24-TA-2765: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Mākslīgo mitrāju izveide"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Mākslīgo mitrāju izveide"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar:
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu C(2022) Nr. 7899, ar kuru apstiprina Latvijas
2023.–2027. gada Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001(turpmāk – lēmums C(2022) Nr. 7899);
2) Komisijas 2024. gada 12. novembra Īstenošanas lēmumu C(2024) Nr. 7781, ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001 (turpmāk – lēmums C(2024) Nr. 7781);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116).
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu C(2022) Nr. 7899, ar kuru apstiprina Latvijas
2023.–2027. gada Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001(turpmāk – lēmums C(2022) Nr. 7899);
2) Komisijas 2024. gada 12. novembra Īstenošanas lēmumu C(2024) Nr. 7781, ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001 (turpmāk – lēmums C(2024) Nr. 7781);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
No 2023. gada 1. janvāra sākās ar Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu apstiprinātā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) ieviešana un jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumos noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība intervencē LA4.5. "Mākslīgo mitrāju izveide" (turpmāk – intervence LA4.5.).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno KLP SP īstenošanas periodu, jāizdod Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA).
Eiropas Komisija 2022. gada 11. novembrī ar lēmums C(2022) Nr. 7899 apstiprināja Zemkopības ministrijas sagatavoto KLP SP, kā arī 2024. gada 12. novembrī to grozīja, iekļaujot aktuālās izmaiņas, ar lēmums C(2024) Nr. 7781, kas ietekmē arī intervences LA4.5. atbalsta saņemšanas nosacījumus.
Noteikumu projektā noteiktās intervences LA4.5. mērķis ir izbūvēt zaļo infrastruktūru, kā rezultātā tiek izveidoti mākslīgie mitrāji ūdens piesārņojuma piesaistei ar virszemes, pazemes vai kombinētu ūdens plūsmu, lai uzlabotu bioloģisko daudzveidību un ekosistēmu atjaunošanu.
Noteikumu projektā ietverti atbalsta saņemšanas nosacījumi, kā arī noteikta publiskā finansējuma veids un apmērs, pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti, atbalsta saņemšanas un vērtēšanas nosacījumi, projekta īstenošanas nosacījumi un projekta pecuzraudzība.
Eiropas Komisija 2022. gada 11. novembrī ar lēmums C(2022) Nr. 7899 apstiprināja Zemkopības ministrijas sagatavoto KLP SP, kā arī 2024. gada 12. novembrī to grozīja, iekļaujot aktuālās izmaiņas, ar lēmums C(2024) Nr. 7781, kas ietekmē arī intervences LA4.5. atbalsta saņemšanas nosacījumus.
Noteikumu projektā noteiktās intervences LA4.5. mērķis ir izbūvēt zaļo infrastruktūru, kā rezultātā tiek izveidoti mākslīgie mitrāji ūdens piesārņojuma piesaistei ar virszemes, pazemes vai kombinētu ūdens plūsmu, lai uzlabotu bioloģisko daudzveidību un ekosistēmu atjaunošanu.
Noteikumu projektā ietverti atbalsta saņemšanas nosacījumi, kā arī noteikta publiskā finansējuma veids un apmērs, pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti, atbalsta saņemšanas un vērtēšanas nosacījumi, projekta īstenošanas nosacījumi un projekta pecuzraudzība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim Latvijā ir konstatētas problēmas ar ūdens kvalitāti dēļ virszemes noteces no lauksaimniecībā izmantotajām platībām. Lai to risinātu, ir jāveicina mākslīgo mitrāju izbūve, ūdens piesārņojuma piesaistei.
Mākslīgs mitrājs ir uz fizikāliem, ķīmiskiem un bioloģiskiem procesiem balstīta ūdeņu kvalitātes uzlabošanas metode, kas paredzēta lauksaimnieciskās darbības radītā ūdeņu piesārņojuma aizturēšanai un piesārņojuma slodzes uz dabīgām ūdenstecēm samazināšanai. Šie mitrāji var būt ar virszemes, ar pazemes vai kombinētu ūdens plūsmu.
Saskaņā ar meliorācijas kadastra noteikumiem, mākslīgo mitrāju izbūve, tos iekļaujot mitrāja apkalpojošā meliorācijas sistēmā, tostarp no jauna izbūvējamā, esošā, pārbūvējamā vai atjaunojamā meliorācijas sistēmā, nodrošinās, ka tie turpmāk būs kā funkcionējošas meliorācijas sistēmas sastāvdaļa vai tās noslēdzošais posms, kas uztver drenu sistēmu, grāvju, tostarp susinātājgrāvju un novadgrāvju noteci lauksaimniecībā izmantotajām platībām.
Vienlaikus ļoti būtiski pierādījumos un aprēķinos balstītā pamatojumā konstatēt tieši kurā vietā šādi mitrāji ir ierīkojami, lai tie darbotos visefektīvāk un tam paredzēto mērķu nolūkā, tādēļ šādu mitrāju pareiza izbūve nav iespējama bez kompetentu mākslīgo mitrāju ekspertu iesaistes.
Tā kā mākslīgie mitrāji kalpos arī bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas mērķiem, tad tos ierīkojot tiks paredzēti bridēju vai niedrāju putnu dzīvotņu elementu iekļaušana t.i. lēzenu krastu izveide, kā arī putnu ligzdošanu mitrājā veicinošu darbību nodrošināšana.
Šādu mākslīgo mitrāju izveide netiek atbalstīta dabiskās ūdenstecēs, kā arī Natura 2000 teritorijās, īpaši aizsargājamo dabas teritoriju stingrā režīma zonā, dabas lieguma zonā un dabas parka zonā, izņemot gadījumu, ja meliorācijas sistēmu pārbūvi vai atjaunošanu, vai mitrāju izveidi paredz īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plāns vai pieļauj īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošie normatīvie akti, kā arī mikroliegumos vai bioloģiski vērtīgajos zālājos, izņemot, ja tas nepieciešams dabas vērtību saglabāšanai, par ko ir saņemts Dabas aizsardzības pārvaldes saskaņojums.
Tā pat atbalstu nepiešķir meliorācijas sistēmas pārbūvei, atjaunošanai vai izbūvei.
Mākslīgs mitrājs ir uz fizikāliem, ķīmiskiem un bioloģiskiem procesiem balstīta ūdeņu kvalitātes uzlabošanas metode, kas paredzēta lauksaimnieciskās darbības radītā ūdeņu piesārņojuma aizturēšanai un piesārņojuma slodzes uz dabīgām ūdenstecēm samazināšanai. Šie mitrāji var būt ar virszemes, ar pazemes vai kombinētu ūdens plūsmu.
Saskaņā ar meliorācijas kadastra noteikumiem, mākslīgo mitrāju izbūve, tos iekļaujot mitrāja apkalpojošā meliorācijas sistēmā, tostarp no jauna izbūvējamā, esošā, pārbūvējamā vai atjaunojamā meliorācijas sistēmā, nodrošinās, ka tie turpmāk būs kā funkcionējošas meliorācijas sistēmas sastāvdaļa vai tās noslēdzošais posms, kas uztver drenu sistēmu, grāvju, tostarp susinātājgrāvju un novadgrāvju noteci lauksaimniecībā izmantotajām platībām.
Vienlaikus ļoti būtiski pierādījumos un aprēķinos balstītā pamatojumā konstatēt tieši kurā vietā šādi mitrāji ir ierīkojami, lai tie darbotos visefektīvāk un tam paredzēto mērķu nolūkā, tādēļ šādu mitrāju pareiza izbūve nav iespējama bez kompetentu mākslīgo mitrāju ekspertu iesaistes.
Tā kā mākslīgie mitrāji kalpos arī bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas mērķiem, tad tos ierīkojot tiks paredzēti bridēju vai niedrāju putnu dzīvotņu elementu iekļaušana t.i. lēzenu krastu izveide, kā arī putnu ligzdošanu mitrājā veicinošu darbību nodrošināšana.
Šādu mākslīgo mitrāju izveide netiek atbalstīta dabiskās ūdenstecēs, kā arī Natura 2000 teritorijās, īpaši aizsargājamo dabas teritoriju stingrā režīma zonā, dabas lieguma zonā un dabas parka zonā, izņemot gadījumu, ja meliorācijas sistēmu pārbūvi vai atjaunošanu, vai mitrāju izveidi paredz īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības plāns vai pieļauj īpaši aizsargājamās dabas teritorijas aizsardzību un izmantošanu regulējošie normatīvie akti, kā arī mikroliegumos vai bioloģiski vērtīgajos zālājos, izņemot, ja tas nepieciešams dabas vērtību saglabāšanai, par ko ir saņemts Dabas aizsardzības pārvaldes saskaņojums.
Tā pat atbalstu nepiešķir meliorācijas sistēmas pārbūvei, atjaunošanai vai izbūvei.
Risinājuma apraksts
Atbalsta saņemšanas nosacījumi
Sniegtais atbalsts veicinās mākslīgo mitrāju ierīkošanu, kas samazinās virszemes noteces no lauksaimniecībā izmantotajām platībām. Lai to nodrošinātu, intervenci LA4.5. īsteno meliorētā lauksaimniecībā izmantojamā zemē, tostarp ar konkrēto meliorācijas sistēmu saistītājās platībās, kurās mākslīgā mitrāja funkcionalitātes nodrošināšanai veicama atmežošana bez kompensācijas maksas, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atmežošanas kompensācijas noteikšanas kritērijiem, aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību.
Atbalsta pretendents intervencē LA4.5. ir lauksaimnieks – fiziska vai juridiska persona, kas veic lauksaimniecisko darbību un saņem tiešos maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanu, vai tāda persona, kas uzlabo valsts nozīmes un pašvaldību koplietošanas meliorācijas sistēmas, kas ir publiski infrastruktūras objekti un kalpo visas sabiedrības interesēs, un kam nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums atbilstoši Līgumam par Eiropas savienības darbību 107. panta 1. punktam, un tie var būt:
a) pašvaldība vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas īsteno projektu pašvaldības nozīmes koplietošanas meliorācijas sistēmā lauksaimniecības zemē;
b) valsts un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu apsaimniekotājs vai tiesiskais valdītājs, kas plāno īstenot projektu lauksaimniecības zemē;
c) lauksaimniecības nozares zinātniskā institūcija, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko darbību.
Intervences LA4.5. atbalsts tiks izmaksāts kā dotācija, ko piešķir saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" un "d" apakšpunktu un 2. punkta "a" un "c" apakšpunktu, kas vienlaikus ir neienesīgas investīcijas un nav klasificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tās nerada saimniecības vērtības vai ienesīguma būtisku pieaugumu, saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327), 2. panta 39. punktu.
Projektu iesniegumu pieņemšanu izsludina, projektu iesniegumus iesniedz, vērtē un atlasa, lēmumu pieņem un paziņo un publisko finansējumu pieprasa un saņem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šo projektu. Projekta īstenošanas termiņš ir trīs gadi no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. jūnijam. Vismaz piecus gadus pēc intervences LA4.5. īstenošanas, atbalsta saņēmējam ir jānodrošina izbūvētā mākslīgā mitrāja uzturēšana un ilgtspēja, atbilstoši normatīvajiem aktiem par meliorācijas sistēmas ekspluatāciju un uzturēšanu.
Zemei vai meliorācijas sistēmai uz kuras plānota intervences īstenošana ir jābūt atbalsta pretendenta īpašumā, tiesiskajā valdījumā vai nomā. Nomas gadījumā līgumam jābūt noslēgtam vismaz uz projekta īstenošanas un projekta pēcuzraudzības laiku.
Lai identificētu mitrāja izveides nepieciešamību konkrētajā meliorācijas sistēmas posmā, atbalsta pretendents pirms būvprojekta izstrādes uzsākšanas, nodrošina vismaz divu, bet ne vairāk kā četru ūdens paraugu ievākšanu un testēšanu, ievērojot procedūru ko noteikusi izvēlētā akreditētā laboratorija, tostarp pareizu paraugu ņemšanas secību, veicamo darbību kārtību, parauga ievākšanas trauku, tilpumu un transportēšanas prasības. Pirms ūdens paraugu ievākšanas, par to pareizu ievākšanas vietu, metodiku un kārtību atbalsta pretendentam jākonsultējas ar mākslīgā mitrāja ekspertu, kas pēcāk arī sniegs atzinumu par konkrēto būvprojektu. Ūdens paraugu ievākšana var notikt patstāvīgi vai minētā mākslīgā mitrāja eksperta klātbūtnē, par ko mākslīgā mitrāja eksperts veic attiecīgu ierakstu atzinumā. Tas ir ļoti būtiski, jo ūdens paraugi ir jāievāc pareizā vietā, laikā un ievērojot virkni citus saistošus nosacījumus, piemēram, tie jāievāc tajā meliorācijas sistēmas posmā, kurā paredzēta mākslīgā mitrāja būvniecība, ar ne mazāk kā 14 dienu intervālu, laika posmā no oktobra līdz martam, un ne agrāk kā 12 mēnešus pirms atbalsta pieprasīšanas.
Ja atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem ir konstatēta nepieciešamība attiecīgajā meliorācijas sistēmas posmā izbūvēt mākslīgo mitrāju, tad atbalsta pretendents ūdens paraugu testēšanas pārskatu datus iesniedz šo noteikumu mākslīgo mitrāju ekspertam atzinuma (1. pielikums) sagatavošanai. Atbalsta pretendentam un mākslīgā mitrāja būvprojekta autoram atzinumā iekļautā informācija turpmāk ir jāņem vērā izstrādājot būvprojektu, lai pareizi un kvalitatīvi īstenotu intervenci LA4.5.
Publiskā finansējuma veids un apmērs
Maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs vienam projektam ir līdz 130 000 euro. Atbalsta intensitāte ir 100% no projekta attiecināmajiem izdevumiem saskaņā ar regulas 2021/2115 73. panta 4.punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktu un 4. punktu.
Ir šādas attiecināmās izmaksas:
1) ar mākslīgā mitrāja izveidi saistītās izmaksas, t.i., projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas, būvniecības izmaksas, atbilstoši būvprojekta tāmes pozīcijām par attiecīgo darbību veikšanai nepieciešamajiem materiāliem un trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai, tostarp arī vienreizējās izmaksas, kas saistītas ar iekārtu uzstādīšanu pazemes vai kombinētās ūdens plūsmas mitrājos, kā arī degviela, un ar projekta īstenošanu saistītās citas vispārējās izmaksas, tostarp par ūdens paraugu analīžu veikšanu, nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā un kompensāciju par zaudētiem ienākumiem izveidotās mitrzemes platībā. Šīs izmaksas sedz kā vienības izmaksas – 100 000 euro par vienu hektāru lielu mākslīgo mitrāju saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprināto vienības izmaksas finansējuma aprēķina metodiku, kas izstrādāta atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktam;
2) tikai tiem citiem atbalsta pretendentiem, kas nav lauksaimnieki - projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, ko saskaņā ar regulas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu, projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienotu likmi 10 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmām izmaksām. Šīs izmaksas piemēro tikai noteikumu projekta 12.2., 12.3. un 12.4. apakšpunktā minētajiem atbalsta pretendentiem, jo nepieciešams segt darba algu izmaksas.
3) projekta netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, lai segtu telpu uzturēšanas u.tml. izmaksas, vienotas likmes veidā – septiņi procenti tiešajām attiecināmajām izmaksām, saskaņā ar regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktu, neietverot projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas.
Ir skaidri definētas izmaksas, kas nav attiecināmas, tostarp tādas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot izdevumus, kas saistīti ar projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu un iesnieguma sagatavošanu, un vispārējām izmaksām.
Lai īstenoto intervenci LA4.5., atbalsta saņēmējiem ir pieejams avanss līdz 50 % apmērā no kopējām attiecināmajām izmaksām, pēc lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
Atbalsta pieprasīšana, piešķiršana un īstenošana
Lauku atbalsta dienests projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā atbilstoši punktu skaitam projektu atlases kritērijos, kas apstiprināti Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Plānošanas periodā viens atbalsta pretendents var iesniegt vairākus projektus.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
a) projekta iesniegumu, kurā norāda:
b) intervences kodu uz kuru piesakās;
c) informāciju par atbalsta pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas – darbības aprakstu;
d) projekta attiecināmo izmaksu tāme, tostrap informāciju par projektu – projekta mērķi, projekta aprakstu, projekta īstenošanas vietu, izbūvējamā mākslīgā mitrāja veidu, atkarībā no paredzētās ūdens plūsmas, un platību;
e) iesniegtos dokumentus, tostarp ūdens analīžu rezultātus, kartogrāfisko materiālu ar identificējamām projektā iesaistītajām platībām, piketa punktu atzīmes, kā arī mākslīgo mitrāju eksperta atzinumu;
f) atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Atbalsta saņēmējs intervenci LA4.5. uzsāk īstenot ne vēlā kā 12 mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz apliecinājumu par būvdarbu uzsākšanu un papildinātu būvatļaujas kopiju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanu. Šos dokumentus neiesniedz, ja tie ir pieejami Būvniecības informācijas sistēmā.
Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajā kārtībā ir tiesīgs pieprasīt saņemtā atbalsta atmaksu pilnā vai daļējā apmērā, tostarp, ja atbalsta pretendents pārtrauc projekta īstenošanu, ieguldījumi nav īstenoti vai īstenoti tikai daļēji un neatbilst projektam.
Sniegtais atbalsts veicinās mākslīgo mitrāju ierīkošanu, kas samazinās virszemes noteces no lauksaimniecībā izmantotajām platībām. Lai to nodrošinātu, intervenci LA4.5. īsteno meliorētā lauksaimniecībā izmantojamā zemē, tostarp ar konkrēto meliorācijas sistēmu saistītājās platībās, kurās mākslīgā mitrāja funkcionalitātes nodrošināšanai veicama atmežošana bez kompensācijas maksas, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atmežošanas kompensācijas noteikšanas kritērijiem, aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību.
Atbalsta pretendents intervencē LA4.5. ir lauksaimnieks – fiziska vai juridiska persona, kas veic lauksaimniecisko darbību un saņem tiešos maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanu, vai tāda persona, kas uzlabo valsts nozīmes un pašvaldību koplietošanas meliorācijas sistēmas, kas ir publiski infrastruktūras objekti un kalpo visas sabiedrības interesēs, un kam nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums atbilstoši Līgumam par Eiropas savienības darbību 107. panta 1. punktam, un tie var būt:
a) pašvaldība vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas īsteno projektu pašvaldības nozīmes koplietošanas meliorācijas sistēmā lauksaimniecības zemē;
b) valsts un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu apsaimniekotājs vai tiesiskais valdītājs, kas plāno īstenot projektu lauksaimniecības zemē;
c) lauksaimniecības nozares zinātniskā institūcija, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko darbību.
Intervences LA4.5. atbalsts tiks izmaksāts kā dotācija, ko piešķir saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" un "d" apakšpunktu un 2. punkta "a" un "c" apakšpunktu, kas vienlaikus ir neienesīgas investīcijas un nav klasificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tās nerada saimniecības vērtības vai ienesīguma būtisku pieaugumu, saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327), 2. panta 39. punktu.
Projektu iesniegumu pieņemšanu izsludina, projektu iesniegumus iesniedz, vērtē un atlasa, lēmumu pieņem un paziņo un publisko finansējumu pieprasa un saņem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šo projektu. Projekta īstenošanas termiņš ir trīs gadi no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. jūnijam. Vismaz piecus gadus pēc intervences LA4.5. īstenošanas, atbalsta saņēmējam ir jānodrošina izbūvētā mākslīgā mitrāja uzturēšana un ilgtspēja, atbilstoši normatīvajiem aktiem par meliorācijas sistēmas ekspluatāciju un uzturēšanu.
Zemei vai meliorācijas sistēmai uz kuras plānota intervences īstenošana ir jābūt atbalsta pretendenta īpašumā, tiesiskajā valdījumā vai nomā. Nomas gadījumā līgumam jābūt noslēgtam vismaz uz projekta īstenošanas un projekta pēcuzraudzības laiku.
Lai identificētu mitrāja izveides nepieciešamību konkrētajā meliorācijas sistēmas posmā, atbalsta pretendents pirms būvprojekta izstrādes uzsākšanas, nodrošina vismaz divu, bet ne vairāk kā četru ūdens paraugu ievākšanu un testēšanu, ievērojot procedūru ko noteikusi izvēlētā akreditētā laboratorija, tostarp pareizu paraugu ņemšanas secību, veicamo darbību kārtību, parauga ievākšanas trauku, tilpumu un transportēšanas prasības. Pirms ūdens paraugu ievākšanas, par to pareizu ievākšanas vietu, metodiku un kārtību atbalsta pretendentam jākonsultējas ar mākslīgā mitrāja ekspertu, kas pēcāk arī sniegs atzinumu par konkrēto būvprojektu. Ūdens paraugu ievākšana var notikt patstāvīgi vai minētā mākslīgā mitrāja eksperta klātbūtnē, par ko mākslīgā mitrāja eksperts veic attiecīgu ierakstu atzinumā. Tas ir ļoti būtiski, jo ūdens paraugi ir jāievāc pareizā vietā, laikā un ievērojot virkni citus saistošus nosacījumus, piemēram, tie jāievāc tajā meliorācijas sistēmas posmā, kurā paredzēta mākslīgā mitrāja būvniecība, ar ne mazāk kā 14 dienu intervālu, laika posmā no oktobra līdz martam, un ne agrāk kā 12 mēnešus pirms atbalsta pieprasīšanas.
Ja atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem ir konstatēta nepieciešamība attiecīgajā meliorācijas sistēmas posmā izbūvēt mākslīgo mitrāju, tad atbalsta pretendents ūdens paraugu testēšanas pārskatu datus iesniedz šo noteikumu mākslīgo mitrāju ekspertam atzinuma (1. pielikums) sagatavošanai. Atbalsta pretendentam un mākslīgā mitrāja būvprojekta autoram atzinumā iekļautā informācija turpmāk ir jāņem vērā izstrādājot būvprojektu, lai pareizi un kvalitatīvi īstenotu intervenci LA4.5.
Publiskā finansējuma veids un apmērs
Maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs vienam projektam ir līdz 130 000 euro. Atbalsta intensitāte ir 100% no projekta attiecināmajiem izdevumiem saskaņā ar regulas 2021/2115 73. panta 4.punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktu un 4. punktu.
Ir šādas attiecināmās izmaksas:
1) ar mākslīgā mitrāja izveidi saistītās izmaksas, t.i., projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas, būvniecības izmaksas, atbilstoši būvprojekta tāmes pozīcijām par attiecīgo darbību veikšanai nepieciešamajiem materiāliem un trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai, tostarp arī vienreizējās izmaksas, kas saistītas ar iekārtu uzstādīšanu pazemes vai kombinētās ūdens plūsmas mitrājos, kā arī degviela, un ar projekta īstenošanu saistītās citas vispārējās izmaksas, tostarp par ūdens paraugu analīžu veikšanu, nomas līguma reģistrāciju zemesgrāmatā un kompensāciju par zaudētiem ienākumiem izveidotās mitrzemes platībā. Šīs izmaksas sedz kā vienības izmaksas – 100 000 euro par vienu hektāru lielu mākslīgo mitrāju saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprināto vienības izmaksas finansējuma aprēķina metodiku, kas izstrādāta atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktam;
2) tikai tiem citiem atbalsta pretendentiem, kas nav lauksaimnieki - projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, ko saskaņā ar regulas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu, projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienotu likmi 10 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmām izmaksām. Šīs izmaksas piemēro tikai noteikumu projekta 12.2., 12.3. un 12.4. apakšpunktā minētajiem atbalsta pretendentiem, jo nepieciešams segt darba algu izmaksas.
3) projekta netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, lai segtu telpu uzturēšanas u.tml. izmaksas, vienotas likmes veidā – septiņi procenti tiešajām attiecināmajām izmaksām, saskaņā ar regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktu, neietverot projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas.
Ir skaidri definētas izmaksas, kas nav attiecināmas, tostarp tādas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot izdevumus, kas saistīti ar projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu un iesnieguma sagatavošanu, un vispārējām izmaksām.
Lai īstenoto intervenci LA4.5., atbalsta saņēmējiem ir pieejams avanss līdz 50 % apmērā no kopējām attiecināmajām izmaksām, pēc lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
Atbalsta pieprasīšana, piešķiršana un īstenošana
Lauku atbalsta dienests projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā atbilstoši punktu skaitam projektu atlases kritērijos, kas apstiprināti Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Plānošanas periodā viens atbalsta pretendents var iesniegt vairākus projektus.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
a) projekta iesniegumu, kurā norāda:
b) intervences kodu uz kuru piesakās;
c) informāciju par atbalsta pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas – darbības aprakstu;
d) projekta attiecināmo izmaksu tāme, tostrap informāciju par projektu – projekta mērķi, projekta aprakstu, projekta īstenošanas vietu, izbūvējamā mākslīgā mitrāja veidu, atkarībā no paredzētās ūdens plūsmas, un platību;
e) iesniegtos dokumentus, tostarp ūdens analīžu rezultātus, kartogrāfisko materiālu ar identificējamām projektā iesaistītajām platībām, piketa punktu atzīmes, kā arī mākslīgo mitrāju eksperta atzinumu;
f) atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Atbalsta saņēmējs intervenci LA4.5. uzsāk īstenot ne vēlā kā 12 mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz apliecinājumu par būvdarbu uzsākšanu un papildinātu būvatļaujas kopiju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanu. Šos dokumentus neiesniedz, ja tie ir pieejami Būvniecības informācijas sistēmā.
Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajā kārtībā ir tiesīgs pieprasīt saņemtā atbalsta atmaksu pilnā vai daļējā apmērā, tostarp, ja atbalsta pretendents pārtrauc projekta īstenošanu, ieguldījumi nav īstenoti vai īstenoti tikai daļēji un neatbilst projektam.
Problēmas apraksts
Tā kā ir ļoti būtiski pierādījumos un aprēķinos balstītā pamatojumā konstatēt tieši kurā vietā šādi mākslīgie mitrāji ir ierīkojami, lai tie darbotos visefektīvāk un tam paredzēto mērķu nolūkā, šādu mitrāju pareiza izbūve nav iespējama bez kompetentu mākslīgo mitrāju ekspertu iesaistes. Mākslīgo mitrāju ekspertam pēc būtības ir jāsagatavo slēdziens par izbūvējamā mākslīgā mitrāja konstrukciju, virsmas platību, galvenajām dimensijām un novietojumu attiecībā pret mitrāja apkalpojošo meliorācijas sistēmu, balstoties uz attiecīgā objekta ūdens paraugu testēšanas pārskatu datiem, kas liecina par sliktu ūdens kvalitāti un nepieciešamību to uzlabot.
Šobrīd publiskajā telpā nav pieejams viens vienots mākslīgo mitrāju ekspertu saraksts, kuriem būtu tiesības sagatavot šādus slēdzienus, kas ir liels apgrūtinājums potenciālajiem atbalsta saņēmējiem, kā arī tas rada risku, ka var tikt sagatavoti dažādi, intervences LA4.5. mērķim neatbilstoši, slēdzieni un atzinumi.
Lai šo problēmu risinātu, ir jāizstrādā vienoti mākslīgo mitrāju ekspertu atlases kritēriji, ieinteresētās personas atzinumu sniegšanā ir jāizvērtē pēc vienādiem principiem, un tikai atlasi izturējušo personu sarakstam ir jābūt publiski pieejamam.
Šobrīd publiskajā telpā nav pieejams viens vienots mākslīgo mitrāju ekspertu saraksts, kuriem būtu tiesības sagatavot šādus slēdzienus, kas ir liels apgrūtinājums potenciālajiem atbalsta saņēmējiem, kā arī tas rada risku, ka var tikt sagatavoti dažādi, intervences LA4.5. mērķim neatbilstoši, slēdzieni un atzinumi.
Lai šo problēmu risinātu, ir jāizstrādā vienoti mākslīgo mitrāju ekspertu atlases kritēriji, ieinteresētās personas atzinumu sniegšanā ir jāizvērtē pēc vienādiem principiem, un tikai atlasi izturējušo personu sarakstam ir jābūt publiski pieejamam.
Risinājuma apraksts
Šī noteikumu projekta izpratnē:
1) mākslīgs mitrājs ir uz fizikāliem, ķīmiskiem un bioloģiskiem procesiem balstīta ūdeņu kvalitātes uzlabošanas metode, kas paredzēta lauksaimnieciskās darbības radītā ūdeņu piesārņojuma aizturēšanai un piesārņojuma slodzes uz dabīgām ūdenstecēm samazināšanai;
2) mākslīgo mitrāju eksperta atzinums ir kompetentās personas rakstiski sagatavots slēdziens par izbūvējamā mākslīgā mitrāja konstrukciju, virsmas platību, galvenajām dimensijām un novietojumu attiecībā pret mitrāja apkalpojošo meliorācijas sistēmu, balstoties uz attiecīgā objekta ūdens paraugu testēšanas pārskatu datiem, kas liecina par sliktu ūdens kvalitāti un nepieciešamību to uzlabot;
3) kompetentā persona mākslīgo mitrāju eksperta atzinuma sagatavošanā ir būvkomersants, kas nodarbina atbilstošas kvalifikācijas mākslīgā mitrāja ekspertu, kurš sagatavo šo attiecīgo slēdzienu;
4) mākslīgo mitrāju eksperts ir fiziska persona, kuras atbilstību šādiem kvalifikācijas kritērijiem izvērtē Lauku atbalsta dienests:
a) ir iegūts profesionālās pilnveides apliecinājums par apgūtu mākslīgo mitrāju aprēķinu studiju kursu, ko izdevusi kompetentā Latvijas vai ārvalstu augstākās izglītības iestāde, un kurā norādītais apgūto mācību stundu apjoms Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmas (ECTS) ietvaros ir vismaz pieci kredītpunkti;
b) ir spēkā esošs būvprakses sertifikāts "Ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu (ieskaitot ugunsdzēsības sistēmas) projektēšanas jomā" vai "Meliorācijas sistēmu projektēšanas jomā", par ko publiski pieejama informācija Būvniecības informācijas sistēmā;
c) ir spēkā esošs Latvijas zinātnes padomes lēmums par eksperta tiesību piešķiršanu zinātnes nozarē "Vides inženierija un enerģētika", par ko publiski pieejama informācija Latvijas zinātnes padomes ekspertu datu bāzē;
d) publiski pieejamas vismaz trīs zinātniskās publikācijas tematikas virzienā "Mākslīgo mitrāju un ūdeņu kvalitātes uzlabošana".
Atzinumu sniedzēju atlases kārtība ir šāda:
1) Lauku atbalsta dienests oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu par atzinuma sniedzēju atlasi;
2) pretendents divu nedēļu laikā pēc paziņojuma publicēšanas iesniedz Lauku atbalsta dienestā:
a) iesniegumu par mākslīgo mitrāju eksperta atzinumu sniedzēju atlasi;
b) uzņēmumā nodarbināto mākslīgo mitrāju ekspertu sarakstu;
c) mākslīgo mitrāju ekspertu kvalifikācijas prasību apliecinošu dokumentu kopijas vai unikālās tīmekļa adreses (URL), kas norāda uz publiski pieejamu attiecīgo informācijas resursa atrašanās vietu internetā.
3) Lauku atbalsta dienests divu nedēļu laikā pēc attiecīgo dokumentu saņemšanas izvērtē un apstiprina atzinumu sniedzēju un mākslīgo mitrāju ekspertu sarakstu, ko publicē savā mājas lapā.
1) mākslīgs mitrājs ir uz fizikāliem, ķīmiskiem un bioloģiskiem procesiem balstīta ūdeņu kvalitātes uzlabošanas metode, kas paredzēta lauksaimnieciskās darbības radītā ūdeņu piesārņojuma aizturēšanai un piesārņojuma slodzes uz dabīgām ūdenstecēm samazināšanai;
2) mākslīgo mitrāju eksperta atzinums ir kompetentās personas rakstiski sagatavots slēdziens par izbūvējamā mākslīgā mitrāja konstrukciju, virsmas platību, galvenajām dimensijām un novietojumu attiecībā pret mitrāja apkalpojošo meliorācijas sistēmu, balstoties uz attiecīgā objekta ūdens paraugu testēšanas pārskatu datiem, kas liecina par sliktu ūdens kvalitāti un nepieciešamību to uzlabot;
3) kompetentā persona mākslīgo mitrāju eksperta atzinuma sagatavošanā ir būvkomersants, kas nodarbina atbilstošas kvalifikācijas mākslīgā mitrāja ekspertu, kurš sagatavo šo attiecīgo slēdzienu;
4) mākslīgo mitrāju eksperts ir fiziska persona, kuras atbilstību šādiem kvalifikācijas kritērijiem izvērtē Lauku atbalsta dienests:
a) ir iegūts profesionālās pilnveides apliecinājums par apgūtu mākslīgo mitrāju aprēķinu studiju kursu, ko izdevusi kompetentā Latvijas vai ārvalstu augstākās izglītības iestāde, un kurā norādītais apgūto mācību stundu apjoms Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmas (ECTS) ietvaros ir vismaz pieci kredītpunkti;
b) ir spēkā esošs būvprakses sertifikāts "Ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu (ieskaitot ugunsdzēsības sistēmas) projektēšanas jomā" vai "Meliorācijas sistēmu projektēšanas jomā", par ko publiski pieejama informācija Būvniecības informācijas sistēmā;
c) ir spēkā esošs Latvijas zinātnes padomes lēmums par eksperta tiesību piešķiršanu zinātnes nozarē "Vides inženierija un enerģētika", par ko publiski pieejama informācija Latvijas zinātnes padomes ekspertu datu bāzē;
d) publiski pieejamas vismaz trīs zinātniskās publikācijas tematikas virzienā "Mākslīgo mitrāju un ūdeņu kvalitātes uzlabošana".
Atzinumu sniedzēju atlases kārtība ir šāda:
1) Lauku atbalsta dienests oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu par atzinuma sniedzēju atlasi;
2) pretendents divu nedēļu laikā pēc paziņojuma publicēšanas iesniedz Lauku atbalsta dienestā:
a) iesniegumu par mākslīgo mitrāju eksperta atzinumu sniedzēju atlasi;
b) uzņēmumā nodarbināto mākslīgo mitrāju ekspertu sarakstu;
c) mākslīgo mitrāju ekspertu kvalifikācijas prasību apliecinošu dokumentu kopijas vai unikālās tīmekļa adreses (URL), kas norāda uz publiski pieejamu attiecīgo informācijas resursa atrašanās vietu internetā.
3) Lauku atbalsta dienests divu nedēļu laikā pēc attiecīgo dokumentu saņemšanas izvērtē un apstiprina atzinumu sniedzēju un mākslīgo mitrāju ekspertu sarakstu, ko publicē savā mājas lapā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir lauksaimnieki. Ar intervences īstenošanu tiks veicināta mākslīgo mitrāju izbūve.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir lauksaimnieki vai vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas īsteno projektu pašvaldības nozīmes koplietošanas meliorācijas sistēmā lauksaimniecības zemē; vai un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu apsaimniekotājs vai tiesiskais valdītājs, kas plāno īstenot projektu lauksaimniecības zemē; vai lauksaimniecības nozares zinātniskā institūcija, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko darbību. Ar intervences īstenošanu tiks veicināta mākslīgo mitrāju izbūve.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
224 400
0
917 200
0
962 500
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
224 400
0
917 200
0
962 500
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
264 000
0
1 000 000
0
1 000 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
264 000
0
1 000 000
0
1 000 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-39 600
0
-82 800
0
-37 500
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-39 600
0
-82 800
0
-37 500
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34. § "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam", Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam un 2024.gada 12.novembra Komisijas Īstenošanas lēmumu ar kuru apstiprina grozījumus Latvijas 2023.–2027.gada KLP stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervences LA4. “Ieguldījumi” apakš-intervencē “Mākslīgu mitrāju izveide” publiskais finansējums apstiprināts 1 500 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (1 275 000 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (225 000 euro) apmērā, kas sadalās sekojoši pa gadiem:
2025.gadā – 264 000 EUR;
2026.gadā – 552 000 EUR;
2027.gadā – 250 000 EUR;
2028.gadā – 250 000 EUR;
2029.gadā – 184 000 EUR.
Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam paredzēts papildu valsts budžeta līdzfinansējums lauku attīstības apakš-intervencei LA 4.5. “Mākslīgu mitrāju izveide” 2 500 000 EUR apmēr, kas sadalās sekojoši pa gadiem:
2026.gadā – 448 000 EUR;
2027.gadā – 750 000 EUR;
2028.gadā – 750 000 EUR;
2029.gadā – 552 000 EUR.
Minētais finansējums ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" intervences LA4. “Ieguldījumi” ietvaros.
Apakš-intervencei LA 4.5. “Mākslīgu mitrāju izveide” publiskais finansējums un papildu valsts budžeta līdzfinansējums ir apstiprināts Likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ietvaros.
2025.gadā – 264 000 EUR;
2026.gadā – 552 000 EUR;
2027.gadā – 250 000 EUR;
2028.gadā – 250 000 EUR;
2029.gadā – 184 000 EUR.
Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam paredzēts papildu valsts budžeta līdzfinansējums lauku attīstības apakš-intervencei LA 4.5. “Mākslīgu mitrāju izveide” 2 500 000 EUR apmēr, kas sadalās sekojoši pa gadiem:
2026.gadā – 448 000 EUR;
2027.gadā – 750 000 EUR;
2028.gadā – 750 000 EUR;
2029.gadā – 552 000 EUR.
Minētais finansējums ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" intervences LA4. “Ieguldījumi” ietvaros.
Apakš-intervencei LA 4.5. “Mākslīgu mitrāju izveide” publiskais finansējums un papildu valsts budžeta līdzfinansējums ir apstiprināts Likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu intervences LA4.5. īstenošanai plānots izmaksāt no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115)
Apraksts
Regula 2021/2115
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
Apraksts
Regula 2021/2116
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060)
Apraksts
Regula 2021/1060
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
1.1. apakšpunkts
-
-
Regulas 2021/2115 73. panta 2. punkts un 4. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunkts
28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunkts
29.1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 73. panta 3. punkts
30.10. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, kurus var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis atbilstoši regulas 2021/2115 104. pantam atkarībā no to ekonomiskās un sociālās situācijas izvēlas konkrētus pasākumus un, pastāv rīcības brīvība regulas ieviešanā, atkarībā no situācijas dalībvalstī attiecīgos nosacījumus ietverot KLP SP, kas saskaņojams ar Eiropas Komisiju. Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts jau ir izmantojusi minēto rīcības brīvību KLP SP sagatavošanā atbilstoši 104. pantam, un ar 2023. gada 1. janvāri sākās tā ieviešana.
Regulas 2021/2115 77. panta 1. punktā minētā rīcības brīvība atbalstīt citus sadarbības veidus izmantota, lai sniegtu atbalstu intervencē "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai", kurā atbalstu saņem sadarbības grupas.
Regulas 2021/2115 73. panta 2. punkta un 4. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunkts un "c" apakšpunkta "i" apakšpunkta rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu attiecināmo izmaksu maksimālās atbalsta likmes attiecībā uz Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai investīciju pasākumiem.
Regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai investīciju pasākumiem.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteiktā rīcības brīvība izmantota atbalsta sniegšanai projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksu un vispārējo izmaksu segšanai vienības izmaksas finansējuma veidā. Rīcības brīvība piemērot vienības izmaksas finansējumu izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, kā arī samazinātu atbalsta pretendenta un Lauku atbalsta dienesta administratīvo slogu.
Citas regulā 2021/2115 paredzētās rīcības brīvības nav attiecināmas uz noteikumu projektu, līdz ar to tās netiek izmantotas.
Regulas 2021/2115 77. panta 1. punktā minētā rīcības brīvība atbalstīt citus sadarbības veidus izmantota, lai sniegtu atbalstu intervencē "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai", kurā atbalstu saņem sadarbības grupas.
Regulas 2021/2115 73. panta 2. punkta un 4. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunkts un "c" apakšpunkta "i" apakšpunkta rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu attiecināmo izmaksu maksimālās atbalsta likmes attiecībā uz Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai investīciju pasākumiem.
Regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai investīciju pasākumiem.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteiktā rīcības brīvība izmantota atbalsta sniegšanai projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksu un vispārējo izmaksu segšanai vienības izmaksas finansējuma veidā. Rīcības brīvība piemērot vienības izmaksas finansējumu izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, kā arī samazinātu atbalsta pretendenta un Lauku atbalsta dienesta administratīvo slogu.
Citas regulā 2021/2115 paredzētās rīcības brīvības nav attiecināmas uz noteikumu projektu, līdz ar to tās netiek izmantotas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2116
1.2. apakšpunkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekta tvērums nav tieši attiecināms uz rīcības brīvību noteikšanu, kas izriet no regulas 2021/2116.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 55. panta 1. punkts
29.1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunkts
29.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 54. pantā paredzētā rīcības brīvība un netiešās attiecināmās izmaksas noteiktas vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 55. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksām. Likme tika noteikta, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 55. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksām. Likme tika noteikta, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Lauku atbalsta dienests, Valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"Nevalstiskās organizācijas
Biedrība Zemnieku saeimaCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiesību akts tika publicēts publiskajai apspriešanai no 2025. gada 3. līdz 14. februārim. Saite pieejama šeit:
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsta maksājumi tiek piešķirti par paaugstinātu prasību izpildi, kopumā sniedzot tiešu ieguldījumu negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanā, t.i., ūdens piesārņojuma mazināšanā un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
