24-TA-2229: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekta grozījumi izstrādāti pamatojoties uz:
- Veselības ministrijas iniciatīvu;
- Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes prot. Nr.62 54.paragrafs "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem"" (23-TA-2984) 3. punkts nosaka uzdevumu Veselības ministrijai 2024. gadā veikt valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personu atalgojuma sistēmas pārskatīšanu, lai darba samaksa ar 2025. gadu visām ārstniecības personām tiktu noteikta pēc vienota normatīvā regulējuma.
- Veselības ministrijas iniciatīvu;
- Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes prot. Nr.62 54.paragrafs "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem"" (23-TA-2984) 3. punkts nosaka uzdevumu Veselības ministrijai 2024. gadā veikt valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personu atalgojuma sistēmas pārskatīšanu, lai darba samaksa ar 2025. gadu visām ārstniecības personām tiktu noteikta pēc vienota normatīvā regulējuma.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk - Likums) normas, lai novērstu dažādības normas piemērošanā ārstniecības personu darba samaksas noteikšanai un stiprinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pamatfunkciju veikšanu un būtu gataviem neatliekamās un ārkārtas krīzes situācijās.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Lai stiprinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pamatfunkciju veikšanu un būtu gataviem neatliekamās un ārkārtas krīzes situācijās.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likuma 2. panta otrās daļas 4. punkts, 4. panta sestā daļa un 12. pants neietver skaidru formulējumu, lai ārstniecības personas atalgojums tiktu izmaksāts pēc vienotiem principiem saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem.
NMPD darbinieki nesaņem pietiekami plašu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu.
NMPD darbinieki nesaņem pietiekami plašu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. 12. pants un 4. panta sestā daļa.
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk - Likums) 12. pants "Ārstniecības personu, medicīnas asistentu, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbināto tiesu medicīnas ekspertu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāju mēnešalga" nosaka, ka pašvaldību iestādēs, valsts iestādēs, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās vai publiski privātās kapitālsabiedrībās nodarbinātajām ārstniecības personām, kuras sniedz no valsts vai pašvaldības budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, medicīnas asistentiem, ārstniecības personām, kas sniedz no pašvaldību budžetiem apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus pašvaldību izglītības iestādēs, kā arī Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāju zemākās mēnešalgas nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2023. gada 19.decembra sēdes prot. Nr. 62 54. paragrafs "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem"" (23-TA-2984) 3.p. nosaka uzdevumu Veselības ministrijai 2024. gadā veikt valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personu atalgojuma sistēmas pārskatīšanu, lai darba samaksa ar 2025. gadu visām ārstniecības personām tiktu noteikta pēc vienota normatīvā regulējuma.
Šīs uzdevums tika dots atbilstoši Valsts Kancelejas uzstādījumam, ka visām valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām atlīdzība jānosaka atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumu Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 851) regulējumam, tādējādi nodrošinot visām ārstniecības personām kā kopējai nodarbināto grupai vienādu atlīdzības sistēmu neatkarīgi no iestādes juridiskā statusa, kurā tiek veikti amata pienākumi, tai skaitā minētais attiecināms arī uz tādiem nodarbinātiem, kuri vērtē ārstniecības procesa gaitu vai arī pieņem dažāda veida lēmumus (sagatavojot administratīvo aktu projektus), ja viņu tiešai pienākumu izpildei ir nepieciešams derīgs ārstniecības personas sertifikāts.
Arī Veselības ministrijas ieskatā visām ārstniecības personām, kuras strādā savā profesijā vai specialitātē, ir jānodrošina, ka pēc vienlīdzīgiem principiem tiek atlīdzināts par veikto darbu neatkarīgi no tā, kāda veida ārstniecības iestādē (kabinetā) ārstniecības persona tiek nodarbināta.
Saskaņā ar definējumu Ārstniecības likuma 1. pantā ārstniecība ir profesionāla un individuāla slimību profilakse, diagnostika un ārstēšana, medicīniskā rehabilitācija un pacientu aprūpe. Ārstniecības persona ir persona, kurai ir medicīniskā izglītība un kura nodarbojas ar ārstniecību; bet ārstniecības iestāde – ārstu prakse, valsts un pašvaldību iestāde, saimnieciskās darbības veicējs un komercsabiedrība, kas reģistrētas ārstniecības iestāžu reģistrā [1], atbilst normatīvajos aktos noteiktajām obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām [2] un nodrošina ārstniecības pakalpojumus. Kā arī Ārstniecības likuma izpratnē [3], ārstniecības persona savu profesionālo darbību ir tiesīga īstenot tikai ārstniecības iestādē (kabinetā), kas reģistrēta ārstniecības iestāžu reģistrā.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, ja iestādē konkrētā amata pildīšanai obligāti ir nepieciešama ārstniecības persona un konkrētā amata tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tad iestādei (kabinetam) ir jābūt reģistrētai ārstniecības iestāžu reģistrā, un atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, nosakot atbilstošo amata kvalifikācijas kategoriju un tai atbilstošo zemāko mēnešalgas likmi par slodzi, par kuru mazāk maksāt nedrīkst.
Noteikumu Nr. 851 normas neatteicas uz personām ar medicīnisko izglītību, kuru darba (amata) pienākumos neietilpst ārstniecības personas profesionālā darbība.
Lai izslēgtu dažādas normas interpretācijas iespējas, nepieciešami precizējoši grozījumi Likuma 12. pantā dotajā deleģējumā, nosakot, ka Noteikumu Nr. 851 regulējums attiecas arī uz valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros.
Juridiskās skaidrības nolūkā veicami arī precizējoši grozījumi Likuma 12. panta nosaukumā.
Arī Likuma 4.panta "Mēnešalgas apmēra noteikšanas vispārīgie principi sadalījumā pa amatu grupām" sestajā daļā, kas piemērojami ārstniecības personām, nepieciešami formulējuma analoģiski precizējumi, aizstājot vārdus “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem” ar vārdiem "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros".
Analoģiski precizējams arī Likuma 2. panta "Likuma darbība" otrās daļas 4. punkts, kas nosaka, ka (2) Likums attiecas arī uz tām amatpersonām (darbiniekiem), kas neatkarīgi no nodarbinātības šā panta pirmajā daļā minētajās institūcijās ir: 4) ārstniecības personas, kuras nodarbinātas valsts vai pašvaldību institūcijās, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās vai publiski privātās kapitālsabiedrībās, kas noslēgušas līgumu par sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu, un kuras sniedz no valsts vai pašvaldības budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, minētajās iestādēs nodarbinātie medicīnas asistenti vai ārstniecības personas, kas sniedz no pašvaldību budžetiem apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus pašvaldību izglītības iestādēs, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātie tiesu medicīnas eksperti vai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāji.
4. punktā vārdi "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātie tiesu medicīnas eksperti" aizstājami ar vārdiem "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros".
Amatam noteikto funkciju izpildei saskaņā ar amata aprakstā noteikto nepieciešamo kompetenci, kas saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, apliecina personas atbilstība ārstniecības personas statusam. Ārstniecības personas statuss tiek noteikts, reģistrējot Ārstniecības personu reģistrā pēc attiecīga atbilstības izvērtējuma kompetentajā institūcijā [4].
Nodarbinātajiem, kuriem ir ierēdņa statuss, bet kuru amata pienākumu izpilde saskaņā ar konkrētā amatu aprakstā noteikto saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tiks saglabāts ierēdņa statuss un darba samaksa tiks turpmāk noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem". Ja šādam nodarbinātajam šobrīd ir noteikts ierēdņa statuss, tad tas tiks saglabāts, nodarbinātais turpina veikt amatam noteiktos ierēdņa amata uzdevumus.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, turpmāk Veselības ministrija starpnozaru prioritārā pasākuma “Ārstniecības personu darba samaksas paaugstināšana” pieteikumā (turpmāk – PP pieteikums) iekļaus tās valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personas, kuru darba samaksa tiek noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851.
Savukārt, amatiem, kuros tiešo pienākumu izpilde nav saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, darba samaksa ir nosakāma atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” (turpmāk - Noteikumi Nr. 361) regulējumam un turpmāk nav iekļaujami Veselības ministrijas virzītajā PP pieteikumā, un papildus finansējums šo nodarbināto darba samaksas palielināšanai turpmāk tiks piešķirts Valsts Kancelejas starpnozaru prioritārā pasākuma “Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto atalgojuma palielināšana” ietvaros.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 851 šā brīža spēkā esošajai redakcijai jau šobrīd Noteikumu Nr. 851 regulējums attiecināms arī uz pašvaldību izglītības iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām un ārstniecības personām, kas sniedz no pašvaldību budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus (piemēram, pašvaldību sociālās aprūpes centros). Ja pašvaldības izglītības iestāde/sociālās aprūpes centrs ir lēmis nodarbināt ārstniecības personu (ārstu/māsu/ārsta palīgu vai citu) un iestādē nodarbinātais ir pieņemts darbā uz darba līguma pamata attiecīgajā ārstniecības personas profesijā, kā arī sniedz veselības aprūpes pakalpojumus (profilaktisko veselības aprūpi, nodrošina pirmo palīdzību, ārstēšanu), tad iestādei (kabinetam) ir jābūt reģistrētai ārstniecības iestāžu reģistrā, un atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, nosakot atbilstošo amata kvalifikācijas kategoriju un tai atbilstošo zemāko mēnešalgas likmi par slodzi, par kuru mazāk maksāt nedrīkst. Veselības ministrija ir sniegusi šādu viedokli arī Latvijas Pašvaldību savienībai, lūdzot par to informēt visas pašvaldības, lai rastu vienotu izpratni, kad ārstniecības personu atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumu Nr. 851 regulējumam.
Ietekme uz valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātajiem, kuru amata pienākumu izpilde saskaņā ar konkrētā amatu aprakstā noteikto saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē:
1. Veselības ministrijas padotības iestādēs:
1.1. Veselības inspekcijā nodarbināto ārstu - ekspertu tiešo pienākumu izpilde ir saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros, līdz ar to šiem nodarbinātajiem darba samaksa tiks noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, tai pat laikā nodarbinātais joprojām saglabās ierēdņa statusu un turpinās veikt tam amata uzdevumus.
Amatā "higiēnas ārsts" nodarbinātajiem amata pienākumu izpilde saskaņā ar konkrētā amatu aprakstā noteikto nav saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē (nav ārstniecības personas), līdz ar to būtu maināms amata nosaukums un darba samaksa nosakāma atbilstoši Noteikumiem Nr. 361.
Amata "Inspektors" pildīšanai var tikt prasīta ārstniecības personas izglītība, bet amata pienākumos neietilpst ārstniecības personas profesionālā darbība, līdz ar to darba samaksa nosakāma atbilstoši Noteikumiem Nr. 361.
1.2. Slimību profilakses un kontroles centrā nodarbināto amatu pienākumos neietilpst ārstniecības personu profesionālā darbība, līdz ar to visiem iestādes nodarbinātajiem darba samaksa arī turpmāk tiks noteikta atbilstoši MK noteikumiem Nr. 361 un PP pieteikumā netiks iekļauti.
1.3. Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra un Valsts asinsdonoru centra nodarbināto amati, kas neparedz ārstniecības peronu profesionālo darbību turpmāk PP pieteikumā netiks iekļauti.
2. Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības personām (civilie darbinieki), kam jau līdz šim darba samaksa tika noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, tiks saglabāta esošā kārtība.
Savukārt, Nacionālo bruņoto spēku profesionālā dienesta karavīriem darba samaksa šobrīd tiek noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumiem Nr. 509 "Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” (turpmāk – Noteikumi Nr. 509). Ārstniecības personu, kas ir profesionālā dienesta karavīri, darba samaksa arī turpmāk tiks noteikta atbilstoši militārās jomas klasifikācijai, jo primāri šie nodarbinātie ir karavīri ar dienesta pakāpi. Nodarbinātie Ministrijas PP pieteikumā netiks iekļauti, un nepieciešamais darba samaksas pieaugums turpmāk tiks segts Nacionālo bruņoto spēku piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros atbilstoši Noteikumiem Nr. 509.
3. Labklājības ministrijas Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā nodarbināto ārstu - ekspertu tiešo pienākumu izpilde ir saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros, līdz ar to šiem nodarbinātajiem darba samaksa tiks noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851.
4. Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošajās profesionālās izglītības iestādēs uz nodarbinātajām ārstniecības personām attiecas Noteikumu Nr. 851 regulējums, ja iestādē konkrētā amata pildīšanai obligāti ir nepieciešama ārstniecības persona un konkrētā amata tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tad, nodrošinot prasību, ka iestādei (kabinetam) ir jābūt reģistrētai ārstniecības iestāžu reģistrā, atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumiem Nr. 851.
5. Iekšlietu ministrijas un Zemkopības ministrijas padotības iestādēs visām ārstniecības personām darba samaksa turpmāk tiks noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, savukārt, nodarbināto amati, kas nav ārstniecības personas, turpmāk PP pieteikumā netiks iekļauti.
[1] Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta noteikumi Nr. 491 "Ārstniecības iestāžu reģistra noteikumi"
[2] Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumi Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām"
[3]Ārstniecības likuma 55.panta pirmā daļa
[4] Ministru kabineta 2024.gada 1.oktobra noteikumi Nr. 630 "Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra noteikumi"
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk - Likums) 12. pants "Ārstniecības personu, medicīnas asistentu, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbināto tiesu medicīnas ekspertu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāju mēnešalga" nosaka, ka pašvaldību iestādēs, valsts iestādēs, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās vai publiski privātās kapitālsabiedrībās nodarbinātajām ārstniecības personām, kuras sniedz no valsts vai pašvaldības budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, medicīnas asistentiem, ārstniecības personām, kas sniedz no pašvaldību budžetiem apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus pašvaldību izglītības iestādēs, kā arī Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāju zemākās mēnešalgas nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2023. gada 19.decembra sēdes prot. Nr. 62 54. paragrafs "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem"" (23-TA-2984) 3.p. nosaka uzdevumu Veselības ministrijai 2024. gadā veikt valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personu atalgojuma sistēmas pārskatīšanu, lai darba samaksa ar 2025. gadu visām ārstniecības personām tiktu noteikta pēc vienota normatīvā regulējuma.
Šīs uzdevums tika dots atbilstoši Valsts Kancelejas uzstādījumam, ka visām valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām atlīdzība jānosaka atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumu Nr. 851 “Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 851) regulējumam, tādējādi nodrošinot visām ārstniecības personām kā kopējai nodarbināto grupai vienādu atlīdzības sistēmu neatkarīgi no iestādes juridiskā statusa, kurā tiek veikti amata pienākumi, tai skaitā minētais attiecināms arī uz tādiem nodarbinātiem, kuri vērtē ārstniecības procesa gaitu vai arī pieņem dažāda veida lēmumus (sagatavojot administratīvo aktu projektus), ja viņu tiešai pienākumu izpildei ir nepieciešams derīgs ārstniecības personas sertifikāts.
Arī Veselības ministrijas ieskatā visām ārstniecības personām, kuras strādā savā profesijā vai specialitātē, ir jānodrošina, ka pēc vienlīdzīgiem principiem tiek atlīdzināts par veikto darbu neatkarīgi no tā, kāda veida ārstniecības iestādē (kabinetā) ārstniecības persona tiek nodarbināta.
Saskaņā ar definējumu Ārstniecības likuma 1. pantā ārstniecība ir profesionāla un individuāla slimību profilakse, diagnostika un ārstēšana, medicīniskā rehabilitācija un pacientu aprūpe. Ārstniecības persona ir persona, kurai ir medicīniskā izglītība un kura nodarbojas ar ārstniecību; bet ārstniecības iestāde – ārstu prakse, valsts un pašvaldību iestāde, saimnieciskās darbības veicējs un komercsabiedrība, kas reģistrētas ārstniecības iestāžu reģistrā [1], atbilst normatīvajos aktos noteiktajām obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām [2] un nodrošina ārstniecības pakalpojumus. Kā arī Ārstniecības likuma izpratnē [3], ārstniecības persona savu profesionālo darbību ir tiesīga īstenot tikai ārstniecības iestādē (kabinetā), kas reģistrēta ārstniecības iestāžu reģistrā.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, ja iestādē konkrētā amata pildīšanai obligāti ir nepieciešama ārstniecības persona un konkrētā amata tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tad iestādei (kabinetam) ir jābūt reģistrētai ārstniecības iestāžu reģistrā, un atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, nosakot atbilstošo amata kvalifikācijas kategoriju un tai atbilstošo zemāko mēnešalgas likmi par slodzi, par kuru mazāk maksāt nedrīkst.
Noteikumu Nr. 851 normas neatteicas uz personām ar medicīnisko izglītību, kuru darba (amata) pienākumos neietilpst ārstniecības personas profesionālā darbība.
Lai izslēgtu dažādas normas interpretācijas iespējas, nepieciešami precizējoši grozījumi Likuma 12. pantā dotajā deleģējumā, nosakot, ka Noteikumu Nr. 851 regulējums attiecas arī uz valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros.
Juridiskās skaidrības nolūkā veicami arī precizējoši grozījumi Likuma 12. panta nosaukumā.
Arī Likuma 4.panta "Mēnešalgas apmēra noteikšanas vispārīgie principi sadalījumā pa amatu grupām" sestajā daļā, kas piemērojami ārstniecības personām, nepieciešami formulējuma analoģiski precizējumi, aizstājot vārdus “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem” ar vārdiem "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros".
Analoģiski precizējams arī Likuma 2. panta "Likuma darbība" otrās daļas 4. punkts, kas nosaka, ka (2) Likums attiecas arī uz tām amatpersonām (darbiniekiem), kas neatkarīgi no nodarbinātības šā panta pirmajā daļā minētajās institūcijās ir: 4) ārstniecības personas, kuras nodarbinātas valsts vai pašvaldību institūcijās, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās vai publiski privātās kapitālsabiedrībās, kas noslēgušas līgumu par sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu, un kuras sniedz no valsts vai pašvaldības budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, minētajās iestādēs nodarbinātie medicīnas asistenti vai ārstniecības personas, kas sniedz no pašvaldību budžetiem apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus pašvaldību izglītības iestādēs, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātie tiesu medicīnas eksperti vai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītāji.
4. punktā vārdi "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātie tiesu medicīnas eksperti" aizstājami ar vārdiem "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros".
Amatam noteikto funkciju izpildei saskaņā ar amata aprakstā noteikto nepieciešamo kompetenci, kas saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, apliecina personas atbilstība ārstniecības personas statusam. Ārstniecības personas statuss tiek noteikts, reģistrējot Ārstniecības personu reģistrā pēc attiecīga atbilstības izvērtējuma kompetentajā institūcijā [4].
Nodarbinātajiem, kuriem ir ierēdņa statuss, bet kuru amata pienākumu izpilde saskaņā ar konkrētā amatu aprakstā noteikto saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tiks saglabāts ierēdņa statuss un darba samaksa tiks turpmāk noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem". Ja šādam nodarbinātajam šobrīd ir noteikts ierēdņa statuss, tad tas tiks saglabāts, nodarbinātais turpina veikt amatam noteiktos ierēdņa amata uzdevumus.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, turpmāk Veselības ministrija starpnozaru prioritārā pasākuma “Ārstniecības personu darba samaksas paaugstināšana” pieteikumā (turpmāk – PP pieteikums) iekļaus tās valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personas, kuru darba samaksa tiek noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851.
Savukārt, amatiem, kuros tiešo pienākumu izpilde nav saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, darba samaksa ir nosakāma atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” (turpmāk - Noteikumi Nr. 361) regulējumam un turpmāk nav iekļaujami Veselības ministrijas virzītajā PP pieteikumā, un papildus finansējums šo nodarbināto darba samaksas palielināšanai turpmāk tiks piešķirts Valsts Kancelejas starpnozaru prioritārā pasākuma “Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto atalgojuma palielināšana” ietvaros.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 851 šā brīža spēkā esošajai redakcijai jau šobrīd Noteikumu Nr. 851 regulējums attiecināms arī uz pašvaldību izglītības iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām un ārstniecības personām, kas sniedz no pašvaldību budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus (piemēram, pašvaldību sociālās aprūpes centros). Ja pašvaldības izglītības iestāde/sociālās aprūpes centrs ir lēmis nodarbināt ārstniecības personu (ārstu/māsu/ārsta palīgu vai citu) un iestādē nodarbinātais ir pieņemts darbā uz darba līguma pamata attiecīgajā ārstniecības personas profesijā, kā arī sniedz veselības aprūpes pakalpojumus (profilaktisko veselības aprūpi, nodrošina pirmo palīdzību, ārstēšanu), tad iestādei (kabinetam) ir jābūt reģistrētai ārstniecības iestāžu reģistrā, un atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, nosakot atbilstošo amata kvalifikācijas kategoriju un tai atbilstošo zemāko mēnešalgas likmi par slodzi, par kuru mazāk maksāt nedrīkst. Veselības ministrija ir sniegusi šādu viedokli arī Latvijas Pašvaldību savienībai, lūdzot par to informēt visas pašvaldības, lai rastu vienotu izpratni, kad ārstniecības personu atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumu Nr. 851 regulējumam.
Ietekme uz valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātajiem, kuru amata pienākumu izpilde saskaņā ar konkrētā amatu aprakstā noteikto saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē:
1. Veselības ministrijas padotības iestādēs:
1.1. Veselības inspekcijā nodarbināto ārstu - ekspertu tiešo pienākumu izpilde ir saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros, līdz ar to šiem nodarbinātajiem darba samaksa tiks noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, tai pat laikā nodarbinātais joprojām saglabās ierēdņa statusu un turpinās veikt tam amata uzdevumus.
Amatā "higiēnas ārsts" nodarbinātajiem amata pienākumu izpilde saskaņā ar konkrētā amatu aprakstā noteikto nav saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē (nav ārstniecības personas), līdz ar to būtu maināms amata nosaukums un darba samaksa nosakāma atbilstoši Noteikumiem Nr. 361.
Amata "Inspektors" pildīšanai var tikt prasīta ārstniecības personas izglītība, bet amata pienākumos neietilpst ārstniecības personas profesionālā darbība, līdz ar to darba samaksa nosakāma atbilstoši Noteikumiem Nr. 361.
1.2. Slimību profilakses un kontroles centrā nodarbināto amatu pienākumos neietilpst ārstniecības personu profesionālā darbība, līdz ar to visiem iestādes nodarbinātajiem darba samaksa arī turpmāk tiks noteikta atbilstoši MK noteikumiem Nr. 361 un PP pieteikumā netiks iekļauti.
1.3. Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra un Valsts asinsdonoru centra nodarbināto amati, kas neparedz ārstniecības peronu profesionālo darbību turpmāk PP pieteikumā netiks iekļauti.
2. Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības personām (civilie darbinieki), kam jau līdz šim darba samaksa tika noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, tiks saglabāta esošā kārtība.
Savukārt, Nacionālo bruņoto spēku profesionālā dienesta karavīriem darba samaksa šobrīd tiek noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumiem Nr. 509 "Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” (turpmāk – Noteikumi Nr. 509). Ārstniecības personu, kas ir profesionālā dienesta karavīri, darba samaksa arī turpmāk tiks noteikta atbilstoši militārās jomas klasifikācijai, jo primāri šie nodarbinātie ir karavīri ar dienesta pakāpi. Nodarbinātie Ministrijas PP pieteikumā netiks iekļauti, un nepieciešamais darba samaksas pieaugums turpmāk tiks segts Nacionālo bruņoto spēku piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros atbilstoši Noteikumiem Nr. 509.
3. Labklājības ministrijas Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā nodarbināto ārstu - ekspertu tiešo pienākumu izpilde ir saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros, līdz ar to šiem nodarbinātajiem darba samaksa tiks noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851.
4. Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošajās profesionālās izglītības iestādēs uz nodarbinātajām ārstniecības personām attiecas Noteikumu Nr. 851 regulējums, ja iestādē konkrētā amata pildīšanai obligāti ir nepieciešama ārstniecības persona un konkrētā amata tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tad, nodrošinot prasību, ka iestādei (kabinetam) ir jābūt reģistrētai ārstniecības iestāžu reģistrā, atalgojums nosakāms atbilstoši Noteikumiem Nr. 851.
5. Iekšlietu ministrijas un Zemkopības ministrijas padotības iestādēs visām ārstniecības personām darba samaksa turpmāk tiks noteikta atbilstoši Noteikumiem Nr. 851, savukārt, nodarbināto amati, kas nav ārstniecības personas, turpmāk PP pieteikumā netiks iekļauti.
[1] Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta noteikumi Nr. 491 "Ārstniecības iestāžu reģistra noteikumi"
[2] Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumi Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām"
[3]Ārstniecības likuma 55.panta pirmā daļa
[4] Ministru kabineta 2024.gada 1.oktobra noteikumi Nr. 630 "Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra noteikumi"
Risinājuma apraksts
Lai izpildītu Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes prot. Nr.62 54.paragrafa 3.punktā doto uzdevumu: 2024. gadā veikt valsts tiešās pārvaldes iestāžu ārstniecības personu atalgojuma sistēmas pārskatīšanu, lai darba samaksa ar 2025. gadu visām ārstniecības personām tiktu noteikta pēc vienota normatīvā regulējuma, ir nepieciešams veikt grozījumus Likumā.
Lai Veselības ministrija varētu iesniegt korektu (atbilstoši MK protokollēmumā dotajam uzdevumam) pieprasījumu ārstniecības personu darba samaksas palielinājumam pie prioritāro pasākumu iesniegšanas kārtējā gada budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas laikā 2026. gadam un turpmāk, ir nepieciešams veikt grozījumus Likumā un Noteikumos Nr. 851, lai no Veselības ministrijas horizontālā prioritārā pasākumu pieprasījuma izslēgtu nodarbinātos, kas nav ārstniecības personas un kuru tiešo pienākumu izpilde nav saistīta ar ārstniecības personu profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tai pat laikā nosakot darba samaksu pēc vienota normatīvā regulējuma visām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros, tādējādi turpmāk efektīvāk un korektāk novirzot valsts budžeta finansējumu.
Likuma 2. panta otrās daļas 4. punkts, 4. panta sestā daļa un 12. panta nosaukums un norma tiek precizēts, aizstājot vārdus “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem” ar vārdiem "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros" (attiecīgajā locījumā).
"Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātie tiesu medicīnas eksperti" netiek izslēgti no normas, bet tie turpmāk ir ietverti personu grupā "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas".
Lai Veselības ministrija varētu iesniegt korektu (atbilstoši MK protokollēmumā dotajam uzdevumam) pieprasījumu ārstniecības personu darba samaksas palielinājumam pie prioritāro pasākumu iesniegšanas kārtējā gada budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas laikā 2026. gadam un turpmāk, ir nepieciešams veikt grozījumus Likumā un Noteikumos Nr. 851, lai no Veselības ministrijas horizontālā prioritārā pasākumu pieprasījuma izslēgtu nodarbinātos, kas nav ārstniecības personas un kuru tiešo pienākumu izpilde nav saistīta ar ārstniecības personu profesionālo darbību profesijā vai specialitātē, tai pat laikā nosakot darba samaksu pēc vienota normatīvā regulējuma visām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros, tādējādi turpmāk efektīvāk un korektāk novirzot valsts budžeta finansējumu.
Likuma 2. panta otrās daļas 4. punkts, 4. panta sestā daļa un 12. panta nosaukums un norma tiek precizēts, aizstājot vārdus “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātajiem tiesu medicīnas ekspertiem” ar vārdiem "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros" (attiecīgajā locījumā).
"Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrā nodarbinātie tiesu medicīnas eksperti" netiek izslēgti no normas, bet tie turpmāk ir ietverti personu grupā "valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas".
Problēmas apraksts
2. Likuma 39.panta pirmā daļa.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk- NMPD) darbinieki nesaņem pietiekami plašu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu.
2023. gada 18. oktobrī tika noslēgts Sadarbības memorands starp Latvijas Republikas Veselības ministriju un Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrību (turpmāk – LVSADA) par cilvēkresursu stiprināšanu veselības aprūpes nozarē. Sadarbības memoranda 4. punkts nosaka, ka, lai nodrošinātu Veselības ministrijas darba plāna 2023. gadam 8.17. apakšpunkta (nodrošināt paātrinātu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu NMPD darbiniekiem) izpildi, Veselības ministrija sadarbībā ar LVSADA līdz 2024. gada 1. aprīlim rod risinājumu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem.
2023. gada 18. oktobrī starp Veselības ministriju un LVSADA noslēgtā Sadarbības memoranda ietvaros, tika panākta vienošanās par veselības apdrošināšanas polišu iegādi NMPD darbiniekiem ar 2025. gada 1. janvāri, piemērojot šādus kritērijus:
1) darbiniekiem ar nolīgto slodzes lielumu NMPD no 0,5 slodzēm - nodrošināt veselības apdrošināšanas programmu, kas nepārsniedz valstī noteikto veselības apdrošināšanas polises limitu, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli jeb 750 euro apmērā;
2) darbiniekiem ar nolīgto slodzes lielumu NMPD mazāk par 0,5 slodzēm (šobrīd indikatīvi 402 darbinieki), nodrošināt veselības apdrošināšanas programmu, kas ietver obligātās veselības pārbaudes (OVP) un vakcināciju.
Veselības ministrija jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2025. gadam un turpmāk ik gadu NMPD darbinieku apdrošināšanai virzīja izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Veselības ministrija iesniedza prioritāro pasākumu 2025. - 2027. gadam pieteikumā priekšlikumus veselības apdrošināšanas polišu nodrošinājumam 3 287 Dienesta darbiniekiem par summu 2 465 250 euro 2025. gadam un turpmāk ik gadu, ņemot vērā, ka veselības apdrošināšanas prēmijas apmērs vienai personai vienam apdrošināšanas periodam ir 750 euro.
Nacionālās drošības sistēmas darbība balstās uz civilmilitāro sadarbību un militārie konflikti ir pierādījuši, ka viens no pamatnosacījumiem veiksmīgai valsts aizsardzībai pret ārēju iebrukumu, ir efektīva medicīniskās palīdzības sniegšana karavīriem un civiliedzīvotājiem. Šajā sadarbībā būtisku lomu nodrošina Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (turpmāk - NMPD) ar saviem cilvēkresursiem. NMPD valsts apdraudējuma gadījumā neatliekamo medicīnisko palīdzību sniedz atbilstoši normatīvajam regulējumam un saskaņā ar Valsts katastrofu medicīnas plāna 26. pielikumā “Gatavība un rīcība kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā” noteikto. Tādējādi NMPD veic būtisku funkciju valsts apdraudējuma gadījumā glābjot un saglabājot cilvēku dzīvības, un minētā īstenošanas priekšnosacījums ir pašu NMPD darbinieku fiziskā veselība, tās saglabāšanas un uzturēšanas iespējas. Ņemot vērā minēto, ir būtiski nodrošināt veselības apdrošināšanas polises NMPD darbiniekiem.
Likuma 37.panta "Veselības apdrošināšana un apdrošināšana pret nelaimes gadījumiem" pirmā daļa nosaka, ka (1) Valsts vai pašvaldības institūcija var apdrošināt amatpersonu (darbinieku) veselību atbilstoši tai piešķirtajiem finanšu līdzekļiem, bet obligāti apdrošina amatpersonu (darbinieku) veselību vai amatpersonas (darbiniekus) apdrošina pret nelaimes gadījumiem šajā likumā noteiktajos gadījumos, ja šīs amatpersonas (darbinieki), veicot amata (dienesta, darba) pienākumus, ir pakļautas reālam dzīvības vai veselības apdraudējumam (riskam). Valsts un pašvaldību institūcijas neapdrošina to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām šajā likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe.
Likuma 39.panta "Apmaksāta veselības aprūpe" pirmā daļa nosaka, ka (1) Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, valsts drošības iestāžu amatpersonām (darbiniekiem), neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, karavīriem un valsts aizsardzības dienesta karavīriem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka Ministru kabinets."
Apmaksāta veselības aprūpe ietver pacienta iemaksu un līdzmaksājumu, kas noteikti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes organizēšanu un finansēšanu, kā arī šādus darbiniekam Latvijas Republikas teritorijā sniegtos veselības aprūpes pakalpojumus:
1. veselības aprūpes pakalpojumi un izmeklējumi, kas nepieciešami atzinuma sniegšanai par darbinieka veselības stāvokli obligātās veselības pārbaudes ietvaros;
2. vakcināciju regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veiktā vakcinācija pret vakcīnregulējamām slimībām, ar kurām darbiniekam iespējams inficēties, pildot darba pienākumus (pret B hepatītu, pret ērču encefalītu).
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 6. panta "Pacientu līdzmaksājumi" otrā daļa nosaka, ka no pacienta līdzmaksājuma ir atbrīvotas šādas personu grupas: 18) Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki.
Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumi Nr.563 “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi (turpmāk - Noteikumi Nr.563) noteica, ka izdevumus, kas saistīti ar atzinuma sniegšanu par darbinieku veselības stāvokli obligātās veselības pārbaudes ietvaros un vakcināciju, sedz NMPD no tam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, bet izdevumus, kas saistīti ar pacienta iemaksu un līdzmaksājumu par šajos noteikumos minētajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, sedz Nacionālais veselības dienests no veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem, pamatojoties uz līgumiem, kas noslēgti ar ārstniecības iestādēm.
Ņemot vērā to, ka Noteikumos Nr. 563 ietvertais veselības aprūpes pakalpojumu tvērums nebija pietiekami plašs, tad, lai iespējami paplašinātu NMPD darbiniekiem apmaksājamo veselības aprūpi, Veselības ministrija izstrādāja un Ministru kabinets pieņēma 2025. gada 21. janvāra noteikumus Nr.49 "Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi", (turpmāk - Noteikumi Nr.49) kuri tiek piemēroti līdz visiem NMPD darbiniekiem tiek nodrošināta veselības apdrošināšana, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā būs iespēja nodrošināt veselības apdrošināšanas polisi. Ar grozījumiem Likuma 39.panta pirmajā daļā, izslēdzot NMPD darbiniekus no nodarbināto loka, kam tiesības saņemt valsts apmaksātu veselības aprūpi, zudīs deleģējums Ministru kabinetam izdot šos noteikumus un Noteikumi Nr.49 zaudēs spēku, līdz ar to NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā būs iespēja iegādāties veselības apdrošināšanas polisi. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums paredz paplašinātu apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, kas ir svarīgi, lai darbinieks pēc iespējas ātrāk saņemtu tam nepieciešamo veselības aprūpi, uzsāktu ārstēšanos un atgrieztos darbā, t.i. ārstu – speciālistu konsultācijas un manipulācijas, laboratoriskos un diagnostiskos izmeklējumus, fizikālās terapijas procedūras, ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumus un ārstēšanās dienas un diennakts stacionārā. Noteikumi Nr.49 paredz, ka šos papildus iekļautos veselības aprūpes pakalpojumus NMPD apmaksās, kompensējot darbiniekam izdevumus ne vairāk kā 750 euro apmērā kalendāra gadā katram darbiniekam. Veselības apdrošināšanas polise ļautu NMPD darbiniekiem piekļūt pie plašāka veselības aprūpes pakalpojumu klāsta, atbilstoši katra NMPD darbinieka individuālajai nepieciešamībai, lai savlaicīgāk novērstu ar veselības problēmām saistītos riskus un iespēju ātrāk atgriezties darbā pie ierobežotā cilvēkresursu skaita.
Veselības apdrošināšanas polisē NMPD darbiniekiem tiks iekļauti pamata ambulatorie pakalpojumi, stacionārā palīdzība, rehabilitācija, zobārstniecība, optika, atbilstoši veselības apdrošināšanas programmas limitiem. Ja NMPD darbinieks izmantos iespēju saņemt pakalpojumus maksas pakalpojumu segmentā, tad polises ietvaros tiks apmaksāta veselības apdrošināšanas polises limitā iekļautā summa un papildus starpība starp maksas pakalpojuma cenrādi būs jāpiemaksā pašam NMPD darbiniekam.
Lai NMPD darbiniekiem piemērotu augstāk minētos kritērijus un nodrošinātu darbinieku veselības apdrošināšanu, nepieciešams virzīt grozījumus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, no 39. panta pirmās daļas svītrojot neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekus, kā rezultātā uz NMPD darbiniekiem neattieksies arī Likuma 37. pantā noteiktais aizliegums apdrošināt to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām Likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe. Līdz ar to zaudēs spēku Ministru kabineta noteikumui Nr.49 (izdoti saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39.pantu), kas nosaka, apmaksātas veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un izdevumus, kas netiek apmaksāti.
Paredzēts, ka apdrošināšanas pakalpojuma sastāvā netiek iekļauti tie valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, kas NMPD darbiniekiem tiek nodrošināti saskaņā ar normatīvajiem aktiem. Polisē tiks iekļauti pamata ambulatorie pakalpojumi, stacionārā palīdzība, rehabilitācija, zobārstniecība, optika, atbilstoši veselības apdrošināšanas programmas limitiem. Ja NMPD darbinieks izmantos iespēju saņemt pakalpojumus maksas pakalpojumu segmentā, tad polises ietvaros tiks apmaksāta veselības apdrošināšanas polises limitā iekļautā summa un papildus starpība starp maksas pakalpojuma cenrādi būs jāpiemaksā pašam NMPD darbiniekam.
Lai NMPD darbiniekiem piemērotu augstāk minētos kritērijus un nodrošinātu darbinieku veselības apdrošināšanu, nepieciešams virzīt grozījumus Likuma 39.panta pirmajā daļā, lai uz neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem neattiektos Likuma 37. panta pirmajā daļā noteiktā ierobežojošā norma, ka valsts un pašvaldību institūcijas neapdrošina to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām Likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk- NMPD) darbinieki nesaņem pietiekami plašu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu.
2023. gada 18. oktobrī tika noslēgts Sadarbības memorands starp Latvijas Republikas Veselības ministriju un Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrību (turpmāk – LVSADA) par cilvēkresursu stiprināšanu veselības aprūpes nozarē. Sadarbības memoranda 4. punkts nosaka, ka, lai nodrošinātu Veselības ministrijas darba plāna 2023. gadam 8.17. apakšpunkta (nodrošināt paātrinātu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu NMPD darbiniekiem) izpildi, Veselības ministrija sadarbībā ar LVSADA līdz 2024. gada 1. aprīlim rod risinājumu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem.
2023. gada 18. oktobrī starp Veselības ministriju un LVSADA noslēgtā Sadarbības memoranda ietvaros, tika panākta vienošanās par veselības apdrošināšanas polišu iegādi NMPD darbiniekiem ar 2025. gada 1. janvāri, piemērojot šādus kritērijus:
1) darbiniekiem ar nolīgto slodzes lielumu NMPD no 0,5 slodzēm - nodrošināt veselības apdrošināšanas programmu, kas nepārsniedz valstī noteikto veselības apdrošināšanas polises limitu, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli jeb 750 euro apmērā;
2) darbiniekiem ar nolīgto slodzes lielumu NMPD mazāk par 0,5 slodzēm (šobrīd indikatīvi 402 darbinieki), nodrošināt veselības apdrošināšanas programmu, kas ietver obligātās veselības pārbaudes (OVP) un vakcināciju.
Veselības ministrija jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2025. gadam un turpmāk ik gadu NMPD darbinieku apdrošināšanai virzīja izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Veselības ministrija iesniedza prioritāro pasākumu 2025. - 2027. gadam pieteikumā priekšlikumus veselības apdrošināšanas polišu nodrošinājumam 3 287 Dienesta darbiniekiem par summu 2 465 250 euro 2025. gadam un turpmāk ik gadu, ņemot vērā, ka veselības apdrošināšanas prēmijas apmērs vienai personai vienam apdrošināšanas periodam ir 750 euro.
Nacionālās drošības sistēmas darbība balstās uz civilmilitāro sadarbību un militārie konflikti ir pierādījuši, ka viens no pamatnosacījumiem veiksmīgai valsts aizsardzībai pret ārēju iebrukumu, ir efektīva medicīniskās palīdzības sniegšana karavīriem un civiliedzīvotājiem. Šajā sadarbībā būtisku lomu nodrošina Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (turpmāk - NMPD) ar saviem cilvēkresursiem. NMPD valsts apdraudējuma gadījumā neatliekamo medicīnisko palīdzību sniedz atbilstoši normatīvajam regulējumam un saskaņā ar Valsts katastrofu medicīnas plāna 26. pielikumā “Gatavība un rīcība kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā” noteikto. Tādējādi NMPD veic būtisku funkciju valsts apdraudējuma gadījumā glābjot un saglabājot cilvēku dzīvības, un minētā īstenošanas priekšnosacījums ir pašu NMPD darbinieku fiziskā veselība, tās saglabāšanas un uzturēšanas iespējas. Ņemot vērā minēto, ir būtiski nodrošināt veselības apdrošināšanas polises NMPD darbiniekiem.
Likuma 37.panta "Veselības apdrošināšana un apdrošināšana pret nelaimes gadījumiem" pirmā daļa nosaka, ka (1) Valsts vai pašvaldības institūcija var apdrošināt amatpersonu (darbinieku) veselību atbilstoši tai piešķirtajiem finanšu līdzekļiem, bet obligāti apdrošina amatpersonu (darbinieku) veselību vai amatpersonas (darbiniekus) apdrošina pret nelaimes gadījumiem šajā likumā noteiktajos gadījumos, ja šīs amatpersonas (darbinieki), veicot amata (dienesta, darba) pienākumus, ir pakļautas reālam dzīvības vai veselības apdraudējumam (riskam). Valsts un pašvaldību institūcijas neapdrošina to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām šajā likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe.
Likuma 39.panta "Apmaksāta veselības aprūpe" pirmā daļa nosaka, ka (1) Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, valsts drošības iestāžu amatpersonām (darbiniekiem), neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, karavīriem un valsts aizsardzības dienesta karavīriem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka Ministru kabinets."
Apmaksāta veselības aprūpe ietver pacienta iemaksu un līdzmaksājumu, kas noteikti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes organizēšanu un finansēšanu, kā arī šādus darbiniekam Latvijas Republikas teritorijā sniegtos veselības aprūpes pakalpojumus:
1. veselības aprūpes pakalpojumi un izmeklējumi, kas nepieciešami atzinuma sniegšanai par darbinieka veselības stāvokli obligātās veselības pārbaudes ietvaros;
2. vakcināciju regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veiktā vakcinācija pret vakcīnregulējamām slimībām, ar kurām darbiniekam iespējams inficēties, pildot darba pienākumus (pret B hepatītu, pret ērču encefalītu).
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 6. panta "Pacientu līdzmaksājumi" otrā daļa nosaka, ka no pacienta līdzmaksājuma ir atbrīvotas šādas personu grupas: 18) Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki.
Ministru kabineta 2010.gada 21.jūnija noteikumi Nr.563 “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi (turpmāk - Noteikumi Nr.563) noteica, ka izdevumus, kas saistīti ar atzinuma sniegšanu par darbinieku veselības stāvokli obligātās veselības pārbaudes ietvaros un vakcināciju, sedz NMPD no tam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, bet izdevumus, kas saistīti ar pacienta iemaksu un līdzmaksājumu par šajos noteikumos minētajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, sedz Nacionālais veselības dienests no veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem, pamatojoties uz līgumiem, kas noslēgti ar ārstniecības iestādēm.
Ņemot vērā to, ka Noteikumos Nr. 563 ietvertais veselības aprūpes pakalpojumu tvērums nebija pietiekami plašs, tad, lai iespējami paplašinātu NMPD darbiniekiem apmaksājamo veselības aprūpi, Veselības ministrija izstrādāja un Ministru kabinets pieņēma 2025. gada 21. janvāra noteikumus Nr.49 "Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi", (turpmāk - Noteikumi Nr.49) kuri tiek piemēroti līdz visiem NMPD darbiniekiem tiek nodrošināta veselības apdrošināšana, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā būs iespēja nodrošināt veselības apdrošināšanas polisi. Ar grozījumiem Likuma 39.panta pirmajā daļā, izslēdzot NMPD darbiniekus no nodarbināto loka, kam tiesības saņemt valsts apmaksātu veselības aprūpi, zudīs deleģējums Ministru kabinetam izdot šos noteikumus un Noteikumi Nr.49 zaudēs spēku, līdz ar to NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā būs iespēja iegādāties veselības apdrošināšanas polisi. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums paredz paplašinātu apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, kas ir svarīgi, lai darbinieks pēc iespējas ātrāk saņemtu tam nepieciešamo veselības aprūpi, uzsāktu ārstēšanos un atgrieztos darbā, t.i. ārstu – speciālistu konsultācijas un manipulācijas, laboratoriskos un diagnostiskos izmeklējumus, fizikālās terapijas procedūras, ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumus un ārstēšanās dienas un diennakts stacionārā. Noteikumi Nr.49 paredz, ka šos papildus iekļautos veselības aprūpes pakalpojumus NMPD apmaksās, kompensējot darbiniekam izdevumus ne vairāk kā 750 euro apmērā kalendāra gadā katram darbiniekam. Veselības apdrošināšanas polise ļautu NMPD darbiniekiem piekļūt pie plašāka veselības aprūpes pakalpojumu klāsta, atbilstoši katra NMPD darbinieka individuālajai nepieciešamībai, lai savlaicīgāk novērstu ar veselības problēmām saistītos riskus un iespēju ātrāk atgriezties darbā pie ierobežotā cilvēkresursu skaita.
Veselības apdrošināšanas polisē NMPD darbiniekiem tiks iekļauti pamata ambulatorie pakalpojumi, stacionārā palīdzība, rehabilitācija, zobārstniecība, optika, atbilstoši veselības apdrošināšanas programmas limitiem. Ja NMPD darbinieks izmantos iespēju saņemt pakalpojumus maksas pakalpojumu segmentā, tad polises ietvaros tiks apmaksāta veselības apdrošināšanas polises limitā iekļautā summa un papildus starpība starp maksas pakalpojuma cenrādi būs jāpiemaksā pašam NMPD darbiniekam.
Lai NMPD darbiniekiem piemērotu augstāk minētos kritērijus un nodrošinātu darbinieku veselības apdrošināšanu, nepieciešams virzīt grozījumus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, no 39. panta pirmās daļas svītrojot neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekus, kā rezultātā uz NMPD darbiniekiem neattieksies arī Likuma 37. pantā noteiktais aizliegums apdrošināt to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām Likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe. Līdz ar to zaudēs spēku Ministru kabineta noteikumui Nr.49 (izdoti saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39.pantu), kas nosaka, apmaksātas veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un izdevumus, kas netiek apmaksāti.
Paredzēts, ka apdrošināšanas pakalpojuma sastāvā netiek iekļauti tie valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, kas NMPD darbiniekiem tiek nodrošināti saskaņā ar normatīvajiem aktiem. Polisē tiks iekļauti pamata ambulatorie pakalpojumi, stacionārā palīdzība, rehabilitācija, zobārstniecība, optika, atbilstoši veselības apdrošināšanas programmas limitiem. Ja NMPD darbinieks izmantos iespēju saņemt pakalpojumus maksas pakalpojumu segmentā, tad polises ietvaros tiks apmaksāta veselības apdrošināšanas polises limitā iekļautā summa un papildus starpība starp maksas pakalpojuma cenrādi būs jāpiemaksā pašam NMPD darbiniekam.
Lai NMPD darbiniekiem piemērotu augstāk minētos kritērijus un nodrošinātu darbinieku veselības apdrošināšanu, nepieciešams virzīt grozījumus Likuma 39.panta pirmajā daļā, lai uz neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem neattiektos Likuma 37. panta pirmajā daļā noteiktā ierobežojošā norma, ka valsts un pašvaldību institūcijas neapdrošina to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām Likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe.
Risinājuma apraksts
Izslēgt Likuma 39.panta pirmajā daļā vārdus "neatliekamās medicīniskās palīdzības darbiniekiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- 1. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki. 2. Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros.
Ietekmes apraksts
1. Tiks paplašinātas iespējas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, saņemt veselības aprūpes pakalpojumus iegādājoties tiem veselības apdrošināšanas polisi.
2. Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros zemākās mēnešalgas nosaka Ministru kabinets, kā arī mēnešalgas apmēru nosaka atbilstoši amata novērtējumam.
2. Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātās ārstniecības personas, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros zemākās mēnešalgas nosaka Ministru kabinets, kā arī mēnešalgas apmēru nosaka atbilstoši amata novērtējumam.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Likumprojekta grozījumu 3. punktā iekļautā pasākuma īstenošanai papildus ir nepieciešams valsts budžeta finansējums 2 169 000 euro apmērā, lai nodrošinātu veselības apdrošināšanas polišu iegādi 2 892 NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā (indikatīvi 2 892 * 750 euro = 2 169 000 euro).
Kopumā Likumprojekta ietvaros tiks nodrošināta NMPD darbinieku, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā kompensācija par veselības aprūpes pakalpojumiem, vakcināciju un OVP.
Kopējais finansējums Likumprojektā iekļauta pasākuma īstenošanai veido 2 169 000 euro apmērā, tai skaitā finansējums 2 092 500 euro (2 790 * 750 = 2 092 500 euro) apmērā Likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanai paredzēts prioritārā pasākuma ietvaros “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pamatfunkciju stiprināšana, tai skaitā gatavībai ārkārtas gadījumos” ietvaros, kas iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, kā arī VM budžeta apakšprogrammā 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” plānotais 76 500 (102 * 750 = 76 500) euro apmērā, kas sākotnēji bija paredzēts OVP un vakcinācijai.
Kopumā Likumprojekta ietvaros tiks nodrošināta NMPD darbinieku, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā kompensācija par veselības aprūpes pakalpojumiem, vakcināciju un OVP.
Kopējais finansējums Likumprojektā iekļauta pasākuma īstenošanai veido 2 169 000 euro apmērā, tai skaitā finansējums 2 092 500 euro (2 790 * 750 = 2 092 500 euro) apmērā Likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanai paredzēts prioritārā pasākuma ietvaros “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pamatfunkciju stiprināšana, tai skaitā gatavībai ārkārtas gadījumos” ietvaros, kas iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, kā arī VM budžeta apakšprogrammā 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” plānotais 76 500 (102 * 750 = 76 500) euro apmērā, kas sākotnēji bija paredzēts OVP un vakcinācijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2 169 000 euro apmērā tiks veikti Veselības ministrijas (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta) budžeta apakšprogrammas 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 851 "Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams ietvert normas, kas saistītas ar valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto ārstniecības personu, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu (t.sk. profesiju grupa/amata nosaukums/kategorija, likme, piemaksas apmērs).
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2025.gada 21.janvāra noteikumi Nr.49 “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi"
Pamatojums un apraksts
Ar grozījumiem Likuma 39.panta pirmajā daļā, izslēdzot NMPD darbiniekus no nodarbināto loka, kam tiesības saņemt valsts apmaksātu veselības aprūpi, zudīs deleģējums Ministru kabinetam izdot šos noteikumus un tie zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts kanceleja, Veselības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība ir piedalījusies sadarbības un konsultatīvajos pasākumos, lai veicinātu veselības apdrošināšanas ieviešanu NMPD darbiniekiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumi Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam institūcijas īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu (turpmāk – projekts), kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Projekts un tā anotācija publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumi Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam institūcijas īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu (turpmāk – projekts), kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Projekts un tā anotācija publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
- Valsts pārvaldes iestādes, kurās nodarbinātajiem amata pienākumu izpildei tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veselības aprūpes pieejamības paplašināšana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem veicinās NMPD darbības nepārtrauktības nodrošināšanu pacientiem.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Visām ārstniecības personām, kuras nodarbinātas savā profesijā vai specialitātē (tajā skaitā arī valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajām ārstniecības personām, kuru tiešo pienākumu izpilde saistīta ar ārstniecības personas profesionālo darbību profesijas vai specialitātes ietvaros) tiek nodrošināts, ka par veikto darbu tiek atlīdzināts pēc vienlīdzīgiem principiem neatkarīgi no tā, kāda veida ārstniecības iestādē (kabinetā) ārstniecības persona tiek nodarbināta - ārstniecības personas atalgojums tiek izmaksāts pēc vienotiem principiem saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
