Anotācija (ex-ante)

22-TA-993: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 340 "Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2020.gada 6.jūlijā spēkā stājās grozījumi Krimināllikumā un Kriminālprocesa likumā, kas paredz atteikties no kriminālprocesa uzsākšanas un transportlīdzekļa vadītāja saukšanas pie kriminālatbildības par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja tā rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums, tiem ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem, kuriem ir nodarīti maznozīmīgi vai viegli miesas bojājumi, tiesu medicīniskā ekspertīze netiek nozīmēta un netiek noteikta miesas bojājumu smaguma pakāpe, jo netiek uzsākts kriminālprocess. Tomēr cietušajai personai, kurai kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr. 475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis” ir tiesības saņemt atzinumu - Izpētes aktu par viņai nodarīto miesas bojājumu smaguma pakāpi Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra (turpmāk - VTMEC) izpētes maksas pakalpojuma ietvaros. Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2014.gada 17.jūnija noteikumi Nr. 340 “Noteikumi par apdrošināšanas atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 340) nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai viens no nepieciešamiem dokumentiem ir  tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Ar šiem Noteikumu Nr. 340 grozījumiem tiek rasts risinājums, lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir precizēt Noteikumus Nr. 340 atbilstoši Krimināllikuma un Kriminālprocesa likuma normām, kas 2020. gada 6. jūlijā stājās spēkā, paredzot atteikties no kriminālprocesa uzsākšanas un transportlīdzekļa vadītāja saukšanas pie kriminālatbildības par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja tā rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz Noteikumi Nr. 340 paredz, ka viens no nepieciešamiem dokumentiem ir tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību atbilstoši Noteikumiem Nr. 340, nepieciešams rast risinājumu nemateriālo zaudējumu aprēķināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2020.gada 6.jūlijā spēkā stājās grozījumi Krimināllikumā un Kriminālprocesa likumā, kas paredz atteikties no kriminālprocesa uzsākšanas un transportlīdzekļa vadītāja saukšanas pie kriminālatbildības par ceļu satiksmes noteikumu vai transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, ja tā rezultātā cietušajam nodarīts viegls miesas bojājums, tiem ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem, kuriem ir nodarīti maznozīmīgi vai viegli miesas bojājumi, tiesu medicīniskā ekspertīze netiek nozīmēta un netiek noteikta miesas bojājumu smaguma pakāpe, jo netiek uzsākts kriminālprocess. Tomēr cietušajai personai, kurai kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr. 475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis” ir tiesības saņemt atzinumu - Izpētes aktu par viņai nodarīto miesas bojājumu smaguma pakāpi VTMEC izpētes maksas pakalpojuma ietvaros. Šobrīd spēkā esošie Noteikumi Nr. 340 nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai viens no nepieciešamiem dokumentiem ir tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Ar grozījumiem Noteikumos Nr. 340 tiek rasts risinājums, lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību.
 
Risinājuma apraksts
Lai rastu risinājumu nemateriālo zaudējumu aprēķināšanai ir izstrādāti grozījumi Noteikumos Nr. 340, kas paredz:

1) papildināt noteikumus ar norādi, ka cietušais iesniegumam apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai par cietušās personas sāpēm un garīgajām ciešanām cietušās personas fiziskās traumas vai sakropļojuma dēļ pievieno VTMEC tiesu medicīnas eksperta atzinuma, kas tiek veikts kriminālprocesa ietvaros, kopiju vai VTMEC atzinuma, kas sniegts maksas pakalpojuma ietvaros (ārpus kriminālprocesa), kopiju;

2) noteikt, ka minimālais mēneša darba algu apmērs ir viena minimālā mēneša darba alga, ja cietušajai personai ir maznozīmīgi miesas bojājumi vai ir miesas bojājumi, kuru smaguma pakāpe nav noteikta (Noteikumu Nr. 340 Pielikuma 2.4.apakšpunkts);

3) novērst Noteikumu Nr. 340 nepilnību attiecībā uz nemateriālo zaudējumu aprēķināšanu personām ar invaliditāti, un noteikt, ka atlīdzība atbilstoši funkcionēšanas ierobežojumu pakāpei tiek noteikta arī, ja cietusī persona ir bērns ar invaliditāti, jo bērniem līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar Invaliditātes likumu invaliditāti nosaka bez iedalījuma grupās. Līdz ar to bērniem ar invaliditāti zaudējumu apmērs līdzīgi kā personām ar I, II vai III invaliditātes grupu būtu atkarīgs no funkcionēšanas ierobežojuma pakāpes (mērena, smaga, ļoti smaga), kas norādīta Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas lēmumā par invaliditāti. (Noteikumu Nr. 340 Pielikuma 4.3., 4.4. un 4.5. apakšpunkti).
Šobrīd, lai nebūtu ierobežotas bērna līdz 18 gadu vecumam tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību, kas paredzēta par cietušās personas sāpēm un garīgām ciešanām ceļu satiksmes negadījumā cietušās personas invaliditātes dēļ, tad Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja metodikā „Ceļu satiksmes negadījumā personai nodarīto zaudējumu atlīdzināšana” (turpmāk - Personu metodika) ir noteikts, ka bērniem līdz 18 gadu vecumam apdrošināšanas atlīdzība, kas paredzēta par cietušās personas sāpēm un garīgām ciešanām cietušās personas invaliditātes dēļ, jāizmaksā apmērā, kāds noteikts personām ar I invaliditātes grupu;

4) novērst Noteikumu Nr. 340 nepilnību attiecībā uz nemateriālo zaudējumu aprēķināšanu par apgādājamā I grupas invaliditāti un noteikt, ka nemateriālo zaudējumu atlīdzība tiek izmaksāta arī par apgādājamā – bērna līdz 18 gadu vecumam – invaliditāti, ko izraisījuši ļoti smagi, stabili funkcionēšanas ierobežojumi, un kas ir pielīdzināma I invaliditātes grupai. (Noteikumu Nr. 340 8.3.apakšpunkts un Pielikuma 6.punkts).
Šobrīd, lai nebūtu ierobežotas tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību par nemateriālajiem zaudējumiem sakarā ar apgādājamā - bērna līdz 18 gadu vecumam - invaliditāti, tad Personu metodikā ir noteikts, ka apdrošināšanas atlīdzība jāizmaksā arī gadījumos, ja apgādājamais – bērns līdz 18 gadu vecumam – kļuvis par bērnu ar invaliditāti ar ļoti smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem, kas atbilst  I invaliditātes grupai.
 
Problēmas apraksts
Pašlaik Noteikumos Nr.340 tiek lietota Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijai par personu ar invaliditāti tiesībām un Invaliditātes likumam neatbilstoša terminoloģija attiecībā uz personu, kurai ir noteikta invaliditāte.
Risinājuma apraksts
Precizēt terminoloģiju. Pamatojoties uz Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvenciju par personu ar invaliditāti tiesībām un Invaliditātes likumu attiecībā uz personu, kurai ir noteikta invaliditāte, lietojams jēdziens “persona ar invaliditāti”. Savukārt apzīmējot invaliditātes grupas smaguma pakāpi, lietojami romiešu cipari, proti, I, II vai III invaliditātes grupa (skatīt Invaliditātes likuma 6.pantu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visas personas, kas cietušas ceļu satiksmes negadījumos, tai skaitā, bērni līdz 18 gadu vecumam.
Ietekmes apraksts
Cietušajai personai, kurai kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumiem Nr. 475 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra maksas pakalpojumu cenrādis” ir tiesības saņemt atzinumu - Izpētes aktu par viņai nodarīto miesas bojājumu smaguma pakāpi VTMEC izpētes maksas pakalpojuma ietvaros. Šobrīd spēkā esošie Noteikumi Nr. 340 nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai viens no nepieciešamiem dokumentiem ir  tiesu medicīnas eksperta atzinuma kopija. Ar šiem Noteikumu Nr. 340 grozījumiem tiek rasts risinājums, lai nodrošinātu nemateriālo zaudējumu atlīdzību tajos, gadījumos, kad netiek noteikta tiesu medicīniskā ekspertīze, kā arī risināts jautājums par bērniem līdz 18 gadu vecumam.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi