Anotācija

25-TA-1140: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2003. gada 5. augusta noteikumos Nr. 436 "Personu apliecinošu un tiesības apliecinošu dokumentu paraugu informācijas sistēmas veidošanas un izmantošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu Eiropas Padomes 2019. gada 18. jūnija Direktīvu (ES) 2019/997, ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP, (turpmāk - Direktīva 2019/997) transponēšanu Latvijas tiesību sistēmā, 2024. gada 12. decembrī ar likumu "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" (Latvijas Vēstnesis, 251, 28.12.2024.) ir veikti attiecīgi grozījumi. Tie paredz, ka no 2025. gada 9. decembra atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta vietā tiks ieviests vienots dokuments – pagaidu ceļošanas dokuments. Šāda pieeja nodrošinās atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, vienkāršos dokumentu izsniegšanas procedūru, kā arī veicinās tiesisko skaidrību un efektivitāti diplomātiskā un konsulārā dienesta darbībā. Vienota dokumenta ieviešana samazinās administratīvo slogu un mazinās riskus, kas saistīti ar dažādu dokumentu interpretāciju un piemērošanu.

Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams grozīt arī Ministru kabineta 2003. gada 5. augusta noteikumus Nr. 436 "Personu apliecinošu un tiesības apliecinošu dokumentu paraugu informācijas sistēmas veidošanas un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 436), lai nodrošinātu to salāgošanu ar Personu apliecinošu dokumentu likumā (turpmāk – Likums) un aktualizētu informācijas sistēmas saturu atbilstoši vienotā pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekts izstrādāts, lai salāgotu normatīvo regulējumu ar Likumā noteikto attiecībā uz pagaidu ceļošanas dokumentu un nodrošinātu normatīvā regulējuma savstarpējo saskaņotību. Šī mērķa sasniegšanai nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 438 terminoloģiju, pielāgojot to Likumā lietotajiem jēdzieniem, kā arī precizēt atsauces attiecīgā normatīvā akta ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
09.12.2025.
Pamatojums
Noteikuma projekts izstrādāts, lai salāgotu normatīvo regulējumu ar likumā noteikto attiecībā uz pagaidu ceļošanas dokumentu un nodrošinātu normatīvā regulējuma savstarpējo saskaņotību. Šī mērķa sasniegšanai nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr. 436 terminoloģiju, pielāgojot to Personu apliecinošu dokumentu likumā lietotajiem jēdzieniem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ievērojot to, ka Likuma normas stāsies spēkā 2025. gada 9. decembrī, ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr. 436, lai nodrošinātu Likuma prasību izpildi. Saskaņā ar Likuma grozījumiem no minētā datuma atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta vietā visām attiecīgajām personu kategorijām tiks izsniegts viena veida dokuments – pagaidu ceļošanas dokuments.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumi Nr. 436 nosaka kārtību, kādā tiek veidota un izmantota personu apliecinošu un tiesības apliecinošu dokumentu paraugu informācijas sistēma – dokumentu paraugu reģistrs, kurā tiek iekļauta informācija par dokumentiem un spiedogiem, tostarp par personu apliecinošu dokumentu aizvietojošiem dokumentiem. Ministru kabineta noteikumu Nr. 436 14.1.11. apakšpunkts paredz, ka reģistrā tiek iekļauta informācija par atgriešanās apliecību, kas, ņemot vērā ar 2025. gada 9. decembri spēkā stājušos grozījumus likumā, vairs nav atbilstošs termins.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 436 14.1.11. apakšpunkts grozāms, paredzot, ka dokumentu paraugu reģistrā tiek iekļauta informācija par pagaidu ceļošanas dokumentu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste nav nepieciešama, jo normatīvā akta projekts attiecas uz valsts pārvaldes iekšējiem procesiem un nav saistīts ar plašākas sabiedrības interešu īstenošanu. Turklāt tas paredz regulējumu, kas nepieciešams Eiropas Savienības tiesību aktu izpildei. Ar normatīvo aktu būs iespējams iepazīties pēc tā spēkā stāšanās, publiski pieejamā veidā Latvijas Vēstnesī un vietnē Likumi.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi