25-TA-252: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par pašvaldību finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanu, uzraudzību un izbeigšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta “Noteikumi par pašvaldību finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanu, procesa uzraudzību un procesa izbeigšanu” projekts (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta piekto daļu, kas dod deleģējumu Ministru kabinetam noteikt pašvaldību finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanas, uzraudzības un izbeigšanas kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā tiek uzsākts, uzraudzīts un izbeigts pašvaldību finanšu stabilizācijas process.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2025.
Pamatojums
Likuma par budžetu un finanšu vadību pārejas noteikumu 121.punkts
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz šim kārtību, kādā tiek veikta pašvaldību finanšu stabilizācija, lai nodrošinātu likumā noteikto pašvaldību pastāvīgo funkciju izpildi gadījumos, kad pašvaldības nonākušas ārkārtējās finansiālās grūtībās, regulēja likums “Par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību”, kas tika pieņemts 1998.gadā. Tajā ietvertais regulējums ir novecojis un grūti piemērojams. Tāpēc Finanšu ministrija jau likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” izstrādes procesā izstrādāja jaunu likuma normu: “37. pants. Attiecībā uz pašvaldībām, kuras ir nonākušas finanšu grūtībās un kurās atbilstoši likumam “Par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību” nav vēl uzsākts finanšu stabilizācijas process, Ministru kabinetam ir tiesības lemt par nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem, tajā skaitā par nepieciešamo valsts budžeta aizdevumu uzņemto saistību izpildei šā likuma 36. pantā noteiktā pašvaldību aizņēmumu kopējā palielinājuma ietvaros.” Minētā likuma norma 2024.gadā tika piemērota Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai. Nepieciešamība izstrādāt patstāvīgu jaunu likuma normu pašvaldību finanšu stabilizācijai ir noteikta Ministru kabineta 2024.gada 13.februāra sēdes protokola Nr.7 28.§ “Par Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības finanšu situāciju un valsts budžeta aizdevumu finanšu situācijas stabilizēšanai” (24-TA-265) 9.punktā, kas paredz Finanšu ministrijai likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izstrādes procesā sagatavot priekšlikumus turpmākai rīcībai pašvaldību finanšu stabilitātes nodrošināšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai atteiktos no likumā “Par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību” ietvertā novecojušā regulējuma un noteiktu jaunāku un aktuālāku regulējumu pašvaldību finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanai, procesa uzraudzībai un procesa izbeigšanai, ņemot vērā gan administratīvi teritoriālo reformu, kā rezultātā ir izveidotas lielākas pašvaldības, gan tehniskās digitalizācijas iespējas Valsts kases sistēmās, kā arī izpildītu Ministru kabineta 2024.gada 13.februāra sēdes protokola Nr.7 28.§ “Par Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības finanšu situāciju un valsts budžeta aizdevumu finanšu situācijas stabilizēšanai”(24-TA-265) 9.punktā noteikto uzdevumu, Likums par budžetu un finanšu vadību ir papildināts ar 45.1 pantu. Tā mērķis ir pašvaldību finanšu stabilizācijas procesu nodrošināt ievērojami operatīvāku, mūsdienu tehnoloģiju iespējām atbilstošāku un valsts budžetam ekonomiskāku. Šāds pilotprojekts jau tika ieviests 2024.gadā, piemērojot jauno likuma normu: likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 37. pantu, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai.
Ar grozījumu Likumā par budžetu un finanšu vadību spēkā stāšanos, t.i. 2025.gada 1.janvārī, spēku zaudē likums “Par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību”. Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta piektajā daļā ir paredzēts deleģējumus Ministru kabinetam noteikt pašvaldību finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanas, uzraudzības un izbeigšana kārtību.
Ar grozījumu Likumā par budžetu un finanšu vadību spēkā stāšanos, t.i. 2025.gada 1.janvārī, spēku zaudē likums “Par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību”. Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta piektajā daļā ir paredzēts deleģējumus Ministru kabinetam noteikt pašvaldību finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanas, uzraudzības un izbeigšana kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, balstoties uz Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības finanšu situācijas stabilizēšanai izmantoto pilotprojektu, kas ieviests 2024.gadā, kā arī Valsts kontroles sniegtajiem ieteikumiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai, lai pilnveidotu budžeta un finanšu vadības sistēmas pārvaldību un nodrošinātu finanšu procesu caurskatāmību.
Noteikumu projekts paredz, ka, lai pārraudzītu pašvaldību finansiālo darbību jautājumos, kas saistīti ar pašvaldību finanšu stabilizāciju, finanšu ministrs izveido Pašvaldību finanšu stabilizācijas pastāvīgo komisiju (turpmāk – Stabilizācijas komisija), kuras sastāvā ir pārstāvji no Finanšu ministrijas, Valsts kases, Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības. Šāda Stabilizācijas komisija strādā jau šobrīd, tā ir izveidota ar finanšu ministra 2023.gada 3.oktobra rīkojumu Nr.334 “Par Pašvaldību finanšu stabilizācijas pieteikumu izskatīšanas un finanšu stabilizācijas projektu saskaņošanas pastāvīgās komisijas izveidošanu” un nodrošina Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības finansiālās darbības uzraudzību.
Gadījumos, kad pašvaldība ir nonākusi ārkārtējās finansiālās grūtībās, tā iesniedz Stabilizācijas komisijai pašvaldības finanšu stabilizācijas uzsākšanas pieteikumu un pašvaldības domes lēmumu par tā iesniegšanu, pašvaldības domē apstiprinātu izdevumu optimizācijas pasākumu plānu, kā arī informāciju par pašvaldības nokavētajiem maksājumiem, saistību apmēru un plānotajiem pasākumiem pašvaldības finanšu stabilizācijai vidējā termiņā. Stabilizācijas komisija izvērtē iesniegtos dokumentus un pieņem lēmumu par pašvaldības finanšu situācijas atbilstību Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta otrajā daļā noteiktajām pazīmēm vai arī lēmumu, kurā nekonstatē atbilstību iepriekš minētajām pazīmēm. Ja Stabilizācijas komisija nolemj, ka pašvaldības finanšu situācija atbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta otrajā daļā noteiktajām pazīmēm, Finanšu ministrija iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanu un valsts budžeta aizdevuma pašvaldības finanšu stabilizācijai piešķiršanu.
Pašvaldības finanšu stabilizācijas process tiek uzsākts ar Ministru kabineta lēmumu. Valsts budžeta aizdevums pašvaldības finanšu stabilizācijai tiek piešķirts ar finanšu ministra rīkojumu, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu. Valsts budžeta aizdevuma apmēru, atmaksas un atliktā pamatsummas maksājuma termiņus nosaka ar Ministru kabineta lēmumu, izvērtējot pašvaldības finanšu situāciju. Pārējie valsts budžeta aizdevuma izsniegšanas vispārīgie nosacījumi tiek piemēroti atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.888 “Kārtība, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iekļauj gadskārtējā valsts budžeta likumprojektā valsts aizdevumu pieprasījumus, un valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtība”.
Finanšu stabilizācijas procesa periodā pašvaldībai, pēc Stabilizācijas komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas, ir tiesības saņemt jaunus aizņēmumus vai sniegt galvojumus savas kapitālsabiedrības aizņēmumam tikai Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības un emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumentu līdzfinansēto projektu īstenošanai, ievērojot likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru noteiktos pašvaldību aizņēmumu un galvojumu nosacījumus. Minētā norma ir noteikta, ievērojot likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 38.panta ceturto daļu par pašvaldību jauniem aizņēmumiem un galvojumiem pie augstām saistībām (aizņēmumu, galvojumu un citu ilgtermiņa saistību apmērs kādā no saistību izpildes gadiem pārsniedz 20 procentus no kartēja plānotajiem pamatbudžeta ieņēmumiem bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa finansēšanai). Šādus aizņēmumus un galvojumus pašvaldība varēs pieprasīt pēc Stabilizācijas komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas vispārējā kārtībā, atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 10.decembra noteikumiem Nr.590 “Noteikumi par pašvaldību aizņēmumiem un galvojumiem”, tādējādi nenosakot papildu iesniedzamo kartību aizņēmumu un galvojumu pieprasījumu iesniegšanai.
Pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa uzraudzību nodrošina Stabilizācijas komisija. Pēc pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanas pašvaldība izdevumu veikšanai atver kontus Valsts kasē un iesniedz Stabilizācijas komisijai saskaņošanai apstiprinātu finansēšanas plānu kārtējā gada izdevumiem. Lai nodrošinātu stingru pašvaldības izdevumu uzraudzību, atbilstoši pašvaldības apstiprinātajam budžetam, Valsts kase nodrošinās tehnisku risinājumu pašvaldības izdevumu kontrolei Valsts kasē atvērtajos kontos. Šāds digitālais risinājums ir izstrādāts jau šobrīd Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības izdevumu kontrolei Valsts kasē atvērtajos kontos atbilstoši Finanšu ministrijas 2024.gada 29.maija iekšējiem noteikumiem Nr.1.1-5/12/8 “Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības kontu apkalpošanas kārtība” un tas sekmīgi darbojas. Visu izdevumu veikšanu caur Valsts kases kontiem pašvaldība nodrošinās, stingri ievērojot apstiprināto finansēšanas plānu, tajā skaitā noteikto mēneša limitu katram Valsts kasē atvērtajam kontam. Valsts kase nodrošinās izejošo maksājumu kontroli no pašvaldības un tās padotības iestāžu Valsts kasē atvērtajiem kontiem, kā arī kontrolēs pašvaldības finanšu stabilizācijas aizdevuma līguma izpildi.
Lai izbeigtu finanšu stabilizācijas procesu pašvaldībā, tā iesniedz Stabilizācijas komisijai pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanas pieteikumu un pašvaldības domes lēmumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu, kurā norādīts pamatojums pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanai (t. sk., ka pašvaldībā ir veikta grāmatvedības funkcijas centralizācija un pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa periodā veikta budžeta un finanšu vadības un kontroles procesu pilnveidošana un apliecināts, ka pašvaldībai pēdējo 12 mēnešu periodā nav bijuši nokavējuma maksājumi pret kreditoriem ilgāk kā 30 dienas un apliecināts, ka pašvaldības dome nodrošinās pašvaldības autonomo funkciju izpildi un pašvaldības finanšu stabilitāti vidējā termiņā), domē apstiprinātu kārtējā gada budžetu, kurā nodokļu un nenodokļu ieņēmumi un dotācija no Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda sedz uzturēšanas izdevumus, neatkarīga revidenta atzinumu par iepriekšējā saimnieciskā gada pārskatu bez iebildēm, kas pašvaldībām atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 30.panta 34 daļai jāpievieno gada pārskatam. Stabilizācijas komisija izvērtē iesniegtos dokumentus un pieņem lēmuma par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu vai arī lēmumu, kurā nekonstatē iesniegtās informācijas pamatojumu pašvaldības finanšu stabilitātei vidējā termiņā. Ja Stabilizācijas komisija pieņem pozitīvu lēmumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu, Finanšu ministrija iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu. Pašvaldības finanšu stabilizācijas process tiek izbeigts ar Ministru kabineta lēmumu.
Noteikumu projekts paredz, ka, lai pārraudzītu pašvaldību finansiālo darbību jautājumos, kas saistīti ar pašvaldību finanšu stabilizāciju, finanšu ministrs izveido Pašvaldību finanšu stabilizācijas pastāvīgo komisiju (turpmāk – Stabilizācijas komisija), kuras sastāvā ir pārstāvji no Finanšu ministrijas, Valsts kases, Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības. Šāda Stabilizācijas komisija strādā jau šobrīd, tā ir izveidota ar finanšu ministra 2023.gada 3.oktobra rīkojumu Nr.334 “Par Pašvaldību finanšu stabilizācijas pieteikumu izskatīšanas un finanšu stabilizācijas projektu saskaņošanas pastāvīgās komisijas izveidošanu” un nodrošina Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības finansiālās darbības uzraudzību.
Gadījumos, kad pašvaldība ir nonākusi ārkārtējās finansiālās grūtībās, tā iesniedz Stabilizācijas komisijai pašvaldības finanšu stabilizācijas uzsākšanas pieteikumu un pašvaldības domes lēmumu par tā iesniegšanu, pašvaldības domē apstiprinātu izdevumu optimizācijas pasākumu plānu, kā arī informāciju par pašvaldības nokavētajiem maksājumiem, saistību apmēru un plānotajiem pasākumiem pašvaldības finanšu stabilizācijai vidējā termiņā. Stabilizācijas komisija izvērtē iesniegtos dokumentus un pieņem lēmumu par pašvaldības finanšu situācijas atbilstību Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta otrajā daļā noteiktajām pazīmēm vai arī lēmumu, kurā nekonstatē atbilstību iepriekš minētajām pazīmēm. Ja Stabilizācijas komisija nolemj, ka pašvaldības finanšu situācija atbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 45.1 panta otrajā daļā noteiktajām pazīmēm, Finanšu ministrija iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanu un valsts budžeta aizdevuma pašvaldības finanšu stabilizācijai piešķiršanu.
Pašvaldības finanšu stabilizācijas process tiek uzsākts ar Ministru kabineta lēmumu. Valsts budžeta aizdevums pašvaldības finanšu stabilizācijai tiek piešķirts ar finanšu ministra rīkojumu, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu. Valsts budžeta aizdevuma apmēru, atmaksas un atliktā pamatsummas maksājuma termiņus nosaka ar Ministru kabineta lēmumu, izvērtējot pašvaldības finanšu situāciju. Pārējie valsts budžeta aizdevuma izsniegšanas vispārīgie nosacījumi tiek piemēroti atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra noteikumiem Nr.888 “Kārtība, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iekļauj gadskārtējā valsts budžeta likumprojektā valsts aizdevumu pieprasījumus, un valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtība”.
Finanšu stabilizācijas procesa periodā pašvaldībai, pēc Stabilizācijas komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas, ir tiesības saņemt jaunus aizņēmumus vai sniegt galvojumus savas kapitālsabiedrības aizņēmumam tikai Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības un emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumentu līdzfinansēto projektu īstenošanai, ievērojot likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru noteiktos pašvaldību aizņēmumu un galvojumu nosacījumus. Minētā norma ir noteikta, ievērojot likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 38.panta ceturto daļu par pašvaldību jauniem aizņēmumiem un galvojumiem pie augstām saistībām (aizņēmumu, galvojumu un citu ilgtermiņa saistību apmērs kādā no saistību izpildes gadiem pārsniedz 20 procentus no kartēja plānotajiem pamatbudžeta ieņēmumiem bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa finansēšanai). Šādus aizņēmumus un galvojumus pašvaldība varēs pieprasīt pēc Stabilizācijas komisijas pozitīva atzinuma saņemšanas vispārējā kārtībā, atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 10.decembra noteikumiem Nr.590 “Noteikumi par pašvaldību aizņēmumiem un galvojumiem”, tādējādi nenosakot papildu iesniedzamo kartību aizņēmumu un galvojumu pieprasījumu iesniegšanai.
Pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa uzraudzību nodrošina Stabilizācijas komisija. Pēc pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa uzsākšanas pašvaldība izdevumu veikšanai atver kontus Valsts kasē un iesniedz Stabilizācijas komisijai saskaņošanai apstiprinātu finansēšanas plānu kārtējā gada izdevumiem. Lai nodrošinātu stingru pašvaldības izdevumu uzraudzību, atbilstoši pašvaldības apstiprinātajam budžetam, Valsts kase nodrošinās tehnisku risinājumu pašvaldības izdevumu kontrolei Valsts kasē atvērtajos kontos. Šāds digitālais risinājums ir izstrādāts jau šobrīd Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības izdevumu kontrolei Valsts kasē atvērtajos kontos atbilstoši Finanšu ministrijas 2024.gada 29.maija iekšējiem noteikumiem Nr.1.1-5/12/8 “Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības kontu apkalpošanas kārtība” un tas sekmīgi darbojas. Visu izdevumu veikšanu caur Valsts kases kontiem pašvaldība nodrošinās, stingri ievērojot apstiprināto finansēšanas plānu, tajā skaitā noteikto mēneša limitu katram Valsts kasē atvērtajam kontam. Valsts kase nodrošinās izejošo maksājumu kontroli no pašvaldības un tās padotības iestāžu Valsts kasē atvērtajiem kontiem, kā arī kontrolēs pašvaldības finanšu stabilizācijas aizdevuma līguma izpildi.
Lai izbeigtu finanšu stabilizācijas procesu pašvaldībā, tā iesniedz Stabilizācijas komisijai pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanas pieteikumu un pašvaldības domes lēmumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu, kurā norādīts pamatojums pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanai (t. sk., ka pašvaldībā ir veikta grāmatvedības funkcijas centralizācija un pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa periodā veikta budžeta un finanšu vadības un kontroles procesu pilnveidošana un apliecināts, ka pašvaldībai pēdējo 12 mēnešu periodā nav bijuši nokavējuma maksājumi pret kreditoriem ilgāk kā 30 dienas un apliecināts, ka pašvaldības dome nodrošinās pašvaldības autonomo funkciju izpildi un pašvaldības finanšu stabilitāti vidējā termiņā), domē apstiprinātu kārtējā gada budžetu, kurā nodokļu un nenodokļu ieņēmumi un dotācija no Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda sedz uzturēšanas izdevumus, neatkarīga revidenta atzinumu par iepriekšējā saimnieciskā gada pārskatu bez iebildēm, kas pašvaldībām atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 30.panta 34 daļai jāpievieno gada pārskatam. Stabilizācijas komisija izvērtē iesniegtos dokumentus un pieņem lēmuma par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu vai arī lēmumu, kurā nekonstatē iesniegtās informācijas pamatojumu pašvaldības finanšu stabilitātei vidējā termiņā. Ja Stabilizācijas komisija pieņem pozitīvu lēmumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu, Finanšu ministrija iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pašvaldības finanšu stabilizācijas procesa izbeigšanu. Pašvaldības finanšu stabilizācijas process tiek izbeigts ar Ministru kabineta lēmumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netiks organizētas, jo MK noteikumu projekts tieši sabiedrības intereses neskar.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts kase
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Līdz šim spēkā esošais likums “Par pašvaldību finanšu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību” paredzēja, ka stabilizējamās pašvaldības darbību uzrauga finanšu ministra iecelts stabilizācijas uzraugs, ar kuru tiek slēgts darba līgums. Stabilizācijas uzrauga darba algu, komandējumu un dienesta braucienu izdevumus, sakaru pakalpojumu samaksai paredzētos izdevumus, saimnieciskos izdevumus, kā arī citus ar stabilizācijas procesa nodrošināšanu saistītos izdevumus maksā no valsts budžeta līdzekļiem. Uzrauga pienākumos ietilpa katra maksājuma uzdevuma saskaņošana, kas bija piemērojams mazām pašvaldībām, kādas bija pirms administratīvi teritoriālās reformas. Savukārt Noteikumu projektā ietvertais regulējums paredz, ka stabilizējamās pašvaldības uzraudzību veic Stabilizācijas komisija, kā arī Valsts kase, ņemot vērā tehniskās digitalizācijas iespējas Valsts kases sistēmās, nodrošina izejošo maksājumu kontroli no pašvaldības un tās padotības iestāžu Valsts kasē atvērtajiem kontiem. Minētās darbības tiek veiktas Finanšu ministrijas un Valsts kases esošo budžeta resursu ietvaros. Līdz ar to ar jauno regulējumu ir mazināts administratīvais slogs un efektivizēts pašvaldību finanšu stabilizācijas uzraudzības process.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi