Anotācija (ex-ante)

22-TA-3793: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par meža zemes Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta "a" apakšpunkts, likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmā daļa, likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28.panta pirmās daļas 3.punkta “a” apakšpunkts un Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 „Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saņemt Ministru kabineta atļauju, atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā noteiktajam, privatizējot ēku (būvju) īpašniekam zemesgabalu “Latvijas nafta” Adamovā, Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, nekustamā īpašuma kadastra Nr.60960070049, zemes vienības kadastra apzīmējums 60960070049, 2,0800 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals), privatizēt arī Zemesgabalā ietilpstošo valsts meža zemi 0,4200 ha platībā, kas nepieciešama ēku (būvju) uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zemesgabals nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.2.apakšpunkts), jo uz tā esošās Būves sākotnēji bija valsts naftas produktu apgādes uzņēmuma "Latvijas nafta" (turpmāk - Valsts uzņēmums) nekustamais īpašums, Valsts uzņēmums nodots privatizācijai ar Ministru kabineta 1994.gada 28.jūnija rīkojumu Nr.304 “Par valsts uzņēmuma "Latvijas nafta" privatizāciju”.
Saskaņā ar Possessor valdes 1998.gada 3.februāra lēmumu Nr.25/214 Valsts uzņēmums reorganizēts par privatizējamu valsts akciju sabiedrību "Latvijas nafta" un tai nodotas uz Zemesgabala esošās būves.

2006.gada 31.augustā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”, vienotais reģistrācijas Nr.40003192154 (turpmāk – Possessor), privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.2.2405 reģistrēts Zemesgabala privatizācijas ierosinājums.

2010.gada 12.augustā Zemesgabals ierakstīts Ūdrīšu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000479352 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.
Uz Zemesgabala atrodas ēku (būvju) īpašums “Latvijas nafta” Adamovā, Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, nekustamā īpašuma kadastra Nr.60965070008, kas sastāv no trim būvēm, kadastra apzīmējums 609600700494001, 609600700494002 un 609600700494003 (turpmāk – Būves), kas sākotnēji bija privatizētā valsts uzņēmuma “Latvijas nafta” nekustamā manta.

Saskaņā ar 2013.gada 13.jūnijā noslēgto Zemesgabala nomas līgumu (grozījumi izdarīti 2014.gada 6.novembrī un 2018.gada 29.augustā) Zemesgabals nodots lietošanā akciju sabiedrībai “Latvijas nafta”, vienotais reģistrācijas Nr.40003003174 (turpmāk – Persona), tai piederošo Būvju uzturēšanai un apsaimniekošanai.

2016.gada 12.oktobrī Ūdrīšu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000560427 nostiprinātas Personas īpašuma tiesības uz Būvēm.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
lauksaimniecībā izmantojamās zemes (pļavu) platība – 0,1200 ha;
mežu platība – 0,4200 ha;
krūmāju platība - 0,6500 ha;
zemes zem ēkām platība - 0,7500 ha;
zemes zem ceļiem platība - 0,1000 ha;
pārējās zemes platība  - 0,0400 ha.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā Zemesgabalam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
7312050101 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,4300 ha;
7315030100 ceļa servitūta teritorija 0,0200 ha;
7315030100 ceļa servitūta teritorija 0,0800 ha;
7312030301 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos 0,5800 ha;
7312050101 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0400 ha.

Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta a) apakšpunktu Zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju lauku apvidos var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot ēku (būvju) īpašniekiem zemi, ko aizņem būves un pagalms, kā arī šo būvju uzturēšanai nepieciešamo zemi līdz 0,5 hektāru platībā vai vairāk, ja ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai, ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai. Savukārt šā panta piektajā daļā noteikts, ka šā panta ceturtās daļas 3. punktā minētā zeme privatizējama Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.

Papildus pie saskaņošanas norādāms, ka:

Saskaņā ar meža inventarizācijas datiem (Valsts meža dienesta Dienvidlatgales virsmežniecības 2021.gada 28.septembra izziņa Nr.B4.2.3-13/615) Zemesgabalā ietilpst mežaudze 0,4200 ha platībā, ko veido trīs nogabali – 0,0600 ha (1.nogabals), 0,0600 ha (2.nogabals) un 0,3000 ha (3.nogabals) platībā, kas savstarpēji nerobežojas. 
Saskaņā ar Posessor valdes 1998.gada 3.februāra lēmumu Nr.25/214 VAS "Latvijas nafta" nodotas degvielas uzpildes stacijas Nr.41 Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, būves - degvielas uzpildes stacijas ēka, pasažieru nojume, attīrīšanas iekārtas, transformatoru apakšstacijas ēka.
Saskaņā ar 2011.gadā aktualizēto Zemesgabala situācijas plānu 1.nogabalā atrodas būve bez kadastra apzīmējuma. Apsekojot Zemesgabalu, konstatēts, ka tā ir mazēka - attīrīšanas iekārtas, savukārt 3.nogabalā atrodas būve ar kadastra apzīmējumu 60960070049003 (transformatoru apakšstacija).
Krāslavas novada pašvaldība 2021.gada 13.oktobra izziņā Nr.9.9/11 norādīja, ka saskaņā ar Krāslavas novada teritorijas plānojumu 2013.-2024.gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 294.punktu jaunveidojamās zemes vienības minimālā platība vispārējā gadījumā ir 2 ha. Šo noteikumu 295.punkts paredz atsevišķā zemes vienībā , kas mazāka par 294.punktā noteikto, atļauts atdalīt zemi, kas nepieciešama esošas viensētas un saimniecības ēku uzturēšanai, ja paliekošā zemes vienība nav mazāka par 2 ha un jaunizveidotajām zemes vienībām nodrošināta piekļuve un nepieciešamā inženiertehniskā apgāde.  
Ņemot vērā minēto, Zemesgabalā esošās meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, turklāt divos no trim meža nogabaliem atrodas būves.

Ar Rīgas apgabaltiesas 2000.gada 19.oktobra spriedumu tika pasludināta PVAS "Latvijas nafta" maksātnespēja. 2002.gada 29.augustā kreditoru sapulce pieņēma lēmumu par sanāciju un apstiprināja sanācijas plānu turpmākajiem desmit gadiem. 2011.gada 24.augustā kreditoru sapulce pieņēma lēmumu pārtraukt sanāciju un piemērot mierizlīguma risinājumu. Ar Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģijas 2011.gada 16.novembra lēmumu lietā Nr.C04205100 tika apstiprināts Mierizlīgums (spēkā līdz 2026.gada 1.oktobrim). Saskaņā ar  2011.gada 30.decembrī starp Sabiedrību un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EAST-WEST TRANSIT", reģistrācijas numurs 40003295522, noslēgto pārjaunojuma līgumu Būves tika nodotas lietošanā sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "EAST-WEST TRANSIT".  2013.gada 25.jūnijā noslēgts komercķīlas līgums, saskaņā ar kuru visi Sabiedrības pamatlīdzekļi  ir ieķīlāti par labu kreditoru kopumam kopumam - Finanšu ministrijai un Valsts ieņēmumu dienestam.
Zemesgabals nav ticis piedāvāts privatizācijai, līdz ar to nepastāvēja tiesisku iespēju pirmpirkuma tiesības realizēt un Sabiedrībai nevarot izmantot pirmpirkuma tiesības uz Zemesgabalu, atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 85.panta ceturtajā daļā noteiktajam - Possessor ar Sabiedrību turpināja nomas tiesiskās attiecības. 
Zemesgabals ierakstīts zemesgrāmatā 2010.gada 10.augustā, saskaņā ar Zemesgabala robežu plānu Zemesgabalā tika konstatēts mežs 1,06 ha platībā. Krāslavas novada pašvaldība 2011.gada 22.marta izziņā Nr.5.2.-7/08 informēja, ka atdalīt no Zemesgabala meža zemi nav iespējams, jo tas ir pretrunā ar Ūdrīšu pagasta teritorijas plānojumu.
2011.gada 26.aprīlī tika veikta meža inventarizācija, saskaņā ar kuru meža zemes platība Zemesgabalā ir 0,48 ha. 2011.gada 3.jūnijā Possessor vēstulē Nr.1.17/4242 lūdza Krāslavas mežniecībai izvērtēt meža inventarizācijas datus un informēt par to reģistrēšanu Meža valsts reģistrā.
2011.gada 11.novembrī Possessor organizēja iepirkumu Zemesgabala situācijas plāna aktualizēšanai. Saskaņā ar aktualizēto situācijas plānu Zemesgabalā ietilpst meža zeme 0,42 ha platībā, kas izvietota trīs nogabalos. Divos no trim nogabaliem atrodas Sabiedrībai piederošas būves.
2016.gada 12.oktobrī ar Zemesgabalu saistītās Būves ierakstītas zemesgrāmatā.
2018.gada 31.maijā, ņemot vērā Sabiedrības finansiālo stāvokli maksātnespējas procesa ietvaros,  starp Possessor, Sabiedrību un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EAST-WEST TRANSIT" noslēgta Vienošanās par valsts zemesgabalu nomas maksas samaksas kārtību, saskaņā ar kuru sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EAST-WEST TRANSIT" kā vienīgais Sabiedrības akcionārs maksā nomu Sabiedrības vietā par Possessor valdījumā esošajiem 15 zemesgabaliem, uz kuriem atrodas Sabiedrībai piederošas būves, tostarp par Zemesgabalu.
2017.gada rudenī Sabiedrība informēja, ka ir panākta konceptuāla vienošanās ar kreditoru kopumu  par vairāku pamatlīdzekļu, tostarp Būvju, atsavināšanu. Līdz 2019.gadam Sabiedrība vairākkārt mēģināja pārdot Būves izsolē, taču nesekmīgi.
Possessor ar 2021.gada 29.decembra vēstuli Nr.1.17/9158 iesniedzs Ministru kabineta rīkojuma projektu Ekonomikas ministrijai tālākai virzībai izskatīšanai Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumos Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajā kārtībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā noteiktajam, privatizējot ēku (būvju) īpašniekam būvju uzturēšanai nepieciešamo Zemesgabalu, privatizēt arī tajā ietilpstošo valsts meža zemi 0,4200 ha platībā, ko nav iespējams nodalīt.

Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme 0,4200 ha) tiks privatizēts likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Personai ir tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu.

Persona atbilst likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28.panta pirmās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktajam personu lokam, kam ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iegūt īpašumā zemi, tostarp valsts meža zemi, un uz Personu neattiecas šā likuma 28.1pantā un 30.1pantā noteiktās prasības lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegūšanai īpašumā.

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 85.panta ceturtajā daļā noteiktajam, ja persona, kurai ir pirmpirkuma tiesības uz apbūvētu zemesgabalu, tās nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes nomas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un minētais zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām. 

Atbilstoši likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 19.panta pirmās daļas 6.punktam tās zemes privatizāciju, par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija.

Saskaņā Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumiem Nr.557 „Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu privatizāciju veiks Possessor.

Ja persona atteiksies, nevēlēsies vai nevarēs Zemesgabalu privatizēt, tad attiecīgi varēs pieņemt lēmumu par privatizācijas izbeigšanu un zemesgabalu turpmāk varēs atsavināt saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personu – ēku (būvju) īpašnieku, kas privatizēs rīkojuma projektā minēto Zemesgabalu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Saistībā ar rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK rīkojuma projekta izstrādes procesā izmantotie dokumenti satur personas datus. Tie nepieciešami tiesiskā pamata nodrošināšanai, projekta virzības, tiesiskā pamata un apstrādes mērķim.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi