22-TA-3152: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots pēc Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk – KEM) iniciatīvas, lai atvieglotu budžeta ieņēmumu klasifikācijas piemērošanu, izveidojot jaunu ieņēmumu kodu - 8.9.4.0 "Ieņēmumi no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas Modernizācijas fonda investīciju priekšlikumu īstenošanai".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt budžetu ieņēmumu klasifikāciju ar jaunu kodu, pilnveidojot tās detalizācijas pakāpi, tādējādi novēršot interpretācijas iespējas un atvieglojot budžeta ieņēmumu klasifikācijas piemērošanu, attiecīgi izsakot Ministru kabineta noteikumu Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju" pielikumu jaunā redakcijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Budžeta ieņēmumu klasifikāciju Latvijā nosaka Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1032).
2022. gada 20. jūlijā spēkā stājās grozījumi likumā "Par piesārņojumu", kas paredz ietvaru Modernizācijas fonda izveidei, finansējuma izmantošanas nosacījumus un ziņošanas kārtību. Atbilstoši minētā likuma 32.12 panta otrai daļai Modernizācijas fonda finansējumu ieskaita Valsts kasē atvērtajā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai.
Modernizācijas fonda finansējums tiks ieskaitīts Valsts kasē atvērtajā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai pēc Eiropas Komisijas lēmuma par finansējuma izmaksu atbilstoši Eiropas Investīciju bankā un Modernizācijas fonda ietvaros izveidotajā Investīciju komitejā iesniegtajiem un apstiprinātajiem Latvijas investīciju priekšlikumiem.
Modernizācijas fonds ir jauns finansēšanas mehānisms ar mērķi atbalstīt oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus, atbalstot valstu virzību uz klimatneitralitāti. Modernizācijas fonda finansējums ir pieejams tajās Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstīs, kur iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju tirgus cenās 2013. gadā nesasniedza 60 % no ES vidējā rādītāja, līdz ar to Modernizācijas fonda līdzekļi ir pieejami desmit ES dalībvalstīm - Bulgārijai, Čehijai, Horvātijai, Igaunijai, Latvijai, Lietuvai, Polijai, Ungārijai, Rumānijai un Slovākijai.
Par Modernizācijas fonda pārvaldību nacionālā mērogā ir atbildīga KEM.
2022. gada 20. jūlijā spēkā stājās grozījumi likumā "Par piesārņojumu", kas paredz ietvaru Modernizācijas fonda izveidei, finansējuma izmantošanas nosacījumus un ziņošanas kārtību. Atbilstoši minētā likuma 32.12 panta otrai daļai Modernizācijas fonda finansējumu ieskaita Valsts kasē atvērtajā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai.
Modernizācijas fonda finansējums tiks ieskaitīts Valsts kasē atvērtajā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai pēc Eiropas Komisijas lēmuma par finansējuma izmaksu atbilstoši Eiropas Investīciju bankā un Modernizācijas fonda ietvaros izveidotajā Investīciju komitejā iesniegtajiem un apstiprinātajiem Latvijas investīciju priekšlikumiem.
Modernizācijas fonds ir jauns finansēšanas mehānisms ar mērķi atbalstīt oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus, atbalstot valstu virzību uz klimatneitralitāti. Modernizācijas fonda finansējums ir pieejams tajās Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstīs, kur iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju tirgus cenās 2013. gadā nesasniedza 60 % no ES vidējā rādītāja, līdz ar to Modernizācijas fonda līdzekļi ir pieejami desmit ES dalībvalstīm - Bulgārijai, Čehijai, Horvātijai, Igaunijai, Latvijai, Lietuvai, Polijai, Ungārijai, Rumānijai un Slovākijai.
Par Modernizācijas fonda pārvaldību nacionālā mērogā ir atbildīga KEM.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 1032 neparedz budžeta ieņēmumu klasifikācijas kodu ieņēmumu no Modernizācijas fonda ietvaros gūtā finansējuma saņemšanai. Līdz ar to nav iespējams nodrošināt likuma "Par piesārņojumu" 32.12 panta otrajā daļā noteikto pienākumu.
Risinājuma apraksts
Modernizācijas fonda ieņēmumi tiks uzskaitīti atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai, veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 1032, t.i. izsakot noteikumu pielikumu jaunā redakcijā un izveidojot jaunu klasifikācijas kodu - 8.9.4.0 "Ieņēmumi no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas Modernizācijas fonda investīciju priekšlikumu īstenošanai". Minētā pieeja ir noteikta arī likuma "Par piesārnojumu" anotācijas 4. sadaļas 4.1.1. punktā, veicot grozījumus un atbilstoši papildinot MK noteikumus Nr. 1032 ar jaunu sadaļu "Modernizācijas fonds".
Ieviešot jaunu ieņēmumu kodu, tiks atvieglota budžeta ieņēmumu klasifikācijas piemērošana, vienlaicīgi pilnveidojot budžeta plānošanas un uzskaites procesus.
Lai nodrošinātu Modernizācijas fonda ieņēmumu uzskaiti un sekotu līdzi ieņēmumu un plānoto izdevumu sabalansētībai, plānots noslēgt starpresoru vienošanos starp KEM un Valsts kasi par informācijas apmaiņu finanšu vadības nodrošināšanai.
Ieviešot jaunu ieņēmumu kodu, tiks atvieglota budžeta ieņēmumu klasifikācijas piemērošana, vienlaicīgi pilnveidojot budžeta plānošanas un uzskaites procesus.
Lai nodrošinātu Modernizācijas fonda ieņēmumu uzskaiti un sekotu līdzi ieņēmumu un plānoto izdevumu sabalansētībai, plānots noslēgt starpresoru vienošanos starp KEM un Valsts kasi par informācijas apmaiņu finanšu vadības nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības kārtība netiek piemērota, jo ar izstrādāto tiesību akta projektu tiek nodrošināta ministrijas funkciju izpilde, vienlaikus atvieglojot budžeta ieņēmumu klasifikācijas piemērošanu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kase
- Finanšu ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Būs nepieciešamas izmaiņas budžeta informatīvajās sistēmās, veicot izmaiņas klasifikāciju kodos.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi