot).

MK Noteikumu projekts paredz šādus grozījumus: 

1. finansējuma pārdali no 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts un nodarbināto apmācībām"

SAM 13.1.6. "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" veido  1.2.2.1. pasākums "Atbalsts un nodarbināto apmācībām" (turpmāk - 1.2.2.1. pasākums) un 1.2.2.3. pasākums "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti". Kopējais piešķirtais React-EU finansējums (ar kuru aizstāja virssaistības) bija 19,7 milj. 1.2.2.3. pasākumā - 5 milj. euro. miljoni un 14,7 milj. euro 1.2.2.1. pasākumam.
1.2.2.3. pasākumā līgums noslēgts par visu pieejamo finansējumu, savukārt 1.2.2.1. pasākumā līgumi tika noslēgti par 9 219 700 euro. Līdz ar to 1.2.2.1. pasākumā veidojās brīvais finansējums 5 480 300 apmērā, par kuriem nebija noslēgti līgumi. (Pārdales noteikumi tiek skaņoti Tapā Nr.21-TA-1566)
SAM 13.1.6. "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" kopējais finansējums ir 19 700 000 euro, t.sk. ERAF 16 594 713 euro un valsts budžeta virssaistības 3 105 287 euro. No tiem 5 480 300 euro finansējums tiek pārdalīts uz 13.1.1., kur 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" programmā tiek pārdalīti 4 480 300 euro, savukārt 3.1.1.6.pasākumam "Biznesa inkuatoru" programmai 1 000 000 euro.


Ekonomikas ministrija rosina novirzīt 4 480 300 euro (intervences kods Nr. 64 “Uzlaboti atbalsta pakalpojumi MVU un MVU grupām (tostarp vadības, tirgvedības, dizaina pakalpojumi)) finansējumu (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 3 774 076 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 706 224 euro apmērā) starptautiskās konkurētspējas veicināšanai. Ņemot vērā, ka React-EU finansējuma intensitāte ir 100%, bet Valsts budžeta virssaistības ir papildus, lai nemazinātu atbalsta apmēru, tiek pieņemts, ka intensitāte ir ERAF 84,2371% pret valsts budžetu 15,7629%. 

Papildus finansējums ir mērķēts uz tām nozarēm, kam paredzama izšķiroša nozīme, lai Latvijas ekonomikas atlabšana būtu stabila. Piemēram, atbalsts pasākumu organizēšanai un ārzemju vizīšu apmeklēšana. Plānots, ka papildus piešķirtais atbalsts tiks sniegs esošo atlasu kārtu ietvaros, respektīvi, maksājuma pieprasījumi par eksporta atbalsta darbībām tiks pieņemti līdz 2023. gada 31.augustam (ieskaitot) par atbalstāmām darbībām, kas īstenotas līdz 2023. gada 31.augustam (ieskaitot) un maksājuma pieprasījumi par ražotņu/produktu atbilstības novērtēšanu un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajām tirdzniecības misijām un valsts vizītēm tiks pieņemti līdz 2023. gada 31.oktobrim (ieskaitot) par atbalstāmām darbībām, kas īstenotas līdz 2023. gada 31.jūlijam (ieskaitot).

2. tiek noteikti papildus sasniedzamie rādītāji

MK Noteikumu projekts paredz noteikt papildus sasniedzamo rādītāju 20 atbalsta saņēmēji, kas sniegs ieguldījumu 13.1.1. SAM rādītāju sasniegšanā. Proporciju atbalsta sniegšanai paliek nemainīga t.i. 71.63% konkurētspējai un 28.37% tūrismam. MK noteikumos Nr.678 netiek aizliegta proporcijas maiņa, jo praksē, vadoties no pieprasījuma proporcija var atšķirties. 
Līdz ar to, kā arī ņemot vērā papildus piešķirto finansējumu, ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka līdz 2023. gada 31. decembrim atbilstoši šo noteikumu 8.1 punkta React-EU finansējuma ietvaros, kas sniegs ieguldījumu 13.1.1. SAM rādītāju sasniegšanā:
          1. atbalstīto komersantu skaits – 20;
          2. komersantu skaits, kuri saņem nefinansiālu atbalstu – 20;
          3. atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus - 12.
Vienlaikus ir MK noteikumu projektā ir norādīti sasniedzamie rādītāji 13.1.1. SAM ietvaros. MK Noteikumos Nr.678 netiek aizliegta sasniegto rādītāju maiņa, jo praksē, vadoties no pieprasījuma proporcija var atšķirties. 


3. tiek veikta MK Noteikumu Nr.678 nosaukuma maiņa

Ņemot vērā, ka React- EU atbalsts tiks sniegts 13.1.1. SAM "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē", tiek papildināts MK Noteikumu nosaukums ar frāzi "un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē - Starptautiskās konkurētspējas veicināšana"". Attiecīgi jaunais MK Noteikumu nosaukums būs: Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. Specifiska atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozare" 13.1.1.3. pasākuma “Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē - Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi.

Lai nodrošinātu minētās izmaiņas, Ekonomikas ministrija ir iesniegusi Finanšu ministrijai izmaiņas Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (iekļauti grozījumos Nr.8), tāpat ir iesniegtas labotā attiecīgās rādītāju pases Finanšu ministrijai.

4. Atvieglota prasība biedrībām un nodibinājumiem, kas organizē starptautiskus kultūras vai sporta pasākumus

Šo noteikumu 18.13. apakšpunktā minētās darbības ietvaros biedrībai, kas organizē starptautisko  kultūras un sporta pasākumu Latvijā, starp tās biedriem nav jābūt vismaz 5 komersantiem, kā arī nodibinājumam starp tā dibinātājiem un to biedriem (biedrībām un personālsabiedrībām) nav jābūt pieciem komersantiem vai kooperatīvajām sabiedrībām, jo praksē identificēts, ka šāda prasība ierobežo atbalsta saņēmēju loku, kas organizē starptautiskus kultūras vai sporta pasākumus, piemēram, sporta biedrības, kuru biedri ir tikai fiziskas personas. Līdz ar to MK Noteikumu projekts paredz atcelt prasību par 5 biedru – juridisku personu esamību.

5. Palielināti grantu sliekšņi organizējot starptautiskus  kultūras un sporta pasākumus, kā arī starptautiskas izstādes.

Ņemot vērā Ukrainas karadarbības sekas un rezultātā pieaugošo cenu sadārdzinājumu precēm un pakalpojumiem, ir nepieciešams stiprināt uzņēmumu, kas organizē starptautiskos kultūras un sporta pasākumus, kā arī starptautiskās izstādes, konkurētspējas priekšnosacījumus. MK Noteikumu projekts paredz minētajiem uzņēmējiem šādus attiecināmo izmaksu granta sliekšņus:
- ne vairāk kā 50 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā kultūras un sporta pasākumā, kā arī starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 500;
- ne vairāk kā 75 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā kultūras un sporta pasākumā, kā arī starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 1000;
- ne vairāk kā 100 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā kultūras un sporta pasākumā, kā arī starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 1500;
- ne vairāk kā 125 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā kultūras un sporta pasākumā, kā arī starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 2000;
- ne vairāk kā 150 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā kultūras un sporta pasākumā, kā arī starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 2500;
- ne vairāk kā 200 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā kultūras un sporta pasākumā, kā arī starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 3000.

Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru nodrošinās, ka finansējuma saņēmēji uzņemas papildu līgumsaistības projektā Nr. 3.2.1.2/16/I/001  “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana” un projektā Nr. 3.2.1.2/16/I/002 "Latvijas starptautiskās konkurētspējas veicināšana tūrismā", palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu kopā par par 4 480 300 euro tikai pēc tam, kad ir stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 617 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi", pārdalot finansējumu 4 480 300 euro apmērā uz 3.2.1.2. pasākumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 770 251
1 887 038
9 316 121
1 887 038
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 770 251
1 887 038
9 316 121
1 887 038
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
10 867 961
2 240 150
10 413 831
2 240 150
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
10 867 961
2 240 150
10 413 831
2 240 150
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 097 710
-353 112
-1 097 710
-353 112
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 097 710
-353 112
-1 097 710
-353 112
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-353 112
-353 112
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-353 112
-353 112
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi" īstenošanai 2022.gadā plānotais kopējais  finansējums ir 13 108 111 euro (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 11 657 289 euro, valsts budžeta finansējums - 1 450 822 euro).
2023.gadā plānotais kopējais  finansējums ir 12 653 981 euro (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 11 203 159 euro, valsts budžeta finansējums - 1 450 822 euro).

Papildus finansējums 4 480 300 euro (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 3 774 076 euro, valsts budžeta finansējums - 706 224 euro) tiks pārdalīts no Nr. 617 noteikumiem Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts nodarbināto apmācībām" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu EM lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi