Anotācija (ex-ante)

23-TA-2284: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr.560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība”” (turpmāk – projekts) izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīvas saskaņā ar:
1) Zinātniskās darbības likuma 35.panta trešo daļu, ka valsts pētījumu programmu projektu pieteikšanas, ekspertīzes, īstenošanas un finansēšanas kārtību, kā arī valsts pētījumu programmu projektu īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma kontroles kārtību nosaka Ministru kabinets.
2) Valdības rīcības plāna pasākums Nr. 23.2., kura ietvaros ir paredzēts ieviests ilgtermiņa valsts pētījumu programmas modeli, piemērojot platformu un platformu projektu pieeju, stiprinot pētniecības organizāciju sadarbību un kapacitāti valsts pasūtītu ilgtermiņa platformas projektu (pētniecības projektu) īstenošanai (Nacionālās industriālās politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam 4.4.rīcības virziena uzdevumi).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir izveidot valsts pasūtījumu, kurš tiek īstenots ilgtermiņa valsts pētījumu programmas ietvaros, zinātnisku pētījumu veikšanai noteiktā ekonomikas, izglītības, kultūras vai citā valstij prioritārā nozarē, tā ietvaros ieviešot pētniecisko projektu atlases pieeju, kas sniegtu iespēju projektiem paredzēto finansējumu plānot ilgtermiņā, kā arī nodrošinātu iespēju izveidot sadarbības platformas (turpmāk - platformas) un pielietot elastību piemērotāko platformas projektu izvēlē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumi Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 560) nosaka valsts pētījumu programmu (turpmāk – VPP) projektu (turpmāk – projekts) pieteikšanas, ekspertīzes, īstenošanas, finansēšanas un projektu īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma kontroles kārtību.
Pašreizējā situācija ir tāda, ka saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 560 valsts pētījumu programmu izstrādā, īsteno projektu veidā un finansē nozares ministrija. Šobrīd VPP ietvaros atklātā projektu pieteikumu konkursā (turpmāk – projektu konkurss) tiek atlasīti projekti, kuriem var būt arī apakšprojekti, un, saskaņā ar MK noteikumos Nr. 560 noteikto kārtību, tie tiek izvērtēti atbilstoši administratīvajiem, zinātniskās kvalitātes un, ja nepieciešams, arī specifiskajiem nozares kritērijiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie MK noteikumi Nr. 560 neparedz elastīgu projektu atlases un efektīvāku jaunu projektu iekļaušanas procedūru. Pēc esošās regulējuma kārtības konkrētas valsts pētījumu programmas ietvaros tiek atlasīti projekti un netiek paredzēta iespēja atlasīto un īstenoto projektu pārfokusēšana (platformas projektu regulāras uzraudzības gaitā sniegto rekomendāciju integrēšana projektā ar nolūku atļaut izmantot citas pētniecības metodes un pieejas projekta mērķa sasniegšanai, vai – projekta mērķa izmaiņas, ja tas palīdz sasniegt kopējas platformas mērķus un atbilst ilgtermiņa pasūtījumam), ja projekta tālāka īstenošana nav perspektīva. Ieviešot jaunu pētniecisko projektu atlases pieeju, kad konkursa ietvaros tiktu atlasītas platformas, būtu iespējams nodrošināt elastīgāku pieeju. Proti, atlasītās platformas veiktu platformas projektu atlasi, to īstenošanās uzraudzību un, platformas projektu īstenošanas gaitā nepieciešamības gadījumā lemt par platformas projektu pārfokusēšanu vai pieņemt lēmumu par platformas projektu darbības apturēšanu, tā vietā atlasot un uzsākot jaunus platformas projektus. Šāda pieeja ļautu platformas projektiem paredzēto finansējumu efektīvāk izlietot un plānot ilgtermiņā, tai skaitā atsakoties no neperspektīvu platformas projektu tālākas īstenošanas.
Risinājuma apraksts
Jauna modeļa ieviešanai projekts paredz:
1) izveidot programmu, kuru īsteno ilgtermiņā, atlasot platformas un to ietvaros tiktu īstenoti platformas projekti ar komerciālo ievirzi. Mērķis ir nodrošināt izveidotas programmas ietvaros atlasīto platformu darbību ilgtermiņā, kas sniegs iespēju veikt sistemātisku un paredzamu pētniecības darbu, lai nonāktu pie komerciālām un eksportspējīgām pētnieciskām izstrādnēm. 
2) ieviest elastīgu pieeju platformu un platformas projektu atlasei un uzraudzībai.

Elastīga pieeja platformu un platformas projektu atlasei paredz divus posmus:
Pirmajā atlases posmā Latvijas Zinātnes padome (turpmāk – LZP) projekta konkursa ietvaros, piesaistot starptautiskos ekspertus, veiktu platformu atlasi (projekta 2. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 2.12.1 punkts, projekta 14. punktā ietvertajā MK noteikumu Nr. 560 69.4 apakšpunktā ir atrunāti LZP pienākumi attiecībā uz platformu atlasi). Šajā atlases posmā tiktu izvērtēta pieteikumā aprakstītais platformu darbības modelis (projekta 14. punktā ietvertajā MK noteikumu Nr. 560 69.15 punkts), kas ietvertu arī aprakstu par iekšējām procedūrām un kārtību, kādā tiktu organizēta platformu projektu atlase, to īstenošanas uzraudzība un rezultātu izvērtēšana, kā arī nepieciešamības gadījumā kārtība, kādā tiktu pieņemti lēmumi par platformu projektu darbības apturēšanu un veikta jaunu platformu projektu atlase. 

Otrajā atlases posmā, pēc līguma noslēgšanas starp atlasītajām platformām un LZP, konkrēto platformu veidojošās pētniecības organizācijas un sadarbības partneri izveido platformas projektu vadības grupu, kura sastāv no uzaicinātajiem zinātniskajiem ekspertiem (zinātnieki kuri sasniedza noteiktus zinātniskās darbības rezultātus attiecīgajā zinātnes nozarē) un nozares ekspertiem, tai skaitā iesaistot starptautiskos ekspertus (Eiropas Komisijas vai līdzvērtīgā ārvalstu ekspertu datubāzē iekļautie zinātniskie eksperti), ar balsstiesībām (projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.211 apakšpunkts). Platformas projektu vadības grupā var piedalīties platformas pārstāvji, ievērojot interešu konflikta novēršanas, caurspīdīguma un vienlīdzības principu, bez balsstiesībām. Šīs platformas projektu vadības grupas pienākumos (projekta 8. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 2.12.7 punkts) ietilps veikt platformas projektu pieteikumu atlasi un iekšējo vērtēšanu, saskaņā ar izstrādāto iekšējo kārtību un platformas projektu atlases un apstiprināšanas kritērijiem, kas ir viena no platformas pieteikuma sastāvdaļām; t. sk. nodrošināt zinātniskās ekspertīzes veikšanu platformas projektiem, iesaistot LZP atbilstoši MK noteikumu 560 III. nodaļai (projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.212.1.2. apakšpunkts); visa platformas projekta īstenošanas laikā uzraudzīt tā gaitu un mērķa rādītāju sasniegšanu ar nolūku nodrošināt, ka tiek izpildīti noteiktie platformas projektu starpposmu rezultātu rādītāji un tiek sasniegti platformas projektu noteiktie darbības rezultāti un citi specifiskie platformā un platformas projektos definētie mērķi, uzdevumi un rādītāji; ne retāk kā pēc 6 mēnešiem veikt platformu projektu īstenošanas starpperioda vērtēšanu, ņemot vērā uz to brīdi katrā platformas projektā sasniegto progresu, katra platformas projekta kvalitāti, ietekmi, tālākas tā izpildes paredzamo progresu un iespējamos tālākas īstenošanas riskus; nepieciešamības gadījumā, veicot platformas projektu īstenošanas starpperioda vērtēšanu, sniegt ieteikumus par nepieciešamajām izmaiņām platformas projektu saturā un/vai finansēšanas plānā vai arī lemj par apturēšanu; kāda no platformas projekta pārtraukšanas gadījumā veikt jauna platformas projekta atlasi un pieņemt lēmumu par finansējuma novirzīšanu tā īstenošanai (projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.211.5. apakšpunkts).

3) nodrošināt nozares (industrijas) un starptautiskās ekspertīzes iesaisti – industrijas pārstāvji un starptautiskie eksperti tiek iesaistīti platformu projektu atlases un uzraudzības procesā izveidoto platformas projektu vadības grupu ietvaros (projekta 8. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 56 2.12.7 punkts un projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.211. apakšpunkts) un šo ekspertu iesaiste tiek nostiprināta jau pirmajā atlases posmā, kad tiek atlasītas platformas. 

Projekts tiek papildināts ar jauniem terminiem, kuri attiecas uz aprakstītā modeļa ieviešanu. Kā arī projekts tiek papildināts ar jaunām normām, lai ieviestu jauno modeli (piemēram, nesadalīto izmaksu (finansējums, kura sadalīšana pa MK noteikumu Nr. 560 noteiktajām tiešo un netiešo attiecināmo izmaksu pozīcijām platformas pieteikuma iesniegšanas brīdī nav iespējama, jo tas ir finansējums, kas ir rezervēts platformas projektiem, kuru pieteikumi (ieskaitos izmaksu sadalījumu pa pozīcijām) tiks iesniegti par platformas projektu atlasi atbildīgajai koleģiālajai institūcijai - platformas projektu vadības grupai platformas projektu īstenošanas gaitā atbilstoši platformas pieteikumā norādītajai kārtībai un metodoloģijai) paredzēšana (projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.113.  apakšpunkts), platformas atlases kvalitātes vērtēšanas kritērijus (projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.184.  apakšpunkts) un rezultātu ietekmes izvērtēšanu (projekta 14. punktā ietvertais MK noteikumu Nr. 560 69.185. apakšpunkts) u.c.

Piedāvātais modelis nodrošina atbilstību Zinātniskā darbības likuma 35.panta pirmajā daļā noteiktajām, ka valsts pētījumu programmas ir valsts pasūtījums zinātnisku pētījumu veikšanai noteiktā ekonomikas, izglītības, kultūras vai citā valstij prioritārā nozarē ar mērķi veicināt šīs nozares attīstību. Zinātniskais aspekts tiek vērtēts otrajā atlases posmā, kad atlasīto platformu ietvaros izveidotā platformas projektu vadības grupa, kura sastāv no uzaicinātajiem zinātniskajiem un nozares ekspertiem, tai skaitā iesaistot starptautiskos ekspertus, atlasa un novērtē platformu projektu gan zinātnisko, gan tautsaimniecisko ietekmi.
Proti, platforma organizē uzsaukumu uz platformas projektu atlasi. Pēc platformas projektu pieteikumu iesniegšanas platformas projekti var tikt nodoti LZP konsolidētā zinātniskā izvētējuma veikšanai. Pēc konsolidētā vērtējuma saņemšanas, platformas projektu vadības grupa sniedz rekomendācijas platformu projektiem, t.sk arī par saņemto vērtējum, nepieciešamības iesakot veikt izmaiņas platformas projekta pieteikumā, kas dod iespēju iesniegt platformas projekta pieteikumu atkārtoti.
Savukārt pirmajā atlases posmā projektu iesniegumiem jādemonstrē zinātniskais potenciāls un spēju īstenot platformas darbu, tas ir – projektu pieteikumā tiek aprakstīts gan platformā apvienojošo pētniecības organizāciju un sadarbības partneru zinātniskā infrastruktūra, pētnieciskā kapacitāte (cilvēkresursi), iepriekšējā pieredze līdzvērtīgu vietējo un starptautiskā līmeņa zinātnisku projektu īstenošana, u.c. aspekti.

Papildus, ilgtermiņa programmas ietvaros, slēdzot līgumus ar platformām, līgumā tiktu paredzēta atruna, ka, ņemot vērā to, ka gadskārtējā valsts budžeta un budžeta ietvara likums ir vidējam termiņam jeb trīs gadiem, tādā gadījumā, ja valsts budžeta plānošanas procesā turpmākajam laika periodam netiek paredzēts finansējums, līguma finanšu saistību izpilde nevarēs tikt nodrošināta pilna apmērā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Ekonomikas ministrija plāno veikt iekšējo ex-post izvērtējumu, ar nolūku novērtēt platformu un platformu projektu pieejas darbības efektivitāti. Ex-post izvērtējums tiks veikts vienu gadu pēc līguma noslēgšanas par platformu darbības uzsākšanu. 
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Ekonomikas ministrija, Latvijas Zinātnes padome
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
-
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Vispārējs novērtējums par ilgtermiņa programmas modeļa īstenošanu (platformu un platformu projektu pieejas efektivitāte). 
Rādītājs
1) Atbalstīto platformu skaits; 2) atbalstīto platformas projektu skaits; 3) ilgtermiņa programmā identificēti riski un regulējuma nepilnības. 

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • speciālisti, platformas darbībā iesaistītais personāls, zinātnes tehniskais personāls, zinātni apkalpojošais personāls, zinātnieki, padomes darbinieki
Ietekmes apraksts
MK noteikumu grozījumu rezultātā projektu īstenošanā iesaistītie zinātnieki, zinātni apkalpojošais un zinātnes tehniskais personāls, finansējumu plānos un izlietos, ievērojot tiešo attiecināmo izmaksu un netiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas un proporcijas, kā arī veiks šo izmaksu uzskaiti atbilstoši zinātnisko institūciju iekšējai kārtībai.
Juridiskās personas
  • Nozaru ministrijas, zinātniskās institūcijas
Ietekmes apraksts
Programmas jaunas pieejas ietvaros nozaru ministrijas varēs organizēt līdzvērtīgus ilgtermiņa valsts pētījumu programmu konkursus, atbilstoši valsts pasūtījumam, savukārt zinātniskajām institūcijām būs iespēja plānot garāku ciklu pētījumus, nodrošinot, ka nav pārrāvums komerciālas ievirzes pētniecības projektu finansēšanā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomisko vidi - tiek nodrošināta ilgtermiņa pieeja P&A finansēšanai, kas sniedz ieguldījumu tādu makrorādītāju kā kopējie ieguldījumi P&A pieaugumam, īpaši valsts budžeta finansējuma P&A pieaugumam. Vienlaikus projekta īstenošanas rezultātā tiek attīstīti pētījumi, kuriem paredzams komerciāls potenciāls, kas var nodrošināt pozitīvo ietekmi uz eksporta pieaugumu. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz zinātnisko institūciju darbību, jo tiek nodrošināta iespēja plānot finansējumu ilgtermiņā, kas sekmētu jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādi un ieviešanu ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā, sniegtu ieguldījumu RIS3 specializācijas jomu attīstīšanā, kas tiešā vai pastarpinātā veidā veicinātu Latvijas tautsaimniecības attīstību, vienlaikus sekmējot pētniecības intelektuālā potenciāla attīstību Latvijā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Programmas ietvaros tiks nodarbināti zinātnieki, doktoranti un studējošie.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Platformu finansēšana tiks nodrošināta nozares ministrijai gadskārtējā valsts budžeta un budžeta ietvara likumā piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Latvijas Zinātnes padome, nozaru ministrijas, zinātniskie institūti
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība netiek organizēta, jo projekts neskar būtiskas sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zinātnes padome Zinātniskās institūcijas, nozaru ministrijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi