21-TA-962: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumos Nr. 873 "Noteikumi par mobilizācijas pieprasījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts, lai panāktu no tautsaimniecības mobilizējamo pakalpojumu sniegšanas un preču ražošanas ilgtspēju mobilizācijas gadījumā, tādējādi nodrošinot kvalitatīvāku uzdevumu izpildi tautsaimniecības mobilizācijas jomā, kas norādīti Mobilizācijas likumā un Saeimas 2020. gada 24. septembrī apstiprinātās Valsts aizsardzības koncepcijas 3.6.8. punktā “Mobilizācijas resursi”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) regulāro spēku vienības (turpmāk - RSV) un Zemessardzes (turpmāk - ZS) vienības, vadoties no Valsts aizsardzības operatīvā plāna (turpmāk - VAOP) un vienību plānos noteiktajiem uzdevumiem, izvērtē, kādus tautsaimniecības resursus – materiāltehniskos līdzekļus (turpmāk - MTL) un pakalpojumus – nepieciešams mobilizēt no tautsaimniecības, iesaistot komersantus. Spēkā esošais zaudējumu kompensēšanas mehānisms, kas noteikts Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumos Nr.873 “Noteikumi par mobilizācijas pieprasījumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.873), saistībā ar mobilizācijas pieprasījumos noteikto uzdevumu izpildi paredz zaudējumu aprēķināšanu un kompensēšanu tikai pēc demobilizācijas izsludināšanas. Šāds mehānisms ir piemērots īpašuma (tehnikas un nekustamā īpašuma) pārņemšanas gadījumā, taču nav ilgtspējīgs, ja mobilizācijas pieprasījums tiek izsniegts par pakalpojumu sniegšanu un noteiktu preču ražošanu, jo pēc būtības uzliek komersantam pienākumu uz nenoteiktu laiku nepārtraukti ieguldīt viņa finanšu līdzekļus, nesaņemot tos atpakaļ līdz pat demobilizācijai (komersanta līdzekļi var izbeigties). Tas rada risku, ka komersanti nespēs ilgstošākā laika posmā nodrošināt tiem izsniegtajos mobilizācijas pieprasījumos noteikto pakalpojumu sniegšanu vai preču ražošanu, tādējādi RSV un ZS vienības var nesaņemt VAOP uzdevumu izpildei nepieciešamos pakalpojumus un preces.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Mobilizācijas pieprasījumos noteikto pakalpojumu sniegšana un preču ražošana, vēlāk saņemot zaudējumu kompensāciju par šo uzdevumu izpildi, būtiski atšķiras no komersantiem ierastā standarta biznesa modeļa, jo komersantam faktiski ir uzdots obligāti turpināt pakalpojumu sniegšanu vai preču ražošanu (turpinās izdevumi), nesaņemot par to atlīdzību, kas tostarp tiek izmantota komersanta darbības nodrošināšanai un izejvielu iegādei (nav ieņēmumu). Šis ir viens no būtiskiem faktoriem, kas komersantiem raisa neuzticību mobilizācijai, tostarp arī iesaistei mobilizācijas pieprasījumu izpildē mobilizācijas mācībās.
NBS militārajās mācībās kopš 2017. gada tiek iekļauti mobilizācijas elementi, kuru laikā tiek trenētas un pilnveidotas prasmes mobilizēt tautsaimniecības resursus, izsniedzot komersantiem mobilizācijas pieprasījumus, lai NBS vienības saņemtu nepieciešamos resursus un pakalpojumus mobilizācijas izsludināšanas gadījumā. Militāro mācību laikā, izspēlējot mobilizācijas elementus, tika secināts, ka nepieciešams izdarīt grozījumus Noteikumos Nr.873, lai nodrošinātu iespēju veikt samaksu par mobilizēto pakalpojumu saņemšanu un preču ražošanu (segt zaudējumus komersantam) uzreiz pēc pakalpojuma sniegšanas vai arī periodiski (ne retāk kā reizi divos mēnešos), nevis tikai pēc demobilizācijas. Šāda nepieciešamība identificēta un apstiprināta arī komunikācijā ar komersantiem, plānojot vakcinācijas loģistikas pakalpojumu mobilizāciju.
Ņemot vērā, ka atbilstoši Noteikumu Nr.873 2.punktam, mobilizācijas pieprasījumu var plānot ne tikai NBS (aizsardzības resors), bet arī civilās aizsardzības formējums (Iekšlietu ministrija, Veselības ministrija u.tml.), Ministru kabineta noteikumu projektā paredzētais tiks īstenots atbilstoši Ministru kabineta rīkojumā noteiktajai finanšu līdzekļu pārdalei mobilizācijas gadījumā.
Risinājuma apraksts
Minētā mērķa sasniegšanai nepieciešams nodrošināt iespēju veikt samaksu (segt zaudējumus komersantam) par mobilizēto pakalpojumu sniegšanu un preču ražošanu uzreiz pēc pakalpojuma vai preču saņemšanas vai arī periodiski (ne retāk kā reizi divos mēnešos), nevis tikai pēc demobilizācijas, tā nodrošinot ilgtspējīgu sistēmu NBS nodrošināšanai ar mobilizācijas gadījumā nepieciešamajiem pakalpojumiem un preču ražošanu.
Lai vieglāk uztvertu un pareizi īstenotu šobrīd spēkā esošos Noteikumus Nr.873, noteikumi papildināti ar 45.1 punktu, tādējādi pie katra mobilizācijas pieprasījuma veida (mobilizācijas pieprasījums par noteikta veida preču ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu (Noteikumu Nr.873 41. punkts) vai īpašuma pārņemšanu turējumā (Noteikumu Nr.873 46. punkts)) būs noteikta atsevišķa kārtība par zaudējumu atlīdzību. Vienlaikus Ministru kabineta noteikumu projekts precizē Noteikumu Nr.873 55. punktu, lai izvairītos no pārpratumiem par to, kādu zaudējumu kompensāciju izmaksu mehānismu izmanto atšķirīgiem mobilizācijas pieprasījumu veidiem (Noteikumu Nr.873 41. un 46. punkts).
Lai vieglāk uztvertu un pareizi īstenotu šobrīd spēkā esošos Noteikumus Nr.873, noteikumi papildināti ar 45.1 punktu, tādējādi pie katra mobilizācijas pieprasījuma veida (mobilizācijas pieprasījums par noteikta veida preču ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu (Noteikumu Nr.873 41. punkts) vai īpašuma pārņemšanu turējumā (Noteikumu Nr.873 46. punkts)) būs noteikta atsevišķa kārtība par zaudējumu atlīdzību. Vienlaikus Ministru kabineta noteikumu projekts precizē Noteikumu Nr.873 55. punktu, lai izvairītos no pārpratumiem par to, kādu zaudējumu kompensāciju izmaksu mehānismu izmanto atšķirīgiem mobilizācijas pieprasījumu veidiem (Noteikumu Nr.873 41. un 46. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Nacionālo bruņoto spēku vienības un juridiskas personas, kurām izsniegts mobilizācijas pieprasījums.
Ietekmes apraksts
Administratīvais slogs mobilizācijas izsludināšanas gadījumā nebūtiski palielināsies Nacionālo bruņoto spēku vienībām, kuras izsniedza mobilizācijas pieprasījumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Atbilstoši MK noteikumu 2.punktam mobilizācijas pieprasījumu var plānot ne tikai NBS (aizsardzības resors), bet arī jebkura cita ministrija, valsts iestāde, pašvaldības, kā arī komercsabiedrības, kurās 51 un vairāk % kapitāldaļu pieder valstij.
Mobilizācija (mobilizācijas pieprasījumos norādīto uzdevumu obligāta izpilde) tiek izsludināta tikai īpaša tiesiska stāvokļa laikā – kad valstī izsludināts izņēmuma stāvoklis vai kara stāvoklis.
AM (kā arī iepriekš minēto institūciju) budžets tiek plānots atbilstoši miera laika situācijai, tajā netiek paredzēti nekādi līdzekļi mobilizācijas īstenošanai. Finansējumu mobilizācijas īstenošanai jānodrošina, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumiem par valsts budžeta līdzekļu pārdali mobilizācijas situācijai.
Grozījumi MK noteikumos nekādā veidā neattiecas uz miera laikā veiktajām mobilizācijas mācībām un mobilizācijas gatavības pārbaudēm (kad mobilizācija netiek izsludināta), jo šo jomu reglamentē MK 2005.gada 8.novembra noteikumi Nr.837 “Noteikumi par mobilizācijas gatavības pārbaudēm un mobilizācijas mācībām”. Turklāt gan šobrīd, gan pēc grozījumu MK noteikumos par zaudējumu saistībā ar mobilizācijas pieprasījumu izpildi kompensēšanu pieņemšanas nekas nemainīsies - pasākumu izdevumi pilnībā tiek finansēti no aizsardzības budžeta līdzekļiem (mācību sadaļa).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēkiNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības norises laiks tika noteikts 01.12.21.-15.12.21. Noteiktajā termiņā viedokļi netika iesniegti/saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālie bruņotie spēki
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi