25-TA-2254: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums "Meža likumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts precizē spēkā esošo regulējumu attiecībā uz koksnes ieguvi Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajos mežos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz efektīvāku risinājumu valstij piederošā Aizsardzības ministrijas valdījumā esošā meža apsaimniekošanai, primāri ņemot vērā Aizsardzības ministrijas mērķi šo platību izmantošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Piemērojot spēkā esošo regulējumu, ieņēmumi no militārajos objektos iegūtu kokmateriālu pārdošanas valsts budžetā nonāk ar gada nobīdi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais regulējums paredz ieņēmumus no militārajos objektos iegūtu kokmateriālu pārdošanas valsts budžetā ieskaitīt ar gada nobīdi.
Risinājuma apraksts
Risinājums nodrošina ieņēmumus no militārajos objektos iegūtu kokmateriālu pārdošanas ieskaitīt valsts budžetā gadā, kad kokmateriāli tiek pārdoti.
Risinājums paredz slēgt apsaimniekošanas līgumu starp Aizsardzības ministriju un akciju sabiedrību "Latvijas valsts meži". Apsaimniekošanas līgums slēdzams, paredzot, ka prioritāri meža zemju apsaimniekošanā tiek ņemtas vērā militārās vajadzības un prasības. Apsaimniekošanas līgumā ir iekļaujama pušu sadarbības kārtība cirtes izpildes veida un apjoma plānošanā, kārtība koku ciršanai, atmežošanas kārtība un citi jautājumi.
Aizsardzības ministrijas meži netiek sertificēti atbilstoši PEFC (Program for the Endorsement of Forest Certification) vai FSC (Forest Stewardship Council) noteiktajiem standartiem meža apsaimniekošanā, ņemot vērā to, ka tie tiek izmantoti primāri militārajām vajadzībām.
Risinājums paredz slēgt apsaimniekošanas līgumu starp Aizsardzības ministriju un akciju sabiedrību "Latvijas valsts meži". Apsaimniekošanas līgums slēdzams, paredzot, ka prioritāri meža zemju apsaimniekošanā tiek ņemtas vērā militārās vajadzības un prasības. Apsaimniekošanas līgumā ir iekļaujama pušu sadarbības kārtība cirtes izpildes veida un apjoma plānošanā, kārtība koku ciršanai, atmežošanas kārtība un citi jautājumi.
Aizsardzības ministrijas meži netiek sertificēti atbilstoši PEFC (Program for the Endorsement of Forest Certification) vai FSC (Forest Stewardship Council) noteiktajiem standartiem meža apsaimniekošanā, ņemot vērā to, ka tie tiek izmantoti primāri militārajām vajadzībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvs risinājums ir spēkā esošais regulējums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
2 700 000
0
2 700 000
2 700 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
2 700 000
0
2 700 000
2 700 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
2 700 000
0
2 700 000
2 700 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 700 000
0
2 700 000
2 700 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
2 700 000
2 700 000
2 700 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
2 700 000
2 700 000
2 700 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Budžetā plānotie ieņēmumi no Aizsardzības ministrijas mežiem primāri ir iegūstami no plānotās atmežošanas līdz 2030.gadam - aptuveni 2 500 ha meža militāro poligonu un objektu ierīkošanas vajadzībām, iegūstot aptuveni 375 000 m³ koksnes. Papildus - katru gadu tiek plānots kopšanas cirtēs un sanitārajās cirtēs iegūt vēl vismaz 20 tūkst. m3 koksnes, nesamazinot teritoriju izmantošanas iespējas to primārajam mērķim - valsts aizsardzības uzdevumu veikšanai. Nepieciešamības gadījumā ir izskatāma iespēja veikt papildu atmežošanas, kopšanas un sanitāro ciršu apjomam arī ierobežotu galvenās cirtes izstrādi, primāri ņemot vērā militārās vajadzības un prasības. Ņemot vērā apsaimniekošanas izdevumus un koksnes atsavināšanas izmaksas, valsts budžeta ieņēmumi būtu līdz 2,7 milj. EUR gadā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Norādītais ieņēmumu pasākums atbalstīts Ministru kabineta 22.09.2025. sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam”.
Ieņēmumi klasificējami ieņēmumu kodā EKK 13.4.0.0. “Ieņēmumi no valsts un pašvaldību kustamā īpašuma un mantas realizācijas”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts saistīts ar budžeta likumprojektu “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē budžeta ieņēmumus.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
