Anotācija (ex-ante)

22-TA-2698: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu "Bērnaukļi" Lielvārdes pagastā, Ogres novadā un "Sējas" Lielvārdes pagastā, Ogres novadā pirkšanu Nacionālo bruņoto spēku Aviācijas bāzes paplašināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.


Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas informatīvais ziņojums “Par nekustamo īpašumu atsavināšanu Ķeguma novadā un Lielvārdes novadā Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) Aviācijas bāzes paplašināšanai” (prot. Nr. 37, 90. §, TA-1331-DV).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai atļautu Aizsardzības ministrijai atsavināt sabiedrības vajadzībām fiziskai personai piederošus nekustamos īpašumus Ogres novadā (līdz 01.07.2021. Lielvārdes novads).
Īpašumu atsavināšana nepieciešama valsts aizsardzības vajadzībām – Nacionālo bruņoto spēku Aviācijas bāzes paplašināšanai un attīstībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2018. gada 7. augusta sēdē (prot. Nr. 37, 90. §, TA-1331-DV) ir pieņēmis konceptuālu lēmumu atbalstīt Nacionālo bruņoto spēku Aviācijas bāzes attīstību un paplašināšanu, lai nodrošinātu  aeronavigācijas aprīkojuma pilnvērtīgu darbību, lidjoslas paplašināšanu, jaunu infrastruktūras objektu būvniecību, drošības prasību ievērošanu un operatīvo dienestu iespējas ātri reaģēt ar aviāciju saistītās ārkārtas situācijās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānu 2020.–2032. gadam (apstiprināts ar 2020. gada 14. decembra MK rīkojumu Nr. 773 “Par Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānu 2020.–2032. gadam”) Aviācijas bāzes attīstība ir ilgtermiņa projekts. Īstenojot to, Latvijā tiek veidots NATO prasībām atbilstošs militārais lidlauks, lai nodrošinātu atbalstu operācijām un mācību atbalstu NATO gaisa kuģiem. 
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – Nacionālo bruņoto spēku Aviācijas bāzes infrastruktūras paplašināšanai un attīstībai – ir nepieciešams atsavināt nekustamos īpašumus "Bērnaukļi" un "Sējas" Lielvārdes pagastā, Ogres novadā un atsavināšana ir vienīgais veids, lai sasniegtu šo mērķi.

Nekustamais īpašums "Bērnaukļi" (kadastra Nr. 7433 001 0073) Lielvārdes pagastā, Ogres novadā ir ierakstīts zemesgrāmatā un īpašuma tiesības nostiprinātas uz fiziskas personas vārda Zemgales rajona tiesas Lielvārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 809.

Saskaņā ar Zemgales rajona tiesas Lielvārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 809 ierakstiem nekustamais īpašums "Bērnaukļi" (kadastra Nr. 7433 001 0073) sastāv no zemes vienības 17,76 ha platībā (kadastra apzīmējums 7433 001 0073).
Zemesgrāmatā nekustamajam īpašumam "Bērnaukļi" ir reģistrēta atzīme - ceļa servitūta teritorija - 0,12 km par labu NBS Aviācijas bāzes lidlauka apsaimniekotājiem un reģistrēti apgrūtinājumi:
- aizliegums nekustamo īpašumu atsavināt bez Aizsardzības ministrijas rakstiskas piekrišanas;
- aizliegums bez divu fizisku personu rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar citām lietu tiesībām.  Fizisko personu reģistra datos ir iekļautas ziņas par abu šo personu nāvi un izmaiņas zemesgrāmatas datos tiks veiktas vienlaicīgi ar īpašuma tiesību maiņu.


Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrētajiem datiem nekustamajam īpašumam "Bērnaukļi" ir reģistrēti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap valsts aizsardzības objektu - 17,76 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap navigācijas tehnisko līdzekli, kas paredzēts valsts aizsardzības vajadzībām - 17,76 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs - 0,31 ha platībā;
- ceļa servitūta teritorija - 0,05 ha platībā.

Nekustamais īpašums "Sējas" (kadastra Nr. 7433 001 0072) Lielvārdes pagastā, Ogres novadā ir ierakstīts zemesgrāmatā un īpašuma tiesības nostiprinātas uz fiziskas personas vārda Zemgales rajona tiesas Lielvārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 810.

Saskaņā ar Zemgales rajona tiesas Lielvārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 810 ierakstiem nekustamais īpašums "Sējas" (kadastra Nr. 7433 001 0072) sastāv no zemes vienības 5,99 ha platībā (kadastra apzīmējums 7433 001 0072).
Zemesgrāmatā nekustamajam īpašumam "Sējas" ir reģistrēta atzīme - ceļa servitūta teritorija - 0,14 km par labu NBS Aviācijas bāzes lidlauka apsaimniekotājiem un reģistrēts apgrūtinājums - aizliegums nekustamo īpašumu atsavināt bez AM rakstiskas piekrišanas.

Saskaņā ar NĪVKIS reģistrētajiem datiem nekustamajam īpašumam "Sējas" ir reģistrēti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap valsts aizsardzības objektu - 5,99 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap navigācijas tehnisko līdzekli, kas paredzēts valsts aizsardzības vajadzībām - 5,99 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs - 0,18 ha platībā;
- ceļa servitūta teritorija - 0,06 ha platībā.

Saskaņā ar Likuma 18. pantu un MK 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Noteikumi) 13. punktu 2021. gada 12. maijā īpašniekam tika nosūtīts paziņojums par nekustamo īpašumu atsavināšanas nepieciešamību.


Taisnīgas atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2022. gada 20. jūlija sēdē (protokols Nr. 9) izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” sagatavoto novērtējumu par nekustamā īpašuma “Bērnaukļi” (kadastra Nr. 7433 001 0073) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 7433 001 0073) 17,76 ha platībā tirgus vērtību un iespējamo īpašniekam kompensējamo zaudējumu apmēru un aprēķināja atlīdzību. Komisija konstatēja, ka nekustamā īpašuma "Bērnaukļi" tirgus vērtība uz apsekošanas dienu (2022.gada 10.maijā) ir noteikta 65 410 euro, tai skaitā meža zemes tirgus vērtība 55 300 euro un mežaudzes tirgus vērtība 10 110 euro. Mežaudzes noteiktā tirgus vērtība ir kompensējamie zaudējumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Citus zaudējumus, kas būtu saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu/radušies atsavināšanas rezultātā, vērtētājs nav konstatējis.  Komisija aprēķināja atlīdzību par nekustamo īpašumu "Bērnaukļi" 65 410 euro atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam. Zaudējumus, kas nodarīti nekustamā īpašuma īpašniekam saistībā ar nekustamā īpašuma "Bērnaukļi" atsavināšanu, īpašnieks nav pieprasījis un Komisija nekonstatē.
Komisija 2022. gada 20. jūlija sēdē izvērtēja arī sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” sagatavoto novērtējumu par nekustamā īpašuma “Sējas” (kadastra Nr. 7433 001 0072) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 7433 001 0072) 5,99 ha platībā tirgus vērtību un iespējamo īpašniekam kompensējamo zaudējumu apmēru un aprēķināja atlīdzību. Komisija konstatēja, ka nekustamā īpašuma "Sējas" tirgus vērtība uz apsekošanas dienu (2022.gada 10.maijā) ir noteikta 20 970 euro, tai skaitā meža zemes tirgus vērtība 18 500  euro un mežaudzes tirgus vērtība 2470 euro. Mežaudzes noteiktā tirgus vērtība ir kompensējamie zaudējumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Citus zaudējumus, kas būtu saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu/radušies atsavināšanas rezultātā, vērtētājs nav konstatējis.  Komisija aprēķināja atlīdzību par nekustamo īpašumu "Sējas" 20 970 euro atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam. Zaudējumus, kas nodarīti nekustamā īpašuma īpašniekam saistībā ar nekustamā īpašuma "Sējas" atsavināšanu, īpašnieks nav pieprasījis un Komisija nekonstatē.

Īpašnieks 2022. gada 25. jūlija vēstulē tika informēts par aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma atsavināšanu un uzaicināts piedalīties Komisijas sēdē noteiktās atlīdzības izvērtēšanai, kā arī ir aicināts rakstiski sniegt viedokli par aprēķināto atlīdzību.

2022. gada 3. augustā tika saņemts īpašnieka iesniegums, kurā norādīts, ka īpašnieks aprēķinātajai atlīdzībai piekrīt, atlīdzības izvērtēšanas sēdē piedalīsies, sēdē par atlīdzības izvērtēšanu nav nepieciešama vērtētāja piedalīšanās un neizmantos iespēju iesniegt savu vērtējumu.

Komisija 2022. gada 24. augusta slēgtajā sēdes daļā ir pieņēmusi lēmumu apstiprināt atlīdzību par nekustamajiem īpašumiem "Bērnaukļi" (kadastra Nr. 7433 001 0073) Lielvārdes pagastā, Ogres novadā atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam 65 410 euro un  "Sējas" (kadastra Nr. 7433 001 0072) Lielvārdes pagastā, Ogres novadā atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam 20 970 euro. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatē.
Īpašnieks ir lūdzis izskatīt iespēju kā atlīdzības kompensāciju veidu par atsavināmajiem īpašumiem piedāvāt citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu.  Īpašnieks un institūcija var vienoties par taisnīgas atlīdzības izmaksu citā formā tikai gadījumā, ja institūcija var nodrošināt taisnīgas atlīdzības saņemšanu citā formā. AM rīcībā nav līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, kurus varētu piedāvāt īpašniekam atsavināmā nekustamā īpašuma kompensēšanai atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajam. AM ir uzrunājusi Ogres novada pašvaldību, lai saņemtu informāciju par pašvaldības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgajiem nekustamajiem īpašumiem Ogres novada teritorijā. Ja tiks rasti atsavināmajiem nekustamajiem īpašumiem līdzvērtīgi nekustamie īpašumi un īpašnieks piekritīs šādam atlīdzības kompensācijas veidam, tad institūcija un īpašnieks vienosies par atlīdzības kompensācijas veidu (piedāvājot citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu; daļu no atlīdzības izmaksājot naudā un daļu kompensējot ar citu nekustamo īpašumu) Sabiedrības vajadzībām nepieciešanā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā un Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Ja netiks rasti līdzvērtīgi nekustamie īpašumu, AM informēs īpašnieku un izmaksās taisnīgu atlīdzību bezskaidras naudas norēķinu veidā.


Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2022. gada 18.oktobra lēmumu Nr. 1/1-24.2/271 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu “Sējas” Lielvārdes pagastā, Ogres novadā novadā, kadastra numurs 7433 001 0072” un ar 2022. gada 21.oktobra lēmumu Nr. 1/1-24.2/277 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu “Bērnaukļi” Lielvārdes pagastā, Ogres novadā novadā, kadastra numurs 7433 001 0073” ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru.

Aizsardzības ministrija (institūcija) pēc Likuma 9.panta pirmajā daļā minētā MK lēmuma pieņemšanas, Likuma 11.panta pirmās daļas noteiktajā kārtībā nekavējoties nosūtīs nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad tas saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma  labprātīgu atsavināšanu.
 
Atbilstoši Noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajam īpašniekam nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru.

Nekustamā īpašuma īpašniekam saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto ir tiesības apstrīdēt tiesā Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, saskaņā ar Likuma 13. pantu tiks sagatavots likumprojekts par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.

Aizsardzības ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā.

Ņemot vērā iepriekšminēto, Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu  "Par nekustamo īpašumu "Bērnaukļi" Lielvārdes pagastā, Ogres novadā un "Sējas" Lielvārdes pagastā, Ogres novadā pirkšanu Nacionālo bruņoto spēku Aviācijas bāzes paplašināšanai".
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamie īpašumi ir izvēlēti atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4. pantā noteiktajai kārtībai un 6., 6.1 , pantā noteikto uzdevumu un uzdevumu īstenošanas pasākumu nodrošināšanai.
Minētie nekustamie īpašumi tiek atsavināti valsts aizsardzības vajadzībām – Nacionālo bruņoto spēku Aviācijas bāzes paplašināšanai un attīstībai - un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko Aizsardzības ministrija veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu MK rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.

Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu - fizisku personu, kura zaudē īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu pret taisnīgu atlīdzību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiks īstenots (nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā, nekustamo īpašumu bijušajiem īpašniekiem nodarīto kompensējamo zaudējumu segšana) no AM piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmai 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi