Anotācija (ex-ante)

22-TA-2124: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 246 "Noteikumi par to valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļu sarakstu, ap kuriem nosakāmas aizsargjoslas, aizsargjoslu platumu un tajās nosakāmajiem būvniecības ierobežojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumos Nr.246 “Noteikumi par to valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļu sarakstu, ap kuriem nosakāmas aizsargjoslas, aizsargjoslu platumu un tajās nosakāmajiem būvniecības ierobežojumiem”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai novērstu nākotnē iespējamo būvniecības objektu ietekmi uz valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu efektīvu darbību. Ar noteikumu projektu paredzēts paplašināt aizsargjoslu platumu ap Lielvārdes un Audriņu navigācijas tehniskajiem līdzekļiem, kā arī definēt 3 (trīs) jaunus navigācijas tehniskos līdzekļus, kuriem nepieciešams noteikt aizsargjoslas.
Atbilstoši Nacionālās drošības likuma 3. panta otrās daļas 1.punktam, lai izpildītu vienu no galvenajiem uzdevumiem Nacionālās drošības sistēmas nodrošināšanā, ir svarīga savlaicīga spēja prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, tādējādi garantējot valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, par pamatu veidojot visaptverošu valsts un sabiedrības aizsardzības sistēmu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai paplašinātu aizsargjoslu platumu ap Lielvārdes un Audriņu navigācijas tehniskajiem līdzekļiem, kā arī definētu 3 (trīs) jaunus navigācijas tehniskos līdzekļus, kuriem nepieciešams noteikt aizsargjoslas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izpildot Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. pantā noteiktos uzdevumus, kā arī veicot minētā likuma 6.1 panta pirmās daļas 9.punktā noteiktos pasākumus, Nacionālie bruņotie spēki veic gaisa telpas novērošanu, izmantojot militāros gaisa telpas novērošanas (navigācijas) tehniskos līdzekļus un nodrošina iegūtās un apstrādātās informācijas apmaiņu NATO Integrētās pretgaisa un pretraķešu aizsardzības sistēmas (turpmāk - NATINAMDS) ietvaros. Minētā informācija ir pamats NATINAMDS efektīvai darbībai un valsts gaisa telpas suverenitātes un neaizskaramības nodrošināšanai, kā arī NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanā iesaistīto sabiedroto iznīcinātāju vadībai un kontrolei.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai novērstu potenciālo kaitējumu valsts aizsardzības interesēm un NATINAMDS darbības efektivitātei, ir nepieciešams pārskatīt valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto gaisa telpas novērošanas (navigācijas) tehnisko līdzekļu sarakstu un precizēt to aizsargjoslu platumu. Noteikumos ietvertais aizsargjoslu platums ir definēts, lai ievērotu gaisa telpas novērošanai (pārklājumam) izvirzītās prasības, kas atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumiem Nr.887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts” ir valsts noslēpuma objekts. Lai mazinātu potenciālo objektu ietekmi uz navigācijas tehnisko līdzekļu darbību, proti, kompensētu gaisa telpas novērošanas pārklājuma samazināšanos, Nacionāliem bruņotiem spēkiem būtu jāiegādājas papildus navigācijas tehniskie līdzekļi. Viena jauna navigācijas tehniskā līdzekļa iegādes un uzstādīšanas izmaksas veido aptuveni 10 miljonus euro. Paplašinot aizsargjoslas platumu tiek noteikts lielāks attālums, kādā ap navigācijas tehnisko līdzekli nav atļauta objektu būvniecība bez Aizsardzības ministrijas saskaņojuma. Ar aizsargjoslu platuma palielināšanu tiek novērsta nepieciešamība veidot jaunu infrastruktūru un iegādāties jaunu navigācijas tehnisko līdzekli, tādējādi nodrošinot valsts budžeta līdzekļu lietderīgu izmantošanu un efektīvu pārvaldību. 

Pašreiz valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto Lielvārdes un Audriņu navigācijas tehnisko līdzekļu aizsargjoslas Latvijas Republikas sauszemes teritorijā ir 6 km ap attiecīgo navigācijas tehnisko līdzekli. Ņemot vērā minēto aizsargjoslu platumu un nākotnes perspektīvā vērtējot potenciālo objektu būvniecību, kas varētu tikt attīstīti ārpus navigācijas tehniskā līdzekļa aizsargjoslas un kurus nebūtu jāsaskaņo ar Aizsardzības ministriju, šīs aizsargjoslas ir nepieciešams paplašināt, lai novērstu augstu objektu būvniecību, kas varētu radīt būtisku aizēnojumu šiem navigācijas tehniskajam līdzekļiem, tādējādi radot kaitējumu valsts aizsardzības interesēm un NATINAMDS darbības efektivitātei.

 
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, lai novērstu to būtisko ietekmi uz navigācijas tehniskā līdzekļa darbības efektivitāti, ir nepieciešams palielināt aizsargjoslas platumu ap Lielvārdes un Audriņu navigācijas tehniskajiem līdzekļiem līdz Aizsargjoslu likumā maksimāli atļautajam lielumam (sauszemē līdz 15 km). Vienlaikus, lai nodrošinātu gaisa telpas novērošanas sistēmas funkcionēšanu arī krīzes situācijās, ir nepieciešams izveidot alternatīvās pozīcijas navigācijas tehniskajiem līdzekļiem. Šobrīd Nacionālie bruņotie spēki ir identificējuši vairākas potenciālās (alternatīvās) vietas navigācijas tehnisko līdzekļu izvietošanai krīzes situācijās un veikuši nepieciešamās procedūras 3 (trīs)  nekustamo īpašumu atsavināšanai valsts aizsardzības vajadzībām. Šie nekustamie īpašumi atrodas Briģu pagastā, Ludzas novadā, Ziemeru pagastā, Alūksnes novadā un Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā. Līdz ar to, lai mazinātu potenciālo objektu ietekmi uz navigācijas tehnisko līdzekļu darbību, proti, kompensētu gaisa telpas novērošanas pārklājuma samazināšanos, ir nepieciešams noteikt 3 (trīs) jaunas aizsargjoslas, ņemot vērā Aizsargjoslu likuma 21.panta trešās daļas 1.punktā noteikto, ka aizsargjoslu maksimālais platums no objekta centra ap valsts aizsardzības vajadzībām paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem uz sauszemes ir 15 km. Nepieciešamie finanšu resursi šo navigācijas tehniskā līdzekļa uzstādīšanai tiks nodrošināti esošā aizsardzības budžeta ietvaros.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteiktie ierobežojumi aizsargjoslās ap navigācijas tehniskajiem līdzekļiem ir samērīgi un atsver tos zaudējumus, kas varētu rasties, ja tiktu negatīvi ietekmēta novērošanas sistēmas operacionālās spējas un būtu nepieciešams ieguldīt līdzekļus, lai kompensētu citu potenciālo būvniecības projektu radītos zaudējumus.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums varētu ietekmēt personas, kuras vēlētos attīstīt būvniecības projektus noteiktajās aizsargjoslās ap valsts aizsardzības objektiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums varētu ietekmēt personas, kuras vēlētos attīstīt būvniecības projektus noteiktajās aizsargjoslās ap valsts aizsardzības objektiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projektam būs neliela ietekme uz tautsaimniecību, ņemot vērā nosacījumu saskaņot ar Aizsardzības ministriju būvniecību aizsargjoslās ap valsts aizsardzības objektiem.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekts paredz noteikt aizsargjoslas 3 (trīs) jauniem aizsardzības vajadzībām paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem. Finanšu resursi minēto navigācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanai un ekspluatācijai ir iekļauti un paredzēti esošā aizsardzības budžeta ietvaros (apakšprogramma 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekta tiesiskais regulējums var ietekmēt administratīvo slogu Aizsardzības ministrijai, palielinot gadījumus, kad jāsniedz saskaņojums par būvniecību aizsargjoslā ap navigācijas tehnisko līdzekli. Vienlaikus plānotās izmaiņas ir salīdzinoši nelielas, līdz ar to tās pašas par sevi radīs relatīvi nelielu ietekmi uz administratīvajām izmaksām, ko nav iespējams precīzi novērtēt, ņemot vērā, ka nav iespējams paredzēt potenciālo projektu skaitu, kas varētu tikt sniegts saskaņošanai.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi