Anotācija (ex-ante)

24-TA-705: Instrukcijas projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Republikas pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumi Nr. 96 “Kārtība, kādā izstrādā, saskaņo, apstiprina un aktualizē Latvijas Republikas nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos” zaudēs spēku pēc tam, kad tiks apstiprināti jaunie Ministru kabineta noteikumi. Līdz ar Ministru kabineta noteikumiem spēku zaudēs arī Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukcija Nr. 4 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība" (instrukcija ir izdota uz noteikumu pamata). Līdz ar to tiek izstrādāta jauna Ministru kabineta instrukcija.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir aktualizēt procesu, tostarp dokumentu izstrādes un informācijas aprites jomā, lai īstenotu Latvijas Republikas interešu pārstāvību Eiropas Savienībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreizējās vadlīnijas un principu piemērošanu nosaka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukcija Nr. 4 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Eiropas Savienības jauno politiku iniciatīvu pieaugošo intensitāti un jautājumu horizontālo saturu, spēkā esošā instrukcija nenodrošina iespēju pilnvērtīgai Latvijas interešu pārstāvībai Eiropas Savienībā.
Risinājuma apraksts
Kopumā ar instrukcijas projektu tiks nodrošināta pilnvērtīga Latvijas interešu pārstāvība Eiropas Savienībā. Instrukcijas projektā ir definētas Eiropas Savienības darba ritmam atbilstošas informācijas un dokumentu aprites vadlīnijas un principi iestāžu sadarbībai. Instrukcijas projekta pielikumā ir pilnveidoti izstrādājamo dokumentu paraugi efektīvākai Latvijas interešu pārstāvībai Eiropas Savienībā.
Instrukcijas projekts tiek balstīts uz šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukciju Nr. 4 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība", to pilnveidojot.
Instrukcijas projekta I nodaļā “Vispārīgie jautājumi” tiek skaidrots instrukcijas projekta mērķis – noteikt pozīcijas un instrukcijas paraugu, to izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti starp Eiropas Savienības iestādēm un Latvijas Republikas pastāvīgo pārstāvniecību Eiropas Savienībā, kā arī Ārlietu ministriju un pārējām pozīciju un instrukciju izstrādē iesaistītajām valsts pārvaldes un citām iestādēm.
Savukārt instrukcijas projekta II nodaļā “Pozīcijas izstrāde un saskaņošana” ir noteikta kārtība, kādā notiek pozīcijas izstrādes un saskaņošanas process, vienlaikus norādot arī procesuālos termiņus.
Instrukcijas projekta III nodaļā “Instrukcijas izstrāde, saskaņošana un apstiprināšana” ir noteikta kārtība, kādā notiek instrukcijas izstrādes un saskaņošanas process, vienlaikus norādot arī procesuālos termiņus. Tāpat instrukcijas projekta 17. punktā paredzēti arī tādi gadījumi, kad obligātās instrukcijas vietā var tikt izmantota saīsinātā instrukcija. Instrukcijas projekta 20. punktā ir noteiktas instrukcijas izstrādē izmantojamās dokumentu veidnes.
Instrukcijas projekta IV nodaļā ir atrunāta kārtība, kādā notiek informācijas aprite starp Eiropas Savienības iestādēm un Latvijas Republikas pastāvīgo pārstāvniecību Eiropas Savienībā, kā arī Ārlietu ministriju un pārējām pozīciju un instrukciju izstrādē iesaistītajām valsts pārvaldes un citām iestādēm.
Instrukcijas projekta V nodaļā “Ziņojumi” ir atrunāta kārtība, kādā sagatavo un adresē ziņojumus sistēmā ESVIS, vienlaikus norādot arī procesuālos termiņus.
Savukārt instrukcijas projekta VI nodaļā ir atrunāta kārtība gadījumos, kad Padome piemēro rakstisko procedūru, izmantojot sistēmu ESVIS.
Instrukcijas projekta VII nodaļā ir noteikta kārtība, kādā Latvijā notiek viedokļa sagatavošana par COREPER I daļas un padomes A daļas jautājumiem.
Vienlaikus instrukcijas projekta VIII nodaļas “Noslēguma jautājumi” 37. punktā ir paredzēts pārejas periods. Tas paredz, ka līdz 2025. gada 31. decembrim ir izmantojami iepriekšējās instrukcijas (Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukcijas Nr. 4 “Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība”) pielikumā atrodamie dokumentu paraugi. Tas ir nepieciešams, lai, instrukcijai stājoties spēkā, Valsts digitālās attīstības aģentūra ESVIS sistēmā nodrošinātu dokumentu veidņu atjaunināšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā, ka, instrukcijai stājoties spēkā, ESVIS sistēmā būs jāatjaunina dokumentu veidnes, Valsts digitālās attīstības aģentūrai tas būtu jānodrošina pēc iespējas savlaicīgi, bet ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukcija nr. 4 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība"

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
Instrukcijas projekts jāvirza kopā ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Latvijas Republikas pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādāšanas, saskaņošanas, apstiprināšanas un aktualizēšanas kārtība".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja, Veselības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Darba devēju konfederācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

2025. gada 9. aprīli notika konsultācijas ar biedrību “Latvijas Pilsoniskā alianse”, biedrību “Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls”, domnīcu “PROVIDUS” un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi