Anotācija (ex-ante)

22-TA-2816: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 661) noteikto regulējumu atbilstoši atbalstītajiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt aprēķināšanas pamatojumu veidus, nosakot maksājumu saistības vietu saistību rindā, atbilstoši grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām" attiecībā uz kontroles regulējumu (likumprojekts 21-TA-1519), kā arī muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā atbilstoši veiktajiem grozījumiem likuma "Par nodokļiem un nodevām" pārejas noteikumos (likumprojekts Nr. 1669/Lp13).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Regulējums attiecībā uz muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā stāsies spēkā vispārējā kārtībā, savukārt saistībā ar kontroles regulējuma izmaiņām – 2023. gada 1. janvārī.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar  likuma "Par nodokļiem un nodevām" regulējumu ir noteikti vairāki nodokļu administrācijas pārbaudes veidi, t.sk., datu atbilstības pārbaude, tematiskā pārbaude. Lai izpildītu Valsts kontroles revīzijas ziņojumā Nr. 2.4.1-35/2017 “Par Latvijas Republikas 2017. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem” sniegto ieteikumu - Finanšu ministrijai sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu pilnveidot normatīvo regulējumu nodokļu kontroles procesa efektivizēšanai, lai kontroles process būtu izsekojams ne tikai nodokļu administrācijai, bet jebkurai iesaistītajai un trešajai kvalificētajai pusei, kā arī, lai vienkāršais kontroles process, kad jāpārbauda atsevišķu normatīvo aktu ievērošana un atsevišķi grāmatvedības dokumenti, nepamatoti nepārtaptu par komplicētu pārbaudi, kad tiek kontrolēta viena vai vairāku nodokļu vai nodevu maksājumu aprēķināšanas, maksāšanas un ieskaitīšanas budžetā pareizība – Finanšu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (21-TA-1519). Minētais likumprojekts paredz apvienot vairākus šobrīd noteiktos nodokļu administrācijas pārbaudes veidus (t.sk. datu atbilstības pārbaudi) vienā pārbaudes veidā – nodokļu kontrole. Līdz ar to turpmāk nebūs tāda pārbaudes veida kā datu atbilstības pārbaude. Savukārt noteikumu Nr. 661 7. punktā ir noteikti maksājumu saistību sarindošanas  pamatprincipi (secība), paredzot kā vienu no parametriem maksājumu saistības aprēķināšanas pamatojumu, piemēram, maksājumu saistība, kas noteikta ar lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem.

Atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktam nodokļu maksātājs vienotajā nodokļu kontā iemaksā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos Muitas likuma 1. panta 4. punktā minētos muitas maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus (nokavējuma naudas un soda naudas). Saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 208. punktu šo maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā uzsāk no 2023. gada 1. janvāra. Ir sagatavoti grozījumi minētajās normās (likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Nr. 1669/Lp13)) 2022.gada 20. oktobrī atbalstīts Saeimā 1.lasījumā), pagarinot muitas maksājumu un ar to saistīto maksājumu vienotajā nodokļu kontā ieskaitīšanas periodu līdz 2025. gada 1. janvārim.
Pašlaik atbilstoši  noteikumu Nr. 661 28. punktam ir paredzēts, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktā noteiktos maksājumus, kuru samaksas termiņš ir iestājies līdz 2022. gada 31. decembrim un kuri nav segti līdz 2022. gada 31. decembrim, saistību rindā iekļauj ar 2023. gada 1. janvāri. Savukārt ar noteikumu Nr. 661 29. punktu noteikts, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktā noteiktos (kārtējos un nokavētos) maksājumus no 2021. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. janvārim ieskaita budžetā atbilstoši kārtībai, kāda bija spēkā līdz 2020. gada 31. decembrim. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka 2022. gada 20.oktobrī Saeima 1.lasījumā ir atbalstījusi grozījumu veikšanu likuma "Par nodokļiem un nodevām" pārejas noteikumu 208. punktā, pagarinot muitas maksājumu un ar to saistīto maksājumu vienotajā nodokļu kontā ieskaitīšanas periodu līdz 2025. gada 1. janvārim, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus noteikumu Nr. 661 28. un 29. punktā, iekļaujot attiecīgi arī noteikumu normās atbilstošu regulējumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz pārskatīt likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktā noteiktajiem maksājumiem, kuru samaksas termiņš ir iestājies līdz 2024. gada 31. decembrim un kuri netiks segti līdz 2024. gada 31. decembrim, saistību rindā iekļaušanas termiņu, proti, tos iekļaujot saistību rindā ar 2025. gada 1. janvāri. Vienlaikus noteikumu projekts paredz noteikt pārejas periodu un ieskaitīšanas kārtību kārtējiem un nokavētajiem muitas maksājumiem periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 1. janvārim, proti, noteikt, ka tos ieskaita valsts budžetā atbilstoši kārtībai, kāda bija spēkā līdz 2020. gada 31. decembrim.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka plānots tuvākajā laikā Ministru kabinetā izskatīt grozījumu veikšanu likumā "Par nodokļiem un nodevām" (21-TA-1519) attiecībā uz kontroles regulējumu (grozījumi tai skaitā 1. un 23. pantā), apvienojot vairākus šobrīd likumā noteiktos nodokļu administrācijas pārbaudes veidus, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus noteikumu Nr. 661 7.3. apakšpunktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts aizstāt maksājumu saistību, kas noteikta ar lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, un maksājumu saistību, kas noteikta ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23. panta 5.2 daļā noteiktajā kārtībā pieņemto lēmumu, ar maksājumu saistību, kas noteikta ar nodokļu rēķinu (kas ir nodokļu kontroles rezultātā pieņemtais lēmums par budžetā maksājamo nodokli (nodevu), nokavējuma naudu vai soda naudu) (saskaņā ar likumprojektā "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”" (21-TA-1519) noteikto).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiek veikti tehniska rakstura grozījumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi