Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka no 2025.gada 13.februārā plkst. 22:00 līdz 14.februārā plkst. 01:00 ir ieplānoti Valsts informācijas sistēmu savienotāja Vienotās pieteikšanās moduļa tehniskie uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar visiem autentifikācijas rīkiem.
24-TA-2943: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 14. maija rīkojumā Nr. 371 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 14. maija rīkojumā Nr. 371 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija""" (turpmāk - rīkojuma projekts) ir izstrādāts pamatojoties uz:
- likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu;
- Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes prot. Nr. 47 43. § 2. punktu un 7. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, novirzot konkrētajam pasākumam neizlietoto finansējumu citu pasākumu faktisko izdevumu segšanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" 72.pantu un saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 14. maija rīkojumā Nr. 371 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (prot. Nr.20 30.§) (turpmāk - MK rīkojums Nr. 371) Nacionālajam veselības dienestam piešķirts finansējums kompensējamo medikamentu sistēmas attīstībai, tai skaitā:
- 1.2. punktā budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 5 319 444 euro, lai nodrošinātu samaksu par jauniem kompensējamiem medikamentiem;
- 1.3. punktā budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 5 319 444 euro, lai nodrošinātu kompensācijas nosacījumu paplašināšanu kompensējamo zāļu sarakstā jau esošajiem medikamentiem.

Veicot piešķirtā finansējuma 2024.gada 12 mēnešu apguves analīzi, tiek indikatīvi prognozēts, ka iepriekš minētajiem pasākumiem būs finansējuma neizpilde (līdzekļu ekonomija).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiek prognozētas indikatīvās finansējuma neizpildes 2024. gadā:
1. Samaksai par jauniem kompensējamiem medikamentiem 2 279 914 euro apmērā;
2. Kompensācijas nosacījumu paplašināšanai kompensējamo zāļu sarakstā jau esošajiem medikamentiem 4 006 076 euro apmērā.

Jaunu medikamentu iekļaušana kompensācijas zāļu sarakstā uzsākta pēc finansējuma saņemšanas, tai skaitā sarunas ar ražotājiem, kas aizņem laiku, pirms tiek nodrošināta medikamentu pieejamība pacientiem. Kā arī ārstiem ir nepieciešamas laiks, lai pārorientētos uz jaunu terapiju pieejamību. Ja ir uzsāktas terapijas tās tiek turpinātas ar esošajiem medikamentiem.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, Veselības ministrija piedāvā konkrētajam pasākumam neizlietoto finansējumu novirzīt citu neatliekamu pasākumu faktisko izdevumu segšanai. 

Indikatīvi prognozēto finansējuma neapguvi 2024. gadā samaksai par jauniem kompensējamiem medikamentiem 2 279 914 euro apmērā un kompensācijas nosacījumu paplašināšanai kompensējamo zāļu sarakstā jau esošajiem medikamentiem 4 006 076 euro apmērā, kas kopā veido 6 285 990 euro, novirzīt MK rīkojuma Nr. 371 1.1. punkta pasākumu kompensējamo medikamentu izdevumu deficīta segšana 2024. gadam un medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktības nodrošināšana. 
Medikamentiem un to lietošanai ir būtiska nozīme cilvēku veselības rezultātu uzlabošanā, tie ir īpaši izstrādāti, lai risinātu konkrētus veselības stāvokļus, slimības vai simptomus, pamatojoties uz plašiem klīniskiem pētījumiem, lai nodrošinātu, ka tie ir efektīvi paredzētajiem mērķiem. Daudzu hronisku slimību pacientiem nepieciešama pastāvīga medikamentu lietošana, lai novērstu simptomus un komplikācijas. Recepšu zāles palīdz cilvēkiem labāk kontrolēt savu veselību un samazina smagu seku risku. Zāles var ievērojami uzlabot dzīves kvalitāti, samazinot simptomus un veicinot emocionālo labsajūtu. Pareiza un konsekventa medikamentu lietošana var radīt ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielināt paredzamo dzīves ilgumu, samazināt invaliditāti un uzlabot vispārējo labklājību.
Kopumā zāles ir viens no mūsdienu veselības aprūpes stūrakmeņiem, jo tās nodrošina mērķtiecīgu, efektīvu un bieži vien dzīvību glābjošu ārstēšanu visdažādākajām veselības problēmām. To pareiza izmantošana veselības aprūpes speciālistu vadībā var ievērojami uzlabot cilvēku veselības rezultātus un vispārējo dzīves kvalitāti.
Latvijā piešķirtais finansējums zāļu kompensācijai ir ievērojami mazāks, kā citās Eiropas Savienības valstīs, t.sk. Lietuvā un Igaunijā. Nepietiekamā finansējuma dēļ iedzīvotājiem ir lieli maksājumi par zāļu iegādi, tāpēc daļa pacientu nevar atļauties tiem nepieciešamās zāles. Tas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselības rādītājus.
Ikgadēji pieejamais finansējums kompensējamo zāļu un medicīnas ierīču apmaksāšana ir mazāks kā faktiski nepieciešamais, lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.

Rīkojuma projekts paredz izdarīt MK rīkojumā Nr. 371 šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1. 22 243 901 euro, lai daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2024. gadam un nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību;".
2. Izteikt 1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.2. 3 039 530 euro, lai nodrošinātu samaksu par jauniem kompensējamiem medikamentiem;".
3. Izteikt 1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.3. 5 340 811 euro, lai nodrošinātu kompensācijas nosacījumu paplašināšanu kompensējamo zāļu sarakstā jau esošajiem medikamentiem."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pacienti, kas saņem kompensējamos medikamentus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
30 624 242
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
30 624 242
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
30 624 242
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
30 624 242
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz izdarīt MK rīkojumā Nr. 371 šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1. 22 243 901 euro, lai daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2024. gadam un nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību;".
2. Izteikt 1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.2. 3 039 530 euro, lai nodrošinātu samaksu par jauniem kompensējamiem medikamentiem;".
3. Izteikt 1.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.3. 5 340 811 euro, lai nodrošinātu kompensācijas nosacījumu paplašināšanu kompensējamo zāļu sarakstā jau esošajiem medikamentiem."

Veicot piešķirtā finansējuma 2024.gada 12 mēnešu apguves analīzi, tiek indikatīvi prognozēts, ka pasākumiem, kuriem 2024. gadam piešķirts papildus finansējums ar MK rīkojumu Nr. 371, būs finansējuma neizpilde (līdzekļu ekonomija) 6 285 990 euro apmērā, tai skaitā:
- samaksai par jauniem kompensējamiem medikamentiem 2 279 914 euro apmērā;
- kompensācijas nosacījumu paplašināšanai kompensējamo zāļu sarakstā jau esošajiem medikamentiem 4 006 076 euro apmērā (skatīt anotācijas 1. Pielikumu).

Lai nodrošinātu racionālu un efektīvu līdzekļu izlietojumu un nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē, Veselības ministrija piedāvā iepriekš minētajiem pasākumiem neizlietoto finansējumu novirzīt kompensējamo medikamentu izdevumu deficīta segšanai 2024. gadam un medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktības nodrošināšanai (skatīt anotācijas 2. Pielikumu). Līdzekļu pārdale notiks budžeta apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" ietvaros.

Finansējuma neizpilde tiks novirzīta kompensējamo medikamentu pieejamības nodrošināšanai, lai mazinātu prognozēto deficītu kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai un nodrošinātu medikamentozās ārstniecības nepārtrauktību - 6 285 990 euro apmērā budžeta apakšprogrammas 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" ietvaros mainot piešķiršanas mērķi (detalizētus aprēķinus kopējā deficīta prognozei un novirzītā finansējuma sadalījumu skatīt anotācijas 3. Pielikumā).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu līdzekļu pārdalei 2024. gadam Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam).

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par minēto līdzekļu pārdali, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks līdzekļu pārdali.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota kompensējamo medikamentu pieejamība pacientiem, kas radīs ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielinās paredzamo dzīves ilgumu, samazinās invaliditāti un uzlabos vispārējo labklājību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums