25-TA-1553: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Padomes Konvenciju par advokāta profesijas aizsardzību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Padomes Konvencija par advokāta profesijas aizsardzību (turpmāk – Konvencija) ir izstrādāta, lai stiprinātu advokātu profesijas aizsardzību un nodrošinātu tiesības advokātiem praktizēt neatkarīgi, bez diskriminācijas un nepamatotas iejaukšanās. Konvencija nosaka standartus, kas vērsti uz profesionālās darbības brīvības aizsardzību un valsts pienākumu aizsargāt advokātus pret nepamatotu apdraudējumiem un ļaunprātīgu ietekmi, kas kavē juridiskās palīdzības sniegšanu un personu tiesību aizsardzību. Ratificējot Konvenciju, Latvija pievienosies Eiropas Padomes nostiprinātajam standartam attiecībā uz advokatūras profesionālo darbību, tādējādi stiprinot tiesiskumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Par Eiropas Padomes Konvenciju par advokāta profesijas aizsardzību" izstrādāts, lai ratificētu Konvenciju. Likumprojekts paredz, ka Konvencija stājas spēkā tās 17. pantā noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumprojekts atbalstīts Ministru kabineta 2025. gada 9. septembra sēdē (protokols Nr. 35, 20. §, 1. un 3. punkts) un saskaņā ar sēdē sniegto pilnvarojumu (protokols Nr. 35, 20.§, 2. punkts) tieslietu ministre 2025. gada 23. oktobrī parakstīja dokumentu, ar kuru Latvija pievienojās Konvencijai.
Eiropas Padomes Konvencijas par advokāta profesijas aizsardzību mērķis ir nodrošināt advokātu profesijas aizsardzību un neatkarīgu praktizēšanu bez diskriminācijas un iejaukšanās. Konvencijas ratifikācija nostiprinātu Latvijas kā tiesiskas valsts statusu, kas konsekventi aizstāv tiesiskumu kā demokrātiskas valsts pamatvērtību.
Konvencija attiecas gan uz individuāli praktizējošiem advokātiem, gan uz advokātu profesionālo asociāciju profesionālo darbību. Konvencijas noteikumi ir piemērojami arī ārvalstu advokātiem, ja tie praktizē citas dalībvalsts teritorijā saskaņā ar attiecīgās valsts normatīvajiem aktiem, Eiropas Savienības tiesībām vai starptautiskiem līgumiem.
Saskaņā ar Konvencijas 3. pantu jēdziens “advokāts” attiecas uz jebkuru fizisku personu, kas saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir kvalificēta un tiesīga praktizēt advokāta profesijā. Minētais termins definēts, lai aptvertu valstu dažādās sistēmas, un ir piemērojams, atbilstoši katras valsts normatīvajiem aktiem. Konvencijas 20.panta pirmā daļa noteic, ka katra valsts, kad tā paraksta konvenciju vai deponē ratifikāciju, Eiropas Padomes ģenerālsekretāram adresētā deklarācijā norāda tos amata nosaukumus, kas ietilpst šīs konvencijas tvērumā 3. panta a) apakšpunkta vajadzībām.
Jau iepriekš saskaņā ar Latvijas Republikas nacionālo pozīciju par Eiropas Padomes Konvenciju par advokāta profesijas aizsardzību nostiprināta nostāja, ka konvencijā lietotais termins “jurists” (lawyer) Latvijā tiek saprasts kā zvērināts advokāts un zvērināta advokāta palīgs atbilstoši Latvijas Republikas Advokatūras likumā ietvertajām definīcijām.
Konvencijas otrā nodaļa aptver materiālās tiesību normas – profesionālās asociācijas (Konvencijas 4. pants), tiesības praktizēt (Konvencijas 5. pants), advokātu profesionālās tiesības (Konvencijas 6. pants), vārda brīvība (Konvencijas 7. pants), disciplīna (Konvencijas 8. pants) un aizsardzības pasākumi (Konvencijas 9. pants).
Konvencijas 4. pants nosaka, ka profesionālās asociācijas ir neatkarīgas pašpārvaldes institūcijas, kas pārstāv advokātu intereses un uzrauga profesionālās darbības standartus. Latvijā šīs funkcijas pilda Latvijas Zvērinātu advokātu padome, kurai saskaņā ar Latvijas Republikas Advokatūras likumu ir plaša kompetence – sākot no uzņemšanas profesijā līdz disciplinārlietu ierosināšanai un advokātu darba pārraudzībai.
Konvencijas 5. pants nosaka tiesības praktizēt, uzsverot, ka atļauju piešķiršana, saglabāšana un atkārtota atļaujas piešķiršana balstās uz objektīviem, pārredzamiem un nediskriminējošiem kritērijiem, kas tiek piemēroti godīgā procesā. Tāpat tiek garantēts, ka šos lēmumus pieņem neatkarīga profesionāla asociācija vai cita neatkarīga institūcija, un tie ir tiesiski apstrīdami neatkarīgā un objektīvā tiesā vai tribunālā.
Advokatūras likums detalizēti nosaka prasības zvērinātu advokātu un zvērinātu advokātu palīgu uzņemšanai un darbības noteikumus, balstoties uz objektīviem un pārredzamiem principiem, tostarp ir noteikti skaidri kritēriji attiecībā uz kvalifikāciju, reputāciju un darbības ierobežojumiem. Latvijas Zvērinātu advokātu padome ir kompetentā institūcija, kas pieņem lēmumus par advokātu uzņemšanu, izslēgšanu un darbības apturēšanu. Tās lēmumi ir arī pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā šo normatīvo regulējumu, var secināt, ka Latvijas tiesību sistēmā jau šobrīd ir izveidoti atbilstoši mehānismi, kas nodrošina advokātu profesijas tiesības praktizēt saskaņā ar Konvencijas 5. panta prasībām bez nepamatotas iejaukšanās.
Konvencijas 6. pantā noteiktas advokātu profesionālās tiesības, tostarp viņu tiesības sniegt juridiskas konsultācijas, palīdzību un pārstāvību, aizstāvēt klientu intereses, brīvi izvēlēties un atteikties no klientiem, nodrošināt konfidenciālu saziņu ar klientiem, piekļūt tiesvedības materiāliem, brīvi pārstāvēt klientus tiesās un citās institūcijās, kā arī informēt sabiedrību par saviem pakalpojumiem. Tāpat ir paredzēta advokātu aizsardzība pret civiltiesisku vai kriminālatbildību par godprātīgi sniegtiem paziņojumiem un aizliegums piemērot nelabvēlīgas sekas advokātiem saistībā ar viņu klientu interešu pārstāvību, ja vien ierobežojumi nav skaidri noteikti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā.
Latvijas Republikas Advokatūras likums un citi normatīvie akti (piemēram, Latvijas Zvērinātu advokātu Ētikas kodekss) detalizēti regulē zvērinātu advokātu profesionālo darbību un tiesības, nodrošinot atbilstību starptautiskajiem cilvēktiesību standartiem. Nav atļauta iejaukšanās advokātu profesionālajā darbībā. Konfidencialitāte tiek aizsargāta, aizliedzot pratināt advokātu par viņa sniegtās palīdzības saturu, kā arī nav atļauts kontrolēt, pārbaudīt vai izņemt ar šo darbību saistītos dokumentus, informācijas sistēmas vai sakaru līdzekļus.
Advokātiem ir tiesības pārstāvēt un aizstāvēt klientus visās valsts un pašvaldību iestādēs, tiesās un izmeklēšanas iestādēs, iesniegt dokumentus, kā arī brīvi komunicēt ar klientiem, tai skaitā arī personām, kurām atņemta brīvība. Advokātiem nav pienākuma uzņemties ikvienu lietu, izņemot gadījumus, kad juridisko palīdzību nodrošina valsts. Vienlaikus likums paredz noteiktas robežas atteikšanās iespējām no jau uzņemtas lietas, lai garantētu klientam tiesības uz nepārtrauktu juridisko palīdzību. Klientiem ir garantēta brīvība izvēlēties advokātu, un advokāti ir tiesīgi informēt sabiedrību par saviem pakalpojumiem, ievērojot noteikumus par reklāmu un profesionālās darbības atbilstību ētikas standartiem. Līdz ar to Advokatūras likums, Latvijas Zvērinātu advokātu Ētikas kodekss un procesuālie likumi nodrošina atbilstošu standartu advokātu profesionālajām tiesībām un neatkarībai.
Konvencijas 7. pantā noteikts, ka advokātiem ir tiesības izteikties publiski par klientu lietām, ievērojot likumu, profesionālo ētiku un citu personu privātumu. Tāpat tiek nodrošinātas advokātu un viņu profesionālo asociāciju tiesības brīvi iesaistīties sabiedriskajā diskusijā un veicināt tiesiskuma stiprināšanu demokrātiskā sabiedrībā. Latvijas Zvērinātu advokātu Ētikas kodekss paredz konfidencialitātes ievērošanu, vienlaikus nosakot skaidrus izņēmumus, piemēram, advokāta tiesību aizsardzībai.
Konvencijas 8. pants paredz, ka advokātus var disciplināri sodīt tikai par likumā noteiktu profesionālo standartu pārkāpumiem, un šiem standartiem jāatbilst Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā noteiktajām tiesībām un brīvībām. Disciplinārlietas jāizskata neatkarīgā un objektīvā institūcijā, ievērojot taisnīgas tiesas principus un iespēju saņemt juridisko palīdzību. Piemērotajiem sodiem jābūt samērīgiem un tiesību ierobežojumi atļaujami tikai smagu pārkāpumu gadījumos. Advokatūras likums nosaka, ka zvērināti advokāti ir disciplināri un materiāli atbildīgi par savu darbību, un disciplinārlietas var ierosināt Latvijas Zvērinātu advokātu padome pēc tiesas, prokurora priekšlikuma, sūdzībām vai pēc pašu iniciatīvas. Disciplinārlietas izskata neatkarīga Disciplinārlietu komisija, kurai ir tiesības piemērot dažādus sodus, sākot no piezīmes līdz pat izslēgšanai no advokātu skaita. Lēmumu disciplinārlietā var pārsūdzēt tiesā. Tādējādi Latvijas Republikas Advokatūras likumā noteiktā disciplinārā atbildība nodrošina advokātu profesionālās ētikas un likumības ievērošanu, vienlaikus garantējot taisnīgu un objektīvu pārkāpumu izskatīšanu.
Konvencijas 9. pants paredz, ka advokātiem ir nodrošināma aizsardzība, īpaši brīvības atņemšanas gadījumā, tostarp piekļuve izvēlētam advokātam un iespēja informēt savas profesionālās asociācijas pārstāvi. Turklāt jānodrošina, ka neatkarīgs advokāts vai asociācijas pārstāvis ir klāt kratīšanām un dokumentu pārbaudēm, kā arī advokātiem tiek sniegta informācija par viņu tiesībām šādos gadījumos.
Kriminālprocesa likumā tiek nodrošinātas plašas tiesības un aizsardzība aizdomās turētai un apsūdzētai personai, kura saņem juridisko palīdzību kriminālprocesā. Ikvienai personai ir tiesības izvēlēties advokātu, kurš var sniegt juridisku palīdzību, piedalīties izmeklēšanas darbībās, saņemt informāciju par krimināllietas būtību un iesniegt pierādījumus. Advokāta darba vietā, dzīvesvietā vai transportlīdzeklī veikto kratīšanu drīkst veikt tikai, ievērojot īpašas procedūras, tostarp advokāta un Latvijas Zvērinātu advokātu padomes pārstāvja klātbūtni, kā arī aizsargājot profesionālo noslēpumu.
Konvencijas trešā nodaļa aptver uzraudzības mehānismu, bet ceturtā nodaļa skaidro konvencijas saistības ar citiem starptautiskajiem instrumentiem. Konvencijas noslēdzošā jeb piektā nodaļa ietver noslēguma klauzulas.
Ņemot vērā augstāk norādīto secināms, ka esošais regulējums un prakse advokātu darbības jomā atbilst konvencijas prasībām. Latvijas Republikas Advokatūras likums nodrošina advokatūras neatkarību un aizsardzību no nepamatotas iejaukšanās advokāta profesionālajā darbībā.
Eiropas Padomes Konvencijas par advokāta profesijas aizsardzību mērķis ir nodrošināt advokātu profesijas aizsardzību un neatkarīgu praktizēšanu bez diskriminācijas un iejaukšanās. Konvencijas ratifikācija nostiprinātu Latvijas kā tiesiskas valsts statusu, kas konsekventi aizstāv tiesiskumu kā demokrātiskas valsts pamatvērtību.
Konvencija attiecas gan uz individuāli praktizējošiem advokātiem, gan uz advokātu profesionālo asociāciju profesionālo darbību. Konvencijas noteikumi ir piemērojami arī ārvalstu advokātiem, ja tie praktizē citas dalībvalsts teritorijā saskaņā ar attiecīgās valsts normatīvajiem aktiem, Eiropas Savienības tiesībām vai starptautiskiem līgumiem.
Saskaņā ar Konvencijas 3. pantu jēdziens “advokāts” attiecas uz jebkuru fizisku personu, kas saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir kvalificēta un tiesīga praktizēt advokāta profesijā. Minētais termins definēts, lai aptvertu valstu dažādās sistēmas, un ir piemērojams, atbilstoši katras valsts normatīvajiem aktiem. Konvencijas 20.panta pirmā daļa noteic, ka katra valsts, kad tā paraksta konvenciju vai deponē ratifikāciju, Eiropas Padomes ģenerālsekretāram adresētā deklarācijā norāda tos amata nosaukumus, kas ietilpst šīs konvencijas tvērumā 3. panta a) apakšpunkta vajadzībām.
Jau iepriekš saskaņā ar Latvijas Republikas nacionālo pozīciju par Eiropas Padomes Konvenciju par advokāta profesijas aizsardzību nostiprināta nostāja, ka konvencijā lietotais termins “jurists” (lawyer) Latvijā tiek saprasts kā zvērināts advokāts un zvērināta advokāta palīgs atbilstoši Latvijas Republikas Advokatūras likumā ietvertajām definīcijām.
Konvencijas otrā nodaļa aptver materiālās tiesību normas – profesionālās asociācijas (Konvencijas 4. pants), tiesības praktizēt (Konvencijas 5. pants), advokātu profesionālās tiesības (Konvencijas 6. pants), vārda brīvība (Konvencijas 7. pants), disciplīna (Konvencijas 8. pants) un aizsardzības pasākumi (Konvencijas 9. pants).
Konvencijas 4. pants nosaka, ka profesionālās asociācijas ir neatkarīgas pašpārvaldes institūcijas, kas pārstāv advokātu intereses un uzrauga profesionālās darbības standartus. Latvijā šīs funkcijas pilda Latvijas Zvērinātu advokātu padome, kurai saskaņā ar Latvijas Republikas Advokatūras likumu ir plaša kompetence – sākot no uzņemšanas profesijā līdz disciplinārlietu ierosināšanai un advokātu darba pārraudzībai.
Konvencijas 5. pants nosaka tiesības praktizēt, uzsverot, ka atļauju piešķiršana, saglabāšana un atkārtota atļaujas piešķiršana balstās uz objektīviem, pārredzamiem un nediskriminējošiem kritērijiem, kas tiek piemēroti godīgā procesā. Tāpat tiek garantēts, ka šos lēmumus pieņem neatkarīga profesionāla asociācija vai cita neatkarīga institūcija, un tie ir tiesiski apstrīdami neatkarīgā un objektīvā tiesā vai tribunālā.
Advokatūras likums detalizēti nosaka prasības zvērinātu advokātu un zvērinātu advokātu palīgu uzņemšanai un darbības noteikumus, balstoties uz objektīviem un pārredzamiem principiem, tostarp ir noteikti skaidri kritēriji attiecībā uz kvalifikāciju, reputāciju un darbības ierobežojumiem. Latvijas Zvērinātu advokātu padome ir kompetentā institūcija, kas pieņem lēmumus par advokātu uzņemšanu, izslēgšanu un darbības apturēšanu. Tās lēmumi ir arī pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ņemot vērā šo normatīvo regulējumu, var secināt, ka Latvijas tiesību sistēmā jau šobrīd ir izveidoti atbilstoši mehānismi, kas nodrošina advokātu profesijas tiesības praktizēt saskaņā ar Konvencijas 5. panta prasībām bez nepamatotas iejaukšanās.
Konvencijas 6. pantā noteiktas advokātu profesionālās tiesības, tostarp viņu tiesības sniegt juridiskas konsultācijas, palīdzību un pārstāvību, aizstāvēt klientu intereses, brīvi izvēlēties un atteikties no klientiem, nodrošināt konfidenciālu saziņu ar klientiem, piekļūt tiesvedības materiāliem, brīvi pārstāvēt klientus tiesās un citās institūcijās, kā arī informēt sabiedrību par saviem pakalpojumiem. Tāpat ir paredzēta advokātu aizsardzība pret civiltiesisku vai kriminālatbildību par godprātīgi sniegtiem paziņojumiem un aizliegums piemērot nelabvēlīgas sekas advokātiem saistībā ar viņu klientu interešu pārstāvību, ja vien ierobežojumi nav skaidri noteikti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā.
Latvijas Republikas Advokatūras likums un citi normatīvie akti (piemēram, Latvijas Zvērinātu advokātu Ētikas kodekss) detalizēti regulē zvērinātu advokātu profesionālo darbību un tiesības, nodrošinot atbilstību starptautiskajiem cilvēktiesību standartiem. Nav atļauta iejaukšanās advokātu profesionālajā darbībā. Konfidencialitāte tiek aizsargāta, aizliedzot pratināt advokātu par viņa sniegtās palīdzības saturu, kā arī nav atļauts kontrolēt, pārbaudīt vai izņemt ar šo darbību saistītos dokumentus, informācijas sistēmas vai sakaru līdzekļus.
Advokātiem ir tiesības pārstāvēt un aizstāvēt klientus visās valsts un pašvaldību iestādēs, tiesās un izmeklēšanas iestādēs, iesniegt dokumentus, kā arī brīvi komunicēt ar klientiem, tai skaitā arī personām, kurām atņemta brīvība. Advokātiem nav pienākuma uzņemties ikvienu lietu, izņemot gadījumus, kad juridisko palīdzību nodrošina valsts. Vienlaikus likums paredz noteiktas robežas atteikšanās iespējām no jau uzņemtas lietas, lai garantētu klientam tiesības uz nepārtrauktu juridisko palīdzību. Klientiem ir garantēta brīvība izvēlēties advokātu, un advokāti ir tiesīgi informēt sabiedrību par saviem pakalpojumiem, ievērojot noteikumus par reklāmu un profesionālās darbības atbilstību ētikas standartiem. Līdz ar to Advokatūras likums, Latvijas Zvērinātu advokātu Ētikas kodekss un procesuālie likumi nodrošina atbilstošu standartu advokātu profesionālajām tiesībām un neatkarībai.
Konvencijas 7. pantā noteikts, ka advokātiem ir tiesības izteikties publiski par klientu lietām, ievērojot likumu, profesionālo ētiku un citu personu privātumu. Tāpat tiek nodrošinātas advokātu un viņu profesionālo asociāciju tiesības brīvi iesaistīties sabiedriskajā diskusijā un veicināt tiesiskuma stiprināšanu demokrātiskā sabiedrībā. Latvijas Zvērinātu advokātu Ētikas kodekss paredz konfidencialitātes ievērošanu, vienlaikus nosakot skaidrus izņēmumus, piemēram, advokāta tiesību aizsardzībai.
Konvencijas 8. pants paredz, ka advokātus var disciplināri sodīt tikai par likumā noteiktu profesionālo standartu pārkāpumiem, un šiem standartiem jāatbilst Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā noteiktajām tiesībām un brīvībām. Disciplinārlietas jāizskata neatkarīgā un objektīvā institūcijā, ievērojot taisnīgas tiesas principus un iespēju saņemt juridisko palīdzību. Piemērotajiem sodiem jābūt samērīgiem un tiesību ierobežojumi atļaujami tikai smagu pārkāpumu gadījumos. Advokatūras likums nosaka, ka zvērināti advokāti ir disciplināri un materiāli atbildīgi par savu darbību, un disciplinārlietas var ierosināt Latvijas Zvērinātu advokātu padome pēc tiesas, prokurora priekšlikuma, sūdzībām vai pēc pašu iniciatīvas. Disciplinārlietas izskata neatkarīga Disciplinārlietu komisija, kurai ir tiesības piemērot dažādus sodus, sākot no piezīmes līdz pat izslēgšanai no advokātu skaita. Lēmumu disciplinārlietā var pārsūdzēt tiesā. Tādējādi Latvijas Republikas Advokatūras likumā noteiktā disciplinārā atbildība nodrošina advokātu profesionālās ētikas un likumības ievērošanu, vienlaikus garantējot taisnīgu un objektīvu pārkāpumu izskatīšanu.
Konvencijas 9. pants paredz, ka advokātiem ir nodrošināma aizsardzība, īpaši brīvības atņemšanas gadījumā, tostarp piekļuve izvēlētam advokātam un iespēja informēt savas profesionālās asociācijas pārstāvi. Turklāt jānodrošina, ka neatkarīgs advokāts vai asociācijas pārstāvis ir klāt kratīšanām un dokumentu pārbaudēm, kā arī advokātiem tiek sniegta informācija par viņu tiesībām šādos gadījumos.
Kriminālprocesa likumā tiek nodrošinātas plašas tiesības un aizsardzība aizdomās turētai un apsūdzētai personai, kura saņem juridisko palīdzību kriminālprocesā. Ikvienai personai ir tiesības izvēlēties advokātu, kurš var sniegt juridisku palīdzību, piedalīties izmeklēšanas darbībās, saņemt informāciju par krimināllietas būtību un iesniegt pierādījumus. Advokāta darba vietā, dzīvesvietā vai transportlīdzeklī veikto kratīšanu drīkst veikt tikai, ievērojot īpašas procedūras, tostarp advokāta un Latvijas Zvērinātu advokātu padomes pārstāvja klātbūtni, kā arī aizsargājot profesionālo noslēpumu.
Konvencijas trešā nodaļa aptver uzraudzības mehānismu, bet ceturtā nodaļa skaidro konvencijas saistības ar citiem starptautiskajiem instrumentiem. Konvencijas noslēdzošā jeb piektā nodaļa ietver noslēguma klauzulas.
Ņemot vērā augstāk norādīto secināms, ka esošais regulējums un prakse advokātu darbības jomā atbilst konvencijas prasībām. Latvijas Republikas Advokatūras likums nodrošina advokatūras neatkarību un aizsardzību no nepamatotas iejaukšanās advokāta profesionālajā darbībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Konvencijas oriģināltekstā un tās 3. panta a) apakšpunktā lietots termins "lawyer". Tā definīcija konvencijā aptver jebkuru fizisku personu, kas saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir kvalificēta un pilnvarota praktizēt attiecīgo profesiju ("profession of lawyer"). Ņemot vērā minētā termina praktisko pielietojumu un plašo izpratni, ir svarīgi skaidri definēt minētā termina izpratni Latvijas tiesību sistēmā.
Risinājuma apraksts
Latvijas nacionālajā pozīcijā Nr. 1 (pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/f824f346-e928-4a45-9dce-249f06db186d) ir nostiprināts, ka Latvijas tiesību sistēmā tieši advokāta profesija ir reglamentēta un tā aptver zvērinātus advokātus un zvērinātu advokātu palīgus, kuru profesionālo un korporatīvo darbību regulē Latvijas Republikas Advokatūras likums. Saskaņā ar minēto likumu advokāts ir neatkarīgs un profesionāls jurists, kas sniedz juridisko palīdzību, aizstāv un pārstāv personas likumīgās intereses tiesā un citās iestādēs, nodrošinot augstus profesionālas darbības standartus. Tādēļ Latvijā termins "lawyer" konvencijas ietvaros ir attiecināms tikai uz advokātiem.
Konvencijas 20.panta pirmā daļa noteic, ka katra valsts, kad tā paraksta konvenciju vai deponē ratifikāciju, Eiropas Padomes ģenerālsekretāram adresētā deklarācijā norāda tos amata nosaukumus, kas ietilpst šīs konvencijas tvērumā 3. panta a) apakšpunkta vajadzībām. Tādējādi likumprojekts noteic, ka Latvijā konvencijas 3. panta a) apakšpunkta tvērumam atbilst personas, kas ir advokāti saskaņā ar Latvijas Republikas Advokatūras likuma 4. pantu.
Konvencijas 20.panta pirmā daļa noteic, ka katra valsts, kad tā paraksta konvenciju vai deponē ratifikāciju, Eiropas Padomes ģenerālsekretāram adresētā deklarācijā norāda tos amata nosaukumus, kas ietilpst šīs konvencijas tvērumā 3. panta a) apakšpunkta vajadzībām. Tādējādi likumprojekts noteic, ka Latvijā konvencijas 3. panta a) apakšpunkta tvērumam atbilst personas, kas ir advokāti saskaņā ar Latvijas Republikas Advokatūras likuma 4. pantu.
Problēmas apraksts
Konvencijas 2. panta trešā daļa noteic, ka Konvencijas 6. panta (advokātu profesionālās tiesības), 7. panta (vārda brīvība) un 9. panta (aizsardzības pasākumi) 4. daļas noteikumi ir piemērojami arī ikvienai personai (any person), kuru starptautiska tiesa vai tribunāls vai kāda starptautiskas organizācijas izveidota struktūra ir atzinusi par kompetentu piedalīties tajā notiekošajās tiesvedībās vai procedūrās, sniedzot konsultācijas vai piedaloties šādās tiesvedībās vai procedūrās.
Šāda plaša un nekonkrēta personu loka iekļaušana paplašinātu aizsardzības un profesionālo tiesību piemērošanas tvērumu ārpus Latvijas tiesību regulētā advokātu loka, kas var radīt neskaidrības attiecībā uz tiesību piemērošanu un apdraudēt tiesiskās drošības principus Latvijā.
Šāda plaša un nekonkrēta personu loka iekļaušana paplašinātu aizsardzības un profesionālo tiesību piemērošanas tvērumu ārpus Latvijas tiesību regulētā advokātu loka, kas var radīt neskaidrības attiecībā uz tiesību piemērošanu un apdraudēt tiesiskās drošības principus Latvijā.
Risinājuma apraksts
Konvencijas 21.pants paredz, ka jebkura valsts vai Eiropas Savienība, kad tā paraksta šo konvenciju vai deponē ratifikācijas, pieņemšanas, apstiprināšanas vai pievienošanās dokumentu, Eiropas Padomes ģenerālsekretāram adresētā deklarācijā var paziņot, ka tā patur tiesības nepiemērot vai tikai īpašos gadījumos vai apstākļos piemērot 6. panta noteikumus attiecībā uz šīs konvencijas 2. panta 3. daļas b) apakšpunktu. Tādējādi likumprojekts noteic, ka Latvija patur tiesības nepiemērot Konvencijas 6. panta noteikumus attiecībā uz Konvencijas 2. panta 3. punkta b) apakšpunktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Zvērināti advokāti
- Zvērinātu advokātu palīgi
Ietekmes apraksts
Konvencijas parakstīšana un ratificēšana pozitīvi ietekmēs advokatūru kopumā, stiprinot tās neatkarību un profesionālo aizsardzību. Tiks veicināta droša un atbalstoša vide, kurā zvērināti advokāti un zvērinātu advokātu palīgi varēs brīvi un bez nepamatotas iejaukšanās pildīt savus pienākumus.
Juridiskās personas
- Zvērinātu advokātu biroji
- Latvijas Zvērinātu advokātu padome
Ietekmes apraksts
Konvencijas 4. pants nosaka, ka profesionālās asociācijas ir neatkarīgas pašpārvaldes institūcijas, kas pārstāv advokātu intereses un uzrauga profesionālās darbības standartus. Latvijā šīs funkcijas pilda Latvijas Zvērinātu advokātu padome. Konvencijas parakstīšana un ratificēšana pozitīvi ietekmēs advokātu birojus, stiprinot to profesionālo autonomiju un aizsardzību pret nepamatotu iejaukšanos, tādējādi veicinot drošu vidi juridisko pakalpojumu sniegšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Padomes Konvencija par advokāta profesijas aizsardzību
Apraksts
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Padomes Konvencija par advokāta profesijas aizsardzību
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Konvencijas 1. pants
Likumprojekta 1. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 2. panta 3. daļa
Administratīvā procesa likuma 184.,185. un 196. pants.
Likumprojekta 4. pants.
Likumprojekta 4. pants.
Pārņemtas daļēji
Pārņemts daļēji, attiecībā uz Konvencijas 2. panta 3. punkta b) apakšpunktu pieteikta atruna.
Konvencijas 2. panta 4. daļa
Advokatūras likuma 67. un 118. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 3. panta a) apakšpunkts
Advokatūras likuma 4. pants.
Likumprojekta 3. pants
Likumprojekta 3. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 3. panta b) apakšpunkts
Advokatūras likuma 9. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 3. panta c) apakšpunkts
Advokatūras likuma 9. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 3. panta d) apakšpunkts
Advokatūras likuma 18. un 33. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 3. panta e) apakšpunkts
Advokatūras likuma 3. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 3. panta g) apakšpunkts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 1. daļa
Advokatūras likuma 18. un 33. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 2. daļas a) apakšpunkts
Advokatūras likuma 34. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 2. daļas b) apakšpunkts
Advokatūras likuma 34. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 2. daļas c) apakšpunkts
Advokatūras likuma 25. panta 5. punkts un 34. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 2. daļas d) apakšpunkts
Advokatūras likuma 59.1 pants un Latvijas Zvērinātu advokātu padomes Noteikumi par zvērinātu advokātu kvalifikācijas paaugstināšanu un tālāk apmācību
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 2. daļas e) apakšpunkts
Advokatūras likuma 19. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 2. daļas f) apakšpunkts
Advokatūras likuma 23. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 3. daļa
Advokatūras likuma 13. pants, Ministru kabineta kārtības ruļļa 51. un 52.2.10. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 4. panta 4. daļa
Advokatūras likums
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 5. panta 1. daļa
Advokatūras likuma 14., 15. un 16., 83., 86., 102. pants, Ceturtā sadaļa, Piektā daļa
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 5. panta 2. daļa
Advokatūras likuma 34. panta 1. punkts un 37. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas a) apakšpunkts
Advokatūras likuma 48. panta pirmās daļas 1. punkts, 51. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas b) apakšpunkts
Advokatūras likuma 55. pants,
Ētikas kodeksa 3.4., 3.5. un 3.6. punkts
Ētikas kodeksa 3.4., 3.5. un 3.6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas c) apakšpunkts
Advokatūras likuma 8. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas d) apakšpunkts
Advokatūras likuma 48. panta pirmās daļas 1. punkts, 48.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas e) apakšpunkts
Advokatūras likuma 48. panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas f) apakšpunkts
Advokatūras likuma 48. panta pirmās daļas 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas g) apakšpunkts
Administratīvā procesa likuma 39. pants un 117. panta ceturtā daļa.
Civilprocesa likuma 86. panta pirmā daļa.
Kriminālprocesa likuma 86. panta pirmā daļa.
Civilprocesa likuma 86. panta pirmā daļa.
Kriminālprocesa likuma 86. panta pirmā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas h) apakšpunkts
Administratīvā procesa likuma 39. pants, Civilprocesa likuma 86. pants, Kriminālprocesa likuma 86. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 1. daļas i) apakšpunkts
Advokatūras likuma 113. pants, Latvijas Advokātu ētikas kodeksa 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 2. daļa
Advokatūras likuma 6. panta trešās daļas 6. un 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 3. daļas a) apakšpunkts
Advokatūras likuma 8. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 3. daļas b) apakšpunkts
Advokatūras likuma 8. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 3. daļas c) apakšpunkts
Advokatūras likuma trešās daļas 2., 3. un 4. punkts, Kriminālprocesa likuma 122. pants.
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 4. daļa
Advokatūras likums
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 6. panta 5. daļa
Advokatūras likuma trešās daļas 6. un 7. punkts, 7. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 7. panta 1. daļa
Latvijas advokātu Ētikas kodeksa 2.3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 7. panta 2. daļa
Advokatūras likuma 13. pants, Ministru kabineta kārtības ruļļa 51., 52.2.10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 8. panta 1. daļa
Advokatūras likuma 70., 71. un 105. pants, LZAP statūtu 5. sadaļa.
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 8. panta 2. daļas a) apakšpunkts
Advokatūras likuma 21. panta pirmā daļa, 38.1 pants, 71. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 8. panta 2. daļas b) apakšpunkts
Advokatūras likuma 76. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 8. panta 2. daļas c) apakšpunkts
Advokatūras likums
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 8. panta 2. daļas d) apakšpunkts
Advokatūras likuma 81. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 8. panta 3. daļa
Advokatūras likuma 73. pants, 74. pants, sestā sadaļa
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 1. daļas a) apakšpunkts
Kriminālprocesa likuma 112. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 1. daļas b) apakšpunkts
Kriminālprocesa likuma 60.2 pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 1. daļas c) apakšpunkts
Kriminālprocesa likuma 184.1 pants, 112. panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 1. daļas d) apakšpunkts
Kriminālprocesa likuma 60.2 panta ceturtā daļa, 63. panta pirmā daļa, 182. panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 2. daļa
Kriminālprocesa likuma 121. panta pirmās daļas 2. punkts, trešā daļas 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 3. daļa
Kriminālprocesa likuma 60.2 panta ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 4. daļas a) apakšpunkts
Advokatūras likuma 6. panta trešās daļas 1. un 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 4. daļas b) apakšpunkts
Advokatūras likuma 10. pants
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 4. daļas c) apakšpunkts
Kriminālprocesa likums
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 9. panta 5. daļa
Advokatūras likuma 6. pants
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Likumprojekts nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Latvijas Zvērinātu advokātu padome
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
