24-TA-2882: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Jaunas Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas izstrāde, daļējas pašapkalpošanās risinājuma ieviešana un personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas tehniskās infrastruktūras attīstība" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” apstiprinātā valdības rīcības plāna 1.10.pasākumu noteikts stiprināt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) kapacitāti un reaģētspēju un pieejamību krīžu situācijās.
Kā vienu no šā uzdevuma mērķa sasniegšanas instrumentiem, paredzēts īstenot Projektu.
Kā vienu no šā uzdevuma mērķa sasniegšanas instrumentiem, paredzēts īstenot Projektu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Personu apliecinošu dokumentu (turpmāk - PAD) izsniegšana ir viena no valsts pārvaldes nozīmīgākajām funkcijām, kas ir svarīga iedzīvotāju pamata tiesību un pienākumu nodrošināšanai. Minēto procesu nodrošina PMLP, sadarbībā ar Ārlietu ministriju. Procesa nodrošināšanai nepieciešamā valsts informācijas sistēma – Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēma (turpmāk – PADIS) ir morāli un fiziski novecojusi, ir apgrūtināta tās darbības nepārtrauktības un ātrdarbības nodrošināšana. PAD noformēšanas procesam nepieciešamās darbstacijas ir nolietojušās, kas var aizkavēt PAD noformēšanas iespējas. PAD noformēšanas procesu ir nepieciešams padarīt klientiem pieejamāku, it īpaši augsta pieprasījuma apstākļos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Galvenās konstatētās problēmas šobrīd ir:
1. PADIS ir tehniski un morāli novecojusi;
2. ir nepieciešams nodrošināt PADIS un personalizācijas procesa pilnvērtīgu un nepārtrauktu darbību;
3. PAD noformēšanas darba vietu aprīkojums ir nolietojies un vairumā gadījumu nav atjaunojams;
4. PAD noformēšanas pakalpojumam ir ierobežota piekļuve augsta pieprasījuma periodos un neatbilst modernam klientu apkalpošanas standartam;
5. esošais e-pakalpojums “Pieteikšanās personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai” nenodrošina klientu pašapkalpošanās iespējas;
6. gan PAD noformēšanas process, gan citi saistītie procesi var tikt kavēti, jo personām nav pieejams ērts, ātrs un drošs elektronisks kanāls ziņu paziņošanai PMLP. Rezultātā ziņu aktualizēšana Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā (turpmāk - FPRIS) notiek ar laika nobīdi un var tikt kavēta pakalpojumu saņemšana dēļ aktuālo ziņu neesamības Fizisko personu reģistrā (turpmāk - FPR).
1. PADIS ir tehniski un morāli novecojusi;
2. ir nepieciešams nodrošināt PADIS un personalizācijas procesa pilnvērtīgu un nepārtrauktu darbību;
3. PAD noformēšanas darba vietu aprīkojums ir nolietojies un vairumā gadījumu nav atjaunojams;
4. PAD noformēšanas pakalpojumam ir ierobežota piekļuve augsta pieprasījuma periodos un neatbilst modernam klientu apkalpošanas standartam;
5. esošais e-pakalpojums “Pieteikšanās personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai” nenodrošina klientu pašapkalpošanās iespējas;
6. gan PAD noformēšanas process, gan citi saistītie procesi var tikt kavēti, jo personām nav pieejams ērts, ātrs un drošs elektronisks kanāls ziņu paziņošanai PMLP. Rezultātā ziņu aktualizēšana Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā (turpmāk - FPRIS) notiek ar laika nobīdi un var tikt kavēta pakalpojumu saņemšana dēļ aktuālo ziņu neesamības Fizisko personu reģistrā (turpmāk - FPR).
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projektam ir pievienots pielikums "Projekta “Jaunas Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas izstrāde, daļējas pašapkalpošanās risinājuma ieviešana un personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas tehniskās infrastruktūras attīstība” (turpmāk - Projekts) pase", kurā sniegta informācija par Projekta mērķi un tā galvenajiem ieguvumiem. Projektu īstenos PMLP.
Lai risinātu identificētās problēmas, Projekta ietvaros paredzētas šādas galvenās aktivitātes:
- izstrādāt jaunu, modernu, ilgtspējīgu, mūsdienu tehnoloģijās un pašapkalpošanās vidē balstītu PADIS versiju, lai celtu PMLP funkciju izpildes efektivitāti, nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību un ieviestu lietotājorientētus inovatīvus risinājumus;
- izstrādāt jaunu e-pakalpojumu, lai klienti, piesakoties personu apliecinoša dokumenta noformēšanai, varētu veikt valsts nodevas apmaksu un noformēt iesniegumu, tajā tiešsaistē ielasot un pārbaudot datus no citām informācijas sistēmām – datu avotiem;
- iegādāties PAD noformēšanas darba vietu aprīkojumu un klientu pašapkalpošanās kioskus;
- iegādāties tehnisko infrastruktūru un programmnodrošinājumu, lai nodrošinātu personu apliecinošo dokumentu personalizācijas procesa nepārtrauktību alternatīvā lokācijā;
- izstrādāt prasības un nosacījumus PAD izsniegšanai ārpus PMLP;
- pilnveidot vai izstrādāt jaunu FPRIS e-pakalpojumu personas datu saņemšanai un aktualizēšanai;
- saskaņā ar Nacionālā līmeņa uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu jomas mērķarhitektūrā (arhitektūra apstiprināta ar Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma 22.01.2025. sanāksmes protokolu.) aprakstītajiem virzieniem nodrošināt Komisijas īstenošanas regulas (ES) 2024/2977, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 910/2014 piemērojama attiecībā uz Eiropas digitālās identitātes makiem izsniegtajiem personas identifikācijas datiem un atribūtu elektroniskajiem apliecinājumiem pielikuma 1. punktā norādīto fiziskās personas identifikācijas datu nodošanu Eiropas digitālās identitātes makam.
Projekta ietvaros veicamajām darbībām nepieciešamais finansējums ir 10 000 000 EUR.
Finansējuma piešķiršana Projekta īstenošanai nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts nepieciešams valsts deleģētu funkciju veikšanai:
- Personu apliecinošu dokumentu likums nosaka, ka personas apliecības un pases izsniedz PMLP;
- Ministru kabineta 2017. gada 3. oktobra noteikumi Nr.601 “Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas noteikumi” nosaka, ka Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas uzturēšanu nodrošina PMLP;
- Fizisko personu reģistra likums nosaka, ka Fizisko personu reģistra pārzinis un turētājs ir PMLP.
Pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā, finansējuma saņēmējs, PMLP, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" pēc Centrālās finanšu un līgumu aģentūras saņemtā uzaicinājuma par Projekta iesnieguma iesniegšanu iesniegs Projekta iesniegumu, ievadot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā Projekta iesnieguma datus.
Atbildīgais par Projekta iesniegšanu un atbildīgais par Projekta īstenošanu un Projekta pasē plānoto rezultātu sasniegšanu ir PMLP.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” īstenošanas noteikumi” 36.punktu, maksimālais projekta īstenošanas ilgums ir trīs gadi vai cits ar Ministru kabineta lēmumu noteikts termiņš, bet ne ilgāk par 2029. gada 31. decembri.
Ņemot vērā PADIS nozīmību personu tiesību un pienākumu nodrošināšanā un valsts pienākumu nodrošināt iedzīvotājus ar personu apliecinošiem dokumentiem to identifikācijas nodrošināšanai gan fiziskā, gan elektroniskā vidē, kas attiecīgi sekmē pakalpojumu pieejamību un personu pienākumu izpildi, kā arī, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas nepārtrauktību, pakalpojuma pieejamību un atbilstību mūsdienu tendencēm, kā arī ievērojot personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesa saistību ar citu valstij būtisku procesu – personu elektroniskās identifikācijas un elektroniskā paraksta nodrošināšanu, ir kritiski svarīgi PADIS un ar to saistītos procesus izstrādāt īpaši rūpīgi, pārdomāti un atbilstošā laika periodā, kur uzsvars liekams uz kvalitāti nevis ātrumu, tādēļ Projekta īstenošana ir jāparedz līdz 2029. gada beigām.
Uz Projekta ieviešanas termiņu PMLP bija jau norādījusi Projekta Attīstības aktivitātes aprakstā, kas bija iesniegta VARAM un arī PMLP sagatavotajā informācijā (iesniegta VARAM) Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024.gada 16.jūlija sēdei.
Veiksmīgai Projekta ieviešanai nepieciešams realizēt šādas savstarpēji saistītas aktivitātes (kas cita starpā ietver laikietilpīgu iepirkumu tehnisko specifikāciju izstrādi, iepirkumu veikšanu un iepirkumu līgumu izpildi):
1. Sabiedrības vajadzībām atbilstoša PAD uzlabota piegādes modeļa izstrāde (pētījums), izvērtējot tehniski-organizatorisko risinājumu un tā ekonomisko pamatojumu PAD piegādei personas izvēlētā adresē. Piedāvāto modeli paredzēts izmantot tai skaitā PADIS tehniskā risinājuma izstrādei.
2. PADIS tehniskās specifikācijas izstrāde, cita starpā plānojot un nosakot prasības:
2.1. PAD izsniegšanas un pārvaldības procesu atbalstam;
2.2. PAD pieteikumu sagatavošanas daļējas pašapkalpošanās procesu atbalstam;
2.3. E-adreses aktivizēšanai (t.sk integrācijai ar e-adreses IS attiecīgo API)
2.4. eParaksts mobile pieteikuma noformēšanai (t.sk integrācijai ar LVRTC IS attiecīgo API);
2.5. integrācijām ar:
2.5.1. daļējas pašapkalpošanās kiosku iekārtām (augsta līmeņa prasību apraksts);
2.5.2. biometrijas datu iegūšanas iekārtām;
2.5.3. personalizācijas iekārtām;
2.5.4. ārējām IS (FPRIS (Integris), LVRTC IS, IeM IC BDAS, IeM IC IIIS , u.c.),
2.5.5. klientu apkalpošanas rindu vadības sistēmu;
2.5.6. PAD personalizācijas programmatūru (primārajā un alternatīvajā personalizācijas centrā);
2.5.7. PAD pēcpersonalizācijas risinājumiem;
2.5.8. PAD turētāju apziņošanas risinājumiem (SMS serviss, E-adrese, u.c);
2.5.9. PAD piegādes pakalpojuma sniedzēja IS;
2.6. PADIS e-pakalpojumam.
3. PADIS tehniskā risinājuma izstrāde, testēšana, lietotāju un administratoru apmācības, ieviešana.
4. Auditi un saistīto procesu sertifikācijas uzraudzība, tai skaitā:
4.1. PADIS un PAD e-pakalpojuma drošības auditi un veiktspējas testēšana;
4.2. PADIS funkcionalitātes izvērtēšana eIDAS un USPS prasību atbilstībai saistībā ar personas apliecībās iekļaujamajiem elektroniskās identifikācijas un elektroniskā paraksta sertifikātiem;
4.3. PAD izsniegšanas ārpus PMLP piegādātāju risinājuma audits un sertifikācija;
4.4. ISO/IEC 27001 un ISO 9001 audits personu apliecinošu dokumentu personalizācijas, ar personu apliecinošu dokumentiem un to izsniegšanu saistīto tehnoloģiju pārvaldībai.
5. PADIS e-pakalpojuma izstrāde, testēšana un ieviešana;
6. PAD noformēšanas darba vietu aprīkojuma iegāde un integrācija ar PADIS;
7. Daļējas pašapkalpošanās kiosku tehniskās specifikācijas izstrāde, cita starpā izstrādājot prasības:
7.1. Kiosku lietotāja saskarnei;
7.2. Integrācijai ar PADIS.
8. Daļējas pašapkalpošanās kiosku iegāde, lietotāja interfeisa izstrāde, integrācija ar PADIS, testēšana un ieviešana.
9. Personalizācijas iekārtu un programmnodrošinājuma iegāde alternatīvajam PAD personalizācijas centram.
10. FPRIS e-pakalpojuma tehniskās specifikācijas izstrāde.
11. FPRIS e-pakalpojuma izstrāde, testēšana (t.sk. veiktspējas un drošības testēšana) un ieviešana.
Daļa no minētajām darbībām nevar tikt realizētas vienlaicīgi, tās jāveic secīgi, daļa ir atkarīga no izstrādātā vai piegādātā, kā arī aktivitātes ir savstarpēji saistītas un tās nav iespējams atdalīt, tāpēc visu aktivitāšu ieviešanai nepieciešamais termiņš ir 2029. gada beigas.
Lai risinātu identificētās problēmas, Projekta ietvaros paredzētas šādas galvenās aktivitātes:
- izstrādāt jaunu, modernu, ilgtspējīgu, mūsdienu tehnoloģijās un pašapkalpošanās vidē balstītu PADIS versiju, lai celtu PMLP funkciju izpildes efektivitāti, nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību un ieviestu lietotājorientētus inovatīvus risinājumus;
- izstrādāt jaunu e-pakalpojumu, lai klienti, piesakoties personu apliecinoša dokumenta noformēšanai, varētu veikt valsts nodevas apmaksu un noformēt iesniegumu, tajā tiešsaistē ielasot un pārbaudot datus no citām informācijas sistēmām – datu avotiem;
- iegādāties PAD noformēšanas darba vietu aprīkojumu un klientu pašapkalpošanās kioskus;
- iegādāties tehnisko infrastruktūru un programmnodrošinājumu, lai nodrošinātu personu apliecinošo dokumentu personalizācijas procesa nepārtrauktību alternatīvā lokācijā;
- izstrādāt prasības un nosacījumus PAD izsniegšanai ārpus PMLP;
- pilnveidot vai izstrādāt jaunu FPRIS e-pakalpojumu personas datu saņemšanai un aktualizēšanai;
- saskaņā ar Nacionālā līmeņa uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu jomas mērķarhitektūrā (arhitektūra apstiprināta ar Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma 22.01.2025. sanāksmes protokolu.) aprakstītajiem virzieniem nodrošināt Komisijas īstenošanas regulas (ES) 2024/2977, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 910/2014 piemērojama attiecībā uz Eiropas digitālās identitātes makiem izsniegtajiem personas identifikācijas datiem un atribūtu elektroniskajiem apliecinājumiem pielikuma 1. punktā norādīto fiziskās personas identifikācijas datu nodošanu Eiropas digitālās identitātes makam.
Projekta ietvaros veicamajām darbībām nepieciešamais finansējums ir 10 000 000 EUR.
Finansējuma piešķiršana Projekta īstenošanai nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts nepieciešams valsts deleģētu funkciju veikšanai:
- Personu apliecinošu dokumentu likums nosaka, ka personas apliecības un pases izsniedz PMLP;
- Ministru kabineta 2017. gada 3. oktobra noteikumi Nr.601 “Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas noteikumi” nosaka, ka Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas uzturēšanu nodrošina PMLP;
- Fizisko personu reģistra likums nosaka, ka Fizisko personu reģistra pārzinis un turētājs ir PMLP.
Pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā, finansējuma saņēmējs, PMLP, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" pēc Centrālās finanšu un līgumu aģentūras saņemtā uzaicinājuma par Projekta iesnieguma iesniegšanu iesniegs Projekta iesniegumu, ievadot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā Projekta iesnieguma datus.
Atbildīgais par Projekta iesniegšanu un atbildīgais par Projekta īstenošanu un Projekta pasē plānoto rezultātu sasniegšanu ir PMLP.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” īstenošanas noteikumi” 36.punktu, maksimālais projekta īstenošanas ilgums ir trīs gadi vai cits ar Ministru kabineta lēmumu noteikts termiņš, bet ne ilgāk par 2029. gada 31. decembri.
Ņemot vērā PADIS nozīmību personu tiesību un pienākumu nodrošināšanā un valsts pienākumu nodrošināt iedzīvotājus ar personu apliecinošiem dokumentiem to identifikācijas nodrošināšanai gan fiziskā, gan elektroniskā vidē, kas attiecīgi sekmē pakalpojumu pieejamību un personu pienākumu izpildi, kā arī, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas nepārtrauktību, pakalpojuma pieejamību un atbilstību mūsdienu tendencēm, kā arī ievērojot personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesa saistību ar citu valstij būtisku procesu – personu elektroniskās identifikācijas un elektroniskā paraksta nodrošināšanu, ir kritiski svarīgi PADIS un ar to saistītos procesus izstrādāt īpaši rūpīgi, pārdomāti un atbilstošā laika periodā, kur uzsvars liekams uz kvalitāti nevis ātrumu, tādēļ Projekta īstenošana ir jāparedz līdz 2029. gada beigām.
Uz Projekta ieviešanas termiņu PMLP bija jau norādījusi Projekta Attīstības aktivitātes aprakstā, kas bija iesniegta VARAM un arī PMLP sagatavotajā informācijā (iesniegta VARAM) Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024.gada 16.jūlija sēdei.
Veiksmīgai Projekta ieviešanai nepieciešams realizēt šādas savstarpēji saistītas aktivitātes (kas cita starpā ietver laikietilpīgu iepirkumu tehnisko specifikāciju izstrādi, iepirkumu veikšanu un iepirkumu līgumu izpildi):
1. Sabiedrības vajadzībām atbilstoša PAD uzlabota piegādes modeļa izstrāde (pētījums), izvērtējot tehniski-organizatorisko risinājumu un tā ekonomisko pamatojumu PAD piegādei personas izvēlētā adresē. Piedāvāto modeli paredzēts izmantot tai skaitā PADIS tehniskā risinājuma izstrādei.
2. PADIS tehniskās specifikācijas izstrāde, cita starpā plānojot un nosakot prasības:
2.1. PAD izsniegšanas un pārvaldības procesu atbalstam;
2.2. PAD pieteikumu sagatavošanas daļējas pašapkalpošanās procesu atbalstam;
2.3. E-adreses aktivizēšanai (t.sk integrācijai ar e-adreses IS attiecīgo API)
2.4. eParaksts mobile pieteikuma noformēšanai (t.sk integrācijai ar LVRTC IS attiecīgo API);
2.5. integrācijām ar:
2.5.1. daļējas pašapkalpošanās kiosku iekārtām (augsta līmeņa prasību apraksts);
2.5.2. biometrijas datu iegūšanas iekārtām;
2.5.3. personalizācijas iekārtām;
2.5.4. ārējām IS (FPRIS (Integris), LVRTC IS, IeM IC BDAS, IeM IC IIIS , u.c.),
2.5.5. klientu apkalpošanas rindu vadības sistēmu;
2.5.6. PAD personalizācijas programmatūru (primārajā un alternatīvajā personalizācijas centrā);
2.5.7. PAD pēcpersonalizācijas risinājumiem;
2.5.8. PAD turētāju apziņošanas risinājumiem (SMS serviss, E-adrese, u.c);
2.5.9. PAD piegādes pakalpojuma sniedzēja IS;
2.6. PADIS e-pakalpojumam.
3. PADIS tehniskā risinājuma izstrāde, testēšana, lietotāju un administratoru apmācības, ieviešana.
4. Auditi un saistīto procesu sertifikācijas uzraudzība, tai skaitā:
4.1. PADIS un PAD e-pakalpojuma drošības auditi un veiktspējas testēšana;
4.2. PADIS funkcionalitātes izvērtēšana eIDAS un USPS prasību atbilstībai saistībā ar personas apliecībās iekļaujamajiem elektroniskās identifikācijas un elektroniskā paraksta sertifikātiem;
4.3. PAD izsniegšanas ārpus PMLP piegādātāju risinājuma audits un sertifikācija;
4.4. ISO/IEC 27001 un ISO 9001 audits personu apliecinošu dokumentu personalizācijas, ar personu apliecinošu dokumentiem un to izsniegšanu saistīto tehnoloģiju pārvaldībai.
5. PADIS e-pakalpojuma izstrāde, testēšana un ieviešana;
6. PAD noformēšanas darba vietu aprīkojuma iegāde un integrācija ar PADIS;
7. Daļējas pašapkalpošanās kiosku tehniskās specifikācijas izstrāde, cita starpā izstrādājot prasības:
7.1. Kiosku lietotāja saskarnei;
7.2. Integrācijai ar PADIS.
8. Daļējas pašapkalpošanās kiosku iegāde, lietotāja interfeisa izstrāde, integrācija ar PADIS, testēšana un ieviešana.
9. Personalizācijas iekārtu un programmnodrošinājuma iegāde alternatīvajam PAD personalizācijas centram.
10. FPRIS e-pakalpojuma tehniskās specifikācijas izstrāde.
11. FPRIS e-pakalpojuma izstrāde, testēšana (t.sk. veiktspējas un drošības testēšana) un ieviešana.
Daļa no minētajām darbībām nevar tikt realizētas vienlaicīgi, tās jāveic secīgi, daļa ir atkarīga no izstrādātā vai piegādātā, kā arī aktivitātes ir savstarpēji saistītas un tās nav iespējams atdalīt, tāpēc visu aktivitāšu ieviešanai nepieciešamais termiņš ir 2029. gada beigas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projekta kopējās investīciju un uzturēšanas izmaksas 10 gadu dzīves ciklā ir 19 885 233 euro, plānotie ieguvumi ir 27 180 116 euro (saskaņā ar veikto izmaksu un ieguvumu analīzi, Projekta atdeve uz katru ieguldīto euro būs 1,11 euro), t.sk.:
- PMLP klientu laika ietaupījums un ekonomiskā produktivitāte: 26 469 816,00 euro;
- procesu digitalizācija, samazinot dokumentu skaitu papīra formātā: 710 300,00 euro.
- PMLP klientu laika ietaupījums un ekonomiskā produktivitāte: 26 469 816,00 euro;
- procesu digitalizācija, samazinot dokumentu skaitu papīra formātā: 710 300,00 euro.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras piesakās Latvijas personu apliecinoša dokumenta saņemšanai. Personas, kuras sniedz ziņas PMLP par ārvalstīs reģistrētiem notikumiem, par kuriem ziņas ir jāiekļauj FPR. Personām jāsniedz ziņas PMLP Personu apliecinošu dokumentu likuma 16. pantā, Fizisko personu reģistra likuma 14.panta trešajā daļā noteiktajos gadījumos.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināti risinājumi ērtākai un ātrākai PAD noformēšanas pakalpojuma saņemšanai, tai skaitā izmantojot daļējas pašapkalpošanās risinājumus un e-pakalpojumus.
Tiks izveidots e-pakalpojums ērtai un ātrai ziņu par ārvalstīs reģistrētiem notikumiem, par kuriem ziņas ir jāiekļauj FPR, paziņošanai.
Tiks izveidots e-pakalpojums ērtai un ātrai ziņu par ārvalstīs reģistrētiem notikumiem, par kuriem ziņas ir jāiekļauj FPR, paziņošanai.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
325 431
0
2 056 614
0
965 463
1 996 798
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
325 431
0
2 056 614
0
965 463
1 996 798
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
382 860
0
2 419 546
0
1 135 839
2 349 174
2.1. valsts pamatbudžets
0
382 860
0
2 419 546
0
1 135 839
2 349 174
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-57 429
0
-362 932
0
-170 376
-352 376
3.1. valsts pamatbudžets
0
-57 429
0
-362 932
0
-170 376
-352 376
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-57 429
-362 932
-170 376
-352 376
5.1. valsts pamatbudžets
-57 429
-362 932
-170 376
-352 376
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
I. Projekta īstenošanas izmaksas - 10 000 000 euro.
Projektu plānots īstenot no 2025. gada 1. aprīļa līdz 2029. gada 31. decembrim. Projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk (izmaksu sadalījums ir indikatīvs un tas var tikt precizēts sagatavojot Projekta pieteikumu, kā arī Projekta īstenošanas laikā).
II. Projekta uzturēšanas izmaksas.
2030. gadā Projekta ietvaros radītās informācijas sistēmas, e-pakalpojumu un aprīkojuma uzturēšanai Iekšlietu ministrijai ir nepieciešami papildu valsts budžeta līdzekļi 258 428 euro apmērā, 2031. gadā turpmāk katru gadu 1 069 645 euro.
Budžeta apakšprogrammā 11.01.00 „Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”:
2030.gadā 185 371 euro apmērā atlīdzības izmaksas 4 amata vietām.
2031. gadā un turpmāk ik gadu 996 588 euro apmērā, t.sk.:
185 371 euro apmērā atlīdzības izmaksas 4 amata vietām (izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kods (turpmāk - EKK)) 1000);
811 217 euro apmērā izmaksas PADIS, 2 e-pakalpojumu un tehniskā aprīkojuma uzturēšanai (EKK 2250).
Budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība":
2030.gadā un turpmāk ik gadu 73 057 euro apmērā atlīdzības izmaksas 1 amata vietai (EKK 1000).
Uzturēšanas izdevumi tiek plānots vidēji 13 % apmērā no Projektā radītās informācijas sistēmas - PADIS, e-pakalpojumu izstrādes un tehniskā aprīkojuma iegādes izmaksām (indikatīvi - 8 101 789 euro).
1. Lai varētu nodrošināt PADIS fizisko, loģisko aizsardzību, Projektā iegādātā tehniskā aprīkojuma darbības nodrošināšanu un uzturēšanu, PADIS darbības monitoringu, veiktspēju, pieejamību un integritāti definētajos rādītājos, tajā skaitā savlaicīgi veikt atklāto kļūdu (t.sk. drošības ievainojamību) novēršanu PADIS, kas var izraisīt darbības, datu integritātes, drošības problēmas vai datu noplūdi, veikt izmaiņas un pilnveidojumus, kas saistīti ar lietojamības uzlabošanu, lai nodrošinātu lietotājiem ērtu risinājuma izmantošanu, vai gadījumos, kad tiek veikti grozījumi normatīvajos aktos, Projekta ietvarā izstrādāto risinājumu ikgadējās uzturēšanas izmaksas indikatīvi tiek plānotas vidēji 12% apmērā no izstrādes un tehniskā aprīkojuma iegādes izmaksām, t.i. – 972 215 euro sākot no 2031. gada un turpmāk ik gadu (tā kā PADIS uzturēšanai PMLP jau ir piešķirti 160 998 euro ik gadu, papildus Projekta rezultātu uzturēšanai nepieciešami 811 217 euro ik gadu).
2. Pēc Projekta īstenošanas PMLP ir nepieciešams papildus atbilstošas kvalifikācijas personāla resurss:
Viens sistēmu un biznesa procesu analītiķis, kura pienākumos ietilptu:
- nodrošināt PAD jomas pašapkalpošanās biznesa procesa uzraudzību un pilnveidi;
- nodrošināt PADIS klientu pašapkalpošanās funkcionalitātes, PADIS e-pakalpojuma un pašapkalpošanās kiosku programmatūras uzturēšanas un attīstības vadību;
- nodrošināt PADIS, PADIS e-pakalpojuma un pašapkalpošanās kiosku lietotāju atbalsta vadību.
Viens Personalizācijas nodaļas vadītāja vietnieks, kura pienākumos ietilptu vadīt personu apliecinošu dokumentu personalizācijas procesu, izmantojot PADIS un strādājot ar speciālo personalizācijas datortehniku.
Divi vadošie referenti, kuru pienākumos ietilptu pārraudzīt un vadīt personu apliecinošu dokumentu personalizāciju un personalizēto dokumentu nosūtīšanu PMLP struktūrvienībām, veidot ražošanas darba uzdevumus, pārraudzīt tehnoloģisko iekārtu darbspēju.
Pēc Projekta īstenošanas Iekšlietu ministrijas Informācijas centram (turpmāk – IeM IC) ir nepieciešams viens vecākais datu bāzu vadītājs, kura pienākumos ietilptu PADIS administrēšana, garantējot visu ikdienas uzturēšanas pienākumu (pieejamības un veiktspējas monitorings, rezerves kopēšana, programmatūras atjaunošana, laidienu uzstādīšana, incidentu novēršana u.tml.) izpildi, periodisku drošības pārbaužu veikšana.
Lai ieviestu un uzturētu papildus amata vietas PMLP - sistēmu un biznesa procesu analītiķis (saime 21.4, līmenis IV, 12. mēnešalgu grupa), Personalizācijas nodaļas vadītāja vietnieks (saime 36, līmenis IV, 10. mēnešalgu grupa), vadošie referenti (saime 36, līmenis II, 8. mēnešalgu grupa) budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība) sākot no 2030.gada un turpmāk ik gadu – 185 371euro.
Lai ieviestu un uzturētu papildus amata vietu IeM IC - vecākais datu bāzu vadītājs (saime 21.5, līmenis V, 12. mēnešalgu grupa) budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai sākot no 2030. gada un turpmāk ik gadu - 73 057 euro.
Finansējums 5 jaunu amata vietu atlīdzībai aprēķināts saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” nosacījumiem, kā arī, ievērojot Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (pieejamas https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana).
Detalizēts atlīdzības izdevumu aprēķins anotācijas 1.pielikuma 1. un 2.tabulā.
Detalizēts Projektā radītās informācijas sistēmas, e-pakalpojumu un aprīkojuma uzturēšanas izmaksu aprēķins tiks sniegts, kad uzturēšanai paredzētais finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Projektu plānots īstenot no 2025. gada 1. aprīļa līdz 2029. gada 31. decembrim. Projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk (izmaksu sadalījums ir indikatīvs un tas var tikt precizēts sagatavojot Projekta pieteikumu, kā arī Projekta īstenošanas laikā).
| Finansējuma avots | 2025.gads | 2026.gads | 2027.gads | 2028. gads | 2029. gads |
| Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums | 325 431 | 2 056 614 | 965 463 | 1 996 798 | 3 155 694 |
| Valsts budžeta finansējums | 57 429 | 362 932 | 170 376 | 352 376 | 556 887 |
| Kopā | 382 860 | 2 419 546 | 1 135 839 | 2 349 174 | 3 712 581 |
II. Projekta uzturēšanas izmaksas.
2030. gadā Projekta ietvaros radītās informācijas sistēmas, e-pakalpojumu un aprīkojuma uzturēšanai Iekšlietu ministrijai ir nepieciešami papildu valsts budžeta līdzekļi 258 428 euro apmērā, 2031. gadā turpmāk katru gadu 1 069 645 euro.
Budžeta apakšprogrammā 11.01.00 „Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”:
2030.gadā 185 371 euro apmērā atlīdzības izmaksas 4 amata vietām.
2031. gadā un turpmāk ik gadu 996 588 euro apmērā, t.sk.:
185 371 euro apmērā atlīdzības izmaksas 4 amata vietām (izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kods (turpmāk - EKK)) 1000);
811 217 euro apmērā izmaksas PADIS, 2 e-pakalpojumu un tehniskā aprīkojuma uzturēšanai (EKK 2250).
Budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība":
2030.gadā un turpmāk ik gadu 73 057 euro apmērā atlīdzības izmaksas 1 amata vietai (EKK 1000).
Uzturēšanas izdevumi tiek plānots vidēji 13 % apmērā no Projektā radītās informācijas sistēmas - PADIS, e-pakalpojumu izstrādes un tehniskā aprīkojuma iegādes izmaksām (indikatīvi - 8 101 789 euro).
1. Lai varētu nodrošināt PADIS fizisko, loģisko aizsardzību, Projektā iegādātā tehniskā aprīkojuma darbības nodrošināšanu un uzturēšanu, PADIS darbības monitoringu, veiktspēju, pieejamību un integritāti definētajos rādītājos, tajā skaitā savlaicīgi veikt atklāto kļūdu (t.sk. drošības ievainojamību) novēršanu PADIS, kas var izraisīt darbības, datu integritātes, drošības problēmas vai datu noplūdi, veikt izmaiņas un pilnveidojumus, kas saistīti ar lietojamības uzlabošanu, lai nodrošinātu lietotājiem ērtu risinājuma izmantošanu, vai gadījumos, kad tiek veikti grozījumi normatīvajos aktos, Projekta ietvarā izstrādāto risinājumu ikgadējās uzturēšanas izmaksas indikatīvi tiek plānotas vidēji 12% apmērā no izstrādes un tehniskā aprīkojuma iegādes izmaksām, t.i. – 972 215 euro sākot no 2031. gada un turpmāk ik gadu (tā kā PADIS uzturēšanai PMLP jau ir piešķirti 160 998 euro ik gadu, papildus Projekta rezultātu uzturēšanai nepieciešami 811 217 euro ik gadu).
2. Pēc Projekta īstenošanas PMLP ir nepieciešams papildus atbilstošas kvalifikācijas personāla resurss:
Viens sistēmu un biznesa procesu analītiķis, kura pienākumos ietilptu:
- nodrošināt PAD jomas pašapkalpošanās biznesa procesa uzraudzību un pilnveidi;
- nodrošināt PADIS klientu pašapkalpošanās funkcionalitātes, PADIS e-pakalpojuma un pašapkalpošanās kiosku programmatūras uzturēšanas un attīstības vadību;
- nodrošināt PADIS, PADIS e-pakalpojuma un pašapkalpošanās kiosku lietotāju atbalsta vadību.
Viens Personalizācijas nodaļas vadītāja vietnieks, kura pienākumos ietilptu vadīt personu apliecinošu dokumentu personalizācijas procesu, izmantojot PADIS un strādājot ar speciālo personalizācijas datortehniku.
Divi vadošie referenti, kuru pienākumos ietilptu pārraudzīt un vadīt personu apliecinošu dokumentu personalizāciju un personalizēto dokumentu nosūtīšanu PMLP struktūrvienībām, veidot ražošanas darba uzdevumus, pārraudzīt tehnoloģisko iekārtu darbspēju.
Pēc Projekta īstenošanas Iekšlietu ministrijas Informācijas centram (turpmāk – IeM IC) ir nepieciešams viens vecākais datu bāzu vadītājs, kura pienākumos ietilptu PADIS administrēšana, garantējot visu ikdienas uzturēšanas pienākumu (pieejamības un veiktspējas monitorings, rezerves kopēšana, programmatūras atjaunošana, laidienu uzstādīšana, incidentu novēršana u.tml.) izpildi, periodisku drošības pārbaužu veikšana.
Lai ieviestu un uzturētu papildus amata vietas PMLP - sistēmu un biznesa procesu analītiķis (saime 21.4, līmenis IV, 12. mēnešalgu grupa), Personalizācijas nodaļas vadītāja vietnieks (saime 36, līmenis IV, 10. mēnešalgu grupa), vadošie referenti (saime 36, līmenis II, 8. mēnešalgu grupa) budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība) sākot no 2030.gada un turpmāk ik gadu – 185 371euro.
Lai ieviestu un uzturētu papildus amata vietu IeM IC - vecākais datu bāzu vadītājs (saime 21.5, līmenis V, 12. mēnešalgu grupa) budžeta apakšprogrammā 02.03.00 “Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai sākot no 2030. gada un turpmāk ik gadu - 73 057 euro.
Finansējums 5 jaunu amata vietu atlīdzībai aprēķināts saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” nosacījumiem, kā arī, ievērojot Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP (pieejamas https://www.mk.gov.lv/lv/administrativa-sloga-un-normativisma-mazinasana).
Detalizēts atlīdzības izdevumu aprēķins anotācijas 1.pielikuma 1. un 2.tabulā.
Detalizēts Projektā radītās informācijas sistēmas, e-pakalpojumu un aprīkojuma uzturēšanas izmaksu aprēķins tiks sniegts, kad uzturēšanai paredzētais finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekta īstenošanai ir nepieciešams finansējums 10 000 000 euro apmērā:
Kapitālie izdevumi EKK 5000 - 8 101 789 euro;
Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 1 823 211 euro;
Pakalpojumu izdevumi EKK 2000 - 75 000 euro.
Norādītais izmaksu sadalījums ir indikatīvs, tas var tikt precizēts sagatavojot Projekta pieteikumu, kā arī Projekta īstenošanas laikā.
Kapitālie izdevumi EKK 5000 - 8 101 789 euro;
Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 1 823 211 euro;
Pakalpojumu izdevumi EKK 2000 - 75 000 euro.
Norādītais izmaksu sadalījums ir indikatīvs, tas var tikt precizēts sagatavojot Projekta pieteikumu, kā arī Projekta īstenošanas laikā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lai nodrošinātu sekmīgu Projekta ieviešanu, uz Projekta īstenošanas periodu tiks izveidotas papildus terminētas amata vietas, piesaistot Projekta vadītāju, koordinatoru, sistēmu un biznesa analītiķus un citus ekspertus.
Lai nodrošinātu un uzturētu Projekta īstenošanas rezultātā ieviesto personu apliecinošu dokumentu pieteikšanas un saņemšanas procesa nemitīgu pilnveidi atbilstoši mainīgajām klientu vajadzībām, PMLP un IeM IC pēc Projekta īstenošanas ir nepieciešams papildus atbilstošas kvalifikācijas personāla resurss – viens sistēmu un biznesa procesu analītiķis un vecākais datu bāzu vadītājs. Tāpat nepieciešams personāls alternatīvās personu apliecinošu dokumentu Personalizācijas nodaļas darba nodrošināšanai, kuras darbībai nepieciešamās iekārtas tiks iegādātas Projekta ietvaros. Šā nodrošināšanai nepieciešams Personalizācijas nodaļas vadītāja vietnieks un 2 vadošie referenti. Personalizācijas procesa nodrošināšanā iesaistītie operatori tiks nodrošināti esošā PMLP personāla resursa ietvaros.
Nepieciešamais amata slodzes apjoms noteikts, pamatojoties uz PMLP un IeM IC ekspertu viedokli un līdzšinējo pieredzi līdzīgu risinājumu uzturēšanā.
Lai nodrošinātu un uzturētu Projekta īstenošanas rezultātā ieviesto personu apliecinošu dokumentu pieteikšanas un saņemšanas procesa nemitīgu pilnveidi atbilstoši mainīgajām klientu vajadzībām, PMLP un IeM IC pēc Projekta īstenošanas ir nepieciešams papildus atbilstošas kvalifikācijas personāla resurss – viens sistēmu un biznesa procesu analītiķis un vecākais datu bāzu vadītājs. Tāpat nepieciešams personāls alternatīvās personu apliecinošu dokumentu Personalizācijas nodaļas darba nodrošināšanai, kuras darbībai nepieciešamās iekārtas tiks iegādātas Projekta ietvaros. Šā nodrošināšanai nepieciešams Personalizācijas nodaļas vadītāja vietnieks un 2 vadošie referenti. Personalizācijas procesa nodrošināšanā iesaistītie operatori tiks nodrošināti esošā PMLP personāla resursa ietvaros.
Nepieciešamais amata slodzes apjoms noteikts, pamatojoties uz PMLP un IeM IC ekspertu viedokli un līdzšinējo pieredzi līdzīgu risinājumu uzturēšanā.
Cita informācija
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
Lai nodrošinātu projekta uzturēšanas izmaksu (atlīdzība, preces un pakalpojumi) segšanu (no 2030. gada 1. janvāra), Iekšlietu ministrija sagatavos un iesniegs pieprasījumu atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.4. apakšpunktam vai saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”, ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā, par to ir veikts galīgā norēķina maksājums un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz pieņemt zināšanai, ka Projekta uzturēšanai pēc tā ieviešanas pabeigšanas PMLP no 2030. gada 1. janvāra nepieciešams izveidot četras pastāvīgas amata vietas un IeM IC no 2030. gada 1.janvāra nepieciešams izveidot vienu pastāvīgu amata vietu, lai nodrošinātu Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas un tehniskā aprīkojuma darbību un personu apliecinošu dokumentu personalizāciju.
Lai nodrošinātu projekta uzturēšanas izmaksu (atlīdzība, preces un pakalpojumi) segšanu (no 2030. gada 1. janvāra), Iekšlietu ministrija sagatavos un iesniegs pieprasījumu atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.4. apakšpunktam vai saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”, ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā, par to ir veikts galīgā norēķina maksājums un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz pieņemt zināšanai, ka Projekta uzturēšanai pēc tā ieviešanas pabeigšanas PMLP no 2030. gada 1. janvāra nepieciešams izveidot četras pastāvīgas amata vietas un IeM IC no 2030. gada 1.janvāra nepieciešams izveidot vienu pastāvīgu amata vietu, lai nodrošinātu Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas un tehniskā aprīkojuma darbību un personu apliecinošu dokumentu personalizāciju.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Personu apliecinošu dokumentu likums.
Ministru kabineta 2017.gada 3.oktobra noteikumi Nr.601 “Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas noteikumi”.
Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumi Nr.134 “ Personu apliecinošu dokumentu noteikumi”.
Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija noteikumi Nr.412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā”.
Pamatojums un apraksts
Personu apliecinošu dokumentu likumā, Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumos Nr.134 “ Personu apliecinošu dokumentu noteikumi” un Ministru kabineta 2017.gada 3.oktobra noteikumos Nr.601 “Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas noteikumi” nepieciešams nostiprināt daļējas pašapkalpošanās un personu apliecinoša dokumenta izsniegšanas ārpus PMLP procesa regulējumu un saistītās informācijas sistēmā ieviešamās izmaiņas.
Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija noteikumos Nr.412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā” nepieciešams paredzēt regulējumu par ziņu paziņošanas kārtību, izmantojot e-pakalpojumu.
Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija noteikumos Nr.412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā” nepieciešams paredzēt regulējumu par ziņu paziņošanas kārtību, izmantojot e-pakalpojumu.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.2. Cita informācija
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt Projekta pasi, kura Projekta saturs jau ir noteikts ar Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024. gada 16. jūlija lēmumu, ar ko PMLP projekts, lai nodrošinātu jaunas Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas izstrādi (10 000 000 euro apjomā), tiek atzīts kā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” (turpmāk – 1.3.1.1. pasākums) ārkārtas prioritātes projekts (https://www.mk.gov.lv/lv/digitalas-modernizacijas-tematiska-komiteja) un ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 15.oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktā noteikto, sabiedrības līdzdalība nav attiecināma, jo faktiski atbalsts projekta realizācijai ir sniegts ar minēto 2024. gada 16. jūlija Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas lēmumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
- Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks efektivizētas, digitalizētas un optimizētas personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesu reglamentējošos tiesību aktos noteiktās funkcijas un datu aprites procesi.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Tiks efektivizētas, digitalizētas un optimizētas personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesu reglamentējošos tiesību aktos noteiktās funkcijas un datu aprites procesi.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Tiks efektivizētas, digitalizētas un optimizētas personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesu reglamentējošos tiesību aktos noteiktās funkcijas un datu aprites procesi.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā tiks izveidoti e-pakalpojumi, kas pilnveidos PMLP publisko pakalpojumu pieejamību. Ieviešot daļējas pašapkalpošanās risinājumus, tiks nodrošināta PAD noformēšanas pakalpojuma pilnveide un pakalpojuma saņemšanas iespēja. Pilnveidojot FPRIS e-pakalpojumu personas datu saņemšanai un aktualizēšanai, tiks modernizēts FPR ziņu izmaiņu paziņošanas kanāls, šobrīd esošo klātienes vai ar pasta starpniecību ziņu paziņošanu, aizstājot ar digitālu risinājumu.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā tiks izstrādāta jauna valsts informācijas sistēmas PADIS versija, kuru paredzēts izvietot efektīvi pārvaldītā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra koplietošanas skaitļošanas un datu apstrādes infrastruktūrā.
Projektā tiks iegādāts tehniskais aprīkojums PAD noformēšanas un personalizācijas procesa nodrošināšanai un nepārtrauktībai.
Projektā tiks iegādāts tehniskais aprīkojums PAD noformēšanas un personalizācijas procesa nodrošināšanai un nepārtrauktībai.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta īstenošanas ietvaros izveidotie e-pakalpojumi un daļējas pašapkalpošanās risinājumi paplašina sabiedrības digitālo iespēju klāstu, vienlaikus padarot PMLP pakalpojumu saņemšanu ērtāku un ātrāku.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta īstenošanas ietvaros izstrādātā jaunā PADIS versija nodrošinās efektīvākas un mūsdienīgākas tehnoloģijas PADIS datu drošai pārvaldībai.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
FPRIS e-pakalpojuma personas datu saņemšanai un aktualizēšanai izveidošana atvieglos un paātrinās diasporas pārstāvju iespējas paziņot ārvalstīs reģistrētas ziņas, kuras iekļaujamas FPR.
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
