Anotācija (ex-ante)

21-TA-796: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Sprāgstvielu prekursoru aprites likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regula (ES) Nr. 2019/1148 par sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību un lietošanu, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 un atceļ Regulu (ES) Nr. 98/2013.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts ir  izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesību akta īstenošanu. Likumprojekts nosaka valsts inspekcijas iestādi, valsts kontaktpunktu un atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem, kas ir saistīti ar sprāgstvielu prekursoru apriti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2019. gada 20. jūnijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 2019/1148 par sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību un lietošanu, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 un atceļ Regulu (ES) Nr. 98/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2019/1148), kura ar 2021. gada 1. februāri aizstāj Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 15. janvāra Regulu (ES) Nr. 98/2013 par sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību un lietošanu (turpmāk – Regula Nr. 98/2013).
Regula Nr.2019/1148 reglamentē sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību un lietošanu un pēc savas būtības satur Regulai Nr.98/2013 līdzīgu regulējumu, taču tās normas nosaka papildus prasības un precizē Regulā Nr. 98/2013 noteikto.
Regula Nr.2019/1148 nosaka kā darīt pieejamas, ievest, turēt īpašumā un lietot tādas vielas vai maisījumus, ko varētu ļaunprātīgi izmantot sprāgstvielu nelikumīgai izgatavošanai, nolūkā ierobežot attiecīgo vielu vai maisījumu pieejamību plašas sabiedrības locekļiem un nolūkā nodrošināt atbilstīgu ziņošanu par aizdomīgiem darījumiem visā piegādes ķēdē.
Regula Nr.2019/1148 iedala sprāgstvielu prekursorus ierobežotajos un reglamentētajos.
Reglamentētie sprāgstvielu prekursori ir pieejami gan profesionālajiem lietotājiem, gan plašas sabiedrības locekļiem. Savukārt ierobežotus sprāgstvielu prekursorus, piemēram, slāpekļskābi, ūdeņraža peroksīdu un amonija nitrātu noteiktajā koncentrācijā, kas pārsniedz regulas pielikumā minēto robežvērtību, nedara pieejamus plašas sabiedrības locekļiem, plašas sabiedrības locekļi tos neieved, netur īpašumā un nelieto.
Regula Nr.2019/1148 paredz, ka plašas sabiedrības locekļiem nedrīkst būt atļautam iegādāties, ievest, turēt īpašumā vai lietot konkrētus sprāgstvielu prekursorus koncentrācijā, kas pārsniedz konkrētas robežvērtības masas procentos (masas %) saskaņā ar šīs regulas I pielikumu. Tātad Regula Nr.2019/1148 neaizliedz kādu konkrēto preču (vai preču grupu) apriti, bet gan nosaka tirdzniecības ierobežojumus noteiktajiem sprāgstvielu prekursoriem, kuri savukārt tiek izmantoti dažādās jomās (piemēram, lauksaimniecībā, medicīnā, ražošanā utt.) un tikai noteiktajā koncentrācijā.
Regula Nr.2019/1148 paredz vairākus noteikumus, kuru īstenošanas ir nepieciešama nacionālajā līmenī, piemēram, attiecīgā kontaktpunkta ziņošanai par sprāgstvielu prekursoru pazušanas/zādzības gadījumiem izveidošana, kā arī sankciju noteikšana par Regulas Nr.2019/1148 pārkāpumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nacionālajā līmenī nepastāv tāds nozares likums, kurā būtu iekļaujams Regulas Nr.2019/1148 prasību īstenošanai nepieciešamais regulējums, kas attiektos gan uz Regulā Nr.2019/1148 noteikto prasību īstenošanu (piemēram, kontaktpunkta, inspekcijas iestādes nozīmēšana, utt.), gan uz atbildības noteikšanu par Regulas Nr.2019/1148 prasību neievērošanu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Regulas Nr.2019/1148 prasību īstenošanu ir izstrādāts šis likumprojekts.

Likumprojekta 1. pants nosaka, ka tajā ir lietoti Regulā 2019/1148 noteiktie termini.

Likumprojekta 2. pants nosaka tā mērķi, kas ir nodrošināt pārvaldes un sabiedrības kārtību, kā arī sprāgstvielu prekursoru lietošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem un atturēt personas no pārkāpumu izdarīšanas šajā jomā.

Likumprojekta 3. pants

Regulas Nr.2019/1148 11. panta 1. punktā ir noteikts, ka katra dalībvalsts nodrošina, ka ir izveidotas kompetentas iestādes, kas pārbauda un kontrolē pareizu Regulas Nr.2019/1148 5. – 9. panta piemērošanu (“valsts inspekcijas iestādes”). Savukārt Regulas Nr.2019/1148 11. panta 2. punktā ir paredzēts, ka katra dalībvalsts nodrošina, ka valsts inspekcijas iestādēm ir līdzekļi un izmeklēšanas pilnvaras, kas vajadzīgas, lai nodrošinātu pienācīgu to uzdevumu pārvaldību saskaņā ar šo regulu.   
Lai identificētu iestādi, kurai būtu nosakāma kompetence par Regulas Nr.2019/1148 noteikumu ievērošanas nodrošināšanu, ir jāizvērtē attiecīgās Regulas Nr.2019/1148 prasības.

Regulas Nr.2019/1148 5. pants paredz rīcības brīvību dalībvalstīm noteikt licencēšanas režīmu ierobežotu sprāgstvielu prekursoru pieejamībai plašas sabiedrības locekļiem. Latvijas Republikā nav izveidots tāds licencēšanas mehānisms, saskaņā ar kuru ierobežotus sprāgstvielu prekursorus varētu darīt pieejamus plašas sabiedrības locekļiem (sk. skaidrojumu pie alternatīvajiem risinājumiem), līdz ar to jebkāda rīcība plašas sabiedrības locekļiem ar tiem ir aizliegta.

Regulas Nr.2019/1148 6. pants reglamentē licenču izsniegšanu gadījumā, ja dalībvalstīs pastāv licencēšanas mehānisms. Kā jau tika norādīts iepriekš, Latvijā tāds mehānisms izveidots nav,  līdz ar to Regulas Nr.2019/1148 6. panta regulējums neattiecas uz Latviju.  

Regulas Nr.2019/1148 7. pants savukārt paredz ekonomikas dalībniekam informēšanas pienākumu sprāgstvielu prekursoru (gan ierobežoto, gan reglamentēto) piegādes ķēdē un darbinieku instruēšanas pienākumu.

Regulas Nr.2019/1148 8. panta regulējums attiecināms uz pārbaudi pārdošanas gaitā.

Savukārt Regulas Nr.2019/1148 9. pants nosaka ziņošanas pienākumu attiecīgajam kontaktpunktam par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem (gan ierobežotiem, gan reglamentētiem), to pazušanas gadījumiem un zādzībām. 

Jāatzīmē, ka Regulas Nr.2019/1148 paskaidrojuma rakstā (dokumenta Nr. COM (2018) 209 final, 2018/0103 (COD)) ir minēts, ka sprāgstvielu prekursoru tirdzniecības un lietošanas ierobežojumi un kontroles pasākumi ir nozīmīgi teroristu tīklu darbību izjaukšanā, apgrūtinot uzbrukšanu mērķiem un piekļūšanu bīstamām vielām, kā arī to izvietošanu. Minētajā paskaidrojuma rakstā ir norādīts, ka pēc uzbrukumiem Parīzē 2015. gada 13. novembrī un Briselē 2016. gada 22. martā Eiropas Komisija rīcības plānā pret šaujamieroču un sprāgstvielu nelikumīgu tirdzniecību un izmantošanu un paziņojumā par Eiropas Drošības programmas īstenošanu cīņā pret terorismu un virzībā uz efektīvu un patiesu drošības savienību uzsvēra, ka sprāgstvielu prekursori joprojām ir pārāk viegli pieejami un ka būtu jāpastiprina pašreizējie kontroles pasākumi. Kā rezultātā tika izstrādāta Regula Nr.2019/1148, kuras preambulas otrajā apsvērumā ir norādīts, ka, lai arī Regula Nr.98/2013 ir palīdzējusi samazināt apdraudējumu, ko Eiropas Savienībā rada sprāgstvielu prekursori, ir nepieciešams stiprināt kontroles sistēmu attiecībā uz prekursoriem, kurus var izmantot improvizētu spridzekļu izgatavošanai.
Minētais nozīmē, ka, gan Regulas Nr.98/2013, gan Regulas Nr.2019/1148 izstrāde bija saistīta ar terorisma novēršanas nepieciešamību.

Ņemot vērā minēto un Regulā Nr.2019/1148 noteikto inspekcijas funkciju, kas ietver sevi arī tiesības izmeklēt, Valsts drošības dienests, ievērojot tā uzdevumus, funkcijas un kompetenci, ir uzskatāms par atbilstīgāku institūciju, kas varētu pildīt valsts inspekcijas iestādes funkcijas Regulas Nr.2019/1148 11. panta izpratnē.
Valsts drošības dienestam jau ir noteikta kompetence būt par kontaktpunktu ziņošanai par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to pazušanas gadījumiem un zādzībām atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumiem Nr.95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem” (likumprojekta 4. pants. Vienlaikus tiks izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts, kas paredzēs atzīt minētos noteikumus par spēku zaudējušiem).
Turklāt Valsts drošības dienests jau pašlaik: 1) organizē atsevišķus sprāgstvielu prekursoru aprites ierobežošanas un kontroles pasākumus Regulas Nr.2019/1148 prasību īstenošanai; 2) veic komersantu informēšanu, kā arī reizi gadā veic apmācību komersantu vidū par aktualitātēm saistībā ar sprāgstvielu prekursoriem; 3) veic informatīvo materiālu izplatīšanu komersantiem saistībā ar Regulas Nr.2019/1148 paredzējām prasībām.
Savukārt Valsts drošības dienesta kompetence īstenot darbības terorisma novēršanas nolūkā ir noteikta  Valsts   drošības   iestāžu   likuma 10. panta pirmās daļas 4. punktā kopsakarā ar 15. panta otrās daļas 1. punktu.
Ņemot vērā to, ka tikai daļu no Regulā Nr.2019/1148 paredzēto pienākumu nepildīšanu tiek plānots paredzēt administratīvo atbildību (skat. aprakstu par likumprojekta 6., 7. un 8.pantu), Valsts drošības dienestam tiks piešķirta kompetence izdot administratīvos aktus, veicot inspekcijas iestādes funkcijas, proti, pārbaudot, vai tiek saglabāta attiecīgā informācija par darījumu, kā tas ir paredzēts Regulas Nr. 2019/1148 8.panta 2. un 4.punktā, inspekcijas iestādei tiks nodrošināta iespēja reaģēt uz pienākuma nepildīšanu, izmantojot Administratīvā procesa likumā noteiktos piespiedu izpildes līdzekļus. Minētais attiecas, piemēram, arī uz Regulas Nr.2019/1148 9.panta 2.punktā paredzēto pienākumu ekonomikas dalībniekiem un tiešsaistes tirdzniecības vietām nodrošināt piemērotas, saprātīgas un samērīgas procedūras aizdomīgu darījumu atklāšanai, kas pielāgotas specifiskajai videi, kurā tiek darīti pieejami reglamentēti sprāgstvielu prekursori. 

Likumprojekta 4. pants

Regulas Nr.2019/1148 9. panta 3. punkts nosaka, ka katra dalībvalsts izveido vienu vai vairākus valsts kontaktpunktus ziņošanai par aizdomīgiem darījumiem un būtiskiem pazušanas gadījumiem un zādzībām, precīzi norādot to tālruņa numuru un e-pasta adresi, kā arī tīmekļa veidlapu vai jebkuru citu efektīvu rīku. Dalībvalstīm ir jānodrošina, ka minētā ziņošana ir ātra, savukārt atbildīgās iestādes reakcija – operatīva un efektīva.
Minētā Regulas Nr.2019/1148 prasība ir īstenota, pieņemot Ministru kabineta 2021.gada 11.februāra noteikumus Nr.95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem”. Taču, ņemot vērā to, ka likumprojekts izstrādāts, lai reglamentētu sprāgstvielu prekursoru noteiktās aprites īstenošanu, jautājums par kontaktpunkta noteikšanu tiek iestrādāts likumprojektā. Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumi Nr. 95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem” tiks atzīti par spēku zaudējušiem. 
 
Regulas Nr.2019/1148 paskaidrojuma rakstā (dokumenta Nr. COM (2018) 209 final, 2018/0103 (COD)) ir minēts, ka sprāgstvielu prekursoru tirdzniecības un lietošanas ierobežojumi un kontroles pasākumi ir nozīmīgi teroristu tīklu darbību izjaukšanā, apgrūtinot uzbrukšanu mērķiem un piekļūšanu bīstamām vielām, kā arī to izvietošanu. Līdz ar to attiecīgā kontaktpunkta izveidošana ir viens no mehānismiem terorisma novēršanas un apkarošanas jomā.
Likumprojekta 4. pants paredz, ka kontaktpunkta funkcijas atbilstoši Regulas Nr. 2019/1148 9. panta 3. punktam pilda Valsts drošības dienests.

Valsts drošības dienestā ir izveidota speciālā elektroniskā adrese un tālrunis, kuru izmanto attiecīgas amatpersonas, lai nodrošinātu operatīvu saņemtas informācijas apstrādi. Attiecīgā informācija tiek saņemta uzreiz, turklāt pieejama tieši amatpersonai, kura ar šādiem jautājumiem strādā, tādējādi nepieciešamības gadījumā nodrošinot ātru un efektīvu rīcību sabiedrības drošības apdraudējuma gadījumā. Jāvērš uzmanība, ka minētais specializēts e-pasts un tālrunis primāri ir domāts steidzamas informācijas nodošanai, nevis tādai “oficiālai” saziņai, kas būtu līdzvērtīga ierakstītai vēstulei. Minētā saziņas kanāla izveidošana neliedz personām vērsties Valsts drošības dienestā, izmantojot oficiālo elektronisko adresi vai citus pieejamus saziņas kanālus.

Likumprojekta 5. pants

Regulas Nr.2019/1148 10. pants nosaka, ka dalībvalstis nodrošina pienācīgus līdzekļus apmācībai un sniedz apmācību, lai panāktu, ka tiesībaizsardzības iestādes, pirmās palīdzības sniedzēji un muitas dienesti, pildot savus pienākumus, spēj atpazīt reglamentētu sprāgstvielu prekursorus un laikus un pienācīgi reaģēt uz aizdomīgu darbību. Turklāt dalībvalstīm vismaz vienu reizi gadā jāorganizē izpratnes veicināšanas pasākumi, kas pielāgoti katra atsevišķā sektora īpatnībām, kuros izmanto reglamentētus sprāgstvielu prekursorus.
Valsts drošības dienests veic komersantu informēšanu, kā arī reizi gadā veic apmācību komersantu vidū par aktualitātēm saistībā ar sprāgstvielu prekursoriem; veic informatīvo materiālu izplatīšanu komersantiem saistībā ar Regulas Nr.2019/1148 paredzējām prasībām. Valsts drošības dienests sadarbojas arī ar citām izmeklēšanas iestādēm un kompetentajām iestādēm saistībā ar sprāgstvielu prekursoru aprites ierobežošanas un kontroles pasākumiem. Ņemot vērā minēto, likumprojekts paredz, ka Valsts drošības dienests veic apmācību un organizē izpratnes veicināšanas pasākumus atbilstoši Regulas 2019/1148 10. panta 1. un 2. punktā noteiktajam.


Likumprojekta 6., 7., un 8. pants

Regulas Nr.2019/1148 13. pants nosaka, ka dalībvalstis paredz noteikumus par sankcijām, kas piemērojamas par šīs regulas pārkāpumiem, un veic visus vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to īstenošanu. Paredzētās sankcijas ir iedarbīgas, samērīgas un atturošas.

Regula Nr.2019/1148 nosaka virkni ar pienākumiem, kas ir jāpilda tirgus dalībniekiem sprāgstvielu prekursoru apritē, par kuru nepildīšanu attiecīgi ir jāparedz sods.

Tā, piemēram, Regulā Nr.2019/1148 ir paredzēts aizliegums darīt pieejamus sprāgstvielu prekursorus plašas sabiedrības locekļiem, savukārt plašas sabiedrības locekļiem ir aizliegts tos ievest, turēt īpašumā un lietot (Regulas Nr.2019/1148 5. panta 1 .punkts). Atbilstoši Regulas Nr.2019/1148 3.panta 4.punktam ar "darīšanu par pieejamu" saprot jebkuru piegādi – par maksu vai bez maksas.

Vienlaikus uzmanība būtu vēršama tam, ka Latvija ir izmantojusi Regulā Nr.2019/1148 paredzēto rīcības brīvību un nav ieviesusi licencēšanas mehānismu, kas ļautu plašas sabiedrības locekļiem darītu pieejamu ierobežotus sprāgstvielu prekursorus.
Regula Nr.2019/1148 neaizliedz ierobežotus sprāgstvielu prekursorus darīt pieejamus, piemēram, profesionāliem lietotājiem, līdz ar to, ierobežotu sprāgstvielu prekursoru aprite Latvijā pati par sevi nav aizliegta, taču pastāv virkne ar Regulā Nr.2019/1148 noteiktajiem nosacījumiem, kuri ir jāievēro gan ekonomikas dalībniekiem, gan tiešsaistes tirdzniecības vietām, kas dara pieejamus ierobežotus sprāgstvielu prekursorus. Līdz ar to plašas sabiedrības locekļu rīcībā minētie prekursori var nonākt tikai neatļauti, tāpēc ir jāparedz atbildība par neatļautām darbībām ar sprāgstvielu prekursoriem, kura arī ir paredzēta likumprojekta 6.pantā.
Savukārt reglamentētie sprāgstvielu prekursori atbilstoši Regulas Nr.2019/1148 noteiktajam ir pieejami ne tikai profesionāliem lietotājiem, bet arī plašas sabiedrības locekļiem, kā arī to apritei nav nepieciešams licencēšanas mehānisms.
Arī attiecībā uz reglamentēto sprāgstvielu prekursoru apriti Regula Nr.2019/1148 paredz virkni ar nosacījumiem, kuri ir jāievēro, gan ekonomikas dalībniekiem, gan tiešsaistes tirdzniecības vietām, kas dara pieejamus ierobežotus sprāgstvielu prekursorus (attiecīgi tikai profesionāliem lietotājiem, citiem ekonomikas dalībniekiem un tiešsaistes tirdzniecības vietām) un reglamentētus sprāgstvielu prekursorus.
Līdz ar to arī jābūt paredzētai atbildībai par minēto prasību neievērošanu, jo attiecīgie pārkāpumi var novest pie tā, ka sprāgstvielu prekursori nonāks to personu rīcībā, kas var tos ļaunprātīgi izmantot, tai skaitā terorisma nodarījumu izdarīšanai.

Turklāt Regula Nr.2019/1148 paredz, ka komersants, kas ierobežoto sprāgstvielu prekursoru dara pieejamu citam komersantam, informē attiecīgo komersantu par to, ka ierobežotus sprāgstvielu prekursorus nedara pieejamus plašas sabiedrības locekļiem. Ekonomikas dalībnieks, kas reglamentēto sprāgstvielu prekursoru dara pieejamu citam ekonomikas dalībniekam, informē attiecīgo ekonomikas dalībnieku par to, ka uz attiecīgā reglamentētā sprāgstvielu prekursora iegādi, ievešanu, turēšanu īpašumā vai lietošanu, ko veic plašas sabiedrības locekļi, attiecas 9. pantā noteiktais ziņošanas pienākums (Regulas Nr.2019/1148 7. panta 1. un 2. punkts).
Minētais nodrošina, ka ikviens piegādes ķēdes dalībnieks zina, ka uz produktu, ar ko tie rīkojas, attiecas šīs regulas ierobežojumi.

Regulas Nr.2019/1148 7. panta 2. punktā ir paredzēts, ka komersants, kas reglamentētos sprāgstvielu prekursorus dara pieejamus profesionālam lietotājam vai plašas sabiedrības loceklim, nodrošina un spēj uzskatāmi parādīt 11. pantā minētajām valsts inspekcijas iestādēm, ka tā personāls, kas ir iesaistīts reglamentēto sprāgstvielu prekursoru tirdzniecībā, ir:
a)         informēts, kuri no produktiem, ko tas dara pieejamus, satur reglamentētus sprāgstvielu prekursorus;
b)         instruēts par 5.–9. punktā noteiktajiem pienākumiem.

Šis punkts ievieš konkrētāku prasību attiecībā uz ierobežoto sprāgstvielu prekursoru tirdzniecībā iesaistīto personu. Pēc Regulas Nr.2019/1148 7. panta 1. punktā minētās informācijas saņemšanas mazumtirgotājiem un vairumtirgotājiem ir jānodrošina, ka viņu personāls, kas ir iesaistīts tirdzniecībā, ir informēts, ka produkti, ko tas piedāvā, satur sprāgstvielu prekursorus, un ka šis personāls ir instruēts par regulā noteiktajiem pienākumiem.
Vienlaikus ir jānorāda ka atbilstoši Regulas Nr.2019/1148 10. panta 3. punktam ekonomikas dalībnieki ir atbildīgi ne tikai par informācijas sniegšanu savam personālam par to, kā saskaņā ar šo regulu darāmi pieejami sprāgstvielu prekursori, bet arī par personāla izpratnes veicināšanu attiecībā uz šo jomu. Tātad šīs punkts būtībā papildina Regulas Nr.2019/1148 7. panta 2. punktu, paredzot pārdevējam pienākumu veicināt sava personāla kopīgo izpratni par sprāgstvielu prekursoru jomu, nodrošinot attiecīgās informācijas nodošanu personālam, kura ekonomikas dalībniekam kļuva zināma dalībvalstu iestāžu rīkotajās apmācībās. Līdz ar to Regulas Nr.2019/1148 7. panta 2. punkts un 10. panta 3. punkts jāskatās kopsakarā.
Vienlaikus Regulas Nr.2019/1148 7. panta 3. punkts paredz, ka tiešsaistes tirdzniecības vieta veic pasākumus, lai nodrošinātu, ka tās lietotāji, ja tie dara pieejamus reglamentētos sprāgstvielu prekursorus, izmantojot tās pakalpojumus, ir informēti par saviem pienākumiem.  Proti, komersantam, kam pieder online platforma, ar kuras starpniecību kāds cits komersants pārdod reglamentētos sprāgstvielu prekursorus nodrošina, ka attiecīgs pārdevējs ir informēts par saviem pienākumiem atbilstoši Regulas Nr.2019/1148 7. panta 1. un 2. punktam.

Regulas 2019/1148 9. panta 1. un 5. punktā ir noteikts, ka, lai novērstu un atklātu sprāgstvielu nelikumīgu izgatavošanu, ekonomikas dalībniekiem un tiešsaistes tirdzniecības vietām ir pienākums ziņot par aizdomīgiem darījumiem un par būtiskiem reglamentētu sprāgstvielu prekursoru pazušanas gadījumiem un zādzībām. Savukārt Regulas Nr.2019/1148 9. panta 4. punktā ir noteikts, ka Ekonomikas dalībnieki un tiešsaistes tirdzniecības vietas ziņo par aizdomīgo darījumu vai aizdomīga darījuma mēģinājumu 24 stundu laikā, kopš konstatēts, ka tas ir aizdomīgs. 
Atbilstoši Regulas 9. panta 2. punktam ekonomikas dalībniekiem un tiešsaistes tirdzniecības vietām ir piemērotas, saprātīgas un samērīgas procedūras aizdomīgu darījumu atklāšanai, kas pielāgotas specifiskajai videi, kurā tiek darīti pieejami reglamentēti sprāgstvielu prekursori.

Visi iepriekš minētie pienākumi ir paredzēti, lai uzlabotu sistēmu sprāgstvielu nelikumīgas izgatavošanas novēršanai, ņemot vērā sabiedrības drošības apdraudējuma izvēršanos, ko rada terorisms un citas smagas noziedzīgas darbības. Ievērojot minēto, par attiecīgo Regulā Nr.2019/1148 uzlikto pienākumu nepildīšanu (to pārkāpšanu) ir paredzama atbildība, lai nodrošinātu Regulas Nr.2019/1148 13. pantā paredzēto saistību izpildi.

Regulas Nr.2019/1148 paskaidrojuma rakstā (dokumenta Nr. COM (2018) 209 final, 2018/0103 (COD)) (turpmāk - paskaidrojuma raksts) ir minēts, ka sprāgstvielu prekursori joprojām tiek izmantoti sprāgstvielu nelikumīgai izgatavošanai. Šādi pašdarināti spridzekļi ir tikuši izmantoti lielākajā daļā teroristu uzbrukumu Eiropas Savienībā, tostarp Madridē 2004. gadā, Londonā 2005. gadā, Parīzē 2015. gadā, Briselē 2016. gadā, kā arī Mančestrā un Parsons Green rajonā 2017. gadā. Lielākā daļa upuru, kas šāda veida uzbrukumos pieredzēti pēdējās desmitgadēs, ir radušies uzbrukumos ar pašdarinātiem spridzekļiem.

Atbilstoši Eiropas Komisijas norādītajam spēkā esošie ierobežojumi un kontroles pasākumi ir izrādījušies nepietiekami, lai novērstu pašdarinātu spridzekļu nelikumīgu izgatavošanu. Teroristi izmanto jaunas taktikas un izstrādā jaunus paņēmienus un spridzekļu izgatavošanas tehnikas, ar kurām – vismaz daļēji – ir paredzēts apiet spēkā esošos ierobežojumus un kontroles pasākumus.

Ņemot vērā minēto, izvēloties piemērojamās atbildības viedu, konkrētajā gadījumā ir jāsecina, ka par Regulā Nr.2019/1148 paredzēto pienākumu neizpildi, nebūtu piemērojami nesodoša rakstura administratīvie līdzekļi, jo attiecīgie pārkāpumi - neatļautās darbības ar ierobežotiem sprāgstvielu prekursoriem, darbinieku neinformēšana un neinstruēšana, neziņošana par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzībām un pazušanu) vairs nav novēršami, turklāt minēto pārkāpumu bīstamība un sabiedriskais kaitīgums ir ievērojams, ņemot vērā sprāgstvielu prekursoru izmantošanu terorismā un citu smagu noziegumu izdarīšanā, kad ir apdraudēta sabiedrības drošība un veselība. Līdz ar to par minēto Regulā Nr.2019/1148 paredzēto pienākumu neizpildi ir paredzama administratīvā atbildība, nosakot administratīvos sodus, līdz ar to reaģējot uz personas izdarītu pārkāpumu, kurš vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi. 

Jautājumā par soda apmēra izvēli, ir vērtējama gan attiecīgo pārkāpumu būtība (smagums un iespējamās sekas), gan arī citos normatīvajos aktos paredzētie attiecīgie soda veidi un apmēri par līdzīgiem pārkāpumiem (pārkāpumi teroristiskā satura izplatīšanas novēršanas jomā, ķīmisko vielu ierobežošanas jomā, bīstamo kravu aprites jomā).
Kā jau tika minēts iepriekš, likumprojekta 6., 7. un 8. pantā paredzētie pārkāpumi nav novēršami, savukārt to rezultātā nodarītais kaitējums ir visai nopietns, jo skar personu dzīvības un veselības apdraudējumu. 
Minētie pārkāpumi var veicināt, ka tirgū nekontrolēti nonāk sprāgstvielu prekursoru saturošie produkti, kuru izsekošana nepieciešamības gadījumā kompetentajām iestādēm var būt neiespējama vai apgrūtinoša. Savukārt minēto sprāgstvielu prekursoru ļaunprātīga izmantošana apdraud sabiedrības kārtību un drošību kopumā, kā arī konkrētā indivīda dzīvību un veselību.
    
Attiecīgi likumprojekts paredz:

6. pants. Neatļautās darbības ar ierobežotiem sprāgstvielu prekursoriem
(1) Par Regulas 2019/1148 5. panta 1. punktā noteiktā ierobežojuma nedarīt pieejamus ierobežotus sprāgstvielu prekursorus plašas sabiedrības locekļiem pārkāpšanu, piemēro naudas sodu fiziskajām personām no septiņām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajām personām — no piecdesmit sešām līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām.
(2) Par Regulas 2019/1148 5. panta 1. punktā noteiktā ierobežojuma plašas sabiedrības locekļiem ierobežotus sprāgstvielu prekursorus neievest, neturēt īpašumā un nelietot pārkāpšanu, piemēro naudas sodu fiziskajām personām no septiņām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajām personām — no piecdesmit sešām līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām.

Izvēloties paredzēt administratīvo atbildību par neatļautām darbībām ar ierobežotiem sprāgstvielu prekursoriem, tika secināts, ka attiecīgajā gadījumā nebūtu piemērojami nesodoša rakstura administratīvie līdzekļi, jo attiecīgais pārkāpums vairs nav novēršams. Regulas  Nr.2019/1148 preambulā ir skaidrots, ka plašas sabiedrības locekļiem nevajadzētu būt atļautam iegādāties, ievest, turēt īpašumā vai lietot konkrētus sprāgstvielu prekursorus koncentrācijā, kas pārsniedz konkrētas robežvērtības masas procentos (masas %). Regulas Nr.2019/1148 preambulā ir norādīts, ka attiecībā uz dažiem ierobežotiem sprāgstvielu prekursoriem, kuru koncentrācija pārsniedz šajā regulā paredzētās robežvērtības, nepastāv veids, kā plašas sabiedrības locekļi tos varētu lietot likumīgi.
Neskatoties uz to, ka Regula Nr.2019/1148 attiecīgo aizliegumu ievieš, ja attiecīgās vielas neatļauti nonāks plašas sabiedrības locekļu rīcībā, kuri var izmantot tās ļaunprātīgi terorismā un citu smagu noziegumu izdarīšanā, tiks apdraudēta sabiedrības drošība, dzīvība un veselība.
Nosakot soda apmēru par minēto pārkāpumu vērā ņemta attiecīgā pārkāpumu būtība, tostarp citos līdzīgu nozaru normatīvajos aktos paredzētie attiecīgie soda veidi un apmēri, konkrētajā gadījumā Ķīmisko vielu likuma 19.panta ceturtajā daļā paredzētie sodi par tādu izstrādājumu laišanu tirgū, piedāvāšanu vai pārdošanu, kuri satur neatļautu bīstamu ķīmisko vielu vai kuros ķīmiskās vielas daudzums pārsniedz normatīvajos aktos noteiktās normas (sods fiziskajai personai no septiņām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no piecdesmit sešām līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām).


7. pants. Informēšanas un instruēšanas pienākuma nepildīšana sprāgstvielu prekursoru jomā
(1) Par Regulas 2019/1148 7. panta 1. un 3. punktā noteiktā pienākuma informēt ekonomikas dalībnieku vai tiešsaistes tirdzniecības vietu lietotāju par attiecīgajām Regulas 2019/1148 prasībām nepildīšanu piemēro naudas sodu fiziskajai personai - no divdesmit astoņām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no piecdesmit sešām līdz piecsimt astoņdesmit naudas soda vienībām.
(2) Par Regulas 2019/1148 7. panta 2. punktā noteiktā pienākuma instruēt darbinieku par attiecīgajām Regulas 2019/1148 prasībām vai informēt par reglamentēto sprāgstvielu prekursoru saturošajiem produktiem nepildīšanu piemēro naudas sodu fiziskajai personai - no divdesmit astoņām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no piecdesmit sešām līdz piecsimt astoņdesmit naudas soda vienībām.
Izvēloties paredzēt administratīvo atbildību par informēšanas un instruēšanas pienākuma nepildīšana sprāgstvielu prekursoru jomā, tika vērtēts sekojošais. Regulas Nr.2019/1148 paskaidrojuma rakstā ir konstatēts, ka piegādes ķēdē rodas sistēmiski trūkumi: ne visi dalībnieki zina par pienākumiem, kas noteikti ar regulu, un ne visi ekonomikas dalībnieki veic pārbaudes, lai nodrošinātu atbilstību. Regulas Nr.2019/1148 mērķis ir atrisināt iepriekš minētos konstatētos trūkumus, paredzot attiecīgus pienākumus ekonomikas dalībniekiem - nodrošināt izpratni par Regulā Nr.2019/1148 viņiem uzliktajām prasībām, kā arī nosakot pienākumu instruēt un informēt darbiniekus par produktu, kas satur attiecīgus prekursorus, specifiku, kā arī par Regulā Nr.2019/1148 noteikto pienākumu ziņot par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzībām un pazušanu. Minēto Regulā Nr.2019/1148 paredzēto prasību ievērošana ir svarīga, jo ekonomikas dalībnieki un to darbinieki strādā ar vielām, kuras aktīvi izmanto pašdarinātu spridzekļu izgatavošanai (tādi arī ir tikuši izmantoti lielākajā daļā teroristu uzbrukumu Eiropas Savienībā). Līdz ar to attiecīgo zināšanu neesamība (neinformēšanas un neinstruēšanas rezultāta), var novest pie ta, ka sprāgstvielu prekursori neatļauti var nonākt to personu rīcībā, kuras iespējams izmantos minētos prekursorus terorisma nodarījumos, tādējādi apdraudot sabiedrības drošību un kārtību, kā arī indivīdu dzīvību un veselību.   
Nosakot soda apmēru par minēto pārkāpumu vērā ņemta attiecīgā pārkāpumu būtība, tostarp citos līdzīgu nozaru normatīvajos aktos paredzētie attiecīgie soda veidi un apmēri, konkrētajā gadījumā Bīstamu kravu aprites likuma 14. panta četrpadsmitā daļa paredz administratīvo atbildību par nodarbināto, kuru amata pienākumos ietilpst darbības ar bīstamo kravu, neinstruēšanu vai apmācības neveikšanu, vai nenodrošināšanu ar instrukcijām (sods fiziskajai personai — no divdesmit astoņām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no piecdesmit sešām līdz piecsimt astoņdesmit naudas soda vienībām).


8.pants Neziņošana par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzību vai pazušanu
Par Regulas 2019/1148 9. panta 1., 4. un 5. punktā paredzētā ziņošanas pienākuma nepildīšanu, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām.

Izvēloties paredzēt administratīvo atbildību par neziņošanu par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzību un pazušanu, tika secināts, ka attiecīgajā gadījumā nebūtu piemērojami nesodoša rakstura administratīvie līdzekļi, jo attiecīgais pārkāpums vairs nav novēršams. Regula Nr.2019/1148 uzliek par pienākumu ziņot par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzību un pazušanu. Ziņošanas kritērijs ir ārkārtīgi svarīgs kompetento iestāžu darbā, jo palīdz ātri konstatēt, ka sprāgstvielu prekursoru saturošie produkti ir nonākuši iespējams tādu personu rīcībā, kuras tās izmantos ļaunprātīgi - terorisma nodarījumos. Savukārt minēto sprāgstvielu prekursoru ļaunprātīga izmantošana apdraud sabiedrības kārtību un drošību kopumā, kā arī konkrētā indivīda dzīvību un veselību.
Neziņošana var veicināt, ka tirgū nekontrolēti nonāk sprāgstvielu prekursori, kuru izsekošana nepieciešamības gadījumā kompetentajām iestādēm var būt apgrūtinoša vai pat neiespējama. Savukārt savlaicīga ziņošana par attiecīgajiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to pazušanas un zādzības gadījumiem, ļauj tiesībaizsardzības iestādēm nekavējoties veikt nepieciešamos pasākumus iespējama noziedzīgā nodarījuma novēršanai. Ņemot vērā minētā pienākuma svarīgumu, tā nepildīšanas bīstamību un negatīvu ietekmi (kaitīgumu) uz kompetento iestāžu darbības efektivitāti, kas var novest pie sabiedrības drošības un kārtības apdraudējuma, ir jāparedz administratīvā atbildība par neziņošanu par aizdomīgiem darījumiem ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzību un pazušanu.
Nosakot soda apmēru par minēto pārkāpumu vērā ņemta attiecīgā pārkāpumu būtība, bīstamība un kaitīgums, kas tika aplūkots iepriekš.
Citu nozaru normatīvajos aktos paredzētie soda veidi un apmēri par neziņošanas pienākuma pārkāpumiem ir dažādi, piemēram, Ķīmisko vielu likums paredz administratīvo atbildību par informācijas nesniegšanu lejup vai augšup pa piegādes ķēdi par ķīmiskajām vielām un maisījumos esošajām ķīmiskajām vielām, kā arī par neziņošanu par vielām izstrādājumos, kuriem drošības datu lapa nav paredzēta, nosakot sodu fiziskajai personai no piecdesmit sešām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no simt četrdesmit līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām. Savukārt likums "Par piesārņojumu" paredz, ka par neziņošanu par avāriju vai avārijas draudiem, veicot piesārņojošu darbību, piemēro naudas sodu fiziskajai personai no divdesmit astoņām līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no septiņdesmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām. 
Ņemot vērā, ka normatīvajos aktos noteiktie sodi variē dažādu nozaru ietvaros, kā arī, ievērojot attiecīgā pārkāpuma cēlonisko ietekmi attiecībā uz kaitējumu, ko tas var nodarīt sabiedrībai, samazinot tiesībaizsardzības iestāžu darbības efektivitāti noziedzības novēršanā un apkarošanā, likumprojektā par ziņošanas pienākuma pārkāpumu paredzēts noteikt sodu fiziskajai personai līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām.

Saistītā informācija:

Attiecībā uz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (turpmāk - LAPK), kas bija spēkā līdz 2020. gada 1. jūlijam un tostarp noteica administratīvo atbildību par sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu pārkāpumiem (piemēram, LAPK 183. pants) ir atzīmējams, ka ar sprāgstvielām konkrētā panta piemērošanā saprot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2014/28/ES (2014. gada 26. februāris) par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz civilām vajadzībām paredzēto sprāgstvielu pieejamību tirgū un pārraudzību 2.panta 1.punktā noteiktās vielas. Proti, materiālus un izstrādājumus, kurus par sprāgstvielām uzskata Apvienoto Nāciju Organizācijas rekomendācijās par bīstamo kravu pārvadāšanu un kuri ietilpst minēto rekomendāciju 1. klasē.
Ņemot vērā Apvienoto Nāciju Organizācijas rekomendācijās par bīstamo kravu pārvadāšanu (sk. Rekomendāciju 2.1.sadaļu un Sprāgstvielu klasifikatoru) minēto, neviens no Regulā (ES) 2019/1148 noteiktajiem sprāgstvielu prekursoriem (vielām) neietilpst minēto Rekomendāciju 1.klasē, kas būtībā norāda uz to, ka sprāgstvielu prekursori nevar tikt uzskatīti par civilajām vajadzībām paredzētājām sprāgstvielām, līdz ar ko arī nacionālais regulējums, kas reglamentē šo jomu, neattiecas uz sprāgstvielu prekursoriem.
Turklāt Tieslietu ministrijas izveidotajā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa pastāvīgajā darba grupā tika pieņemts konceptuāls lēmums nepiemērot sodu administratīvo pārkāpumu procesā par civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu komerciālās aprites noteikumu pārkāpšanu (LAPK 183.pants), paredzot iespēju atbildīgajām iestādēm noteikt ierobežojumus (anulēt/apturēt licenci) Administratīvā procesa likuma ietvaros.
Līdz ar to regulējums, kas izriet no LAPK 183.panta attiecībā uz civilām vajadzībām paredzētu sprāgstvielu komerciālās aprites noteikumu pārkāpšanu vairs nepastāv.

Savukārt Krimināllikuma 233., 236., 237. un 346. panti paredz atbildību par sprāgstvielu neatbilstošu glabāšanu, nēsāšanu, pārvadāšanu, izmantošanu, uzskaiti un pārsūtīšanu. Ar sprāgstvielām konkrēto pantu piemērošanā saprot Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas 2014/28/ES par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz civilām vajadzībām paredzēto sprāgstvielu pieejamību tirgū un pārraudzību 2.panta 1.punktā noteiktās vielas. Proti, materiālus un izstrādājumus, kurus par sprāgstvielām uzskata Apvienoto Nāciju Organizācijas rekomendācijās par bīstamo kravu pārvadāšanu un kuri ietilpst minēto rekomendāciju 1. klasē.
Kā jau tika minēts iepriekš, ņemot vērā Apvienoto Nāciju Organizācijas rekomendācijās par bīstamo kravu pārvadāšanu (sk. Rekomendāciju 2.1.sadaļu un Sprāgstvielu klasifikatoru) minēto, neviens no Regulā 2019/1148 noteiktajiem sprāgstvielu prekursoriem (vielām) neietilpst minēto Rekomendāciju 1.klasē, kas būtībā norāda uz to, ka sprāgstvielu prekursori nevar tikt uzskatīti par civilajām vajadzībām paredzētājām sprāgstvielām, līdz ar ko arī nacionālais regulējums, kas reglamentē šo jomu, neattiecas uz sprāgstvielu prekursoriem. Līdz ar to Regulas 2019/1148 tvērumā neietilpst noteikumi par civilām vajadzībām paredzēto sprāgstvielu pieejamību tirgū un to pārraudzību, kā rezultātā uz Regulas 2019/1148 minēto sprāgstvielu prekursoru apriti neattiecas Krimināllikuma 233., 236., 237. un 346.panti.

Likumprojekta 9.pants

Lai īstenotu Regulas Nr.2019/1148 13. pantā noteikto un piemērotu likumprojekta 6., 7., un 8. pantā paredzētos sodus ir nepieciešams noteikt kompetento iestādi, kas būs tiesīga veikt attiecīgā administratīvā pārkāpuma procesu.
Konkrētajā gadījumā par kompetento iestādi, kas būs tiesīga veikt attiecīgā administratīvā pārkāpuma procesu ir noteicama Valsts policija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Regulas Nr.2019/1148 5. pants paredz, ka ierobežotus sprāgstvielu prekursorus nedara pieejamus plašas sabiedrības locekļiem, plašas sabiedrības locekļi tos neieved, netur īpašumā un nelieto, ja vien nav izveidots licencēšanas režīms. Saskaņā ar šādiem licencēšanas režīmiem plašas sabiedrības loceklis iegūst un pēc pieprasījuma uzrāda licenci ierobežotu sprāgstvielu prekursoru iegādei, ievešanai, turēšanai īpašumā vai lietošanai. Uzsverams, ka Regulā paredzētais licencēšanas mehānisms ir obligāts attiecībā uz ierobežoto sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību (darīšana par pieejamu) plašas sabiedrības locekļiem, ja dalībvalsts izvēlās atļaut ierobežoto sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību, savukārt ierobežoto sprāgstvielu prekursoru tirdzniecība profesionālajiem lietotājiem ir atļauta un līdz ar to Regulas Nr.2019/1148 8. panta prasības ir attiecināmas un ieviešamas nacionālajā regulējumā.
Līdz ar to Eiropas Savienības likumdevējs ir uzsvēris, ka licencēšana (ja attiecīgi dalībvalsts izvēlas šādu licencēšanu paredzēt) būtu jāatļauj vienīgi attiecībā uz ierobežotu skaitu sprāgstvielu prekursoriem, attiecībā uz kuriem pastāv veids, kā plašas sabiedrības locekļi tos varētu lietot likumīgi, un tikai noteiktam personu lokam (nosakot izvērtēšanas procedūru pirms licences izsniegšanas). Tādējādi no likumdevēja puses ir veiktas darbības, lai minimizētu iespējamo kaitīgo seku iestāšanos ierobežoto sprāgstvielu prekursoru lietošanas gadījumos, ļaujot izmantot tikai noteiktos ierobežoto sprāgstvielu prekursorus un tikai noteiktam personu lokam, vienlaicīgi to ierobežojot un kontrolējot ar licencēšanas mehānismu. Minētais nepārprotami norāda uz to, ka jebkādas neatļautas darbības ar ierobežoto sprāgstvielu prekursoriem skar būtiskas sabiedriskās intereses, var būt  bīstamas, sabiedrībai kaitīgas un to sekas var būt smagas.
Kā jau tika minēts iepriekš Regula Nr.2019/1148 pēc savas būtības satur Regulai Nr.98/2013 līdzīgu regulējumu.
Strādājot pie Regulas Nr.98/2013 prasību izvērtēšanas Iekšlietu ministrija veica aptauju starp dažādās jomās atbildīgajām institūcijām (Zemkopības ministrija, Ekonomikas ministrija, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija) par nepieciešamību noteikt licenču izsniegšanas procedūru sprāgstvielu prekursoriem vai saglabāt jau esošu licencēšanas mehānismu, ja tāds pastāv. Iekšlietu ministrijā netika saņemta informācija no minētajām institūcijām, ka šāds regulējums nozarēs būtu nepieciešams.
Līdz ar to licencēšanas mehānisms nekad nav pastāvējis.
Izstrādājot likumprojektu un tā anotāciju, kurā tika atspoguļota informācija par licencēšanas mehānisma neesamību, saskaņošanas gaitā netika saņemta informācija no nozaru ministrijām par izmaiņām nostājā attiecībā uz licencēšanas mehānisma ieviešanas nepieciešamību. Arī konsultācijās ar Zemkopības ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju saistībā ar jaunā likuma izstrādi (ņemot vērā saņemtos iebildumus par jaunā nozares likuma izstrādes nepieciešamību) netika saņemta informācija no minētajām ministrijām par to vēlmi uzsākt veidot licencēšanas mehānismu savā nozarē. Likumprojekta sabiedrības līdzdalības gaitā priekšlikumi vai iebildumi no sabiedrības arī netika saņemti. Līdz ar ko Regulā Nr.2019/1148 dalībvalstīm paredzētā  rīcības brīvība attiecībā uz ierobežoto prekursoru licencēšanas iespējām, netika izmantota.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • fiziskās personas, kas iegādājas, glabā vai lieto sprāgstvielu prekursorus.
Ietekmes apraksts
Personām, kuras ir iesaistītas sprāgstvielu prekursoru apritē ir pienākums ievērot Regulas Nr.2019/1148 noteikumus.
Juridiskās personas
  • juridiskās personas, kas iegādājas, glabā vai lieto sprāgstvielu prekursorus.
Ietekmes apraksts
Personām, kuras ir iesaistītas sprāgstvielu prekursoru apritē ir pienākums ievērot Regulas Nr.2019/1148 noteikumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 433 723
0
1 433 723
0
1 433 723
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 433 723
0
1 433 723
0
1 433 723
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
1 433 723
0
1 433 723
0
1 433 723
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
1 433 723
0
1 433 723
0
1 433 723
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" valsts budžeta kopējie ieņēmumi no naudas sodiem, ko uzliek Valsts policija, 2024., 2025. un 2026. gadā plānoti 1 433 723 euro apmērā (kods 10.1.1.2.).
Ieņēmumi no naudas sodiem, ko uzliek Valsts policija, tiek novirzīti kopējo valsts budžeta izdevumu segšanai.
Valsts pamatbudžeta ieņēmumu apjoms no likumprojektā “Sprāgstvielu prekursoru noteiktās aprites īstenošanas likums” paredzētajiem naudas sodiem netiek atsevišķi izdalīts, jo nav iespējams paredzēt, kāds būs administratīvi sodīto personu skaits un piemēroto un samaksāto administratīvo sodu apmērs.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumprojektā minētās institūcijas nodrošinās tajā paredzēto uzdevumu un funkciju izpildi piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumi Nr.95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem”.

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr.95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem” paredzētais regulējums pilnībā ir iestrādāts likumprojektā, Iekšlietu ministrija virzīs Ministru kabineta noteikumu projektu, kas paredzēs, ka Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumi Nr.95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem” zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
CELEX:32019R1148
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regula (ES) Nr.2019/1148 par sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību un lietošanu, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 un atceļ Regulu (ES) Nr.98/2013.
Apraksts
Regula Nr.2019/1148 nosaka kā darīt pieejamas, ievest, turēt īpašumā un lietot tādas vielas vai maisījumus, ko varētu ļaunprātīgi izmantot sprāgstvielu nelikumīgai izgatavošanai, nolūkā ierobežot attiecīgo vielu vai maisījumu pieejamību plašas sabiedrības locekļiem un nolūkā nodrošināt atbilstīgu ziņošanu par aizdomīgiem darījumiem visā piegādes ķēdē.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regula (ES) Nr.2019/1148 par sprāgstvielu prekursoru tirdzniecību un lietošanu, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 un atceļ Regulu (ES) Nr.98/2013.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5.panta 1. punkts
 
6.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 1. punkts
7.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 2.punkts; 10.panta 3.punkta otrais teikums
7.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
7.panta 3. punkts
7.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
9.pants 1., 4. un 5.punkts
8.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
9.panta 3.punkts
4.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
10.panta 1. un 2.punkts
5.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
11.pants
3.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
13.pants 
6., 7., 8. un 9.pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts nesatur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2019/1148 5.panta 3.punkts satur rīcības brīvību dalībvalstīm saglabāt vai noteikt licencēšanas režīmu, ar kuru konkrētus ierobežotus sprāgstvielu prekursorus koncentrācijā, kas nepārsniedz attiecīgās augšējās robežvērtības, kuras izklāstītas I pielikuma tabulas 3. slejā, atļauj darīt pieejamus plašas sabiedrības locekļiem, tiem tos ievest, turēt īpašumā vai lietot.
Minētā rīcības brīvība netiek īstenota, jo Iekšlietu ministrijas veiktās aptaujas laikā netika saņemta informācija no kompetentajām institūcijām, ka šāds regulējums nozarēs būtu nepieciešams vai, ka būtu nepieciešams saglabāt esošo licencēšanas mehānismu.

Regulas 2019/1148 6.panta 7., 8.punkts satur rīcības brīvību dalībvalstīm atzīt citās dalībvalstīs saskaņā ar šo regulu izsniegtās licences un izmantot licencei III pielikumā paredzēto formātu.
Minētā rīcības brīvība netiek īstenota, jo Iekšlietu ministrijas veiktās aptaujas laikā netika saņemta informācija no kompetentajām institūcijām, ka šāds regulējums nozarēs būtu nepieciešams vai, ka būtu nepieciešams saglabāt esošo licencēšanas mehānismu.

Regulas 2019/1148 8.panta 2.punkta otrā daļa satur rīcības brīvību dalībvalstīm izmantot IV pielikumā noteikto klienta paziņojuma formātu. Minētā rīcības brīvība netiek īstenota, lai ļautu ekonomikas dalībniekam, kurš ierobežotu sprāgstvielu prekursoru dara pieejamu profesionālam lietotājam vai citam ekonomikas dalībniekam, pieprasīt un noformēt Regulas 2019/1148 8.panta 2.punkta pirmajā daļā noteikto informāciju pēc saviem ieskatiem. 

Regulas 2019/1148 14.pants satur rīcības brīvību dalībvalstīm ierobežot vai aizliegt darīt pieejamu, ievest, turēt īpašumā un lietot konkrētu vielu, kura nav uzskaitīta I vai II pielikumā vai jebkādu to saturošu maisījumu, vai arī nodrošināt, ka uz attiecīgo vielu attiecina ziņošanas pienākumus, kā tie noteikti 9. pantā.
Minētā rīcības brīvība pašlaik netiek īstenota, jo Iekšlietu ministrijas veiktās aptaujas laikā netika saņemta informācija no kompetentajām institūcijām, ka šāds regulējums nozarēs būtu nepieciešams.
Gadījumā, ja tāda nepieciešamība tiks konstatēt, tiks iedarbināts Regulas 14.pantā paredzētais mehānisms.
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ņemot vērā Ministru kabineta 2021.gada 11.februāra noteikumos Nr. 95 “Kārtība, kādā ziņo par sprāgstvielu prekursoriem” piešķirto kompetenci, Regulas Nr.2019/1148 19.pantā paredzēto ziņošanas pienākumu un 20.panta 3.punktā un 21.panta 2.punktā paredzēto informēšanas pienākumu izpildi nodrošina Valsts drošības dienests.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/fbb2192b-159b-48ea-9e92-16438e706308

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības pārstāvjiem bija iespēja sniegt rakstveida viedokli līdz 2021. gada 12.novembrim par Valsts kancelejas tīmekļvietnē https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/fbb2192b-159b-48ea-9e92-16438e706308 ievietoto likumprojektu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 ''Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā'' 7.4.1 apakšpunktam.
Iebildumi un priekšlikumi par likumprojektu saņemti netika. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Valsts drošības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Projekts paredz jaunas kompetences noteikšanu Valsts drošības dienestam (būt par inspekcijas iestādi Regulas 2019/1148 11.panta izpratnē, piemēram, pārbaudīt, vai ekonomikas dalībnieka personāls, kas ir iesaistīts reglamentēto sprāgstvielu prekursoru tirdzniecībā, ir informēts, kuri no produktiem ko tas dara pieejamus, satur reglamentētus sprāgstvielu prekursorus; instruēts par Regulā 2019/11/48 noteiktajiem pienākumiem; pārbaudīt, vai ekonomikas dalībnieks 18 mēnešus glabā Regulas 2019/1148 8.panta 1. un 2.punktā paredzēto informāciju), Valsts policijai (veikt administratīvā pārkāpuma procesu par Regulā noteiktajiem 2019/1148 pārkāpumiem).
 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi