23-TA-2840: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Vilnim Ķirsim savienot amatus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” (turpmāk – Interešu konflikta novēršanas likums) 7. panta sestā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, lai nodrošinātu Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestās daļas un 8.1 panta piektās daļas prasību izpildi un dotu atļauju Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes (turpmāk – Padome) loceklim Vilnim Ķirsim savienot amatu ar citiem papildu ieņemamiem amatiem, kas minēti rīkojuma projekta "Par atļauju Vilnim Ķirsim savienot amatus" 1. punktā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 11. panta pirmo daļu izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzībai Ministru kabinets izveido Padomi. Padomes kompetenci nosaka Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 25 “Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes nolikums”.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta otro daļu persona, kura ieņem Padomes locekļa amatu ir uzskatāma par valsts amatpersonu.
Ar 2023. gada 7. septembra iesniegumu Vilnis Ķirsis lūdz atļauju savienot Padomes locekļa amatu ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības “Rīgas Metropole” valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu, politiskās partijas “Vienotība” valdes locekļa amatu.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 4. panta otro daļu persona, kura ieņem Padomes locekļa amatu ir uzskatāma par valsts amatpersonu.
Ar 2023. gada 7. septembra iesniegumu Vilnis Ķirsis lūdz atļauju savienot Padomes locekļa amatu ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības “Rīgas Metropole” valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu, politiskās partijas “Vienotība” valdes locekļa amatu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Padomes loceklim Vilnim Ķirsim jāsaņem Ministru kabineta atļauja savienot amatus.
Risinājuma apraksts
Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestā daļa noteic, ka šā likuma 4. panta otrajā daļā minētā amatpersona, papildus šā likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar amatu arodbiedrībā vai citu amatu, uzņēmuma līguma, pilnvarojuma izpildi vai saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā vai reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās publiskas personas iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstveida atļauja. Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta pirmo daļu personai, kura, stājoties valsts amatpersonas amatā, vienlaikus ieņem citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms iecelšanas, ievēlēšanas vai apstiprināšanas amatā rakstveidā iesniegt šai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu.
Izvērtējot Padomes locekļa amata pienākumus un V. Ķirša ieņemto citu amatu pienākumus, secināms, ka amatu savienošana interešu konfliktu nerada, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām, kā arī valsts amatpersonas tiešo pienākumu izpildi netraucē.
Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestās daļas otro punktu ir kompetenta izsniegt atļauju Padomes locekļa amatu savienot ar citu amatu.
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai izpildītu Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta piektās daļas regulējumu, paredzot atļauju V. Ķirsim savienot Padomes locekļa amatu ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības “Rīgas Metropole” valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu, politiskās partijas “Vienotība” valdes locekļa amatu.
V.Ķirša iesniegumā tiek lūgta atļauja savienot arī ieņemamo Rīgas domes priekšsēdētāja amatu ar Padomes locekļa amatu, tomēr, ņemot vērā, ka ieņemamais Rīgas domes priekšsēdētāja amats ir pamatdarbs un saistībā ar to V.Ķirsis arī tiek deleģēts darbam Padomē, kā arī ņemot vērā Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestā daļa noteikto, šajā gadījumā amatu savienošanas atļauja nav nepieciešama.
Izvērtējot Padomes locekļa amata pienākumus un V. Ķirša ieņemto citu amatu pienākumus, secināms, ka amatu savienošana interešu konfliktu nerada, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām, kā arī valsts amatpersonas tiešo pienākumu izpildi netraucē.
Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestās daļas otro punktu ir kompetenta izsniegt atļauju Padomes locekļa amatu savienot ar citu amatu.
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai izpildītu Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta piektās daļas regulējumu, paredzot atļauju V. Ķirsim savienot Padomes locekļa amatu ar Rīgas plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības “Rīgas Metropole” valdes locekļa amatu, Satiksmes ministrijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanas uzraudzības komisijas locekļa amatu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļa amatu, politiskās partijas “Vienotība” valdes locekļa amatu.
V.Ķirša iesniegumā tiek lūgta atļauja savienot arī ieņemamo Rīgas domes priekšsēdētāja amatu ar Padomes locekļa amatu, tomēr, ņemot vērā, ka ieņemamais Rīgas domes priekšsēdētāja amats ir pamatdarbs un saistībā ar to V.Ķirsis arī tiek deleģēts darbam Padomē, kā arī ņemot vērā Interešu konflikta novēršanas likuma 7. panta sestā daļa noteikto, šajā gadījumā amatu savienošanas atļauja nav nepieciešama.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts tiešā veidā sabiedrības intereses neskar.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi