Anotācija (ex-ante)

22-TA-887: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai pagarinātu slimības pabalstu piešķiršanas termiņu 30 dienu laikā līdz 2022. gada 22. aprīlim.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka laikposmā no 2022. gada 22. marta līdz 2022. gada 22. aprīlim Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA) lēmumu par slimības pabalsta piešķiršanu pieņem 30 dienu laikā pēc nepieciešamo dokumentu un informācijas saņemšanas.
 

 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 17. februārī Saeima pieņēma likumu “Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā” (stājās spēkā 2022. gada 19. februārī), kurš nosaka, ka laikposmā no 2022. gada 21. februāra līdz 2022. gada 21. martam VSAA lēmumu par slimības pabalsta piešķiršanu pieņem 30 dienu laikā pēc pabalsta piešķiršanai nepieciešamo dokumentu un citas informācijas saņemšanas (līdzšinējo 10 darba dienu vietā).
Slimības pabalsta piešķiršanas termiņa pagarinājums bija nepieciešams, jo bija sakrituši divi apstākļi – strauji pieaugošais slimības pabalsta pieprasījuma skaits un VSAA darbinieku augstā saslimstība. Tāpēc VSAA esošās kapacitātes ietvaros nevarēja fiziski nodrošināt slimības pabalstu piešķiršanu 10 darba dienu laikā.
Līdz ar to no 2022. gada 22. marta VSAA būtu atkal jānodrošina slimības pabalstu piešķiršana 10 darba dienu laikā.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau minēts, 2022. gada 17. februārī Saeima pieņēma likumu “Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā”. Vienlaicīgi sakrītot diviem nozīmīgiem faktoriem - ļoti augstam slimības pabalstu pieprasījumu skaitam un samazinātam faktiski nodarbināto skaitam, veidojās situācija, kad VSAA nespēj apstrādāt slimības pabalstu pakalpojumu pieprasījumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā 10 darba dienās, arī veicot virsstundu darbu Darba likumā atļautajā apjomā.         
Kritiska situācija slimības pabalstu piešķiršanā joprojām turpinās:

1. aizvien turpinās VSAA saņemto iesniegumu skaita pieaugums slimības pabalsta piešķiršanai, kas 2022. gada februārī sasniedza 172,8 tūkst., bet marta  14 dienās jau 79,3 tūkst. (2021. gadā vidēji mēnesī tika saņemti 58,2 tūkst. pieprasījumu, 2022. gada janvārī saņemti 76,4 tūkst. (2,5 tūkst. dienā));

2. lai arī pieaudzis pieņemto lēmumu skaits mēnesī par slimības pabalsta piešķiršanu (janvārī 71 tūkst., februārī 86 tūkst., marta 14 dienās jau 51 tūkst.), tomēr vēl aizvien ir liels skaits neapstrādāto iesniegumu ar jau kavētiem lēmuma pieņemšanas termiņiem.

Desmit darba dienu termiņu kavējumi turpinās iesniegumiem, kas iesniegti līdz 21. februārim, kad stājās spēkā nosacījums par jauno lēmumu pieņemšanas termiņu - 30 dienas. Līdz 2022. gada 14. martam apstrādāti visi slimības pabalsta iesniegumi, kas iesniegti līdz 13. februārim, turpinās darbs ar no 14. līdz 19. februārim saņemto iesniegumu apstrādi. Šobrīd nav apstrādāti 115 tūkst. iesniegumu - to apstrādei ar esošajiem resursiem ir nepieciešamas jau 32 darba dienas;

3. VSAA kapacitāte ļauj dienā aprēķināt 3500–4000 slimības pabalstus, bet vidēji ik dienas tiek saņemti 6000 jauni slimības pabalstu iesniegumi, kas būtiski pārsniedz maksimāli piešķiramo slimības pabalstu skaitu pat strādājot virsstundas.
Pēc apkopotās statistikas secināms, ka 30 dienu laikā vairs nebūs iespējams apstrādāt no 28.februāra saņemtos iesniegumus. 
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka laikposmā no 2022. gada 22. marta līdz 2022. gada 22. aprīlim lēmumu par slimības pabalstu piešķiršanu VSAA pieņem 30 dienu laikā pēc nepieciešamo dokumentu un informācijas saņemšanas.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
VSAA nevar piešķirt un izmaksāt slimības pabalstus maznodrošinātām personām prioritārā kārtībā, jo VSAA personas ienākumus uzzina tikai brīdī, kad faktiski ir uzsākta personas iesnieguma par slimības pabalsta pieprasīšanu apstrāde.
Ņemot vērā pašreizējo sarežģīto situāciju, iztikas līdzekļu neesamības gadījumā personai ir tiesības vērsties tās pašvaldības sociālajā dienestā, kuras teritorijā deklarēta dzīvesvieta un interesēties par iespējamajiem atbalstiem  konkrētajā situācijā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visas personas, kuras likumprojektā norādītajā pieprasīs slimības pabalstu VSAA.
Ietekmes apraksts
Visas fiziskās personas, kuras likumprojektā norādītajā periodā pieprasīs VSAA slimības pabalstu, ietekmēs negatīvi.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Visas fiziskās personas, kuras likumprojektā norādītajā periodā pieprasīs VSAA slimības pabalstu, ietekmēs negatīvi.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi