Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-1147: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumos Nr. 220 "Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi 2023. gada 2. maija noteikumos Nr. 220 “Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām” ir izstrādāti pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas, lai precizētu atsevišķas tiesību normas attiecībā uz arodizglītības programmas apguvi personām ar nepabeigtu pamatizglītību.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt prasības un kārtību, kādā persona, kas par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi 9. klasē saņēmusi liecību, tiek uzņemta arodizglītības programmā, ja vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, kārtoti valsts pārbaudes darbi un vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kārtību, kādā personas tiek uzņemtas arodizglītības programmā, nosaka Ministru kabineta 2023. gada 2. maija noteikumi Nr. 220 “Noteikumi par uzņemšanas kārtību profesionālās izglītības programmās un atskaitīšanu no tām” (turpmāk – Noteikumi Nr. 220). Šobrīd Noteikumi Nr. 220 paredz, ka personu reģistrē uzņemšanai profesionālās izglītības, t.sk. arodizglītības programmā, pamatojoties uz rakstveida iesniegumu izglītības iestādes vadītājam, kam pievieno iepriekš iegūto izglītību apliecinoša dokumenta kopiju, ja profesionālās izglītības programmas apgūšanai nepieciešama iepriekš iegūta izglītība. Noteikumi Nr. 220 nosaka arī nosacījumus izglītojamā pārcelšanai arodizglītības programmas nākamajā kursā, ja izglītojamais ir izpildījis valsts arodizglītības standartā noteiktās prasības, proti, ir apguvis profesionālās izglītības programmā noteikto mācību satura apjomu un katra kursa noslēgumā saņēmis vērtējumu vai galīgo vērtējumu (ja attiecināms), kas nav zemāks par 4  (četrām) ballēm (gandrīz viduvēji) vispārizglītojošā saturā un nav zemāks par 5 (piecām) ballēm (viduvēji) profesionālā saturā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023./2024. mācību gadā 9. klases centralizētos eksāmenus (vienu vai vairākus) nenokārtoja 729 izglītojamais (unikālie kodi), t. sk. 632 izglītojamie nenokārtoja vienu centralizēto eksāmenu, 86 izglītojamie nenokārtoja divus centralizētos eksāmenus un 11 izglītojamie nenokārtoja visus trīs centralizētos eksāmenus.
No 632 izglītojamiem, kas nenokārtoja vienu centralizēto eksāmenu 502 nenokārtoja matemātikas, 95 – angļu valodas un 35 – latviešu valodas centralizēto eksāmenu.
Atbilstoši Vispārējās izglītības likuma 39. panta trešajā daļā noteiktajam par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi izglītojamam izsniedz liecību, ja nav iegūts vērtējums gadā kādā no mācību priekšmetiem, vērtējums divos vai vairākos mācību priekšmetos gadā ir zemāks par četrām ballēm, nav iegūts vērtējums kādā no valsts pārbaudījumiem, izņemot gadījumu, kad izglītojamais Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atbrīvots no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
Valsts pārbaudes darbu (eksāmena vai centralizētā eksāmena) pietiekamu vērtējumu nosaka Ministru kabineta 2018. gada 27.novembra noteikumu Nr.747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.747) 17., 17.1 un 27.1 punkti, paredzot, ka, sākot ar 2026. gada 1. septembri, pārbaudes darbā vērtējums nav iegūts, ja darba kopvērtējums ir mazāks nekā 20 procenti. Līdz minētajam datumam vērtējums valsts pārbaudes darbā nav iegūts, ja darba kopvērtējums 2022./2023. mācību gadā, 2023./2024. mācību gadā un 2024./2025. mācību gadā ir mazāks nekā 10 procenti, savukārt 2025./2026. mācību gadā ir mazāks nekā 15 procenti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” 26. punktam izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, 9. klasē atkārtoti apgūst visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus, tādējādi izglītojamiem, kuri ir apguvuši pamatizglītības programmu un ieguvuši sekmīgus vērtējumus gadā visos mācību priekšmetos ne zemāk kā 4 (četras)  balles un ir kārtojuši noteiktos valsts pārbaudes darbus (eksāmenus vai centralizētos eksāmenus), bet nav ieguvuši pietiekamu vērtējumu kaut vienā minētajā valsts pārbaudes darbā, ir atkārtoti jāmācās vispārizglītojošās izglītības iestādes 9. klasē un atkārtoti jāapgūst 9. klases mācību priekšmeti.  Šāda pieeja nav motivējoša un efektīva, tā neveicina izglītojamā interesi par mācībām un nenodrošina izglītojamam nekādas alternatīvas izvēles iespējas iegūt profesionālo kvalifikāciju. 
Vienlaicīgi  jāņem vērā, ka saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 112. pantu ”ikvienam ir tiesības uz izglītību. Valsts nodrošina iespēju bez maksas iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību. Pamatizglītība ir obligāta.”
Tādējādi nepieciešami risinājumi un atbalsts izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši 9. klases liecību, gadījumā, kad iegūts pietiekams vērtējums visos mācību priekšmetos gadā, bet vērtējums nav iegūts tikai vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), paredzot iespēju turpināt izglītību arodizglītības programmā, vienlaicīgi nodrošinot viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju  apgūšanu nepieciešamā valsts pārbaudes darba kopvērtējuma sasniegšanai.
Noteikumu Nr. 747 16. un 27.2 punkts šobrīd paredz, ka, beidzot 9. klasi, kārto centralizētos eksāmenus (latviešu valodā, svešvalodā un matemātikā), taču tiek plānotas izmaiņas, paredzot nākamajos gados atsevišķus centralizētos eksāmenus aizstāt ar eksāmeniem.

 
Risinājuma apraksts
   Lai nodrošinātu izglītojamam, kuram par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir izsniegta liecība un kurš ir ieguvis vērtējumus gadā visos mācību priekšmetos ne zemāk kā četras balles un ir kārtojis noteiktos valsts pārbaudes darbus (eksāmenus vai centralizētos eksāmenus), bet nav ieguvis pietiekamu vērtējumu vienā minētajā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā), Noteikumi Nr. 220 papildināti ar jaunu tiesisku regulējumu, paredzot iespēju turpināt izglītību arodizglītības programmā, kuras apguve dod iespēju iegūt trešā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, vienlaicīgi nodrošinot viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju apgūšanu nepieciešamā valsts pārbaudes darba (eksāmena vai centralizētā eksāmena) vērtējuma sasniegšanai.
   
Ievērojot minēto, projekts paredz šādus grozījumus Noteikumos Nr. 220:
1) Noteikumi Nr. 220 papildināti ar 6.1.1 apakšpunktu, kas paredz nosacījumus uzņemšanai arodizglītības programmā, ja, pabeidzot pamatizglītības programmas 9. klasi, ir iegūta liecība un vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, kārtoti valsts pārbaudes darbi un vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā.
Persona uzņemšanai arodizglītības programmā, iesniedz iesniegumu, tam pievienojot liecības kopiju. Valsts pārbaudes darbu centralizēto eksāmenu sertifikāti tiek sagatavoti elektronisku dokumentu formā un atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr.274 “Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti vispārējās izglītības dokumenti” noteiktajam tie ir pieejami Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk – VIIS). Tādējādi izglītības iestādei, uzņemot izglītojamo arodizglītības programmā, nepieciešams VIIS pārliecināties par izglītojamā atbilstību nosacījumiem uzņemšanai minētajā programmā, proti, ka vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā). 
Izpildoties iepriekš minētajam nosacījumam persona var tikt uzņemta arodizglītības programmā, savukārt atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē"" noteiktajam izglītojamam, kurš  ir uzņemts arodizglītības programmā, saglabā vietu eksterņa statusā. Vispārējā izglītības iestāde sagatavo ieteikumus, kas iesniedzami profesionālās izglītības iestādē, un kuros tiks norādīta izglītojamā apgūtā izglītības programma, sniegtie atbalsta pasākumi (ja attiecināms), izglītojamā raksturojums, tai skaitā stiprās puses, un šādu risku izvērtējums: 1) ar mācību darbu/izglītības iestādes vidi saistītie riski; 2) sociālās vides un veselības riski; 3) ar ģimeni saistītie riski; 4) ekonomiskie riski. Savukārt profesionālā izglītības iestāde, kurā šāds izglītojamas uzņemts, pamatojoties uz vispārējās izglītības iestādes ieteikumiem, atbilstoši valsts arodizglītības standartā (Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”)  noteiktajam izstrādās individuālo izglītības programmas apguves plānu viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju apgūšanu nepieciešamā valsts pārbaudes darba (eksāmena vai centralizētā eksāmena) vērtējuma sasniegšanai. 

2)  Vienlaikus, MK noteikumi Nr. 220 papildināti ar 16.1 punktu, nosakot, ka, pārceļot arodizglītības programmas nākamajā kursā (ja attiecināms), izglītības iestāde izstrādā izglītojamiem individuālo izglītības programmas apguves plānu tā viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju apguvei, kurā nav iegūts vērtējums valsts pārbaudes darbā, proti, viena nepieciešamā valsts pārbaudījuma (eksāmena vai centralizētā eksāmena) kopvērtējuma sasniegšanai. Piemēram, ja beidzot 1. kursu, izglītojamais atkārtoti ir kārtojis valsts pārbaudes darbu un nav ieguvis pietiekamu vērtējumu pamatizglītības eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā, bet ir izpildījis pārējās prasības izglītības satura apguvei, ko nosaka valsts arodizglītības standarts un Noteikumi Nr. 220, izglītojamo pārceļ arodizglītības programmas nākamajā kursā un nodrošina tā pamatizglītības priekšmeta, kurā nav iegūts vērtējums valsts pārbaudes darbā, iztrūkstošo zināšanu un prasmju apguvi, līdz tās būs pietiekamas vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta nepieciešamā valsts pārbaudes darba (eksāmena vai centralizētā eksāmena) kopvērtējuma sasniegšanai.
Lai izglītojamais varētu sasniegt minētos rezultātus, tiks sniegts individuālais atbalsts un izstrādāts individuālais izglītības programmas apguves plāns pamatizglītības viena mācību priekšmeta apguvei valsts pārbaudes darba nepieciešamā kopvērtējuma ieguvei.
Individuālā izglītības programmas apguves plānā ietveramā informācija noteikta Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 332 Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”, proti, plānā iekļaujami dati par izglītojamo, informācija par riskiem, atbalsta pasākumi un stundu skaits, kas paredzēts katram atbalsta pasākumam, kā arī informācija par atbalsta personālu, kas piesaistīts to nodrošināšanai.

Uzņemšanas process kā tāds profesionālās izglītības programmās netiks mainīts, kā arī uzņemamo skaits programmās tiek saskaņots ar Nozaru ekspertu padomēm, Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomi. Uzņemami skaits ar mācību sākumu 2025. gada septembrī   saskaņots 2024. gada 11. decembra Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes sēdē. 
Plānots, ka izglītības iestādes arodizglītības programmas  ar mācību ilgumu trīs gadi uzsāks īstenot 2025. gada septembrī. Izglītojamiem būs iespējas apgūt arodizglītības programmas “Frizieru pakalpojumi”,  “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”, t.sk. mācību grupās personām ar invaliditāti. Šīs trīs gadu arodizglītības programmas plānotas Izglītības un zinātnes ministrijas padotības piecās profesionālās izglītības iestādēs un trīs pašvaldību padotībā esošas izglītības iestādēs. Ministrijas un tās padotības profesionālo izglītības iestāžu sākotnējais piedāvājums ietvēra arī iespēju mācīties arodizglītības programmā “Metālapstrāde”, tomēr šīs programmas īstenošana netika atbalstīta no nozares darba devēju puses.

Pamatizglītības ieguvi apliecinošu dokumentu izsniedz izglītības iestāde, kura īsteno vispārējās pamatizglītības programmu. Šobrīd profesionālas izglītības iestādes, kuras īsteno arodizglītības programmas, neīsteno vispārējās pamatizglītības programmas. Ņemot vērā minēto, izglītojamam tiks saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā izglītības iestādē, lai mācību gada noslēgumā viņš atkārtoti varētu kārtot valsts pārbaudījumu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) mācību priekšmetā, kurā iepriekš netika iegūts vērtējums, iegūtu vērtējumu un saņemtu dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi.
Minētā pasākuma īstenošana tiks nodrošināta Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros, kura īstenošanu nosaka Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 483 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.1. pasākuma ”Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – projekts “Skola – kopienā”).
Projekta “Skola – kopienā” ietvaros no 2025.gada 1.septembra atbalstu mācību priekšmeta apguvē paredzēts nodrošināt 2 stundas nedēļā vienam mācību priekšmetam ( 48 stundas pirmā semestrī un 60 stundas otrā semestrī).
Projekts “Skola – kopienā” mentora individuālo atbalstu izglītojamajam definē kā sistemātisku un profesionālu pieeju, kas balstīta savstarpējā uzticībā, kur izglītojamā mentors, izmantojot savas zināšanas un pieredzi, sniedz personalizētu palīdzību izglītojamajam, lai veicinātu viņa personīgo attīstību, akadēmiskos sasniegumus un sociālo integrāciju. Atbalsta mērķis ir stiprināt izglītojamā pašapziņu, motivāciju un cieņpilnu attiecību veidošanas prasmes, kas ir pamats veiksmīga izglītības procesa nodrošināšanai, kā arī palīdzēt identificēt un risināt potenciālos izaicinājumus, kas var novest pie sociālās atstumtības un/vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas. Papildus katram izglītojama paredzēts mentora atbalsts 20 stundas mēnesī.
Projekta “Skola – kopiena” ietvaros tiek izstrādāta izglītojamo mentora mācību programma, ko paredzēts uzsākt 2025.gada otrajā pusē, izveidojot 5 reģionālas mācību grupas un apmācīt ne mazāk kā 100 mentorus. Mentora individuālo atbalstu izglītojamajiem plānots uzsākt no 2026.gada 1.janvāra.
Projekts “Skola – kopienā” paredz individualizēta atbalsta sniegšanu gan izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9.  klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē (I modulis), gan mērķa grupas izglītojamiem, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks (II modulis).
Finansiālu atbalstu saņems tā izglītības iestāde, kura būs noslēgts sadarbības līgums ar projektu "Skola-kopienā" par projekta darbību īstenošanu un kura izstrādās, un īstenos izglītojamā individuālo apguves plānu un sniegs  atbalstu mācību priekšmetā,kurā nav nokārtots valsts pārbaudes darbs, kā arī i nodrošinās mentora atbalstu.
Sadarbības partneris – profesionālā izglītības iestāde izglītojamā individuālo atbalsta plānu izstrādās projekta "Skola-kopienā" interaktīvajā rīkā, saskaņā ar sadarbības partneriem izstrādātajām vadlīnijām projekta darbību īstenošanai (vadlīnijas pieejamas: https://www.skola-kopiena.lv/uploads/7c/38/7c38827a-0e49-4370-b137-2b9df58ade17.pdf).
Tādējādi ikvienam izglītojamam, saskaņā ar individuālu plānu, būs iespēja pilnveidot zināšanas tajā mācību priekšmetā, kurā iepriekš bijis nepietiekams vērtējums, lai varētu nokārtot iepriekš nenokārtoto valsts pārbaudes darbu un iegūtu apliecību par vispārējo pamatizglītību, vienlaikus iegūstot dzīvei un darba tirgum noderīgas prasmes (profesionālo kvalifikāciju).

Vienlaicīgi ņemams vērā, ka risinājumi saistībā ar izglītojamo, kuri  par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību, turpmāko izglītību, atkarīgi arī no tā, kāda ir valsts pārbaudījumu (eksāmenu, centralizēto eksāmenu) organizēšanas un īstenošanas kārtība, tādējādi minēto procesu izmaiņu gadījumā, projektā iekļautais regulējums var tikt pārskatīts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Arodizglītības programmas finansēšana tiek veikta izglītības iestāžu dibinātāju budžeta ietvaros, noteikumu projekts neietekmē to izmaksu apmēru.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jaunieši un viņu likumiskie pārstāvji, kuri pretendē uz uzņemšanu arodizglītības programmās, izglītojamie. Pedagogi un citas izglītības iestādē nodarbinātās personas, kas nodrošina arodizglītības programmas apguvi.
Ietekmes apraksts
Izglītojamiem nodrošināta alternatīva izglītības turpināšanas iespēja arodizglītības programmās. 
Pedagogi un citas izglītības iestādēs nodarbinātās personas, kas iesaistīti arodizglītības programmas īstenošanā, nodrošinās izglītojamiem plašākas iespējas apgūt arodizglītības programmu, kā arī to vispārējās pamatizglītības programmas mācību priekšmetu, kurā nav nokārtots eksāmens vai centralizētais eksāmens.

 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes, kas īsteno arodizglītības programmas
Ietekmes apraksts
Tiek noteikti nosacījumi uzņemšanai arodizglītības programmās personām ar daļēju pamatizglītību, nosakot arī nepieciešamību izstrādāt un īstenot individuālo izglītības programmas apguves plānu tā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta apguvei, kurā kurā izglītojamais nav nokārtojis eksāmenu vai centralizēto eksāmenu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētais ir īstenojams izglītības iestādes esošo finanšu līdzekļu ietvaros. Projekts neietekmē profesionālās izglītības programmas īstenošanas izmaksu apmēru.
Individuālā plāna izstrāde un individuālais atbalsts izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē, tiks nodrošināts  Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākuma ”Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” ietvaros.
Nepieciešamais finansējums 2029. gadam un turpmākajiem gadiem tiks nodrošināts Izglītības un zinātnes ministrijas  apakšprogrammas 02.01.00 “Profesionālās izglītības programmu īstenošana” piešķirto līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2020.gada 2.jūnija noteikumi Nr. 332 Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”
 

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt prasības attiecībā uz iepriekš iegūtu izglītību arodizglītības programmas apguvei un arodizglītības programmas mainīgās daļas saturu, tajā ietverot pamatizglītības mācību priekšmetus to apguves pabeigšanai, kā arī jānosaka, ka izglītojamiem, kas ir uzņemti arodizglītības programmās ar 9. klases liecību, izglītības iestādei ir jānodrošina vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta apguve, kurā nav iegūts pietiekams vērtējums centralizētā eksāmenā vai eksāmenā, nodrošinot iespēju atkārtota centralizētā eksāmena vai eksāmena kārtošanai. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 2.jūnija noteikumi Nr. 332 Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu" (25-TA-1126) tiek virzīts vienlaicīgi ar šo projektu.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. 4.1.2. Ministru kabineta noteikumi Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē”
 

Pamatojums un apraksts
Šobrīd minētie noteikumi paredz, ka izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, 9. klasē atkārtoti apgūst visus izglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus. Tādējādi jāparedz, ka izglītojamais, kurš par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmis liecību, jo nav ieguvis vērtējumu vienā no valsts pārbaudes darbiem un vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm, ir tiesīgs apgūt arodizglītības programmu.
Vienlaicīgi paredzams, ka izglītojamam, lai atkārtoti kārtotu vispārējās pamatizglītības valsts pārbaudes darbu (eksāmenu vai centralizēto eksāmenu) vienā mācību priekšmetā, tiek saglabāta vieta eksterņa statusā iepriekšējā vispārējās izglītības iestādē, kas izglītojamo atkārtoti pieteiktu pārbaudījumu kārtošanai un izsniegtu attiecīgu izglītības dokumentu par pamatizglītības ieguvi. Vispārējai izglītības iestādei ir pieejami visi iepriekšējos mācību gados iegūtie vērtējumi mācību priekšmetos. Dokumentus par pamatizglītības programmas apguvi izglītības iestāde ir tiesīga izsniegt, ja izglītojamais ir izpildījis Vispārējās izglītības likuma 39. panta prasības.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē (25-TA-1255) tiek virzīts vienlaicīgi ar šo projektu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Ministru kabineta noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi””
 

Pamatojums un apraksts
Šobrīd minēto noteikumu 11. punkts paredz, ka Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk – VIIS) iekļauj informāciju par izglītojamo vērtējumiem visos mācību priekšmetos, kuri norādīti pamatizglītības dokumentā, kā arī vispārējās vidējās izglītības sertifikāta numurs, izdošanas datums un izdevējs un tajā norādītie vērtējumi mācību priekšmetos, kuros ir organizēts centralizētais eksāmens. Noteikumi jāpapildina, ka no VIIS var izgūt informāciju par izglītojamo vērtējumiem visos mācību priekšmetos arī gadījumā, ja par pamatizglītības apguvi nav izsniegts pamatizglītības dokuments, bet izsniegta liecība, tas attiecas arī uz vispārējās pamatizglītības valsts pārbaudes darbu visiem vērtējumiem, t.sk. pamatizglītības centralizēto eksāmenu sertifikātiem.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Izglītības kvalitātes valsts dienests
  • Izglītības iestādes, kas īsteno arodizglītības programmas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Izglītības iestādēm  funkcijas un administratīvais slogs pamatā paliek nemainīgs,  tām būs jānodrošina arodizglītības programmas apguve izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību, jo nav ieguvuši vērtējumu vienā no valsts pārbaudījumiem, vienlaicīgi  atbilstoši individuālam apguves plānam nodrošinot viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta iztrūkstošo zināšanu un prasmju nepieciešamā kopvērtējuma sasniegšanai, lai izglītojamais varētu nokārtot valsts pārbaudījumu (eksāmenu, centralizēto eksāmenu).
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts veicina bērna izglītības iespējas, tai skaitā profesijas apguvi, atbilstoši katra spējām.
 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi