Anotācija (ex-ante)

23-TA-2048: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai"" (turpmāk - noteikumu projekts)  tiek veikti,  lai paredzētu iespēju, ka sabiedriskās apspriešanas sanāksmes turpmāk organizējamas hibrīdformā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta  mērķis ir paredzēt iespēju, ka sabiedriskās apspriešanas sanāksmes tiek organizētas hibrīdformā (nodrošinot iespēju sanāksmes dalībniekiem izvēlēties sev ērtāko formu - dalība klātienē vai iespēja pieslēgties un piedalīties neklātienes formā), tādējādi samazinot administratīvo slogu un optimizējot resursus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2024.
Pamatojums
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7. panta otrā daļa.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban  Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai" (turpmāk - MKN 1082) sabiedriskas apspriešanas forma nav noteikta. 2024. gada 1. janvāri stājās spēkā likums  “Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu” , kas izstrādāts ar mērķi atzīt par spēku zaudējušu Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumu. Līdz ar to spēku zaudējušas  Covid -19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma normas par sabiedriskajām apspriešanām neklātienes formā. Minētā likuma piemērošanas gaitā ir konstatēts, ka publiskā apspriešana neklātienes formā (attālināti) palielina sabiedrības iesaisti un optimizē resursus (piemēram, laiku, degvielu, kas tiek patērēta pārbraucienos u.tml.). Līdz ar to ir nepieciešams MKN 1082 paredzēt regulējumu par sabiedrisko apspriešanu hibrīdformā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MKN 1082 šobrīd nenosaka publiskās apspriešana formu, nav noteiktas konkrētas prasības, vai sanāksme rīkojama klātienes, neklātienes vai hibrīdformā. Līdz ar to, ņemot vērā tehnisko iespēju attīstību, ir uzskatāms, ka hibrīdsanāksmes var sasniegt un nodrošināt pat plašāku sabiedrības iesaisti un ir nepieciešams regulējums par šādas formas sanāksmēm. Turklāt sabiedrības iesaistes iespēju paplašināšana var nodrošināt arī laika un finansiālo resursu ietaupījumu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minētos lietderības apsvērumus un nodrošinot iespēju  organizēt sabiedrisko apspriešanu  hibrīdformā, noteikumu projekta 40.6. apakšpunkts un 43. punkts izteikts jaunā redakcijā. Ar hibrīdformu tiek saprasta tāda sanāksmes forma, kur vienlaikus tiek piedāvātas pilnvērtīgas iespējas piedalīties gan dalībniekiem klātienē, gan arī neklātienes formā, tādējādi ļaujot sabiedrības pārstāvjiem izvēlēties sev ērtāko formu. Operatoram jānodrošina, ka sanāksmes dalībnieku rīcībā ir pieejama visa nepieciešamā informācija par sanāksmes norises vietu, laiku un formu, kā arī informācija par pieslēgšanos sanāksmei tiešsaistē. Noteikumu projekts paredz, ka operatoram ir jābūt pieejamam atbilstošam tehniskam nodrošinājumam. Noteikumu projektā paredzētajai sanāksmes formai ir jāsasniedz sabiedrības informēšanas mērķis, nodrošinot pilnvērtīgu sabiedrības viedokļa uzklausīšanu. Kompetentajai iestādei (Valsts vides dienestam) ir jābūt iespējai pārliecināties, ka sabiedrības informēšanas mērķis ir sasniegts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesā saņemti Latvijas Pilsoniskās alianses, biedrības "Zaļā brīvība" un biedrības "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija" priekšlikumi, kuri pievienoti pie papildu dokumentiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi