Anotācija (ex-ante)

21-TA-1275: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 399 "Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru prezidenta 2021. gada 12. maija rezolūcija Nr. 2021-1.1.1/28-28 - par nepieciešamiem uzlabojumiem pētniecības un attīstības statistikas datu iegūšanai, t.sk. izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (turpmāk – EDS) resursus (turpmāk – Rezolūcija).
Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma (turpmāk – Likums) 15.panta pirmās daļas 8.punkts.
Izpildot Rezolūciju, izstrādāts likumprojekts "Grozījumi  Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā", kas Saeimā pieņemts 2021. gada 11. novembrī (turpmāk – Likuma grozījumi). Likuma grozījumi noteic, ka vidējām un lielām sabiedrībām finanšu pārskata pielikumā ir jāsniedz arī detalizēta informācija par pētniecības un attīstības izmaksām.
Lai nodrošinātu Likuma grozījumu piemērošanu, tiks veikti arī grozījumi saskaņā ar Likuma 15.panta pirmo un otro daļu izdotajos Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumos Nr.775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi" (turpmāk - MK 775).
Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumus Nr. 399 "Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu"" (turpmāk- MK 399) ir nepieciešams saskaņot ar Likuma grozījumiem un paredzamajiem MK 775 grozījumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumos Nr.399 “Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksts formu”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai  to saskaņotu ar Likuma grozījumiem, kā arī MK 775 grozījumos paredzēto regulējumu par konkrētu pētniecības un attīstības statistikas datu iegūšanu, kas sniedzama finanšu pārskata pielikumā. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Š.g. 11. novembrī pieņemto Likuma grozījumu 4.pants papildina Likuma 53.panta “Papildu informācija vidējām un lielām sabiedrībām finanšu pārskata pielikumā” pirmo daļu ar 17.punktu, nosakot prasību vidējām un lielām sabiedrībām finanšu pārskata pielikumā sniegt arī detalizētu informāciju par pētniecības un attīstības izmaksām. Pašlaik MK 775 un MK 399 nenosaka, kā finanšu pārskata pielikumā sniegt detalizētu informāciju par pētniecības un attīstības izmaksām.
Likuma grozījumu sākotnējās ietekmes novērtējuma (anotācijas) I sadaļas 2.punktā un IV sadaļas 1.punktā norādīts, ka nepieciešami grozījumi MK 775,  lai tos papildinātu ar attiecīgu regulējumu, nosakot, konkrēti kāda informācija par pētniecības un attīstības izmaksām jāsniedz finanšu pārskata pielikumā, lai uzlabotu pētniecības un attīstības statistikas datu iegūšanu, tai skaitā izmantojot EDS resursus.
MK 399 nosaka iekļaušanai EDS sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu (ja tāds ir) elektroniskā noraksta formu (turpmāk – elektroniskā noraksta forma). MK 399 nosaka bilances, peļņas vai zaudējumu, naudas plūsmas pārskata, pašu kapitāla izmaiņu pārskata un finanšu pārskata pielikuma elektroniskā noraksta formu.
Strukturizētajā finanšu pārskata pielikumā ir jānorāda tikai tā informācija, ko pieprasa Likums un uz Likuma izdotie MK 775 Savukārt Likumā ir iekļautas tiesību normas, t.sk. par saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 26.jūnija direktīvu 2013/34/ES par noteiktu veidu uzņēmumu gada finanšu pārskatiem, konsolidētajiem finanšu pārskatiem un saistītiem ziņojumiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2006/43/EK un atceļ Padomes direktīvas 78/660/EEK un 83/349/EEK (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – Direktīva) pieprasītā informācija. Gada pārskata pielikumā nevar pieprasīt sabiedrībām uzrādīt vairāk informācijas nekā nosaka Direktīva un uz Direktīvas pamata Likumā iekļautās tiesību normas.
Pamatojoties uz VID sniegto informāciju, 2020. gada pārskata bilances postenī “Attīstības izmaksas” informāciju par pētniecības un attīstības izmaksām bija norādījušas 6 lielās sabiedrības un 26 vidējās sabiedrības.
Lai uzņēmumi strukturizētā finanšu pārskata pielikumā varētu sniegt par pētniecības un attīstības izmaksām informāciju, kas būs noteikta MK 775 grozījumos, ir nepieciešami grozījumi MK 399.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK 399 strukturizētais finanšu pārskata pielikums neparedz speciālu vietu, kurā norādīt informāciju par pētniecības un attīstības izmaksām.
Lai uzlabotu pētniecības un attīstības statistikas datu iegūšanu, tai skaitā izmantojot  EDS resursus, ir nepieciešams papildināt MK 399 pielikumu ar atsevišķu sadaļu, kurā tiks sniegta informācija, kas izriet no Likuma grozījumu un MK 775 grozījumu regulējuma par pētniecības un attīstības izmaksām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts papildināt MK 399 pielikumu ar 8.sadaļu "Informācija par pētniecības un attīstības izmaksām  (Likuma 53.panta pirmās daļas 17.punkts, MK  noteikumu 203.1 punkts)", kurā būs noteikts, ka jāsniedz informācija par:
- bilancē iekļautām (kapitalizētām) attīstības izmaksām;
- izdevumos norakstītām pētniecības un attīstības izmaksām;
- pētniecībā un attīstībā nodarbināto vidējo darbinieku skaitu un viņiem aprēķināto  atlīdzības kopsummu;
- saņemto valsts finansējumu pētniecības un attīstības darbu veikšanai;
- noslēgtiem līgumiem par pētniecības darbu izpildi ar citiem uzņēmumiem Grāmatvedības likuma izpratnē.
 Grāmatvedības likumā ar lietoto terminu “uzņēmums” saprot visus Grāmatvedības likuma 3.panta pirmajā daļā minētos likuma subjektus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs visas juridiskās personas, kuras ir Likuma, MK 775 un MK 399 subjekti. Attiecībā uz Likumā paredzētajām izmaiņām informācijas sniegšanas kārtībā par  pētniecības un attīstības izmaksām finanšu pārskata pielikumā - vidējās un lielās komercsabiedrības.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
11 099
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
11 099
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-11 099
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-11 099
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
11 099
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās 2022.gadā no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ir nepieciešams finansējums 11 098,73 EUR apmērā, tai skaitā:

VID IS nosaukums - Elektroniskās deklarēšanas  sistēma (EDS):
 Izmaksas cilvēkdienās (c/d) - 17
Vienas c/d cena EUR - 490,05
Izmaksas EUR ar PVN - 8 330,85

VID IS nosaukums - Nodokļu informācijas sistēma (NIS)
 Izmaksas cilvēkdienās (c/d)- 6,1
Vienas c/d cena EUR - 453,75
Izmaksas EUR ar PVN- 2 767,88

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms
 
Cita informācija
2022.gadā nepieciešamo izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums 11 099 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 775 "Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi" .
 

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

Noteikumu projektam jāstājas spēkā vienlaicīgi ar MK 775 grozījumiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sadarbība ar grāmatvedības jomas nevalstiskajām organizācijām.
Informācija par noteikumu projektu publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē sadaļā  “Sabiedrības līdzdalība”.
Sabiedrība varēja līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē, sniedzot atzinumu par to pēc noteikumu projekta ievietošanas TAP portālā. 
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumu Nr. 553 "Latvijas Pētniecības un inovācijas stratēģiskās padomes nolikums" 7. punktu un Ministru prezidenta 2019. gada 10. jūnija rīkojumu Nr. 149 apstiprinātā Latvijas Pētniecības un inovācijas stratēģiskā padome.
 

6.4. Cita informācija

Pēc noteikumu projekta ievietošanas TAP portālā sabiedrības līdzdalībai sabiedrības atzinumi par noteikumu projektu netika saņemti.
Noteikumu projekts tika nosūtīts viedokļa sniegšanai Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai,Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijai un Latvijas Republikas Ārpakalpojumu grāmatvežu asociācijai, kuras noteikumu projektu saskaņoja bez iebildumiem un priekšlikumiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi