25-TA-1695: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumos Nr. 951 "Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai aktualizētu un sabalansētu Ministru kabineta 2010. gada 5. oktobra noteikumos Nr. 951 "Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 951) noteikto tiesisko regulējumu ar 2017. gada 23. novembra likumā “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” noteikto regulējumu attiecībā uz vienotā nodokļu konta ieviešanu (piemēram, noteikuma projekta 8. un 18.punkts) - saistībā ar mainīto nodokļu maksājumu iemaksas un uzskaites kārtību, ar 2019. gada 23. maija likumā “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” noteikto regulējumu attiecībā uz mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumiem, ar 2020. gada 26. novembra likumā “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” noteikto regulējumu attiecībā uz mikrouzņēmumu darbinieku darba ienākuma aplikšanas ar algas nodokļiem (VSAOI un iedzīvotāju ienākuma nodoklis) kārtību un ar 2020. gada 27. novembra likumā “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”” noteikto regulējumu attiecībā uz īpašā nodokļu maksāšanas režīma noteikšanu ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt un sabalansēt MK noteikumu Nr. 951 tiesisko regulējumu attiecībā uz ziņu apmaiņu par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk – VSAOI) un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli starp Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru (turpmāk – VSAA) un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk – VID) saistībā ar vienotā nodokļu konta ieviešanu, saistībā ar mikrouzņēmumu nodokļa maksāšanas kārtības izmaiņām un saistībā ar īpašā nodokļu maksāšanas režīma noteikšanu ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka kārtību, kādā VID sniedz VSAA ziņas par VSAOI, kārtību, kādā VSAA reģistrē VSAOI un pārrēķina VSAOI objektu, ja VSAOI nav veiktas pilnā apmērā, kārtību, kādā VID sniedz aģentūrai nepieciešamo informāciju par mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem VSAOI objekta aprēķināšanai, kā arī apdrošināšanas perioda un faktiski veikto VSAOI reģistrēšanai un kārtību, kādā VID atmaksā VSAA no pārmaksātā sociālās apdrošināšanas pakalpojuma ieturēto iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Minētais regulējums attiecas uz vispārēju vienotu kārtību.
Sakarā ar veiktajām izmaiņām vairākos normatīvajos aktos, praktiski piemērojot MK noteikumu Nr. 951 tiesisko regulējumu, rodas neviennozīmīgi interpretējamas situācijas attiecībā uz ziņu apmaiņas kārtību starp VID un VSAA par atsevišķu sociāli apdrošināmo personu veiktajām VSAOI un to korektu reģistrāciju VSAA.
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka VSAOI reģistrēšanas kārtību, ja VID administrētie valsts budžeta maksājumi ir ieskaitāmi atsevišķos nodokļu kontos. Ar 2017. gada 23. novembra likumu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” tiek paredzēts, ka sākot ar 2021. gada 1. janvāri VID administrētie valsts budžeta maksājumi tiek iemaksāti vienotajā nodokļu kontā, kas aizstāj līdzšinējos atsevišķos nodokļu kontus. Līdz ar to MK noteikumos Nr. 951 ir nepieciešams aktualizēt (precizēt) VSAOI reģistrēšanas kārtību atbilstoši vienotā nodokļu konta lietošanas nosacījumiem.
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka informācijas apmaiņas kārtību tikai vienā mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumu gadījumā, kā arī nosaka informācijas apmaiņas kārtību par mikrouzņēmuma darbiniekiem. Ar 2019. gada 23. maija likumu “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” tika precizēta kārtība, kādā mikrouzņēmumam ir tiesības iesniegt mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumus pēc šajā likumā noteiktā mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju precizēšanas termiņa, nosakot, ka ar 2021. gada 1. janvāri, pēc Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7. panta piektajā daļā noteiktā termiņa izbeigšanās mikrouzņēmumam ir tiesības iesniegt tikai tādus mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumus, kuri palielina maksājamā nodokļa apmēru. Tāpat ar 2020. gada 26. novembra likumu “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” tiek noteikts, ka ar 2021. gada 1. janvāri algas nodokļi (VSAOI un iedzīvotāju ienākuma nodoklis) par darbiniekiem tiek maksāti vispārējā kārtībā, kāda normatīvajos aktos paredzēta darba ņēmējiem. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 951 regulējums ir pielāgojams aktuālajai situācijai.
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka informācijas apmaiņas kārtību situācijā, kurā VSAOI par autoratlīdzības saņēmēju veic darba devējs vai cits autoratlīdzības izmaksātājs. Ar 2020. gada 27. novembra likumu “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”” cita starpā no 2021. gada 1. jūlija ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem tiek noteikts īpašs nodokļu maksāšanas režīms, kurš ietver specifisku iedzīvotāju ienākuma nodokļa un VSAOI nomaksas kārtību, kā arī specifisku pārskatu un deklarāciju iesniegšanas kārtību. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 951 regulējums ir precizējams, iekļaujot tajā informācijas apmaiņas kārtību arī par citiem (jaunajiem) ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem.
Minētais regulējums attiecas uz vispārēju vienotu kārtību.
Sakarā ar veiktajām izmaiņām vairākos normatīvajos aktos, praktiski piemērojot MK noteikumu Nr. 951 tiesisko regulējumu, rodas neviennozīmīgi interpretējamas situācijas attiecībā uz ziņu apmaiņas kārtību starp VID un VSAA par atsevišķu sociāli apdrošināmo personu veiktajām VSAOI un to korektu reģistrāciju VSAA.
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka VSAOI reģistrēšanas kārtību, ja VID administrētie valsts budžeta maksājumi ir ieskaitāmi atsevišķos nodokļu kontos. Ar 2017. gada 23. novembra likumu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” tiek paredzēts, ka sākot ar 2021. gada 1. janvāri VID administrētie valsts budžeta maksājumi tiek iemaksāti vienotajā nodokļu kontā, kas aizstāj līdzšinējos atsevišķos nodokļu kontus. Līdz ar to MK noteikumos Nr. 951 ir nepieciešams aktualizēt (precizēt) VSAOI reģistrēšanas kārtību atbilstoši vienotā nodokļu konta lietošanas nosacījumiem.
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka informācijas apmaiņas kārtību tikai vienā mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumu gadījumā, kā arī nosaka informācijas apmaiņas kārtību par mikrouzņēmuma darbiniekiem. Ar 2019. gada 23. maija likumu “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” tika precizēta kārtība, kādā mikrouzņēmumam ir tiesības iesniegt mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumus pēc šajā likumā noteiktā mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju precizēšanas termiņa, nosakot, ka ar 2021. gada 1. janvāri, pēc Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7. panta piektajā daļā noteiktā termiņa izbeigšanās mikrouzņēmumam ir tiesības iesniegt tikai tādus mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizējumus, kuri palielina maksājamā nodokļa apmēru. Tāpat ar 2020. gada 26. novembra likumu “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” tiek noteikts, ka ar 2021. gada 1. janvāri algas nodokļi (VSAOI un iedzīvotāju ienākuma nodoklis) par darbiniekiem tiek maksāti vispārējā kārtībā, kāda normatīvajos aktos paredzēta darba ņēmējiem. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 951 regulējums ir pielāgojams aktuālajai situācijai.
Pašreiz MK noteikumi Nr. 951 nosaka informācijas apmaiņas kārtību situācijā, kurā VSAOI par autoratlīdzības saņēmēju veic darba devējs vai cits autoratlīdzības izmaksātājs. Ar 2020. gada 27. novembra likumu “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”” cita starpā no 2021. gada 1. jūlija ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem tiek noteikts īpašs nodokļu maksāšanas režīms, kurš ietver specifisku iedzīvotāju ienākuma nodokļa un VSAOI nomaksas kārtību, kā arī specifisku pārskatu un deklarāciju iesniegšanas kārtību. Līdz ar to MK noteikumu Nr. 951 regulējums ir precizējams, iekļaujot tajā informācijas apmaiņas kārtību arī par citiem (jaunajiem) ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai aktualizētu normatīvo aktu regulējumu, kā arī, lai nodrošinātu vienveidīgu tiesiskā regulējuma interpretāciju laika periodam līdz 2020. gada 31. decembrim - attiecībā uz vienotā nodokļu konta ieviešanu un mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizēšanu un laika periodam līdz 2021. gada 30. jūnijam - attiecībā uz ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem, kā arī pēc minētajiem laika periodiem, ir nepieciešams veikt grozījumu MK noteikumos Nr. 951, norādot korektu ziņu apmaiņas kārtību starp VID un VSAA.
Risinājuma apraksts
Lai aktualizētu normatīvo aktu piemērošanu, kā arī, lai nodrošinātu vienveidīgu tiesiskā regulējuma interpretāciju, MK noteikumos Nr. 951 tiek nodalīta un precizēta kārtība, kādā VID sniedz VSAA ziņas par VSAOI laika periodam līdz 2020. gada 31. decembrim - attiecībā uz vienotā nodokļu konta ieviešanu un mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijas precizēšanu, un, laika periodam līdz 2021. gada 30. jūnijam - attiecībā uz ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem, kā arī tiek precizēta minētā ziņu apmaiņas kārtība pēc minētajiem laika periodiem. Piemēram, noteikumu projekta 3. punkts (noteikumu 2.14. apakšpunkts) paredz, ka VID sniedz informāciju par pašnodarbināto ienākumu no intelektuālā īpašuma un lauksaimnieciskās ražošanas ienākuma, ko pašnodarbinātais veic 10% apmērā vienu reizi gadā. Savukārt noteikumu projekta 7. punkts (noteikumu 2.18. apakšpunkts) nosaka, ka VID sniedz informāciju par ienākuma no intelektuālā īpašuma saņēmējiem, kuriem izmaksātājs no ienākuma ietur iedzīvotāju ienākuma nodokli 25% apmērā (kura sadalās 80% VSAOI un 20% IIN). Turpretī noteikumu projekta 8. punkts (noteikumu 2.19. apakšpunkts) nosaka, ka VID sniedz informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma iesniedzot autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju.
Tāpat noteikumu projekts paredz noteikumus papildināt ar pielikumu par mikrouzņēmuma apgrozījumu un tā sadalījumu pa mēnešiem un mikrouzņēmuma īpašniekiem.
Tāpat noteikumu projekts paredz noteikumus papildināt ar pielikumu par mikrouzņēmuma apgrozījumu un tā sadalījumu pa mēnešiem un mikrouzņēmuma īpašniekiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
Ietekmes apraksts
Iesaistītajām institūcijām ir jāprecizē un jāpielāgo viņu pārvaldībā esošās un korektai informācijas apmaiņai nepieciešamās informācijas sistēmas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
28 954 891
0
29 083 994
0
29 885 427
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
43 560
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
28 911 331
0
29 083 994
0
29 885 427
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
28 954 891
0
29 083 994
13 915
29 885 427
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
43 560
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
28 911 331
0
29 083 994
13 915
29 885 427
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-13 915
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-13 915
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
13 915
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kolonnā "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un kolonnās "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīti speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" kopējie ieņēmumi un izdevumi saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam", kā arī FM programmas 33.00.00. "Valsts ieņēmumu un muitas politikas plānošana" ietvaros VID plānotais finansējums 43 560 euro apmērā saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai īstenotu noteikumu projektā piedāvātos grozījumus, VSAA SAIS pielāgošanas provizoriskā darbietilpība precizēto mikrouzņēmuma ceturkšņa deklarāciju apstrādei veido 25 cilvēkdienas un ārpakalpojumu izmaksu segšanai nepieciešams finansējums 13 915 euro apmērā (25 c/d x 556,60 euro ar PVN).
SAIS pielāgojumi paredz programmatūras labojumu izstrādi un piegādi, lai pieņemtu un korekti apstrādātu deklarāciju precizējumus.
SAIS pielāgojumi paredz programmatūras labojumu izstrādi un piegādi, lai pieņemtu un korekti apstrādātu deklarāciju precizējumus.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošanai būs nepieciešami papildus valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļi apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumiem pamatkapitāla veidošanai 13 915 euro apmērā. VSAA minēto finansējumu nodrošinās tai piešķirto 2026. gada valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai VID informācijas sistēmās 2025.gadam 43 560 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai VID informācijas sistēmās 2025.gadam 43 560 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts pēc būtības attiecas tikai uz informācijas apmaiņu starp Valsts ieņēmumu dienestu un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
