1.1. Pamatojums
2) Komisijas 2019.gada 17.decembra Deleģētā regula (ES) 2020/687, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksi un kontroli papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/687);
3) Komisijas 2023.gada 16.marta Īstenošanas regula (ES) 2023/594, ar ko nosaka īpašus slimības kontroles pasākumus attiecībā uz Āfrikas cūku mēri un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2021/605 (turpmāk - regula 2023/594);
4) Komisijas 2018.gada 3.decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku (turpmāk – regula 2018/1882);
5) Komisijas 2019.gada 17.decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/689);
6) Komisijas 2020.gada 7.decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa “brīvs no slimības” atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu (turpmāk – regula 2020/2002);
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2017.gada 15.marta Regula (ES) 2017/625, par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr.999/2001, (EK) Nr.396/2005, (EK) Nr.1069/2009, (EK) Nr.1107/2009, (ES) Nr.1151/2012, (ES) Nr.652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr.1/2005 un (EK) Nr.1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr.854/2004 un (EK) Nr.882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) (turpmāk – regula 2017/625);
8) Komisijas 2022.gada 28.novembra Deleģētā regula (ES) 2023/361, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu veterināro zāļu lietošanu noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksei un kontrolei papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk - regula 2023/361).
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
1) regulas 2016/429 prasības, ciktāl tās var attiecināt uz Āfrikas cūku mēra uzraudzību un kontroli;
2) regulas 2020/687 prasības, ciktāl tās var attiecināt uz:
a) Āfrikas cūku mēra kontroles pasākumiem gadījumos, kad turētiem cūku dzimtas dzīvniekiem (turpmāk - cūkām), tostarp savvaļas cūkām, konstatē šo slimību. Regula 2020/687 nosaka A kategorijas slimību, tostarp Āfrikas cūku mēra, apkarošanas prasības inficētajā objektā, ierobežojumu zonu noteikšanas kārtību, inspekciju kārtību, sarakstā norādīto dzīvnieku, tostarp cūku, un to produktu pārvietošanas ierobežojumus, A kategorijas infekcijas slimību, tostarp Āfrikas cūku mēra, kontroles pasākumus ierobežojumu zonās, prasības un kārtību ierobežojumu zonā esošu objektu atkalapdzīvināšanai pēc inficētā objekta depopulācijas;
b) A kategorijas infekcijas slimību, tostarp Āfrikas cūku mēra, kontroles pasākumus savvaļas dzīvnieku, tostarp savvaļas cūku, populācijā;
3) regulas 2023/594 prasības, kas nosaka specifiskus kontroles pasākumus tieši pēc Āfrikas cūku mēra uzliesmojuma, kurus piemēro:
a) Latvijā ierobežotu laiku, ja tās teritorijā ir noteiktas I, II vai III līmeņa ierobežojumu zonas;
b) turētām cūkām un savvaļas cūkām, kā arī cūku izcelsmes produktiem, pārtikas produktiem un blakusproduktiem pēc I, II vai III līmeņa ierobežojumu zonas noteikšanas. Šos pasākumus īsteno papildus regulā 2016/429 un regulā 2020/687 noteiktajiem pasākumiem.
Regulā 2023/594 noteiktās prasības piemēro:
a) I, II un III līmeņa ierobežojumu zonās esošos objektos turētu cūku pārvietošanai ārpus minētajām zonām;
b) to reproduktīvo produktu, dzīvnieku izcelsmes produktu un dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu pārvietošanai, kuri iegūti no "a" apakšpunktā minētajos objektos turētām cūkām;
c) savvaļas cūku sūtījumu pārvietošanai visās dalībvalstīs;
d) tādu sūtījumu pārvietošanai, kuros ir dzīvnieku izcelsmes produkti un dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti, kas iegūti no savvaļas cūkām I, II un III līmeņa ierobežojumu zonās vai pārstrādāti objektos, kuri atrodas I, II un III līmeņa ierobežojumu zonās, un medniekiem privātai lietošanai paredzētu produktu un blakusproduktu pārvietošanai;
e) pārtikas apritē iesaistītajiem uzņēmējiem, kas rīkojas ar "d" apakšpunktā minētajiem sūtījumiem;
f) visām dalībvalstīm attiecībā uz informētības palielināšanu par Āfrikas cūku mēri;
4) regulas 2018/1882 prasības, kuras nosaka Āfrikas cūku mēra iekļaušanu A, D un E kategorijas infekcijas slimību sarakstā;
5) regulas 2020/689 prasības attiecībā uz Āfrikas cūku mēra gadījuma definīciju;
6) regulas 2020/2002 prasības attiecībā uz kārtību, kādā Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) nosūta pieprasīto informāciju Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm par Āfrikas cūku mēra gadījuma apstiprināšanu un veiktajām šīs slimības uzliesmojuma kontroles un apkarošanas darbībām;
7) regulas 2017/625 prasības attiecībā uz laboratoriskās diagnostikas darbībām, kas apstiprina Āfrikas cūku mēra gadījumu;
8) regulas 2023/361 prasības attiecībā uz kārtību, kādā veic vakcināciju pret Āfrikas cūku mēri.
Noteikumu projekts tiek izdots saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 26.panta pirmo daļu. Noteikumi Nr.83 tika izdoti saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 26.panta pirmo daļu un 27.panta trešo daļu. Noteikumu projektā turpmāk netiks noteikta kārtība, kādā karantīnas apstākļos notiek savvaļas dzīvnieku medības. Savvaļas cūku medīšanas kārtību līdz brīdim, kamēr Latvija iegūst no Āfrikas cūku mēra brīvas valsts statusu, regulē Medību likuma pārejas noteikumu 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20. un 21.punkts.
Noteikumu projektā noteikto prasību skaidrojums:
1) noteikumu projekta 1.punkts nosaka jautājumu loku, kuri tiek regulēti noteikumu projektā. Saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 26.panta pirmo daļu, Ministru kabinetam tiek dots pilnvarojums noteikumos noteikt personu pārvietošanās ierobežojumus, rīkojumu izziņošanas un izpildes reglamentu, materiāltehnisko nodrošinājumu, karantīnas noteikšanas un atcelšanas kārtību, kura šajā noteikumu projektā netiek atrunāta. Plašais pilnvarojums Veterinārmedicīnas likuma 26.panta pirmajā daļā tiek izmantots citos Ministru kabineta noteikumos, kuri izdoti uz 26.panta pirmās daļas pamata. Kā piemēru var minēt Ministru kabineta 2005.gada 2.augusta noteikumus Nr.582 "Mutes un nagu sērgas likvidēšanas un draudu novēršanas kārtība" un Ministru kabineta 2007.gada 11.decembra noteikumus Nr.862 "Cūku vezikulārās eksantēmas uzliesmojuma likvidēšanas un draudu novēršanas kārtība". Tā kā Eiropas Savienības tieši piemērojamie normatīvie akti regulē atsevišķus Veterinārmedicīnas likuma 26.panta pirmajā daļā noteiktos jautājumus, nav nepieciešamības noteikumu projektā noteikt personu pārvietošanās ierobežojumus, rīkojumu izziņošanas un izpildes reglamentu, prasības materiāltehniskajam nodrošinājumam, karantīnas noteikšanas un atcelšanas kārtību;
2) noteikumu projekta 5.punktā tiek noteikts, ka noteikumu projekta piemērošanā izmanto tieši piemērojamajos Eiropas Savienības normatīvajos aktos lietotās definīcijas. Šāda norma ir iestrādāta, lai skaidri strukturētu noteikumu projekta tekstu un to būtu vieglāk uztvert subjektam, kuram ir saistošas noteikumu projektā noteiktās normas.
Eiropas Savienības normatīvajos aktos lietotā terminoloģija būtiski atšķiras no tiem terminiem, kuri pašreiz tiek izmantoti noteikumos Nr.83. Tā, piemēram, turpmāk vairs netiks izmantots termins "dzīvnieku īpašnieks vai turētājs". Tā vietā tiks lietots termins "operators" un "citas attiecīgās juridiskās vai fiziskās personas". Pie kam Āfrikas cūku mēra kontroles pasākumi attieksies uz tādiem "operatoriem" un "citām attiecīgām juridiskām vai fiziskām personām", kuri tur cūkas vai tiem ir saskare ar turētām cūkām vai savvaļas cūkām.
Turpmāk termina "aizdomas par Āfrikas cūku mēri" vietā tiks izmantots termins "domājams Āfrikas cūku mēra gadījums", bet termina "konstatēta saslimšana ar Āfrikas cūku mēri" vietā turpmāk tiks lietots termins "apstiprināts cūku mēra gadījums". Līdz šim noteikumos Nr.83 mājas cūkām un savvaļas cūkām tika izmantoti dažādi termini slimības uzliesmojuma apzīmēšanai: ja slimība tika konstatēta mājas cūkām tika izmantots termins "Āfrikas cūku mēra uzliesmojums", bet ja slimība tika konstatēta savvaļas cūkām - tika lietots termins "Āfrikas cūku mēra gadījums". Turpmāk pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā tiks izmantots viens termins "Āfrikas cūku mēra gadījums" gan pie turēto cūku, gan savvaļas cūku saslimšanas;
3) noteikumu projekta 6.punkts nosaka kompetentās iestādes šo noteikumu uzraudzībai un kontrolei, kā arī pienākumu dienestam sadarboties ar Valsts meža dienestu, ja Āfrikas cūku mēra uzraudzības un kontroles pasākumus nepieciešams organizēt pēc savvaļas cūku saslimšanas gadījuma apstiprināšanas.
Saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 4.panta pirmās daļas 1.punktu dienests, pamatojoties uz valsts uzraudzības programmām un normatīvo aktu prasībām, organizē un nodrošina valsts uzraudzību un kontroli dzīvnieku infekcijas slimību profilaksē un apkarošanā. Noteikumos Nr.83 tika ietvertas Direktīvas 2002/60/EK un lēmuma 2014/709 prasības, kuras regulēja Āfrikas cūku mēra uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtību, un noteica Pārtikas un veterināro dienestu kā kompetento iestādi šo dzīvnieku veselības jautājumu uzraudzībai. Līdz ar jauno Eiropas Savienības normatīvo aktu stāšanos spēkā un ņemot vērā Veterinārmedicīnas likuma 4.panta pirmās daļas 1.punktā noteikto, dienests joprojām paliek kompetentā iestāde regulas 2016/429, regulas 2020/687 un regulas 2023/594 izpratnē.
Saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 4.panta ceturto daļu: "dienests ir kompetentā iestāde 4.panta pirmajā daļā minētajās jomās". Līdz ar to tas uzrauga un kontrolē Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību izpildi un sniedz informāciju Eiropas Savienības institūcijām.
Tāpat Veterinārmedicīnas likuma 31.pants nosaka, ka dienests organizē un īsteno uzraudzību un kontroli saskaņā ar regulā 2017/625 noteikto un ir kompetentā iestāde, kas pilda uzdevumus jomās, kuras noteiktas regulas 2017/625 1.panta 2.punkta "d", "e" un "f" apakšpunktā;
4) noteikumu projekta 7.punkts nosaka pienākumus dienestam un Valsts meža dienestam sagatavot nacionālo rīcības plānu attiecībā uz Āfrikas cūku mēra ierobežošanu savvaļas cūku populācijā, lai nepieļautu Āfrikas cūku mēra izplatīšanos Eiropas Savienībā.
Savvaļas cūkas ir galvenais Āfrikas cūku mēra rezervuārs dabā ar kuru palīdzību slimības ierosinātājs ilgstoši saglabājas inficētajā teritorijā un dažreiz tiek pārnests no savvaļas cūkām uz turētajām cūkām. Ņemot vērā Āfrikas cūku mēra plašo izplatību Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā, ar regulas 2023/594 56.pantā noteikto tiek harmonizētas prasības un noteikts kā obligāts pienākums dalībvalstīm izstrādāt nacionālos rīcības plānus, lai pēc iespējas labāk un efektīvāk pasargātu no Āfrikas cūku mēra brīvo dalībvalstu teritorijas no infekcijas iekļūšanas un tālākas izplatīšanās;
5) noteikumu projekta 8.punkts nosaka pienākumu Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskajam institūtam "BIOR" nodrošināt Āfrikas cūku mēra laboratorisko diagnostiku un ierosinātāja ģenētisko tipizāciju, jo saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktu institūts ir pilnvarots veikt laboratoriskos un diagnostiskos izmeklējumus Pārtikas un veterinārā dienesta kompetencē esošo dzīvnieku infekcijas slimību profilakses un apkarošanas uzraudzības jomā;
6) noteikumu projekta 11.punkts nosaka pienākumu dienestam izstrādāt rīcības plānu.
Saskaņā ar regulas 2016/429 43.panta prasībām dalībvalstij uzlikts pienākums izstrādāt un uzturēt atjauninātu ārkārtas situāciju plānu un attiecīgā gadījumā norādījumu rokasgrāmatu. Ārkārtas situāciju plāns un norādījumu rokasgrāmata, kura attiecīgā gadījumā jāizstrādā saskaņā ar regulas 2016/429 43.panta prasībām, paredzēta Āfrikas cūku mēra gadījumu kontroles nodrošināšanas nolūkā un lai koordinētu rīcību starp iesaistītajām kompetentajām iestādēm šīs slimības apkarošanas procesā.
Izanalizējot regulas 2016/429 (77), (78), (79) un (80) preambulā izklāstīto skaidrojumu un noteikumu Nr.83 11.punktā izklāstītās prasības attiecībā uz rīcības plānā iekļaujamo informāciju, var secināt, ka Veterinārmedicīnas likuma 26.panta otrajā daļā minētais rīcības plāns un regulas 2016/429 43.pantā minētais ārkārtas situāciju plāns pēc būtības ir viens plāns. Lai novērstu regulas 2016/429 43.pantā termina "ārkārtas situāciju plāns" interpretāciju, kā arī to, ka pretējā gadījumā dienestam būtu jāizstrādā pēc būtības divi vienādi plāni, ir lietderīgi izmantot Veterinārmedicīnas likumā lietoto terminoloģiju;
7) noteikumu projekta 12.punkts nosaka pienākumu dienestam, ja izpildās regulas 2020/687 66.panta nosacījumi, izveidot darbībspējīgu ekspertu grupu, kura veiks regulas 2020/687 66.pantā minētos uzdevumus. Darbībspējīgā ekspertu grupa saskaņā ar regulas 2016/429 43.panta prasībām tiek izveidota tiklīdz valstī ir konstatēts pirmais Āfrikas cūku mēra gadījums un darbojas visu laiku kamēr slimība tiek konstatēta valsts teritorijā;
8) noteikumu projekta 13.3.apakšpunkts nosaka pienākumu dienestam noteikt I, II un III līmeņa ierobežojumu zonas Latvijas teritorijā, ievērojot Eiropas Komisijas pamatnostādnes par Āfrikas cūku mēra izplatības novēršanas, kontroles un apkarošanas pasākumiem Savienībā, un informāciju sniegt Eiropas Komisijai (pamatnostādnes pieejamas šeit: https://food.ec.europa.eu/document/download/bce682ac-7b83-43cb-9789-e1064f783aa4_en?filename=ad_control-measures_asf_wrk-doc-sante-2015-7112.pdf).
9) noteikumu projekta 14. un 15.punktā noteikti pienākumi operatoriem nodrošināt paraugu noņemšanu un laboratorisko izmeklēšanu uz Āfrikas cūku mēra ierosinātāju. Šāda prasība noteikumos Nr.83 ir spēkā kopš 2019.gada 26.februāra. Pienākums dzīvnieku īpašniekam vai turētājam nodrošināt paraugu noņemšanu un izmeklēšanu uz Āfrikas cūku mēri tika pamatots ar epidemioloģiskās situācijas izvērtējumu par Āfrikas cūku mēra izplatību, ko sagatavoja dienests, kā arī to, ka slimība ganāmpulkā izplatās lēni un nemanāmi, tādējādi radot riskus tās lielai izplatībai uz citiem ganāmpulkiem un arī citām dalībvalstīm. Lai laicīgi varētu konstatēt šīs slimības uzliesmojumus cūku novietnēs, tika pieņemts lēmums noteikt visu to mirušo cūku patologanatomisko izmeklēšanu uz Āfrikas cūku mēri, kuras vecākas par 60 dienām, un paraugu noņemšanu un laboratorisko izmeklēšanu uz Āfrikas cūku mēri. Papildus tam tika noteikts, ka ir jāveic arī novietnē esošo cūku klīniskā izmeklēšana un cūku līķu apskate. Priekšlikumi grozījumiem tika sagatavoti saskaņā ar Komisijas darba dokumentu SANTE/7113/2015 - Rev 10 par Āfrikas cūku mēra menedžmentu un stratēģisko pieeju tā kontrolē ES dalībvalstu teritorijās (Working document Strategic approach to the management of African Swine Fever for the EU). Pašreiz šis dokuments vairs nav spēkā, taču ir lietderīgi atstāt spēkā iestrādātās prasības, kuras nodrošinās savlaicīgu Āfrikas cūku mēra atklāšanu;
10) noteikumu projekta 16., 17. un 18.punktā noteikti pienākumi savvaļas cūkas līķa atradējam. Savvaļas cūkas ir galvenais Āfrikas cūku mēra ierosinātāja rezervuārs dabā. Kā rezultātā katru gadu, sevišķi siltajā gada periodā, notiek Āfrikas cūku mēra ierosinātāja pārnese no savvaļas cūkām uz mājas cūkām, radot lielus ekonomiskus zaudējumus nozarei. Savlaicīga savvaļas cūku līķu atklāšana, laboratoriskā diagnostika par Āfrikas cūku mēra ierosinātāja apstiprināšanu vai noliegšanu, kā arī līķu nosūtīšana iznīcināšanai uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu pārstrādes uzņēmumu ir viens no galvenajiem preventīvajiem pasākumiem šīs slimības turpmākās izplatības novēršanai.
11) noteikumu projekta 20. - 25.punktā noteiktās prasības attieksies uz medījuma pirmapstrādes procesa posmu, kad mednieks ir mežā nomedījis savvaļas cūku, kuras svaigo gaļu paredzēts laist pārtikas apritē vai izmantot pašpatēriņam.
Prasības noteiktas ņemot vērā to, ka regula 2023/594 neparedz medījumu apstrādes un pārvietošanas kārtību noteikumu projekta 20., 21., 22. un 23.punktā noteiktajos gadījumos. Āfrikas cūku mēra ierobežošanas pasākumu īstenošanai un, lai nepieļautu slimības tālāku izplatīšanos, ir lietderīgi noteikt pienākumu medniekam veikt attiecīgas darbības, ja nomedīto mežacūku paredzēts laist pārtikas apritē vai izmantot pašpatēriņam.
Papildus tam, regulas 853/2004 1.panta 3.punkta "e" apakšpunkts dod rīcības brīvību dalībvalstij noteikt šādu medījumu pārvietošanu un izmantošanu, ja izpildītas noteiktas prasības. Līdz ar to noteikumu projektā ir iekļauta prasība veikt laboratorisko diagnostiku Āfrikas cūku mēra ierosinātāja apstiprināšanai vai noliegšanai un, iegūstot rezultātu, kurš noliedz šīs infekcijas slimības ierosinātāja klātbūtni, saņemt Pārtikas un veterinārajā dienestā atļauju.
Noteikumu projekta 20., 21. un 22.punktā noteiktie pienākumi medniekam pēc savvaļas cūkas nomedīšanas I, II un III līmeņa ierobežojumu zonā:
a) nodrošinās nomedīto savvaļas cūku ķermeņu laboratorisko izmeklēšanu uz Āfrikas cūku mēri un drošu pārtikas apriti, lai nepieļautu Āfrikas cūku mēra izplatīšanos ar cilvēku patēriņam paredzētiem produktiem, kas tālāk var novest pie šīs slimības izplatīšanās turēto cūku ganāmpulkos;
b) no pārtikas drošības viedokļa nodrošinās to, ka pārtikas apritē un pašpatēriņam tiks izmantota svaiga un kvalitatīva medījuma gaļa. Ir svarīgi noteikt, ka nepieciešamības gadījumā, iekšējos orgānus atļauts izņemt tūlīt pēc dzīvnieka nomedīšanas. Ja medības notiek gada siltajā periodā, ir nelietderīgi pēc dzīvnieka nomedīšanas atstāt iekšējos orgānus, jo pūšanas un rūgšanas procesi gremošanas traktā medījumu sabojās pirmās stundas laikā un tas nebūs izmantojams pārtikā;
c) noteiks, ka medījumu nedrīkst aizvest tālāk par 40 kilometriem no nomedīšanas vietas. Regulas 2023/594 52.panta 3.punkts paredz atkāpi dalībvalsts kompetentajai iestādei (Latvijā - dienestam) izlemt, ka atsevišķos gadījumos laboratoriskie izmeklējumi uz Āfrikas cūku mēri I, II un III līmeņa ierobežojumu zonā nomedītajām savvaļas cūkām nav jāveic. Līdz ar to, lai nodrošinātu regulas 2023/594 52.panta 3.punkta “c” apakšpunkta pirmās atkāpes prasības, ir lietderīgi noteikt attālumu cik tālu atļauts pārvietot nomedītās savvaļas cūkas ķermeni no medījuma vietas.
12) noteikumu projekta 26.punktā paredzēts izmantot doto rīcības brīvību dalībvalstīm nepiemērot atsevišķus aizliegumus laist tirdzniecībā pārtikas produktus. Rīcības brīvība izmantota ar mērķi neierobežot tirdzniecību ar pārtikas produktiem, kuru sastāvā iekļauta cūkgaļa, ja tie ir apstrādāti veidā, kas nodrošina slimības ierosinātāja iznīcināšanu, tādējādi izslēdzot turpmākos Āfrikas cūku mēra izplatības riskus;
13) noteikumu projekta 27.punktā paredzēts izmantot doto rīcības brīvību dalībvalstīm nepiemērot atsevišķus aizliegumus un neierobežot dzīvnieku pārvietošanu un tirdzniecību ar dzīvniekiem, ja ir izpildītas noteiktas prasības pirms dzīvnieku pārvietošanas, kas nodrošina Āfrikas cūku mēra kontroli un neizplatīšanos uz citiem objektiem;
14) noteikumu projekta 28.punktā paredzēts izmantot doto rīcības brīvību dalībvalstīm nepiemērot atsevišķus aizliegumus un neierobežot cūku izcelsmes reproduktīvo produktu izplatīšanu un tirdzniecību, ja ir izpildītas noteiktas prasības pirms reproduktīvo produktu pārvietošanas, kas nodrošina Āfrikas cūku mēra kontroli un neizplatīšanos uz citiem objektiem;
15) noteikumu projekta 29.punktā paredzēts izmantot doto rīcības brīvība dalībvalstīm nepiemērot atsevišķus aizliegumus un neierobežot cūku izcelsmes blakusproduktu pārvietošanu, ja ir izpildītas noteiktas prasības pirms blakusproduktu pārvietošanas, kas nodrošina Āfrikas cūku mēra kontroli un neizplatīšanos uz citiem objektiem;
16) noteikumu projekta 30.punktā paredzēts izmantot doto rīcības brīvību dalībvalstīm nepiemērot atsevišķus aizliegumus un neierobežot svaigas cūkgaļas, cūku izcelsmes gaļas produktu, ieskaitot apvalkus, pārvietošanu un tirdzniecību, ja ir izpildītas noteiktas prasības pirms šo produktu pārvietošanas, kas nodrošina Āfrikas cūku mēra kontroli un neizplatīšanos uz citiem objektiem;
17) noteikumu projekta 31.punktā paredzēts izmantot rīcības brīvību atsevišķos gadījumos nepieprasīt veterināro sertifikātu. Veterinārā sertifikāta izsniegšana ir maksas pakalpojums, kurš radīs papildus izmaksas Latvijas uzņēmējiem. Papildus tam, dienestam veterinārā sertifikāta izsniegšana ir liels administratīvais slogs, jo gandrīz visa Latvijas teritorija ir iekļauta Āfrikas cūku mēra I, II un III līmeņa ierobežojumu zonā, un veterināro sertifikātu nepieciešams izsniegt praktiski visos objektos, kuros tiek turētas cūkas, iegūti to reproduktīvie produkti, pārstrādāti vai tiek iegūti cūku izcelsmes pārtikas produkti vai cūku izcelsmes blakusprodukti;
18) noteikumu projekta 32. un 33.punktā paredzēts izmantot doto rīcības brīvību dalībvalstīm atsevišķos gadījumos satelīta navigācijas sistēmu, kas ļauj noteikt transportlīdzekļa atrašanās vietu, aizvietot ar transportlīdzekļa individuālu noplombēšanu. Rīcības brīvība izmantota ar mērķi turpināt iesākto praksi Latvijas teritorijā veikt blakusproduktu pārvadājumus, neradot papildu izdevumus uzņēmējiem transportlīdzekļus aprīkot ar satelīta navigācijas sistēmu;
19) noteikumu projekta 35.punktā noteiktas prasības mazumtirdzniecības uzņēmumam, kas atrodas aizsardzības zonas, uzraudzības zonas, citas ierobežojumu zonas teritorijā, kā arī II vai III līmeņa ierobežojumu zonā, ja tas pārstrādā svaigu cūkgaļu, lai izvestu savu produkciju no šīm ierobežojumu zonām uz I līmeņa ierobežojumu zonu vai brīvo zonu Latvijas teritorijā. Šādu prasību noteikšana pamatota ar to, ka regula 2020/687 un regula 2023/594 nenosaka mazumtirdzniecības uzņēmumos ražotu pārtikas produktu iegūšanas un izplatīšanas kārtību Latvijas teritorijā, jo šajos uzņēmumos iegūtā produkcija netiek marķēta ar veselības marķējumu vai attiecīgā gadījumā identifikācijas marķējumu kā to nosaka regulas 853/2004 5.panta 1.punkts un tā arī netiek marķēta kā to nosaka regulas 2023/594 47.panta 1. un 2.punkts. Līdz ar to normatīvajos aktos nav noteiktas prasības un kārtība, kādā drošos apstākļos bez riska izplatīt Āfrikas cūku mēri tiek regulēta cūku izcelsmes pārtikas produktu iegūšana un izplatīšana Latvijas teritorijā no mazumtirdzniecības uzņēmumiem. Saskaņā ar regulas 853/2004 1.panta 4.punkta nosacījumiem, kas ļauj piemērot regulas 853/2004 1.panta 3.punkta "c" apakšpunktā minēto atkāpi, nacionālā līmenī atļauts regulēt pārtikas apriti šādos mazumtirdzniecības uzņēmumos. Termins "mazumtirdzniecības uzņēmums" izmantots ņemot vērā to, ka šie uzņēmumi darbojas saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likumu un tie arī tiek reģistrēti kā mazumtirdzniecības uzņēmumi un norādīti Pārtikas un veterinārā dienesta tīmekļvietnē ievietotajā uzraudzības objektu reģistrā. Regulas 2016/429 un tai pakārtoto deleģēto un īstenošanas aktu terminoloģija šajā gadījumā ir otršķirīga.
Lai pārtikas uzņēmumi varētu iegūt un izplatīt savu produkciju, kura satur cūku izcelsmes produktus, ārpus minētajām ierobežojumu zonām, atsevišķos gadījumos ir nepieciešams, lai dienests šos uzņēmumus izraugās saskaņā ar regulas 2023/594 46.pantu;
20) noteikumu projekta 38.punktā noteikta turēto un savvaļas cūku izcelsmes blakusproduktu aprite atbilstoši Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 21.oktobra Regulā (EK) Nr.1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr.1774/2002 (turpmāk – regula 1069/2009) un Eiropas Komisijas 2011.gada 25.februāra Regulā (ES) Nr.142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai (turpmāk – regula 142/2011) noteiktās prasības ir daudz plašākas nekā tās nepieciešams piemērot Āfrikas cūku mēra gadījumā. Regulas 1069/2009 un regulas 142/2011 daudzu normu piemērošanā galvenais lēmums jāpieņem Pārtikas un veterinārā dienesta inspektoram.
Saskaņā ar regulas 2009/1069 8 panta “a” apakšpunkta “v” apakšpunktu un ņemot vērā to, ka praktiski visā Latvijas teritorijā savvaļas cūkām regulāri tiek konstatēts Āfrikas cūku mēris, visi savvaļas cūku izcelsmes blakusprodukti, neatkarīgi no tā vai savvaļas cūka ir bijusi slima vai nav bijusi slima ar Āfrikas cūku mēri, ir pirmās kategorijas materiāls. Saskaņā ar regulas 2009/1069 9.panta “f” apakšpunkta “i” apakšpunktu turētu cūku izcelsmes blakusprodukti, kuri iegūti no Āfrikas cūku mēra kontroles ietvaros likvidētajām cūkām ir otrās kategorijas materiāls.
Regula 2023/594 nosaka īpašus kontroles pasākumus attiecībā uz Āfrikas cūku mēri, bet regula 1069/2009 neaptver visus konkrētos apstākļus un aspektus saistībā ar Āfrikas cūku mēra izplatības risku mazināšanas pasākumiem pie darbībām ar dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem, kas iegūti no savvaļas cūkām un turētajām cūkām. Lai līdz minimumam mazinātu Āfrikas cūku mēra izplatības riskus pie darbībām ar savvaļas cūku izcelsmes blakusproduktiem, kā arī lai izslēgtu patvaļīgas darbības blakusproduktu pārstrādē Āfrikas cūku mēra uzliesmojuma gadījumā, lietderīgāk ir noteikumos dot vispārīgu atsauci uz regulu 1069/2009 un regulu 142/2011 un nacionālajiem normatīvajiem aktiem, kas nosaka blakusproduktu pārstrādes, sadedzināšanas vai aprakšanas kārtību;
21) noteikumu projekta 39., 40., 41., 42. un 43.punktā tiek noteikta Āfrikas cūku mēra skarto objektu, kā arī transportlīdzekļu tīrīšanas un dezinfekcijas kārtība un attiecīgā gadījumā kukaiņu un grauzēju kontrole. Regulas 2020/687 15.pants nosaka pienākumu kompetentajai iestādei uzdot operatoram veikt skartā objekta sākotnējo tīrīšanu un dezinfekciju un kukaiņu un grauzēju kontroli. Pie kam šīs darbības nepieciešams atbilstoši dokumentēt. Regulas 2020/687 24.pants nosaka prasības attiecībā uz transportlīdzekļiem, kas paredzēti turētu sarakstā norādīto sugu dzīvnieku un no tiem iegūtu produktu pārvadāšanai konkrētos gadījumos, kā arī nosaka vispārīgas prasības šo transportlīdzekļu tīrīšanai un dezinfekcijai un attiecīgā gadījumā kukaiņu un grauzēju kontrolei. Pie kam šādu tīrīšanu un dezinfekciju jāveic saskaņā ar kompetentās iestādes instrukciju un tai ir jābūt pietiekami dokumentētai. Regulas 2016/429 104.panta 3.punkta “b” apakšpunktā noteikts lietvedības pienākums pārvadātājiem glabāt konkrētus pierakstus. Saskaņā ar regulas 2016/429 normu, transportlīdzekļa tīrīšanas dezinfekcijas un dezinsekcijas pasākumu dokumentācijas glabāšanas laiku nosaka kompetentā iestāde, bet tas nedrīkst būt īsāks par trim gadiem.
Izvērtējot regulas 2016/429 104.panta un regulas 2020/687 24.panta normas, un ņemot vērā to, ka regulas 2020/687 24.pants nenosaka prasības transportlīdzekļu tīrīšanai un dezinfekcijai un šo procedūru dokumentēšanai savvaļas cūku izcelsmes blakusproduktu pārvadāšanā, kā arī to, ka savvaļas cūku izcelsmes blakusprodukti ir potenciāls Āfrikas cūku mēra paaugstināta riska materiāls, ir nepieciešams noteikt detalizētas prasības šo transportlīdzekļu tīrīšanas un dezinfekcijas procesam, procesa dokumentēšanai un datu glabāšanai.
Personas dati, kas tiek norādīti par tīrīšanu un dezinfekciju atbildīgo personu, tiks izmantoti dienesta vajadzībām gadījumos, ja tiks konstatēti pārkāpumi tīrīšanas un mazgāšanas procesa laikā;
22) noteikumu projekta 44. un 45.punkts nosaka prasības nacionālajam marķējumam. Regulas 2023/594 47.panta 3.punkts dod dalībvalstij rīcības brīvību 12 mēnešus pēc regulas publicēšanas dienas izmantot īpašu cita veida veselības marķējumu vai attiecīgā gadījumā identifikācijas marķējumu, kas nav ovāls un ko nevar sajaukt ar Regulas (EK) Nr. 853/2004 5.panta 1.punktā paredzēto veselības marķējumu vai identifikācijas marķējumu. Tā kā operatori pašlaik noteiktos gadījumos jau izmanto noteikumu projekta 44. un 45.punktā minēto veselības marķējumu un identifikācijas marķējumu, ir lietderīgi izmantot pārejas perioda nosacījumus jaunā veselības marķējuma vai attiecīgā gadījumā identifikācijas marķējuma ieviešanai.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Operatori, kuri tur cūku dzimtas dzīvniekus
Kopš 2014.gada vasaras Latvijā periodiski turēto cūku objektos tiek konstatēts Āfrikas cūku mēris. Kopš pirmo reizi Latvijā ir apstiprināts Āfrikas cūku mēris, tiek piemēroti dažādi slimības kontroles un apkarošanas pasākumi gan turētām cūkām, gan savvaļas cūkām, kā arī noteikti stingri ierobežojumi dzīvu cūku, cūku izcelsmes pārtikas produktu, reproduktīvo produktu un blakusproduktu pārvietošanai riska zonu robežās, ārpus šīm riska zonām Latvijas teritorijā un ārpus Latvijas robežām. Saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem, Latvijas teritorija ir sadalīta četrās dažāda riska līmeņa ierobežojumu zonās: brīvajā zonā (nav konstatēta turēto cūku un savvaļas cūku saslimšana ar Āfrikas cūku mēri), I līmeņa ierobežojumu zona (buferzona, kas atdala brīvo Latvijas teritoriju no Āfrikas cūku mēra inficētās teritorijas), II līmeņa ierobežojumu zona (Āfrikas cūku mēris tiek konstatēts tikai savvaļas cūkām) un III līmeņa ierobežojumu zona (Āfrikas cūku mēris tiek konstatēts gan turētajām cūkām, gan savvaļas cūkām). Visiem cūku dzimtas dzīvnieku operatoriem ir stingri jāseko, kurā zonā atrodas viņu pārziņā esošie objekti, jāievēro biodrošības prasības, jāziņo par aizdomām uz cūku saslimšanu ar Āfrikas cūku mēri, jānodrošina paraugu noņemšana laboratoriskajiem izmeklējumiem uz Āfrikas cūku mēri, jāveic noteikti pasākumi Āfrikas cūku mēra konstatēšanas gadījumā turēto cūku objektā, jānodrošina droša turēto cūku pārvietošana starp objektiem. Āfrikas cūku mēra apstiprināšanas gadījumā jāveic visa cūku dzimtas ganāmpulka likvidācija, skartā objekta tīrīšana, mazgāšana un dezinfekcija. Objekti, kas atrodas trīs un desmit kilometru rādiusā ap skarto objektu tiek pakļauti cūku dzimtas dzīvnieku, kā arī no cūkām iegūtu pārtikas produktu, reproduktīvo produktu un blakusproduktu pārvietošanas ierobežojumiem.
- Operatori, kuri tur cūku dzimtas dzīvnieku
- Operatori, kuri darbojas ar cūku dzimtas dzīvnieku reproduktīvajiem produktiem
- Cūku dzimtas dzīvnieku blakusproduktu pārvadātāji
- Pārtikas uzņēmumu operatori, kuri darbojas ar cūku dzimtas dzīvniekiem (kautuves), pārstrādā svaigu cūkgaļu un iegūst no cūkgaļas pārtikas produktus
- Cūku dzimtas dzīvnieku blakusproduktu pārstrādātāji
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
2) Noteikumu projekta 27.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 9.panta 2. un 3.punktā dotā rīcības brīvība dalībvalstij nenoteikt 1.punktā minēto aizliegumu pārvietot I, II un III līmeņa ierobežojumu zonās turētas cūkas minētajās ierobežojumu zonās un ārpus tām, jo dienests nodrošina turēto cūku uzraudzību minēto zonu objektos un kontrolē regulas 2023/594 9.panta 2. un 3.punktā noteikto prasību izpildi.
3) Noteikumu projekta 28. punktā tiek izmantota regulas 2023/594 10.panta 2. un 3.punktā dotā rīcības brīvība dalībvalstij nenoteikt 1.punktā minēto aizliegumu pārvietot tādus reproduktīvos produktus ārpus minētajām ierobežojumu zonām, kas iegūti no II un III līmeņa ierobežojumu zonās turētām cūkām, jo dienests nodrošina reproduktīvo produktu objektu uzraudzību minēto zonu objektos un kontrolē regulas 2023/594 10.panta 2. un 3.punktā minēto prasību izpildi.
4) Noteikumu projekta 29.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 11.panta 2. un 3.punktā dotā rīcības brīvība dalībvalstij nenoteikt 1. punktā minēto aizliegumu pārvietot no II un III līmeņa ierobežojumu zonās turētām cūkām iegūtus dzīvnieku izcelsmes blakusproduktus ārpus minētajām ierobežojumu zonām, jo dienests nodrošina blakusproduktu ieguves operatoru uzraudzību minētajās zonās un kontrolē regulas 2023/594 11.panta 2. un 3.punktā minēto prasību izpildi.
5) Noteikumu projekta 30.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 12.panta 2. un 3.punktā dotā rīcības brīvība dalībvalstij nenoteikt 1.punktā minēto aizliegumu pārvietot no II un III līmeņa ierobežojumu zonās turētām cūkām iegūtu svaigu gaļu un gaļas produktus, arī apvalkus, ārpus minētajām ierobežojumu zonām, jo dienests nodrošina attiecīgo objektu uzraudzību minētajās zonās un kontrolē regulas 2023/594 12.panta 2. un 3.punktā minēto prasību izpildi.
6) Noteikumu projekta 31.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 18.panta otrajā daļā, 19.panta 4. un 5.punktā, 20.panta otrajā daļā, 21.panta otrajā daļā, 53.panta otrajā daļā un 55.panta otrajā daļā dotā rīcības brīvība neizsniegt veterināro (veselības) sertifikātu atsevišķos gadījumos. Rīcības brīvība izmantota ar mērķi mazināt administratīvo slogu. Līdz šim dienests visos augstāk minētajos gadījumos nav izsniedzis veterināro (veselības) sertifikātu. Jaunais regulējums, kas noteikts regulas 2016/429 atsevišķos pantos un paredz veterinārā sertifikāta izsniegšanu, palielina Pārtikas un veterinārā dienesta inspektoru pienākumus. Turklāt, operatoriem šāds administratīvais slogs rada papildus izmaksas. Visos gadījumos rīcības brīvība izmantota korekti, noteikumos paredzot, ka dienests neizsniedz veterināro (veselības) sertifikātu.
7) Noteikumu projekta 32. un 33.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 35.panta 3.punktā, 36.panta 4.punktā, 37.panta 3.punktā, 40.panta 3.punktā dotā rīcības brīvība aizvietot satelīta navigācijas sistēmu ar transportlīdzekļa individuālu noplombēšanu. Šobrīd dienests veic dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu kravu inspekciju un noplombēšanu. Izvērtējot esošo epidemioloģisko situāciju ar Āfrikas cūku mēri, un, ņemot vērā to, ka satelīta navigācijas sistēmas ieviešana transportlīdzekļa operatoriem radīs papildu izmaksas, ir lietderīgi turpināt iesākto praksi.
8) Noteikumu projekta 36. un 37.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 51. un 52.punktā dotā rīcības brīvība dalībvalstij nenoteikt 49.pantā noteiktos aizliegumus pārvietot no savvaļas cūkām un šādu cūku ķermeņiem iegūtu, lietošanai pārtikā paredzētu svaigu gaļu, gaļas produktus un jebkurus citus šo dzīvnieku izcelsmes produktus, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktus un atvasinātos produktus I, II un III līmeņa ierobežojumu zonās un no minētajām ierobežojumu zonām kā arī visā Latvijas teritorijā, jo dienests veic uzraudzību minētās darbības veicošajos objektos un kontrolē regulas 2023/594 51. un 52.pantā minēto prasību izpildi.
9) Noteikumu projekta 44.punktā tiek izmantota regulas 2023/594 47.panta 3.punktā dotā rīcības brīvība dalībvalstij līdz 2024.gada 17.martam izmantot īpašo rombveida veselības marķējumu vai attiecīgā gadījumā īpašo rombveida identifikācijas marķējumu. Rīcības brīvība izmantoa ar mērķi dot laiku operatoriem 12 mēnešu laikā pāriet uz jauno cūkgaļas, cūkgaļas produktu, arī apvalku veselības marķējumu vai attiecīgā gadījumā identifikācijas marķējumu saskaņā ar regulas 2023/594 47.panta 1. un 2.punkta prasībām. Noteikumu projekta 32. un 33.punktā noteiktais īpašais rombvaida veselības marķējums un attiecīgā gadījumā īpašais rombveida identifikācijas marķējums tiek izmantots kopš 2014.gada, bet jauna marķējuma pasūtīšanai un dizaina izstrādei ir nepieciešams laiks. Līdz ar to ir lietderīgāk izmantot regulā doto iespēju ieviest jauno marķējumu 12 mēnešu laikā pēc regulas spēkā stāšanās dienas.
Prasības nosaka darbības, kuras jāizpilda mazumtirdzniecības uzņēmumam, lai drošos apstākļos, kas nepieļauj Āfrikas cūku mēra izplatīšanu, spētu nelielos daudzumos laist tirgū saražotos produktus, izplatot tos tieši galapatērētājam.
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Valsts meža dienests
- Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"