25-TA-598: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts Patoloģijas centra noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši Ārstniecības likuma 9. panta septītajai daļai, kā arī pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 17. septembra rīkojuma Nr. 590 “Par konceptuālo ziņojumu "Par Valsts patoloģijas centra izveidi” 3. punktu, ar kuru Veselības ministrijai sadarbībā ar SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" dots uzdevums sagatavot un Ministru kabinetā iesniegt noteikumu projektu, kurā noteiktas Valsts patoloģijas centra tiesības un pienākumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt centrālās institūcijas patoloģijas jomā tiesības un pienākumus, lai attīstītu un pilnveidotu patoloģijas nozari Latvijā, nodrošinot vienotu un standartizētu patoloģijas pakalpojumu sistēmu visā valstī.
Vienlaikus mērķis ir:
- veicināt zinātnisko attīstību un starptautisko sadarbību patoloģijā,
- nodrošināt efektīvāku resursu izmantošanu,
- stiprināt pētniecības un izglītības kapacitāti,
- paaugstināt pacientu aprūpes kvalitāti, ieviešot progresīvas medicīnas tehnoloģijas un zināšanu pārnesi.
Vienlaikus mērķis ir:
- veicināt zinātnisko attīstību un starptautisko sadarbību patoloģijā,
- nodrošināt efektīvāku resursu izmantošanu,
- stiprināt pētniecības un izglītības kapacitāti,
- paaugstināt pacientu aprūpes kvalitāti, ieviešot progresīvas medicīnas tehnoloģijas un zināšanu pārnesi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2026.
Pamatojums
Nepieciešams nodrošināt pārejas periodu sagatavošanās procesam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd valstī nav vienotas vadošās iestādes patoloģijas jomā, kas nodrošinātu sistēmisku procesu kvalitātes pārraudzību un vienotus principus. Pastāvīga problēma ir izmeklējumu kvalitātes (izmeklējumu veikšanas ātrums un testēšanas pārskatu kvalitāte) un pieejamības atšķirības, īpaši reģionos. Šī neatbilstība vienotiem kritērijiem būtiski ietekmē onkoloģisko un citu slimību agrīnu diagnostiku un ārstēšanu. Īpaši nozīmīga problēma ir personalizētās ārstēšanas kontekstā, kur nepieciešami specifiski molekulārās patoloģijas izmeklējumi, ar kuru palīdzību var atrast specifiskās audzēja mutācijas un piemērot individuālu ārstēšanu. Reģionos novērojama nevienlīdzīga piekļuve kvalitatīviem izmeklējumiem, kas rada nevienlīdzīgus ārstēšanas rezultātus.
Problēmas saasinājušās līdz ar strauju diagnostisko tehnoloģiju attīstību (NGS (Next Generation Sequencing jeb nākamās paaudzes sekvenēšana), digitālā patoloģija, mākslīgais intelekts). Pašlaik šīs tehnoloģijas tiek izmantotas fragmentāri, un to efektīva ieviešana iespējama tikai ar centralizētu koordināciju un kvalitātes kontroli. Tāpat aktuāla ir nepietiekama pētniecības kapacitāte, fragmentēta zinātniskā ekosistēma un nepietiekams ekspertu skaits.
Problēmas saasinājušās līdz ar strauju diagnostisko tehnoloģiju attīstību (NGS (Next Generation Sequencing jeb nākamās paaudzes sekvenēšana), digitālā patoloģija, mākslīgais intelekts). Pašlaik šīs tehnoloģijas tiek izmantotas fragmentāri, un to efektīva ieviešana iespējama tikai ar centralizētu koordināciju un kvalitātes kontroli. Tāpat aktuāla ir nepietiekama pētniecības kapacitāte, fragmentēta zinātniskā ekosistēma un nepietiekams ekspertu skaits.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Galvenie izaicinājumi ir nepieciešamība pēc izmeklējumu un slēdzienu standartizācijas, kvalitātes un uzraudzības pilnveides. Patoloģijas jomā ir ierobežota jaunu tehnoloģiju ieviešana, tostarp mākslīgā intelekta un digitālo risinājumu, vāji attīstīta pētniecība, nepietiekama zinātniskā ekosistēma un izglītības infrastruktūra. Ļoti būtiska ir nepieciešamība pēc centralizētu datu un arhīvu infrastruktūras. Tāpat ir izaicinājumi sarežģītu gadījumu diagnostikā un ekspertu trūkumā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, būtiski ir noteikt Valsts patoloģijas centra tiesības un pienākumus, lai valstī uzlabotu slimību diagnostiku un samazinātu slimību diagnosticēšanas laiku, kā arī lai nodrošinātu augstas kvalitātes patoloģijas pakalpojuma pieejamību visiem Latvijas iedzīvotājiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Izvērtējums ir ietverts konceptuālajā ziņojumā “Par Valsts Patoloģijas centra izveidi” (25-TA-281), kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2025. gada 17. septembra rīkojumu Nr. 590 “Par konceptuālo ziņojumu "Par Valsts Patoloģijas centra izveidi" (protokola Nr. 37 45. §).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Konceptuālais ziņojums “Par Valsts patoloģijas centra izveidi” (25-TA-281).
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 17. septembra rīkojuma Nr. 590 “Par konceptuālo ziņojumu "Par Valsts Patoloģijas centra izveidi” 3. punktu Veselības ministrijai sadarbībā ar SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" atbilstoši Ārstniecības likuma 9. panta septītajai daļai un Valsts pārvaldes iekārtas likuma V nodaļai ir dots uzdevums sagatavot un veselības ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā noteikumu projektu, kurā noteiktas Valsts Patoloģijas centra tiesības un pienākumi.
Minētajā konceptuālajā ziņojumā ir veikts izvērtējums par esošo patoloģijas pakalpojumu fragmentāciju Latvijā, identificēti kvalitātes un kapacitātes ierobežojumi, kā arī noteikti risinājumi centralizētai infrastruktūras, cilvēkresursu un modernu tehnoloģiju koncentrācijai. Ziņojumā ir pamatota Valsts Patoloģijas centra izveides nepieciešamība, lai:
nodrošinātu vienotu un kvalitatīvu patoloģijas pakalpojumu sniegšanu visā valstī,
sekmētu ātrāku un precīzāku diagnostiku, kas ir kritiska onkoloģisko un citu smagu slimību ārstēšanā,
veicinātu digitālās patoloģijas, molekulārās diagnostikas un starptautisku standartu ieviešanu,
optimizētu resursu izmantošanu un nodrošinātu efektīvāku valsts ieguldīto līdzekļu atdevi.
Līdz ar to konceptuālais ziņojums un tam sekojošais Ministru kabineta rīkojums kalpo kā pamats normatīvā regulējuma izstrādei, lai noteiktu Valsts Patoloģijas centra darbības tiesisko ietvaru.
Minētajā konceptuālajā ziņojumā ir veikts izvērtējums par esošo patoloģijas pakalpojumu fragmentāciju Latvijā, identificēti kvalitātes un kapacitātes ierobežojumi, kā arī noteikti risinājumi centralizētai infrastruktūras, cilvēkresursu un modernu tehnoloģiju koncentrācijai. Ziņojumā ir pamatota Valsts Patoloģijas centra izveides nepieciešamība, lai:
nodrošinātu vienotu un kvalitatīvu patoloģijas pakalpojumu sniegšanu visā valstī,
sekmētu ātrāku un precīzāku diagnostiku, kas ir kritiska onkoloģisko un citu smagu slimību ārstēšanā,
veicinātu digitālās patoloģijas, molekulārās diagnostikas un starptautisku standartu ieviešanu,
optimizētu resursu izmantošanu un nodrošinātu efektīvāku valsts ieguldīto līdzekļu atdevi.
Līdz ar to konceptuālais ziņojums un tam sekojošais Ministru kabineta rīkojums kalpo kā pamats normatīvā regulējuma izstrādei, lai noteiktu Valsts Patoloģijas centra darbības tiesisko ietvaru.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Latvijas iedzīvotāji, ārstniecības personas un ārsti rezidenti
Ietekmes apraksts
Latvijas iedzīvotāji, kuriem nepieciešams veikt patoloģiskos izmeklējumus, saņems kvalitatīvākus izmeklējumu slēdzienus un testēšanas pārskatus, uzlabosies patoloģijas izmeklējumu ātrums. Uzlabosies onkoloģisko slimību agrīna diagnostika valstī un turpmāka ārstēšana, it īpaši, nozīmējot personalizētu ārstēšanu, kad pacientam ar specifiskām molekulārās patoloģijas metodēm var atrast specifiskās audzēja mutācijas un piemērot individuālu ārstēšanu.
Ārstniecības personas un ārsti rezidenti gūs iespēju saņemt centralizētas apmācības, piekļuvi jaunākajām tehnoloģijām un konsultācijām sarežģītos gadījumos.
Ārstniecības personas un ārsti rezidenti gūs iespēju saņemt centralizētas apmācības, piekļuvi jaunākajām tehnoloģijām un konsultācijām sarežģītos gadījumos.
Juridiskās personas
- patoloģijas jomas laboratorijas, ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta izmeklējumu slēdzienu un testēšanas pārskatu standartizācija valsts mērogā, nosakot kvalitātes standartus. Optimizēta resursu plānošana. Veicināta un stiprināta profesionālā attīstība, iespēja sniegt centralizētu ekspertu atbalstu, konsultējot sarežģītos gadījumos.
Uzlabosies specializētā diagnostika, īpaši bērnu patoloģijā, ģenētikā un hematoonkoloģijā. Tāpat tiks veicināta starptautiskā integrācija, nodrošinot atbilstību starptautiskajam normatīvajam regulējumam.
Uzlabosies specializētā diagnostika, īpaši bērnu patoloģijā, ģenētikā un hematoonkoloģijā. Tāpat tiks veicināta starptautiskā integrācija, nodrošinot atbilstību starptautiskajam normatīvajam regulējumam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projektu plānots īstenot esošā valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"
VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca"6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Latvijas iedzīvotāji saņems kvalitatīvākus patoloģijas izmeklējumu slēdzienus un testēšanas pārskatus, uzlabosies patoloģijas izmeklējumu ātrums. Uzlabosies onkoloģisko slimību agrīna diagnostika valstī un turpmāka ārstēšana, it īpaši, nozīmējot personalizētu ārstēšanu, kad pacientam ar specifiskām molekulārās patoloģijas metodēm var atrast specifiskās audzēja mutācijas un piemērot individuālu ārstēšanu.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka Valsts Patoloģijas centrs iegūst, apkopo un analizē patoloģisko izmeklējumu datus no ārstniecības iestādēm un citām institūcijām. Datu apstrāde tiks veikta, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 "Par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)", Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2018/1725 (2018. gada 23. oktobris) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi Savienības iestādēs, struktūrās, birojos un aģentūrās un par šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 45/2001 un Lēmumu Nr. 1247/2002/EK, Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2025/327 (2025. gada 11. februāris) par Eiropas veselības datu telpu un ar ko groza Direktīvu 2011/24/ES un Regulu (ES) 2024/2874, Fizisko personu datu apstrādes likuma, Pacientu tiesību likuma kā arī citu spēkā esošo normatīvo aktu prasības. Dati tiks izmantoti tikai normatīvajos aktos paredzētajiem mērķiem – veselības aprūpes kvalitātes nodrošināšanai, pētniecībai, statistikai un politikas plānošanai. Personu identificējoši dati tiks apstrādāti tikai tajos gadījumos, kad tas ir nepieciešams un pamatots, savukārt ikdienas darbā primāri tiks izmantoti anonimizēti vai pseidonimizēti dati. Datu aprite tiks nodrošināta, izmantojot drošus digitālos risinājumus ar piekļuves kontroli, auditācijas iespējām un šifrēšanu. Līdz ar to noteikumu projekta īstenošana neparedz būtiskus jaunus riskus datu aizsardzībai, bet gan veicina standartizētu un drošu datu pārvaldības sistēmu, kas stiprinās gan pacientu tiesību aizsardzību, gan veselības aprūpes kvalitātes uzraudzību.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
