Anotācija (ex-ante)

24-TA-118: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk - DRN likums) 8. panta otras daļas 13. punktā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt jaunas prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam (apsaimniekotājam) attiecībā uz plastmasas iepakojuma veidu uzskaiti un apsaimniekošanu atbilstoši DRN likuma 8. panta otras daļas 13. punktā noteiktajam deleģējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
DRN likuma 8. panta otras daļas 13. punktā noteiktā deleģējuma izpildei ir jāizstrādā grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem"(turpmāk - MK noteikumi Nr. 480).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
DRN likuma 8. panta "Atbrīvojums no nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem" otras daļas 13. punkts paredz jaunu deleģējumam Ministru kabinetam attiecībā uz kritērijiem un kārtību, kādā nosaka iepakojumu, kas pilnībā vai daļēji sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, atbilstoši to pārstrādājamībai, un dokumentus, ar kuriem apliecina, ka šis iepakojums ir pārstrādājams. No jauna deleģējuma izriet jaunas prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam (apsaimniekotājam) attiecībā uz plastmasas iepakojuma veidu uzskaiti un apsaimniekošanu.
Balstoties uz augstāk minēto, ir nepieciešams izstrādāt attiecīgos grozījumus MK noteikumos Nr. 480.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši DRN likuma 8. panta otras daļas 13. punktā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izstrādāja šo noteikumu projektu, kas attiecas uz iepakojumu, kas pilnībā vai daļēji sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem.
Ražotājam (dabas resursu nodokļa (turpmāk - nodoklis) maksātājam) un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam (apsaimniekotājam) noteiktas jaunas prasības attiecībā uz minēto iepakojumu, proti, nodrošināt šo iepakojuma veidu detalizēto uzskati, izvērtēšanu un apsaimniekošanu, sadalot uz pārstrādājamajiem un nepārstrādājamajiem iepakojuma veidiem (skatīt anotācijas pielikumu).
Paredzēts, ka iepakojumu uzskata par pārstrādājamu, ja tas atbilst vienam no kritērijiem:
1) iepakojuma materiāla veids atbilst MK noteikumu Nr. 480 jaunajam 8. pielikumam (Plastmasas iepakojuma veidi no monopolimēra materiāla);
2) pārstrādājamību pamato ar vienu no šādiem dokumentiem:
- iepakojuma ražotāja vai iepakotāja apliecinājuma dokuments;
- pārstrādes rūpnīcas apliecinājuma dokuments. 

Kā viens no apliecinājuma dokumentiem ir pārstrādes rūpnīcas apliecinājums, ka iepakojums ir pārstrādājams, pamatojoties uz testēšanas rezultātiem, ko veic akreditēta plastmasu (polimēru) materiālu testēšanas laboratorija. Ar šo prasību ir paredzēts, ka testēšanas laboratorijai, veicot iepakojumu pārstrādes testēšanu, ir pienākums iegūt akreditāciju nacionālajā akreditācijas institūcijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstu, Turcijas vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu nacionālajā akreditācijas institūcijā atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību.

Apliecinājuma dokumenti nav attiecināmi uz iepakojumu, kas pilnībā sastāv no monopolimēru materiāliem, ko apzīmē ar: PET, HDPE, LDPE, PP (8. pielikums). Proti, paredzēts, ka iepakojums, kura sastāvā ir iepriekš minētie materiāli, automātiski tiek uzskatāms par pārstrādājamu.

Apsaimniekotājs maksās nodokli par pārstrādājamo un nepārstrādājamo iepakojumu, kas sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, ieskaitot kompozīta iepakojumā esošo plastmasas daļu, saskaņā ar Ministru kabineta 2007. gada 19. jūnija noteikumiem Nr. 404 "Kārtība, kādā aprēķina un maksā dabas resursu nodokli, izsniedz dabas resursu lietošanas atļauju un auditē apsaimniekošanas sistēmas".
Nodokļa samaksu veiks par iepriekšējā gadā nepārstrādāto plastmasas iepakojumu, kurš ir pārstrādājams, bet netika pārstrādāts, un plastmasas iepakojumu, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt, un kurš netika reģenerēts, līdz sekojošā gada 23. oktobrim, piemērojot DRN likuma 24. panta astotajā daļā noteiktās nodokļa likmes.
Jauna DRN objekta ieviešana saistāma ar jauno “pašu resursi” konceptu, kas paredz Eiropas Savienības dalībvalstu, tai skaitā Latvijas, iemaksu, kas no 2021. gada jāveic Eiropas Savienības budžetā un kura balstās uz nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma daudzumu. Atbilstoši Lēmumam par Eiropas Savienības pašu resursu sistēmu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32020D2053) dalībvalstīm iemaksas jāaprēķina par visu plastmasas iepakojuma apjomu, kas netika pārstrādāts kalendārā gadā, piemērojot likmi 0,80 euro par kg.

Neatbilstības konstatēšanas gadījumā (pārstrādājams iepakojums uzskaitīts un paziņots kā nepārstrādājams vai  nepārstrādājams iepakojums - kā pārstrādājams) Valsts vides dienests rīkojas saskaņā ar kārtību, kāda noteikta normatīvajos aktos dabas resursu nodokļa piemērošanas jomā.

Lai Valsts vides dienests nodrošinātu datu par atkritumu savākšanu, reģenerāciju un pārstrādi nepārklāšanos, kas tiek saņemti no ražotāju atbildības sistēmas iesniegtajiem pārskatiem (grozījumi MK noteikumu 35. punktā), līdz Atkritumu pārvadājuma uzskaites sistēmas (APUS) izveidei ir jārod steidzams risinājums. Valsts vides dienesta iekšējās informācijas sistēmas (TULPE) pilnveides ietvaros nepieciešams iestrādāt kontroles mehānismu, tādejādi pilnveidojot ražotāju atbildības sistēmu iesniegto pārskatu kontroles moduli, iestrādājot funkcionalitāti, ka tekošajam kalendārajam gadam var pieskaitīt arī nākamā gada pirmā ceturkšņa datus (atkritumu savākšana, pārstrāde, reģenerācija), nodrošinot datu nepārklāšanos ar citām ražotāju atbildības sistēmām un sakritību ar Valsts statistikas pārskatiem. Valsts vides dienests 2023. gada 20. jūnijā noslēdza Vispārīgo vienošanos ar SIA “Codex” par informācijas sistēmu pilnveidošanu un vides pārvaldības sistēmu integrāciju. Esošā pakalpojuma tvērumā nav iekļauta TULPE kontroles mehānisma izstrāde.
Lai veiktu augstāk minētos uzlabojumus un efektivizāciju ražotāju atbildības sistēmu iesniegto pārskatu izvērtēšanas pilnveidei, Valsts vides dienestam nepieciešami papildu finanšu līdzekļi 20 000 euro apmērā 2025. gadā.
2022. gadā siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas no atkritumu apsaimniekošanas veidoja 5,8% no kopējām SEG emisijām, neskaitot zemes izmantošanu un mežsaimniecību (ZIZIMM), ieskaitot netiešās CO2 emisijas. Tās ietver CH4 emisijas no atkritumu apglabāšanas, kas veido divas trešdaļas (68,7%) no kopējām SEG emisijām atkritumu apsaimniekošanas sektorā, CH4 un N2O emisijas no atkritumu bioloģiskās pārstrādes (10,6% no kopējām atkritumu apsaimniekošanas emisijām 2022. gadā) un CH4 un N2O emisijas notekūdeņu attīrīšanas un novadīšanas veido 20,7% no kopējām atkritumu apsaimniekošanas emisijām. SEG emisiju izmaiņas no atkritumu apsaimniekošanas sektora ir ietekmējušas pārmaiņas valsts ekonomikā pēdējos 30 gados. Pēdējos gados būtiskāko ieguldījumu SEG emisijās rada atkritumu apglabāšana. Emisijas no atkritumu apglabāšanas pieaug, jo CH4 veidojas ilgā laikā posmā, kamēr notiek atkritumu biodegradācija poligonos. SEG emisijas no atkritumu sadedzināšanas ir nelielas. Emisijas no atkritumu bioloģiskās pārstrādes pieaug pēdējos gados, jo no 2010. gada Latvijā sāka darboties biogāzes stacijas, kur tiek anaerobi pārstrādāti atkritumi. Emisijas no atkritumu bioloģiskās pārstrādes 2022. gadā ir pieaugušas par 112,1%, salīdzinot ar 1990. gadu, un par 90,2%, salīdzinot ar 2010. gadu.
Veicot uzlabojumus TULPE tiks sasniegts likumprojektā “Klimata likums” (21-TA-62) noteiktais, ka Latvijas SEG emisiju samazināšanas mērķa 2030. gadā sasniegšanā ir jāiesaistās visiem tautsaimniecības sektoriem, t.sk. atkritumu apsaimniekošanas sektoram un tiks nodrošināta atbilstība likuma “Par piesārņojumu” 32.2 panta (44)  daļas 3. un 4. punktā noteiktajam. Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas ziņojums, kurā iekļauj atkritumu apsaimniekošanas datus, tiek sagatavots katru gadu. Šajā gadījumā datu ticamība un nepārklāšanās ir būtisks ieguvums korektam Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas ziņojumam.
Valsts vides dienestam 2025. gadā nepieciešamais papildus finansējums 20 000 euro apmērā tiks nodrošināts no budžeta apakšprogrammas 33.01.00 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija". Minētā pasākuma īstenošanā netiks veidotas jaunas amata vietas, jo tas tiks nodrošināts esošo amata vietu ietvarā.

Precizētas un papildinātas apsaimniekošanas plāna (MK noteikumu Nr. 480  6. pielikums) un pārskata (MK noteikumu Nr. 480 7. pielikums) veidlapas.
Paredzēts, ka komunikācijas pasākumu izmaksu lielums ir ne mazāks kā 1,5 % no iepriekšējā gada uzņēmuma izlietotā iepakojuma un vienreiz lietojamo trauku apsaimniekošanas maksas (MK noteikumu Nr. 480 6. pielikuma 7. punkts un 7. pielikuma 8. punkts).

Grozījumi paredzēti arī MK noteikumu Nr. 480 5. pielikumā, nosakot, ka šis pārskats ir periodam no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim (šobrīd - līdz 2022. gada 31. decembrim). Šāds precizējums ir nepieciešams, jo praksē Valsts vides dienests izskata un apstiprina iepriekšējo gadu pārskatus līdz tekošā gada beigām.

Zemāk pievienotajā tabulā ir apkopota informācija par plastmasas materiāla veidu pārstrādi Latvijā uz 2024. gadu.
 
Nr.
p. k.
Materiāla (polimēra) veids Apzīmējums un ciparu kods Pārstrāde
1. Polietilēnteraftalāts PET 1 SIA “Nordic Plast”, AS “PET Baltija”
2. Augsta blīvuma polietilēns HDPE 2 SIA “Nordic Plast”, SIA “Clean R” poliolefīnu pārstrādes rūpnīca
3. Zema blīvuma polietilēns LDPE 4 SIA “Nordic Plast”, SIA “Clean R” poliolefīnu pārstrādes rūpnīca
4.
4.1.
4.2.
Polipropilēns:
- no putu polipropilēna izejmateriāliem
- no polipropilēna masas izejmateriāliem
PP 5 SIA “Nordic Plast”, SIA “Clean R” poliolefīnu pārstrādes rūpnīca
5.
5.1.
5.2.
Polistirols:
- no putu polistirola izejmateriāliem
- no polistirola masas izejmateriāliem
PS 6 SIA ”Clean R” poliolefīnu pārstrādes rūpnīca
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 4. punkta tabulā dzērienu plastmasu saturošam (tai skaitā dzērienu kompozīta (kartona) iepakojumam) ir noteikti dalītas savākšanas mērķi. 
Ievērojot resursu aprites aktualitāti, nepieciešams veicināt iepakojuma pārstrādi, tāpēc līdztekus nodokļa likmes noteikšanai dzērienu kompozīta (kartona) iepakojumam, nepieciešama dzērienu  kompozīta (kartona) iepakojuma pārstrādes mērķu rādītāju noteikšana Latvijā. 
Valstīs, kurās ir noteikti dzērienu kompozīta (kartona) iepakojuma savākšanas un pārstrādes mērķi, to savākšanas un pārstrādes rādītāji ir ievērojami augstāki nekā citās Eiropas valstīs un pārsniedz arī pašu šo valstu noteiktos mērķus. Līdz ar to pārstrādes mērķu noteikšana šim iepakojumam ir efektīvs instruments, kas nodrošinās augstāku atbildību atkritumu apsaimniekotajiem, veicinot iepakojuma otrreizēju pārstrādi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 4. punkta tabulu, nosakot pārstrādes mērķi dzērienu kompozīta (kartona) iepakojumam 20% apmērā ar ikgadēju palielinājumu:
2025: 20%
2026: 25%
2027: 30%
2028: 40%
2029: 50%
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ražotāji (nodokļa maksātāji) un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko iepakojumu un izlietoto iepakojumu.
Ietekmes apraksts
Noteikt jaunas prasības ražotājam (nodokļa maksātājam) un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam (apsaimniekotājam) attiecībā uz plastmasas iepakojuma veidu uzskaiti un apsaimniekošanu.

Sabiedrības mērķgrupai noteikumu projekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to neietekmēs administratīvo slogu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Ražotāji (nodokļa maksātāji) un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko iepakojumu un izlietoto iepakojumu.
Vērtības nozīme:
Atbilstības izmaksas ir saistāmas ar jaunu pārstrādes mērķrādītāju noteikšanu, taču monetāru novērtējumu nav iespējams veikt.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts vides dienests noteikumu projektā paredzētos uzdevumus īstenos Valsts vides dienestam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6d2550c5-2ed5-4450-b37e-de157391286c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemtie iebildumi un priekšlikumi izvērtēti un iestrādāti noteikumu projektā un anotācijā.

6.4. Cita informācija

Informācija apkopota tabulā “Viedokļu pārskats” (datne: viedoklu_parskats_24-TA-118) un ievietota sadaļā "Papildu dokumenti". 
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/826fea77-ec83-4da3-936b-947cf8157287/additional_documents
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Papildu pienākumi attiecībā uz ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersantu pārskatu izskatīšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz iepakojuma un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav. 
Pielikumi