Anotācija (ex-ante)

23-TA-532: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra noteikumos Nr. 632 "Kārtība, kādā Jaunsardzes centra darbiniekam un uz Jaunsardzes centru pārvietotam profesionālā dienesta karavīram kompensē mācību izdevumus, un šo izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts  izstrādāts, lai precizētu kādus mācību izdevumus Jaunsardzes centrs kompensē tā personālam un izdevumu atmaksas nosacījumus, kā arī, lai papildinātu gadījumus, kad tos neatmaksā. Vienlaikus precizēta mācību izdevumu definīcija, tostarp papildinot to ar komandējumiem saistītajām izmaksām. Papildus noteikts pilnvarojums Jaunsardzes centra direktoram slēgt līgumu ar karavīru par mācību izdevumu kompensēšanu. Noteikumu projektā paredzēts palielināt to laika posmu, kas karavīram jānodien Nacionālajos bruņotajos spēkos un darbiniekam jānostrādā Jaunsardzes centrā pēc izglītības iestādes studiju programmas apgūšanas, lai nebūtu jāatmaksā tā segtos mācību izdevumus.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt to, ka arī mācību komandējuma izdevumi ietilpst mācību izdevumos, kā arī noteikt, kādi mācību izdevumi tiek kompensēti. un kādos gadījumos tos var neatmaksāt, vienlaikus palielinot to laika posmu, kas karavīram jānodien Nacionālajos bruņotajos spēkos un darbiniekam jānostrādā Jaunsardzes centrā pēc izglītības iestādes studiju programmas apgūšanas, lai mācību izdevumi nebūtu jāatmaksā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 26. panta otrajai daļai Jaunsardzes centra darbiniekam kompensē mācību izdevumus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Patreiz Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra noteikumu Nr. 632 “Kārtība, kādā Jaunsardzes centra darbiniekam un uz Jaunsardzes centru pārvietotam profesionālā dienesta karavīram kompensē mācību izdevumus, un šo izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi” noteiktajos kompensējamos mācību izdevumos nav iekļauti mācību komandējumu izdevumi.
Minētie noteikumi nosaka mācību izdevumu kompensēšanas kārtību, sekmīgi mācoties valsts akreditētā augstākās izglītības iestādē, lai iegūtu tikai pedagoga kvalifikāciju, kas ievērojami sašaurina to personu loku, kas var pretendēt uz mācību izdevumu kompensāciju. Noteikumos jāparedz iespēja, ka mācību izdevumus kompensē ne vien pedagoģiskās izglītības iegūšanai, bet arī tādas augstākās izglītības ieguvei, kas atbilst jaunsargu interešu izglītības programmas vai valsts aizsardzības mācības priekšmeta īstenošanai, plānošanai, metodikas izstrādāšanai vai kontroles īstenošanai. Ar to tiktu papildināts to subjektu loks, kuriem Jaunsardzes centra direktora noteiktajā kārtībā tiktu kompensēti mācību izdevumi, lai iegūtu tādu augstāko izglītību, kas atbilst Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā jaunsargu instruktoram nepieciešamai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai.

2023. gada 12. jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi”, kuros ir iekļautas tiesību normas, kas ļauj nosūtīt mācību komandējumos ne vien karavīrus, bet arī Jaunsardzes centra civilos darbiniekus darba pienākumu izpildei nepieciešamās augstākās izglītības iegūšanai, attiecīgi paredzot, ka mācību komandējumos var nosūtīt ne vien pedagoģiskās izglītības iegūšanai, bet augstākās izglītības iegūšanai, tādējādi paplašinot to augstākās izglītības loku, kuru apgūstot var doties komandējumos. Nosacījums, kas paredz Jaunsardzes centra darbinieku nosūtīšanu mācību komandējumos uz izglītības iestādi darba pienākumu izpildei nepieciešamās augstākās izglītības iegūšanai, stājās spēkā 2023. gada 1. septembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nosakot, ka kompensēti tiek tikai tie mācību izdevumi, kas saistīti ar sekmīgām mācībām valsts akreditētā augstākās izglītības iestādē, lai iegūtu tikai pedagoga kvalifikāciju, tiek ievērojami sašaurināts to Jaunsardzes centra potenciālo darbinieku (jaunsargu instruktori vai tie nodarbinātie, ar kuriem nodibinātas darba tiesiskās attiecības, ar nosacījumu, ka viņi iegūst augstāko izglītību atbilstošā nozarē) loks, kas var pretendēt uz mācību izdevumu kompensāciju.
Jaunsardzes centram līdz 2024./2025. mācību gadam, kad valsts aizsardzības mācība kļūs par obligātu mācību priekšmetu vidējās izglītības iestādēs, ir papildus jārekrutē vairāk nekā 80 jaunsargu instruktoru. Līdz ar to ir nosakāms plašāks tās augstākās izglītības loks, kuru apgūstot Jaunsardzes centra darbinieks, var pretendēt uz mācību izdevumu kompensāciju, tādējādi piesaistot jaunus darbiniekus, galvenokārt jaunsargu instruktorus.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra noteikumu Nr. 632 “Kārtība, kādā Jaunsardzes centra darbiniekam un uz Jaunsardzes centru pārvietotam profesionālā dienesta karavīram kompensē mācību izdevumus, un šo izdevumu kompensēšanas un atmaksāšanas nosacījumi”1. punktā noteikt, ka kompensēti tiek tie mācību izdevumi kas saistīti ar augstāko izglītību pedagoģijā vai augstāko izglītību kādā no aizsardzības ministra apstiprinātajām zinātnes nozarēm, kuru apguvei Jaunsardzes centrs ir pienākums kompensēt mācību izdevumus un to atmaksas nosacījumu, tādējādi paplašinot to Jaunsardzes centra nodarbināto loku, kuri var pretendēt uz mācību izdevumu kompensāciju, attiecīgi radot lielāku iespēju piesaistīt Jaunsardzes centram jaunus nodarbinātos. Jaunsardzes centrs sagatavos sarakstu ar zinātņu nozarēm(augstākās izglītības ieguvei), kas  padotības kārtībā tiks saskaņots augstākā iestādē.
Problēmas apraksts
Ar mācību komandējumiem saistītie izdevumi, kurus Jaunsardzes centrs kompensē darbiniekam amata pienākumu izpildei nepieciešamās augstākās izglītības iegūšanai, nav iekļauti mācību maksā, kas darbiniekam proporcionāli jāatmaksā Jaunsardzes centram, ja pēc izglītības iegūšanas darbinieks nostrādā Jaunsardzes centrā mazāk par trim gadiem, kas, palielinot kompensējamo mācību izdevumu summu, kļūst par nesamērīgi mazu laiku, lai darbinieka kvalifikācijā un  izglītībā ieguldītie resursi būtu pamatoti, nodrošinot  pilnvērtīgu to izlietojumu Jaunsardzes centra uzdevumu un funkciju izpildē. Ja netiks palielināts laiks, kas pēc izglītības iegūšanas darbiniekam jānostrādā Jaunsardzes centrā vai uz Jaunsardzes centru pārvietotam karavīram jānodien, veidosies situācijas, ka ar valsts finansējuma ieguldījumu tiks sagatavots kvalificēts darbinieks un karavīrs, kas savas iegūtās zināšanas un kvalifikāciju piedāvās privātajam sektoram, Jaunsardzes centra gadījumā izglītības pakalpojumu sniedzēju  tirgū, tādējādi nelietderīgi ieguldot valsts resursus, vienlaikus neveicinot atdevi no šiem ieguldījumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikt mācību izdevumus t.i. noteikt, ka mācību izdevumos ietilpst arī mācību maksa, tai skaitā reģistrācijas maksa, un ar mācību komandējumiem saistītie izdevumi.
Ar grozījumiem visiem Jaunsardzes centrā nodarbinātajiem (gan civilpersonām, gan militārpersonām) tiek nodrošināta vienota pieeja mācību izdevumu kompensēšanai un to atmaksāšanai, vienlaikus radot finansiāli pozitīvu regulējumu militārpersonām saistībā ar mācību komandējumu izdevumu kompensēšanu no darba devēja puses.  Palielinoties mācību izdevumu summai, kuru kompensēs Jaunsardzes centrs, vienlaikus tiek palielināts laika periods, kuru Jaunsardzes centra darbiniekam jānostrādā Jaunsardzes centrā vai karavīram jānodien pēc izglītības iegūšanas. Proti, pie ilgāka Jaunsardzes centrā nostrādātā laika, darbiniekam vai karavīram proporcionāli samazinās Jaunsardzes centram atmaksājamie kompensētie mācību izdevumi, kas veicinātu darbinieku un karavīru lojalitāti un ieinteresētību saglabāt darba tiesiskās attiecības ar Jaunsardzes centru vai dienesta attiecības. Savukārt kompensēto izdevumu atmaksāšanas periods Jaunsardzes centram pēc darba tiesisko attiecību vai dienesta izbeigšanas tiek pagarināts darbiniekam un karavīram labvēlīgi no diviem uz  pieciem gadiem. Jaunsardzes centrs kā darba devējs jau šobrīd atmaksā studiju maksu un arī turpmāk veiks tās atmaksu, lai veicinātu jaunsargu instruktoru, it īpaši Valsts aizsardzības mācības pasniedzēju piesaisti, kā arī lietderīgi izlietotu resursus Jaunsardzes centra darbinieku profesionālās kapacitātes un augstākās izglītības ieguvei.
Jaunsardzes centrs uzskata ka, ieguldot darbiniekā un karavīrā, saņems arī iespējami lielāku atdevi, kas ir gan Jaunsardzes centra interesēs, gan publiskā sektora interesēs kopumā, saglabājot pēc iespējas ilgāk šo darbinieku un karavīru valsts sektorā.
Ievērojot mācību izdevumu summas palielināšanu ar mācību komandējuma izdevumiem, ir proporcionāli jānosaka palielinājums  laikam, kuru Jaunsardzes centra darbiniekam jānostrādā Jaunsardzes centrā un karavīram jānodien pēc izglītības iegūšanas. Minētā kontekstā ir ņemti vērā Ministru kabineta 2010.gada 12.oktobra noteikumos Nr.953 “Kārtība, kādā profesionālā dienesta karavīru nosūta uz izglītības iestādi dienesta pienākumu izpildei nepieciešamās izglītības iegūšanai un sedz mācību izdevumus, kā arī šo izdevumu atmaksāšanas kārtība” paredzētie nosacījumi par laiku, kas jānodien, lai nebūtu jāatmaksā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem mācību izdevumus: pieci gadi. Tajā pašā laikā karavīram, pārtraucot pildīt dienesta pienākumus Jaunsardzes centrā, un  turpinot dienestu citā Nacionālo bruņoto spēku sturktūrvienībā, nav jāatmaksā studiju maksa. Studiju maksa būs jāatmaksā tikai gadījumā, ja karavīrs pārtrauc dienestu. Proti, Ja profesionālā dienesta karavīrs studiju laikā tiek pārcelts no Jaunsardzes centra un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, tad Nacionālie bruņotie spēki izvērtē vai jaunā dienesta vietā nepieciešamas studijas. Balstoties uz šo izvērtējumu Nacionālie bruņotie spēki lemj par studiju maksas kompensēšanu. Ja profesionālā dienesta karavīrs tiek pārcelts uz Nacionālajiem bruņotajiem pēc studijām un Nacionālie bruņotie spēki vai viņš izvēlas pārtraukt dienesta attiecības, tad ir jāatmaksā kompensētie mācību izdevumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lūdzu skatīt aprakstu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

 
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jaunsardzes centra personāls (jaunsargu instruktori, uz Jaunsardzes centru pārvietotie karavīri vai tie civilie darbinieki, ar kuriem nodibinātas darba tiesiskās attiecības, ar nosacījumu, ka viņi iegūst augstāko izglītību pedagoģijā vai augstāko izglītību aizsardzības ministra apstiprinātā zinātnes nozarē, kura atbilst jaunsargu instruktora izglītības un profesionālās kvalifikācijas prasībām).
Ietekmes apraksts
Motivē Jaunsardzes centra darbiniekus turpināt darba tiesiskās attiecības ar Jaunsardzes centru un iegūt augstāko izglītību pedagoģijā vai augstāko izglītību kādā no aizsardzības ministra apstiprinātajām zinātnes nozarēm, kuras atbilst jaunsargu instruktora izglītības un profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas sniedz darbiniekiem plašākas iespējas/pieejamību iegūt jaunsargu interešu izglītības programmas vai valsts aizsardzības mācības priekšmeta īstenošanai, plānošanai, metodikas izstrādāšanai vai kontrolei nepieciešamo kvalifikāciju. Liela daļa Jaunsardzes centra darbinieku, gadījumā, ja par personīgajiem līdzekļiem būs jāsedz arī ceļa izdevumi, iespējams pārtrauks darba tiesiskās attiecības ar Jaunsardzes centru vai arī neuzsāks tās.
Juridiskās personas
  • Jaunsardzes centrs, Aizsardzības ministrija
Ietekmes apraksts
Motivē Jaunsardzes centra darbiniekus turpināt darba tiesiskās attiecības ar Jaunsardzes centru un iegūt augstāko izglītību pedagoģijā vai augstāko izglītību kādā no aizsardzības ministra apstiprinātajām zinātnes nozarēm, kuras atbilst jaunsargu instruktora izglītības un profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas sniedz darbiniekiem plašākas iespējas/pieejamību iegūt jaunsargu interešu izglītības programmas vai valsts aizsardzības mācības priekšmeta īstenošanai, plānošanai, metodikas izstrādāšanai vai kontrolei nepieciešamo pedagoga kvalifikāciju. Liela daļa Jaunsardzes centra darbinieku, gadījumā, ja par personīgajiem līdzekļiem būs jāsedz arī ceļa izdevumi, iespējams pārtrauks darba tiesiskās attiecības ar Jaunsardzes centru vai arī neuzsāks tās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiks kompensēti mācību komandējumu izdevumi.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta programmas 34.00.00 “Jaunsardzes centrs”, Jaunsardzes centram atvērtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts skar šauru personu loku - Jaunsardzes centra personālu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Jaunsardzes centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunsargu instruktora profesijai ir noteikta specifiska kvalifikācija, kas ietver militāro un civilo komponenti, izvirzītās augstas prasības un kritērijus, kas nav citu profesiju pārstāvjiem – piemēram, saskaņā ar Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumu par jaunsargu instruktoru var būt profesionālā dienesta karavīrs, zemessargs, rezerves karavīrs.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Jaunsardzes centram) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no budžeta programmas 34.00.00 “Jaunsardzes centrs”.
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk