24-TA-2042: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 405 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 405 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu.
Tieslietu ministrijai kā atbildīgajai iestādei izvērtējot noteikumu projekta ietekmi uz 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" (turpmāk – 4.3.4.6. pasākums) īstenošanā esošo Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) projektu Nr. 4.3.4.6/1/23/I/001 "Atbalsts probācijas klientu resocializācijai" un Dienestu kā projekta finansējuma saņēmēju, tika secināts, ka 2023. gada 12. decembrī starp Dienestu un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtā vienošanās "Vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu Nr. 4.3.4.6/1/23/I/001" (turpmāk – Vienošanās) iekļauj pielikumu Nr. 3 "Projekta budžeta kopsavilkums", kurā pie izmaksu pozīcijas koda Nr. 4 "Mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas" ir iekļauti izdevumi, kas nosaka tiešās attiecināmās izmaksas 4.3.4.6. pasākuma ietvaros iekšzemes komandējumiem Latvijas Republikā 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem.
Tieslietu ministrijai kā atbildīgajai iestādei izvērtējot noteikumu projekta ietekmi uz 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" (turpmāk – 4.3.4.6. pasākums) īstenošanā esošo Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) projektu Nr. 4.3.4.6/1/23/I/001 "Atbalsts probācijas klientu resocializācijai" un Dienestu kā projekta finansējuma saņēmēju, tika secināts, ka 2023. gada 12. decembrī starp Dienestu un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtā vienošanās "Vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu Nr. 4.3.4.6/1/23/I/001" (turpmāk – Vienošanās) iekļauj pielikumu Nr. 3 "Projekta budžeta kopsavilkums", kurā pie izmaksu pozīcijas koda Nr. 4 "Mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas" ir iekļauti izdevumi, kas nosaka tiešās attiecināmās izmaksas 4.3.4.6. pasākuma ietvaros iekšzemes komandējumiem Latvijas Republikā 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt 4.3.4.6. pasākuma attiecināmās izmaksas, kas noteiktu, ka iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas ir attiecināmas 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai Dienesta nodarbinātajiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 405 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbināmību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.6. pasākuma "Resocializācijas pakalpojumu probācijas klientiem pilnveidošana un taisnīguma atjaunošanas pieeju attīstība, veicinot probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un radot priekšnosacījumus viņu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.405) nosaka vairākas atbalstāmās darbības, kuru ietvaros Dienesta nodarbinātajiem tiek organizēti iekšzemes komandējumi, mācību un darba braucieni.
4.3.4.6. pasākuma ietvaros tiek organizēti iekšzemes komandējumi, mācību un darba braucieni Dienesta nodarbinātajiem šādu atbalstāmo darbību ietvaros (MK noteikumu Nr. 405 apakšpunkti):
"12.1. Valsts probācijas dienestā nodarbināto kapacitātes celšana un profesionālās noturības stiprināšana;
12.4. probācijas klientu resocializācijas modeļa pilnveidošana, jaunu (interaktīvu) resocializācijas darba metožu attīstība, aprobācija un īstenošana;
12.6. dienesta brīvprātīgo darba programmu pilnveidošana un īstenošana pasākumu brīvprātīgo kopienas attīstībai un saliedēšanai;
12.7. atbalsta pasākumi probācijas klientu resocializācijai, viņu ģimenes locekļiem un atbalsta personām;
12.8. ikgadējās konferences Valsts probācijas dienestā nodarbinātajiem un sadarbības partneriem, starpinstitūciju sadarbības pilnveidošanas pasākumi un apmācības iesaistīto institūciju un brīvprātīgo pārstāvjiem, tai skaitā nevalstisko organizāciju pārstāvjiem;
12.9. visai sabiedrībai un tiesnešiem, prokuroriem, tiesībaizsardzības iestāžu, pašvaldību, citu institūciju un nevalstisko organizāciju darbiniekiem paredzēti informējoši un izglītojoši pasākumi un sociālās kampaņas.".
4.3.4.6. pasākuma atbalstāmo darbību (12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9.) ietvaros Dienesta nodarbinātajiem (personālam) tiek stiprināta profesionālā noturība, veicināta ciešāka sadarbība ar profesionāļiem citās valsts un pašvaldību iestādēs un nevalstiskā sektora organizācijās, sniegtas zināšanas un pilnveidotas prasmes veikt efektīvu un kvalitatīvu darbu, mazinot noziedzīgas uzvedības riskus probācijas klientiem, kuri Resocializācijas politikas pamatnostādnēs 2022.–2027. gadam (Ministru kabineta 2022. gada 13. jūnija rīkojums Nr. 413 "Par Resocializācijas politikas pamatnostādnēm 2022.-2027. gadam"), noteikti kā tiešā mērķa grupa resocializācijas procesā.
Iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni Dienesta nodarbinātajiem ir tieši attiecināmi uz 4.3.4.6. pasākuma mērķa sasniegšanu, jo ietver:
1. Profesionālās pilnveides pasākumus (mācības, semināri, praktikumi), kuru ietvaros tiek pilnveidotas Dienesta nodarbināto komunikācijas prasmes, kontakta veidošanas, uzticības iegūšanas un drošas vides nodrošināšanas prasmes, kā arī spēja atrast pieeju katram probācijas klientam individuāli, izmantojot viņam piemērotu sadarbības formātu, īpaši, ja probācijas klienta uzvedība ir problemātiska vai viņš nevēlas sadarboties. Prasmju un zināšanu pilnveide veicina:
1.1. atbilstošu pakalpojumu piemeklēšanu probācija klientam, piemēram, psihiskās veselības un psihoterapeitu konsultācijas, kuru mērķis ir sekmēt probācijas klientu motivāciju mainīties, mērķtiecīgi uzlabojot vispārējo dzīves kvalitāti, samazinot recidīvu risku un sekmējot veiksmīgi iekļaušanos sabiedrībā;
1.2. sekmīgu sadarbības procesu organizēšanu un vadīšanu ar klientu ģimenēm un atbalsta personām, kas ir būtiski probācijas klientu veiksmīgai resocializācijai;
1.3. individuālu resocializācijas plānu izveidi, ņemot vērā katra probācijas klienta specifiskās vajadzības un problēmas, piemēram, garīgās veselības jautājumus un atkarības, sekmējot probācijas klientu integrāciju sabiedrībā un veicinot probācijas klientu iesaistīšanos darba tirgū;
1.4. taisnīguma atjaunošanas pieejas integrēšanu ikdienas darbā, kas ietver probācijas klientu atbildības uzņemšanos par nodarījumiem un to seku novēršanu, tādējādi sekmējot sabiedrības uzticību un samazinot recidīvu risku.
2. Profesionālā atbalsta pasākumus (supervīzijas), kas ir nozīmīgs ar profesiju saistīts konsultāciju formāts, kuru mērķis ir stiprināt profesionālo darbību un uzlabot profesionālā darba kvalitāti ar probācijas klientiem.
Dienesta nodarbinātajiem supervīziju ietvaros ir iespēja meklēt atbildes un apgūt sadarbības metodes, apzinoties savas robežas un emocionālās reakcijas, tādā veidā rodot inovatīvus risinājums jauniem izaicinājumiem resocializācijas procesā.
3. Dienesta nodarbinātie iekšzemes komandējumu laikā ne tikai stiprina savu profesionālo kapacitāti, bet arī nodrošina mācību vadīšanu brīvprātīgajiem, konferenču, semināru, mācību notikumu u.c. organizēšanu 4.3.4.6. pasākuma ietvaros un atbalsta pasākumus probācijas klientiem un viņu ģimenes locekļiem.
Dienesta nodarbinātie ir tieši iesaistīti probācijas klientu resocializācijas aktivitāšu nodrošināšanā, kā rezultātā tiks veicināta kvalitatīvāku pakalpojumu sniegšana probācijas klientiem, palielināta resocializācijas procesa efektivitāte un aizvien kvalitatīvāku priekšnosacījumu radīšana probācijas klientu iekļaušanai sabiedrībā, probācijas klientu aktīva līdzdalība sabiedrības procesos un nodarbināmībā.
Dienesta nodarbināto klātbūtne un ieguldījums ir būtisks, lai sasniegtu 4.3.4.6. pasākuma rādītājus, kas noteikti MK noteikumu Nr. 405 4.2.2. un 4.2.3. apakšpunktā, nosakot sasniedzamos iznākuma un rezultāta rādītājus līdz 2029.gada 31.decembrim:
1) iznākuma rādītājs: 2655 probācijas klientus, kuri ir saņēmuši atbalstu (4.2.2. apakšpunkts),
2) rezultāta rādītājs: 2124 probācijas klientus, kuriem ir veicināta nodarbināmība (4.2.3. apakšpunkts).
Šie sasniedzamie rādītāji ir tieši saistīti ar Dienesta nodarbināto prasmēm un kompetencēm motivēt probācijas klientu iesaistīties resocializācijas procesos (interaktīvās metodes, līdzgaitniecība, speciālistu konsultācijas, atbildīguma un atbalsta apļi, informatīvi pasākumi nepilngadīgo probācijas klientu vecākiem/atbalsta personām).
Iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātie, MK noteikumu Nr.405 atbalstāmo darbību 12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9. ietvaros norisinās no vienas līdz 5 dienām. Ņemot vērā to, ka Dienesta struktūrvienības pārklāj visu Latvijas teritoriju, iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni Dienestam ir plānoti, lai varētu nodrošināt 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupas dalību klātienes mācībās un profesionālās pilnveides pasākumos. Dienesta iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni ir komandējumi Latvijas Republikā, uz kuriem ar Dienesta vadītāja vai Dienesta vadītāja vietnieku parakstītu rīkojumu vai pašapkalpošanās sistēmā HOP komandējumu modulī, tiek komandēta 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupa – Dienesta nodarbinātie. 2023. gadā 24% jeb 28 mācību un profesionālā atbalsta pasākumi norisinājās klātienē, iesaistot 456 dalībniekus (viens Dienesta nodarbinātais gada laikā var piedalīties vairākos mācību un profesionālā atbalsta pasākumos). Viena kalendārā gada laikā 4.3.4.6. pasākuma ietvaros ir plānots nodrošināt dalību iekšzemes komandējumos, mācībās un darba braucienos vidēji 200 Dienesta nodarbinātajiem.
Klātienes mācības un to vajadzība Dienestā tiek rūpīgi izvērtēta un klātienes formātā tiek organizētas tikai tās mācības, kurās notiek praktisku prasmju pilnveide, kas nepieciešama darbā par probācijas klientiem, piemēram, motivējošās intervēšanas mācības, praktiskas mācības par saskarsmi ar probācijas klientu u.c. Pamatā mācības un profesionālā atbalsta pasākumi norisinās attālināti, izmantojot digitālās platformas (piemēram, MS Teams, Zoom) un iesaistot līdz 3000 dalībnieku gadā.
Iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izdevumu kontekstā ir saistoši Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 21. punktu, ja nodarbinātais ir bijis komandējumā Latvijas Republikā, t.i. arī mācību un darba braucienu ietvaros, viņam atlīdzina izdevumus.
4.3.4.6. pasākuma ietvaros tiek organizēti iekšzemes komandējumi, mācību un darba braucieni Dienesta nodarbinātajiem šādu atbalstāmo darbību ietvaros (MK noteikumu Nr. 405 apakšpunkti):
"12.1. Valsts probācijas dienestā nodarbināto kapacitātes celšana un profesionālās noturības stiprināšana;
12.4. probācijas klientu resocializācijas modeļa pilnveidošana, jaunu (interaktīvu) resocializācijas darba metožu attīstība, aprobācija un īstenošana;
12.6. dienesta brīvprātīgo darba programmu pilnveidošana un īstenošana pasākumu brīvprātīgo kopienas attīstībai un saliedēšanai;
12.7. atbalsta pasākumi probācijas klientu resocializācijai, viņu ģimenes locekļiem un atbalsta personām;
12.8. ikgadējās konferences Valsts probācijas dienestā nodarbinātajiem un sadarbības partneriem, starpinstitūciju sadarbības pilnveidošanas pasākumi un apmācības iesaistīto institūciju un brīvprātīgo pārstāvjiem, tai skaitā nevalstisko organizāciju pārstāvjiem;
12.9. visai sabiedrībai un tiesnešiem, prokuroriem, tiesībaizsardzības iestāžu, pašvaldību, citu institūciju un nevalstisko organizāciju darbiniekiem paredzēti informējoši un izglītojoši pasākumi un sociālās kampaņas.".
4.3.4.6. pasākuma atbalstāmo darbību (12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9.) ietvaros Dienesta nodarbinātajiem (personālam) tiek stiprināta profesionālā noturība, veicināta ciešāka sadarbība ar profesionāļiem citās valsts un pašvaldību iestādēs un nevalstiskā sektora organizācijās, sniegtas zināšanas un pilnveidotas prasmes veikt efektīvu un kvalitatīvu darbu, mazinot noziedzīgas uzvedības riskus probācijas klientiem, kuri Resocializācijas politikas pamatnostādnēs 2022.–2027. gadam (Ministru kabineta 2022. gada 13. jūnija rīkojums Nr. 413 "Par Resocializācijas politikas pamatnostādnēm 2022.-2027. gadam"), noteikti kā tiešā mērķa grupa resocializācijas procesā.
Iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni Dienesta nodarbinātajiem ir tieši attiecināmi uz 4.3.4.6. pasākuma mērķa sasniegšanu, jo ietver:
1. Profesionālās pilnveides pasākumus (mācības, semināri, praktikumi), kuru ietvaros tiek pilnveidotas Dienesta nodarbināto komunikācijas prasmes, kontakta veidošanas, uzticības iegūšanas un drošas vides nodrošināšanas prasmes, kā arī spēja atrast pieeju katram probācijas klientam individuāli, izmantojot viņam piemērotu sadarbības formātu, īpaši, ja probācijas klienta uzvedība ir problemātiska vai viņš nevēlas sadarboties. Prasmju un zināšanu pilnveide veicina:
1.1. atbilstošu pakalpojumu piemeklēšanu probācija klientam, piemēram, psihiskās veselības un psihoterapeitu konsultācijas, kuru mērķis ir sekmēt probācijas klientu motivāciju mainīties, mērķtiecīgi uzlabojot vispārējo dzīves kvalitāti, samazinot recidīvu risku un sekmējot veiksmīgi iekļaušanos sabiedrībā;
1.2. sekmīgu sadarbības procesu organizēšanu un vadīšanu ar klientu ģimenēm un atbalsta personām, kas ir būtiski probācijas klientu veiksmīgai resocializācijai;
1.3. individuālu resocializācijas plānu izveidi, ņemot vērā katra probācijas klienta specifiskās vajadzības un problēmas, piemēram, garīgās veselības jautājumus un atkarības, sekmējot probācijas klientu integrāciju sabiedrībā un veicinot probācijas klientu iesaistīšanos darba tirgū;
1.4. taisnīguma atjaunošanas pieejas integrēšanu ikdienas darbā, kas ietver probācijas klientu atbildības uzņemšanos par nodarījumiem un to seku novēršanu, tādējādi sekmējot sabiedrības uzticību un samazinot recidīvu risku.
2. Profesionālā atbalsta pasākumus (supervīzijas), kas ir nozīmīgs ar profesiju saistīts konsultāciju formāts, kuru mērķis ir stiprināt profesionālo darbību un uzlabot profesionālā darba kvalitāti ar probācijas klientiem.
Dienesta nodarbinātajiem supervīziju ietvaros ir iespēja meklēt atbildes un apgūt sadarbības metodes, apzinoties savas robežas un emocionālās reakcijas, tādā veidā rodot inovatīvus risinājums jauniem izaicinājumiem resocializācijas procesā.
3. Dienesta nodarbinātie iekšzemes komandējumu laikā ne tikai stiprina savu profesionālo kapacitāti, bet arī nodrošina mācību vadīšanu brīvprātīgajiem, konferenču, semināru, mācību notikumu u.c. organizēšanu 4.3.4.6. pasākuma ietvaros un atbalsta pasākumus probācijas klientiem un viņu ģimenes locekļiem.
Dienesta nodarbinātie ir tieši iesaistīti probācijas klientu resocializācijas aktivitāšu nodrošināšanā, kā rezultātā tiks veicināta kvalitatīvāku pakalpojumu sniegšana probācijas klientiem, palielināta resocializācijas procesa efektivitāte un aizvien kvalitatīvāku priekšnosacījumu radīšana probācijas klientu iekļaušanai sabiedrībā, probācijas klientu aktīva līdzdalība sabiedrības procesos un nodarbināmībā.
Dienesta nodarbināto klātbūtne un ieguldījums ir būtisks, lai sasniegtu 4.3.4.6. pasākuma rādītājus, kas noteikti MK noteikumu Nr. 405 4.2.2. un 4.2.3. apakšpunktā, nosakot sasniedzamos iznākuma un rezultāta rādītājus līdz 2029.gada 31.decembrim:
1) iznākuma rādītājs: 2655 probācijas klientus, kuri ir saņēmuši atbalstu (4.2.2. apakšpunkts),
2) rezultāta rādītājs: 2124 probācijas klientus, kuriem ir veicināta nodarbināmība (4.2.3. apakšpunkts).
Šie sasniedzamie rādītāji ir tieši saistīti ar Dienesta nodarbināto prasmēm un kompetencēm motivēt probācijas klientu iesaistīties resocializācijas procesos (interaktīvās metodes, līdzgaitniecība, speciālistu konsultācijas, atbildīguma un atbalsta apļi, informatīvi pasākumi nepilngadīgo probācijas klientu vecākiem/atbalsta personām).
Iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātie, MK noteikumu Nr.405 atbalstāmo darbību 12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9. ietvaros norisinās no vienas līdz 5 dienām. Ņemot vērā to, ka Dienesta struktūrvienības pārklāj visu Latvijas teritoriju, iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni Dienestam ir plānoti, lai varētu nodrošināt 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupas dalību klātienes mācībās un profesionālās pilnveides pasākumos. Dienesta iekšzemes komandējumi, mācības un darba braucieni ir komandējumi Latvijas Republikā, uz kuriem ar Dienesta vadītāja vai Dienesta vadītāja vietnieku parakstītu rīkojumu vai pašapkalpošanās sistēmā HOP komandējumu modulī, tiek komandēta 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupa – Dienesta nodarbinātie. 2023. gadā 24% jeb 28 mācību un profesionālā atbalsta pasākumi norisinājās klātienē, iesaistot 456 dalībniekus (viens Dienesta nodarbinātais gada laikā var piedalīties vairākos mācību un profesionālā atbalsta pasākumos). Viena kalendārā gada laikā 4.3.4.6. pasākuma ietvaros ir plānots nodrošināt dalību iekšzemes komandējumos, mācībās un darba braucienos vidēji 200 Dienesta nodarbinātajiem.
Klātienes mācības un to vajadzība Dienestā tiek rūpīgi izvērtēta un klātienes formātā tiek organizētas tikai tās mācības, kurās notiek praktisku prasmju pilnveide, kas nepieciešama darbā par probācijas klientiem, piemēram, motivējošās intervēšanas mācības, praktiskas mācības par saskarsmi ar probācijas klientu u.c. Pamatā mācības un profesionālā atbalsta pasākumi norisinās attālināti, izmantojot digitālās platformas (piemēram, MS Teams, Zoom) un iesaistot līdz 3000 dalībnieku gadā.
Iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izdevumu kontekstā ir saistoši Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi" 21. punktu, ja nodarbinātais ir bijis komandējumā Latvijas Republikā, t.i. arī mācību un darba braucienu ietvaros, viņam atlīdzina izdevumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 405 neietver 4.3.4.6. pasākuma tiešajās attiecināmajās izmaksās Latvijas Republikā veikto komandējumu izdevumus, kas rodas 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumu Nr. 405 tiešās attiecināmās izmaksas 14.2.2.1. apakšpunktā, kas paredz Dienesta nodarbinātajiem attiecināt iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas, tai skaitā dienas naudu.
Iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas Dienesta nodarbinātajiem MK noteikumu Nr. 405 12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tiek attiecinātas no noteikumu projekta noslēguma jautājuma 31. punktā minētā datuma. Iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas Dienesta nodarbinātajiem netiek attiecinātas retrospektīvi.
Noteikumu projekta 31. punktā iekšzemes komandējumu, mācību, darba braucienu izmaksu Valsts probācijas dienesta nodarbinātajiem attiecināmības datums ir noteikts vadoties no plānotā noteikumu projekta izskatīšanas datuma Ministru kabineta sēdē.
Ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī ir stājusies spēkā jaunā "Finanšu regula" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un tā kā saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo "Finanšu regulu" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046), MK noteikumu Nr. 405 25. punktā ir precizēta atsauce, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā, MK noteikumu Nr. 405 25. punktā atsauce uz Regulas 61. pantu paliek nemainīga.
Lai veidotos vienota prakse par izdevumu segšanu gan 4.3.4.6. pasākuma personālam, gan citiem Dienesta nodarbinātajiem, šiem izdevumiem tiks piemērota metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai".
Noteikumu projekts tieši ietekmēs 4.3.4.6. pasākuma iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanas iespējas un plānotā finansējuma apguvi.
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota projekta "Atbalsts probācijas klientu resocializācijai" uzraudzības komitejas 2024. gada 19. jūnija sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas pārstāvji un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvji.
Dienestam kā finansējuma saņēmējam būs nepieciešams veikt precizējošus grozījumus 4.3.4.6. pasākuma Vienošanās 3. pielikumā - apstiprinātajā budžetā, t.i., budžeta pozīcijas kodos. Izmaiņas 4.3.4.6. pasākuma budžeta pozīcijas kodos neietekmēs kopējo attiecināmo izmaksu apjomu 4.3.4.6. pasākuma ietvaros.
Grozījumi Vienošanās par projekta īstenošanu neietekmēs projekta mērķi un nosacījumus - grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 65. pantam.
Ņemot vērā augstāk minēto, noteikumu projektam nav ietekmes uz 4.3.4.6. pasākuma iesniegumu atlasi un pieņemto lēmumu par 4.3.4.6. pasākuma īstenošanu.
Noteikumu projektā nav nepieciešamība noteikt pārejas nosacījumus.
Tieslietu ministrija kā atbildīgā iestāde informēs Dienestu kā finansējuma saņēmēju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par noteikumu projekta apstiprināšanu Ministru kabinetā.
Iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas Dienesta nodarbinātajiem MK noteikumu Nr. 405 12.1., 12.4., 12.6., 12.7., 12.8. un 12.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tiek attiecinātas no noteikumu projekta noslēguma jautājuma 31. punktā minētā datuma. Iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas Dienesta nodarbinātajiem netiek attiecinātas retrospektīvi.
Noteikumu projekta 31. punktā iekšzemes komandējumu, mācību, darba braucienu izmaksu Valsts probācijas dienesta nodarbinātajiem attiecināmības datums ir noteikts vadoties no plānotā noteikumu projekta izskatīšanas datuma Ministru kabineta sēdē.
Ņemot vērā, ka 2024. gada 30. septembrī ir stājusies spēkā jaunā "Finanšu regula" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un tā kā saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo "Finanšu regulu" – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046), MK noteikumu Nr. 405 25. punktā ir precizēta atsauce, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā, MK noteikumu Nr. 405 25. punktā atsauce uz Regulas 61. pantu paliek nemainīga.
Lai veidotos vienota prakse par izdevumu segšanu gan 4.3.4.6. pasākuma personālam, gan citiem Dienesta nodarbinātajiem, šiem izdevumiem tiks piemērota metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai".
Noteikumu projekts tieši ietekmēs 4.3.4.6. pasākuma iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanas iespējas un plānotā finansējuma apguvi.
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota projekta "Atbalsts probācijas klientu resocializācijai" uzraudzības komitejas 2024. gada 19. jūnija sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas pārstāvji un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras pārstāvji.
Dienestam kā finansējuma saņēmējam būs nepieciešams veikt precizējošus grozījumus 4.3.4.6. pasākuma Vienošanās 3. pielikumā - apstiprinātajā budžetā, t.i., budžeta pozīcijas kodos. Izmaiņas 4.3.4.6. pasākuma budžeta pozīcijas kodos neietekmēs kopējo attiecināmo izmaksu apjomu 4.3.4.6. pasākuma ietvaros.
Grozījumi Vienošanās par projekta īstenošanu neietekmēs projekta mērķi un nosacījumus - grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 65. pantam.
Ņemot vērā augstāk minēto, noteikumu projektam nav ietekmes uz 4.3.4.6. pasākuma iesniegumu atlasi un pieņemto lēmumu par 4.3.4.6. pasākuma īstenošanu.
Noteikumu projektā nav nepieciešamība noteikt pārejas nosacījumus.
Tieslietu ministrija kā atbildīgā iestāde informēs Dienestu kā finansējuma saņēmēju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par noteikumu projekta apstiprināšanu Ministru kabinetā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Tika izvērtēta iespēja nenodrošināt iekšzemes komandējumus Latvijas Republikā 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem. Tika secināts, ka nenodrošinot 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem – iespēju doties iekšzemes komandējumos, tiktu negatīvi ietekmēta iespēja sasniegt 4.3.4.6. pasākuma mērķi, jo iekšzemes komandējumu ietvaros Dienesta nodarbinātie iegūst nepieciešamās zināšanas, dalās labajā pieredzē ar citu nodaļu pārstāvjiem par darbu ar probācijas klientiem un pilnveido prasmes resocializācijas procesu efektīvai nodrošināšanai. Mērķa sasniegšanā būtiska loma ir Dienesta nodarbināto spējai probācijas klientu motivēt iesaistīties resocializācijas procesos, kas sekmē probācijas klientu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos un nodarbināmībā. Tika konstatēts, ka nav iespējami alternatīvie risinājumi un iekšzemes komandējumus ir nepieciešams nodrošināt 4.3.4.6. pasākuma mērķa grupai – Dienesta nodarbinātajiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Dienesta nodarbinātie.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts piešķir tiesības saņemt iekšzemes komandējumu, mācību un darba braucienu izmaksas.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts probācijas dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b11b768a-8abd-43fd-b9c1-f08a1a7b8e47
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi nav iesniegti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts probācijas dienests
- Tieslietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta piešķirtā budžeta ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi