Anotācija (ex-ante)

23-TA-2261: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Enerģētikas likuma 72.4 pants un likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 50. pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, lai nodrošinātu Enerģētikas likuma 72.4 pantā un likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 50. pantā paredzēto apropriācijas palielināšanu atbilstoši palielinātājām drošības rezervju uzturēšanas izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Enerģētikas likuma 72.4 pants noteic, ka Birojs šā likuma 72.1 pantā minēto funkciju izpildei nepieciešamos izdevumus sedz no valsts nodevas ieņēmumiem, kas saņemti par naftas produktu drošības rezervju pakalpojuma uzturēšanu. Naftas produktu drošības rezervju pakalpojuma uzturēšanas valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā. Proti, valsts nodeva tiek paredzēta tādā apmērā, lai tā segtu valsts naftas drošības rezervju uzturēšanas izmaksas, attiecīgi grozot Ministru kabineta 2011. gada 14. jūnija noteikumus Nr. 450 "Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību".Tā kā Latvija ir naftas produktu importētāja valsts, tad drošības rezervju apjomam tiek piemērotas 90 dienas. Minētās ES prasības pārņemtas ar Enerģētikas likuma 72.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 12.aprīļa noteikumiem Nr.286 “Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā” (turpmāk – Noteikumi Nr.286), kuru 5.punktā noteikts, ka Birojs izsludina iepirkuma procedūru drošības rezervju pakalpojuma sniegšanai.
Noteikumos Nr.286 noteiktas arī prasības iepirkuma dalībniekiem, lai sniegtu drošības rezervju pakalpojumu. Tāpat Noteikumi Nr.286 nosaka, ka iepirkuma dalībnieki, ar kuriem Birojs ir noslēdzis iepirkuma līgumu par drošības rezervju pakalpojuma sniegšanu valsts naftas produktu rezervju izveidei, nodrošina iepirkuma līgumā noteikto naftas produktu apjomu visā iepirkuma līguma darbības periodā. Ņemot vērā straujo naftas cenu svārstību pēdējos gados, iepirkuma līgumi pārsvarā tiek slēgti uz vienu gadu (ar izņēmumu 2019.-2020.gadā, kad tika noslēgta līgumi uz 2 gadiem).
Tātad drošības rezerves uztur ar maksājumiem no noteiktiem komersantiem, kuri iemaksā valsts nodevu. Valsts nodevu ieskaita budžetā, kas vēlāk tiek piešķirta Ekonomikas ministrijai valsts budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana”, ko šobrīd Būvniecības valsts kontroles birojs izmanto, lai finansētu iepirktos pakalpojumus. Tā kā 2023. gada iepirkumi par drošības rezervēm sadārdzināja izmaksu apjomu, tad ar Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija noteikumiem Nr. 349 "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 450 "Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību"" valsts nodeva tika palielināta, norādot, ka papildu nepieciešamais apropriācijas apmērs ir 24 859 910 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izpildītu Enerģētikas likuma 72.4 panta prasības, atbilstoši valsts nodevas palielinājumam nepieciešams apropriācijas palielinājums  24 859 910 euro apmērā valsts budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana”.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 50. pantam Ministru kabinets atļauj finanšu ministram palielināt apropriāciju Ekonomikas ministrijai resursiem no dotācijas vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana”. Rīkojuma projekts paredz nepieciešamo palielinājumu 24 859 910 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
60 588 388
24 859 910
46 994 549
0
42 781 941
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
60 588 388
24 859 910
46 994 549
0
42 781 941
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
60 588 388
24 859 910
46 994 549
0
42 781 941
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
60 588 388
24 859 910
46 994 549
0
42 781 941
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējais ieņēmumu palielinājums 2023.gadā prognozējams 24 859 910 euro apmērā, tajā skaitā ieņēmumu palielinājums no valsts nodevas par naftas produktu drošības rezervju uzturēšanu 20 545 380 euro apmērā un pievienotās vērtības nodokļa  4 314 530 euro apmērā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopējie budžeta izdevumi par naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanas pakalpojuma nodrošināšanu 2023.gadā ir 85 448 298 euro, kas veidojas no naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanas pakalpojuma samaksas par 2022.gada decembra mēnesi 2 440 570 euro saskaņā ar iepirkuma BVKB 2021/03 rezultātu, 58 147 818 euro saskaņā ar iepirkuma BVKB 2022/05 rezultātu un 24 859 910 euro saskaņā ar iepirkuma BVKB 2023/01A rezultātu. 
Likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana” 2023. gadā ir paredzēts finansējums 60 588 388 euro. 
Ņemot vērā 2023. gadā nepieciešamo naftas produktu rezervju uzturēšanas izmaksu apmēru 85 448 298 euro, papildu 60 588 388 euro 2023.gadā būs nepieciešams finansējums 24 859 910 euro. Attiecīgi kopējais izdevumu palielinājums 2023.gadā prognozējams 24 859 910 euro apmērā. 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz apropriācijas palielināšanu Ekonomikas ministrijai resursiem no dotācijas vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžeta apakšprogrammā 29.01.00 “Naftas produktu rezervju uzturēšana” 24 859 910 euro apmērā naftas produktu drošības rezervju uzturēšanai atbilstoši budžetā ieskaitāmās valsts nodevas par naftas produktu drošības rezervju uzturēšanu un pievienotās vērtības nodokļa apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk