23-TA-2519: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 10. novembra noteikumos Nr. 645 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
- noteikt regulējumu gadījumiem, kad finansējuma saņēmēji atsevišķos 5.6.2.SAM un 13.1.3.3. pasākuma projektos nepaspēs pilnībā pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju līdz 2023.gada 31.decembrim;
- precizēt informāciju par neatbalstāmajām tautsaimniecības nozarēm.
- noteikt regulējumu gadījumiem, kad finansējuma saņēmēji atsevišķos 5.6.2.SAM un 13.1.3.3. pasākuma projektos nepaspēs pilnībā pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju līdz 2023.gada 31.decembrim;
- precizēt informāciju par neatbalstāmajām tautsaimniecības nozarēm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2015. gada 10. novembra noteikumi Nr. 645 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 645) nosaka, ka Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) līdzfinansētos pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektus īsteno un projektos plānotos iznākuma rādītājus sasniedz līdz 2023. gada 31. decembrim.
Šobrīd īstenošanā atrodas 32 pašvaldību degradēto teritoriju revitalizācijas projekti jeb 25% no kopumā 129 apstiprinātajiem projektiem (dati uz 2023. gada 19. septembri). Vairākiem projektiem, tai skaitā REACT-EU projektiem, kuru atlase tika uzsākta tikai 2022.gadā un vienošanās par projektu īstenošanu tika noslēgtas līdz 2023.gada martam, pastāv augsts risks nepabeigt projektā plānotās darbības un nesasniegt plānoto rādītāju MK noteikumos Nr. 645 noteiktajā termiņā, ko galvenokārt ir ietekmējuši kavējumi projektēšanas un būvdarbu veikšanas līgumu izpildēs, tai skaitā, ņemot vērā kopējo situāciju būvniecības nozarē pēc Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām pēc 2022. gada 24. februāra. Tas būtiski mainīja tirgus situāciju būvniecības nozarē, radot būvmateriālu un citu saistīto resursu nepieejamību un izmaksu pieaugumu salīdzinājumā ar projektos sākotnēji plānotajām un projektu iesniegumos iekļautajām izmaksām, kā arī ietekmējot iepirkuma procedūras un darbu veikšanas izpildes termiņus pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektos.
Jau šobrīd ir identificēti projekti, kuru īstenošanai nepieciešams papildu laiks (pēc 2023.gada 31.decembra) un darbības saskaņā ar sadarbības iestādes novērtējumu būtu iespējams pabeigt līdz 2024.gada 31.oktobrim, ja tiks pieņemts lēmums tos noteikt kā nefunkcionējošus projektus (pabeigt to īstenošanu par finansējuma saņēmēja līdzekļiem), atbilstoši Komisijas paziņojumā 2022/C 474/01 (2022. gada 14.decembris) "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirms pievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu" (turpmāk - Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīnijas) noteiktajam:
1) Rīgas valstspilsētas pašvaldības projektā Nr. 5.6.2.0/17/I/030 “Skanstes teritorijas revitalizācijas 1.kārta” būtisku ietekmi uz projekta īstenošanas pabeigšanu MK noteikumu Nr. 645 25.punktā noteiktajā termiņā ir radījuši iepriekš neparedzami apstākļi būvdarbu laikā, kā arī ievērojamais būvmateriālu un būvdarbu sadārdzinājums, būvmateriālu nepieejamība, nepieciešamība veikt izmaiņas būvprojektā, pārtraukts būvdarbu līgums un problēmas ar izsludināto jauno iepirkuma procedūru. Projektu paredzēts īstenot līdz 2024.gada 30.septembrim, t.sk. pabeigt būvdarbus un objektu pieņemt ekspluatācijā līdz 2024. gada 31.augustam;
2) Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādes “Ventspils osta” projekta Nr. 5.6.2.0/22/I/007 “Ražošanas ēkas un publiska auto stāvlaukuma izbūve Ganību ielas industriālajā zonā Ventspilī” īstenošanas gaitu ietekmēja pārtraukts iepirkums, kas tika sludināts atkārtoti. Būvdarbus plānots pabeigt līdz 2023. gada 31.decembrim, bet gala norēķini ar izpildītāju varētu tik veikti orientējoši līdz 2024. gada februāra beigām;
3) Liepājas valstspilsētas pašvaldības iestādes “Liepājas pilsētas pašvaldības administrācija” projekts Nr.5.6.2.0/19/I/018 “Pamatinfrastruktūras nodrošināšana uzņēmējdarbības veicināšanai, revitalizējot degradēto teritoriju Liepājā 4. kārta” - pastāv augsts risks visu projekta darbību nepabeigšanai līdz 2023. gada 31.decembrim, ņemot vērā, ka plānoti atsevišķi darbi, kas nepieciešami, lai objektu nodotu ekspluatācijā, ko plānots izpildīt līdz 2024.gada 1.jūnijam;
4) Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības projekts Nr. 5.6.2.0/19/I/021 “Rēzeknes rekreācijas centra izveide tūrisma attīstībai” - nav iespējams pilnībā pabeigt projekta darbības, nodrošinot objekta nodošanu ekspluatācijā un norēķinu pabeigšanu ar būvnieku finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļu trūkuma dēļ. Kopumā būvdarbu pabeigšanai un norēķiniem ar būvnieku nepieciešami provizoriski 4,12 milj. euro.
Identificēti arī šādi projekti, kuru īstenošanai nepieciešams papildu laiks (pēc 2023.gada 31.decembra), bet tajos paredzētās darbības saskaņā ar sadarbības iestādes novērtējumu nav iespējams pabeigt līdz 2024.gada 31.oktobrim, līdz ar to, atbilstoši sadarbības iestādes viedoklim, šobrīd tie netiek izskatīti kā nefunkcionējoši projekti:
1) Jūrmalas valstspilsētas administrācijas projekts Nr. 5.6.2.0/19/I/012 “Daudzfunkcionāla dabas tūrisma centra jaunbūve un meža parka labiekārtojums Ķemeros” - būvdarbu iepirkums daudzfunkcionālā dabas tūrisma centra izbūvei joprojām nav izsludināts. Saskaņā ar pašvaldības sniegto informāciju, iepirkuma procesu varēs uzsākt tikai 2024. gada pirmajā vai otrajā ceturksnī. Ņemot vērā plānotā būvdarbu līguma izpildes termiņu, projekta darbību pabeigšana, mērķa sasniegšana un funkcionalitātes nodrošināšana līdz 2024.gada 31. oktobrim nav iespējama. Ievērojot iepriekš minēto, pēc projekta īstenošanas termiņa beigām vienošanās par projekta īstenošanu tiks pārtraukta;
2) Valmieras novada pašvaldības projekts Nr. 5.6.2.0/20/I/012 “Industriālo teritoriju attīstība Valmierā - 2. kārta” - uzsākts tiesībsargājošo iestāžu izmeklēšanas process, kura pabeigšanas termiņš nav prognozējams, un, ņemot vērā līdzšinējo praksi, paredzams, ka izmeklēšanas procesa virzība varētu pārsniegt 2024.gada 31. oktobri.
Ņemot vērā iepriekš minēto, pastāv iespēja, ka nākotnē, pēc trešo pušu lēmumu pieņemšanas, var tik pieņemti jauni lēmumi par projektiem, kuru īstenošanu nav iespējams pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim un kurus šobrīd nav iespējams noteikt kā nefunkcionējošus projektus, t.sk., var tikt pieņemti lēmumi par projektu pabeigšanu atbilstoši Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju 6. sadaļai “divu periodu projekts”, finansējumu nodrošinot no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam iezīmētā finansējuma.
Ievērojot to, ka jau šobrīd ir identificēti atsevišķi projekti, kurus nav iespējams pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim, kā arī, ja vēl kāds finansējuma saņēmējs projektu īstenošanā saskarsies ar līdzīgām problēmām, ir nepieciešams risinājums šo projektu īstenošanas pabeigšanai, iznākuma rādītāja “atjaunoto degradēto teritoriju platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās” sasniegšanai un maksājumu veikšanai.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju nosacījumiem, atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi var ierosināt nacionālus lēmumus ERAF līdzfinansēto projektu pabeigšanai pēc 2023. gada. Situācijās, kad ERAF finansētā projekta finansējuma saņēmējs apņemas projektu pilnībā pabeigt (nodrošināt projekta funkcionalitāti) līdz 2024. gada 31. oktobrim, pēc 2023. gada 31. decembra radušos izdevumus sedzot no pašu līdzekļiem, šāds projekts netiks uzskatīts par nefunkcionējošu Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju izpratnē. Tomēr jāņem vērā, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt ERAF finansētajos projektos plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju par saviem finanšu līdzekļiem ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim, pretējā gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto ERAF finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar vienošanās vai civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem.
Vienlaikus jāņem vērā, ka to darbību izmaksas, par kurām līdz 2023. gada 31. decembrim ir sniegts valsts atbalsts atbilstoši Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014) 14., 48. un 56. panta nosacījumiem, pēc 2023. gada 31. decembra finansē no finansējuma saņēmēja privātā finansējuma, par kuru nav saņemts valsts atbalsts. Tas nozīmē, ka, piemēram, finansējuma saņēmējam (pašvaldībai, pašvaldības kapitālsabiedrībai, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai publiski privātai kapitālsabiedrībai, kurā kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un kura veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi) projektu darbību pabeigšanai, par kurām līdz 2023. gada 31. decembrim ir sniegts atbalsts atbalstoši regulas Nr. 651/2014 48. un 56. pantam, aizņēmums kredītiestādē, piemēram, Valsts kasē, ir jāņem atbilstoši tirgus cenai.
Šobrīd īstenošanā atrodas 32 pašvaldību degradēto teritoriju revitalizācijas projekti jeb 25% no kopumā 129 apstiprinātajiem projektiem (dati uz 2023. gada 19. septembri). Vairākiem projektiem, tai skaitā REACT-EU projektiem, kuru atlase tika uzsākta tikai 2022.gadā un vienošanās par projektu īstenošanu tika noslēgtas līdz 2023.gada martam, pastāv augsts risks nepabeigt projektā plānotās darbības un nesasniegt plānoto rādītāju MK noteikumos Nr. 645 noteiktajā termiņā, ko galvenokārt ir ietekmējuši kavējumi projektēšanas un būvdarbu veikšanas līgumu izpildēs, tai skaitā, ņemot vērā kopējo situāciju būvniecības nozarē pēc Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām pēc 2022. gada 24. februāra. Tas būtiski mainīja tirgus situāciju būvniecības nozarē, radot būvmateriālu un citu saistīto resursu nepieejamību un izmaksu pieaugumu salīdzinājumā ar projektos sākotnēji plānotajām un projektu iesniegumos iekļautajām izmaksām, kā arī ietekmējot iepirkuma procedūras un darbu veikšanas izpildes termiņus pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektos.
Jau šobrīd ir identificēti projekti, kuru īstenošanai nepieciešams papildu laiks (pēc 2023.gada 31.decembra) un darbības saskaņā ar sadarbības iestādes novērtējumu būtu iespējams pabeigt līdz 2024.gada 31.oktobrim, ja tiks pieņemts lēmums tos noteikt kā nefunkcionējošus projektus (pabeigt to īstenošanu par finansējuma saņēmēja līdzekļiem), atbilstoši Komisijas paziņojumā 2022/C 474/01 (2022. gada 14.decembris) "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirms pievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu" (turpmāk - Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīnijas) noteiktajam:
1) Rīgas valstspilsētas pašvaldības projektā Nr. 5.6.2.0/17/I/030 “Skanstes teritorijas revitalizācijas 1.kārta” būtisku ietekmi uz projekta īstenošanas pabeigšanu MK noteikumu Nr. 645 25.punktā noteiktajā termiņā ir radījuši iepriekš neparedzami apstākļi būvdarbu laikā, kā arī ievērojamais būvmateriālu un būvdarbu sadārdzinājums, būvmateriālu nepieejamība, nepieciešamība veikt izmaiņas būvprojektā, pārtraukts būvdarbu līgums un problēmas ar izsludināto jauno iepirkuma procedūru. Projektu paredzēts īstenot līdz 2024.gada 30.septembrim, t.sk. pabeigt būvdarbus un objektu pieņemt ekspluatācijā līdz 2024. gada 31.augustam;
2) Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādes “Ventspils osta” projekta Nr. 5.6.2.0/22/I/007 “Ražošanas ēkas un publiska auto stāvlaukuma izbūve Ganību ielas industriālajā zonā Ventspilī” īstenošanas gaitu ietekmēja pārtraukts iepirkums, kas tika sludināts atkārtoti. Būvdarbus plānots pabeigt līdz 2023. gada 31.decembrim, bet gala norēķini ar izpildītāju varētu tik veikti orientējoši līdz 2024. gada februāra beigām;
3) Liepājas valstspilsētas pašvaldības iestādes “Liepājas pilsētas pašvaldības administrācija” projekts Nr.5.6.2.0/19/I/018 “Pamatinfrastruktūras nodrošināšana uzņēmējdarbības veicināšanai, revitalizējot degradēto teritoriju Liepājā 4. kārta” - pastāv augsts risks visu projekta darbību nepabeigšanai līdz 2023. gada 31.decembrim, ņemot vērā, ka plānoti atsevišķi darbi, kas nepieciešami, lai objektu nodotu ekspluatācijā, ko plānots izpildīt līdz 2024.gada 1.jūnijam;
4) Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības projekts Nr. 5.6.2.0/19/I/021 “Rēzeknes rekreācijas centra izveide tūrisma attīstībai” - nav iespējams pilnībā pabeigt projekta darbības, nodrošinot objekta nodošanu ekspluatācijā un norēķinu pabeigšanu ar būvnieku finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļu trūkuma dēļ. Kopumā būvdarbu pabeigšanai un norēķiniem ar būvnieku nepieciešami provizoriski 4,12 milj. euro.
Identificēti arī šādi projekti, kuru īstenošanai nepieciešams papildu laiks (pēc 2023.gada 31.decembra), bet tajos paredzētās darbības saskaņā ar sadarbības iestādes novērtējumu nav iespējams pabeigt līdz 2024.gada 31.oktobrim, līdz ar to, atbilstoši sadarbības iestādes viedoklim, šobrīd tie netiek izskatīti kā nefunkcionējoši projekti:
1) Jūrmalas valstspilsētas administrācijas projekts Nr. 5.6.2.0/19/I/012 “Daudzfunkcionāla dabas tūrisma centra jaunbūve un meža parka labiekārtojums Ķemeros” - būvdarbu iepirkums daudzfunkcionālā dabas tūrisma centra izbūvei joprojām nav izsludināts. Saskaņā ar pašvaldības sniegto informāciju, iepirkuma procesu varēs uzsākt tikai 2024. gada pirmajā vai otrajā ceturksnī. Ņemot vērā plānotā būvdarbu līguma izpildes termiņu, projekta darbību pabeigšana, mērķa sasniegšana un funkcionalitātes nodrošināšana līdz 2024.gada 31. oktobrim nav iespējama. Ievērojot iepriekš minēto, pēc projekta īstenošanas termiņa beigām vienošanās par projekta īstenošanu tiks pārtraukta;
2) Valmieras novada pašvaldības projekts Nr. 5.6.2.0/20/I/012 “Industriālo teritoriju attīstība Valmierā - 2. kārta” - uzsākts tiesībsargājošo iestāžu izmeklēšanas process, kura pabeigšanas termiņš nav prognozējams, un, ņemot vērā līdzšinējo praksi, paredzams, ka izmeklēšanas procesa virzība varētu pārsniegt 2024.gada 31. oktobri.
Ņemot vērā iepriekš minēto, pastāv iespēja, ka nākotnē, pēc trešo pušu lēmumu pieņemšanas, var tik pieņemti jauni lēmumi par projektiem, kuru īstenošanu nav iespējams pabeigt līdz 2023. gada 31. decembrim un kurus šobrīd nav iespējams noteikt kā nefunkcionējošus projektus, t.sk., var tikt pieņemti lēmumi par projektu pabeigšanu atbilstoši Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju 6. sadaļai “divu periodu projekts”, finansējumu nodrošinot no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam iezīmētā finansējuma.
Ievērojot to, ka jau šobrīd ir identificēti atsevišķi projekti, kurus nav iespējams pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim, kā arī, ja vēl kāds finansējuma saņēmējs projektu īstenošanā saskarsies ar līdzīgām problēmām, ir nepieciešams risinājums šo projektu īstenošanas pabeigšanai, iznākuma rādītāja “atjaunoto degradēto teritoriju platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās” sasniegšanai un maksājumu veikšanai.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju nosacījumiem, atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi var ierosināt nacionālus lēmumus ERAF līdzfinansēto projektu pabeigšanai pēc 2023. gada. Situācijās, kad ERAF finansētā projekta finansējuma saņēmējs apņemas projektu pilnībā pabeigt (nodrošināt projekta funkcionalitāti) līdz 2024. gada 31. oktobrim, pēc 2023. gada 31. decembra radušos izdevumus sedzot no pašu līdzekļiem, šāds projekts netiks uzskatīts par nefunkcionējošu Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju izpratnē. Tomēr jāņem vērā, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt ERAF finansētajos projektos plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju par saviem finanšu līdzekļiem ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim, pretējā gadījumā finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto ERAF finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar vienošanās vai civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem.
Vienlaikus jāņem vērā, ka to darbību izmaksas, par kurām līdz 2023. gada 31. decembrim ir sniegts valsts atbalsts atbilstoši Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014) 14., 48. un 56. panta nosacījumiem, pēc 2023. gada 31. decembra finansē no finansējuma saņēmēja privātā finansējuma, par kuru nav saņemts valsts atbalsts. Tas nozīmē, ka, piemēram, finansējuma saņēmējam (pašvaldībai, pašvaldības kapitālsabiedrībai, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai publiski privātai kapitālsabiedrībai, kurā kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un kura veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi) projektu darbību pabeigšanai, par kurām līdz 2023. gada 31. decembrim ir sniegts atbalsts atbalstoši regulas Nr. 651/2014 48. un 56. pantam, aizņēmums kredītiestādē, piemēram, Valsts kasē, ir jāņem atbilstoši tirgus cenai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām un pastarpināti izraisīto ekonomisko un enerģētisko krīzi, būtiski mainot tirgus situāciju un radot dažādu materiālu un citu resursu nepieejamību vai to izmaksu pieaugumu, ir tikusi ietekmēta būvniecības procesu norise, pakalpojumu sniegšana un materiālu piegāde, tādējādi ietekmējot pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iepirkuma procedūru norisi un noslēgto līgumu izpildes termiņus, kā rezultātā atsevišķiem projektu īstenotājiem ir radušies neparedzamie izaicinājumi un grūtības ar iekļaušanos šobrīd noteiktajā projektu īstenošanas termiņā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Lai varētu nodrošināt augsta riska projektu sekmīgu pabeigšanu, gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt projektā plānoto iznākuma rādītāju līdz 2023. gada 31. decembrim, ir nepieciešams noteikt, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju par saviem līdzekļiem pēc minētā termiņa - līdz 2024. gada 31. oktobrim. Tādā gadījumā sadarbības iestāde apstiprina un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim, kopumā veicinot finansējuma ieguldīšanu un rādītāju sasniegšanu. Savukārt, ja finansējuma saņēmējs nepabeidz par saviem līdzekļiem visas plānotās projekta darbības un nesasniedz projektā plānoto iznākuma rādītāju līdz 2024. gada 31. oktobrim, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar vienošanās vai civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem.
Noteikumu projekts paredz, ka īstenošanā esošo augsta riska projektu darbības, kas netiks pabeigtas līdz 2023. gada 31. decembrim, būtu iespējams īstenot 2024. gadā par finansējuma saņēmēja līdzekļiem kā nefunkcionējošus projektus, t.i., atbilstoši Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju izpratnei, ja attiecīgo projektu ir iespējams pilnībā pabeigt līdz 2024. gada 31. oktobrim, tai skaitā, ja pēc 2023. gada 31. decembra radušos izdevumus projektā sedz pats projekta īstenotājs par saviem līdzekļiem, tad šādu projektu var neuzskatīt par nefunkcionējošu un līdz ar darbības programmas noslēguma dokumentāciju noziņot Eiropas Komisijai kā pilnībā pabeigtu projektu.
Tāpat noteikumu projekts nosaka, ka projektos, kas tiek pabeigti līdz 2024. gada 31. oktobrim, tiek piesaistīti finansējuma saņēmēja pašu līdzekļi, atrunā sadarbības iestādes un finansējuma saņēmēja pienākumus un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai, kā arī nosaka, ka sadarbības iestāde apstiprina un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iesniegumu atlasi, un tas ir vienādi piemērojams visiem projektiem visās atlases kārtās.
Noteikumu projekts paredz labvēlīgākus nosacījumus projektu īstenošanai, ņemot vērā, ka MK noteikumi tiek papildināti ar jaunām normām, kas nosaka, ka finansējuma saņēmēji var pabeigt projektu īstenošanu pēc 2023.gada 31.decembra, nepārsniedzot termiņu - 2024. gada 31. oktobris, projekta darbību pabeigšanai pēc 2023.gada 31.decembra piesaistot finansējuma saņēmēja pašu līdzekļus.
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas tiks veikti grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu. Grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem un neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Vienlaikus tiek precizēta informācija par neatbalstāmajām tautsaimniecības nozarēm, nosakot labvēlīgākus nosacījumus “zaļās” enerģijas ražošanā iesaistīto komersantu rādītāju iekļaušanai projektu sasniedzamajos rādītājos. Virzībā uz klimatneitralitāti aktualizējas no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtās enerģijas ražošana un izmantošana, vērojami tautsaimniecības transformācijas procesi. No projektu īstenotājiem arvien biežāk saņemti ierosinājumi par nepieciešamību “zaļās” enerģijas ražošanā iesaistīto komersantu iekļaušanai atbalstāmo tautsaimniecības nozaru tvērumā. Ievērojot ES “zaļā kursa” virzību un sasniedzamos klimatneitralitātes mērķus, paplašināts projekta rādītājos ieskaitāmo komersantu loks, paredzot, ka projektu rādītājos var ieskaitīt “zaļās” enerģijas ražošanā iesaistīto komersantu radītās darba vietas, nefinanšu investīcijas un ar šiem komersantiem saistīto atjaunoto degradēto teritoriju.
Noteikumu projekta 4. punkta izpildes nodrošināšana attiecībā uz projektu īstenošanas termiņu pagarināšanu tiks veikta saskaņā ar MK 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.5 apakšpunktā paredzēto gadījumu, kā arī atbilstoši minēto noteikumu VIII nodaļā paredzētajai kārtībai.
Noteikumu projekts paredz, ka īstenošanā esošo augsta riska projektu darbības, kas netiks pabeigtas līdz 2023. gada 31. decembrim, būtu iespējams īstenot 2024. gadā par finansējuma saņēmēja līdzekļiem kā nefunkcionējošus projektus, t.i., atbilstoši Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīniju izpratnei, ja attiecīgo projektu ir iespējams pilnībā pabeigt līdz 2024. gada 31. oktobrim, tai skaitā, ja pēc 2023. gada 31. decembra radušos izdevumus projektā sedz pats projekta īstenotājs par saviem līdzekļiem, tad šādu projektu var neuzskatīt par nefunkcionējošu un līdz ar darbības programmas noslēguma dokumentāciju noziņot Eiropas Komisijai kā pilnībā pabeigtu projektu.
Tāpat noteikumu projekts nosaka, ka projektos, kas tiek pabeigti līdz 2024. gada 31. oktobrim, tiek piesaistīti finansējuma saņēmēja pašu līdzekļi, atrunā sadarbības iestādes un finansējuma saņēmēja pienākumus un veicamās darbības projekta pilnīgai pabeigšanai, kā arī nosaka, ka sadarbības iestāde apstiprina un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iesniegumu atlasi, un tas ir vienādi piemērojams visiem projektiem visās atlases kārtās.
Noteikumu projekts paredz labvēlīgākus nosacījumus projektu īstenošanai, ņemot vērā, ka MK noteikumi tiek papildināti ar jaunām normām, kas nosaka, ka finansējuma saņēmēji var pabeigt projektu īstenošanu pēc 2023.gada 31.decembra, nepārsniedzot termiņu - 2024. gada 31. oktobris, projekta darbību pabeigšanai pēc 2023.gada 31.decembra piesaistot finansējuma saņēmēja pašu līdzekļus.
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas tiks veikti grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu. Grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem un neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Vienlaikus tiek precizēta informācija par neatbalstāmajām tautsaimniecības nozarēm, nosakot labvēlīgākus nosacījumus “zaļās” enerģijas ražošanā iesaistīto komersantu rādītāju iekļaušanai projektu sasniedzamajos rādītājos. Virzībā uz klimatneitralitāti aktualizējas no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtās enerģijas ražošana un izmantošana, vērojami tautsaimniecības transformācijas procesi. No projektu īstenotājiem arvien biežāk saņemti ierosinājumi par nepieciešamību “zaļās” enerģijas ražošanā iesaistīto komersantu iekļaušanai atbalstāmo tautsaimniecības nozaru tvērumā. Ievērojot ES “zaļā kursa” virzību un sasniedzamos klimatneitralitātes mērķus, paplašināts projekta rādītājos ieskaitāmo komersantu loks, paredzot, ka projektu rādītājos var ieskaitīt “zaļās” enerģijas ražošanā iesaistīto komersantu radītās darba vietas, nefinanšu investīcijas un ar šiem komersantiem saistīto atjaunoto degradēto teritoriju.
Noteikumu projekta 4. punkta izpildes nodrošināšana attiecībā uz projektu īstenošanas termiņu pagarināšanu tiks veikta saskaņā ar MK 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.5 apakšpunktā paredzēto gadījumu, kā arī atbilstoši minēto noteikumu VIII nodaļā paredzētajai kārtībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 645, tad ir paredzami ERAF deklarējamā apjoma zaudējumi pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu ietvaros.
Konkrētu ERAF finansējuma apjomu nav iespējams noteikt, tas būs zināms 2023.gada decembra beigās, kas ir termiņš, līdz kuram pašvaldības var veikt izdevumus projektos, kurus varētu deklarēt Eiropas Komisijai.
Konkrētu ERAF finansējuma apjomu nav iespējams noteikt, tas būs zināms 2023.gada decembra beigās, kas ir termiņš, līdz kuram pašvaldības var veikt izdevumus projektos, kurus varētu deklarēt Eiropas Komisijai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- 5.6.2.SAM un 13.1.3.3. pasākuma finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz 5.6.2.SAM un 13.1.3.3. pasākuma finansējuma saņēmējiem, jo nepieciešamības gadījumā, ja kāds no finansējuma saņēmējiem projektu īstenošanā saskarsies ar objektīviem apstākļiem, kuru dēļ tas nevar veiksmīgi noslēgt projekta īstenošanu līdz 2023. gada 31. decembrim, tiek paredzēta iespēja pagarināt projekta īstenošanu atbilstoši noteikumu projektā un Eiropas Komisijas slēgšanas vadlīnijās noteiktajam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
13 647 839
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
13 647 839
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-13 647 839
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-13 647 839
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-13 647 839
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
-13 647 839
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
5.6.2.SAM un 13.1.3.3.pasākuma ietvaros kā nefunkcionējošus projektus provizoriski plānots noteikt šādus projektus, kuru īstenošanas termiņu tiek plānots pagarināt un darbības saskaņā ar sadarbības iestādes novērtējumu būtu iespējams pabeigt līdz 2024.gada 31.oktobrim (par finansējuma saņēmēja līdzekļiem):
1) Nr. 5.6.2.0/17/I/030 "Skanstes teritorijas revitalizācijas 1.kārta" (finansējuma saņēmējs ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība) - plāno aizņēmumu Valsts kasē indikatīvi ~9 300 000 euro;
2) Nr. 5.6.2.0/22/I/007 "Ražošanas ēkas un publiska auto stāvlaukuma izbūve Ganību ielas industriālajā zonā Ventspilī" (finansējuma saņēmējs ir Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde “Ventspils osta”) - indikatīvi izmaksas 2024. gadā varētu sasniegt ~88 631 euro;
3) Nr.5.6.2.0/19/I/018 “Pamatinfrastruktūras nodrošināšana uzņēmējdarbības veicināšanai, revitalizējot degradēto teritoriju Liepājā 4. kārta” (finansējuma saņēmējs ir Liepājas valstspilsētas pašvaldības iestādes “Liepājas pilsētas pašvaldības administrācija”) - aizņēmums Valsts kasē projekta pabeigšanai varētu būt ~139 208 euro.
4) Nr. 5.6.2.0/19/I/021 “Rēzeknes rekreācijas centra izveide tūrisma attīstībai” - indikatīvi izmaksas 2024. gadā varētu sasniegt ~ 4 120 000 euro.
Attiecīgi kopējā ietekme uz pašvaldību budžetu varētu būt indikatīvi 13 647 839 euro apmērā.
1) Nr. 5.6.2.0/17/I/030 "Skanstes teritorijas revitalizācijas 1.kārta" (finansējuma saņēmējs ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība) - plāno aizņēmumu Valsts kasē indikatīvi ~9 300 000 euro;
2) Nr. 5.6.2.0/22/I/007 "Ražošanas ēkas un publiska auto stāvlaukuma izbūve Ganību ielas industriālajā zonā Ventspilī" (finansējuma saņēmējs ir Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde “Ventspils osta”) - indikatīvi izmaksas 2024. gadā varētu sasniegt ~88 631 euro;
3) Nr.5.6.2.0/19/I/018 “Pamatinfrastruktūras nodrošināšana uzņēmējdarbības veicināšanai, revitalizējot degradēto teritoriju Liepājā 4. kārta” (finansējuma saņēmējs ir Liepājas valstspilsētas pašvaldības iestādes “Liepājas pilsētas pašvaldības administrācija”) - aizņēmums Valsts kasē projekta pabeigšanai varētu būt ~139 208 euro.
4) Nr. 5.6.2.0/19/I/021 “Rēzeknes rekreācijas centra izveide tūrisma attīstībai” - indikatīvi izmaksas 2024. gadā varētu sasniegt ~ 4 120 000 euro.
Attiecīgi kopējā ietekme uz pašvaldību budžetu varētu būt indikatīvi 13 647 839 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nav ietekmes uz iepriekš plānotajiem pašvaldību budžetiem 2023.gadā, jo pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu īstenošana plānota iepriekš noteiktā ERAF finansējuma ietvaros, nodrošinot attiecīgu pašvaldības līdzfinansējumu, ievērojot, ka ES fondu projektiem ir iespēja saņemt aizņēmumu Valsts kasē projekta attiecināmo izmaksu apmērā atbilstoši saskaņotajām darbībām un apjomam. Galvenokārt notiek jau noslēgto līgumu izpilde, ar atsevišķiem izņēmumiem, kur atkārtotu iepirkumu rezultātā ir radies sadārdzinājums, kuru sedz pašvaldība. Projekta īstenošanas termiņa pagarināšanas gadījumā kopējā aizdevuma līgumā noteiktā valsts budžeta aizdevuma apjoma ietvaros var tikt pārskatīts aizdevuma izņemšanas grafiks, ņemot vērā projekta īstenošanas aktuālo laika grafiku, kas atbilst veiktajiem grozījumiem vienošanās ar sadarbības iestādi.
Noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem nav ietekme uz valsts budžeta izdevumiem.
Noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem nav ietekme uz valsts budžeta izdevumiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt gadījumus, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt ERAF projektā plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju līdz 2023. gada 31. decembrim, nodrošinot piešķirtā ERAF finansējuma izlietojumu, ņemot vērā to, ka 2014.-2020.gada ES fondu plānošanas periods tuvojas noslēgumam un piešķirtais ERAF finansējums projektos jāapgūst ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī ievērojot īso termiņu (2023.gada 31.decembris) MK noteikumu Nr.645 grozījumu veikšanai, pēc kuru apstiprināšanas MK, nepieciešams laiks pašvaldībām, lai ierosinātu grozījumus ERAF līdzfinansētajos projektos, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi