Anotācija (ex-ante)

23-TA-2331: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz:
(1) likuma „Par budžetu un finanšu vadību” 9.panta 13.daļas 1.punktu un 13.3 daļas 3.punktu;
(2) likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 57.pantu;
(2) Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 (prot. Nr. 20 25. §) "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim";
(3) Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi";
(4) Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs";
(5) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs";
(6) Ministru kabineta 2011.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.523 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt pedagogu darba samaksu 2023.gadā, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu ar 2023.gada 1.septembri un izglītojamo skaita un struktūras uz 2023.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi privātajās izglītības iestādēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības likuma 53.panta trešā daļa nosaka:
“Pedagoga mēnešalga par vienu slodzi nav zemāka par Ministru kabineta apstiprināto pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafikā noteikto mēnešalgu attiecīgajā laikposmā”. Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 (prot. Nr. 20 25. §) "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" tiek nodrošināta no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim  pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogiem zemākā vienas stundas likme 8,50 euro un pirmsskolas pedagogiem zemākā vienas stundas likme 7,75 euro.

Finansējuma apmēru privāto izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai aprēķina pamatojoties uz:
1) Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, kas nosaka, ka pedagogu zemākā mēneša darba algas likme no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim par 40 astronomisko stundu slodzi ir 1360 euro, par 36 astronomisko stundu slodzi - 1224 euro, par 30 astronomisko stundu slodzi - 1020 euro un pirmsskolas pedagogu  zemākā mēneša darba algas likme par 40 astronomisko stundu slodzi ir 1240 euro;
2) Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs", kas nosaka, ka ministrija aprēķina valsts budžeta dotācijas apmēru pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām privātajām izglītības iestādēm, atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās izglītības iestādēs;
3) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs", kas nosaka, ka ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai  atbilstoši mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo, piemēro reģionālos koeficientus un, atbilstoši īstenotajai izglītības programmai, piemērojot papildu koeficientus;
4) aktuālo izglītojamo skaitu uz 2023.gada 1.septembri.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 1.septembrī izglītojamo skaits privātajās izglītības iestādēs, salīdzinot ar 2022. gada 1. septembri, tai skaitā, ņemot vērā, ka finansējums Ukrainas civiliedzīvotājiem bija ieplānots līdz 2023. gada augustam, ir palielinājies 3 502 izglītojamiem (t.i., 334 Ukrainas civiliedzīvotāji un +3 168 pārējie izglītojamie).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu 2023.gadā, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu ar 2023.gada 1.septembri un izglītojamo skaita un struktūras uz 2023.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi, ministrija piedāvā pārdalīt finansējumu 977 879 euro apmērā uz ministrijas budžeta apakšprogrammu: 01.05.00. "Dotācija privātajām mācību iestādēm" no ministrijas budžeta apakšprogrammām: 01.07.00 Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem, 01.08.00 Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi, 21.00.00 “Jaunatnes politikas valsts programma”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekts skatāms saistībā ar:
23-TA-2320 “Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2023.gadam”;
23-TA-2334 Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai";
23-TA-2337 “Grozījumi MK 2023. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 558 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 197 800
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 197 800
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 197 800
977 879
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
6 197 800
977 879
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-977 879
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-977 879
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
977 879
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam, apstiprinātais finansējums ministrijas apakšprogrammā 01.05.00 “Dotācija privātajām mācību iestādēm” 4 mēnešiem (septembrim - decembrim) ir 6 197 800 euro.

Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu privātajās mācību iestādēs 2023.gadā, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu ar 2023.gada 1.septembri un izglītojamo skaita un struktūras uz 2023.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi, pārdalīt finansējumu 977 879 euro apmērā uz ministrijas budžeta apakšprogrammu 01.05.00 “Dotācija privātajām mācību iestādēm”, samazinot finansējumu ministrijas budžeta apakšprogrammās:
01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem” par 899 748 euro;
01.08.00 “Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi” par 63 906 euro (tai skaitā prioritārā pasākuma ”BEREC darbinieku bērnu izglītības izdevumu segšana” par 48 493 euro);
21.00.00 “Jaunatnes politikas valsts programma” prioritārā pasākuma “Latvijas prezidentūra Eiropas Padomē 2023. gadā” par 14 225 euro.

Rīkojuma projekts skatāms saistībā ar:
23-TA-2320 “Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2023.gadam”;
23-TA-2334 Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai";
23-TA-2337 “Grozījumi MK 2023. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 558 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””.

Kopējā MK rīkojumu projektu (23-TA-2320; 23-TA-2331, 23-TA-2334 un 23-TA-2337) finansiālā ietekme:
Pieņemt zināšanai, ka valsts finansētais izglītojamo skaits pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs 2023.gada 1.septembrī salīdzinot ar iepriekšējā gada 1.septembri, tai skaitā ņemot vērā, ka finansējums Ukrainas civiliedzīvotājiem bija ieplānots līdz 2023.gada augustam,  kopumā pieaudzis par 3 368 izglītojamiem (t.i. 3 292 Ukrainas civiliedzīvotāji un 76 Latvijas izglītojamie).

Pieņemt zināšanai, ka papildus nepieciešamais finansējums Mērķdotācijām pašvaldībām un Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 01.05.00 “Dotācija privātajām mācību iestādēm”, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu ar 2023.gada 1.septembri un izglītojamo skaita (tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotāju) un struktūras uz 2023.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi,   2023.gada septembrim - decembrim ir 3 881 630 euro un to plānots nodrošināt veicot līdzekļu pārdali starp budžeta programmām un apakšprogrammām un pasākumiem, tai skaitā 854 173 euro apmērā Mērķdotāciju pašvaldībām ietvaros veicot 2022.gada atlikuma virs 1% ieturējumu, 2 049 578 euro apmērā pārdalot finansējumu no 74.resora programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" un 977 879 euro apmērā veicot pārdali no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmām un apakšprogrammām.

2024.gadā un turpmāk kopējā MK rīkojumu projektu (23-TA-2320; 23-TA-2331, 23-TA-2334 un 23-TA-2337) finansiālā ietekme:
Pieņemt zināšanai, ka papildus nepieciešamais finansējums Mērķdotācijām pašvaldībām (MP) un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) budžeta apakšprogrammā 01.05.00 “Dotācija privātajām mācību iestādēm”, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu ar 2023.gada 1.septembri un 2024.gada 1.janvāri (Satversmes tiesas spriedums par pirmsskolu un pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiks) un izglītojamo skaita (neieskaitot Ukrainas civiliedzīvotājus) un struktūras uz 2023.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi, kā arī ņemot vērā finansējuma pārdali no prioritārajam pasākumam “Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā” piešķirtā finansējuma,    2024.gadā ir 4 013 544 euro un 2025.gadā ir 3 751 972 euro un 2026.gadā ir 4 466 761 euro, savukārt Kultūras ministrijai (KM) programmā 20.00.00 "Kultūrizglītība" ir 347 527 euro 2024.gadā un turpmāk, un Tieslietu ministrijai (TM) apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" ir 4934 euro 2024.gadā un turpmāk. Pavisam kopā (MP, IZM, KM, TM) 2024.gadā 4 366 005 euro, 2025.gadā 4 104 433 euro, 2026.gadā 4 819 222 euro.
 
Jautājums par nepieciešamo finansējumu 2024.gadā un turpmāk ik gadu, skatāms Ministru kabinetā 2024.gada septembrī, ņemot vērā aktualizēto informāciju par izglītojamo skaitu uz 2024.gada 1.septembri.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ukrainas pedagogi varēs turpināt profesionālo darbību profesijā, specialitātē, kurā viņi ir kvalificēti.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Privātajās izglītības iestādēs tiks sniegts atbalsts izglītības turpināšanai izglītojamiem- Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī izglītojamiem mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura apguvi valsts valodā pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, kuri iepriekšējā mācību gadā bija apguvuši mazākumtautību izglītības programmas.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi