Anotācija (ex-ante)

24-TA-1691: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra rīkojumā Nr. 640 "Par Valsts dzelzceļa administrācijas 2024. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra rīkojumā Nr. 640 "Par Valsts dzelzceļa administrācijas 2024. gada budžeta apstiprināšanu"" (turpmāk- Projekts) izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu un Dzelzceļa likuma 30. panta 2.1 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Valsts dzelzceļa administrācijas (turpmāk – Administrācija) 2024. gada budžeta izdevumu pozīcijas, nemainot to kopsummu. Ar Projektu tiek grozīts Ministru kabineta 2023. gada 3.oktobra rīkojums Nr. 640 "Par Valsts dzelzceļa administrācijas 2024. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk - Rīkojums Nr. 640), kurā tiek precizēti kārtējie izdevumi, paredzot budžetā uzturēšanas izdevumu transfertus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2010. gada 1. janvāra Administrācija ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, kura tiek finansēta no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 30. panta 2.1 daļu, kas noteic, ka Administrācijai ik gadu no Dzelzceļa likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem, ko veido ieņēmumi no maksas par Dzelzceļa likuma 12.1 panta pirmajā daļā minēto minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un ieņēmumi no tās valstij piederošās zemes nodošanas lietošanā par atlīdzību, uz kuras izvietota publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra (Dzelzceļa likuma 15. panta otrā daļa), piešķir finansējumu 0,95 procentu apmērā no kopējā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu, ievērojot, ka šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam.
Rīkojums Nr. 640 apstiprināts 2023. gada 3. oktobrī.
Valsts sekretāru 2023. gada 27.aprīļa sanāksmē tika pieņemts lēmums par ERAF projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" ietvaros radītā IKT risinājuma – Tīmekļvietņu vienotās platformas (turpmāk - Platforma) uzturēšanas izmaksu segšanas kārtību (Valsts sekretāru 2023. gada 27. aprīļa sanāksmes protokollēmums (prot. Nr.15, 3.§) "Informatīvais ziņojums “Par ERAF projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" ietvaros radītā IKT risinājuma uzturēšanas izmaksu segšanu”" (turpmāk – protokollēmums)). Atbilstoši protokollēmuma 1. punktam 2024., 2025., un 2026. gadam Platformas uzturēšanas izmaksas ir noteiktas 1750 euro (viens tūkstotis septiņi simti piecdesmit euro) gadā par iestādes tīmekļvietni.
Saskaņā ar protokollēmuma 2.3. apakšpunktu Valsts kanceleja aicināja budžeta nefinansētās iestādes par Platformā izvietoto tīmekļvietni veikt iemaksas par 2024., 2025., un 2026. gadu katru gadu līdz kārtējā gada 31. martam 1750 euro apmērā Valsts kancelejas pamatbudžeta kontā.
2023. gada vasarā, izstrādājot Administrācijas 2024. gada budžetu, nebija zināma informācija no Valsts kancelejas un Valsts kases par nepieciešamību piemērot transfertu izdevumu klasifikāciju izdevumiem, kas veicami 2024. gadā saskaņā ar protokollēmuma 2.3. apakšpunktu. Maksājums tika veikts no informācijas tehnoloģiju pakalpojumiem plānotajiem izdevumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Valsts kancelejas un Valsts kases norādījumiem budžeta nefinansētām iestādēm 2024. gadā no informācijas tehnoloģiju pakalpojumu izdevumiem Valsts kancelejai veiktais maksājums (par Platformas uzturēšanu) Valsts kasē labojams, veicot pārgrāmatojamu, izdevumu summu klasificējot kā – no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un nefinansētu budžeta iestāžu uzturēšanas izdevumu transferti uz valsts budžetu (citai ministrijai, centrālai valsts iestādei).
Lai veiktu minētos pārgrāmatojumus, nepieciešams transferta izdevumus par summu 1 750 euro apmērā ieplānot un apstiprināt Administrācijas 2024. gada budžetā.
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 43. panta trešajā daļā noteikto no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādēm nodrošina, ka to budžets un visu darījumu uzskaite atbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 11. pantā noteiktajām klasifikācijām.
Ņemot vērā minēto ir nepieciešams veikt grozījumu Rīkojuma Nr. 640 pielikumā, izdevumos iekļaujot uzturēšanas izdevumu transfertus (7000 “Uzturēšanas izdevumu transferti, pašu resursu maksājumi, starptautiskā sadarbība”), kas tiek paredzēti, pārceļot izdevumus no kārtējiem izdevumiem - precēm, pakalpojumiem paredzētajiem izdevumiem 1750 euro apmērā. Kopējais finansējums izdevumiem 2024. gadam nemainās.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbilstošu darījumu ekonomisko klasifikāciju, nepieciešams Administrācijas budžetā apstiprināt uzturēšanas izdevumu transfertus 1750 euro apmērā, tādēļ Projekts veic grozījumu Rīkojuma Nr. 640 pielikumā, izdevumos iekļaujot uzturēšanas izdevumu transfertus (7000 “Uzturēšanas izdevumu transferti, pašu resursu maksājumi, starptautiskā sadarbība”), kas tiek paredzēti, pārceļot izdevumus no kārtējiem izdevumiem - precēm, pakalpojumiem paredzētajiem izdevumiem 1750 euro apmērā. Kopējais finansējums izdevumiem 2024. gadam nemainās.
Administrācijas kopējie plānotie izdevumi un ieņēmumi 2024. gadam nemainās.
Administrācijas budžets apstiprināms jaunā redakcijā (pielikumā).
Administrācijas ieņēmumi 2024. gadā 575 446 euro apmērā. Kopējie izdevumi 674 017 euro apmērā, tajā skaitā izdevumu finansēšanai novirzīti 98 571 euro, kas ir no iepriekšējos gados uzkrāto ieņēmumu naudas līdzekļu atlikuma. Kārtējo izdevumu segšanai plānoti 664 785 euro, tajā skaitā - 581 385 euro paredzēti atlīdzībai, precēm un pakalpojumiem paredzēti 83 400 euro. No valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu transferti un uzturēšanas izdevumu transferti 1750 euro. Kapitālie izdevumi - 7482 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Administrācijas darbības stratēģija 2023. - 2026. gadam pieejama tīmekļvietnē: https://www.vda.gov.lv/lv/media/408/download?attachment
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Valsts dzelzceļa administrācija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts dzelzceļa administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk