Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-826: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai regulētu nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbības tiesiskos pamatus un nodrošinātu šo personu profesionālās darbības uzraudzību, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma un proliferācijas finansēšanu un sekmētu stabilu, drošu un uzticamu starpniecības pakalpojumu sniegšanu. Vienlaikus likumprojekts precizē atsevišķas tiesību normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar likumprojektu tiek noteikts papildus mehānisms kā ierobežot nekustamā īpašuma darījumu starpnieka darbību, ja kalendārā gadā nav celta kvalifikācija. Tāpat likumprojekts nosaka sodus un to apmērus tiem nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem, kuri starpniecības pakalpojumus sniedz, nereģistrējoties nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ja nekustamā īpašuma darījumu starpnieks neizpilda likumā noteiktās prasības attiecībā uz kvalifikācijas celšanu, tad nekustamā īpašuma darījumu starpnieks tiek izslēgts no nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistra. Ja starpnieks tiek izslēgts no nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistra, pēc pašreizējā regulējuma, starpnieks pēc izslēgšanas lēmuma var reģistrēties atkārtoti nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā, tādējādi neizpildot šīs prasības par kvalifikācijas celšanu. Tāpat praksē ir konstatēts, ka nekustamā īpašuma darījumu starpnieks gada sākumā, kad jāsniedz kvalifikācijas apliecinošie dokumenti, lūdz Ekonomikas ministrijai, lai tiek izslēgts no nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā, lai pēc izslēgšanas lēmuma atkārtoti reģistrētos nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā, jo  tikko reģistrētam nekustamā īpašuma darījumu starpniekam nav jāapliecina kvalifikācijas celšana par iepriekšējo kalendāro gadu. Lai izslēgtu šādu likuma normu neievērošanu, likumprojektā tiek ietverta norma, ka nekustamā īpašuma darījumu starpnieks atkārtoti var tikt iekļauts reģistrā  ne ātrāk kā vienu gadu no izslēgšanas brīža, kad lēmums kļuvis neapstrīdams.
Likumprojektā tiek noteikta norma kā sodīt nekustamā īpašuma darījumu starpniekus, kuri sniedz starpniecības pakalpojumus un nav reģistrējušies nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā. Šobrīd Latvijas Republikā nav tādu tiesību aktu, pēc kuriem piemērotu sodus un to apmērus nereģistrētiem nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem. Pēc Valsts ieņēmuma dienesta informācijas, Latvijā ir ap 1450 nekustamā īpašuma darījumu starpnieku, bet uz 2022.gada 16.martu reģistrēti ir 704 nekustamā īpašuma darījumu starpnieku, tātad aptuveni puse Latvijā esošo nekustamā īpašuma darījumu starpnieki nav iekļauti nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā, bet sniedz starpniecības pakalpojumus un sodi šādiem starpniekiem netiek piemēroti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Praktiski reģistrējot nekustamā īpašuma darījumu starpniekus, ir novērots, ka daļa nekustamā īpašuma darījumu starpnieki - fiziskas personas nav reģistrētas Valsts ieņēmumu dienesta kā saimnieciskās darbības veicēji. Likumā nav ietverta norma, kas noteiktu, ka reģistrēties var fiziska persona tikai tādā gadījumā, ja persona ir reģistrējusies arī Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējs.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5.panta pirmās daļa tiek precizēta ar ceturto punktu, nosakot, ka nekustamā īpašuma darījumu starpnieks var būt fiziskā persona, kura ir reģistrējusi saimniecisko darbību Valsts ieņēmumu dienestā. Šāda norma tiek ietverta, jo praktiski reģistrējot nekustamā īpašuma darījumu starpniekus – fiziskas personas, Ekonomikas ministrija ir saņēmusi iesniegumus no nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem – fiziskām personām, kuras nav reģistrējušas saimniecisko darbību Valsts ieņēmumu dienestā. Tāpat tiek papildināta 5.panta otrā daļa ar piekto punktu, nosakot, ka nekustamā īpašuma darījumu starpnieks var būt juridiskā persona, kura ir reģistrēta Latvijas Republikas komercreģistrā,  lai mazinātu riskus saistībā ar nerezidentu saimniecisko darbību, vienlaikus nodrošinātu skaidru un izsekojamu saimniecisko darbību. 
 
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma darījumu starpnieki nepilda likumā noteikto normu attiecībā uz kvalifikācijas celšanu. Pēc esošā regulējuma 12.panta pirmās daļas, nekustamā īpašuma darījuma starpniekam  ir  jāsniedz informācija Ekonomikas ministrijai par iepriekšējā kalendāra gadā apmeklētajiem kvalifikācijas celšanas pasākumiem. Ja starpnieks kvalifikāciju nav cēlis, tad atbilstoši regulējuma 16.panta otrās daļas 6.punktam, izslēdz nekustamā īpašuma darījumu starpnieku no reģistra. 
Šobrīd nav nekādu ierobežojumu, tikko izslēgtam starpniekam, reģistrēties atkārtoti reģistrā un turpināt sniegt starpniecības pakalpojumus neceļot kvalifkāciju.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā  6.pants tiek papildināts ar ceturto daļu, kas paredz, ja nekustamā īpašuma darījuma starpnieks tiek izslēgts no reģistra uz nekustamā īpašuma darījumu starpnieka iesnieguma pamata vai izslēgts, jo iepriekšējā kalendāra gadā nav celta kvalifikācija, tad atkārtoti nekustamā īpašuma darījuma starpnieks var tikt reģistrēts reģistrā ne ātrāk kā vienu gadu no izslēgšanas brīža. Nepieciešamība pēc šādas normas izriet no Likuma praktiskās piemērošanas, jo ir vērojama tendence, ka daļa reģistrēto nekustamā īpašuma darījuma starpnieku, cenšas nepildīt Likuma 12.panta pirmās daļas prasības attiecībā uz kvalifikācijas celšanu, kas paredz, ka katru gadu līdz 31. janvārim  nekustamā īpašuma darījuma starpniekam jāsniedz Ekonomikas ministrijai informācija par iepriekšējā kalendāra gadā apmeklētajiem kvalifikācijas celšanas pasākumiem. Praksē nekustamā īpašuma darījuma starpnieks pēc savas iniciatīvas lūdz Ekonomikas ministrijai, lai izslēdz nekustamā īpašuma darījuma starpnieku no reģistra, un pēc izslēgšanas fakta no jauna reģistrējas reģistrā. Tāpat šobrīd Likums neparedz noilgumu nekustamā īpašuma darījuma starpnieka reģistrēšanai reģistrā, ja nekustamā īpašuma darījuma starpnieks tiek izslēgts no reģistra nepildot 12.panta pirmās daļas prasības attiecībā uz kvalifikācijas celšanu.
 
Problēmas apraksts
Administratīvais slogs nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem.
Risinājuma apraksts
Nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem katru gadu līdz 31. janvārim ir jāsniedz Ekonomikas ministrijai informāciju par iepriekšējā kalendāra gadā noslēgtajiem starpniecības pakalpojumu līgumiem, norādot to skaitu un darījumu summas. Ņemot vērā to, ka nekustamā īpašuma darījumu starpnieki sniedz dažādas atskaites Valsts ieņēmumu dienestam, ir nesamērīgi prasīt vēl papildus informācijas sniegšanu Ekonomikas ministrijai, tādējādi palielinot nekustamā īpašuma darījumu starpnieku administratīvo slogu. Likumprojekta 12.panta pirmajā daļā un otrajā daļā tiek izņemta norma par to, ka nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem katru gadu līdz 31. janvārim ir jāsniedz Ekonomikas ministrijai informāciju par iepriekšējā kalendāra gadā noslēgtajiem starpniecības pakalpojumu līgumiem, norādot to skaitu un darījumu summas. Likumprojekta 12.pantā tiek precizēta norma attiecībā uz informācijas iesniegšanu par apmeklētajiem kvalifikācijas celšanas pasākumiem, proti, Likums paredz nekustamā īpašuma darījumu starpniekam katru gadu līdz 31. janvārim ir jāsniedz Ekonomikas ministrijai informācija par apmeklētajiem kvalifikācijas celšanas pasākumiem, kas ir nesamērīgi pret tiem nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem, kuri reģistrējas kalendārā gada nogalē, līdz ar to precizētā norma paredz, ka nekustamā īpašuma darījumu starpnieka kvalifikācijas celšanas pasākumi ir jāveic gada laikā sākot ar reģistrācijas brīdi, iesniedzot Ekonomikas ministrijai minēto informāciju  ik gadu, mēneša laikā no sākotnējās reģistrācijas.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība pēc papildu uzraudzības un noteikt izpildinstitūciju sodu piemērošanai. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 14.pants tiek papildināts ar ceturto daļu, kurā tiek noteikti Valsts ieņēmumu dienesta uzdevumi saistībā ar šā Likuma papildinājumu attiecībā par sodu piemērošanu nereģistrētiem nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem, nosakot, ka Valsts ieņēmumu dienesta uzdevumi ir uzraudzīt kā nekustamā īpašuma darījumu starpnieki ievēro šā likuma prasības, vai saimnieciskās darbības veicēji, kuri Valsts ieņēmumu dienestā ir deklarējuši savu darbības veidu, kas ir saistīts ar nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumu sniegšanu un faktiski sniedz šo pakalpojumu, ir reģistrēti nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā. Valsts ieņēmumu dienesta uzdevums būs piemērot sodus nereģistrētiem nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem. Tāpat Valsts ieņēmumu dienestam, pēc Ekonomikas ministrijas pieprasījuma, ir jāsniedz informācija, kas attiecas uz nekustamā īpašuma darījumu starpnieka saimniecisko darbību, piemēram, jāiesniedz Ekonomikas ministrijai  informācija par saimnieciskās darbības veicējiem, kuri Valsts ieņēmumu dienestā ir deklarējuši savu darbības veidu, kas ir saistīts ar nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumu sniegšanu.
Problēmas apraksts
Starpnieka izslēgšana no reģistra, ja Starpnieks ir cēlis kvalifikāciju nepilnā apmērā. Esošajā situācijā Ekonomikas ministrijai ir jāizslēdz nekustamā īpašuma darījumu starpnieks no reģistra, arī tādā situācijā, ja starpnieks ir cēlis kvalifikāciju gandrīz pilnā apjomā, piemēram, no nepieciešamajām 40 akadēmiskajām stundām, starpnieks ir apguvis 39 akadēmiskās stundas. Pēc esošā regulējuma Ekonomikas ministrija nav tiesīga piemērot individuālu pieeju atsevišķos izņēmuma gadījumos.
Risinājuma apraksts
Likuma  16.panta otrās daļas 6.punktā ir noteikts, ka Ekonomikas ministrija izslēdz nekustamā īpašuma darījumu starpnieku no reģistra, ja nekustamā īpašuma darījumu starpnieks neievēro šā likuma 13. pantā noteiktās minimālās kvalifikācijas celšanas prasības. Likumprojektā otrās daļas 6.punkts tiek pārnest uz šī panta pirmo daļu, kas nosaka, ka Ekonomikas ministrija var izslēgt nekustamā īpašuma darījumu starpnieku no reģistra, lai situācijā, kad Starpnieks ir cēlis savu kvalifikāciju daļēji vai gandrīz pilnā apmērā, Ekonomikas ministrijai būtu rīcības brīvība izslēgt starpnieku no reģistra, vai atstāt starpnieku iekļautu reģistrā, pie Ekonomikas ministrijas nosacījumiem, piemēram, nosakot starpniekam termiņu, kura laikā starpniekam būtu jāceļ iztrūkstošās kvalifikācijas stundas.
Problēmas apraksts
Aptuveni puse Latvijā esošo nekustamā īpašuma darījumu starpnieku nav iekļauti nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā, bet sniedz starpniecības pakalpojumus un sodi par šādu rīcību netiek piemēroti.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts tiek papildināts ar 18.pantu, kurā tiek paredzēti sodi tiem nekustamā īpašuma darījumu starpniekiem, kuri sniedz starpniecības pakalpojumus bez iekļaušanas reģistrā. Lukumprojekts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests veic pārkāpuma izvērtēšanu un piemēro soda naudas apmēru. Soda fiziskai personai ir 400 naudas soda vienības jeb 2000 euro (atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 16.panta otrajai daļai, viena naudas soda vienība ir pieci euro). Soda apmērs juridiskai personai ir 400 naudas soda vienības vai 10 % no iepriekšējā pārskata gada neto apgrozījuma vai apgrozījuma (ieņēmumiem) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā, ja neto apgrozījuma 10%  summa pārsniedz  400 naudas soda vienības. Ja sods tiek piemērots individuālam komersantam, kas ir fiziska persona, tad viņam sodu piemēro kā juridiskajai personai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • fiziskās personas, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus
Ietekmes apraksts
Likumprojekts neaizliedz fiziskām personām veikt darbības ar tiem piederošajiem nekustamajiem īpašumiem, bet gan paredz ierobežot trešo personu piesaisti kā darījumu starpnieku, tas ir, veikt starpniecības pakalpojumus citu personu labā saimnieciskās darbības ietvaros.
Juridiskās personas
  • juridiskās personas, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus
Ietekmes apraksts
Likumprojekts neaizliedz  juridiskām personām veikt darbības ar tiem piederošajiem nekustamajiem īpašumiem, bet gan paredz ierobežot trešo personu piesaisti kā darījumu starpnieku, tas ir, veikt starpniecības pakalpojumus citu personu labā saimnieciskās darbības ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta NILL risku novēršana un droša un uzticama starpniecības pakalpojumu sniegšana.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
fiziskās personas, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus
neietekmē
Administratīvais slogs palielinās Ekonomikas ministrijai (uzturēt publiski pieejamu nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistru, uzraudzīt nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbību), fiziskām un juridiskām personām, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus (reģistrācija reģistrā, civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, informācijas sniegšana par iepriekšējā kalendārajā gadā noslēgtajiem starpniecības pakalpojumu līgumiem u.c.). Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums: 2020. gadā un turpmākajos gados – 40 553,96 EUR gadā.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
juridiskās personas, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus
neietekmē
Administratīvais slogs palielinās Ekonomikas ministrijai (uzturēt publiski pieejamu nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistru, uzraudzīt nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbību), fiziskām un juridiskām personām, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus (reģistrācija reģistrā, civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, informācijas sniegšana par iepriekšējā kalendārajā gadā noslēgtajiem starpniecības pakalpojumu līgumiem u.c.). Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums: 2020. gadā un turpmākajos gados – 40 553,96 EUR gadā.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
fiziskās personas, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus
Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums: 2020. gadā un turpmākajos gados – 40 553,96 EUR gadā. Norādītas administratīvas un atbilstības izmaksas tiks segtas no ieņēmumiem, kas tiks iegūti no iekasētās samaksas par personas reģistrāciju nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā un uzraudzību.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
juridiskās personas, kuras sniedz nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus
Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums: 2020. gadā un turpmākajos gados – 40 553,96 EUR gadā. Norādītas administratīvas un atbilstības izmaksas tiks segtas no ieņēmumiem, kas tiks iegūti no iekasētās samaksas par personas reģistrāciju nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā un uzraudzību.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
64 480
0
64 480
0
64 480
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
64 480
0
64 480
0
64 480
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
40 554
0
40 554
0
40 554
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
40 554
0
40 554
0
40 554
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
23 926
0
23 926
0
23 926
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
23 926
0
23 926
0
23 926
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Budžeta izdevumi ( 2020. gadā un turpmākajos gados – 40 553,96 EUR):
I Atlīdzība darbiniekam – 6 262 EUR
(par 2020., 2021. un turpmākajiem gadiem)
36.saime, III līmenis, 12. mēnešalgu grupa (1 amata vieta)
1400 eiro x 12 mēn. = 16 800+ 840 (5% sociālās garantijas) + 4047 (24.09% darba devēja VSAOI) + 1680 (10% prēmijas un naudas balvas) + 1680 (10% vispārējās piemaksas) = 25 047EUR

II Preču un pakalpojumu apmaksa –  2020. gadam un turpmākajiem gadiem – 351,96 EUR:
- telpu noma 2020. gadam un turpmākajiem gadiem (8 EUR/m2) x 12 mēn. = 96 EUR
- sakaru pakalpojumi 2020. gadam un turpmākajiem gadiem (18.33 EUR/mēnesī vienam darbiniekam) x 12 mēn. = 219,96 EUR
- komunālie pakalpojumi 2020. gadam un turpmākajiem gadiem (3 EUR/m2) x 12 mēn. = 36 EUR

III Materiālais nodrošinājums:
2020.gadam un turpmākajiem gadiem – 155 EUR:
 - Klaviatūra 20 EUR, datorpele – 10 EUR, galds – 200 EUR, galda lampa – 20 EUR, darba krēsls       – 212 EUR, dokumentu plaukti – 130 EUR
- administratīvie izdevumi 2020. gadam un turpmākajiem gadiem  (2,50  EUR/mēn) x 12 mēn. = 30 EUR
- speciālās apmācības 2020. gadam un turpmākajiem gadiem (8,33 EUR/mēn. (vecākie eksperti, eksperti, inspektori)) x 12 mēn. = 100 EUR
- kancelejas, saimniecības preces 2020. gadam un turpmākajiem gadiem (2,08 EUR/mēn.)) x 12 mēn. = 25 EUR




 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Reģistrācijas/uzraudzības maksa nekustamā īpašuma darījumu starpniekam 40 EUR/gadā
Nekustamā īpašuma darījumu starpnieku skaits Latvija - 1450 starpnieki.
Ieņēmumi no nekustamā īpašuma darījumu starpnieku uzraudzības maksas 40 x1450 = 58 000 EUR
Turpmākajos gados 40 554 EUR tiks segts no iekasētās samaksas par personas reģistrāciju nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā un uzraudzību. Minētā samaksa tiks ieplānota Ekonomikas ministrijas budžetā kā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem.
 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32015L0849
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2015. gada 20. maijs, EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2015/849
Apraksts
par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 684/2012 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/60/EK un Komisijas Direktīvu 2006/70/EK

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2015. gada 20. maijs, EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2015/849
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
AML IV direktīvas 2.panta 1.punkta trešās daļas d) apakšpunkts
Likumprojekta 1.panta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
ES tiesību akta norma tiek pārņemta likumprojektā “Nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbības likums”.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Dalībvalstis dara Komisijai zināmus to tiesību aktu galvenos noteikumus, ko tās pieņem jomā, uz kuru attiecas AML IV direktīva.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Likumprojekta izstrādes gaitā notika konsultācijas ar Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociāciju LANĪDA.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi