Anotācija (ex-ante)

23-TA-1149: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 5. februāra noteikumos Nr. 84 "Noteikumi par atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu lietošanas ierobežojumiem elektriskajās un elektroniskajās iekārtās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 5. februāra noteikumos Nr. 84 "Noteikumi par atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu lietošanas ierobežojumiem elektriskajās un elektroniskajās iekārtās"" projekts (turpmāk - noteikumu projekts) ir nepieciešams, lai Latvijas normatīvajos aktos līdz 2023.gada 31.augustam pārņemtu Eiropas Komisijas Deleģēto direktīvu (ES) 2023/171 (2022. gada 28. oktobris), ar ko attiecībā uz atbrīvojumu sešvērtīgā hroma izmantošanai par pretkorozijas aģentu gāzes absorbcijas siltumsūkņos groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES III pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai (turpmāk - Direktīva 2023/171).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir nepieciešams, lai Latvijas normatīvajos aktos pārņemtu Eiropas Komisijas deleģētās direktīvas prasības attiecībā uz pieļaujamu sešvērtīgā hroma lietojumu gāzes absorbcijas siltumsūkņos.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Atbilstoši Direktīvas 2023/171 2.panta 1.punktam dalībvalstis vēlākais līdz 2023. gada 31. augustā pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Dalībvalstis tūlīt dara zināmu Komisijai minēto noteikumu tekstu. Tās piemēro minētos noteikumus no 2023. gada 1. septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013. gada 5. februāra noteikumi Nr. 84 "Noteikumi par atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu lietošanas ierobežojumiem elektriskajās un elektroniskajās iekārtās" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 84) regulē atsevišķu bīstamu ķīmisko vielu izmantošanas ierobežojumus elektriskajās un elektroniskajās iekārtās (turpmāk – iekārtas). MK noteikumu Nr. 84 5. punktā un 1. pielikuma 2. tabulā ir noteikta svina, dzīvsudraba, kadmija, sešvērtīgā hroma, liesmu slāpētāju un plastifikatoru (polibrombifenili (PBB), polibromdifenilēteri (PBDE), bis(2-etilheksil) ftalāts (DEHP), butilbenzilftalāts (BBP),dibutilftalāts (DBP), diizobutilftalāts (DIBP)) ierobežojumi lietošanai iekārtās un maksimāli pieļaujamā koncentrācija viendabīgu materiālu masā.  Savukārt noteikumu N. 84 3. pielikumā ir noteikti pieļaujamie svina, dzīvsudraba, kadmija, sešvērtīgā hroma, polibromēto bifenilu un polibromēto difenilēteru lietojumi.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 8. jūnija Direktīvas 2011/65/ES par dažu bīstamu vielu izmantošanas ierobežošanu elektriskās un elektroniskās iekārtās (turpmāk – Direktīva 2011/65/ES) 5. panta 1. punkta „a” apakšpunktam Eiropas Komisija ir izvērtējusi Direktīvas 2011/65/ES III pielikumā minēto lietojumu pielāgošanu zinātnes un tehnikas attīstībai attiecībā uz pieļaujamiem izņēmumiem svina lietošanai. Eiropas Komisija ir pieņēmusi Direktīvu 2023/171 par atbrīvojumu sešvērtīgā hroma izmantošanai par pretkorozijas aģentu gāzes absorbcijas siltumsūkņos.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas normatīvajos aktos pašlaik nav noteiktas prasības izņēmumiem no atsevišķu bīstamo ķīmisko vielu lietošanas aizlieguma, kurš ir noteikts Direktīvā 2023/171.
 
Risinājuma apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2023/171 prasības un Latvijas normatīvajos aktos noteiktu prasības izņēmumam no atsevišķu bīstamo ķīmisko vielu lietošanas aizlieguma, MK noteikumu Nr. 84 informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām tiek papildināta ar atsauci uz Direktīvu 2023/171. Lai pilnībā pārņemtu  Direktīvas 2023/171 prasības, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 84 3. pielikumā – papildināt minēto pielikumu ar jaunu 23.3 punktu, lai  pārņemtu Direktīvas 2023/171 prasības attiecībā uz jaunu izņēmumu sešvērtīgā hroma lietojumam un tā termiņu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Eiropas Komisija ir izvērtējusi alternatīvos risinājumus Direktīvas 2011/65/ES noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Eiropas Komisija, izstrādājot Direktīvu 2023/171, ir izvērtējusi prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem Direktīvas 2011/65/ES noteiktajā kārtībā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas - elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta prasības attiecas uz iekārtu, to rezerves daļu un kabeļu ražotāji – aptuveni 250 komersanti, pilnvarotie pārstāvji, importētāji un izplatītāji – aptuveni 1400 komersanti.
Iekārtu lietotāji - juridiskās personas.
Iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersanti – divi komersanti.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L0171
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Deleģētā direktīva (ES) 2023/171 (2022. gada 28. oktobris), ar ko attiecībā uz atbrīvojumu sešvērtīgā hroma izmantošanai par pretkorozijas aģentu gāzes absorbcijas siltumsūkņos groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES III pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai
Apraksts
Direktīva 2011/65/ES prasa, lai dalībvalstis nodrošinātu, ka tirgū laistās elektriskās un elektroniskās iekārtas nesatur minētās direktīvas II pielikumā norādītās bīstamās vielas. Minēto ierobežojumu nepiemēro noteiktiem minētās direktīvas III pielikumā norādītiem lietojumiem, kam piešķirts atbrīvojums. Lai gāzes absorbcijas siltumsūkņi varētu veikt palīgfunkcijas, piemēram, sūknēt darba šķidrumu caur sistēmu, tiem ir nepieciešama elektroenerģija. Pieprasītajā atbrīvojumā aprakstītie gāzes absorbcijas siltumsūkņi ietilpst Direktīvas 2011/65/ES I pielikuma 1. kategorijā “lielgabarīta mājsaimniecības ierīces”. Eiropas Komisijas organizētā izvērtējuma ietvaros tika secināts, ka ka sešvērtīgā hroma aizvietošana aukstumaģenta šķīdumā pašlaik ir zinātniski un tehniski nerealizējama un citas apsildes tehnoloģijas, kas neizmanto sešvērtīgo hromu nātrija hromāta formā, nespēj piedāvāt līdzvērtīgu funkcionalitāti un veiktspēju. Gāzes absorbcijas siltumsūkņi patiešām var nodrošināt augstāku energoefektivitāti nekā kondensācijas katlu tehnoloģijas, var palīdzēt aizstāt šīs sistēmas un aiztaupīt oglekļa dioksīda emisijas. Tādējādi izvērtējumā tika secināts, ka ir izpildīts vismaz viens no Direktīvas 2011/65/ES 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētajiem relevantajiem nosacījumiem, proti, ka kopējā nelabvēlīgā ietekme uz vidi, veselību un patērētāju drošību, ko radītu sešvērtīgā hroma aizvietošana lietojumos, uz kuriem attiecas atbrīvojuma pieteikums, varētu būt nozīmīgāka par kopējiem ieguvumiem attiecībā uz vidi, veselību un patērētāju drošību.Pētniecības centieni rast iespējas samazināt sešvērtīgā hroma saturu un/vai aizvietot vai izskaust sešvērtīgā hroma izmantošanu, paredzams, prasīs vairāk nekā 5 gadus. Tādējādi prasīto atbrīvojumu saskaņā ar Direktīvas 2011/65/ES 5. panta 2. punkta pirmo daļu ir lietderīgi piešķirt līdz 2026. gada 31. decembrim.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Deleģētā direktīva (ES) 2023/171 (2022. gada 28. oktobris), ar ko attiecībā uz atbrīvojumu sešvērtīgā hroma izmantošanai par pretkorozijas aģentu gāzes absorbcijas siltumsūkņos groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES III pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
1.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
2.panta 1.punkts
1.1.apakšpunkts, 2.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
2.panta 2.punkts
-
-
Dalībvalsts pienākums paziņot noteikumus.
3.pants
-
-
Direktīvas spēkā stāšanās.
4.pants
-
-
Adresāti.
Pielikums
1.2.apakšpunkts (3.pielikuma 23.3.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvā nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Sagatavotie grozījumi paredz MK noteikumu Nr.84 3. pielikumu papildināt ar direktīvas 2023/171/ES prasībām. Citi grozījumi MK noteikumu Nr.84 pielikumos nav izdarīti. Iepriekš pārņemtās, no direktīvām izrietošās prasības, netiek ietekmētas vai nepārņemtas.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks papildināts pēc sabiedriskās apspriešanas.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts pēc sabiedriskās apspriešanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi