Anotācija (ex-ante)

24-TA-410: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 167 "Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas LIFE programmā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2018.–2020. gadā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 167 “Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas LIFE programmā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2018.-2020. gadā”” (turpmāk – Rīkojuma projekts) mērķis ir precizēt, kādiem mērķiem Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) drīkst uzņemties jaunas valsts budžeta saistības attiecībā uz Eiropas Komisijā (turpmāk – EK) apstiprināto LIFE programmas projektu ieviešanu.   
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir pieejams finansējums no Eiropas Savienības LIFE programmas (turpmāk – LIFE programma). LIFE programmas mērķis ir sekmēt pāreju uz tīru, energoefektīvu un klimatnoturīgu mazoglekļa aprites ekonomiku, cita starpā veicinot pāreju uz tīru enerģiju, vides kvalitātes aizsardzību un uzlabošanu un bioloģiskās daudzveidības zuduma apturēšanu un bioloģiskās daudzveidības atjaunošanu, tādējādi dodot ieguldījumu ilgtspējīgā attīstībā. LIFE programmu administrē (t.i., izsludina projektu konkursus, pieņem un izvērtē projektu pieteikumus, slēdz līgumus par projektu īstenošanu, veic projektu īstenošanas uzraudzību) EK un tās izpildaģentūra EASME (Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises) (turpmāk – EASME) (kopš 2021. gada European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA)). 2014.-2020. gadā LIFE programmas īstenošanu noteica Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 11.decembra Regula Nr. 1293/2013  par vides un klimata pasākumu programmas (LIFE)  izveidi, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 614/2007 (turpmāk – Regula). Saskaņā ar Regulu LIFE programmas īstenošana notika divos posmos – 2014.-2017. gads un 2018.-2020. gads.

Saskaņā ar LIFE programmas projektu ieviešanas nosacījumiem 2018.-2020. gadā, LIFE programmas līdzfinansējums projektu ieviešanā nepārsniedz 55-60%. Lai nodrošinātu projektu iesniegumu sagatavošanu un iesniegšanu  LIFE programmas finansējuma piesaistīšanai, Ministru kabineta 2018.gada 18.aprīļa rīkojums Nr. 167 nosaka, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija drīkst uzņemties jaunas budžeta saistības Latvijas institūciju līdzfinansējuma nodrošināšanai.

Atbilstoši Regulai finansējums no LIFE programmas tiek piešķirts atklāta konkursa veidā projektiem, kurus var pieteikt jebkura Eiropas Savienībā reģistrēta juridiskā persona un kuri ir paredzēti LIFE daudzgadu programmā noteikto prioritāro vides un klimata problēmu risināšanai, t.sauc. "parastie projekti". Projektu īstenošanas laiks parasti ir 3-5 gadi. 

Papildus "parastajiem projektiem" valsts kompetentās iestādes var pieteikt integrētos projektus, lai pilnīgi vai daļēji ieviestu valsts stratēģisko plānošanas dokumentus, piem.,  upju baseinu apsaimniekošanas plānus, atkritumu apsaimniekošanas plānus, pilsētu klimata pielāgošanās plānus utt. Latvija ir saņēmusi finansējumu 3 integrēto projektu ieviešanai. Integrētie projekti ir finansiāli apjomīgāki un daudz garāki nekā "parastie projekti". LIFE programmas līdzfinansējums integrētajiem projektiem nepārsniedz 60%. Latvijas integrēto projektu ieviešana paredzēta līdz 2028.gadam. 

Integrētos projektus Latvijā ievieš 2 tiešās valsts pārvaldes iestādes (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Dabas aizsardzības pārvalde). Vienu integrēto projektu valsts deleģēto funkciju izpildei ir pieteikusi un ievieš valsts kapitālsabiedrība "Latvijas Vides, ģeoloģijas un metereoloģijas centrs", kuras kompetenci upju baseinu apsaimniekošanas pasākumu plānu izstrādē un koordinēšanā nosaka Ūdens apsaimniekošanas likums (2002. gads)



 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LIFE programmas projektu ieviešana notiek saskaņā ar granta līgumiem, kas noslēgti starp projekta vadošiem partneriem un EASME (CINEA). Granta līgums nosaka pušu pienākumus, kā arī nosacījumus LIFE programmas finansējuma saņemšanai. Granta līgums ir konfidenciāls, tomēr tas satur obligātās sastāvdaļas, kā norādīts Granta parauglīgumā https://cinea.ec.europa.eu/system/files/2021-03/LIFE%20Model%20grant%20agreement%20for%20integrated%20projects%202019.pdf  
Granta parauglīguma I.3.1. punkts nosaka LIFE programmas maksimālo granta apjomu. Savukārt, Granta parauglīguma I.3.2. punkts nosaka, ka I.3.1. punktā noteiktā summa tiek piešķirta kā projekta attiecināmo izmaksu faktisko izmaksu atlīdzinājums (reimbursement of the eligible costs). Kā arī  I.4.8. punkts nosaka, ka LIFE programmas finansējums tiek piešķirts vairākos maksājumos:
•           avansa maksājums, kas tiek pārskaitīts 30 kalendāro dienu laikā pēc Granta līguma spēkā stāšanās. Avansa maksājums paredzēts projekta aktivitāšu ieviešanas uzsākšanai. Tā mērķis ir nodrošināt “finanšu drošības spilvenu” projekta uzsākšanai;
•           viens vai vairāki starpmaksājumi, kas tiek pārskaitīti 90 dienu laikā pēc Granta parauglīguma I.4.3. punktā noteikto dokumentu saņemšanas;
•           gala maksājums, kas tiek pārskaitīts 90 dienu laikā pēc Granta parauglīguma I.4.4. punktā noteikto dokumentu saņemšanas.

Lai saņemtu starpmaksājumu, 90 dienu laikā pēc kārtējās projekta fāzes beigu datuma projekta ieviesējam jāiesniedz Granta parauglīguma I.4.3. punktā noteiktie dokumenti, kas apliecina projekta aktivitāšu ieviešanu atbilstoši projekta laika grafikam, projekta finansējuma apgūšanu atbilstoši plānotajam budžetam un projekta finansējuma izlietojuma atbilstību plānotajām attiecināmajām izmaksām. Apliecinājumi par projekta finansējuma izlietojumu jāsniedz par kopējā projekta budžeta izlietojumu, ne tikai par LIFE programmas daļu. Starpmaksājuma mērķis ir atlīdzināt jau veiktās projekta izmaksas.
Aprēķinot starpmaksājuma summu, EASME (CINEA):
•           ņem vērā projekta attiecināmās izmaksas un LIFE programmas līdzfinansējuma daļu;
•           pārliecinās, ka saņemtais LIFE programmas avansa maksājums vai iepriekšējais starpmaksājums ir pilnībā vai daļēji izmantots;
•           nodrošina, ka projekta ieviešanai pārskaitītā avansa un starpmaksājumu kopējā summa nepārsniedz 80% no kopējā Granta līgumā norādītā LIFE programmas līdzfinansējuma projekta ieviešanai.
 
Lai saņemtu gala maksājumu, projekta ieviesējam jāiesniedz Granta parauglīguma I.4.4. punktā noteiktie dokumenti, kas apliecina visu projekta aktivitāšu ieviešanu, projekta budžeta izlietojumu un projekta finansējuma izlietojuma atbilstību plānotajām attiecināmajām izmaksām. Gala maksājumu EASME (CINEA) pārskaita 90 dienu laikā pēc visu dokumentu saņemšanas un to izvērtēšanas.

Šāda LIFE programmas finansējuma plūsma rada pietiekami lielas neērtības projektu ieviesējiem, kuriem jāiegulda papildus finanšu līdzekļi (priekšfinansējums) LIFE programmas finansējuma daļas avansēšanai līdz 20% no kopējās LIFE programmas daļas projekta finansējumā. Vislielāko risku projekta finanšu plūsmas nodrošināšanā tas rada tiem LIFE projektu ieviesējiem, kas ir tiešās valsts pārvaldes iestādes un kuras tiek pilnā mērā finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā, ka integrētos projektus var pieteikt tikai valsts kompetentās iestādes, kas parasti ir tiešās valsts pārvaldes iestādes, tad integrēto projektu ieviešanas naudas plūsma rada iepriekš neparedzētus sarežģījumus. Tādēļ būtu lietderīgi paredzēt priekšfinansējuma saņemšanu pakāpeniski, atbilstoši projekta ieviešanas laika grafikam un aktivitāšu plānam. 
Ņemot vērā, ka vienu integrēto projektu valsts deleģēto funkciju izpildei ievieš valsts kapitālsabiedrība "Latvijas Vides, ģeoloģijas un metereoloģijas centrs", arī šī projekta ieviešanai būtu pieļaujama priekšfinansējuma piešķiršana. 
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu jau apstiprināto LIFE programmas finansētu projektu sekmīgu ieviešanu,  nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2018. gada 18. aprīļa rīkojuma Nr. 167 “Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas LIFE programmā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2018.-2020. gadā” 3. punktu, nosakot, ka jaunas budžeta saistības VARAM var uzņemties ne tikai Latvijas institūciju līdzfinansējuma nodrošināšanai, bet arī priekšfinansējuma nodrošināšanai tiešās valsts pārvaldes iestādēm.

Tiešās valsts pārvaldes iestādēm LIFE programmas finansētu projektu ieviešanai nacionālais līdzfinansējums tiek piešķirts līdz 40% no kopējā LIFE programmas finansētu projektu attiecināmajām izmaksām, ņemot vērā, ka citu ieņēmumu avotu, izņemot valsts budžeta finansējuma, šo iestāžu darbības finansēšanai nav. Tādēļ arī priekšfinansējumu LIFE programmas finansētu projektu ieviešanai šīm iestādēm būtu jānodrošina no valsts budžeta līdzekļiem. Priekšfinansējums nepārsniedz 20% no LIFE programmas ieguldījuma projektu budžetā. Pēc LIFE programmas gala maksājuma saņemšanas saņemtais priekšfinansējums būtu atmaksājams valsts budžetā.

Priekšfinansējums tiks nodrošināts no Ministru kabineta 2018. gada 18. aprīļa rīkojuma Nr. 167 “Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas LIFE programmā un valsts budžeta līdzfinansējumu 2018.-2020. gadā” iezīmētā finansējuma atlikuma. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tiešās valsts pārvaldes iestādēm, kas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem, nav iespējams nodrošināt pēdējā EK maksājuma avansēšanu, līdz ar to alternatīvu risinājumu nav. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
76 653
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
76 653
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
362 751
0
786 443
0
1 023 929
350 624
2.1. valsts pamatbudžets
0
362 751
0
786 443
0
1 023 929
350 624
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-362 751
0
-709 790
0
-1 023 929
-350 624
3.1. valsts pamatbudžets
0
-362 751
0
-709 790
0
-1 023 929
-350 624
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-362 751
-709 790
-1 023 929
-350 624
5.1. valsts pamatbudžets
-362 751
-709 790
-1 023 929
-350 624
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojumā Nr. 167 apstiprinātā summa - 23 948 571 euro;
2018.-2020. gadā piešķirtā nacionālā līdzfinansējuma kopējā summa – 20 779 978 euro;
Atlikums – 3 168 593 euro. 

Priekšfinansējums paredzēts šādiem projektiem un to īstenotājiem, kas ir tiešās valsts pārvaldes iestādes:

Projekta LIFE FOR SPECIES Nr. LIFE19 GIE/LV/000857 “Apdraudētas sugas Latvijā: uzlabotas zināšanas un kapacitāte, informācijas aprite un izpratne” ieviesējam Dabas aizsardzības pārvalde līdz EUR 76653 apmēram. Projekta īstenošanas laiks 2020.-2024. gads. Projekta kopējais finansējums 2706291 eiro, tai skaitā 1488458 eiro LIFE programmas finansējums. Priekšfinansējums nepieciešams projekta aktivitāšu veikšanai 2024.gadā. Priekšfinansējums sastāda 5.15% no kopējā LIFE programmas finansējuma projekta ieviešanai. Priekšfinansējuma atmaksa paredzēta 2025. gadā. 

Projekta LIFE-IP LatViaNature Nr. LIFE19 IPE/LV/000010 „Natura 2000 aizsargājamo teritoriju pārvaldības un apsaimniekošanas optimizācija” ieviesējiem projekta aktivitāšu veikšanai:
Dabas aizsardzības pārvalde līdz 1715598 eiro apmēram, tai skaitā 2025. gadā - 542420 eiro, 2026. gadā - 542420 eiro, 2027. gadā - 315379 eiro, 2028. gadā - 315379 eiro;
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija līdz 117484 eiro pmēram, tai skaitā 2026. gadā- 46994 eiro, 2027. gadā -35245 eiro, 2028. gadā - 35245 eiro. 
Projekta īstenošanas laiks 2020.-2028. gads. Kopējais projekta finansējums 19484173 eiro, tai skaitā 11690504 eiro LIFE programmas finansējums. Priekšfinansējums sastāda 15.68% no kopējā LIFE programmas finansējuma projekta ieviešanai. Visa saņemtā priekšfinansējuma atmaksa paredzēta 2029. gadā. 

Projekta  GoodWater LIFE18 IPE/LV/000014 “Latvijas upju baseinu apsaimniekošanas plānu ieviešana laba virszemes ūdens sasniegšanai” ieviesējiem projekta aktivitāšu veikšanai :
Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs līdz 356100 eiro apmēram
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija līdz 35966 eiro apmēram
Zemkopības ministrija līdz 42449eiro  apmēram. 
Projekta īstenošanas laiks 2020. -2027. gads. Kopējais projekta finansējums 14463050 eiro, tai skaitā 8677830 eiro LIFE programmas finansējums. Priekšfinansējums sastāda 5% no kopējā LIFE programmas finansējuma projekta ieviešanai. Priekšfinansējums nepieciešams projekta aktivitāšu veikšanai 2026.gadā. Priekšfinansējuma atmaksa paredzēta 2028. gadā. 

Projekta LIFE W2R IP Nr. LIFE20 IPE/LV/000014 “Atkritumi kā resursi Latvijā – Reģionālās ilgtspējas un aprites veicināšana, ieviešot atkritumu kā resursu izmantošanas koncepciju” ieviesējiem projekta aktivitāšu veikšanai 2024.-2026.gadā :
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija līdz 456098 eiro apmēram, tai skaitā 2024.gadā - 286098 eiro, 2025. gadā - 170000 eiro, 2026. gadā - 0 eiro.
Valsts vides dienestam līdz 74023 eiro apmēram, 2025.gadā. 
Kopējais projekta finansējums 15345351 eiro, tai skaitā 9147210 eiro LIFE programmas finansējums. Priekšfinansējums sastāda 6% no LIFE programmas finansējuma projekta ieviešanai.  Priekšfinansējuma atmaksa valsts budžetā plānota 2029. gadā. 

Kopējā  priekšfinansējumam pieprasītā summa 2 874 371 eiro. Pēc priekšfinansējuma novirzīšanas augstākminēto projektu finansēšanai atlikums no MK rīkojumā Nr. 167 apstiprinātās summas paredzēts 294 222 eiro apmērā.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

MK rīkojuma grozījumu projekts attiecas uz LIFE regulas 2018.-2020. gadu daudzgadu programmas periodu, kur jauni projektu pieteikumi netiek apstiprināti. Tādēļ priekšfinansējuma piešķiršana 2018.-2020. gadā apstiprinātiem projektiem nerada risku līdzfinansējuma nodrošināšanai LIFE projektiem, kas pieteikti un tiek ieviesti saskaņā ar LIFE programmas 2021.-2024. gada daudzgadu programmas nosacījumiem. Nacionālais līdzfinansējums kopš 2021. gada tiek šķirts atbilstoši MK rīkojumam Nr. 786 (02.11.2021) “Par Latvijas institūciju dalību Eiropas Komisijas vides un klimata pasākumu programmā (LIFE) un valsts budžeta līdzfinansējumu 2021.-2024. gadā”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.”
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ES LIFE programmas finansējums tiešā veidā pieejams aktuālu vides un klimata problēmu risināšanai. Līdz ar to sekmīga LIFE projektu ieviešanas organizēšana nodrošina  vides un klimata stāvokļa uzlabošanos, kā arī testē labākos pieejamos risinājumu, inovatīvas tehnoloģijas, kā arī rada priekšnoteikumus tālākai vides un klimata politikas izstrādei un ieviešanai. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi