25-TA-649: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" (turpmāk - projekts) ir izstrādāts pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai pārņemtu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) direktīvu nosacījumus, kā arī, pamatojoties uz Elektroenerģijas tirgus likumā (turpmāk - ETL) paredzēto pilnvarojumu, risinātu konstatētās spēkā esošā regulējuma nepilnības, tādējādi uzlabojot elektroenerģijas tirgus turpmāko darbību ar projektu aptvertajās jomās.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pārņemt ES direktīvas Nr. 2024/1711 un Nr. 2019/944 tiesību normas. Papildus tam tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionālās prasības, paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms, noteiktas enerģijas kopīgošanas organizatora funkcijas, precizētas normas par elektroenerģijas tirdzniecības līgumu pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanu, noteikts regulējums elektroenerģijas tirgotāju saistību nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru u.c.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 13. jūlijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Direktīva 2024/1711/ES, ar ko groza Direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (turpmāk - direktīva Nr. 2024/1711). Tās mērķis ir uzlabot Eiropas Savienības elektroenerģijas tirgus modeli, lai tādējādi novērstu pārmērīgi augstu elektroenerģijas cenu risku patērētājiem. Ar šo tiesību aktu tiek galvenokārt veikti grozījumi Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvā 2019/944/ES par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (turpmāk - direktīva Nr. 2019/944), ar kuru tika atjaunots elektroenerģijas iekšējā tirgus ietvars.
Direktīva Nr. 2024/1711 paredz vairākas tiesību normas, kas Latvijas tiesību aktos jau ir pārņemtas vai faktiski tiek piemērotas, kā arī vairākas tiesību normas, kas ir pārņemtas ar grozījumiem ETL.
Papildus tam Latvijas tiesību aktos līdz šim nav pārņemtas direktīvā Nr. 2019/944 paredzētas tiesību normas, kas skar viedo komercuzskaites mēraparātu funkcionalitāti.
Direktīva Nr. 2024/1711 paredz vairākas tiesību normas, kas Latvijas tiesību aktos jau ir pārņemtas vai faktiski tiek piemērotas, kā arī vairākas tiesību normas, kas ir pārņemtas ar grozījumiem ETL.
Papildus tam Latvijas tiesību aktos līdz šim nav pārņemtas direktīvā Nr. 2019/944 paredzētas tiesību normas, kas skar viedo komercuzskaites mēraparātu funkcionalitāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Direktīvas Nr. 2019/944 prasību ieviešana
Viedie elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāti
Saeimā iesniegtajā likumprojektā "Grozījumi elektroenerģijas tirgus likumā" (Nr. 730/Lp14) ietvertā ETL 20.6 panta trešā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu minimālās funkcionālās un tehniskās prasības un uzskaitīto datu pieejamības nosacījumus un kārtību. Minētās prasības izriet no direktīvas Nr. 2019/944 20. pantā minētajām viedo uzskaites sistēmu funkcionalitātes prasībām.
Elektroenerģijas lietotāju tiesības izbeigt līgumu tirgotāja veiktu izmaiņu gadījumā
No direktīvas Nr. 2019/944 10. panta 4. punkta izriet tirgotāja pienākums informēt elektroenerģijas lietotājus par elektroenerģijas tirdzniecības līgumā veiktajām izmaiņām - mājsaimniecības lietotājus ne vēlāk kā vienu mēnesi, pārējos lietotājus - ne vēlāk kā divas nedēļas pirms izmaiņu stāšanās spēkā. Šī direktīvas norma nosaka arī to, ka dalībvalstīm jānodrošina lietotāju tiesības brīvi izbeigt līgumus, ja tie nepieņem jaunos līgumiskos nosacījumus vai piegādes cenas korekcijas, par ko tiem ir paziņojis viņu piegādātājs.
Viedie elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāti
Saeimā iesniegtajā likumprojektā "Grozījumi elektroenerģijas tirgus likumā" (Nr. 730/Lp14) ietvertā ETL 20.6 panta trešā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu minimālās funkcionālās un tehniskās prasības un uzskaitīto datu pieejamības nosacījumus un kārtību. Minētās prasības izriet no direktīvas Nr. 2019/944 20. pantā minētajām viedo uzskaites sistēmu funkcionalitātes prasībām.
Elektroenerģijas lietotāju tiesības izbeigt līgumu tirgotāja veiktu izmaiņu gadījumā
No direktīvas Nr. 2019/944 10. panta 4. punkta izriet tirgotāja pienākums informēt elektroenerģijas lietotājus par elektroenerģijas tirdzniecības līgumā veiktajām izmaiņām - mājsaimniecības lietotājus ne vēlāk kā vienu mēnesi, pārējos lietotājus - ne vēlāk kā divas nedēļas pirms izmaiņu stāšanās spēkā. Šī direktīvas norma nosaka arī to, ka dalībvalstīm jānodrošina lietotāju tiesības brīvi izbeigt līgumus, ja tie nepieņem jaunos līgumiskos nosacījumus vai piegādes cenas korekcijas, par ko tiem ir paziņojis viņu piegādātājs.
Risinājuma apraksts
Ar projektu Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumi Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 635) tiek papildināti ar jaunu II1 nodaļu, kurā atbilstoši direktīvai Nr. 2019/944 tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionālās prasības.
Ar projektu tiek papildinātas MK noteikumu Nr. 635 normas, nosakot lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums atbilstoši direktīvā Nr. 2019/944 noteiktajam tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiek papildinātas MK noteikumu Nr. 635 normas, nosakot lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums atbilstoši direktīvā Nr. 2019/944 noteiktajam tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Problēmas apraksts
Direktīvas Nr. 2024/1711 prasību ieviešana
Elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas tvērums
Ar direktīvu Nr. 2024/1711 tiek paplašināts informācijas apjoms, kas elektroenerģijas tirgotājiem jāietver elektroenerģijas tirdzniecības līgumos, kā arī noteikts pienākums tirgotājiem pirms līguma slēgšanas informēt lietotājus par līguma būtiskākajiem nosacījumiem un no tām izrietošajām lietotāja tiesībām. Lai arī praksē Latvijas tirgotāji lielāko daļu direktīvā paredzētās informācijas klientiem jau sniedz, minēto informācijas tvērumu nepieciešams noteikt normatīvajos aktos.
Lietotāju tiesības iesaistīties enerģijas kopīgošanā, elastības pakalpojumos vai energoefektivitātes shēmās
Latvijas tiesību aktos līdz šim nebija paredzētas tiesības iesaistīties enerģijas kopīgošanā, elastības pakalpojumos vai energoefektivitātes shēmās tiem lietotājiem, kas ir noslēguši fiksētas elektroenerģijas cenas līgumu. Ņemot vērā, ka ar direktīvu Nr. 2024/1711 dalībvalstīm tiek noteikts pienākums šādu iespēju nodrošināt, nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr. 635.
Enerģijas kopīgošanas organizēšana
Direktīva Nr. 2024/1711 nosaka pienākumus, kurus aktīvais lietotājs var deleģēt enerģijas kopīgošanas organizatoram. Vispārējie enerģijas kopīgošanas organizatora darbības nosacījumi tiks noteikti ETL 37.6 pantā, vienlaikus ietverot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt enerģijas kopīgošanas organizatora darbības nosacījumus un kārtību. Attiecīgie grozījumi ETL tiek virzīti vienlaikus ar šo projektu.
Elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas tvērums
Ar direktīvu Nr. 2024/1711 tiek paplašināts informācijas apjoms, kas elektroenerģijas tirgotājiem jāietver elektroenerģijas tirdzniecības līgumos, kā arī noteikts pienākums tirgotājiem pirms līguma slēgšanas informēt lietotājus par līguma būtiskākajiem nosacījumiem un no tām izrietošajām lietotāja tiesībām. Lai arī praksē Latvijas tirgotāji lielāko daļu direktīvā paredzētās informācijas klientiem jau sniedz, minēto informācijas tvērumu nepieciešams noteikt normatīvajos aktos.
Lietotāju tiesības iesaistīties enerģijas kopīgošanā, elastības pakalpojumos vai energoefektivitātes shēmās
Latvijas tiesību aktos līdz šim nebija paredzētas tiesības iesaistīties enerģijas kopīgošanā, elastības pakalpojumos vai energoefektivitātes shēmās tiem lietotājiem, kas ir noslēguši fiksētas elektroenerģijas cenas līgumu. Ņemot vērā, ka ar direktīvu Nr. 2024/1711 dalībvalstīm tiek noteikts pienākums šādu iespēju nodrošināt, nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr. 635.
Enerģijas kopīgošanas organizēšana
Direktīva Nr. 2024/1711 nosaka pienākumus, kurus aktīvais lietotājs var deleģēt enerģijas kopīgošanas organizatoram. Vispārējie enerģijas kopīgošanas organizatora darbības nosacījumi tiks noteikti ETL 37.6 pantā, vienlaikus ietverot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt enerģijas kopīgošanas organizatora darbības nosacījumus un kārtību. Attiecīgie grozījumi ETL tiek virzīti vienlaikus ar šo projektu.
Risinājuma apraksts
Tiek paplašināts MK noteikumu Nr. 635 22. punktā paredzētais elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas tvērums. Papildus tam tirgotājiem tiek noteikts pienākums pirms elektroenerģijas tirdzniecības līguma noslēgšanas vai pagarināšanas sniegt lietotājam kopsavilkumu par būtiskajiem līguma noteikumiem.
MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar jaunu punktu, kas noteic, ka lietotājiem ar fiksētas elektroenerģijas cenas līgumu ir tiesības iesaistīties enerģijas kopīgošanā, elastības pakalpojumos vai energoefektivitātes shēmās.
Ar projektu atbilstoši direktīvā Nr. 2024/1711 noteiktajam, kā arī ETL paredzētajam pilnvarojumam MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar pienākumu apjomu, kurus aktīvais lietotājs var deleģēt enerģijas kopīgošanas organizatoram.
MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar jaunu punktu, kas noteic, ka lietotājiem ar fiksētas elektroenerģijas cenas līgumu ir tiesības iesaistīties enerģijas kopīgošanā, elastības pakalpojumos vai energoefektivitātes shēmās.
Ar projektu atbilstoši direktīvā Nr. 2024/1711 noteiktajam, kā arī ETL paredzētajam pilnvarojumam MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar pienākumu apjomu, kurus aktīvais lietotājs var deleģēt enerģijas kopīgošanas organizatoram.
Problēmas apraksts
Maksa par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 635 elektroenerģijas tirgotājiem ir tiesības elektroenerģijas tirdzniecības līgumos noteikt līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu. Savukārt MK noteikumu Nr. 635 23. punkts noteic - ja elektroenerģijas tirdzniecības līgumā, kas ar lietotāju noslēgts uz noteiktu laiku, paredzēta maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tā jānosaka proporcionāli elektroenerģijas piegādes laikam līdz līguma pirmstermiņa izbeigšanai, sadalot to vismaz triju mēnešu periodos. Vienlaikus regulējumā nav konkretizēts, kas tiek saprasts ar jēdzienu “proporcionāla maksa”, līdz ar to radot tiesiskos apstākļus tirgus dalībniekiem šo normu piemērot sev labvēlīgi, kā arī noteikt pārmērīgu līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas apmēru. Lai novērstu minētos riskus elektroenerģijas lietotājiem, nepieciešams veikt precizējumus tiesību aktos. Aicinājumu izvērtēt nepieciešamību precizēt minētās tiesību normas Klimata un enerģētikas ministrijai ir paudusi arī Konkurences padome.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 635 elektroenerģijas tirgotājiem ir tiesības elektroenerģijas tirdzniecības līgumos noteikt līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu. Savukārt MK noteikumu Nr. 635 23. punkts noteic - ja elektroenerģijas tirdzniecības līgumā, kas ar lietotāju noslēgts uz noteiktu laiku, paredzēta maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tā jānosaka proporcionāli elektroenerģijas piegādes laikam līdz līguma pirmstermiņa izbeigšanai, sadalot to vismaz triju mēnešu periodos. Vienlaikus regulējumā nav konkretizēts, kas tiek saprasts ar jēdzienu “proporcionāla maksa”, līdz ar to radot tiesiskos apstākļus tirgus dalībniekiem šo normu piemērot sev labvēlīgi, kā arī noteikt pārmērīgu līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas apmēru. Lai novērstu minētos riskus elektroenerģijas lietotājiem, nepieciešams veikt precizējumus tiesību aktos. Aicinājumu izvērtēt nepieciešamību precizēt minētās tiesību normas Klimata un enerģētikas ministrijai ir paudusi arī Konkurences padome.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanu un vienveidīgu, samērīgu normatīvā regulējuma attiecināšanu uz visiem elektroenerģijas lietotājiem, projekts paredz, ka elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksa ir jānosaka tādā veidā, lai no līguma spēkā stāšanās brīža maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu ne retāk kā katrus trīs mēnešus tiktu samazināta proporcionāli elektroenerģijas piegādes laikam līdz līguma pirmstermiņa izbeigšanai. Vienlaikus tiek noteikts, ka maksa par līguma pirmstermiņa izbeigšanu nevar pārsniegt prognozēto tirgotāja peļņu no attiecīgā līguma visā līguma darbības laikā.
Problēmas apraksts
Līgumsaistību izpildes nodrošinājums
MK noteikumi Nr. 635 nosaka elektroenerģijas tirgus darbības pamatprincipus, tas ir, tirgotāja, sistēmas operatora un elektroenerģijas lietotāja tiesības un pienākumus. Tiesību aktos ir nostiprināts tirgus centriskais modelis, kas paredz, ka mājsaimniecības lietotājs norēķinus, tai skaitā sistēmas pakalpojuma maksu, veic pie tirgotāja, savukārt sadales sistēmas operators par sniegtajiem pakalpojumiem izraksta rēķinu tirgotājam. Arī lielākā daļa juridisko lietotāju izvēlas vienoto rēķinu, norēķinus par sistēmas pakalpojumiem veicot ar tirgotāja starpniecību. 2024. gada februārī akciju sabiedrība "Sadales tīkls" (turpmāk - AS "Sadales tīkls") izrakstīja rēķinus 15 elektroenerģijas tirgotājiem ārpus akciju sabiedrības "Latvenergo" koncerna, vidējai rēķina summai pārsniedzot 580 000 euro, savukārt rēķinu kopsumma pārsniedza 8 milj. euro. Elektroenerģijas tirgus darbības principi noteic, ka par elektroenerģijas tirgotāju var kļūt jebkurš komersants, kurš ir reģistrējis komercdarbību Latvijā vai kādā no ES dalībvalstīm, tostarp citu valstu komersanti. Vienlaikus Latvijas pašreizējais regulatīvais ietvars neparedz mehānismu sadales sistēmas operatora efektīvai pasargāšanai no būtiskiem finansiālajiem zaudējumiem, piemēram, elektroenerģijas tirgotāja vai elektroenerģijas lietotāja maksātnespējas gadījumā, jo spēkā esošais regulējums sadales sistēmas operatoram dod tiesības pieprasīt tirgotāja finanšu garantijas tikai gadījumā, kad jau ir konstatēts maksājuma kavējums, kas nenovērš sistēmas operatora finanšu riskus. Pastāv arī risks, ka elektroenerģijas lietotājs ir veicis maksājumu, bet tirgotājs šos līdzekļus izmanto citiem mērķiem. Situācijas analīze kaimiņvalstīs liecina, ka gan Igaunijā, gan Lietuvā sadales sistēmas operators ir tiesīgs tirgotājiem pieprasīt finanšu garantijas, piemēram, depozīta veidā. Lai mazinātu minētos finanšu riskus, kā arī harmonizētu Latvijas regulatīvo vidi ar kaimiņvalstīm, MK noteikumus Nr. 635 nepieciešams papildināt ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru.
MK noteikumi Nr. 635 nosaka elektroenerģijas tirgus darbības pamatprincipus, tas ir, tirgotāja, sistēmas operatora un elektroenerģijas lietotāja tiesības un pienākumus. Tiesību aktos ir nostiprināts tirgus centriskais modelis, kas paredz, ka mājsaimniecības lietotājs norēķinus, tai skaitā sistēmas pakalpojuma maksu, veic pie tirgotāja, savukārt sadales sistēmas operators par sniegtajiem pakalpojumiem izraksta rēķinu tirgotājam. Arī lielākā daļa juridisko lietotāju izvēlas vienoto rēķinu, norēķinus par sistēmas pakalpojumiem veicot ar tirgotāja starpniecību. 2024. gada februārī akciju sabiedrība "Sadales tīkls" (turpmāk - AS "Sadales tīkls") izrakstīja rēķinus 15 elektroenerģijas tirgotājiem ārpus akciju sabiedrības "Latvenergo" koncerna, vidējai rēķina summai pārsniedzot 580 000 euro, savukārt rēķinu kopsumma pārsniedza 8 milj. euro. Elektroenerģijas tirgus darbības principi noteic, ka par elektroenerģijas tirgotāju var kļūt jebkurš komersants, kurš ir reģistrējis komercdarbību Latvijā vai kādā no ES dalībvalstīm, tostarp citu valstu komersanti. Vienlaikus Latvijas pašreizējais regulatīvais ietvars neparedz mehānismu sadales sistēmas operatora efektīvai pasargāšanai no būtiskiem finansiālajiem zaudējumiem, piemēram, elektroenerģijas tirgotāja vai elektroenerģijas lietotāja maksātnespējas gadījumā, jo spēkā esošais regulējums sadales sistēmas operatoram dod tiesības pieprasīt tirgotāja finanšu garantijas tikai gadījumā, kad jau ir konstatēts maksājuma kavējums, kas nenovērš sistēmas operatora finanšu riskus. Pastāv arī risks, ka elektroenerģijas lietotājs ir veicis maksājumu, bet tirgotājs šos līdzekļus izmanto citiem mērķiem. Situācijas analīze kaimiņvalstīs liecina, ka gan Igaunijā, gan Lietuvā sadales sistēmas operators ir tiesīgs tirgotājiem pieprasīt finanšu garantijas, piemēram, depozīta veidā. Lai mazinātu minētos finanšu riskus, kā arī harmonizētu Latvijas regulatīvo vidi ar kaimiņvalstīm, MK noteikumus Nr. 635 nepieciešams papildināt ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru.
Risinājuma apraksts
Ar projektu MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru, mazinot sadales sistēmas operatora AS "Sadales tīkls" finanšu riskus situācijās, kad tirgotājs nespēj norēķināties ar sadales sistēmas operatoru par elektroenerģijas lietotāju saņemtajiem sistēmas pakalpojumiem. Tiek noteikts, ka sadales sistēmas operators, lai nodrošinātu maksājumus par lietotājiem sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem, ir tiesīgs pieprasīt tirgotājam nodrošināt savas līgumsaistības, ja prognozējamais saistību apmērs pārsniedz 5000 euro un tirgotājam nav noteikts kredītreitings atbilstoši projektā ietvertajiem kritērijiem. Tādējādi izstrādātajā regulējumā ir līdzsvarotas sadales sistēmas operatora intereses mazināt ar tirgotāju saistību neizpildi saistītos finanšu riskus, vienlaikus neuzliekot pārmērīgu administratīvo un finanšu slogu tirgotājiem ar zemu finanšu saistību izpildes risku.
Problēmas apraksts
Fiksētas cenas elektroenerģijas tirdzniecības līgumi bez pirmstermiņa izbeigšanas maksas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (turpmāk - MVU)
2021. un 2022. gadā globālo ekonomisko un politisko procesu ietekmē arī Latvijā bija novērojams ārkārtējs un iepriekš neprognozēts elektroenerģijas cenas pieaugums. Meklējot risinājumus cenu pieauguma radīto risku mazināšanai, daudzi komersanti lauza iepriekš noslēgtos dinamiskās elektroenerģijas cenas līgumus (elektroenerģijas piegādes līgums starp elektroenerģijas tirgotāju un galalietotāju, kurā atspoguļotas elektroenerģijas cenu variācijas elektroenerģijas tirgū katrā tirdzniecības intervālā), to vietā izvēloties fiksētas elektroenerģijas cenas līgumus. Ņemot vērā, ka fiksētas cenas līgumi šādos tirgus nenoteiktības apstākļos radīja būtiskus riskus arī elektroenerģijas tirgotājiem, elektroenerģijas cena, kas tika noteikta šajos līgumos, bija augstāka nekā tā būtu prognozējamos tirgus apstākļos.
Elektroenerģijas tirgus procesiem stabilizējoties un vienlaikus krītoties arī elektroenerģijas cenai, enerģijas cenu krīzes laikā noslēgtie fiksētas elektroenerģijas cenas līgumi komersantiem kļuva būtiski neizdevīgi, radot tiem zaudējumus un negatīvi ietekmējot to konkurētspēju. Fiksētas cenas līgumi tipiskos gadījumos noteic, ka, izbeidzot līgumu, komersantam ir pienākums maksāt elektroenerģijas tirgotājam tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu, tādējādi kompensējot tirgotājam radītos zaudējumus. Šādu saistību izpilde var radīt ievērojamas izmaksas komersantiem, īpaši negatīvi ietekmējot mazos un vidējos uzņēmumus.
Izvērtējot esošo situāciju elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumā, secināms, ka elektroenerģijas tirgotāji šobrīd nepiedāvā komersantiem tādus produktus, kas paredzētu iespēju noslēgt fiksētas elektroenerģijas cenas līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas noteikšanas. Lai veicinātu šādu produktu ienākšanu tirgū, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 635, paredzot tirgotāju tiesības piedāvāt šādus līgumus mazajiem un vidējiem uzņēmumiem.
Pēc grozījumu pieņemšanas tiks vērtēta to ietekme uz elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumu attīstību. Atkarībā no rezultātiem, tiks izvērtēta arī nepieciešamība nākotnē šādu fiksētas elektroenerģijas cenas produkta piedāvāšanu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem noteikt tirgotājiem kā obligātu.
2021. un 2022. gadā globālo ekonomisko un politisko procesu ietekmē arī Latvijā bija novērojams ārkārtējs un iepriekš neprognozēts elektroenerģijas cenas pieaugums. Meklējot risinājumus cenu pieauguma radīto risku mazināšanai, daudzi komersanti lauza iepriekš noslēgtos dinamiskās elektroenerģijas cenas līgumus (elektroenerģijas piegādes līgums starp elektroenerģijas tirgotāju un galalietotāju, kurā atspoguļotas elektroenerģijas cenu variācijas elektroenerģijas tirgū katrā tirdzniecības intervālā), to vietā izvēloties fiksētas elektroenerģijas cenas līgumus. Ņemot vērā, ka fiksētas cenas līgumi šādos tirgus nenoteiktības apstākļos radīja būtiskus riskus arī elektroenerģijas tirgotājiem, elektroenerģijas cena, kas tika noteikta šajos līgumos, bija augstāka nekā tā būtu prognozējamos tirgus apstākļos.
Elektroenerģijas tirgus procesiem stabilizējoties un vienlaikus krītoties arī elektroenerģijas cenai, enerģijas cenu krīzes laikā noslēgtie fiksētas elektroenerģijas cenas līgumi komersantiem kļuva būtiski neizdevīgi, radot tiem zaudējumus un negatīvi ietekmējot to konkurētspēju. Fiksētas cenas līgumi tipiskos gadījumos noteic, ka, izbeidzot līgumu, komersantam ir pienākums maksāt elektroenerģijas tirgotājam tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu, tādējādi kompensējot tirgotājam radītos zaudējumus. Šādu saistību izpilde var radīt ievērojamas izmaksas komersantiem, īpaši negatīvi ietekmējot mazos un vidējos uzņēmumus.
Izvērtējot esošo situāciju elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumā, secināms, ka elektroenerģijas tirgotāji šobrīd nepiedāvā komersantiem tādus produktus, kas paredzētu iespēju noslēgt fiksētas elektroenerģijas cenas līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas noteikšanas. Lai veicinātu šādu produktu ienākšanu tirgū, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 635, paredzot tirgotāju tiesības piedāvāt šādus līgumus mazajiem un vidējiem uzņēmumiem.
Pēc grozījumu pieņemšanas tiks vērtēta to ietekme uz elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumu attīstību. Atkarībā no rezultātiem, tiks izvērtēta arī nepieciešamība nākotnē šādu fiksētas elektroenerģijas cenas produkta piedāvāšanu mazajiem un vidējiem uzņēmumiem noteikt tirgotājiem kā obligātu.
Risinājuma apraksts
Ar projektu MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar normu, kas noteic, ka tirgotājs savos elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumos var ietvert īpašus fiksētas elektroenerģijas cenas līguma piedāvājumus mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas neparedz maksas par līguma pirmstermiņa izbeigšanu piemērošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Elektroenerģijas lietotāji, aktīvie lietotāji
Ietekmes apraksts
Viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionalitātes pilnveidošana sniegs iespēju ikvienam elektroenerģijas lietotājam vai aktīvajam lietotājam iegūt precīzākus datus par no elektrotīkla saņemto vai elektrotīklā nodoto elektroenerģijas apjomu, tādējādi paplašinot iespējas izmantot dažādus viedos elektroenerģijas tirdzniecības risinājumus sava elektroenerģijas patēriņa plānošanai.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- Sadales sistēmas operatori
- Elektroenerģijas tirgotāji
- Elektroenerģijas lietotāji
Ietekmes apraksts
Viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionalitātes pilnveidošana sniegs iespēju ikvienam elektroenerģijas lietotājam vai aktīvajam lietotājam iegūt precīzākus datus par no elektrotīkla saņemto vai elektrotīklā nodoto elektroenerģijas apjomu, tādējādi paplašinot iespējas izmantot dažādus viedos elektroenerģijas tirdzniecības risinājumus sava elektroenerģijas patēriņa plānošanai.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu minimālās funkcionālās un tehniskās prasības, kas būs jāievēro sadales sistēmas operatoram.
MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiks veicināta jaunu elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumu ienākšana tirgū MVU, nosakot tirgotāju tiesības piedāvāt MVU fiksētas elektroenerģijas cenas līgumus bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas.
Ar projektu tiek paplašināts elektroenerģijas tirdzniecības līgumos ietveramās informācijas apjoms un noteikts pienākums tirgotājiem sniegt lietotājiem kopsavilkumu par būtiskākajiem līguma nosacījumiem.
Tiek precizētas normas, kas saistītas ar maksas piemērošanu par elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirmstermiņa izbeigšanu, tādējādi nodrošinot tiesisko skaidrību un novēršot spēkā esošo normu interpretācijas iespējas, līdz ar to radot labvēlīgāku situāciju elektroenerģijas lietotājiem.
Tiek noteiktas viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu minimālās funkcionālās un tehniskās prasības, kas būs jāievēro sadales sistēmas operatoram.
MK noteikumi Nr. 635 tiek papildināti ar regulējumu tirgotāju līgumsaistību izpildes nodrošināšanai pret sadales sistēmas operatoru.
Ar projektu tiek noteiktas elektroenerģijas lietotāja tiesības vienpusēji izbeigt noslēgto elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas, ja tirgotājs līgumā ir veicis grozījumus. Regulējums arī tiek papildināts ar pienākumu tirgotājam savlaicīgi informēt lietotājus par plānotajām līguma izmaiņām.
Ar projektu tiks veicināta jaunu elektroenerģijas tirdzniecības produktu piedāvājumu ienākšana tirgū MVU, nosakot tirgotāju tiesības piedāvāt MVU fiksētas elektroenerģijas cenas līgumus bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts skar elektroenerģijas tirgus darbības nosacījumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L1711
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Direktīva 2024/1711/ES, ar ko groza Direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Direktīvas mērķis ir uzlabot integrētā elektroenerģijas tirgus modeli, cita starpā lai novērstu nepamatoti augstas elektroenerģijas cenas. Regulējums skar tos ES elektroenerģijas tirgus aspektus, kurus visefektīvāk ir risināt ar ES līmeņa regulējumu. Direktīvas transponēšanas termiņš ir 2025. gada 17. janvāris.
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīva 2019/944/ES par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Nepieciešams pārņemt nacionālajos tiesību aktos direktīvā Nr. 2019/944 paredzēto regulējumu, kas nosaka viedo elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu funkcionalitāti.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Direktīva 2024/1711/ES, ar ko groza Direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 4. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 11. panta 1.a punkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 22.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 4. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 11. panta 1.a punkta b) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 4. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 11. panta 1.a punkta c) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 4. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 11. panta 1.a punkta d) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 4. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 11. panta 1.b punkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 24.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 4. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 11. panta 2. punkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 5. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 15.a. panta 3. punkta a) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 18.26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 5. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 15.a. panta 3. punkta b) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 18.26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 5. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 15.a. panta 3. punkta c) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 18.26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 5. punkta c) apakšpunktā ietvertais direktīvas Nr. 2019/944 15.a. panta 3. punkta d) apakšpunkts
Projektā ietvertais MK noteikumu Nr. 635 18.26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar projektu pārņemamās tiesību normas neparedz dalībvalstu rīcības brīvību lemt par noteiktu tiesību akta normu pārņemšanu vai ieviešanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīva 2019/944/ES par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
10. panta 4. punkts
Projekta 31.1. apakšpunkts, 31.1, 39.1, 39.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta a) punkts
Projekta 2. punkts (noteikumu 12.2 punkts un 12.4 punkts); prasība nodrošināt viedās uzskaites sistēmas precizitāti tiek nodrošināta ar vispārējo normatīvo regulējumu, kas cita starpā nosaka mēraparātu verificēšanas pienākumu.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta b) punkts
Tiesiskais regulējums, kas noteic personas datu vākšanas, glabāšanas, pārvaldīšanas un aizsardzības prasības, ir noteiktas speciālajos normatīvajos aktos.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta c) punkts
Tiesiskais regulējums, kas noteic personas datu vākšanas, glabāšanas, pārvaldīšanas un aizsardzības prasības, ir noteiktas speciālajos normatīvajos aktos.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta d) punkts
Projekta 2. punkts (noteikumu 12.2 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta e) punkts
Projekta 2. punkts (noteikumu 12.4 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta f) punkts
Projekta 2. punkts (noteikumu 12.5 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta g) punkts
Projekta 2. punkts (noteikumu 12.7 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
20. panta otrā daļa
Projekta 2. punkts (noteikumu 12.4 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar projektu pārņemamās tiesību normas neparedz dalībvalstu rīcības brīvību lemt par noteiktu tiesību akta normu pārņemšanu vai ieviešanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- AS "Sadales tīkls"
- Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks pilnveidots elektroenerģijas tirgus darbības regulējums, veicinot turpmāku atjaunīgo energoresursu izmantošanu un īpatsvara palielināšanos kopējā enerģijas bilancē.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
