Anotācija (ex-ante)

24-TA-259: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumu finansēšanu 2024. gadā no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts nosaka civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no 2024. gada valsts budžeta programmas 44.00.00 “Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai” (turpmāk - valsts budžeta programma) ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no valsts budžeta programmas ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 27. panta piektajā daļā noteikto Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumi tiek finansēti no valsts budžetā šim mērķim kārtējā gadā paredzētajiem līdzekļiem. 
Valsts budžeta programmas 2024. gadam ietvaros ir piešķirti līdzekļi 672 418 euro apmērā. 
Pieteikumus līdzekļu saņemšanai aktuālu aviācijas drošības pasākumu īstenošanai ir iesniegusi VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - lidosta "Rīga"), SIA "Aviasabiedrība "Liepāja"" (turpmāk - lidosta "Liepāja") un SIA "Ventspils lidosta" (turpmāk - lidosta "Ventspils").
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lidosta “Rīga” ir Latvijas valstij piederoša akciju sabiedrība, kas pārvalda valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauku. Kopš Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai, lidosta “Rīga” ir kļuvusi par Baltijas reģiona aviācijas satiksmes līderi, nodrošinot Rīgas savienojamību ar vairāk kā 100 galamērķiem Eiropā un Āzijā. Tāpat lidosta “Rīga” pilda virkni funkciju valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, tajā skaitā, pildot Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) rezerves lidlauka funkcijas un atbalstot valsts varas funkciju īstenošanu.

Lai operatīvi un kvalitatīvi nodrošinātu Komisijas 2015. gada 5. novembra Īstenošanas Regulas 2015/1998 , ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā (turpmāk - EK Regula 2015/1998), kā arī Komisijas 2015.gada 16. novembra Īstenošanas Lēmuma C(2015) 8005, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus tādu kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā, prasību izpildi, lidostai "Rīga" nepieciešams palielināt sprāgstvielu palieku detektoru (turpmāk - SPD) skaitu. Sprāgstvielu palieku detektori ir vieni no svarīgākajiem elementiem pasažieru drošības pārbaudes procesa nodrošināšanai, lai atbilstošā kvalitātē varētu realizēt aviācijas drošības procesus. Jānorāda, ka lidosta "Rīga" 2024. gadā, no valsts budžeta programmas piešķirtajiem līdzekļiem plāno iegādāties četras SPD iekārtas par kopējo summu 133 100 euro (bez PVN). 
Lai uzlabotu lidostas "Rīga" lidlauka teritorijas novērošanas un patrulēšanas efektivitāti drošības un ugunsdrošības jomās diennakts režīmā, tiek plānota bezpilota lidaparātu sistēmas iegāde un pilotu apmācība par kopējo summu 35 000 euro (bez PVN). Drošības departamenta vajadzībām plānots iegādāties divus bezpilota gaisa kuģus par kopējo summu 16 000 euro (bez PVN), kur summā ir iekļauta arī bezpilota gaisa kuģu papildaprīkojums un darbinieku apmācību. Lidlauka drošības un vadības departamenta vajadzībām plānots iegādāties vienu bezpilota gaisa kuģi, attēlu apstrādes programmu, programmu ar mašīnmācīšanās algoritmiem, divas darba stacijas attēlu apstrādei un darbinieku apmācībai par summu 19 000 euro (bez PVN). Ar bezpilota gaisa kuģu (BGK) izmantošu tiek plānots veikt publiskās daļas novērošanu un patrulēšanu, atbilstoši EK Regulas 2015/1998 1.5. apakšpunkta prasībām, lai: 
1) uzraudzītu robežas starp atklāto teritoriju, kontrolējamo teritoriju, ierobežotas piekļuves darbības zonām, kritiskajām daļām un attiecīgos gadījumos norobežotām zonām;
2) uzraudzītu zonas, kas atrodas lidosta "Rīga" termināļu tuvumā un ir pieejamas sabiedrībai, ieskaitot autostāvvietas un ceļus;
3) lai novērotu ugunsbīstamības situācijas grūti piekļūstamās vietās. 
Lidostas 8. un 9. glābšanas un ugunsdzēsības aizsardzības kategorijas nodrošināšana ir viens no pamata iemesliem aviokompānijām, izvēloties lidojumus uz/no lidosta "Rīga". Lai to nodrošinātu atbilstoši Eiropas Komisijas 2014.gada 12.februāra Regulai Nr.139/2015 un VA "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk - CAA) izdotajam sertifikātam, lidosta "Rīga" 2023. gadā tika uzsākti divi iepirkumi ugunsdzēsēju auto iegādei. Pirmais iepirkums tika izsludināts 2023.gada 24. februārī par kopējo summu 1 089 900 euro (bez PVN), kur avanss 216 980 euro (bez PVN) tika apmaksāts no lidosta "Rīga" līdzekļiem. Otrais iepirkums tika izsludināts 2023. gada 25. augustā par kopējo darījuma summu 559 410, 50 euro (bez PVN), kur avansa maksājums tika veikts no 2023. gada valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai". Attiecīgi projektu daļēji plānots finansēt no 2024. gada no valsts budžeta programmas piešķirtā finansējuma, veicot avansa maksājumu 334 183 euro (bez PVN) apmērā. Līgumā paredzētā ugunsdzēsēju automašīnas piegāde tiek plānota līdz 2025. gada otrajam ceturksnim. 

2. Lidosta "Liepāja" ir sertificēta komerciāliem lidojumiem. Lai arī regulāri komerciāli pārvadājumi sākoties Covid-19 pandēmijai tika pārtraukti, lidlaukam ir noteikts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss, kā arī tas ietilpst TEN-T visaptverošajā tīklā. Lidostas "Liepāja" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka galvenā funkcija ir nodrošināt lidlauka pieejamību komerciālu regulāru un neregulāru pasažieru gaisa pārvadājumu veikšanai, kā arī iespējamā krīzes gadījumā veikt nozīmīgu atbalsta funkciju civilmilitārā mobilitātes nodrošināšanā.

Balstoties uz EK Regulas 2015/1998 noteikumiem, CAA veikto auditu laikā sniegtajiem norādījumiem un efektīvas aviodrošības pasākumu organizēšanas nepieciešamības, ir veicami uzlabojami tehniskā aprīkojuma modernizēšanā, aviodrošības pasākumu nodrošināšanai. Pasākuma izpilde tika uzsākta 2023. gadā, iegādājoties SPD iekārtu, divu ģeneratoru rentgena iekārtu un metāla detektora arku. 2024. gadā no valsts budžeta programmas piešķirtā finansējuma plānots veikt atlikušo avansa apmaksu 74 134 euro (bez PVN) apmērā.
Tāpat, lai paaugstinātu ārkārtas situāciju reaģēšanas spējas, ir nepieciešams nodrošināt ugunsdzēsēju/glābēju komandu ar aktuālajām prasībām atbilstošiem individuālajiem aizsardzības līdzekļiem (kaujas tērpiem). Plānotais finansējums individuālo aizsardzības līdzekļu iegādei ir 28 000 euro (bez PVN) un paredzamais kaujas tērpu piegādes laiks ir 3-6 mēneši. Lai palielinātu ugunsdzēsēju reakcijas laiku ārkārtas situācijas laikā, glābšanas aprīkojuma nogādei negadījuma vietā (tajā skaitā grūti piebraucamās vietās), un glābšanas laivas nogādāšanu pie ūdenstilpnes reaģējot uz gaisa kuģu iespējamo avārijas vietu Liepājas ezera akvatorijā, tiek paredzēta atbilstoša transporta līdzekļa iegāde par kopējo summu 48 000 euro (bez PVN), ar transportlīdzekļa piegādes laiku līdz 2024. gada beigām.

3. Lidostas "Ventspils" lidlauks ir sertificēts vispārējās aviācijas lidojumiem, kas aktīvi tiek izmantots privātās un mācību aviācijas vajadzībām. Lidlauks pilda būtisku lomu sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanai kā meklēšana un glābšana (ārpus valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas), civilmilitārās sadarbības atbalsta sniegšana un citu sabiedriski svarīgu funkciju, kas aptver jūras akvatorijas apsekošanu, medicīniska nolūka gaisa pārvadājumus, un aviācijas palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem stihisku nelaimju (katastrofu) seku likvidēšanā, nodrošināšanā. Jānorāda, ka 022. gada 25 martā starp Aizsardzības ministriju, Iekšlietu ministriju, Ventspils valstspilsētas pašvaldību un lidostu "Ventspils" tika noslēgts līgums par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu SIA "Ventspils lidosta". Lidostā "Ventspils" kārtība un procedūras civilās aviācijas jomā tiek noteikta CAA apstiprinātajā "Vispārējās nozīmes aviācijas lidlauka "Ventspils lidlauks" aviācijas drošības programmā", kas ir saistoša visiem lidlauka darbiniekiem viņu pienākumu pildīšanā. 

Lai nodrošinātu atbilstošus drošības pasākumus un to ievērošanu, būtiska nozīme ir kvalitatīvai un drošai videonovērošanas sistēmai. Esošā videonovērošanas sistēma ir iegādāta un ierīkota 2015. gadā un ir morāli un tehniski novecojusi. Tāpat Valsts drošības dienesta veiktajā atzinumā par iepriekš iegādātajām iekārtām, kuras izstrādājis sankcijām pakļautais ražotājs HIKVISION, tiek rekomendēts veikt esošās video novērošanas sistēmas nomaiņu un aizstāšanu ar drošākām video novērošanas iekārtām, kas iegādātas no viena ražotāja. Ņemot vērā minēto, 2024. gadā no valsts budžeta programmas piešķirtā finansējuma plānots iegādāties un uzstādīt videonovērošanas sistēmu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā "Ventspils". Nepieciešamais finansējums videonovērošanas sistēmas iegādei un ierīkošanai ir 20 000 euro (bez PVN).
Risinājuma apraksts
Izvērtējot lidostas "Rīga", lidostas "Liepāja" un lidostas "Ventspils" iesniegumus, un ņemot vērā, ka:
- lidosta "Rīga" kā viens no valsts aviācijas nozares struktūras galvenajiem elementiem ir lielākais starptautiskās aviācijas uzņēmums Baltijā un ir šī reģiona galvenais gaisa satiksmes centrs, kas nodrošina regulāru pasažieru satiksmi, kravas un pasta pārvadāšanu ar civilās aviācijas gaisa kuģiem uz Eiropas un citām pasaules valstu pilsētām, tādējādi nodrošinot Latvijas valsts starptautisko sasniedzamību;
- lidosta "Liepāja" ir sertificēta regulāru lidojumu apkalpošanai un ir pieaugusi tās loma starptautiskās un civilmilitārās sadarbības jomā, kā arī tas ietilpst TEN-T pamattīklā;
- lidosta "Ventspils" ir valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, kam ir būtiska nozīme sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta nodrošināšanā;
Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz 2024.gada valsts budžeta programmas ietvaros piešķirtos līdzekļus piešķirt lidostai "Rīga" (502 283 euro sprāgstvielu palieku detektoru, bezpilota lidaparātu sistēmas iegādei un pilotu apmācībai, un daļējai ugunsdzēsēju automašīnas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā iegādes finansēšanai), lidostai "Liepāja" (150 135 euro daļējai valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka aviodrošības tehniskā aprīkojuma iegādei un ārkārtas situāciju reaģēšanas spēju paaugstināšanu), un lidostai "Ventspils" (20 000 euro videonovērošanas sistēmas atjaunošanai). Atbalstītie pasākumi un to līdzekļu apjoms norādīts Ministru kabineta protokollēmuma projektā. 

Sagatavojot Ministru kabineta rīkojuma projektu, tika vērtēti iesniegtie lidostu pieteikumi aktuālu aviācijas drošības pasākumu finansēšanai. Tika ņemts vērā pieejamais finansējums, lidostu sniegtie pakalpojumi un to apjomi, normatīvajos aktos noteiktās prasības aviācijas drošības jomā dažādu lielumu lidostām atkarībā no to sniegtajiem pakalpojumiem, citi no valsts līdzekļiem reģionālajām lidostām piešķirtie līdzekļi publisko funkciju nodrošināšanai, līdz ar to uzskatām, ka sadalot aktuāliem aviācijas drošības pasākumiem valsts budžeta programmā paredzēto publisko finansējumu, ir nodrošināta nediskriminējoša attieksme.
Līdzekļus lidostai "Rīga", lidostai "Liepāja" un lidostai "Ventspils" ir plānots piešķirt, pamatojoties uz Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C99, 04/04/2014) 35.punktā noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta no Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai" paredzētā finansējuma 672 418 euro apmērā. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C 99,04/04/2014) 35. punktā ir noteikts, ka Eiropas Savienības Tiesa ir lēmusi, ka darbības, par kurām parasti ir atbildīga valsts, pildot oficiālās pilnvaras, kas saistītas ar valsts varas īstenošanu, nav saimnieciska rakstura darbības un valsts varas atbalsta noteikumi parasti uz tām neattiecas. Lidostā tādas darbības kā gaisa satiksmes kontrole, policijas darbības, muita, ugunsdzēsība, darbības, kas nepieciešamas, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās darbībām, un ieguldījumi saistībā ar minēto darbību veikšanai nepieciešamo infrastruktūru un iekārtām parasti netiek uzskatīti par saimniecisko darbību.
Līdz ar to Ministru kabineta rīkojuma projektā ietvertie aviācijas drošības pasākumi lidostas ''Rīga", lidostas "Liepāja" un lidostas "Ventspils" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā nav kvalificējami kā valsts atbalsts saskaņā ar Līguma par Eiropas savienības darbību 107. panta 1. punktā noteikto, kā arī uz tiem neattiecas minētā līguma 108. panta 3. punktā paredzētā ziņošana Eiropas Komisijai. 
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija. 

6.4. Cita informācija

Finanšu līdzekļu no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai" ir paredzēti aviācijas drošības pasākuma nodrošināšanai, kas ir publiskā funkcija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Starptautiskā lidosta "RĪGA""
  • SIA "Aviasabiedrība "Liepāja""
  • SIA "Ventspils lidosta"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi